Een onrustige wereld.

Waar hebben we het eigenlijk over?
Plaats reactie
ghwilbrink
Posts in topic: 4
Berichten: 173
Lid geworden op: 03 feb 2018, 19:46
Contacteer:

Een onrustige wereld.

Bericht door ghwilbrink » 02 aug 2020, 19:00



Een onrustige wereld.

Inleiding.

We leven momenteel in een onrustige wereld.
De spanningen in de wereld nemen alsmaar toe, de wereld lijkt op weg te zijn naar één grote “brandhaard”.
Door de wereldwijde corona crisis zijn een aantal grote problemen op de achtergrond geraakt en blijven deze nu grotendeels buiten beeld.
Oplossingen voor deze problemen schreeuwen echter om een solide blijvende aanpak zoals:

Vluchtelingen.

Meer dan 79 miljoen mensen zijn van huis en haard verdreven en zijn op de vlucht door oorlog en geweld. Een triest record, bron UNHCR.
Deze mensen leven, als ze al onderdak hebben, in opvangcentra dikwijls onder slechte tot erbarmelijke omstandigheden.
Veelal is hun situatie uitzichtloos.
Als dat zo blijft, is dit zéér zorgelijk, hoe kan in vredesnaam het getij worden gekeerd?
Het zijn veelal mensen uit de armste lagen van de bevolking die de overtocht over zee naar Europa wagen. Maar ook elders in de wereld zijn miljoenen mensen op de vlucht.
Nog altijd vluchten mensen over zee naar Europa.
Deze mensen worden door mensensmokkelaars, voor veel geld, naar inferieure bootjes gebracht om daarna, op eigen kracht, over te steken naar het “beloofde” land; de gevolgen zijn bekend.

Vluchtelingproblemen.

Er wordt momenteel veel energie gestoken om deze mensen in de oversteek te belemmeren maar daar wordt echter het probleem niet mee opgelost.
Deze mensen zijn grotendeels gevlucht voor oorlogsgeweld, dikwijls is er voor hen geen weg meer terug.

Spanningen tussen landen.

Een aantal naastliggende landen hebben, door allerlei omstandigheden, problemen met elkaar waardoor de spanningen alsmaar oplopen.
Een aantal landen hebben te maken met opgelegde sancties.
Wie lijden er het meest onder ? Hoofdzakelijk, de gewone bevolking.

Vernietigingswapens.

Verder hebben een aantal landen vernietigingswapens waar ze, als het mis mocht gaan, de wereld tig keer mee kunnen vernietigen.
Het aantal landen, dat deze wapens bezitten, neemt toe.
Een aantal landen, die deze wapens bezitten, hebben dit gevaar weldegelijk in de gaten, een aantal nieuwe landen, met eveneens dezelfde wapens, trekken zich daar veelal veel minder van aan.

Oorlogen.

De laatste eeuw zijn er, naast allerlei “kleinere” oorlogen, twee grote wereldoorlogen geweest.
Daarbij hebben miljoenen mensen het leven verloren.
Tegelijkertijd raakten miljoenen mensen gewond tot zwaar gewond.
Het is te hopen dat er nooit een 3e wereldoorlog uitbreekt.
Een derde wereldoorlog kan de wereld wel eens fataal kunnen worden.

De V.N. veiligheidsraad.

De V.N. veiligheidsraad, waarin alle landen zijn vertegenwoordigd, waakt over de veiligheid in de wereld.
Een vijftal landen hebben vetorecht.
Dit houdt in, dat een voorstel, genomen door de VN Veiligheidsraad, geen doorgang vindt, als één land met *vetorecht bij stemming tegenstemt.

*Vetorecht.

Het vetorecht is indertijd, bij de oprichting van de VN Veiligheidsraad, toegekend aan landen die de tweede wereldoorlog hebben beslecht, en waaraan China, als grootmacht, is toegevoegd.
Veel voorstellen zijn in het verleden getorpedeerd omdat een land gebruik maakte van het vetorecht door tegen te stemmen.

Criteria.

Landen, die indertijd vetorecht kregen, willen hoogstwaarschijnlijk hun vetorecht blijven behouden.
Toch is het zeer de vraag of het vetorecht, dat nu sinds de oprichting van de VN Veiligheidsraad, oktober 1945, wordt gehanteerd, bij stemming wel het juiste middel is.
Velen, ook deskundigen, denken er ook zo over; het grote probleem is het vinden van een betere oplossing.

*Bron: Artikel van De Volkskrant op Internet.

Conclusie.

Het zou de effectiviteit van VN Veiligheidsraad sterk vergroten als er een alternatief wordt gevonden voor het vetorecht waar alle deelnemende landen zich mee kunnen verenigen.
Het zal een héél moeilijke opgave worden, het vetorecht te vervangen voor een systeem waarbij aan ieder land recht wordt aangedaan.
Dit geldt zeker voor de huidige veto-landen.
Nu is de VN Veiligheidsraad, ondanks alle goede wil, uitgaande van het huidige vetorecht, eigenlijk vleugellam.
Om de veiligheid in de wereld te waarborgen, is het noodzakelijk dat bij uiterst belangrijke veiligheidskwesties de neuzen dezelfde kant op wijzen.

augustus 2020
George Wilbrink.

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 7
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 02 aug 2020, 20:35

ghwilbrink schreef:
02 aug 2020, 19:00
Door de wereldwijde corona crisis zijn een aantal grote problemen op de achtergrond geraakt (...)
"Coronacrisis" is 1 woord, als U dat ermee bedoelde.

[Uw gebruik van] "Corona crisis" laat zich meer als een conclusie, dan wel leidend argument verstaan, waardoor de rest van Uw betoog in een "raar" daglicht komt te staan. (dag licht)

::
Door de wereldwijde coronacrisis zijn een aantal grote problemen op de achtergrond geraakt (...)
Kijkt dat oogt al stukken beter.

(Wat "coronacrisis" precies is, mag het woordenboek gaan uitvinden. Echter: "corona crisis", zul je daar niet in aantreffen en er dus ook geen idee van kunnen opbouwen waarom het begrip: "corona crisis", opeens als zelfstandig naamwoord een podium krijgt; terwijl het dat niet eens is: Het zijn twee losse zelfstandige naamwoorden in een bepaalde context naast elkaar gebruikt. Is het soms een, wel of niet onbewuste, vorm van retoriek Uwerzijds?)

Veto!

::

Veto recht (sic.) valt op te vatten als iets dat -door de jaren heen- tot een demo cratische (sic.) verworvenheid is geworden.
Het Vetorecht staat echter lijnrecht tegenover elke vorm van democratie?
(Niet volgens Narcissus: die kan immers maar 1 veto goedkeuren, hij is tegen de fiat van democratie.)
ghwilbrink schreef:
02 aug 2020, 19:00
Om de veiligheid in de wereld te waarborgen, is het noodzakelijk dat [verwijderd red.] de neuzen dezelfde kant op wijzen.
[red. reden: overbodig]

De vraag is natuurlijk: "Hoe democratisch is vetorecht?"

En, waar wijzen de neuzen heen ... een oplossing, of juist eerder begrip?

Wetenschap bemoeit zich al heel lang met dat probleem: "Hoe kunnen wij ethische wetenschap bedrijven zonder te offeren?"
memeticae schreef:Zolang er een veto voorhanden is, hoeven wij niet bang te zijn om de cavia's van de rest van de mensheid te worden.
Wat als die cavia's een fiat kunnen geven?
memeticae schreef:Dan is het hek van de dam.
Overigens: Fiat's vallen te vervalsen, veto's niet.
Da's waar.

::

Voorbeeld:

7 meningen
6 zijn het -uit grond van de argumentatie- toch eens met elkaar, met hier en daar een aan- of kanttekening, ("maar daar komen we later wel uit": aldus het orakel) en geven hun fiat.
1 gebruikt het vetorecht, omdat de argumentatie niet klopt naar alle 7 toe, ergo: het te nemen besluit kan nooit "democratisch" unaniem zijn.

::

Ik weet niet precies waar de schoen van het vetorecht wringen kan in een echte/zuivere/demo-cratische democratie. (Daar waar iedere mening gelijk is aan de andere.)

Ik weet wel dat je het perfect kunt toepassen op plekken waar nog geen democratie heerst: in een particratie bijvoorbeeld.

::

Zo beschouwd heeft elke, zichzelf respecterende, democratie hard de hulp nodig van het vetorecht.
Als het niet nodig is wordt het eenvoudigweg niet gebruikt.
(Wat overigens de herkenning is van een zuivere democratie: "Het hebben van rechten, maar ze niet hoeven te gebruiken.)

Anders worden zij pardoes onder de voet gelopen door democratieën die menen het fiat-recht als overheersend te kunnen laten gelden.

En waar ze we dan, in onze "strijd" tegen/met de volgende uitdaging?

::

NB
Vergelijk ook:
  • Proto Type versus Prototype
  • Gods dienst versus Godsdienst
  • Dienst baar versus Dienstbaar
  • Fiat versus Veto
  • Peilstok versus pijlstok
  • Vrije wil versus Particratie
  • Wil Brink versus Wilbrink
&c.

::

PS
Ik word zo moe van hen die beweren in een democratie te leven, en denken door te demonstreren daarmee hun gelijk kunnen proberen te behalen.
memeticae schreef:Vetozeggers, allemaal!
Ik denk van niet.
"Mee lopers": eerder.

Arme hachjes
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

ghwilbrink
Posts in topic: 4
Berichten: 173
Lid geworden op: 03 feb 2018, 19:46
Contacteer:

Bericht door ghwilbrink » 02 aug 2020, 21:47

Samenstellingen
Omdat corona grammaticaal gezien een zelfstandig naamwoord is, worden combinaties met een ander zelfstandig naamwoord als samenstelling beschouwd en in principe aan elkaar geschreven. Een streepje is verplicht als het tweede woorddeel met een a, e, i of u begint (vanwege klinkerbotsing). Enkele voorbeelden: coronabesmetting, coronacrisis, coronarichtlijnen, corona-aanpak, corona-epidemie, corona-invloed, corona-uitbraak. Overigens mág er ook een streepje worden gezet als er geen sprake is van klinkerbotsing: corona-besmetting, corona-crisis, corona-richtlijnen.

Beste Arkhétupos,
Het bovenstaande komt van het Genootschap Onze Taal.
Met vriendelijke groet G.W.

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 7
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 02 aug 2020, 22:42

ghwilbrink schreef:
02 aug 2020, 19:00
corona crisis
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

ghwilbrink
Posts in topic: 4
Berichten: 173
Lid geworden op: 03 feb 2018, 19:46
Contacteer:

Bericht door ghwilbrink » 02 aug 2020, 23:47


Een onrustige wereldsituatie.

Inleiding.

We leven momenteel in een onrustige wereld.
De spanningen in de wereld nemen alsmaar toe, de wereld lijkt op weg te zijn naar één grote “brandhaard”.
Door de wereldwijde coronacrisis zijn een aantal grote problemen op de achtergrond geraakt en blijven deze nu grotendeels buiten beeld.
Oplossingen voor deze problemen schreeuwen echter om een solide blijvende aanpak zoals:

Bovenstaand, de inleiding van mijn originele artikel.
Bij de taalcorrectie werd coronacrisis als fout aangemerkt, probeer maar.
Heb het tegen mijn zin in veranderd in, corona crisis vandaar!
G.W.

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 7
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 06 aug 2020, 21:55

ghwilbrink schreef:
02 aug 2020, 23:47
Heb het tegen mijn zin in veranderd in, corona crisis vandaar!
U heeft zojuist gebruikt gemaakt van Uw Fiat-recht.
Veto kon niet, want dat stond Uw eigen betoog immers niet toe.

Hoe dan ook, het komt op hetzelfde neer: "Ik geef U gelijk dat U ongelijk hebt, gelijk zoals U mij mijn ongelijk bewijzen meent te kunnen."

::

En dat werkt -ook zonder covid-crisis- reeds duizenden jaren lang.

(Corona is immers allang voorbij, het zijn nu alleen nog de zieken die de zieken zieker maken.)
memeticae schreef:Of je gezond bent of niet.
Is geen vraag meer, eerder bevel.
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

ghwilbrink
Posts in topic: 4
Berichten: 173
Lid geworden op: 03 feb 2018, 19:46
Contacteer:

Bericht door ghwilbrink » 08 aug 2020, 00:27


Ik heb je verteld hoe het is gegaan.
Als je gelijk wilt hebben, mijn zegen heb je.
G.W.

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 7
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 08 aug 2020, 00:31

ghwilbrink schreef:
08 aug 2020, 00:27

Ik heb je verteld hoe het is gegaan.
Als je gelijk wilt hebben, mijn zegen heb je.
G.W.
Oh nee!

Ik beoogde niet tegen Uw interpretatie in te gaan.
Ik had enkel een paar kanttekeningen.
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 7
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 08 aug 2020, 00:33

Uw gelijk is het mijne, en vice versa.
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 7
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 08 aug 2020, 00:34

Geen dwaallicht kan ons bevrijden.
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 09 aug 2020, 09:17

Wat is dan precies het probleem van vetorecht? Als er geen vetorecht is, is er geen reden om mee te doen aan de raad.

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 7
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 09 aug 2020, 23:31

Het is niet mijn probleem. Ome George lijkt ermee te worstelen.
(Ik probeer hem enkel te helpen door hem wijs te maken dat 'veto' minder erg is dan 'fiat'.)
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten