missende materie

Discussieer hier over onderwerpen uit kranten, tijdschriften e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 2
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

missende materie

Bericht door arkhétupos » 23 mar 2023, 01:30

Reeds jaren zijn de HH wetenschappers op zoek naar de missende materie die het uitdijende heelal een halt kan toebrengen.
https://arxiv.org/abs/2302.04247
Er is hoop, naar het schijnt!
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 2
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 31 mar 2023, 14:22

Ik had alleen maar plannen om te gaan sparen om naar Mars te verhuizen, maar ik zie dat jij al veel verder vooruit denkt. Bedankt daarvoor!

Nu stop ik met mijn posts hier voorlopig. Ik wil wel weer wat contact hier, maar het moet van ver komen...

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 2
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 31 mar 2023, 14:24

Trigger me please arkhétupos ... :?

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 2
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 31 mar 2023, 21:28

yopi schreef:
31 mar 2023, 14:24
Trigger me please arkhétupos ... :?
BANG!

Oh nee, wacht ... ehm ...

TRIGGER

Uw wens is mijn bevel ... ;)

Hoi yopi, ik ben blij te merken dat je er nog steeds bent, maar dat terzijde.

Er schijnen in het universum zaken te bestaan die "black dwarfs" genoemd kunnen worden.
Dat zijn theoretisch gezien witte dwergen die hun bestaan niet meer kenbaar willen kunnen maken door ook nog maar iets uit te stralen.

Het zijn geen zwarte gaten, noch neutronsterren, ze zijn eenvoudigweg een soort van de sintels van een gestorven (lichte) ster die net zo koud is geworden als hun omgeving. (ijzer)

Enige nadeel is, ze kunnen (nog) niet bestaan in ons huidige universum.

Hoe neem je ze ook waar?
Ze hebben te weinig massa om (met de huidige technieken) door zwaartekracht-lenswerking geobserveerd te kunnen worden.
Hoeveel er zijn is discutabel.
Op dit moment is het bestaan ervan gesteld op 0 (nul), omdat het universum, naar wordt aangenomen, niet oud genoeg is om dergelijke objecten te kunnen herbergen.


Waarom wordt de invloed van de materie die buiten de Schwarzschildradius van het universum valt altijd buiten beschouwing gelaten?

Zwaartekracht is nog altijd onbegrepen, dankzij de uitvinding van Newton, die er naast zat.
Er is echter 1 heel naar ding aan de hand: Waar lichtsnelheid een informatieuitwisselingbeperktheid inhoudt, zo werkt zwaartekracht instantaan.
Zolang dit als waar wordt aangenomen, zal het heelal zich uitdijen met verschillende Hubbleconstanten per parsec.

Totale waanzin.

Deze fenomenen worden echter alleen gestaafd door het feit dat de wiskunde die erachter steekt lijkt te kloppen, omdat ze er naar gevormd is.

Maar nog steeds is men het niet eens over het aantal dimensies ... in onze 4 werkt geen van die principes, noch zijn ze er verenigbaar mee.


Ik denk soms wel eens dat wiskunde het universum tracht te ontstijgen, door er geen deel van uit te willen maken.

Als je het mooier kleuren kan dan het origineel, wie wil het origineel dan nog?
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten