Is dit soort kritiek op de filosofie terecht?

Discussies in je eigen vakjargon.
Gesloten
Gebruikersavatar
Morika
Posts in topic: 2
Berichten: 21
Lid geworden op: 24 apr 2014, 12:20
Contacteer:

Is dit soort kritiek op de filosofie terecht?

Bericht door Morika » 25 mar 2015, 12:55

Ik kwam vandaag twee (aan elkaar gerelateerde) pagina's tegen waarin de "mainstream filosofie" een veeg uit de pan wordt gegeven.

Mijn vraag is : is zo'n kritiek terecht?

Wegens bezigheden zal ik er later gefundeerd op ingaan (maar het is "nee", dat wil ik hier al wel verklappen)

De pagina's zijn:

http://www.theguardian.com/education/co ... are_btn_fb

en

http://www.timeshighereducation.co.uk/c ... jk.twitter

neus

Bericht door neus » 26 mar 2015, 17:51

Of het nu is omdat men zo graag politiek correct wil zijn, om daar dan prat op te gaan, of omdat men slim uit de hoek wil komen, en wil gniffelen om de verontwaardigden, filosofie is toch al bij uitstek een zelfkritische praktijk, en zou dus helemaal niet vanwege laag bij de grondse motieven zelfkritiek moeten hebben.

Het gaat er niet om dat filosofie een praktijk is van white males, het gaat er om dat tot nu toe alleen witte mannen de benodigde zelfkritiek konden opbrengen, en dan vermoedelijk niet vanwege hun superioriteitsgevoel, maar omdat ze meer tijd vrij hadden om te denken.

De nieuwe denkers die denken dat het domein van denken zonder consequenties overgenomen kan worden hebben het mis. Denken en de bijbehorende zelfkritische houding zijn zeer belastend voor het gemoed, en het is waarschijnlijk dat de status "filosoof" een kat in de zak is.

Veel mensen doen de filosofie af als eindeloos gezanik, en ik denk dat dit een beschermingsmechanisme is dat zich voordoet als men in aanraking komt met recursief denken (reflectief). Het is voor velen niet vol te houden.

Dat ondanks dat de status "filosoof" toch nog positief kan zijn heeft te maken met dat men "levenskunstenaarschap" verwart met filosoof zijn. Een levenskunstenaar is iemand die geluk heeft en doet alsof dat eigen verdienste is, en die weg komt met zelfbevredigend leven.

Het lijkt misschien dat filosofie zelfbevrediging is, maar het is meer een verslaving of anders een noodzaak om nog een klein beetje een normaal leven te kunnen leiden.

Beroepsfilosofen, van die soort dat ze intellectuele kwesties met veel verve bespreken en behandelen, hebben wel een manier van zelfbevrediging gevonden, maar zijn voor onafhankelijke denkers niet zelfkritisch genoeg om echte filosofen te zijn. Dat blijkt al uit hun afhankelijkheid aan instituties en uitgaven.

Men verwart verder suprematie van witte mannen met werkelijke betekenis. Een filosoof weet van geen betekenis te zijn, en velen denken juist met filosofie van betekenis te kunnen zijn. Maar het is altijd andersom: Als witte mannen suprematie hebben, luistert het volk naar de filosofie van die witte mannen, heeft men aandacht voor hun filosofie. Het is zeker niet zo dat het hebben van filosofie zelf van betekenis is.

Al weer de zelfkritische houding. Men moet het kunnen veroorloven zelfkritisch te zijn. Als men dat niet kan, gaat men roemloos ten onder, hoe enorm verlichtend de filosofie ook is die men eventueel heeft. Deze wordt gewoon niet overgenomen. Het zijn juist de meest belachelijke filosofieën die wel overgenomen worden, die alleen maar bijdragen aan de waan van de dag, omdat deze waan het maximum aan reacties los kan maken. Dat heeft te maken met toename van entropie en het feit dat een mens wil blijven reageren om het gevoel te hebben dat deze leeft.

Men is slaaf van de eigen existentie. daar verandert echt niets aan als erkende denkers ineens een kleurtje krijgen of van geslacht veranderen.

Blin
Posts in topic: 3
Berichten: 1358
Lid geworden op: 21 nov 2014, 10:17

Bericht door Blin » 02 apr 2015, 21:32

Natuurlijk maakt het niet uit wat voor kleurtje of aanhangsels een mens heeft, althans in ieder geval niet om te filosoferen.

Toch is de Afrikaanse kijk op filosofie een andere dan onze westerse blik. Mondeling overgebrachte verhalen spelen een grote rol terwijl die in de westerse wereld niet onder filosofie vallen. Ook is de Afrikaanse filosofie veel meer religieus gerelateerd.

De belangrijkste Ethiopische filosoof die ik vond was Zera Yacob. Hij vluchtte omdat hij weigerde katholiek te worden. Zijn belangrijkste uitspraak: "I have learnt more while living alone in a cave than when I was living with scholars. What I wrote in this book is very little; but in my cave I have meditated on many other such things."

Ik ben er nog niet achter of dit nu staat voor donkere filosofie, in ieder geval vond ik ook veel blanke filosofie in Afrika. Het lijkt me wel wat om me er verder in te verdiepen als ik er de tijd voor vind.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 2
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 03 apr 2015, 17:14

neus schreef:Of het nu is omdat men zo graag politiek correct wil zijn, om daar dan prat op te gaan, of omdat men slim uit de hoek wil komen, en wil gniffelen om de verontwaardigden, filosofie is toch al bij uitstek een zelfkritische praktijk, en zou dus helemaal niet vanwege laag bij de grondse motieven zelfkritiek moeten hebben.

Het gaat er niet om dat filosofie een praktijk is van white males, het gaat er om dat tot nu toe alleen witte mannen de benodigde zelfkritiek konden opbrengen, en dan vermoedelijk niet vanwege hun superioriteitsgevoel, maar omdat ze meer tijd vrij hadden om te denken.

De nieuwe denkers die denken dat het domein van denken zonder consequenties overgenomen kan worden hebben het mis. Denken en de bijbehorende zelfkritische houding zijn zeer belastend voor het gemoed, en het is waarschijnlijk dat de status "filosoof" een kat in de zak is.

Veel mensen doen de filosofie af als eindeloos gezanik, en ik denk dat dit een beschermingsmechanisme is dat zich voordoet als men in aanraking komt met recursief denken (reflectief). Het is voor velen niet vol te houden.

Dat ondanks dat de status "filosoof" toch nog positief kan zijn heeft te maken met dat men "levenskunstenaarschap" verwart met filosoof zijn. Een levenskunstenaar is iemand die geluk heeft en doet alsof dat eigen verdienste is, en die weg komt met zelfbevredigend leven.

Het lijkt misschien dat filosofie zelfbevrediging is, maar het is meer een verslaving of anders een noodzaak om nog een klein beetje een normaal leven te kunnen leiden.

Beroepsfilosofen, van die soort dat ze intellectuele kwesties met veel verve bespreken en behandelen, hebben wel een manier van zelfbevrediging gevonden, maar zijn voor onafhankelijke denkers niet zelfkritisch genoeg om echte filosofen te zijn. Dat blijkt al uit hun afhankelijkheid aan instituties en uitgaven.

Men verwart verder suprematie van witte mannen met werkelijke betekenis. Een filosoof weet van geen betekenis te zijn, en velen denken juist met filosofie van betekenis te kunnen zijn. Maar het is altijd andersom: Als witte mannen suprematie hebben, luistert het volk naar de filosofie van die witte mannen, heeft men aandacht voor hun filosofie. Het is zeker niet zo dat het hebben van filosofie zelf van betekenis is.

Al weer de zelfkritische houding. Men moet het kunnen veroorloven zelfkritisch te zijn. Als men dat niet kan, gaat men roemloos ten onder, hoe enorm verlichtend de filosofie ook is die men eventueel heeft. Deze wordt gewoon niet overgenomen. Het zijn juist de meest belachelijke filosofieën die wel overgenomen worden, die alleen maar bijdragen aan de waan van de dag, omdat deze waan het maximum aan reacties los kan maken. Dat heeft te maken met toename van entropie en het feit dat een mens wil blijven reageren om het gevoel te hebben dat deze leeft.

Men is slaaf van de eigen existentie. daar verandert echt niets aan als erkende denkers ineens een kleurtje krijgen of van geslacht veranderen.
Amen!

Ik voel me gesterkt.
:klapperdeklap:
Lullig, maar gemeend ..
(Die Morika .. zo'n leuke discussie over Kant gehad. Laten we hopen dat ie nog reageert. De makke dat je je best doet en dan nooit meer iets hoort. Druk, druk druk. Jezus Christus)
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Gebruikersavatar
Morika
Posts in topic: 2
Berichten: 21
Lid geworden op: 24 apr 2014, 12:20
Contacteer:

Bericht door Morika » 05 apr 2015, 06:14

Yopi heeft natuurlijk gelijk dat ik nog zou moeten regaeren, maar hoe meer ik van/over die Minna Salami lees, des te absurder wordt het allemaal. Het ene oxymoron schraagt het andere. Er is kop noch staart aan te ontdekken en welbeschouwd is haar wereldbeschouwing zo racistisch als de pest. Elk waarheidsbegrip (dat toch nodig is, al was het maar om de kritische beschouwing ervan mogelijk te maken) wordt vakkundig over de horizon geschoven. "Opgeruimd staat netjes", zoiets moet er achter zitten. Er is niks anders van te maken. Inmiddels verraadt haar laatste stuk ook nog religieuze wanen, er wordt tenminste stekeblind en volstrekt a-kritisch over "de Profeet" gesproken (terwijl dat dan ook nog met een hoofdletter geschreven wordt). Nou, dan weet je het wel...

Dat laatste stuk, waar nog niet eerder aan gerefereerd werd, is overigens hier te vinden : http://www.msafropolitan.com/2015/04/is ... lated.html

Blin
Posts in topic: 3
Berichten: 1358
Lid geworden op: 21 nov 2014, 10:17

Bericht door Blin » 09 apr 2015, 01:17

Misschien moet er eerst even duidelijk gemaakt worden wat hier met kritiek wordt bedoeld. Ik wil niet mierenneuken over een definitie maar het is hier een filosofieforum en Kant gebruikte zijn Kritiek niet in de zin dat hij kritiek had op zijn eigen kritiek maar meer als een analyse.

Heden ten dag is er een groot verschil tussen kritiek en analyse. Powned, om maar een zijstraat te noemen, heeft kritiek maar doet niet aan analyse.

Voor het gemak ga ik er vanuit dat hier kritiek bedoelt wordt in de gewone zin van het woord want het is me nu echt te laat om Kant nog uit mijn hersenpan te trekken, bovendien was hij een man van de klok, die ligt waarschijnlijk allang op 1 oor.

Kritiek is iets waar je tegen moet kunnen. Kun je niet tegen kritiek dan belanden we al snel op de sofa bij Kant. En voor je het weet heb je als peuter teveel naar de goedkeuring van je vader gestreeft en wilde je hem tegelijkertijd uit de weg ruimen en wilde je je moeder neuken. Kant weet als geen ander wat kritiek met een mens kan doen.

Kritiek leidt meestal tot conflict. Twee soorten conflict zijn mogelijk, innerlijk conflict of conflict met de buitenwereld en je slaat er op los. Bij wijze van noodoplossing kun je ook overgaan op projectie maar beter is het om de zaak grondig aan te pakken bij de wortel.

De primitieve mens heeft veel minder last van kritiek omdat ze vaak niet begrijpen waar het om gaat. Begrijpen ze het wel dan slaat men elkaar dood. Voor een klein kritieke kan eventueel iets stuk gemaakt worden van de ander of iets afgepakt. Maar let wel, het gaat hier om de primitieve mens, in de huidige beschaving doen we dat gelukkig heel anders. Wij gaan naar de psychiater.

Ab Ovo

Bericht door Ab Ovo » 09 apr 2015, 11:51

Voor mij is kritiek hetzelfde als zeiken, het hoort bij het leven maar meer omdat het moet, je kunt alles niet altijd even goed vinden.

Het leven is soms zwaar kut. Laatst zei iemand dat het leven daarom een test was, ik weet niet meer zijn naam, het was zo'n jonge filosoof, zo een die meteen begint te praten zonder eerst grondig de klassieken te bestuderen.

Het leven is natuurlijk helemaal geen test. Waar zouden die wiegedoodgevalletjes op moeten worden getest dan? Het leven gaat voorbij, wat is er verder over te melden? Is het het echte leven? Moderne filosofie, ik heb er niets mee. Natuurlijk is het het echte leven, er is geen ander leven! Brrr.

Blin
Posts in topic: 3
Berichten: 1358
Lid geworden op: 21 nov 2014, 10:17

Bericht door Blin » 14 apr 2015, 20:52

Dag Ab,
alles goed?

Ik heb je een tijdje niet gezien en vroeg me af wat daar de rede van was.
Heb je het druk met je baan in het elektriciteitswezen?
Hoe is het met Nicole, hopelijk alles bij het oude.

Je bent hier toch hopelijk niet geband? Of mag jij alleen maar mij zijn?

Het is niet te hopen Ab, en ook niet voor je Nicole en de kinderen. Ik weet zo net nog niet of dat goed vallen zal.

Ik heb nog steeds de Philosophische Untersuchungen van je. als je wilt dat ik het opstuur, gewoon even mailen.

Saluti, Blin

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 2
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 15 apr 2015, 14:39

Ik denk dat hier sprake is van gedwongen abortus en dan nog wel in de dop, dus nog voor het stadium van Calimero.
Dus zijn we ook direct van dat soort gezeur af.

Dat iemand kan denken dat hij ook een vrouw en een baan had wijt ik aan het internet: Daar weet je nooit zeker met wie je van doen hebt.

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten