Film: Another earth

Heb je een film gezien die je ons niet wil onthouden, vertel erover!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 4
Berichten: 2712
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Film: Another earth

Bericht door Bärbel » 09 apr 2020, 18:05

RaRa schreef:
Rara schreef: De film “another Earth” is een diepgevoelige fantasie over een dergelijke tweelingplaneet. Die kan je wel filosofisch noemen, omdat het dan gaat over het onder ogen zien van de harde waarheid dat er gewoonlijk geen tweede kansen zijn.
Ik heb de film vandaag gezien. Ik vond het een hele mooie film. Dit is hoe ik het zie (interpreteer): Rhoda is gelouterd. Ze heeft alles gedaan wat ze kon doen om haar fout te herstellen. Ongedaan maken kon ze niet, dat kan geen mens. Maar ze is wel tot het uiterste gegaan in haar berouw. En ze heeft alles opgegeven waar ze van hield, waar ze van droomde, en haar kans op geluk (haar droom waarmaken) aan John gegeven. John, die Rhoda niet vergeven kan/wil, en die haar bijna vermoordt, neemt de kans met beide handen aan. Maar Rhoda ontvangt de genade: zij vindt zichzelf. Wat John aantreft blijft een mysterie.

Dan is er nog de situatie met Purdeep. Purdeep heeft Rhoda eerde zulk wijs advies en troost gegeven. Pas je aan. Maar stille wateren hebben diepe gronden blijkt ook op hem van toepassing. Rhoda begrijpt zijn probleem. Rhoda snapt waarom hij deed wat hij deed. (Kwil niet de hele film spoilen :grijns: dus houd dit kort). Ze schrijft in zijn hand wat hij moet doen. Iets wat John niet kon/wilde.

@ RaRa, zie jij dit ook zo? Of interpreteer jij het anders? Of heb je misschien nog wat aan te vullen wat jou opviel? Ik ben benieuwd hoe jij het vond.
Hermetisch geschakeld

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 4
Berichten: 2712
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 09 apr 2020, 18:14

Ik bedacht net nog iets. Wat Purdeep deed is wel een heel extreme vorm van automutilatie. Vroeger dacht ik altijd dat automutilatie alleen zichzelf verdoven was, geestelijke pijn verdoven met de drugs die je lichaam zelf aanmaakt door jezelf fysieke pijn toe te brengen. Maar er zit dus nog een component aan: niet willen / kunnen vergeven.

Ik ben van mening dat bewustwording, spirituele kennis, geestelijke ontwikkeling, kennis en inzicht dus, bij kan dragen aan het kunnen vergeven. En dus zeer zeker de kennis van karma en reïncarnatie onontbeerlijk. Want dat is verlossend. Het is geen zelfverlossing maar wel inzichten die vergeving en daarmee verlossing faciliteren. En ja, dat is pijnlijk. Als de chirurg in je vlees snijdt is dat ook pijnlijk (zij het door de verdoving pas daarna) maar wel verlossend.
Hermetisch geschakeld

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 4
Berichten: 2712
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 09 apr 2020, 19:26

Rara schreef: De film “another Earth” is een diepgevoelige fantasie over een dergelijke tweelingplaneet. Die kan je wel filosofisch noemen, omdat het dan gaat over het onder ogen zien van de harde waarheid dat er gewoonlijk geen tweede kansen zijn.
Rara, wat bedoel jij met dat er geen tweede kansen zouden zijn? Voor wie niet in die film dan? Ik denk dat je voor John bedoelt? Zo van dood = dood? Wat John aantreft blijft in de film onbekend, maar Rhoda vindt verlossing. Ze wordt moeder van haar eigen innerlijk kind. Ze vindt zichzelf. En alleen wie zichzelf heeft her/ge/vonden heeft iets te geven immers. Maar John kan niet vergeven en hij vertrekt. Wat hij daar aantreft, laat de film open.

Tenzij John en Rhoda tweelingzielen zijn. Dan zoekt hij op die andere aarde een andere vrouw dan die bij hem hoort en die bij hem had willen blijven als hij dat had gewild. Dan verlaat hij onwetend zijn echte wederhelft en gaat haar zoeken op de verkeerde plek. Dan zijn ze elkaar misgelopen omdat hij niet kon vergeven. :cry:

Ben benieuwd naar jouw visie erop.


(Typfout gecorrigeerd)
Laatst gewijzigd door Bärbel op 09 apr 2020, 21:45, 2 keer totaal gewijzigd.
Hermetisch geschakeld

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 09 apr 2020, 20:01

Hallo, ja indrukwekkend mooie film. De tweede kans van een tweede planeet zal je niet snel vinden, en ik denk dat ergens dus wel de moraal van de film is om zuinig te zijn op wat je hebt, en voorzichtig te zijn met kansen.

Purdeep is voor mij een ziel die beter in een aangetast lichaam kan leven, omdat dan iets van loutering mogelijk wordt, dat in een optimaal functionerend lichaam niet mogelijk is, als er iets gelouterd moet worden. Er zit een diep respect in de film voor hen die afwijkende keuzes maken vanuit een diep innerlijke stem.

Vrede vind je misschien juist niet in een rimpelloos leven.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 09 apr 2020, 20:14

De bestelling van StarWars 9 kwam binnen, gisteren geprobeerd, kwam er achter dat het nog steeds gaat over machtsfantasie, helemaal niet zo leuk. Vergeleken met dit soort films.

Gebruikersavatar
Hermelien
Posts in topic: 1
Berichten: 84
Lid geworden op: 21 dec 2019, 00:15
Contacteer:

Bericht door Hermelien » 10 apr 2020, 12:35

Rara schreef:
09 apr 2020, 20:01

Purdeep is voor mij een ziel die beter in een aangetast lichaam kan leven, omdat dan iets van loutering mogelijk wordt, dat in een optimaal functionerend lichaam niet mogelijk is, als er iets gelouterd moet worden. Er zit een diep respect in de film voor hen die afwijkende keuzes maken vanuit een diep innerlijke stem.
Die diep innerlijke stem die iemand zichzelf doet verwonden, is de duivel, dat wil zeggen de dwaling, en niet God. Jezus zei niet voor niets “Heb uw naaste lief gelijk uzelf”. Bleekwater in je ogen en oren gooien heeft niets met loutering te maken maar met dwaling. En het heeft ook niets met liefde te maken.

Maar God de Vader kan al je fouten wel gebruiken ten goede. Loutering is niet het doel maar BewustZijn.
Of course it is happening inside your head, Harry, but why on earth should that mean that it is not real?
~ Albus Dumbledore

Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
~ Hermione Granger

If you want to know what a man’s like, take a good look at how he treats his inferiors - not his equals.
~ Sirius Black

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 10 apr 2020, 12:44

Hermelien schreef:
10 apr 2020, 12:35
Rara schreef:
09 apr 2020, 20:01

Purdeep is voor mij een ziel die beter in een aangetast lichaam kan leven, omdat dan iets van loutering mogelijk wordt, dat in een optimaal functionerend lichaam niet mogelijk is, als er iets gelouterd moet worden. Er zit een diep respect in de film voor hen die afwijkende keuzes maken vanuit een diep innerlijke stem.
Die diep innerlijke stem die iemand zichzelf doet verwonden, is de duivel, dat wil zeggen de dwaling, en niet God. Jezus zei niet voor niets “Heb uw naaste lief gelijk uzelf”. Bleekwater in je ogen en oren gooien heeft niets met loutering te maken maar met dwaling. En het heeft ook niets met liefde te maken.

Maar God de Vader kan al je fouten wel gebruiken ten goede. Loutering is niet het doel maar BewustZijn.
Ik weet het niet.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 10 apr 2020, 21:28

Rara schreef:
10 apr 2020, 12:44
Hermelien schreef:
10 apr 2020, 12:35
Rara schreef:
09 apr 2020, 20:01

Purdeep is voor mij een ziel die beter in een aangetast lichaam kan leven, omdat dan iets van loutering mogelijk wordt, dat in een optimaal functionerend lichaam niet mogelijk is, als er iets gelouterd moet worden. Er zit een diep respect in de film voor hen die afwijkende keuzes maken vanuit een diep innerlijke stem.
Die diep innerlijke stem die iemand zichzelf doet verwonden, is de duivel, dat wil zeggen de dwaling, en niet God. Jezus zei niet voor niets “Heb uw naaste lief gelijk uzelf”. Bleekwater in je ogen en oren gooien heeft niets met loutering te maken maar met dwaling. En het heeft ook niets met liefde te maken.

Maar God de Vader kan al je fouten wel gebruiken ten goede. Loutering is niet het doel maar BewustZijn.
Ik weet het niet.
Je hebt gelijk, liefde is wat anders.

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 3
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 10 apr 2020, 23:11

PlanB4You dan maar?

Oh nee ... dat was een Ponzi-scheme

https://www.rechtspraak.nl/Organisatie- ... r-cel.aspx
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 3
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 10 apr 2020, 23:13

Neen, dan Liefde ... "Echte Liefde voor elkaar": dat gaat iedereen redden.

Echt waar hoor!
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 3
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 10 apr 2020, 23:17

Hoe harder jij mij uitscheldt, hoe meer ik van jou hou.
Blijkbaar raak ik iets, waarover jij al wel een mening had, maar nog niet over nagedacht had.







Zeg maar?
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 4
Berichten: 2712
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 12 apr 2020, 20:06

arkhétupos schreef:
10 apr 2020, 23:13
Neen, dan Liefde ... "Echte Liefde voor elkaar": dat gaat iedereen redden.

Echt waar hoor!
Zo is dat. \:D/
Hermetisch geschakeld

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten