Wat is belangrijk in het leven?

Zit je ergens mee, ben je nieuwsgierig hoe anderen hier over denken, hoe pakken wij dit aan? Stel hier al je vragen.
Gesloten
Leon

Wat is belangrijk in het leven?

Bericht door Leon » 18 jul 2016, 13:56

Wat is belangrijk in het leven? Roept U maar.

Leonardo
Posts in topic: 6
Berichten: 523
Lid geworden op: 19 apr 2014, 22:10
Contacteer:

Bericht door Leonardo » 18 jul 2016, 14:52

De waarheid is dat er geen waarheid is.

Leon

Bericht door Leon » 18 jul 2016, 15:11

[samengevat: je kan niet leven totdat je volledig leeft in het nu]

Heb je dan geen eisen voor het nu?

Blin
Posts in topic: 5
Berichten: 1358
Lid geworden op: 21 nov 2014, 10:17

Bericht door Blin » 18 jul 2016, 22:36

sex

:smt026 :smt026

:smt041 :smt041 :smt041 :smt041

:smt007 :smt007

:smt098 :smt098 :smt098 :smt096 :smt096

Leon

Bericht door Leon » 19 jul 2016, 07:51

Als seks belangrijk voor het leven is, is dat misschien omdat voortplanting belangrijk is. Maar seks is meestal meer, dat bevat ook seks met voorbehoedsmiddelen, orale seks, anale seks, virtuele seks, die geen van allen die voortplanting geven.

Wat is daar zo belangrijk aan dan?

Ik denk zelf aan de sterkte van de relatie, die voortplanting een succes moet maken.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 4
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 19 jul 2016, 16:13

Nou. Als de sex gaat vervelen of bevredigd is kan je altijd nog een beetje filosoferen tussen de bedrijven door.

Voor zover ik Blin ken - en dat is bijna nul: nihil, daar zorgt ze wel voor - zou ik zeggen dat het haar geen flikker interesseert.

Als ik iets zou willen roepen doe ik maar: Liefde.
Ik had de indruk van Blin dat dat toch ook wel een een gaatje in haar geest vulde. Naast die sex dan.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 4
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 19 jul 2016, 16:15

(Misschien zou hier nog wel een win-win situatie kunnen ontstaan. En dat is errug belangrijk voor de tijdgeest)

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 4
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 19 jul 2016, 16:24

Ik bedenk me nu ook opeens, dat ik wel es een karmische band met Blin zou kunnen hebben. Er is iets af te rekenen of zo.
Weer een probleem er bij.

Leonardo
Posts in topic: 6
Berichten: 523
Lid geworden op: 19 apr 2014, 22:10
Contacteer:

Bericht door Leonardo » 20 jul 2016, 11:05

Leon schreef:[samengevat: je kan niet leven totdat je volledig leeft in het nu]

Heb je dan geen eisen voor het nu?
Ik ben tot plm. mijn 22e 'onderweg' geweest, tot mijn ziekte er plotseling een eind aan maakte. Toen was ik plm. 20 jaar de weg kwijt, en nu, na grofweg 40-45 jaar, ontdek ik de waarheid en waarde van 'leven in' het 'nu'. Bijvoorbeeld: concentreer je bij het aardappelschillen volledig op elk detail en de onderneming wordt een 'belevenis' van plezier en tegelijk verdwijn je uit de tijd maar ga je er tegelijk in op. :)

Ik denk dat je zeker geen 'eisen' moet hebben voor het 'nu'. Daarmee ontneem je jezelf al het plezier en de waarde van waar je mee bezig bent. :)
Laatst gewijzigd door Leonardo op 20 jul 2016, 11:26, 1 keer totaal gewijzigd.
De waarheid is dat er geen waarheid is.

Leon

Bericht door Leon » 20 jul 2016, 11:24

Daarmee heb je een eis voor het nu; je moet geen eisen hebben.

Leonardo
Posts in topic: 6
Berichten: 523
Lid geworden op: 19 apr 2014, 22:10
Contacteer:

Bericht door Leonardo » 20 jul 2016, 11:29

Leon schreef:Daarmee heb je een eis voor het nu; je moet geen eisen hebben.
Ja, maar als we het absoluut gaan stellen is dat ook weer te sterk. Zo moet je bij het aardappelschillen je plan in de gaten houden (nauwgezet werken, een bepaalde hoeveelheid). Maar deze eisen mag je zelf bepalen. Als je je hele leven aan je carrière wilt besteden mag je dat ook zelf bepalen, alhoewel ik denk dat je jezelf en je omgeving er (vaak) mee bezwaart.
De waarheid is dat er geen waarheid is.

Leon

Bericht door Leon » 20 jul 2016, 12:01

Ik denk dat jijzelf pas na dat specifieke traject tot bepaalde inzichten kwam, en er iets mee kon, maar dat dit voor anderen, zonder dit specifieke traject, niet mogelijk zal zijn. Wens je anderen een zelfde traject?

Leonardo
Posts in topic: 6
Berichten: 523
Lid geworden op: 19 apr 2014, 22:10
Contacteer:

Bericht door Leonardo » 20 jul 2016, 13:13

Leon schreef:Ik denk dat jijzelf pas na dat specifieke traject tot bepaalde inzichten kwam, en er iets mee kon, maar dat dit voor anderen, zonder dit specifieke traject, niet mogelijk zal zijn. Wens je anderen een zelfde traject?
Daar heb je precies gelijk in. Ik heb makkelijk praten. Je zou ook kunnen zeggen dat mijn situatie mij noodzakelijk naar deze visie heeft geleid, omdat ik verder niet veel keus heb. Ik ben me ervan bewust dat ik dit niet moet generaliseren.
De waarheid is dat er geen waarheid is.

Blin
Posts in topic: 5
Berichten: 1358
Lid geworden op: 21 nov 2014, 10:17

Bericht door Blin » 20 jul 2016, 13:33

anaal of digitaal
het maakt mij niet uit


[angel] [angel] [angel] [angel] [angel] [angel] [angel]

[yang] [yang]

[07] [07] [07] [07] [07] [07] [07] [07] [07] [groen]

:smt054 :smt054 :smt054

:smt061 :smt061 :smt061

:smt026 :smt026 :smt026 :smt026 :smt026 :smt026 :smt016

:smt006

Leon

Bericht door Leon » 20 jul 2016, 13:39

Leonardo schreef:
Leon schreef:Ik denk dat jijzelf pas na dat specifieke traject tot bepaalde inzichten kwam, en er iets mee kon, maar dat dit voor anderen, zonder dit specifieke traject, niet mogelijk zal zijn. Wens je anderen een zelfde traject?
Daar heb je precies gelijk in. Ik heb makkelijk praten. Je zou ook kunnen zeggen dat mijn situatie mij noodzakelijk naar deze visie heeft geleid, omdat ik verder niet veel keus heb. Ik ben me ervan bewust dat ik dit niet moet generaliseren.
Wat heerlijk dat je dit kunt inzien. Ik hoop stiekem toch wel op mensen met in ieder geval zoveel traject dat ze een beetje inzicht krijgen.

Leon

Bericht door Leon » 20 jul 2016, 13:41

Blin schreef:anaal of digitaal
het maakt mij niet uit
Icoontjes van sterretjes hadden ze niet?

Doet me denken aan Sjefke die vraagt aan Wiske of hij een keer in dat andere gaatje mag.

Alleh, Sjefke, ge weet toch dat daar kindjes van komen?

Leon

Bericht door Leon » 22 jul 2016, 20:44

Nou, ik dacht dat iemand wel het belang van humor zou bevestigen...

Leonardo
Posts in topic: 6
Berichten: 523
Lid geworden op: 19 apr 2014, 22:10
Contacteer:

Bericht door Leonardo » 23 jul 2016, 14:46

Leon schreef:Nou, ik dacht dat iemand wel het belang van humor zou bevestigen...
Het gaat over platte seks... :smt108
De waarheid is dat er geen waarheid is.

Leon

Bericht door Leon » 23 jul 2016, 15:41

Blijkbaar vond Blin dat belangrijk. Maar misschien doelt ze wel op niet-platte seks. Blin?

In ieder geval is weten wat het is waarvan je geniet/genot hebt belangrijk.

En jezelf aan kunnen kijken als je dat weet.

Tino
Posts in topic: 5
Berichten: 484
Lid geworden op: 14 okt 2015, 14:58
Contacteer:

Bericht door Tino » 23 jul 2016, 19:42

Harmonie
Dit is volmaakt, Dat is volmaakt.

Tino
Posts in topic: 5
Berichten: 484
Lid geworden op: 14 okt 2015, 14:58
Contacteer:

Bericht door Tino » 23 jul 2016, 19:45

[quote="Leonardo"][quote="Leon"][samengevat: je kan niet leven totdat je volledig leeft in het nu]

[..]ontdek ik de waarheid en waarde van 'leven in' het 'nu'. Bijvoorbeeld: concentreer je bij het aardappelschillen volledig op elk detail en de onderneming wordt een 'belevenis' van plezier en tegelijk verdwijn je uit de tijd maar ga je er tegelijk in op. :)[..]

Dit heeft veel kenmerken van de Vedanta :cool:
Dit is volmaakt, Dat is volmaakt.

Leon

Bericht door Leon » 23 jul 2016, 20:13

Tino schreef:Harmonie
Dat die er wel is of dat die er niet is?

Blin
Posts in topic: 5
Berichten: 1358
Lid geworden op: 21 nov 2014, 10:17

Bericht door Blin » 23 jul 2016, 21:15

Harmonie nie is eigenlijk best wel behoorlijk saai. Ik begin er voorlopig nog niet aan. Harmonie kan zo dodelijk saai zijn dat ze je uit je evenwicht haalt.
Evenwicht is de wip, eigenlijk nooit echt in balans als hij in gebruik is maar wel in haar evenwicht.

Nee met wip bedoelde ik zeker geen platte seks, ik bedoelde hier boven ook niet echt seks in de oorspronkelijke betekenis van het kindertjes krijgen, paren.
Ik bedoelde daar erotiek en hier bedoel ik evenwicht.

Leon

Bericht door Leon » 23 jul 2016, 21:16

Aha harmonische seks.

Blin
Posts in topic: 5
Berichten: 1358
Lid geworden op: 21 nov 2014, 10:17

Bericht door Blin » 23 jul 2016, 21:22

voor luie mannen

Leon

Bericht door Leon » 24 jul 2016, 11:16

Yopi; Liefde? Wat is dat dan?

Of gaat het om het begrip zelf?

Leonardo: als aanvulling genot halen uit het moment nu lijkt me verstandig, maar er zullen ook mensen zijn die genotsbeleving halen uit plannen, uitvoeren, de vruchten plukken (of niet), opnieuw beginnen

Leon

Bericht door Leon » 24 jul 2016, 11:19

Aanvulling voor yopi:

of kan je zoiets doen als: lief->lef, het lef nemen om wat je wilt te veroveren.

Kijk als je dat bij al te jonge meisjes doet, dan is dat toch geen liefde maar lust.

Leon

Bericht door Leon » 24 jul 2016, 11:29

Aanvulling2 voor yopi:

genot aan leerervaringen: afzien van toegeven aan de lust, om te kijken wat er gebeurt, en dan blijken die priesters niet van misdienaartjes af te kunnen blijven. Een overtuigende leerervaring. Ook een overtuigende leerervaring dat dan alles in de doofpot gaat, of je juist gelyncht wordt door de meute.

Genot aan leerervaringen2: het lukt uiteindelijk om ook van de misdienaartjes af te blijven, maar dan heb je een "evasieve identiteit", met andere woorden jouw lichamelijke behoeften en geestelijke behoeften lopen niet synchroon, en dan is de enige optie ziek worden, dan valt geestelijke identiteit en lichamelijke identiteit weer samen.

Genot aan leerervaringen3: weten van de behoefte aan ziek worden/zijn, die identiteit hebben.

Leon

Bericht door Leon » 24 jul 2016, 11:30

Belangrijk: delen.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 4
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 24 jul 2016, 16:15

Leon schreef:Yopi; Liefde? Wat is dat dan?
Of gaat het om het begrip zelf?

Om het begrip dat vervuilt, besmet en teveel gebruikt is.
Maar wel nodig om een bepaalde ervaring te benoemen.
Als begrip dan: Dát wat de kern van je wezen uitmaakt, maar helaas zover onder de drempel van je bewustzijn ligt, dat je pas heel laat een soort besef krijgt wat dat dan is. Je 'drive' of zo iets.


of kan je zoiets doen als: lief->lef, het lef nemen om wat je wilt te veroveren.
Kijk als je dat bij al te jonge meisjes doet, dan is dat toch geen liefde maar lust.

Ik ken in ieder geval situaties waarbij sprake is van onschuldig inpakken vanuit jonge kinderen die aan de andere kant van de seksualiteit staan.
Laten we dat 'erotisch' noemen, omdat hier sprake is van pre-puberteit.


genot aan leerervaringen: afzien van toegeven aan de lust, om te kijken wat er gebeurt, en dan blijken die priesters niet van misdienaartjes af te kunnen blijven. Een overtuigende leerervaring. Ook een overtuigende leerervaring dat dan alles in de doofpot gaat, of je juist gelyncht wordt door de meute.

Genot aan leerervaringen2: het lukt uiteindelijk om ook van de misdienaartjes af te blijven, maar dan heb je een "evasieve identiteit", met andere woorden jouw lichamelijke behoeften en geestelijke behoeften lopen niet synchroon, en dan is de enige optie ziek worden, dan valt geestelijke identiteit en lichamelijke identiteit weer samen.

Genot aan leerervaringen3: weten van de behoefte aan ziek worden/zijn, die identiteit hebben.

(zie hieronder)
Mijn sexuele voorkeur gaat uit naar rijpe, oudere vrouwen.
Niet zo gevaarlijk binnen het huidige bestel.
Je zou je kunnen afvragen of hier niet een component in zit die te maken heeft met mijn ervaringen met tantes, buurvrouwen in mijn jeugd en plaatjes. Dus misschien wel te maken met de erotische uitstraling van die vrouwen naar mij toen ik nog pre-puber was.

Errug moeilijk allemaal inderdaad.

Vooral dat punt van: Wat mag je laten gelden en wat niet?

Elke sexuele/erotische/liefdes-relatie is ingewikkeld en moeilijk
Ik ben zelf daarom een tijd behoorlijk a-sexueel geweest in mijn gedrag.
Op het autistische af.

Dat bevalt ook niet. Nog ingewikkelder.

Veel zal je aan dit antwoord niet hebben. Alleen wil ik je steunen in de strijd hiermee.

Helaas heb ik geen antwoorden. Alleen een beetje begrip.
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Tino
Posts in topic: 5
Berichten: 484
Lid geworden op: 14 okt 2015, 14:58
Contacteer:

Bericht door Tino » 24 jul 2016, 17:24

liefde en sex hoeven niet perse samen te gaan.
Dit is volmaakt, Dat is volmaakt.

Leon

Bericht door Leon » 24 jul 2016, 17:32

nou toch nog even terug naar dat delen. Seks is een delen, liefde kan dat zijn, maar het hoeft niet. Als jij houdt van het bontgroene flieresijsje zal misschien slechts een enkeling die liefde delen.

Tino
Posts in topic: 5
Berichten: 484
Lid geworden op: 14 okt 2015, 14:58
Contacteer:

Bericht door Tino » 24 jul 2016, 17:54

Leon schreef:nou toch nog even terug naar dat delen. Seks is een delen, liefde kan dat zijn, maar het hoeft niet. Als jij houdt van het bontgroene flieresijsje zal misschien slechts een enkeling die liefde delen.
sex is delen... een uitwisseling van lichaamssappen...dat kan heel banaal zijn hoor, zonder enige liefde.
Wie zegt mij dat liefde met velen gedeeld moet worden.
Paradox: Een religieuze die zijn liefde deelt met God - God die Alles is - deelt zijn liefde dus met alles.

mmm Alles... sex met God ;)
Dit is volmaakt, Dat is volmaakt.

Leon

Bericht door Leon » 24 jul 2016, 20:40

ik zou het toch spijtig vinden als je seks alleen op de banale manier kent.

Tino
Posts in topic: 5
Berichten: 484
Lid geworden op: 14 okt 2015, 14:58
Contacteer:

Bericht door Tino » 24 jul 2016, 20:47

Leon schreef:ik zou het toch spijtig vinden als je seks alleen op de banale manier kent.
Dat zeg ik toch niet?
Ik gaf aan wat zou kunnen.
Dit is volmaakt, Dat is volmaakt.

Leon

Bericht door Leon » 24 jul 2016, 21:05

Ik begreep de reactie niet, vanuit het oogpunt van belangrijkheid van delen aangeven. Als seks dan geen goede manier van delen is, wat dan wel?

Blin
Posts in topic: 5
Berichten: 1358
Lid geworden op: 21 nov 2014, 10:17

Bericht door Blin » 24 jul 2016, 23:28

[angel] [angel] [angel] [angel] [angel] [angel] [angel]

[yang] [yang]

[07] [07] [07] [07] [07] [07] [07] [07] [07] [groen]

Leonardo
Posts in topic: 6
Berichten: 523
Lid geworden op: 19 apr 2014, 22:10
Contacteer:

Bericht door Leonardo » 25 jul 2016, 12:30

Leon schreef:Leonardo: als aanvulling genot halen uit het moment nu lijkt me verstandig, maar er zullen ook mensen zijn die genotsbeleving halen uit plannen, uitvoeren, de vruchten plukken (of niet), opnieuw beginnen
Dank je.

Ja, dat is wat hele volksstammen doen volgens mij. Het is de cultuur van het kapitalisme. Een westerse manier van doen. Ik zit meer in de oosterse hoek. Dat kan ik me permitteren, omdat plannen maken en uitvoeren in mijn situatie alleen binnen bepaalde grenzen lijkt te kunnen soms, vanwege mijn sociale, financiële en medische positie.
Tino schreef:Dit heeft veel kenmerken van de Vedanta :cool:
Dank je. Dat ervaar ik als een compliment. Ik neig naar het Hindoeïsme, en zijdelings naar het Boeddhisme, alhoewel ik, na gisteren de VPRO docu over Scientologie te hebben gekeken, eigenlijk alle religies verdacht vind nu!
De waarheid is dat er geen waarheid is.

Gebruikersavatar
Chryso
Posts in topic: 2
Berichten: 76
Lid geworden op: 13 jul 2016, 17:47
Contacteer:

Bericht door Chryso » 30 jul 2016, 08:02

Wat is belangrijk in het leven? Dat was de vraag van de topic starter.

Reeds gegeven antwoorden: sex (meerderheid), liefde (al wat minder enthousiastelingen). Genieten van the presence (filmpje Allan Watts)...

Belangrijk in het leven is tijd hebben of kunnen creëren om je ding te kunnen doen. Wat dat ding is, moet je zelf bepalen, maar vloeit hoofdzakelijk voort uit je conditionering.

Nog over the presence. De toekomst is niet belangrijk. Het verleden ook niet. Alleen the presence, that's it. Maar hoe kan je genieten van the presence als je toevallig in Syrië bent geboren; de bommen rond je hoofd vliegen en je niet zeker bent of de bakker, het ogenblik na de presence, nog open is?

Leon

Bericht door Leon » 30 jul 2016, 09:27

Mooi antwoord: wat is belanrijk in het leven->tijd om je ding te doen

Ik bedacht nog wel dat je ook de tijd moet doorkomen dat je niet je ding kunt doen, en wat daarvoor nodig is toch ook wel belangrijk is.

Gebruikersavatar
Chryso
Posts in topic: 2
Berichten: 76
Lid geworden op: 13 jul 2016, 17:47
Contacteer:

Bericht door Chryso » 30 jul 2016, 09:36

Ook mooi antwoord.

Dus: wat is belangrijk in het leven?

Tijd om je ding te kunnen doen + tijd om niet je ding te kunnen doen => alles is belangrijk in het leven.

Leon

Bericht door Leon » 30 jul 2016, 09:50

misschien dat als je alles in het leven heel erg belangrijk gaat vinden, dat je dan wel weer heel erg gaat hechten aan het leven. Of misschien zie je dan het los moeten laten toch ook als belangrijk.

Mij lijkt in iedere geval een symmetrie te bestaan tussen dingen die je wenst, en dingen die je niet wenst, die onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn.

Zonder het inzicht dat alles belangrijk is lukt het niet, dingen die je wenst en dingen die je niet wenst, dus dan kom ik toch weer op het belang van dit inzicht.

En als dit inzicht iets is dat je wenst, "moet" er dus ook een fase/periode zijn zonder dat inzicht, of waarin dat inzicht niet van waarde is. Da is best wel moeilijk om te accepteren.

Leon

Bericht door Leon » 30 jul 2016, 09:53

Dus dan is het inzicht belangrijk dat alles belangrijk is belangrijk, maar ook het inzicht dat je niet altijd dat inzicht kunt hebben.

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten