K. Schippers, Eerste indrukken (1979)

Heb je een mooi, interessant of indrukwekkend boek gelezen, deel het met ons!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 5
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

K. Schippers, Eerste indrukken (1979)

Bericht door arkhétupos » 23 mei 2021, 20:01

Eindelijk!

(1979) Eerste indrukken. Memoires van een driejarige (roman)
ISBN: 9789021495521

Na een (solitaire) zoektocht van ruim 20 jaar, heb ik vandaag eindelijk het boek teruggevonden dat ik als 17-jarige op mijn Nederlandse boekenlijst had staan! En dat mij danig beïndrukt heeft, zonder het toen te beseffen.

Jeeeeeej!

(Een lijst, overigens, die ik, na mijn diploma, direct vergeten ben. Behoudens wat herinneringen eraan.)

Dit boek had ik op mijn boekenlijst staan: 6VWO, lichting 1987. (ik ben zelf van '69)

Mijn juf Nederlands heeft er zegge en schrijve 1 vraag over gesteld: "Waarom koos je dit boek?"
Mijn antwoord was: "Omdat ik het gegeven heel interessant vond."

Toch gaf ze mij een 1.
(Een 1 voor het eindexamen, die dus drie keer meetelde. Gelukkig bestond de rest van het vak Nederlands niet alleen uit boekbesprekingen maar ook uit lees- en luistervaardigheden en tekstontleding en grammaticale inzichten, zodat ik alsnog een 5,5 haalde.)

Ik had "Turks fruit", "De donkere kamer van damocles", "Bint", "Bougainville", "Rituelen", Mulisch, Bernlef, Multaltuli en nog veel meer op mijn lijst staan. -36 moest ik er hebben, alsof ik daar tijd voor had- enkel in uittrekselformaat gelezen, volgens haar mening.
(Waar ze ook wel gelijk in had.)

Had ze maar meer over dit boek gevraagd, dan had ik een 10 gekregen!

Maar het is, achteraf gezien, overduidelijk dat ze het zelf niet gelezen had.
(Achteraf assertief zijn is ook makkelijk)

::

Welnu, om U de blamage van mijn Nederlandse juf te besparen: Hier is het!

En, bestudeer het.

Ik weet nog dat ik ervan onder de indruk was, zo erg zelfs, dat ik sindsdien de oorsprong al sinds tijden niet meer weet te vinden.

Het is geen roman, noch is het een verhaal.

Het is een tijdsbeleving.

Een echte "eyeopener", in mijn beleving.
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 6
Berichten: 2712
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 24 mei 2021, 18:09

Sjeeeemig wat had jij een hoop ellende op je lijst. Van die zwaar-op-de-hand-boeken.

Daar had ik er ook een paar van op de lijst want daar ontkwam je niet aan bij Nederlands. LOL :? Bijvoorbeeld W.F.Hermans, Uit talloos veel miljoenen. En van Couperus, Van oude menschen, de dingen die voorbij gaaan.

Ik was een erg brave leerling, maar volgens mij heb ik het ook deels met uittreksels gedaan. Ik had alle talen in het pakket en het is, zo snap ik achteraf, gewoon onmogelijk om alles gelezen te hebben. Tenzij je twee jaar geen teevee meer kijkt. En dat kun je als puber gewoon niet maken. Ik weet nog goed dat mijn moeder voor Engels twee boeken voor mij heeft gelezen. Overdag werkte ze en ‘s nachts las ze die boeken voor mij en maakte aantekeningen ervan. Zodat ik nog net op het nippertje de uittreksels kon lezen voor het examen. En zij heeft amper Engels gehad op school (huishoudschool jaren ‘50, zo slecht nog niet kennelijk).

Ik haalde allemaal voldoendes. Maar ik was een lief meisje en geen brutaal jongetje LOL :shifty:
Laatst gewijzigd door Bärbel op 24 mei 2021, 22:37, 2 keer totaal gewijzigd.
Hermetisch geschakeld

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 6
Berichten: 2712
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 24 mei 2021, 18:19

Ik had in 6V een leraar die de zeldzame kunst verstond van Nederlands het afschuwelijkste, dodelijk saaiste, sloomste, stomste, afgrijselijk langdraderigste rotvak te maken. Hij liep altijd op pantoffels, had onverzorgd haar, een snor, afgezakte schouders, een monotone stem waarmee hij tergend langzaam sprak en hij sleepte zich duidelijk met moeite voort door het leven. Hij droeg altijd dezelfde groezelig witte kabeltrui met V-hals en een overhemd eronder. Het leek zijn doel om van ons echte pessimisten te maken. Maar mij een onvoldoende geven dat liet ie wel uit zijn hoofd. Op de havo hadden we een tof wijf als lerares. In alles het absolute tegenovergestelde van die man. Twee uitersten. Hij zo sloom als een slak, monotoon, altijd dik gekleed en op pantoffels, onverzorgde lange haren en een zeiksnor (hij stond model voor het woord), bij de hoogstaande verwarming stonken we het lokaal uit en zij draadmager, zomer en winter korte mouwen, verwarming uit en alle ramen erbij open, bibberden we van de kou het lokaal uit, altijd fris kortgeknipt koppie, maar zij had een zeer heldere, opwekkende stem, sprak supersnel, je kon de les amper bijhouden, we moesten haar altijd afremmen, ze had onwijs veel humor, veel ironie, supergaaf wijf. Maar op het VWO kregen we die pantoffelheld. :-(. Om depressief te worden had je bij hem geen W.F. Hermans of Couperus nodig, zijn eigen aanblik was genoeg.
Laatst gewijzigd door Bärbel op 24 mei 2021, 22:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Hermetisch geschakeld

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 6
Berichten: 2712
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 24 mei 2021, 19:01

Als ik aan zijn lessen denk dan ontstaat in herinnering spontaan de sfeer van Mieke Telkamp’s “Waahaaaarheeeeeen lijdt de weeeheeeeeg die we móooooeeeeeetuhnnnn gaannnnn” tijdens een zich eindeloos voortslepende uitvaart. Als ik aan haar lessen denk dan komen die het meest overeen met Guus Meeuwis’ “Kedengedeng, de kilometers spoor vliegen onder mij door” tijdens een orkaan van vrolijke scherpzinnigheid.
Laatst gewijzigd door Bärbel op 24 mei 2021, 22:40, 2 keer totaal gewijzigd.
Hermetisch geschakeld

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 6
Berichten: 2712
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 24 mei 2021, 19:07

Wat ze met elkaar gemeen hadden is dat ze beiden vreemde snuiters waren en geen van beiden deed ook maar enigszins met de mode mee. Wat zij droeg leek altijd een beetje op een verpleegsters uniform. Of dat jurkje dat Wiske altijd draagt. Als ze een keer wat anders droeg dan paste dat nooit bij haar snelle vlotte adhd-achtige aard. Haar kleding was veel te stijf. Bij een ander zou je bekakt zeggen, maar bij haar kun je dat niet zeggen. De kleding vormde een hele vreemde tegenstelling met haar springerige aard.
Hermetisch geschakeld

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 6
Berichten: 2712
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 24 mei 2021, 22:47

De pantoffelheld heette nog “van Zessen” ook. Ik grapte altijd “van Zessen klaar”. Dat gezegde had ik eens ergens opgevangen (naar mijn idee had ik het zelf verzonnen maar ik moet het wel ergens opgevangen hebben denk ik) maar ik had de betekenis ervan verkeerd begrepen. Ik dacht dat “van zessen klaar” betekende dat iemand heel erg sloom was, maar het blijkt het omgekeerde te betekenen,ontdek ik net. Hilaaaaaarisch:
Het Woordenboek der Nederlandsche Taal vermeldt van zessen (schoon en) klaar, en legt uit: "Aanvankelijk gezegd van paarden, bij den verkoop of bij toelating bij harddraverijen: goedgekeurd op zes belangrijke punten, nl. de vier beenen en de twee oogen. (...) Van personen: geestelijk en lichamelijk goed berekend voor zijn taak; gezond, frisch van uiterlijk; flink, bijdehand, handig, bekwaam."

https://onzetaal.nl/taaladvies/van-zessen-klaar/
Hermetisch geschakeld

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 5
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 26 mei 2021, 23:20

Bärbel schreef:
24 mei 2021, 18:09
Tenzij je twee jaar geen teevee meer kijkt.
TV kijken? Daar had ik helemaal geen tijd voor jôh, dat deed ik tussen het uittreksellezen door.

Ik was bezig met brommers op te voeren, en hoe de wiskunde van cilindervulling en zuigersnelheid in elkaar zat.

En waarom een lampje eerder ging branden met een kleinere weerstand over de condensator dan met een grotere.

(Internet bestond nog niet, elektronica was geen onderdeel van het curriculum van mijn VWO-school, dus heb ik zelf allemaal moeten ontdekken.)

Waarom meende zij, mijn juf Nederlands, mij daarin te moeten storen met thema's en motieven die een of andere schrijver in een boek had gezet?

Ik stelde me al voor het het was om een schrijver te zijn:
- Hier heb ik een een bakje met thema's
- Hier staat een bakje met motieven.
- "Nu nog wachten op de vonk, die mij tot schrijven drijft."

.........

Oh nee!

Nu begrijp ik wel wat mensen tot auteurschap brengt!

Een verloren leven.
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 5
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 26 mei 2021, 23:24

Je had ...
Waarom heb je niet ...
Eerste indrukken.
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 6
Berichten: 2712
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 14 sep 2021, 21:12

Hartelijk dank voor de (cadeau)tip. Mijn moeder heeft heel veel herinneringen juist van toen ze rond de drie was. Misschien komt dat omdat dat midden in de oorlog was. Misschien dat je door zulke omstandigheden alles indringender meemaakt, ik weet het niet. Maar ik denk dat ze dit boek enorm zal waarderen. Bedankt voor de tip. O:)
Hermetisch geschakeld

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 5
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 29 sep 2021, 22:00

Ik heb misschien wel eens ergens vermeld dat ik juist dit boekje op mijn leeslijst voor Nederlands had staan.

Wat ik niet vermeld heb is dat mijn juf Nederlands het duidelijk niet kende.
- "Wat is het Thema dan, Chris, met welke motieven werkt de auteur?"

Ik zei dat ik geen idee had.
"Waarom heb je het dan gelezen?": de wedervraag.

"Omdat ik het leuk vond.": mijn antwoord.

Ze vroeg niet verder over de andere 35 boeken op mijn lijst, zij wist ook wel dat dit het enige was dat ik werkelijk gelezen had.

En dus kreeg ik een 1 voor mijn eindexamen boekbespreking Nederlands, een 1 die drie keer telt, notabene!

Maar goed, mijn wiskunde was niet slecht, dus die 1/3 van al mijn punten kwam op 5,4 uit, een -aanvechtbaar- afgeronde 5.

Maar omdat ik verder geen onvoldoendes had, kreeg ik mijn diploma en mijn kans aan de universiteit.

(Had mijn zelf van nu maar dat aan mijn zelf van toen hebben kunnen uitleggen, dan had ik mij dit nu niet hoeven af te vragen.)

En zo vergaat het iedereen.

Behalve mijn juf Nederlands, want die brandt nu in haar eigengeschapen Hel.
(Sorry, dat klinkt wel heel overdreven. Ik hoop niettemin dat het goed met haar gaat, hoewel, verwachten doe ik dat niet.)

Nou ja, geen wonder dat ze er een hekel aan had van mijn te houden.

::

Nu ja! Kijk!

Als het dit al met mij doet, kan het voor je moeder misschien ook wel helpen.

;)
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 5
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 02 okt 2021, 18:54

(Als een soort van: "afrekenen met het verleden")
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten