http://www.visionair.nl/wetenschap/univ ... udt-alles/Informatie leeft eeuwig
Het universum onthoudt dus alles en informatie gaat nooit verloren. Ook als je in een zwart gat valt en vele noniljarden jaren stukje bij beetje uitgebraakt wordt als Hawkingstraling, kan iemand die alle kwantumtoestanden registreert, hier in principe al je informatie weer in terugvinden. Hiermee is de informatieparadox van het zwarte gat opgelost. Het no-deleting theorema en het no-hiding theorema samen zeggen dat er alleen voortdurende overgangen zijn maar dat er niets is wat er niet was en niets zal zijn wat er niet op dit moment is. Zouden de kwantumtoestanden van ons lichaam en onze hersenen ook worden overgedragen op dingen om ons heen? De kwantummechanica beantwoordt deze vraag nu bevestigend: er blijft altijd iets van ons bestaan. In hoeverre het betekenis heeft, is dan wel de vraag…
1 citaat uit een lap tekst, die in de link te vinden is.
Zelf zit ik niet zo (op dit moment) in die quantum business.
Maar ik was wel op zoek naar zo iets als een wet van behoud van informatie om mijn stelling (fantasie) proberen te onderbouwen die luidt:
Het niet levende is een afscheiding van het levende
Dat staat ergens in het topic over het leven in een druppeltje zeewater.
Ik herhaal dat hier nog even en wil dan verder gaan in replies hieronder.
Ik geloof eigenlijk alleen in holisme op het organische vlak.
Maar als je naar de voorwaarden voor het organische kijkt passen die natuurkundige dingen mooi in het beeld.
Omdat leven altijd uit leven voortkomt is er een probleem met het niet levende (als je van een totale ontwikkeling uitgaat vanuit iets eenvormigs).
In de normale evolutieleren wordt het andersom geformuleerd.
Ik hou het nog steeds voor mogelijk dat het niet levende een afscheiding is van het levende. Maar dan zie ik dat zo'n beetje in tijdsbestekken die ook gebruikt worden om de generaties van sterren aan te geven.
(zonnen van latere generaties hebben sporen van zwaardere chemische elementen voor zover ik weet. In een volgende generatie uit de stof van explosies e.d. worden die opgenomen. Die klontering in planeten van zwaardere elementen is het duidelijkste teken van die generaties)
Warrig.
Je moet dan (zeg ik tegen mezelf) denken aan levensvormen a la Solaris of nog grotere prototoestanden van leven, die alleen in de vorm van hogere aggregatietoestanden bestaan zouden moeten hebben of er nog zijn: plasma's, licht, warmte.