Waarom, laten we naar de buitenwereld toe, zo weinig van onszelf zien?

Deel je diepste gedachten en laat ons meedenken...
Plaats reactie
ghwilbrink
Posts in topic: 7
Berichten: 173
Lid geworden op: 03 feb 2018, 19:46
Contacteer:

Waarom, laten we naar de buitenwereld toe, zo weinig van onszelf zien?

Bericht door ghwilbrink » 02 okt 2021, 12:14

Er ging iets mis, maar als het goed is is dit hoe deze draad leven zag.
ghwilbrink schreef:
06 okt 2021, 15:28



Inleiding.

Waarom laten we, in het algemeen naar de buitenwereld toe, zo weinig van onszelf zien?
Zijn we in het leven van alledag, wat de omgang met mensen betreft, niet een beetje “onderkoeld” geraakt?
Wat ons bezighoudt, buiten onze eigen privacy om, houden we dat eigenlijk niet teveel alleen voor onszelf?
Ontwapenend zijn, kan voor ons een opluchting zijn of beschouwen we dat als zwakte?
Leven we heel bewust in twee werelden, de buiten- en de binnenwereld?
Is de buitenwereld de wereld, waar we ons naar buiten toe anders presenteren dan we in werkelijkheid zijn?
Onze eigen binnenwereld, is dat de wereld waar we alleen zijn of alleen willen zijn?

Als dat zo is, dan is onze:

-binnenwereld een afgesloten eigen wereld
-buitenwereld een wereld waarin we ons bewust anders voordoen dan
we in werkelijkheid zijn.

Herkent U dit beeld om u heen, en herkent u dat ook bij uzelf?
Of zegt u, ik vind het een beetje te zwaar aangezet.
Lees s.v.p. verder.
Het is/wordt interessant.

De vraag aan U is:

Zou de wereld er een beetje anders uit gaan zien als we wat minder naar binnen, en wat opener naar buiten, het leven zouden beleven?
Zou het sociale- en het maatschappelijke leven hierdoor dan enigszins voelbaar en zichtbaar veranderen?
U weet het wellicht nog niet zeker. U heeft gelijk, Ik denk ook dat “onderkoeld zijn” om een verduidelijking vraagt.


Onderkoeld zijn.

U vraagt zich misschien af, onderkoeld zijn wat is dat dan in dit verband?
Nu, ik vind, dat we naar buiten toe, zo weinig van onszelf durven te laten zien. We zijn wat terughoudend, wat schuchter, gereserveerd, wat koel, er is een gemis aan spontaniteit.
Ik noem het in dit bericht; onderkoeld zijn.
Het kan geen kwaad, lijkt me, wat meer ontwapenend, wat meer open te zijn. Wat meer in de stijl van, “ ik ben ook maar een mens en ik heb mezelf ook niet gemaakt ”.

We lopen alsmaar langs elkaar heen, dikwijls geleid door overvolle agenda’s en zijn daarnaast meestal alleen met onze eigen zorgen en belangen bezig.
Kijken we misschien te weinig om ons heen?
De wereld, en dat weet u ook wel, is toch echt de moeite waard en uiteraard veel omvattender dan ons eigen kleine wereldje.

Uitersten in type mensen.

Toegankelijke mensen.

U kent ze vast wel, toegankelijke mensen.
Mensen die je ontmoet waarmee het direct klikt.
Hun denkwijze is helder en ze spreken zich ook helder en duidelijk uit.
Ze begrijpen elkaar in een oogwenk.
Ze zijn aardig en vriendelijk en hebben een luisterend oor voor ieder ander.
Ze tonen belangstelling voor elkaar, ze luisteren, leven zich in over hetgeen wordt verteld, denken met je mee en geven spontaan hun mening.
Meestal kunnen deze mensen ook delen in materiële- en immateriële aangelegenheden.
Kortom prettige mensen.
En deze mensen zijn er tallozen, waarschijnlijk veel meer dan wij kunnen vermoeden.

Minder toegankelijke mensen.

Dit is een andere type mensen.
Mensen die teveel in een kringetje blijven ronddraaien en standaard, niet te veel van zichzelf prijs (willen) geven.
Eigen belang is dikwijls het credo, het staat bovenaan op hun lijstje, evenals het uitbouwen van stoffelijke zaken m.a.w. bezit.
Met argusogen wordt de “concurrentie” geobserveerd; blijft mijn plaats in de roedel minstens behouden en is er ook sprake van een zekere stijging ten opzichte van de vermeende concurrenten. Achterop raken is not done.
Om zo door het leven gaan, kan leiden tot een vervelend en onrustig gevoel.
Kortom, zo leven, lijkt mij, niet zo goed en doodvermoeiend.
Ook van deze mensen, zijn er nogal wat.

Zo zijn er, tussen deze twee genoemde uitersten in, diverse typen mensen met een bepaald typisch gedrag naar buiten toe die, evenals bij ons allen, aangestuurd worden door hun eigen karakter, ze kunnen daarom moeilijk anders. Ze zijn zo in elkaar gezet, we zijn immers een product van het verleden.




Een paar voorbeelden van andere leefgemeenschappen.

De dorpen.

Eigenlijk kunnen we van de mensen in de dorpen nog veel leren.
Het zijn hechte woongemeenschappen.
De mensen kennen elkaar, groeten elkaar, zijn begaan met elkaar, op hulp kan worden gerekend.
Er is gemeenschapszin wat zich uit in het verenigingsleven en b.v. ook in het gezamenlijke bezit van landbouwwerktuigen waarbij o.a. tijdens de oogsttijd, met hulp van andere collega boeren, wordt geoogst.
Ook bij het bouwen van een nieuw huis, als een toekomstig jong echtpaar gaat trouwen, worden dikwijls de handen ineen geslagen en wordt geholpen, ieder op zijn of haar vakgebied.
Er wordt uitgebreid met elkaar gesproken. Je staat er dikwijls niet alleen voor en zeker niet het moeilijk wordt.

De steden.

In onze appartementen en flatgebouwen in de steden, evenals in nieuwbouwwijken, weten we niet, of nauwelijks, wie waar woont en blijven we, ook na jaren, veelal onbekenden voor elkaar.
Elkaar groeten of een kort praatje maken is dikwijls, jammer genoeg, verleden tijd. Gelukkig maar, niet altijd.
Dit alles wordt gevoed door het feit dat we elkaar, in het leven, zoals we dat leven, niet echt nodig hebben. Er is geen gemeenschappelijk belang of bedreiging, we kunnen onze eigen boontjes wel doppen en dat doen we dan ook. Dat verschijnsel is m.i. een beetje doorgeslagen.
Behalve, als er echt iets aan de hand is, dan weten we elkaar te vinden.
Het gaat dan dikwijls om een gemeenschappelijk belang of bedreiging.
Als de bom valt, het water stijgt, het vuur nadert, de riolen niet meer werken, de voeding niet meer wordt gedistribueerd, dan worden we snel wakker, dat is namelijk bedreigend voor ons allemaal.

Hoe dan wel?

Laten we elkaar eens wat beter leren kennen. Je ziet het nu al sporadisch gebeuren, een gemeenschappelijke buurtbarbecue, een etentje bij elkaar thuis, zeker voor alleenstaanden, een bezoekje enz.
Groet elkaar eens, maak eens een gemeend praatje, of zoals de T.V. spots zo treffend aangeven, “laten we eens wat meer naar elkaar omkijken”.
Doe eens wat voor een ander, ongevraagd al is het maar een kleinigheid, spontaan, belangeloos.
Niet alleen zeggen maar ook gewoon doen.
Ik denk dat we ons dan ook wat minder alleen en daardoor prettiger gaan voelen. Het voelt als; er (weer) bij horen.



Ik weet het, het klinkt erg idealistisch maar dat is het zeker niet.
Deze iets andere wending geeft aan het leven wellicht toch
wat meer kleur.
Je moet er toch niet aan denken, dat een van je buren al ik weet niet hoe lang dood in huis ligt en dat er niemand is die daar iets van heeft gemerkt. Kennelijk hebben ze je niet eens gemist!

Naschrift.

Ons belangrijkste bezit.

Het allerbelangrijkste wat we bezitten is natuurlijk onze gezondheid. Dat wordt, in deze context, als vanzelfsprekend aangenomen.
Niets is meer waard dan onze gezondheid.
Er worden talloze mensen ziek tot ongeneeslijk ziek en die weten maar al te goed dat gezondheid boven alles gaat. Er worden talloze mensen ziek, onbekwaam, en/of gehandicapt geboren voor wie het leven nooit normaal zal kunnen zijn.
Mensen kunnen vreselijk ziek zijn of worden en dan wordt al het vergaarde op slag totaal onbelangrijk en zonder waarde.


George Wilbrink
oktober 2021

Als de steen valt op de vaas, breekt de vaas.
Maar als de vaas valt op de steen breekt de vaas ook.

Zorg ervoor nooit de vaas te zijn.

Chinees gezegde.

Waarom laten we, naar de buitenwereld toe, zo weinig van onszelf zien?

Welke buitenwereld, mijn waarde?
"It's not important what you do, it's important that you do."
"Do what?" Mijn waarde?
"Niets is meer waard dan onze gezondheid."
Wat is gezond?

Een leeggeviste zee of een stuk land met meer vraag naar voeding dan dat waarin het weet te voorzien?
"It's not important what you do, it's important that you do."
Ok.

En vanaf nu worden ook wij, op al deze fora, in de smiezen genomen door de diverse "intelligentiediensten".

::

Ergens is het best een compliment, dat je enkel door een gedachtenuitwisseling als terrorist kan worden aangemerkt.

"1066 all over again!"

Doomsday!

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 28
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 02 okt 2021, 21:22

Oh sjit ...

::

Oh sjit oh sjit oh sjit ...........

::

Eehmmm ... Ome George?

Ik heb per ongeluk de verkeerde knop ingedrukt. In plaats van Uw bericht te citeren, heb ik het abusievelijk gewijzigd.

Als U het origineel nog heeft, gelieve dan nog eens te plaatsen.

Anders spijt het mij heel erg veel.

Ik kan Uw bericht ook niet terugtoveren, immers: "Een artikel wijzigen", houdt niet automatisch in: "Vorige versies opslaan".
(Dat kan alleen met "versietracking aan" en dat vereist sponsoring/donaties, ik heb ook niet alle geld in de wereld, noch zou ik het willen hebben.)

::

Nogmaals: het spijt mij werkelijk, en ik hoop ten vurigste dat U Uw originele bericht nogmaals plaatsen kunt!

-- Uw Administrator (Zijn wegen zijn (blijkbaar) ondoorgrondelijk)

Ach nee, da's maar scherts.

Ik hoop dat U geloven wilt of kunt dat het echt per ongeluk gebeurde, want dat is de waarheid.
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 28
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 02 okt 2021, 21:32

Please please please ... was zo slim een backup te hebben!
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 28
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 02 okt 2021, 22:26

En toon daarmee aan, Uw forumbeheerder te slim af te zijn.
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 28
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 02 okt 2021, 22:41

Denken dat alles reeds uitgevonden is versus denken dat alles nooit uitgevonden had moeten worden, zet ook geen zoden aan de dijk.

Het is nu eenmaal gebeurd.

Ik keek niet goed.

Mea Culpa.
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 10
Berichten: 2712
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 03 okt 2021, 17:12

Als je dat nou nog eens overkomt Arkhe, weet dan dat je met de terug-knop terug kunt gaan naar de vorige schermen en dan kun je de oorspronkelijke tekst kopiëren en terugplaatsen. Zolang je het forum nog niet verlaten hebt na “de daad” althans. :grijns:
Hermetisch geschakeld

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 28
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 04 okt 2021, 21:29

Bärbel schreef:
03 okt 2021, 17:12
Als je dat nou nog eens overkomt Arkhe, weet dan dat je met de terug-knop terug kunt gaan naar de vorige schermen en dan kun je de oorspronkelijke tekst kopiëren en terugplaatsen. Zolang je het forum nog niet verlaten hebt na “de daad” althans. :grijns:
Ja dat weet ik.

Maar mijn browser (gewoon chrome-met-een-smaakje) vond het nodig de pagina te "verversen"
(Ik poneer dat het met dezelfde versie van mijn browser op webkit ook had kunnen gebeuren, uit zelfbescherming.)

"Normaal" gesproken bega ik die fout ook niet, maar pas toen ik zag wat ik aan het doen was, was het reeds te laat.

Ik denk dat ik maar zo 1 van de eerste pleiters ga worden voor een alcoholslot op een computer.
(Verder uit te breiden naar sociale media.)

Met elk half uur een meting.
internetdeamon schreef:"Kijk naar mij!", wil jij dat?
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 28
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 04 okt 2021, 21:33

Ik hoop zo dat Ome George zijn oorspronkelijke tekst bewaard heeft, en hem alsnog wil posten.

Er zaten hele mooie dingen in, die ik nu vernietigd heb, met volledig schuldbewustzijn!
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 28
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 04 okt 2021, 21:35

Maar laten we niet op de hysterie vooruitlopen ...

Eerst maar eens luisteren naar de Genade van Ome George.
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

ghwilbrink
Posts in topic: 7
Berichten: 173
Lid geworden op: 03 feb 2018, 19:46
Contacteer:

Bericht door ghwilbrink » 06 okt 2021, 15:28




Inleiding.

Waarom laten we, in het algemeen naar de buitenwereld toe, zo weinig van onszelf zien?
Zijn we in het leven van alledag, wat de omgang met mensen betreft, niet een beetje “onderkoeld” geraakt?
Wat ons bezighoudt, buiten onze eigen privacy om, houden we dat eigenlijk niet teveel alleen voor onszelf?
Ontwapenend zijn, kan voor ons een opluchting zijn of beschouwen we dat als zwakte?
Leven we heel bewust in twee werelden, de buiten- en de binnenwereld?
Is de buitenwereld de wereld, waar we ons naar buiten toe anders presenteren dan we in werkelijkheid zijn?
Onze eigen binnenwereld, is dat de wereld waar we alleen zijn of alleen willen zijn?

Als dat zo is, dan is onze:

-binnenwereld een afgesloten eigen wereld
-buitenwereld een wereld waarin we ons bewust anders voordoen dan
we in werkelijkheid zijn.

Herkent U dit beeld om u heen, en herkent u dat ook bij uzelf?
Of zegt u, ik vind het een beetje te zwaar aangezet.
Lees s.v.p. verder.
Het is/wordt interessant.

De vraag aan U is:

Zou de wereld er een beetje anders uit gaan zien als we wat minder naar binnen, en wat opener naar buiten, het leven zouden beleven?
Zou het sociale- en het maatschappelijke leven hierdoor dan enigszins voelbaar en zichtbaar veranderen?
U weet het wellicht nog niet zeker. U heeft gelijk, Ik denk ook dat “onderkoeld zijn” om een verduidelijking vraagt.


Onderkoeld zijn.

U vraagt zich misschien af, onderkoeld zijn wat is dat dan in dit verband?
Nu, ik vind, dat we naar buiten toe, zo weinig van onszelf durven te laten zien. We zijn wat terughoudend, wat schuchter, gereserveerd, wat koel, er is een gemis aan spontaniteit.
Ik noem het in dit bericht; onderkoeld zijn.
Het kan geen kwaad, lijkt me, wat meer ontwapenend, wat meer open te zijn. Wat meer in de stijl van, “ ik ben ook maar een mens en ik heb mezelf ook niet gemaakt ”.

We lopen alsmaar langs elkaar heen, dikwijls geleid door overvolle agenda’s en zijn daarnaast meestal alleen met onze eigen zorgen en belangen bezig.
Kijken we misschien te weinig om ons heen?
De wereld, en dat weet u ook wel, is toch echt de moeite waard en uiteraard veel omvattender dan ons eigen kleine wereldje.

Uitersten in type mensen.

Toegankelijke mensen.

U kent ze vast wel, toegankelijke mensen.
Mensen die je ontmoet waarmee het direct klikt.
Hun denkwijze is helder en ze spreken zich ook helder en duidelijk uit.
Ze begrijpen elkaar in een oogwenk.
Ze zijn aardig en vriendelijk en hebben een luisterend oor voor ieder ander.
Ze tonen belangstelling voor elkaar, ze luisteren, leven zich in over hetgeen wordt verteld, denken met je mee en geven spontaan hun mening.
Meestal kunnen deze mensen ook delen in materiële- en immateriële aangelegenheden.
Kortom prettige mensen.
En deze mensen zijn er tallozen, waarschijnlijk veel meer dan wij kunnen vermoeden.

Minder toegankelijke mensen.

Dit is een andere type mensen.
Mensen die teveel in een kringetje blijven ronddraaien en standaard, niet te veel van zichzelf prijs (willen) geven.
Eigen belang is dikwijls het credo, het staat bovenaan op hun lijstje, evenals het uitbouwen van stoffelijke zaken m.a.w. bezit.
Met argusogen wordt de “concurrentie” geobserveerd; blijft mijn plaats in de roedel minstens behouden en is er ook sprake van een zekere stijging ten opzichte van de vermeende concurrenten. Achterop raken is not done.
Om zo door het leven gaan, kan leiden tot een vervelend en onrustig gevoel.
Kortom, zo leven, lijkt mij, niet zo goed en doodvermoeiend.
Ook van deze mensen, zijn er nogal wat.

Zo zijn er, tussen deze twee genoemde uitersten in, diverse typen mensen met een bepaald typisch gedrag naar buiten toe die, evenals bij ons allen, aangestuurd worden door hun eigen karakter, ze kunnen daarom moeilijk anders. Ze zijn zo in elkaar gezet, we zijn immers een product van het verleden.




Een paar voorbeelden van andere leefgemeenschappen.

De dorpen.

Eigenlijk kunnen we van de mensen in de dorpen nog veel leren.
Het zijn hechte woongemeenschappen.
De mensen kennen elkaar, groeten elkaar, zijn begaan met elkaar, op hulp kan worden gerekend.
Er is gemeenschapszin wat zich uit in het verenigingsleven en b.v. ook in het gezamenlijke bezit van landbouwwerktuigen waarbij o.a. tijdens de oogsttijd, met hulp van andere collega boeren, wordt geoogst.
Ook bij het bouwen van een nieuw huis, als een toekomstig jong echtpaar gaat trouwen, worden dikwijls de handen ineen geslagen en wordt geholpen, ieder op zijn of haar vakgebied.
Er wordt uitgebreid met elkaar gesproken. Je staat er dikwijls niet alleen voor en zeker niet het moeilijk wordt.

De steden.

In onze appartementen en flatgebouwen in de steden, evenals in nieuwbouwwijken, weten we niet, of nauwelijks, wie waar woont en blijven we, ook na jaren, veelal onbekenden voor elkaar.
Elkaar groeten of een kort praatje maken is dikwijls, jammer genoeg, verleden tijd. Gelukkig maar, niet altijd.
Dit alles wordt gevoed door het feit dat we elkaar, in het leven, zoals we dat leven, niet echt nodig hebben. Er is geen gemeenschappelijk belang of bedreiging, we kunnen onze eigen boontjes wel doppen en dat doen we dan ook. Dat verschijnsel is m.i. een beetje doorgeslagen.
Behalve, als er echt iets aan de hand is, dan weten we elkaar te vinden.
Het gaat dan dikwijls om een gemeenschappelijk belang of bedreiging.
Als de bom valt, het water stijgt, het vuur nadert, de riolen niet meer werken, de voeding niet meer wordt gedistribueerd, dan worden we snel wakker, dat is namelijk bedreigend voor ons allemaal.

Hoe dan wel?

Laten we elkaar eens wat beter leren kennen. Je ziet het nu al sporadisch gebeuren, een gemeenschappelijke buurtbarbecue, een etentje bij elkaar thuis, zeker voor alleenstaanden, een bezoekje enz.
Groet elkaar eens, maak eens een gemeend praatje, of zoals de T.V. spots zo treffend aangeven, “laten we eens wat meer naar elkaar omkijken”.
Doe eens wat voor een ander, ongevraagd al is het maar een kleinigheid, spontaan, belangeloos.
Niet alleen zeggen maar ook gewoon doen.
Ik denk dat we ons dan ook wat minder alleen en daardoor prettiger gaan voelen. Het voelt als; er (weer) bij horen.



Ik weet het, het klinkt erg idealistisch maar dat is het zeker niet.
Deze iets andere wending geeft aan het leven wellicht toch
wat meer kleur.
Je moet er toch niet aan denken, dat een van je buren al ik weet niet hoe lang dood in huis ligt en dat er niemand is die daar iets van heeft gemerkt. Kennelijk hebben ze je niet eens gemist!

Naschrift.

Ons belangrijkste bezit.

Het allerbelangrijkste wat we bezitten is natuurlijk onze gezondheid. Dat wordt, in deze context, als vanzelfsprekend aangenomen.
Niets is meer waard dan onze gezondheid.
Er worden talloze mensen ziek tot ongeneeslijk ziek en die weten maar al te goed dat gezondheid boven alles gaat. Er worden talloze mensen ziek, onbekwaam, en/of gehandicapt geboren voor wie het leven nooit normaal zal kunnen zijn.
Mensen kunnen vreselijk ziek zijn of worden en dan wordt al het vergaarde op slag totaal onbelangrijk en zonder waarde.


George Wilbrink
oktober 2021

Als de steen valt op de vaas, breekt de vaas.
Maar als de vaas valt op de steen breekt de vaas ook.

Zorg ervoor nooit de vaas te zijn.

Chinees gezegde.

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 28
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 15 okt 2021, 00:49

ghwilbrink schreef:
06 okt 2021, 15:28
Zorg ervoor nooit de vaas te zijn.

Chinees gezegde.
"Zorg ervoor nooit een steen te zijn."
- Niet-Chinees gezegde.

Waarom, laten we naar de buitenwereld toe, zo weinig van onszelf zien?

Daarom.
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

ghwilbrink
Posts in topic: 7
Berichten: 173
Lid geworden op: 03 feb 2018, 19:46
Contacteer:

Bericht door ghwilbrink » 19 okt 2021, 07:56


Ja, dat is een kwestie, hoe sta je in het leven?
G.W.

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 28
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 22 okt 2021, 21:00

ghwilbrink schreef:
19 okt 2021, 07:56

Ja, dat is een kwestie, hoe sta je in het leven?
G.W.
Als een vaas die gebotst heeft met andere vazen.

Die "steen" van U, echter: die boezemt mij angst in.
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 28
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 22 okt 2021, 21:30

Afbeelding

Een vaas van graniet.

Mooi?
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

ghwilbrink
Posts in topic: 7
Berichten: 173
Lid geworden op: 03 feb 2018, 19:46
Contacteer:

Bericht door ghwilbrink » 22 okt 2021, 23:22

Wat boezemt angst in?
Vertel!
G.W.

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 28
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 24 okt 2021, 20:13

ghwilbrink schreef:
22 okt 2021, 23:22
Wat boezemt angst in?
Vertel!
G.W.
arkhétupos schreef:
22 okt 2021, 21:30
Een vaas van graniet.
ghwilbrink schreef: Zorg ervoor nooit de vaas te zijn.

Chinees gezegde.
Omdat er vazen kunnen bestaan die kunnen beweren dat ik geen steen ben, maar enkel nog een: "ongevormde vaas".
Omdat die uitspraak gedaan kan worden door vazen die zelf (geen) besef (meer) hebben van (hoe het was om) (geen) "steen" (meer te) zijn.

Omdat je stenen en vazen niet met elkaar kunt vergelijken, hoe mooi de analogie ook lijkt, voor vazen.
En dat zulks klakkeloos en zonder verder nadenken kan worden aangenomen, door vazen.

Dat: "steen zijn en blijven", als betere gedachte kan overkomen dan ooit vaas te worden.

Vandaar de granieten vaas: "Die moet de steen of de vaas die breuk kan veroorzaken nog tegenkomen."

Dat boezemt mij angst in.

"Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg"
- Nederlands gezegde

Wat was er eerst: De vaas of de steen?
Het nut of de noodzaak?
WAAROM, LATEN WE NAAR DE BUITENWERELD TOE, ZO WEINIG VAN ONSZELF ZIEN?
XNOF:
Je ziet wat je ziet
Wat je ziet is wat gezien wil worden
Wat je wil zien is wat gezien wordt
Je ziet aannamen
DUS:
Als de wereld mij niet ziet, ben ik blijkbaar uit fase (met de wereld).
Als de wereld alleen mij ziet, ben ik blijkbaar volledig in fase (met de wereld).
CONSEQUENTIE:
Zie mij!
Zie niet mij!

De titel van deze draad, zonder komma's, luidt:
WAAROM ZO WEINIG VAN ONSZELF ZIEN?
Tsja, dat valt een: "Interne vraag", te noemen.
Interne vragen kunnen enkel door Uzelf beantwoord worden.
ghwilbrink schreef:
22 okt 2021, 23:22
Vertel!
Ik heb verteld.
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 28
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 24 okt 2021, 20:31

Ik wil best wel meedenken naar de oorsprong van onze verstrengeling.
Maar kan dat niet zonder de wereld van de kwantummechanica te betreden:
- U weet wel, die wereld waar: "Licht met snelheid 1 voortsnelt en zwaartekracht nog niet genormaliseerd is."

Ik vermoed dat semantiek een groot probleem is,
Kommatitel dezer draad schreef:,laten we naar de buitenwereld toe,
om eenduidig, ondubbelzinnig, en voor iedereen begrijpbare waarheid, te uiten.

Ik voor mij laat genoeg zien, zo niet alles.
Wat ik verberg, is niet voor syntaxis vatbaar.
1.1 Wat begrippen en misverstanden
Zin 2 van het artikel

Ik bedoel maar.
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 28
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 24 okt 2021, 20:39

TL;DR

Deze
GRAMMATICALITEITSOORDELEN vormen de gegevens waar de taalwetenschap mee werkt.
Moedertaalsprekers hoeven niet te kunnen aangeven waarom een zin voor hun goed
of slecht is; de intuïties die ze hebben laten zien dat er tussen zinnen structurele
verschillen en overeenkomsten bestaan.
Dit is de laatste zin van dat "boek".

Waarom, laten we naar de buitenwereld toe, zo weinig van onszelf zien?

Daarom.
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 28
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 24 okt 2021, 20:40

Beter zou geweest zijn: "voor hen", in: "waarom een zin voor hun goed
of slecht is".
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 28
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 24 okt 2021, 21:00

Met de vaas en de steen in het achterhoofd, ben ik bang dat de wereld mij niet meer begrijpen kan.

Terwijl ik mij toch zo goed mogelijk naar de regels van mijn moedertaal tracht uit te drukken.
(of prefereert U misschien: "Uit tracht te drukken"?)

En de "Veramerikanisering" ervan tracht te voorkomen. Op mijn eigen unieke manier.

Toch kom ik steeds meer mensen tegen die zich bedienen van nietsigheden zoals:
- "Zeg maar"
- "Iedereen weet toch"
- "Algemeen bekend"
- "So" (Aan elk begin van een zin)
- "Weet je"

En in plaats van hen te verbeteren, zelf ook de houding: "Het kan mij niets meer schelen", aan begin te nemen.

In de buitenwereld nota bene, waar wij beter zouden moeten weten.

Geen vaas zijn is besmettelijk, lijkt het wel.

Een wereld vol met stenen, en alleen pinguïns om ons te bewegen.




Nou ja, we liggen dan wel tenminste allemaal naakt.
En, ook al zeggen we niets tegen elkaar, we verlinken de pinguïns ook niet.

Waarom eigenlijk niet?
Zijn wij stenen of vazen?
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 28
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 25 okt 2021, 00:42

Ik ben bang dat jij, nadat jij dit gehoord hebt, denkt dat ik niet normaal ben.

Maar een mens die nooit iets van zichzelf laat horen is geen mens.

https://chris.home.xs4all.nl/spacepiep/ ... oroman.mp3

Laat staan gezien.
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

ghwilbrink
Posts in topic: 7
Berichten: 173
Lid geworden op: 03 feb 2018, 19:46
Contacteer:

Bericht door ghwilbrink » 28 okt 2021, 21:10



Beste Arkhhétupos,

Al mijmerend over slimheid.

Ja, we zijn niet allemaal even slim.
Slim zijn heeft een ieder, bij toeval, gekregen, denk ik.
Het is overigens de vraag, of het slim is, de gekregen slimheid ten volle uit te nutten.
Misschien is het slimmer je talenten niet te benutten en te kiezen voor een gemakkelijk leven.
Slim zijn wordt dan, obstakels slim omzeilen en de dingen doen waar je echt zin in hebt.
Dat levert veel tijd voor jezelf op.

Stenen en vazen.

Ik vind dat er nu genoeg over is gezegd.
Ik zou het nuttiger vinden, als je inhoudelijk op de onderwerpen in zou willen gaan en daar je mening over geeft.
Daar worden we met z'n allen wijzer van.
G.W.

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 28
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 28 okt 2021, 22:16

ghwilbrink schreef:
28 okt 2021, 21:10
Ik zou het nuttiger vinden, als je inhoudelijk op de onderwerpen in zou willen gaan en daar je mening over geeft.
Welja, waarom niet.

Wijs mij de inhoud, dan geef ik U een mening.

Maar ik heb wel een verzoek:
Welke mening wenst U?
Die van de pegelaar, of die van de proever?
(Ik ken ze allebei namelijk)

Alvorens U mij gaat vragen Uw werkelijke inhoud naar waarde te schatten.
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 28
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 28 okt 2021, 22:16

ghwilbrink schreef:
28 okt 2021, 21:10
Daar worden we met z'n allen wijzer van.
Inderdaad!
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 28
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 28 okt 2021, 22:19

Ik tracht immers enkel U te plezieren.
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 28
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 28 okt 2021, 22:52

Ome George schreef: Met argusogen wordt de “concurrentie” geobserveerd; blijft mijn plaats in de roedel minstens behouden en is er ook sprake van een zekere stijging ten opzichte van de vermeende concurrenten. Achterop raken is not done
"Survive, create, destroy"

Dat is natuurwet.
In elke permutatie.

Create, survive, destroy.

::

"Enthalpie en entropie, wat was er het eerst?"
Lijkt een domme vraag, sterker nog: het is een stellende vraag.

"Enthalpie of entropie, wat was er het eerst?"
Lijkt minder dom, stellend niettemin, maar toch beperkend in keuze.


Waarom laat men zichzelf niet zien?

Omdat men niet weet wat er te zien is.
Men doet net alsof alles echt is, en houdt dat ook de naasten voor.

Terwijl men dondersgoed weet, dat "echt" nooit echt kan zijn.
Als de bom valt, het water stijgt, het vuur nadert, de riolen niet meer werken, de voeding niet meer wordt gedistribueerd, dan worden we snel wakker, dat is namelijk bedreigend voor ons allemaal.
En het eerste dat gehamsterd wordt is toiletpapier ...

Alsof men nog nooit van de botel tjsebok heeft gehoord.

"Ik vraag mij af": zou Ds. Gremdaat hebben kunnen beweren.
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

ghwilbrink
Posts in topic: 7
Berichten: 173
Lid geworden op: 03 feb 2018, 19:46
Contacteer:

Bericht door ghwilbrink » 29 okt 2021, 21:45

Ferme taal, maar is dit het inhoudelijke antwoord op mijn vraag?
G.W.

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 28
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 31 okt 2021, 22:56

ghwilbrink schreef:
29 okt 2021, 21:45
Ferme taal, maar is dit het inhoudelijke antwoord op mijn vraag?
G.W.
Geen idee, ik begrijp Uw gebruik van grammatica niet: "is dit het inhoudelijke"

Ik zou begrepen hebben: "is dit de inhoud van het antwoord" &c.
OF
"is dit de inhoud van mijn vraag?"

Welk antwoord zou U kunnen believen dan?

Ja?
Neen?

Echter, een dergelijke vraag stelde U niet, met: "Waarom, laten we naar de buitenwereld toe, zo weinig van onszelf zien?"

U trachtte eerder een discussie los te weken, die nooit met "Ja" of "Nee", of "Goed" en "Slecht" beantwoord kan worden.

Ik, voor mij, heb niets anders dan mijn interpretatie weergeven van Uw vraagstelling.
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 28
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 31 okt 2021, 23:09

arkhétupos schreef:
28 okt 2021, 22:52
Als de bom valt, het water stijgt, het vuur nadert, de riolen niet meer werken, de voeding niet meer wordt gedistribueerd, dan worden we snel wakker, dat is namelijk bedreigend voor ons allemaal.
En het eerste dat gehamsterd wordt is toiletpapier ...
Het tweede dat sneuvelt is naastenlieve, tenzij je in militaire ranken bent opgegroeid, misschien; maar zelfs dan sneuvel jij toch als eerste uit naastenliefde.

Tenzij je een huurling bent, net als Descrates.

Laat ons tenminste de filosofie betrachten.
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 28
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 01 nov 2021, 01:15

Is het wat waard mijzelf te laten zien?

EN

Hoe wordt dat beloond dan?
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 28
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 01 nov 2021, 01:18

OF

Ben ik een "Tommy", die zijn leven naar een ideaal geeft?

Tommy en Gerry?

certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

ghwilbrink
Posts in topic: 7
Berichten: 173
Lid geworden op: 03 feb 2018, 19:46
Contacteer:

Bericht door ghwilbrink » 06 nov 2021, 23:11

En nu? Wat is de bedoeling? Waar wil je naar toe?
G.W.

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 28
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 08 nov 2021, 01:23

ghwilbrink schreef:
06 nov 2021, 23:11
En nu? Wat is de bedoeling? Waar wil je naar toe?
G.W.

Ik heb mezelf laten zien.
Waar wil jij naar toe?
Het allerbelangrijkste wat we bezitten is natuurlijk onze gezondheid. Dat wordt, in deze context, als vanzelfsprekend aangenomen.
Niets is meer waard dan onze gezondheid.
Er worden talloze mensen ziek tot ongeneeslijk ziek en die weten maar al te goed dat gezondheid boven alles gaat. Er worden talloze mensen ziek, onbekwaam, en/of gehandicapt geboren voor wie het leven nooit normaal zal kunnen zijn.
Mensen kunnen vreselijk ziek zijn of worden en dan wordt al het vergaarde op slag totaal onbelangrijk en zonder waarde.
Hoe laat jij dat zien dan?
Of is het enkel een aanname?

Praktisch gezien heb je misschien wel gelijk.
Maar theoretisch kan het zo zijn dat iemand ziek geboren wordt, en als uitdaging heeft beter te worden.

Het gaat dan niet om de gunning, die "men" laat zien, wat de "buitenwereld" maakt?

Daarom ziet U, wellicht, zo weinig ervan.

't Zou kunnen.
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 10
Berichten: 2712
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 19 dec 2021, 14:56

Ik ben BLIJ dat ik een vaas ben die op de Rots is gevallen. Het bleek een gouden Rots te zijn die de vaas en de barsten daarin vervolgens heeft opgevuld waardoor de vaas ofschoon waardeloos onmetelijk waardevol is geworden gebleken te zijn. O:) :grijns:


Ledig volgemaakt. Vol-ledig.
Kintsugi – de kunst van het waardevoller maken

In tegenstelling tot wat vele anderen vinden, zijn gebroken dingen in Japan juist heel kostbaar. Hier kennen ze namelijk de kunst van Kintsugi. Bij Kintsugi worden alle scherven weer aan elkaar gelijmd met goudlijm, waardoor de vaas alleen maar unieker, mooier en waardevoller wordt. Juist de barsten geven de vaas een speciale, prachtige uitstraling!

Zo zit het ook met jou en de littekens die jij met je mee draagt. Je wordt er niet lelijk, onrein, nutteloos of waardeloos van, maar juist uniek, kostbaar, mooi en waardevol.
https://zijlacht.nl/voel-jij-je-een-geb ... heid-ziet/
Laatst gewijzigd door Bärbel op 19 dec 2021, 15:46, 4 keer totaal gewijzigd.
Hermetisch geschakeld


Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 10
Berichten: 2712
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 19 dec 2021, 15:03

In 2 Korintiërs 4: 7 schrijft Paulus dat we de schat van het evangelie hebben in een aarden kruik. Die kruik is broos en breekbaar. Stoot je hem stuk, dan valt hij zo aan diggels. Het is het einde van de kruik, maar … gelukkig niet van de schat!

Dus: het evangelie is een schat. Kostbaarder dan goud of zilver. Maar je vindt die schat in een aarden kruik. Bij die kruik denkt Páulus aan zijn aardse bestaan. Dat is broos en breekbaar. Paulus was niet iemand die je vandaag meteen zou uitnodigen om te spreken op een seminar over effectief communiceren. Niet alleen de boodschap die hij bracht, maar ook de wijze waarop hij die bracht riepen veel kritiek op. Soms zat hij daarom met de handen in het haar. Toch werd hij niet radeloos. Want altijd was er die schat, de kracht van God die hem bewaarde voor moedeloosheid.

Prachtig beeld eigenlijk voor de brenger van het evangelie. Hij of zij draagt een boodschap verder. Die boodschap zit niet verpakt in mooi cadeaupapier. Ze zit verpakt in een gebrekkig mens. Iemand met misschien te weinig theologische bagage, een flink aantal onhebbelijkheden of een levensverhaal vol vijven en zessen. Maar God schrijft zo iemand niet af. Hij wil hem of haar gebruiken, ondanks alle zwakheid en beperkingen. Als een bedelaar die andere bedelaars vertelt waar het brood te krijgen is!

https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... d8239c49b1
Daar in de hemelse gewesten vraagt iemand in Openbaring 7: wie zingen daar toch? Waar komen ze vandaan? En het antwoord is: degenen die hier het hoogste lied zingen zijn degenen die uit de grootste verschrikkingen komen. Nu hoeven ze geen honger meer te lijden en geen dorst. En worden alle tranen uit hun ogen gewist. Daar in de hemelse gewesten blijft pure aanbidding over. Hier op aarde is aanbidding gemengd met tranen. Met aanvechting en moeite, strijd en gebed.

Zoiets proeven we ook in het Onze Vader. Net voor dat krachtige slotaccoord bidden we om vergeving van schuld, leiding en bescherming in verzoekingen, verlost te worden van de boze. En daar doorheen en bovenuit is er de lofprijzing: Van Ú is het koningschap, de kracht, de heerlijkheid. Het beslissende, het verlossende komt niet van mij, van ons maar van U!

In 2 Korintiërs 4 komen we ook deze combinatie tegen. Het hoopvolle en het gebrokene wordt bijeen gebracht in dat ene beeld in vers 7: Wij zijn slechts een aarden pot voor deze schat, het moet duidelijk zijn dat onze overweldigende kracht niet van onszelf komt, maar van God. (2 Korintiërs 4,7) Dat samengaan van Gods kracht met menselijke kwetsbaarheid is voor Paulus niet alleen typerend voor zijn apostelschap. Het is ook echt een grondtrek van het christenleven. Zonder lijden geen heerlijkheid, zonder kruis geen kroon. Zo was de weg van onze Heer, zo zal ook onze weg zijn. We dragen iets van het sterven van Jezus met ons mee, opdat ook het leven van Jezus in ons bestaan zichtbaar wordt. Wij levenden worden altijd omwille van Jezus aan de dood prijs gegeven opdat in ons sterfelijk bestaan ook het leven van Jezus zichtbaar wordt. En, voegt Paulus er even later aan toe: dit gebeurt omwille van u zodat Gods goedheid die zich door steeds meer mensen verbreidt ook tot steeds meer dankzegging leidt, tot eer van God. (2 Kor 4:10-11, 15) Het loopt uit op lofprijzing en aanbidding maar de zuiverste en meest heldere tonen klinken op uit de donkerste dalen, uit de grootste verschrikkingen.

https://www.preach-it.nl/het-goud-in-de-barsten/
Laatst gewijzigd door Bärbel op 19 dec 2021, 15:35, 2 keer totaal gewijzigd.
Hermetisch geschakeld

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 10
Berichten: 2712
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 19 dec 2021, 15:11

Zalig de gebrokenen

Psalm 34
19 De Here is nabij de gebrokenen van hart
en Hij verlost de verslagenen van geest.

Psalm 147:3
Hij geneest de gebrokenen van hart, en Hij verbindt hen in hun smarten.

Jesaja 61:1
De Geest des Heeren HEEREN is op Mij, omdat de Heere Mij gezalfd heeft, om een blijde boodschap te brengen den zachtmoedigen; Hij heeft Mij gezonden om te verbinden de gebrokenen van harte, om den gevangenen vrijheid uit te roepen, en den gebondenen opening der gevangenis;

Jesaja 57:15
Want alzo zegt de Hoge en Verhevene, Die in de eeuwigheid woont, en Wiens Naam heilig is: Ik woon in de hoogte en in het heilige, en bij dien, die van een verbrijzelden en nederigen geest is, opdat Ik levend make den geest der nederigen, en opdat Ik levend make het hart der verbrijzelden.

Matteüs 5:4
Zalig zijn die treuren; want zij zullen vertroost worden.

Lukas 7:13
En de Heere, haar ziende, werd innerlijk met ontferming over haar bewogen, en zeide tot haar: Ween niet.

Lukas 19:10
Want de Zoon des mensen is gekomen, om te zoeken en zalig te maken, dat verloren was.



Afbeelding

Bron foto: https://paigebradley.com/sculpture/meta ... ion-third/
Laatst gewijzigd door Bärbel op 19 dec 2021, 16:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Hermetisch geschakeld

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 10
Berichten: 2712
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 19 dec 2021, 15:40

Zalig de vaas die op de steen is gevallen. Wee de vaas op wie de steen valt.
in de eindtijd vindt niet de ondergang van de wereld plaats, wel de ondergang van het ontheocratische “menselijke” wereldsysteem. Of, in termen van Daniëls visioen van het statenbeeld: het hele beeld komt ten val en wordt verbrijzeld door een steen die zonder mensenhanden uit een berg is afgehouwen.

Da 2:34 [Hier] keek u naar, totdat er, niet door [mensen]handen, een steen werd afgehouwen. Die trof dat beeld aan zijn voeten van ijzer en leem, en verbrijzelde die. Da 2:35 Toen werden het ijzer, het leem, het brons, het zilver en het goud tegelijk verbrijzeld. Ze werden als kaf op een zomerdorsvloer. De wind voerde ze weg, zodat er geen spoor van [terug]gevonden werd. Maar de steen die het beeld getroffen had, werd tot een grote berg en vulde de hele aarde. (...) Da 2:45 Daarom hebt u gezien dat, niet door [mensen]handen, uit de berg een steen werd afgehouwen, die het ijzer, brons, leem, zilver en goud verbrijzelde. ... (HSV).

https://www.christipedia.nl/wiki/Eindtijd
Hermetisch geschakeld

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 10
Berichten: 2712
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 19 dec 2021, 16:01

Het gaat er ook niet om wat “we” aan “de buitenwereld” laten zien zouden. Je kunt de Lichtwezens niet verwijten dat de mensen in de grot hen voor schaduwen aanzien. En de mensen in de grot ook niet. Het is zoals het is. Ieder in zijn eigen rangorde. 1 Kor.15:23.




http://gezondewoorden.nl/videos-2/1-kor ... -rangorde/
Hermetisch geschakeld

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 28
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 19 dec 2021, 20:05

Bärbel schreef:
19 dec 2021, 16:01
Het gaat er ook niet om wat “we” aan “de buitenwereld” laten zien zouden. Je kunt de Lichtwezens niet verwijten dat de mensen in de grot hen voor schaduwen aanzien. En de mensen in de grot ook niet.
Maar Hem die het hen toonde wel?
Staat Plato nu opeens voor het executiepeloton?

(Het zou wel eens tijd worden, daar niet van.)

Ik weet zeker dat als Plato had gezegd: "Ik kom met een boodschap van de Lichtwezens"
- "Vuur": door iedereen zou worden gebezigd.
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 10
Berichten: 2712
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 21 dec 2021, 11:26

arkhétupos schreef:
19 dec 2021, 20:05
Bärbel schreef:
19 dec 2021, 16:01
Het gaat er ook niet om wat “we” aan “de buitenwereld” laten zien zouden. Je kunt de Lichtwezens niet verwijten dat de mensen in de grot hen voor schaduwen aanzien. En de mensen in de grot ook niet.
Maar Hem die het hen toonde wel?
Staat Plato nu opeens voor het executiepeloton?

(Het zou wel eens tijd worden, daar niet van.)

Ik weet zeker dat als Plato had gezegd: "Ik kom met een boodschap van de Lichtwezens"
- "Vuur": door iedereen zou worden gebezigd.

Of “kruisigt hem”.

Oh nee, de Grieken deden dat met een gifbeker, toch Socrates?
Hermetisch geschakeld

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 28
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 07 jan 2022, 02:44

Dan heb jij de motivatie van Socrates niet begrepen.
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 10
Berichten: 2712
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 07 jan 2022, 14:47

arkhétupos schreef:
07 jan 2022, 02:44
Dan heb jij de motivatie van Socrates niet begrepen.
Nou ik wil Socrates natuurlijk zeer zeker niet gelijkstellen aan onze Heer Jezus Christus, maar ik denk dat hij wel een evoluerende ziel was die zijn tijd vooruit was. Maar hij werd - in ieder geval ogenschijnlijk - voortgedreven door zijn ijdelheid en zijn zelfingenomenheid.

https://historianet.nl/beschavingen/gri ... hem-fataal

Ogenschijnlijk natuurlijk, want er is immers evolutie die hem onderliggend voortdrijft :grijns: . Misschien is hij ca. 407 jaar later wel geboren als de apostel Petrus (Kefas). Ik denk dat het zeer wel mogelijk is dat Petrus de reincarnatie van Socrates was. De karakterbeschrijving en de handelingen van Petrus hebben er nog wel flink wat van weg. https://www.bijbelwoord.nl/wie-was-de-apostel-petrus/ , https://nl.wikipedia.org/wiki/Petrus

Ook met opgeblazen filosofen kan het op een keer goedkomen. :grijns:

Het zich omgekeerd laten kruisigen doet mij toch ook wat Socratesserig aan.
Laatst gewijzigd door Bärbel op 07 jan 2022, 15:32, 2 keer totaal gewijzigd.
Hermetisch geschakeld

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 10
Berichten: 2712
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 07 jan 2022, 15:11

Ik acht de mogelijkheid ook aanwezig dat Johannes de reïncarnatie was van Aristoteles.

Bij Aristoteles was potentieel al veel aanwezig, maar nog niet actueel.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Aristoteles
Hermetisch geschakeld

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 28
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 11 jan 2022, 22:56

Ome George schept er een genoegen in alleen gelezen te worden ...

Zijn binnenwereld, geroerd door onze reacties, doet hem bevredigen.

[yin]

De "high" duurt bij hem ongeveer 1,5 maand, gemiddeld, voor er weer een nieuwe gedachte tentoongespreid wordt.

(Neem me niet kwalijk, ome George, als ik beweer dat dat best vaker kan.)
:grijns:
Bärbel schreef:
07 jan 2022, 15:11
Bij Aristoteles was potentieel al veel aanwezig, maar nog niet actueel.
HM

Daar heb je een punt.

Ofschoon: "actueel", in wezen zonder betekenis is, triviaal zelfs; wordt er toch erg veel waarde aan gehecht.

Om een wel heel bijzondere reden, "eentje" die eigenlijk alleen zichzelf bewijzen/bevredigen kan.

HM

Nu ja.

Ik heb niets tegen narcisten die van zichzelf weten narcist te zijn.
Dat zijn de: "Normale mensen", houd ik mij altijd voor.

(Ik heb een hekel aan ontkenners ...)

Ik heb een gruwelijke hekel aan ontkenners die daarbij zichzelf ontkennen ...
die rekenen immers met het eendje van desacres:
Afbeelding

"Aangeschoten wild": komt niet eens op in de gedachten van die eend.

Laat staan dat de aanschouwers ervan erin kunnen zitten.

Waarom ook? Het is immers een "denk-dimensie" verwijderd van realiteit: "Eerst zien, dan Geloven".


Alleen belooft het laatste nooit het eerste opnieuw te kunnen laten zien.

"1 Zwaluw zomert niet"
-- Mr. Sijp.

Actueel...
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten