Wat ben je aan het lezen?

Heb je een mooi, interessant of indrukwekkend boek gelezen, deel het met ons!
Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 25
Berichten: 2712
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Re: WAT BEN JE AAN HET LEZEN?

Bericht door Bärbel » 22 apr 2020, 12:06

Het zijn genaderovers. Ratten*. En ratten horen in een kooi. Met andere ratten. En huisdieren worden gechipt tegenwoordig. Geldt vooral voor ratten.

* die ratten zijn niet die mensen van vlees en bloed maar het adderengebroed die in hen woont, hun intrek nemen..
Laatst gewijzigd door Bärbel op 22 apr 2020, 14:04, 2 keer totaal gewijzigd.
Hermetisch geschakeld

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 25
Berichten: 2712
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 22 apr 2020, 13:20

Alles is voor Bassie, zong van Toor.
Hermetisch geschakeld

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 25
Berichten: 2712
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 22 apr 2020, 13:24

Op zijn Duits : das Tor = de poort. Der Tor = de dwaas.

De Nul. Niets.

Afbeelding

Hoe dwaas is De Dwaas?

Globale betekenissen: Bereidheid je roeping te volgen. De voor jou juiste weg volgen. Luisteren naar je innerlijke stem. De tarot consulteren. Leven in het hier en nu. Onbezonnenheid, dwaasheid, verliefdheid. De Dwaas duidt op de vraagsteller zelf en waar hij nu is op zijn levenspad.

De Dwaas wordt in veel tarotspellen genummerd met het getal nul. Het getal nul wordt in numerologische overzichten niet vaak meegenomen alsof de nul er niet toe zou doen. In de numerologie (leer der getallen) is de nul een belangrijk getal. Het heeft de vorm van een ei. Het is een zaadje, de kiem. Hieruit ontstaat iets. De nul vertegenwoordigt het niets waaruit alles is ontstaan en in bestaat. Dit niets is onbegrensd. Het is allesomvattend. Daarom wordt hij vaak gelijk gesteld aan de goddelijke bron. Een nul achter een ander getal wordt gezien als een op de achtergrond meespelende ‘kosmische invloed’, op goddelijke inspiratie. Het getal dat door de nul beïnvloed wordt, krijgt daardoor extra nadruk, een extra dimensie en wordt des te krachtiger. Het kan in negatieve zin worden ervaren als noodlot. Kijk maar naar Het Rad van Fortuin. Uiteraard zit hier ook een positieve kant aan. De 0 achter de 1 kan erop duiden dat de 1 geïnspireerd door het goddelijke tot grote hoogten stijgt.

Bij de interpretatie van De Dwaas in de Tarot gaan we vaak uit van de gedachte dat hij ook werkelijk dwaas ìs. De positieve betekenis van De Dwaas als verlichte geest krijgt in tarotboeken meestal minder aandacht.

Dwaas betekent zonder verstand. Een dwaas heeft ze niet allemaal op een rijtje. Hij is de dorpsgek. Sommige plannen zijn zo dwaas dat je niet eens meer de moeite wilt nemen om de dwaas die met zo’n plan op de proppen komt daarvan te overtuigen. Je rolt je ogen naar boven en keert die dwaze mens zo snel mogelijk de rug toe. Dwaas, zot, dom, krankzinnig, onuitvoerbaar worden dan de sleutelwoorden waar we mee werken.

Numerologisch, maar ook in het licht van de wereldwijd verbreide traditie van ‘(hof)narren’ is deze interpretatie te beperkt. Wanneer grote wetenschappers, uitvinders, architecten en kunstenaars hadden geluisterd naar de gangbare opinies van hun tijd en niet in hun ‘dwaasheid’ hadden volhard, zouden we nog in het stenentijdperk leven. Zonder dwazen, geen vooruitgang.

Wanneer je beschrijvingen leest van De Dwaas zie je vaak dat we hier een man hebben die nog niet veel weet en niet belemmerd door kennis in de afgrond dreigt te vallen. Hier spreken we vanuit onze maatschappelijk geconditioneerde overtuiging dat ‘kennis’ goed is. De knapzak die hij bij zich draagt vertegenwoordigt zijn beperkte kennis. Maar is dat wel zo? Zou je niet kunnen stellen dat zijn knapzak, zijn rugzak, zijn bagage, gewoon geen beperkende overtuigingen bevat, dat hij zijn verleden heeft losgelaten? Eigenlijk heel verstandig, die Dwaas.

Dat de Dwaas op het punt staat in de afgrond te vallen, daar heb ik ook altijd moeite mee gehad. Waar komt dat idee vandaan? De Dwaas van Waite staat aan de rand van iets wat op een afgrond lijkt, maar ziet hij eruit alsof hij gaat springen? Mijns inziens, is hij totaal in het heden aanwezig. Hij snuift de pure berglucht op en geniet daarvan. Doordat hij in het hier en nu aanwezig is, heeft hij controle over zijn leven en weet hij precies waar hij staat. De angst dat de dwaas in de afgrond zal stappen, duidt op onze menselijke neiging om direct te denken dat het ergste zal gebeuren. Nog een stap en hij valt in de afgrond! Misschien is hij wel bezig een stap achteruit te zetten. Overigens, in oudere versies van De Dwaas liep de afgebeelde figuur op een weg en was er helemaal geen sprake van een afgrond om in te vallen.

Op de versie van Waite zijn de roos, de zon en de hond wit. Dit is in Waite’s spel trouwens de enige kaart met een witte zon. Wit is de kleur van onschuld, van vrijheid en verlichting.
De hond wordt vaak gezien als de waarschuwende trouwe kameraad die hem voor de ondergang behoedt. Niemand die ooit eens roept ‘pas op, die hond valt in de afgrond!’ We gaan er allemaal vanuit dat die hond dat niet zal doen, maar die arme dwaas wel.

In de middeleeuwen hadden we dorpsgekken en narren aan het hof. Een hofnar was een intelligent en gevat persoon met een goed ontwikkeld gevoel voor humor die de koning en alle andere leden van het hof ongestraft de waarheid kon zeggen en daardoor een grote invloed had op het beleid. Met zijn opmerkingen springt hij constant in afgronden waar niemand anders hem durft te volgen.

De betekenis van De Dwaas in een legpatroon ligt volgens mij veel vaker in de lijn van ‘je bent op de juiste weg’, het pad dat in overeenstemming is met je levensplan, dan op de domme dwaas die nog niets weet en nog veel moet leren. De Dwaas hoeft niet meer te zoeken, heeft geen last van beperkende overtuigingen en kan vrij en vrolijk genieten van alles wat er op zijn pad komt. Zelfs een afgrond is dan geen belemmering meer.

In de Liefde

De Dwaas kan er op duiden dat je tot over je oren verliefd bent. Mensen in je omgeving, of je partner, vinden dat je je dwaas gedraagt . Misschien wordt je puberaal gedrag verweten. Het kan ook duiden op ‘blijf jezelf’, doe je niet anders voor dan je bent. Mocht je je afvragen of de relatie wel de ware voor je is, dan kan tarotkaart De Dwaas een bemoedigend teken zijn.

“De liefde is een verrukkelijke bloem, maar men moet de moed hebben haar te gaan plukken aan de rand van een verschrikkelijke afgrond.”(Stendhal)

De Dwaas gaat welgemoed op pad om zijn levensdoel te vervullen. Hij draagt een veer van de vogel feniks op zijn hoofd en ook een lauwerkrans. Dit duidt erop dat hij is gereïncarneerd met weer nieuwe kansen. Hij reist licht, in zijn knapzakje zit niet veel. Dit kan er ook op duiden dat hij niet wordt geplaagd door allerlei gebeurtenissen uit het verleden. Hij leeft in het hier en nu. Anderzijds, kan die piepkleine knapzak erop duiden dat hij nog niet veel weet en nog niet veel heeft meegemaakt. Het is altijd belangrijk om de omringende kaarten ook bij je interpretatie te betrekken. Zijn witte kleed, witte roos en witte reisgenoot wijzen op zijn onschuld.

Betekenis: Iemand die enthousiast is maar niet attent wat betreft details. Onvolwassen en zorgeloos, maar rein van hart.

Omgekeerd: Zwakke evaluaties en onvoorzichtigheid.


Etcetera. https://tarotstapvoorstap.nl/tarotkaart ... tarot-nul/
Hermetisch geschakeld

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 25
Berichten: 2712
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 22 apr 2020, 14:06

Twee andere goede boeken vond ik Esoterie, van professor Kocku von Stuckrad en Transpersoonlijke psychiatrie van de psychiater Gradus van Florestein.
Hermetisch geschakeld

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 25
Berichten: 2712
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 22 apr 2020, 15:57

Ook zeer nuttig was Depressie in verschuivend perspectief. Ook van Gradus van Florestijn.

https://www.bol.com/nl/p/de-depressie-v ... 0595/?bltg

Me dunkt dat dit wel even genoeg tips zijn voor tijdens de lockdown. :)
Hermetisch geschakeld

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 25
Berichten: 2712
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 22 apr 2020, 16:41

Terwijl de dwazen door de poort gingen en een poortje vormden vochten de gekken om een stukje strand.

Hermetisch geschakeld

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 10
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 23 apr 2020, 21:37

https://books.google.nl/books?id=lHpbAA ... edir_esc=y

Misschien ook wel leuk voor philotuut om te (her)lezen?
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 10
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 23 apr 2020, 21:38

(Zodat je weet hoe het wel kan, maar niet hoeft te zijn.)
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 10
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 25 apr 2020, 18:40

Ik heb vandaag: "Quantum Mechanics, The Theoretical Minimum" van Susskind weer eens opengeslagen, en kan er nog steeds geen toekomst mee voorspellen.
(Enkel het "nu" wordt er duidelijker van.)

ISBN: 987-0-141-97622-8
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 25
Berichten: 2712
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 26 apr 2020, 08:54

Ik ben “omringd door idioten” aan het lezen. Van Thomas Erikson. Ik behoor bij de groenen. Heel leuk om te lezen. Mijn wederhelft hoort duidelijk bij de blauwen. Ook mijn moeder hoort bij de blauwen. De herkenning was erg leuk. Je hebt van alle vier de kleuren wat in je, maar het gaat om de dominante karaktertrek.
Hermetisch geschakeld

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 10
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 26 apr 2020, 21:09

Bärbel schreef:
26 apr 2020, 08:54
Ik ben “omringd door idioten”

Hoe vang je alle leeuwen in Afrika?


certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 110
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 01 sep 2022, 16:24

Ik was aan het rondkijken op dit forum. Lang niet geweest hier.
Ik GA lezen (herlezen), na lang niet gelezen te hebben:

Peter Sloterdijk: De verschrikkelijke kinderen van de nieuwe tijd.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 110
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 01 sep 2022, 16:25

flaptekst: ..ontwikkelt Peter Sloterdijk een opzienbarende tekst op de de vrijheidsdrang van de hedendaagse mens. In tegenstelling tot eerdere generaties breekt de mens vanaf de achttiende eeuw steeds weer opnieuw met zijn ouders. Iedereen moet zichzelf uitvinden, geen levenspad ligt vanaf de geboorte vast. In zekere zin zijn we allemaal bastaards geworden, schepsels zonder duidelijke genealogie. (..)

Wat maakt dit los bij jullie?

Gebruikersavatar
Neon
Posts in topic: 19
Berichten: 312
Lid geworden op: 27 aug 2022, 09:27
Contacteer:

Bericht door Neon » 01 sep 2022, 16:32

yopi schreef:
01 sep 2022, 16:25
flaptekst: ..ontwikkelt Peter Sloterdijk een opzienbarende tekst op de de vrijheidsdrang van de hedendaagse mens. In tegenstelling tot eerdere generaties breekt de mens vanaf de achttiende eeuw steeds weer opnieuw met zijn ouders. Iedereen moet zichzelf uitvinden, geen levenspad ligt vanaf de geboorte vast. In zekere zin zijn we allemaal bastaards geworden, schepsels zonder duidelijke genealogie. (..)

Wat maakt dit los bij jullie?
Persoonlijk heb ik wel een gemis gehad aan culturele opvoeding. Niet eens zuilen kreeg ik mee. Het verandert ook snel. Er is bij mij geen basis geweest wat cultureel waardevol is.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 110
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 01 sep 2022, 16:52

Ik ook niet. Arbeiderskind.
Qua waarden: Eerlijkheid. Maar wat dan weer vooral de functie had de je ouders je konden controleren.

De bibliotheek heeft me vooral verder geholpen: lezen, lezen.

Gebruikersavatar
Neon
Posts in topic: 19
Berichten: 312
Lid geworden op: 27 aug 2022, 09:27
Contacteer:

Bericht door Neon » 01 sep 2022, 16:59

yopi schreef:
01 sep 2022, 16:52
Ik ook niet. Arbeiderskind.
Qua waarden: Eerlijkheid. Maar wat dan weer vooral de functie had de je ouders je konden controleren.

De bibliotheek heeft me vooral verder geholpen: lezen, lezen.
Cultuur geeft structuur, het is een groot gemis, en je ziet hoe weinig respect er overblijft.

Dat serieuze boeken lezen kwam pas later, maar je krijgt uit stripboeken ook wel wat invulling. Maar of dat nou zo opbouwend is.

Wat las je zoal yopi?

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 110
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 01 sep 2022, 17:14

Wat non-fictie betreft. In het begin vooral scheikunde. En dan vooral het boek: Scheikunde thuis. Dat had ik vrijwel altijd in de leen. Totdat ik het met Sinterklaas als kado kreeg. Groeide een klein lab uit thuis. Glaswerk en stofjes verzamelde ik bij apotheken, tuinwinkels en wat wij in huis hadden. Later kwam ik daardoor op een Hobby-club terecht waardoor ik aanraking kwam met spoorwegmodelbouw, wiskunde, astronomie en dergelijke. Bij de afdeling scheikunde was een leider die wij 'het brein' noemden. Die heeft mij boekjes van de HBS geleend... enzovoort, enzovoort (radio bouwen, op kamp, speurtochten met transistor radio's en kaarten.
Maar genoeg hierover. Had jij ook zo'n soort beging of juist heel anders?

Gebruikersavatar
Neon
Posts in topic: 19
Berichten: 312
Lid geworden op: 27 aug 2022, 09:27
Contacteer:

Bericht door Neon » 01 sep 2022, 17:40

yopi schreef:
01 sep 2022, 17:14
Wat non-fictie betreft. In het begin vooral scheikunde. En dan vooral het boek: Scheikunde thuis. Dat had ik vrijwel altijd in de leen. Totdat ik het met Sinterklaas als kado kreeg. Groeide een klein lab uit thuis. Glaswerk en stofjes verzamelde ik bij apotheken, tuinwinkels en wat wij in huis hadden. Later kwam ik daardoor op een Hobby-club terecht waardoor ik aanraking kwam met spoorwegmodelbouw, wiskunde, astronomie en dergelijke. Bij de afdeling scheikunde was een leider die wij 'het brein' noemden. Die heeft mij boekjes van de HBS geleend... enzovoort, enzovoort (radio bouwen, op kamp, speurtochten met transistor radio's en kaarten.
Maar genoeg hierover. Had jij ook zo'n soort beging of juist heel anders?
Scheikunde vond ik ook leuk, we deden met de klas allerlei visueel aantrekkelijke proefjes, kristalliseren en zo, voor de open dagen. Maar boeken lezen erover deed ik niet. Ik bleef bij de fictie. Ook nooit met een brommer in de weer geweest of zo. Ik had er kort een en die was zo gestolen. Wat ik wel had was catalogussen van postzegels. Ik spaarde ze in die tijd, maar om mijn muziekhobby te voeden verkocht ik de postzegels en kocht een synthesizer. Mijn fiets die ik helemaal gereviseerd had werd ook de andere dag gestolen. Slechte stad Rotterdam. Wat ik wel meekreeg was klassieke muziek vanwege pianolessen, maar nooit iets van theorie gehad.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 110
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 01 sep 2022, 17:47

Zo te zien horen wij niet bij de groep 'verschrikkelijke kinderen'. We zijn slachtoffer!

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 10
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 01 sep 2022, 19:11

YOPI!!!! Goed je weer te lezen!

::

"Wij zijn te laat geboren": beweren Theo (mijn zakenpartner) en ik wel eens.
Naast: "De jeugd van tegenwoordig hoeft niets zelf meer uit te vinden, want als het gebodene niet werkt, dan hoeven ze maar te klagen en er komt een oplossing (of niet)."

In het laatste geval verliezen ze direct interesse, want zelf iets oplossen/uitvinden is niet voorbestemd aan de "verschrikkelijke kinderen" van Generatie Z.
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 110
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 02 sep 2022, 13:30

CHRIS!!! Leon had me vertelt dat jij arkhétupos bent.. :peace:

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 110
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 02 sep 2022, 16:39

In welk jaar ben jij eigenlijk geboren? Ik in 1950

Gebruikersavatar
Neon
Posts in topic: 19
Berichten: 312
Lid geworden op: 27 aug 2022, 09:27
Contacteer:

Bericht door Neon » 02 sep 2022, 18:15

yopi schreef:
01 sep 2022, 17:47
Zo te zien horen wij niet bij de groep 'verschrikkelijke kinderen'. We zijn slachtoffer!
Ik denk dat het ‘verschrikkelijk’ gelijk aangeeft dat we nog steeds in oordeel leven, en dat is meta-referentieel aan het probleem. De kinderen zijn ‘anders’ in hun oordeel, en dat maakt hen ‘verschrikkelijk’. Of komt dat niet aan de orde?

lostandnotfoundyet
Posts in topic: 2
Berichten: 16
Lid geworden op: 31 aug 2022, 13:39
Contacteer:

Bericht door lostandnotfoundyet » 02 sep 2022, 22:19

Ik heb net voor de 4e keer het boek “De drinker” van Hans Fallada gelezen. Geniaal hoe iemand zich totaal naar de verdoemenis kan helpen.

Het boek “Wat nu kleine man?” vind ik ook een absolute aanrader!

https://nl.wikipedia.org/wiki/Hans_Fallada
I’m just filling in the bits between being born and being dying, with the least possible hassle! 🤗

Gebruikersavatar
Neon
Posts in topic: 19
Berichten: 312
Lid geworden op: 27 aug 2022, 09:27
Contacteer:

Bericht door Neon » 03 sep 2022, 07:34

lostandnotfoundyet schreef:
02 sep 2022, 22:19
Ik heb net voor de 4e keer het boek “De drinker” van Hans Fallada gelezen. Geniaal hoe iemand zich totaal naar de verdoemenis kan helpen.

Het boek “Wat nu kleine man?” vind ik ook een absolute aanrader!

https://nl.wikipedia.org/wiki/Hans_Fallada
Was dat drinken ook enigszins autobiografisch?

Dat is het wel bij Erik Jan Harmens “Hallo, muur”

Ik vraag me toch ook af waarom we dat zo graag lezen…

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 110
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 03 sep 2022, 08:44

Neon: Ik denk dat het ‘verschrikkelijk’ gelijk aangeeft dat we nog steeds in oordeel leven, en dat is meta-referentieel aan het probleem. De kinderen zijn ‘anders’ in hun oordeel, en dat maakt hen ‘verschrikkelijk’. Of komt dat niet aan de orde?

Haha, goed punt. Ik denk dat Peter als sixty dat bekende zelfvertrouwen heeft van die generatie en nu met terugwerkende kracht vanuit een nog te komen generatie oordeelt over o.a. zichzelf..
Off Topic
Hoe moet ik nou quoten?

Gebruikersavatar
Neon
Posts in topic: 19
Berichten: 312
Lid geworden op: 27 aug 2022, 09:27
Contacteer:

Bericht door Neon » 03 sep 2022, 08:51

yopi schreef:
03 sep 2022, 08:44
Neon: Ik denk dat het ‘verschrikkelijk’ gelijk aangeeft dat we nog steeds in oordeel leven, en dat is meta-referentieel aan het probleem. De kinderen zijn ‘anders’ in hun oordeel, en dat maakt hen ‘verschrikkelijk’. Of komt dat niet aan de orde?

Haha, goed punt. Ik denk dat Peter als sixty dat bekende zelfvertrouwen heeft van die generatie en nu met terugwerkende kracht vanuit een nog te komen generatie oordeelt over o.a. zichzelf..
Off Topic
Hoe moet ik nou quoten?

Code: Selecteer alles

Met [quote] of anders vierde knopje in tekstvenster, of aanhalingstekens 
 op originele bericht
 [quote=Neon] om aan te geven van wie
 je kunt ook de invsion style instellen op jouw profiel, dan krijg je iets duidelijkere\
 knoppen in het tekstvenster
Laatst gewijzigd door Neon op 03 sep 2022, 08:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Neon
Posts in topic: 19
Berichten: 312
Lid geworden op: 27 aug 2022, 09:27
Contacteer:

Bericht door Neon » 03 sep 2022, 08:54

yopi schreef:
03 sep 2022, 08:44
Ik denk dat Peter als sixty dat bekende zelfvertrouwen heeft van die generatie en nu met terugwerkende kracht vanuit een nog te komen generatie oordeelt over o.a. zichzelf..
Ja het is dus eigenlijk een zelfbeoordeling…

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 110
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 03 sep 2022, 12:08

Ja het is dus eigenlijk een zelfbeoordeling…
Ja.
Maar ik heb het vermoeden dat jij een wat serieuzere gedachte hebt achter die opmerking.
Daarover: Denk jij dat er ooit een tijd komt dat we NIET in het oordeel zullen leven? (ik vermoed een religieus motief bij jou..)

Ik raad je trouwens aan die youtube interview met Sloterdijk te bekijken die gepost was op het FT forum in mijn topic daar..

Gebruikersavatar
Neon
Posts in topic: 19
Berichten: 312
Lid geworden op: 27 aug 2022, 09:27
Contacteer:

Bericht door Neon » 03 sep 2022, 12:51

sommige mensen lijken het leven in oordeel ( in ieder geval over zichzelf) los te kunnen laten, maar als gehele samenleving zie ik het inderdaad niet gebeuren.

ik twijfelde nog om het interview te kijken, soms irriteer ik me aan de stijl van S.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 110
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 03 sep 2022, 15:56

Het laatste oordeel moet uitkomst bieden. Persoonlijk, evolutionair, religieus en in praktische zin voor jezelf, over anderen en in de politiek. Zonder oordeel geen handelen en uiteindelijk ook geen einde dat af is..

lostandnotfoundyet
Posts in topic: 2
Berichten: 16
Lid geworden op: 31 aug 2022, 13:39
Contacteer:

Bericht door lostandnotfoundyet » 03 sep 2022, 23:00

Neon schreef:
03 sep 2022, 07:34
lostandnotfoundyet schreef:
02 sep 2022, 22:19
Ik heb net voor de 4e keer het boek “De drinker” van Hans Fallada gelezen. Geniaal hoe iemand zich totaal naar de verdoemenis kan helpen.

Het boek “Wat nu kleine man?” vind ik ook een absolute aanrader!

https://nl.wikipedia.org/wiki/Hans_Fallada
Was dat drinken ook enigszins autobiografisch?

Dat is het wel bij Erik Jan Harmens “Hallo, muur”

Ik vraag me toch ook af waarom we dat zo graag lezen…
Dit zegt wiki over het boek:
In de roman baseerde Fallada zich op zijn eigen ervaringen met zijn drankzucht en zijn verblijf in detentie. De roman verscheen postuum in Duitsland in 1950. Vervolgens werden wereldwijd vele vertalingen gepubliceerd. De Nederlandse vertaling verscheen in 1952 en werd herdrukt in 1960 en 1975.
I’m just filling in the bits between being born and being dying, with the least possible hassle! 🤗

Gebruikersavatar
Neon
Posts in topic: 19
Berichten: 312
Lid geworden op: 27 aug 2022, 09:27
Contacteer:

Bericht door Neon » 04 sep 2022, 11:24

lostandnotfoundyet schreef:
03 sep 2022, 23:00
Neon schreef:
03 sep 2022, 07:34
lostandnotfoundyet schreef:
02 sep 2022, 22:19
Ik heb net voor de 4e keer het boek “De drinker” van Hans Fallada gelezen. Geniaal hoe iemand zich totaal naar de verdoemenis kan helpen.

Het boek “Wat nu kleine man?” vind ik ook een absolute aanrader!

https://nl.wikipedia.org/wiki/Hans_Fallada
Was dat drinken ook enigszins autobiografisch?

Dat is het wel bij Erik Jan Harmens “Hallo, muur”

Ik vraag me toch ook af waarom we dat zo graag lezen…
Dit zegt wiki over het boek:
In de roman baseerde Fallada zich op zijn eigen ervaringen met zijn drankzucht en zijn verblijf in detentie. De roman verscheen postuum in Duitsland in 1950. Vervolgens werden wereldwijd vele vertalingen gepubliceerd. De Nederlandse vertaling verscheen in 1952 en werd herdrukt in 1960 en 1975.
Ok ik had op wiki niet gezocht naar het boek, maar naar Fallada zelf. In ‘47 overleden en in ‘50 dat dit boek uitkwam. Iemand heeft dus respectvol zijn nalatenschap bekeken en er iets mee gedaan.

Gebruikersavatar
Neon
Posts in topic: 19
Berichten: 312
Lid geworden op: 27 aug 2022, 09:27
Contacteer:

Bericht door Neon » 04 sep 2022, 11:32

Ik was begonnen in “Pleidooi voor een moraal van de dubbelzinnigheid” van Simone de Beauvoir, aangeprezen in een Radboud reflects lezing over existentialisme, en met lovende flapteksten, en ook een mooie “Overthink Philosophy” podcast.

Ik ben echter vastgelopen op bladzijde 20/174. Ik vind het nogal mumbo-jumbo. Verder onderzoek op internet geeft aan dat de Beauvoir zelf later ook afstand van dit boek deed.

Heeft iemand het helemaal gelezen? Moet ik nog even doorbijten?

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 10
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 05 sep 2022, 23:25

yopi schreef:
02 sep 2022, 16:39
In welk jaar ben jij eigenlijk geboren? Ik in 1950
'69 van de vorige eeuw.
Een 20 jaar te laat eigenlijk, naar mijn smaak en gevoel.
Ik ben eigenlijk net zo oud als mijn ouders, allebei van '49.
Alleen is mijn lichaam 20 jaar jonger, vanwege 1 of ander fenomeen.

Om even "on topic" te zijn, Ik ben nu: "The Little Book Of Time", van Klaus Mainzer lezende.
Heb echter nog geen idee wat ik ervan vinden kan, de interpretatie ervan laat ik liever aan een "kenner" over.

(Een tijdreiziger, bijvoorbeeld?)

Groetjes, enzo.
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
Neon
Posts in topic: 19
Berichten: 312
Lid geworden op: 27 aug 2022, 09:27
Contacteer:

Bericht door Neon » 07 okt 2022, 19:05

Ik las: ‘Bhagwan, Krishnamurti, Jung’ van Jan Foudraine/Swami Deva Amrito

Bij verlichting gaat het steeds om hetzelfde, de inzichten over de te volgen weg zijn verschillend. Voor de Bhagwan/Osho een via positiva, een positieve weg. Je werkt eraan. Je zegt “ja”. Voor Krishnamurti een via negativa, een negatieve weg. Je zegt “nee”.

interessant in dat opzicht is de crisis van het denken opzoeken.

Jung komt als laatste even aan bod, feitelijk als een soort mislukking wordt hij opgevoerd.

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 25
Berichten: 2712
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 08 okt 2022, 14:08

Ik las gisteren een artikel in Psychologie Magazine dat mij het verschil uitlegde tussen een narcist en een psychopaat. Erg heilzaam. Het is ook weer geen toeval dat ik het tijdschrift in de supermarkt bekeek want normaliter kijk ik er niet eens naar. Ik heb daadwerkelijk met psychopaten (een in het bijzonder) te maken gehad in mijn werk vroeger. Gek of mooi genoeg noemde ik hem al zo, zonder te weten hóe waar dit was en is. Het advies aan de slachtoffers van de psycbopaat is exact wat ik zelf heb meegemaakt en wat ik heb geconcludeerd als zijnde juist. Het artikel gaat over psychopaten op “hoge” plekken in de wereld. Sommigen belanden in de gevangenis maar velen belanden juist op managementposities. Onder managers zijn er vier keer zoveel psychopaten als onder de gemiddelde bevolking, aldus het onderzoek.

Het verschil tussen een narcist en een psychopaat: “Bij narcisme zit er vaak een kwetsbaar zelfbeeld onder, waardoor narcisten op zoek gaan naar bevestiging. Die mensen zijn nog te raken. Maar voor psychopaten zijn andere mensen niet meer dan instrumenteel - ze denken puur vanuit zichzelf en zijn totaal niet bezig met het oordeel van anderen.”

“Niet alle psychopaten zitten in de gevangenis. Ze zitten ook in de bestuurskamer”.

In het artikel wordt ook een boek genoemd van Babiak en Hare (2006) getiteld “Snakes in suits”. Niet dat ik dat ga (proberen te) lezen. De conclusie in het artikel is meer dan voldoende.
Hermetisch geschakeld

Gebruikersavatar
Neon
Posts in topic: 19
Berichten: 312
Lid geworden op: 27 aug 2022, 09:27
Contacteer:

Bericht door Neon » 08 okt 2022, 14:29

Bärbel schreef:
08 okt 2022, 14:08
Het advies aan de slachtoffers van de psycbopaat is exact wat ik zelf heb meegemaakt en wat ik heb geconcludeerd als zijnde juist.
En wat is dat advies dan? Nu ben ik nieuwsgierig…

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 25
Berichten: 2712
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 08 okt 2022, 14:51

Neon schreef:
08 okt 2022, 14:29
Bärbel schreef:
08 okt 2022, 14:08
Het advies aan de slachtoffers van de psycbopaat is exact wat ik zelf heb meegemaakt en wat ik heb geconcludeerd als zijnde juist.
En wat is dat advies dan? Nu ben ik nieuwsgierig…
Hetzelfde als bij psychopaten die in de gevangenis zijn beland. Maken dat je weg komt. Als dat niet mogelijk is staat er een tweede advies, wat ik als in de meeste gevallen onmogelijk zie. Het voert te ver om dat helemaal te gaan navertellen. Lees dat maar in het magazine zelf. :grijns:
Hermetisch geschakeld

Gebruikersavatar
Neon
Posts in topic: 19
Berichten: 312
Lid geworden op: 27 aug 2022, 09:27
Contacteer:

Bericht door Neon » 08 okt 2022, 18:41

Bärbel schreef:
08 okt 2022, 14:51
Neon schreef:
08 okt 2022, 14:29
Bärbel schreef:
08 okt 2022, 14:08
Het advies aan de slachtoffers van de psycbopaat is exact wat ik zelf heb meegemaakt en wat ik heb geconcludeerd als zijnde juist.
En wat is dat advies dan? Nu ben ik nieuwsgierig…
Hetzelfde als bij psychopaten die in de gevangenis zijn beland. Maken dat je weg komt. Als dat niet mogelijk is staat er een tweede advies, wat ik als in de meeste gevallen onmogelijk zie. Het voert te ver om dat helemaal te gaan navertellen. Lees dat maar in het magazine zelf. :grijns:
Welk nummer van PM gaat het om? September 2022?

Staat het hierbij:

https://www.psychologiemagazine.nl/artikel/

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 25
Berichten: 2712
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 08 okt 2022, 20:21

Neon schreef:
08 okt 2022, 18:41
Bärbel schreef:
08 okt 2022, 14:51
Neon schreef:
08 okt 2022, 14:29


En wat is dat advies dan? Nu ben ik nieuwsgierig…
Hetzelfde als bij psychopaten die in de gevangenis zijn beland. Maken dat je weg komt. Als dat niet mogelijk is staat er een tweede advies, wat ik als in de meeste gevallen onmogelijk zie. Het voert te ver om dat helemaal te gaan navertellen. Lees dat maar in het magazine zelf. :grijns:
Welk nummer van PM gaat het om? September 2022?

Staat het hierbij:

https://www.psychologiemagazine.nl/artikel/
Nee daar staat het niet bij. Het is nummer 11 van 2022.
Hermetisch geschakeld

Gebruikersavatar
Petra
Posts in topic: 1
Berichten: 50
Lid geworden op: 28 aug 2022, 08:41
Contacteer:

Bericht door Petra » 09 okt 2022, 07:41

Bärbel schreef:
08 okt 2022, 14:08
Ik las gisteren een artikel in Psychologie Magazine dat mij het verschil uitlegde tussen een narcist en een psychopaat. Erg heilzaam. Het is ook weer geen toeval dat ik het tijdschrift in de supermarkt bekeek want normaliter kijk ik er niet eens naar. Ik heb daadwerkelijk met psychopaten (een in het bijzonder) te maken gehad in mijn werk vroeger. Gek of mooi genoeg noemde ik hem al zo, zonder te weten hóe waar dit was en is. Het advies aan de slachtoffers van de psycbopaat is exact wat ik zelf heb meegemaakt en wat ik heb geconcludeerd als zijnde juist. Het artikel gaat over psychopaten op “hoge” plekken in de wereld. Sommigen belanden in de gevangenis maar velen belanden juist op managementposities. Onder managers zijn er vier keer zoveel psychopaten als onder de gemiddelde bevolking, aldus het onderzoek.

Het verschil tussen een narcist en een psychopaat: “Bij narcisme zit er vaak een kwetsbaar zelfbeeld onder, waardoor narcisten op zoek gaan naar bevestiging. Die mensen zijn nog te raken. Maar voor psychopaten zijn andere mensen niet meer dan instrumenteel - ze denken puur vanuit zichzelf en zijn totaal niet bezig met het oordeel van anderen.”

“Niet alle psychopaten zitten in de gevangenis. Ze zitten ook in de bestuurskamer”.

In het artikel wordt ook een boek genoemd van Babiak en Hare (2006) getiteld “Snakes in suits”. Niet dat ik dat ga (proberen te) lezen. De conclusie in het artikel is meer dan voldoende.
Hi Bärbel.

Het is goed om meer kennis op te doen. Er lopen ernstig gestoorde zieke mensen rond die vreselijk veel ellende aanrichten. Ook ik ben er helaas door ervaring (uit directe kring) bekend mee. Maar daar betreft het wel iemand die na aangifte en psychologische onderzoeken gediagnosticeerd en berecht is.

Het voordeel van dit soort populair wetenschappelijke artikelen is dat we meer kennis opdoen en ons beter kunnen weren. Maar het nadeel is dat we te pas en te onpas mensen van vreselijke ziektes gaan betichten omdat we wat kenmerken gelezen hebben. Dat kan enorm kwetsend zijn als het onterecht is. (En dat is het dan meestal want het zijn namelijk zulke zeldzame ziektes dat de kans dat je tegen zo iemand aanloopt vrijwel nihil is).

Overigens zijn het ziektes die niet alleen het leven van de slachtoffers verwoesten maar ook dat van zichzelf. Het besef dat het verwoestende ziektes zijn, helpt mij om de dader niet te haten maar als een slachtoffer van zijn eigen ziekte te beschouwen. Misschien helpt het jou ook.
:smt031

Gebruikersavatar
Neon
Posts in topic: 19
Berichten: 312
Lid geworden op: 27 aug 2022, 09:27
Contacteer:

Bericht door Neon » 09 okt 2022, 09:30


Gebruikersavatar
Neon
Posts in topic: 19
Berichten: 312
Lid geworden op: 27 aug 2022, 09:27
Contacteer:

Bericht door Neon » 09 okt 2022, 13:16

Ik lees nu: “Gezaaid in goede aarde” Bhagwan Shree Rajneesh over de uitspraken vanJezus, deel twee van vier delen.

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 25
Berichten: 2712
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 09 okt 2022, 14:01

Neon schreef:
09 okt 2022, 13:16
Ik lees nu: “Gezaaid in goede aarde” Bhagwan Shree Rajneesh over de uitspraken vanJezus, deel twee van vier delen.
Dan zal “De bergrede in het licht van de vedanta-leer” van Swami Prabhavananda je misschien ook wel aanspreken. Blijft een juweeltje.
Hermetisch geschakeld

Gebruikersavatar
Neon
Posts in topic: 19
Berichten: 312
Lid geworden op: 27 aug 2022, 09:27
Contacteer:

Bericht door Neon » 09 okt 2022, 14:47

Bärbel schreef:
09 okt 2022, 14:01
Neon schreef:
09 okt 2022, 13:16
Ik lees nu: “Gezaaid in goede aarde” Bhagwan Shree Rajneesh over de uitspraken vanJezus, deel twee van vier delen.
Dan zal “De bergrede in het licht van de vedanta-leer” van Swami Prabhavananda je misschien ook wel aanspreken. Blijft een juweeltje.
Ik zoek het op, bedankt voor de tip.

Gebruikersavatar
Neon
Posts in topic: 19
Berichten: 312
Lid geworden op: 27 aug 2022, 09:27
Contacteer:

Bericht door Neon » 09 okt 2022, 15:02

gratis beschikbaar, dat is fijn:

https://www.arsfloreat.nl/documents/Bergrede.pdf

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 25
Berichten: 2712
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 09 okt 2022, 17:03

Neon schreef:
09 okt 2022, 15:02
gratis beschikbaar, dat is fijn:

https://www.arsfloreat.nl/documents/Bergrede.pdf
Ha mooi!

Ik heb het boekje ooit tweedehands gekocht. Het kwam op mijn pad bij het rondstruinen bij de Slegte.
Hermetisch geschakeld

Hopper
Posts in topic: 3
Berichten: 79
Lid geworden op: 30 aug 2022, 09:44
Contacteer:

Bericht door Hopper » 09 okt 2022, 18:44

Neon schreef:
09 okt 2022, 15:02
gratis beschikbaar, dat is fijn:

https://www.arsfloreat.nl/documents/Bergrede.pdf
Goede lectuur, als ik het zo diagonaal bekijk.

Gebruikersavatar
Neon
Posts in topic: 19
Berichten: 312
Lid geworden op: 27 aug 2022, 09:27
Contacteer:

Bericht door Neon » 09 okt 2022, 18:51

Hopper schreef:
09 okt 2022, 18:44
Neon schreef:
09 okt 2022, 15:02
gratis beschikbaar, dat is fijn:

https://www.arsfloreat.nl/documents/Bergrede.pdf
Goede lectuur, als ik het zo diagonaal bekijk.
Kwam bij “zalig zijn de armen der geest” weer eens met mijzelf in conflict

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten