Om schreef:
Geweldig! Ik geniet erg van jouw opvattingen hier en daar. En deze laatste zin in de quote is natuurlijk onbetaalbaar!Wat zijn dromen?
Ik zie dromen voornamelijk als een biologisch/chemisch/psychologisch verschijnsel. Het hoort bij de hersenen, het is een hersenfunctie. Ik zou het best kunnen opzoeken hoe het precies verklaard wordt aan de hand van deze visie maar dat acht ik voor deze discussie niet zo nodig. Met antroposofie of spirituele verklaringen heb ik het niet zo op, het strookt niet met het rationalisme zegt mijn intuïtie
Is dit een reactie op iets van Jeroen? Of bedoeld om mij alvast geen "zweverig" idee te geven? Dat laatste zou niet nodig zijn hoor. Maar wellicht ben ik hier te voorbarig...Wat hebben ze voor functie?
Kan ik niet met zekerheid zeggen maar het is zeker geen functie met betrekking tot onstoffelijke, bovennatuurlijke zaken. Het is naar mijn mening geen uiting van ziel of geest. Wat ziel en geest zijn is mij ook een raadsel, het lijkt me een verzinsel van de mens, maar goed dat is een andere discussie

Naar mijn idee vormen dromen zich in je hersenen, die overdag "gevoed" zijn met allerlei indrukken etc. Ik denk dat ze (in ieder geval: ook) de functie hebben zaakjes op hun plek te zetten.
Ikzelf merk bijvoorbeeld aan bepaalde dromen dat sommige dingen-van-overdag met kennelijk toch méér doen of hebben gedaan dan ik zo snel gemerkt had. Ik ervaar zulke dromen als mezelf erop attent maken dat dat zo is en/of die bepaalde dingen alsnog "in een archieflaatje" op te ruimen.
Sommige mensen vroegen wat ik bedoel met het "resetten" van je hersens.... Daarmee bedoel ik, dat ik zelf merk, dat wanneer ik in een bepaalde stemming verkeer (bijvoorbeeld: beetje depri, chagerijnig, of last heb van een tijdelijke tobberij...) die stemming zelfs door bijvoorbeeld 5 minuutjes in slaap vallen helemaal omgedraaid en weg kan zijn. Dan is het alsof ik 'in mijn hoofd gereset' wakker word. Handig!
Om schreef:
Ik zie niet wat eventuele voorspellende dromen of naspellende gebeurtenissen per se te maken zouden hebben met agnostiek of gnostiek.Bestaan voorspellende dromen? Waarbij meteen de vraag rijst: Of bestaan er misschien naspellende gebeurtenissen in het overdag-leven?
(komt de wat-is-tijd-vraag meteen ook weer om te hoek kijken.)
Tja, hier kan je behoorlijk diep op ingaan maar voorlopig volsta ik met het antwoord dat ik hier alleen maar een agnostische houding tegenover kan innemen.
Okke geeft aan dat voorspellende dromen niet bestaan.
Matt vertelt iets over deja-vu's.
Een aantal keer in mijn leven heb ik dingen gedroomd, die ik een dag of twee later tot in de details nauwkeurig terug zag gebeuren op het journaal of breaking-news. Niet zo'n beetje een vage overeenkomst, maar met exact dezelfde beelden (mannen die met stokken in een volgelopen dijk prikken, overstromingen in Zuid Nederland... inclusief de beelden van de ondergelopen huizen, dezelfde huizen dus, dezelfde mensen, dezelfde uitspraken... Ook indertijd die trunami in Azië, exacte beelden...). Dat gaat niet om deja-vu's. Een dega-vu is heel iets anders. Bij mij tenminste.
Ik weet niet hoe dat kan, dingen dromen die even later in de werkelijkheid echt gebeuren. Maar het gebeurt dus wél, soms. Niet dat ik trouwens na die droom al weet dat het gaat gebeuren hoor. Ik schrik me dan naar als 't zo is. Gebeurt overigens niet vaak.
Mij zet dat altijd wel altijd aan het denken over het verschijnsel: Tijd.
Maar met dat laatste even ter zijde: Ik denk dat dromen één of andere overlevingsfunctie hebben,
Dat dagdromen iets héél anders is dan nachtdromen,
Dat dromen belevingen zijn die vrij van remmingen en decorum etc. in de hersens ervaren en uitgespeeld/leefd worden....
Daarbij zijn dromen soms ook een bron van inspiratie voor degenen die niet altijd ál te rationeel en/of abstract denken.
LEUK!
O, zogenaamde herhaaldromen zijn ook wel fascinerend.
Wie kent dat ook? En wat denkt u daar dan over?