Storende spelletjes spelen, gezien vanaf de zijlijn.

Ooit gedaan? Gewoon beginnen met schrijven wat je nu denkt en je mee laten voeren op de golven van je gedachten en maar zien waar dat toeleidt. Neem de test en begin gewoon te schrijven...
Plaats reactie
ghwilbrink
Posts in topic: 1
Berichten: 173
Lid geworden op: 03 feb 2018, 19:46
Contacteer:

Storende spelletjes spelen, gezien vanaf de zijlijn.

Bericht door ghwilbrink » 06 feb 2020, 17:11


Storende spelletjes spelen; gezien vanaf de zijlijn.

Of het nu over het bedrijfsleven, verenigingsleven, of non-profit instellingen gaat,
dikwijls tref je er verschillende typen mensen aan die, voor wat hun werk betreft, hun werkzaamheden op een totaal andere wijze uitvoeren.

Medewerkers nader bekeken.

Het overgrote deel van de medewerkers vervullen hun taken en verantwoordelijkheden zoals is afgesproken.
Deze groep mensen verrichten hun werkzaamheden zoals ze dat met hun leidinggevende indertijd hebben afgesproken.


Mensen die zeer gemotiveerd zijn en hun taken en verantwoordelijkheden uiterst serieus nemen.

Dit zijn over het algemeen mensen die ik, de 2 x 2 = 4 mensen zal noemen.
Ze denken zuiver en rationeel en zijn alleen bezig met hun taak zo goed mogelijk uit te voeren.
Ze denken in termen van snel ter zake komen en vervolgens goede beslissingen nemen.
Rendement, efficiëntie openheid en samenwerking staan bij hen hoog in het vaandel.
Bij deze mensen moet je ook niet aankomen met verhalen die het doel niet dienen, nee het moet helder en duidelijk zijn, no nonsens.
Bij deze mensen is 2 x 2 nooit 3,98 of 4,03, nee het is 4 en niet een beetje meer of een beetje minder, als je begrijpt wat ik bedoel.

Sommigen, waarbij het werk geen hoofdzaak is maar die zich hoofdzakelijk met eigenbelang bezighouden.

Bij deze mensen, is 2 x 2 nooit 4.
Meestal zijn ze slim maar niet te opvallend.
Ze zijn dikwijls bezig met manipuleren en proberen het zo te draaien dat ze, als het kan, er zelf beter van kunnen worden.
Als het niet linksom lukt dan maar rechtsom maar ze zullen trachten hun zin te krijgen, desnoods, in sommige gevallen, ten koste van een ander.

Waarom doen deze mensen dat?

Er dient onderscheid te worden gemaakt tussen mensen:

- uit het bedrijfsleven

- uit het verenigingsleven en non-profit instellingen.


Het bedrijfsleven.

In het bedrijfsleven gaat het hoofdzakelijk om twee zaken die de boventoon voeren nl.:

- Macht
- winst.


Het verenigingsleven en non-profit instellingen.

In het verenigingsleven en non-profit instellingen gaat het hoofdzakelijk maar om één ding en dat is geldingsdrang (macht).

Mensen die die daar gevoelig voor zijn focussen zich alleen op macht, ze willen iets zijn, of weer iets zijn, zoals ze dat in hun vroegere baan ook waren.
Hoe dat komt dat weet ik niet maar het is een feit, deze mensen kom je nogal eens tegen.

Hebben de andere medewerkers daar daadwerkelijk last van?

Jazeker, de eigenbelangmensen werken alleen maar remmend en dienen het doel niet.
Zowel in het zakenleven, verenigingsleven en non-profit instellingen is dit zeer vervelend, storend en demotiverend.

Waarom zitten dit soort mensen dikwijls uiteindelijk op wat betere posities?

Waarschijnlijk komt dit omdat deze mensen met regelmaat, bij hun direct naast hogere, de aandacht op zich vestigen zonder dat het voor anderen (collega’s) zichtbaar en merkbaar is.

Er zullen best uitzonderingen zijn, maar veelal is dit patroon herkenbaar.
Bij elkaar opgeteld denk ik dat het in Nederland om een zeer groot bedrag per jaar gaat door de indirecte schade die deze eigenbelangmensen met hun handelwijze teweeg brengen.
Dit alleen al omdat ze in werkelijkheid niet of onvoldoende presteren, maar ook omdat ze anderen, op deze wijze regelmatig tekort doen en tegelijkertijd belasten wat leidt tot onnodige irritatie.

Leidinggevenden op allerlei niveaus.

Voor alle duidelijkheid, dit bericht heeft uiteraard geen betrekking op leiders die deze “vreemde zaken” allemaal niet nodig hebben.
Deze leiders zijn niet gevoelig voor deze “vreemde zaken” en pareren dit tijdig.
Rechtgeaarde leiders(sters) weten met hun intelligentie, overzicht, charisma, invoelend vermogen en last but not least, hun zichtbare charme en ontspannenheid in hun leiderschap, mensen voor zich te winnen en te motiveren door een grote mate van vertrouwen uit te stralen waarbij, heel belangrijk, humor eveneens tot hun levensstijl behoort.
Leiders, die deze eigenschappen niet of onvoldoende bezitten, zullen dikwijls tot de middengroep gaan behoren en meestal, op een aantal gebieden, onvoldoende succes oogsten en dat, in een latere fase, ook uitstralen naar hun medewerkers.
Een goede leider(ster) motiveert zijn of haar medewerkers en geeft ze het goede gevoel van: we gaan er met z’n allen voor, door dik en door dun.
Ze kunnen het heilig vuur bij mensen laten ontbranden door vertrouwen, enthousiasme en betrouwbaarheid uit te stralen.
Ook zullen ze moeite doen, om het wel en wee van hun medewerkers, waar mogelijk, te begrijpen, te verlichten en waar nodig, te volgen.
Deze wijze van leidinggeven, en daarnaast geïnteresseerd zijn in de problematiek
van hun medewerkers wordt door de medewerkers ten zeerste op prijs gesteld.
Deze directe contacten hangen echter nauw samen met de grootte van het bedrijf.
Bij grotere bedrijven is deze rol dikwijls weggelegd voor de naast hogere van de betreffende medewerker.

George Wilbrink
februari 2020.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 06 feb 2020, 21:26

Hoe werkt het eigenlijk hogerop te komen, zonder eigen belang ?
Is dat dan iemand die niethogerop wil, maar het krijgt aangeboden?
Of is het iemand die geheel uit belangen voor anderen handelt?
Een andere vorm van eigenbelang (misschien vaker over het hoofd gezien), is het belang om je baan niet te verliezen. Onder andere vanwege behoud van onze duurbetaalde constructies van gruis met water en een likje verf :-)

En misschien moeten we ook maar eens stoppen zoveel gewicht aan leidinggevenden toe te kennen.

In Nederland hebben leidinggevenden gemiddeld 8 mensen onder zich. Maar zoveel goede leiders zijn er natuurlijk niet. Maar wel spelen wel verontwaardigd als het 'fout' gaat.

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 11
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 08 feb 2020, 03:35

U heeft weer een mooi epistel voorbereid, kudos: mijnheer Wilbrink.

bengel schreef:
06 feb 2020, 21:26
Hoe werkt het eigenlijk hogerop te komen, zonder eigen belang ?
Kapitein worden van je eigen schip, zo werkt dat.

(Dan maakt het ook niet meer uit of het eigen belang of eigenbelang is.)
bengel schreef:
06 feb 2020, 21:26
misschien moeten we ook maar eens stoppen zoveel gewicht aan leidinggevenden toe te kennen.
Ik peins van niet.
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 08 feb 2020, 13:03

arkhétupos schreef:
08 feb 2020, 03:35
bengel schreef:
06 feb 2020, 21:26
misschien moeten we ook maar eens stoppen zoveel gewicht aan leidinggevenden toe te kennen.
Ik peins van niet.
Dat vind ik vreemd.
Omdat het feitelijk neerkomt op een verwijt naar een kunde tekort, waarvan het niveau niet vastgesteld is door werkelijkheid, maar door een fantasie. Ook denken we hier natuurlijk onderling ook in minder of meerdere maten verschillend over de gewenste werkelijkheid.

Bovenstaande heb ik in elkaar gepeinsd.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 08 feb 2020, 19:58

Mensen die niet handelen uit eigen belang zijn ziek.

Het kan ook zijn dat eigen belang en algemeen belang niet overeenkomen.

Die mensen zijn een probleem.

Dus mensen zijn:
1) ziek
2) probleem
3) normaal

Dat geldt voor werknemer/werkgevers/leidinggevenden.

Enige nuchterheid: normale mensen zijn waarschijnlijk nog niet in de minderheid.

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 11
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 09 feb 2020, 20:48

Ik handel puur uit eigenbelang, zoals dat een supernarcist betaamd.

Mijn werk is vooral gericht op mijn eigen behoud.

Maar ...

Ik kan niet vooruitgaan als anderen mij tegenhouden, dus die moet ik mee zien te paaien.

Ik verwacht dat U ook wat aan mijn werk heeft.
Zo niet: dan heb ik gefaald.
(In supernarcist te zijn.)

Misschien dat U mij kunt helpen een betere supernarcist te zijn?
Het stormt nogal.
kapitein schreef:Trek de oliejas aan maatje, en reef de zeilen!
Kijk! Daar spreekt ervaring.
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 09 feb 2020, 21:41

Hou nou toch eens op met etiketten, jezelf als supernarcist wegzetten geeft je geen status hoor, ook al bedoel je het als spiegel.

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 16
Berichten: 2712
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 09 feb 2020, 22:46

.

(hier staat een p u n t)
Laatst gewijzigd door Bärbel op 09 feb 2020, 23:54, 2 keer totaal gewijzigd.
Hermetisch geschakeld

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 16
Berichten: 2712
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 09 feb 2020, 22:51

Leon schreef:
08 feb 2020, 19:58
Mensen die niet handelen uit eigen belang zijn ziek.

Het kan ook zijn dat eigen belang en algemeen belang niet overeenkomen.

Die mensen zijn een probleem.

Dus mensen zijn:
1) ziek
2) probleem
3) normaal

Dat geldt voor werknemer/werkgevers/leidinggevenden.

Enige nuchterheid: normale mensen zijn waarschijnlijk nog niet in de minderheid.
Onbaatzuchtig handelende mensen zijn ziek?
Hermetisch geschakeld

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 16
Berichten: 2712
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 09 feb 2020, 22:52

Leon schreef:
09 feb 2020, 21:41
status
Wat heb jij met status?
Hermetisch geschakeld

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 16
Berichten: 2712
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 09 feb 2020, 23:20

God moet wel supernarcist zijn. Hij houdt enorm veel van zijn Evenbeeld. Als zijn Evenbeeld evenveel van Hem houdt - en dat doet het Evenbeeld, want het is immers zijn Evenbeeld - dan is hij ook supernarcist. Normale mensen zijn gewoon nepnarcisten.
Hermetisch geschakeld

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 16
Berichten: 2712
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 09 feb 2020, 23:56

Leon schreef:
08 feb 2020, 19:58
3) normaal
Ooit een normaal mens gezien? En? Hoe beviel het?
Hermetisch geschakeld

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 11
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 10 feb 2020, 00:19

Leon schreef:
09 feb 2020, 21:41
Hou nou toch eens op met etiketten, jezelf als supernarcist wegzetten geeft je geen status hoor, ook al bedoel je het als spiegel.
Ik zet mezelf niet weg als supernarcist, noch poog ik er 1 te zijn. (Ik zou sowieso falen).
Archetypen zijn ook geen etiketten, het zijn de ingrediënten van het geheel.
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 10 feb 2020, 07:43

Bärbel schreef:
09 feb 2020, 22:51
Leon schreef:
08 feb 2020, 19:58
Mensen die niet handelen uit eigen belang zijn ziek.

Het kan ook zijn dat eigen belang en algemeen belang niet overeenkomen.

Die mensen zijn een probleem.

Dus mensen zijn:
1) ziek
2) probleem
3) normaal

Dat geldt voor werknemer/werkgevers/leidinggevenden.

Enige nuchterheid: normale mensen zijn waarschijnlijk nog niet in de minderheid.
Onbaatzuchtig handelende mensen zijn ziek?
Als het vervolgens ook niemand anders baat zeker, als het nog een algemeen nut baat dan zou je het zelfopoffering kunnen noemen, maar alleen Jezus was de eerste en laatste die dit goed deed.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 10 feb 2020, 07:44

Bärbel schreef:
09 feb 2020, 22:52
Leon schreef:
09 feb 2020, 21:41
status
Wat heb jij met status?
Een haat-liefde verhouding.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 10 feb 2020, 07:57

arkhétupos schreef:
10 feb 2020, 00:19
Leon schreef:
09 feb 2020, 21:41
Hou nou toch eens op met etiketten, jezelf als supernarcist wegzetten geeft je geen status hoor, ook al bedoel je het als spiegel.
Ik zet mezelf niet weg als supernarcist, noch poog ik er 1 te zijn. (Ik zou sowieso falen).
Archetypen zijn ook geen etiketten, het zijn de ingrediënten van het geheel.
In het mythologische verhaal werden de Goden boos op Narcissus toen hij Echo afwees. Hij kon toen niets anders meer zien dan zijn spiegelbeeld, waar hij zeer ongelukkig van werd. (In plaats van erin zwelgen.) Het is door Freud gekoppeld aan een psychische aandoening. Als de dreumes geen liefde voor de moeder kan vinden blijft het hangen in de liefde voor zichzelf. Dat is niet helemaal volgens het verhaal. Wat bij Narcissus is geen liefde voor zichzelf, maar een voortdurende confrontatie met zichzelf. Hetzelfde als iemand uitschelden als kankerlijer, of borderliner, of hysterica, als je schermt met het begrip "narcist". Modern kapitalisme, met zelfverwerkelijking in social media en zucht naar directe behoeftebevrediging wordt als narcistische tijd bestempeld, maar heeft weinig met het ziektebeeld te maken. Meer met een "dikke ik", geholpen door reclame om jezelf belangrijk te vinden, zodat je blijft consumeren. (Boek "Narcisme" van Schalkwijk https://www.bol.com/nl/p/elementaire-de ... y0QAvD_BwE)

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 16
Berichten: 2712
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 10 feb 2020, 09:43

Leon schreef:
10 feb 2020, 07:43
alleen Jezus
De astrale Jezus heeft veel op zijn geweten. The Family houdt veel van hem. Maar dat komt omdat ze Christus niet kennen.
Hermetisch geschakeld

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 16
Berichten: 2712
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 10 feb 2020, 09:47

Leon schreef:
10 feb 2020, 07:43
maar alleen Jezus was de eerste en laatste die dit goed deed.
Dus je zou toch altijd falen? En dat is het aller ergste wat jou kan overkomen? Navolging heeft dus toch geen zin?
Hermetisch geschakeld

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 10 feb 2020, 11:48

Bärbel schreef:
10 feb 2020, 09:47
Leon schreef:
10 feb 2020, 07:43
maar alleen Jezus was de eerste en laatste die dit goed deed.
Dus je zou toch altijd falen? En dat is het aller ergste wat jou kan overkomen? Navolging heeft dus toch geen zin?
Oh nee, dat klopt inderdaad niet. navolging is wel een weg die je kunt gaan. Verliezen als winnen. Maar dat past helemaal binnen het eigen belang.

Gebruikersavatar
Hermelien
Posts in topic: 1
Berichten: 84
Lid geworden op: 21 dec 2019, 00:15
Contacteer:

Bericht door Hermelien » 10 feb 2020, 12:00

Leon schreef:
10 feb 2020, 11:48
Bärbel schreef:
10 feb 2020, 09:47
Leon schreef:
10 feb 2020, 07:43
maar alleen Jezus was de eerste en laatste die dit goed deed.
Dus je zou toch altijd falen? En dat is het aller ergste wat jou kan overkomen? Navolging heeft dus toch geen zin?
Oh nee, dat klopt inderdaad niet. navolging is wel een weg die je kunt gaan. Verliezen als winnen. Maar dat past helemaal binnen het eigen belang.
Dus wat is nou je probleem? Dat er geen probleem is? Er is ultimo geen mijn en dijn (eigen en niet eigen). Het leven is de hunkering naar zichzelve.
Laatst gewijzigd door Hermelien op 10 feb 2020, 12:07, 2 keer totaal gewijzigd.
Of course it is happening inside your head, Harry, but why on earth should that mean that it is not real?
~ Albus Dumbledore

Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
~ Hermione Granger

If you want to know what a man’s like, take a good look at how he treats his inferiors - not his equals.
~ Sirius Black

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 16
Berichten: 2712
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 10 feb 2020, 12:03

Leon schreef:
10 feb 2020, 07:57
arkhétupos schreef:
10 feb 2020, 00:19
Leon schreef:
09 feb 2020, 21:41
Hou nou toch eens op met etiketten, jezelf als supernarcist wegzetten geeft je geen status hoor, ook al bedoel je het als spiegel.
Ik zet mezelf niet weg als supernarcist, noch poog ik er 1 te zijn. (Ik zou sowieso falen).
Archetypen zijn ook geen etiketten, het zijn de ingrediënten van het geheel.
In het mythologische verhaal werden de Goden boos op Narcissus toen hij Echo afwees. Hij kon toen niets anders meer zien dan zijn spiegelbeeld, waar hij zeer ongelukkig van werd. (In plaats van erin zwelgen.) Het is door Freud gekoppeld aan een psychische aandoening. Als de dreumes geen liefde voor de moeder kan vinden blijft het hangen in de liefde voor zichzelf. Dat is niet helemaal volgens het verhaal. Wat bij Narcissus is geen liefde voor zichzelf, maar een voortdurende confrontatie met zichzelf. Hetzelfde als iemand uitschelden als kankerlijer, of borderliner, of hysterica, als je schermt met het begrip "narcist". Modern kapitalisme, met zelfverwerkelijking in social media en zucht naar directe behoeftebevrediging wordt als narcistische tijd bestempeld, maar heeft weinig met het ziektebeeld te maken. Meer met een "dikke ik", geholpen door reclame om jezelf belangrijk te vinden, zodat je blijft consumeren. (Boek "Narcisme" van Schalkwijk https://www.bol.com/nl/p/elementaire-de ... y0QAvD_BwE)
Bedankt voor het noemen van dit boek. Heb het besteld.
Hermetisch geschakeld

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 10 feb 2020, 12:22

Hermelien schreef:
10 feb 2020, 12:00
Leon schreef:
10 feb 2020, 11:48
Bärbel schreef:
10 feb 2020, 09:47


Dus je zou toch altijd falen? En dat is het aller ergste wat jou kan overkomen? Navolging heeft dus toch geen zin?
Oh nee, dat klopt inderdaad niet. navolging is wel een weg die je kunt gaan. Verliezen als winnen. Maar dat past helemaal binnen het eigen belang.
Dus wat is nou je probleem? Dat er geen probleem is? Er is ultimo geen mijn en dijn (eigen en niet eigen). Het leven is de hunkering naar zichzelve.
Had ik een probleem?

Wat is er niet duidelijk?

1) tegen eigen belang in gaan, vanuit het organisme gesproken is ziek, vanuit het ethische gesproken kan het het juiste zijn, of vanuit het juridische rechtvaardig. kan, maar hoeft niet.

2) eigen belang ongelijk aan algemeen belang, is een probleem. het eigen belang kan hogere waarde hebben (ethisch ipv bijvoorbeeld economisch)

3) normaal, eigen belang komt overeen met algemeen belang, normaal is als je binnen 1 niveau blijft, zodra je over verschillende niveau's gaat kijken is er geen normaal meer.

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 16
Berichten: 2712
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 10 feb 2020, 14:39

Leon schreef:
10 feb 2020, 12:22
Hermelien schreef:
10 feb 2020, 12:00
Leon schreef:
10 feb 2020, 11:48


Oh nee, dat klopt inderdaad niet. navolging is wel een weg die je kunt gaan. Verliezen als winnen. Maar dat past helemaal binnen het eigen belang.
Dus wat is nou je probleem? Dat er geen probleem is? Er is ultimo geen mijn en dijn (eigen en niet eigen). Het leven is de hunkering naar zichzelve.
Had ik een probleem?

Wat is er niet duidelijk?

1) tegen eigen belang in gaan, vanuit het organisme gesproken is ziek, vanuit het ethische gesproken kan het het juiste zijn, of vanuit het juridische rechtvaardig. kan, maar hoeft niet.

2) eigen belang ongelijk aan algemeen belang, is een probleem. het eigen belang kan hogere waarde hebben (ethisch ipv bijvoorbeeld economisch)

3) normaal, eigen belang komt overeen met algemeen belang, normaal is als je binnen 1 niveau blijft, zodra je over verschillende niveau's gaat kijken is er geen normaal meer.
Ik begrijp wat je zegt en waarom en het doet me ook goed. Maar toch klopt het niet hè. Het schema klopt wel en cognitief klopt het wel maar zo zit het leven niet in elkaar op deze wereld. Ja misschien als je in een fabriek aan de lopende band werkt of als je putjesschepper bent of koffiejuffrouw (dat bedoel ik niet denigrerend en ik denk dat het ook voor dat soort werk al niet meer geldt voor zover dat werk nog bestaat).

Maar wat je doet en zegt doet mij nu wel goed. Ofschoon het (diep) verdriet doet.

Ik ga het hierbij laten voor vandaag. Op naar de winkel met de kapotte melkopschuimer.
Hermetisch geschakeld

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 10 feb 2020, 14:52

Er zijn twee soorten waarheid: een waar dit waar is en dat niet, en een waar dat waar is en dit niet.

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 16
Berichten: 2712
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 11 feb 2020, 08:38

Leon schreef:
10 feb 2020, 14:52
Er zijn twee soorten waarheid: een waar dit waar is en dat niet, en een waar dat waar is en dit niet.
Als we hier zijn is daar Maya. Als we daar zijn is hier Maya.
Hermetisch geschakeld

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 11 feb 2020, 09:00

Bärbel schreef:
11 feb 2020, 08:38
Leon schreef:
10 feb 2020, 14:52
Er zijn twee soorten waarheid: een waar dit waar is en dat niet, en een waar dat waar is en dit niet.
Als we hier zijn is daar Maya. Als we daar zijn is hier Maya.
Ik hou het er maar op dat er lokale waarheden zijn. En dat de ervaring echt genoeg is. Te echt misschien wel.

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 11
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 11 feb 2020, 20:54

Leon schreef:
09 feb 2020, 21:41
Hou nou toch eens op met etiketten, jezelf als supernarcist wegzetten geeft je geen status hoor, ook al bedoel je het als spiegel.
Ik kan niet anders.
Men houdt de spiegel zo hoog, dat het moeite kost om zelfs nog mezelf te kunnen spiegelen.
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 11 feb 2020, 21:03

arkhétupos schreef:
11 feb 2020, 20:54
Leon schreef:
09 feb 2020, 21:41
Hou nou toch eens op met etiketten, jezelf als supernarcist wegzetten geeft je geen status hoor, ook al bedoel je het als spiegel.
Ik kan niet anders.
Men houdt de spiegel zo hoog, dat het moeite kost om zelfs nog mezelf te kunnen spiegelen.
“men...”

Lekker bovenlangs laten spiegelen en onderduiken, biertje?

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 11
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 11 feb 2020, 21:21

Leon schreef:
11 feb 2020, 21:03
Lekker bovenlangs laten spiegelen en onderduiken, biertje?
Lekker, dank je.

Geef er ook 1 aan hen die aan het spiegelen zijn, dan komt de spiegel misschien wat losser en kunnen ze ook eens op een ander schijnen.
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 11
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 11 feb 2020, 21:22

arkhétupos schreef:
11 feb 2020, 21:21
Leon schreef:
11 feb 2020, 21:03
Lekker bovenlangs laten spiegelen en onderduiken, biertje?
Lekker, dank je.

Geef er ook 1 aan hen die aan het spiegelen zijn, dan komt de spiegel misschien wat losser en kunnen ze ook eens op een ander schijnen.
Maar dat is dan weer het "Zie-U-Zelf" principe.
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 11
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 11 feb 2020, 21:40

ghwilbrink schreef:
06 feb 2020, 17:11
gesteld.
Deze directe contacten hangen echter nauw samen met de grootte van het bedrijf.
Bij grotere bedrijven is deze rol dikwijls weggelegd voor de naast hogere van de betreffende medewerker.
Weet je dat zeker, trouwens?
Of is dat meer ervaring uit observatie en experiment?

Beiden?

Wetmatigheid!
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 11
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 11 feb 2020, 21:42

ghwilbrink schreef:
06 feb 2020, 17:11

George Wilbrink
februari 2020.
Ik zie uit naar Uw maartse bericht!
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 16
Berichten: 2712
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 23 jul 2021, 21:27

ghwilbrink schreef:
06 feb 2020, 17:11

Storende spelletjes spelen; gezien vanaf de zijlijn.

Of het nu over het bedrijfsleven, verenigingsleven, of non-profit instellingen gaat,
dikwijls tref je er verschillende typen mensen aan die, voor wat hun werk betreft, hun werkzaamheden op een totaal andere wijze uitvoeren.

Medewerkers nader bekeken.

Het overgrote deel van de medewerkers vervullen hun taken en verantwoordelijkheden zoals is afgesproken.
Deze groep mensen verrichten hun werkzaamheden zoals ze dat met hun leidinggevende indertijd hebben afgesproken.


Mensen die zeer gemotiveerd zijn en hun taken en verantwoordelijkheden uiterst serieus nemen.

Dit zijn over het algemeen mensen die ik, de 2 x 2 = 4 mensen zal noemen.
Ze denken zuiver en rationeel en zijn alleen bezig met hun taak zo goed mogelijk uit te voeren.
Ze denken in termen van snel ter zake komen en vervolgens goede beslissingen nemen.
Rendement, efficiëntie openheid en samenwerking staan bij hen hoog in het vaandel.
Bij deze mensen moet je ook niet aankomen met verhalen die het doel niet dienen, nee het moet helder en duidelijk zijn, no nonsens.
Bij deze mensen is 2 x 2 nooit 3,98 of 4,03, nee het is 4 en niet een beetje meer of een beetje minder, als je begrijpt wat ik bedoel.

Sommigen, waarbij het werk geen hoofdzaak is maar die zich hoofdzakelijk met eigenbelang bezighouden.

Bij deze mensen, is 2 x 2 nooit 4.
Meestal zijn ze slim maar niet te opvallend.
Ze zijn dikwijls bezig met manipuleren en proberen het zo te draaien dat ze, als het kan, er zelf beter van kunnen worden.
Als het niet linksom lukt dan maar rechtsom maar ze zullen trachten hun zin te krijgen, desnoods, in sommige gevallen, ten koste van een ander.

Waarom doen deze mensen dat?

Er dient onderscheid te worden gemaakt tussen mensen:

- uit het bedrijfsleven

- uit het verenigingsleven en non-profit instellingen.


Het bedrijfsleven.

In het bedrijfsleven gaat het hoofdzakelijk om twee zaken die de boventoon voeren nl.:

- Macht
- winst.


Het verenigingsleven en non-profit instellingen.

In het verenigingsleven en non-profit instellingen gaat het hoofdzakelijk maar om één ding en dat is geldingsdrang (macht).

Mensen die die daar gevoelig voor zijn focussen zich alleen op macht, ze willen iets zijn, of weer iets zijn, zoals ze dat in hun vroegere baan ook waren.
Hoe dat komt dat weet ik niet maar het is een feit, deze mensen kom je nogal eens tegen.

Hebben de andere medewerkers daar daadwerkelijk last van?

Jazeker, de eigenbelangmensen werken alleen maar remmend en dienen het doel niet.
Zowel in het zakenleven, verenigingsleven en non-profit instellingen is dit zeer vervelend, storend en demotiverend.

Waarom zitten dit soort mensen dikwijls uiteindelijk op wat betere posities?

Waarschijnlijk komt dit omdat deze mensen met regelmaat, bij hun direct naast hogere, de aandacht op zich vestigen zonder dat het voor anderen (collega’s) zichtbaar en merkbaar is.

Er zullen best uitzonderingen zijn, maar veelal is dit patroon herkenbaar.
Bij elkaar opgeteld denk ik dat het in Nederland om een zeer groot bedrag per jaar gaat door de indirecte schade die deze eigenbelangmensen met hun handelwijze teweeg brengen.
Dit alleen al omdat ze in werkelijkheid niet of onvoldoende presteren, maar ook omdat ze anderen, op deze wijze regelmatig tekort doen en tegelijkertijd belasten wat leidt tot onnodige irritatie.

Leidinggevenden op allerlei niveaus.

Voor alle duidelijkheid, dit bericht heeft uiteraard geen betrekking op leiders die deze “vreemde zaken” allemaal niet nodig hebben.
Deze leiders zijn niet gevoelig voor deze “vreemde zaken” en pareren dit tijdig.
Rechtgeaarde leiders(sters) weten met hun intelligentie, overzicht, charisma, invoelend vermogen en last but not least, hun zichtbare charme en ontspannenheid in hun leiderschap, mensen voor zich te winnen en te motiveren door een grote mate van vertrouwen uit te stralen waarbij, heel belangrijk, humor eveneens tot hun levensstijl behoort.
Leiders, die deze eigenschappen niet of onvoldoende bezitten, zullen dikwijls tot de middengroep gaan behoren en meestal, op een aantal gebieden, onvoldoende succes oogsten en dat, in een latere fase, ook uitstralen naar hun medewerkers.
Een goede leider(ster) motiveert zijn of haar medewerkers en geeft ze het goede gevoel van: we gaan er met z’n allen voor, door dik en door dun.
Ze kunnen het heilig vuur bij mensen laten ontbranden door vertrouwen, enthousiasme en betrouwbaarheid uit te stralen.
Ook zullen ze moeite doen, om het wel en wee van hun medewerkers, waar mogelijk, te begrijpen, te verlichten en waar nodig, te volgen.
Deze wijze van leidinggeven, en daarnaast geïnteresseerd zijn in de problematiek
van hun medewerkers wordt door de medewerkers ten zeerste op prijs gesteld.
Deze directe contacten hangen echter nauw samen met de grootte van het bedrijf.
Bij grotere bedrijven is deze rol dikwijls weggelegd voor de naast hogere van de betreffende medewerker.

George Wilbrink
februari 2020.
Ik zie uit naar een wereld waar de narcisten geen vrij spel meer hebben en geloof dat die zeer spoedig nederdaalt.
Hermetisch geschakeld

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 11
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 24 jul 2021, 02:18

ghwilbrink schreef:
06 feb 2020, 17:11

In het bedrijfsleven gaat het hoofdzakelijk om twee zaken die de boventoon voeren nl.:

- Macht
- winst.
Je ziet het te romantisch: in het bedrijfsleven geldt maar 1 regel: "geld".

En vanuit die gedachte komt jouw betoog voort.
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 11
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 24 jul 2021, 02:22

Bärbel schreef:
23 jul 2021, 21:27

Ik zie uit naar een wereld waar de narcisten geen vrij spel meer hebben en geloof dat die zeer spoedig nederdaalt.
Ik hoop, voor jou, dat je geduld hebt.
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 16
Berichten: 2712
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 24 jul 2021, 13:41

ghwilbrink schreef:
06 feb 2020, 17:11


Er dient onderscheid te worden gemaakt tussen mensen:

- uit het bedrijfsleven

- uit het verenigingsleven en non-profit instellingen.


Het bedrijfsleven.

In het bedrijfsleven gaat het hoofdzakelijk om twee zaken die de boventoon voeren nl.:

- Macht
- winst.


Het verenigingsleven en non-profit instellingen.

In het verenigingsleven en non-profit instellingen gaat het hoofdzakelijk maar om één ding en dat is geldingsdrang (macht).

Mensen die die daar gevoelig voor zijn focussen zich alleen op macht, ze willen iets zijn, of weer iets zijn, zoals ze dat in hun vroegere baan ook waren.
Hoe dat komt dat weet ik niet maar het is een feit, deze mensen kom je nogal eens tegen.
Ehm… vlak geld ook in non-profit instellingen niet uit. Ik had in het onderwijs een directeur die zich steekpenningen liet betalen bij de aanbesteding van nieuwbouw van de school (een miljoenenproject). Deze zelfde figuur stak geoormerkte gelden die bestemd waren voor kinderen met special educational needs in eigen zak cq weigerde deze beschikbaar te stellen voor de special educational needs van deze cluster IV kindjes. (Psychische stoornissen en gedragsproblemen, meestal autismespectrum). Per kind kreeg de school drieduizend Euro per jaar (!!), op toekenningsnummer van het kind, bestemd voor hulpmiddelen voor dat kind. Oorkappen, een leeslineaal (bij dyslexie),(al of niet digitale) leer hulpmiddelen bij het omgaan met de stoornis in de dagelijkse onderwijspraktijk, daar was het voor bedoeld. Als naïeve (?) zorgcoördinator verrichtte ik mijn taak door een hoofdtelefoon en nog wat hulpmiddelen ten behoeve van een ernstig overprikkeld kind te willen bestellen. Ik kreeg nul op het request, waarna ik een hele aardige hardwerkende boekhouder (op een apart van de school staand administratiekantoor) belde met de vraag of hij de boekhoudkundige overzichten van de leerlinggebonden budgetten per leerling naar mij toe wilde sturen inclusief wat er op die budgetten was gedeclareerd, zodat ik kon zien wat er nog over was van het budget. Dat deed hij. Wat ik al wist kreeg ik toen zwart op wit. De school had er geen cent van besteed aan de kinderen, dus de mededeling dat er geen geld was, klopte niet. De boekhouder vertelde me hoe ik de benodigde materialen kon bestellen en dat ik de factuur moest laten richten aan het boekhoudkantoor, onder vermelding van het beschikkingsnummer (van het door de overheid toegekende budget aan het specifieke kind) van het kind. Dat deed ik en zo kwamen de benodigde hulpmiddelen. Alleen had ik buiten de psychopathie van de directeur gerekend. Vanaf dat moment gaf ik geen les meer in mijn eigen klaslokaal, maar werd mijn rooster elke week veranderd en moest ik elk uur naar een ander lokaal dat niet geschikt was voor mijn vak (taal). Ik moest mijn lessen geven in een scheikunde/natuurkundelokaal, een handenarbeidlokaal of zelfs een studio, waar normaliter twee of drie klassen tegelijk in gingen maar dan voor zelfwerkzaamheid. Nu moesten we daar ineens in lesgeven. Een andere docent die ook uit de gratie was werd daar dan ook ingepland, zodat wij onze lessen tegen elkaar in moesten geven. Hij pratend tegen zijn klas en ik tegen de mijne, alle zestig kinderen in dezelfde ruimte en met hun rug naar de docent toe omdat het een zg. studio was. Ook werd mijn rooster zo veranderd dat ik een deel van mijn lessen op een ander gebouw moest lesgeven en dat ik in mijn koffiepauze of lunchpauze moest pendelen. Dus mijn pauzes werden afgenomen.

Uiteindelijk liep ik met hartkloppingen, hoofdpijn en een bloeddruk van 180/110 in rust rond en sliep niet meer. Belandde bij de arbo arts die in hetzelfde pand kantoor hield als de rector. De arbo was overduidelijk door de rector geïnstrueerd. Als een psychopathisch Nazi werd ik door die arts (een Belg) toegesproken, dat ik helemaal niet ziek was maar dat ik thuis bleef omdat ik de directie wilde dwarszitten (narcistische omkering). De rector huisde in hetzelfde pand en liep lachend door de gang waar ik zat te wachten op de arbo. Psychopaten winnen dit altijd.

Dus vergis je niet in de rol die geld kan spelen in non-profit-organisaties. Deze directeur bleek later via steekpenningen twee ton in eigen zak te hebben gestoken. Iemand van het ondersteunend personeel (misschien wel die goeie boekhouder, niemand weet het, die boekhouder ging kort daarna met pensioen, liep dus zelf geen risico meer) heeft de belastingdienst ingelicht. De belastingdienst viel op klaarlichte dag , op een schooldag vlak voor de zomervakantie, al onze (hun, want ik had onder druk van de arbo arts toen al ontslag genomen) schoolpanden en het administratiekantoor binnen en nam alle computers in beslag. Terwijl er gewoon leerlingen op school aanwezig waren.

Kort daarvoor was de school op televisie geweest wegens examenfraude op een andere vestiging, die op last van de schoolleiding door de betreffende docenten was gepleegd.

Een andere eerstegraads collega van mij gaf alleen maar les aan tweede klassen. De hele dag door alleen de tweede klas, op diverse gebouwen. Ik vroeg hem een keertje, joh Frits, waarom heb jij alleen tweede klassen, word je daar niet stapelgek van, wil je niet een beetje bovenbouw? Antwoord: hij had jaren geleden een meningsverschil gehad met de rector. En dit was het resultaat. Hij werd getreiterd en vernederd door als eerstegrader uitsluitend en alleen tweede klassen te mogen lesgeven. Maar hij was een nuchtere Fries van oorsprong en hij zei dat hij er in het begin doorheen had gezeten maar dat hij gaandeweg zijn “straf” de voordelen ervan was gaan inzien. Hij hoefde alleen maar de hele dag dezelfde les af te steken, nog maar één soort proefwerk te maken in verschillende varianten, bij rapport vergaderingen hoefde hij maar 1 dag op te draven, ouderavonden was hij zo mee klaar, hij hoefde geen oudere pubers meer te corrigeren, hij hoefde nooit meer examencorrecties te doen, nooit meer als tweede corrector op te treden, hij hoefde niet meer bij centrale examens te surveilleren en hij hoefde nooit meer een boek voor de boekenlijst te lezen. Hij was een heel relaxte man geworden en dat straalde hij ook uit als hij door de school liep. Het betekende ook dat hij als eerstegrader voor mij als collega praktisch waardeloos was geworden. Hij leverde buitengewoon goede kwaliteit tweedeklassers af aan de derde klas, ik was altijd blij met het werk dat hij afleverde. Maar er ging een buitengewoon goede vakcollega verloren voor de bovenbouw, waardoor met name ikzelf er alleen voor stond. Ik had 1 collega die ook een beetje bovenbouw gaf maar zij was afdelingsleider (ook steeds narcistischer geworden) en gaf er nog anderhalf lesje bij voor de show. En nog een andere collega die ook bovenbouw kon geven, maar die had erge orde problemen en kon geen havo 4 aan bijvoorbeeld. Dus die had ook bijna helemaal geen bovenbouw.
Laatst gewijzigd door Bärbel op 24 jul 2021, 15:33, 5 keer totaal gewijzigd.
Hermetisch geschakeld

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 16
Berichten: 2712
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 24 jul 2021, 14:12

Hulpmiddelen voor kinderen met autisme die erg overprikkeld zijn zijn geen overbodige “luxe” maar bittere noodzaak. Men zegt vaak dat Asperger een “milde” vorm van autisme is, maar dat is een heel verkeerd beeld ervan. Ik heb Aspergertjes in mijn caseload gehad die aan het begin van een les zo overprikkeld waren dat ze - voordat de docent de klas in kwam - dusdanig door het lint gingen dat ze een ander kind de keel dichtknepen. Letterlijk. Dit kon ook midden in een les plotseling gebeuren als een kind gepest werd. En dan zijn ze soms zó onvoorstelbaar sterk dat zelfs de breedgeschouderde potige handenarbeidleraar de armen en handen amper van de nek van het meisje los kon krijgen. Dat is maar te nauwer nood goed afgelopen. Ik heb er ook eentje gehad met een obsessie voor wapens. Die zat op school in de studio tijdens zelfwerkzaamheidsuren met wapenhandelaren te “chatten” op msn en bleek met een heel groot (lang) zwaard op zak rond te lopen op school. Hij had een gat gemaakt in zijn broekzak en daar het zwaard doorheen gestoken. Gelukkig zag de conciërge ‘s morgens toen de jongen de school binnen kwam dat hij nogal vreemd liep. De (van lengte piepkleine) conciërge was zo moedig (alle docenten waren bang van die leerling) hem staande te houden en zijn zakken te doen legen en hem niet te laten doorlopen de school in. En wegens het gevaar dat andere kinderen voor hem liepen heb ik met veel diplomatie (je kunt ook dan kinderen niet gemakkelijk van een school verwijderen) dwz praten als Brugman zijn moeder weten te overtuigen dat ze hem beter op een speciale school kon inschrijven, die net was opgericht. Gelukkig luisterde die moeder en is hij daarnaartoe vertrokken. Later belde ze me nog op om te vertellen dat hij heel goed terecht was gekomen. Hij kon namelijk wat intelligentie betreft havo makkelijk aan maar door de mate van zijn stoornis en de begeleidings(on)mogelijkheden zat dat er bij ons niet in. Toen hij op zijn eigen niveau les kreeg in een aangepaste omgeving werd hij ook beter handelbaar.

Wat ik maar wil zeggen is dat die hulpmiddelen voor kinderen met special educational needs niet zomaar iets kleins en onbetekenends zijn. Ze kunnen enorm verschil maken in de affectregulatie van die kinderen. Sta je met je goeie gedrag enorm je best te doen ongelukken te voorkomen, word je zelf in het ongeluk gestort. Zo werkt dat in deze wereld. Psychopaten hebben de wereld.

Ik had de filosofie van de school achter de zorg niet door. De filosofie was: haal zoveel mogelijk van die kinderen binnen (ik moest er reclame voor maken tijdens open dagen) en besteed geen cent van wat ze “opbrengen” aan gelden aan hen. Maar die filosofie werd mij niet verteld. Het tweede deel van die filosofie ontging mij volledig. Anders had ik die baan (ik werd gevraagd er intern op te solliciteren) nooit aangenomen.

Overigens had ik de funktie niet nodig voor meer salaris. Ik zat allang in de hoogste schaal. De enige die er baat bij had mij die funktie te geven was de school zelf. Een ander hadden ze moeten promoveren in salaris maar mij niet want ik had die funktieschaal al tien jaar. Ik nam de funktie aan uit de drive om de mensheid vooruit te helpen. Daar beleefde ik plezier en voldoening aan. En ik deed mijn werk goed. Ik lichtte docenten voor over de stoornissen, gaf ze tools in de omgang met die kinderen, luisterde naar docenten, stond hen met raad en daad bij, nam individuele maatregelen per kind in situaties als dat nodig was, en dat werd door de docenten en de kinderen en hun ouders alom gewaardeerd. Maar het heeft niet lang geduurd, ik werd om zeep geholpen. Ik werkte samen met een collega-zorgcoördinator die helemaal niets van autisme wist noch moest hebben. Hij was allergisch voor alles wat met de begeleiding van die kinderen samenhing. Vreselijk vond hij het. Maar hij was heel goed in immigrantenjongerenproblematiek, het in het gareel brengen cq houden van kleine crimineeltjes en kinderen die een ouder in de gevangenis hebben zitten. Wij vulden elkaar op ideale manier aan, hadden een uitstekend werkende taakverdeling waar we nooit onenigheid over hadden. Harmonie. Er was ook een grote overlap van dingen die we samen deden, zoals loverboyproblematiek, echtscheidingsperikelen waarvan kinderen in de knel raakten, kinderen in armoede, pesten, enzovoort, we deden samen alle tweewekelijkse vergaderingen met het zorg team (Jeugdzorg, wijkagent, regionaal samenwerkingsverband waren daar altijd bij). Het was ontzettend leuk met zijn tweeën. Toen ze mij ziek hadden gemaakt en hadden doen vertrekken, is hij ook opgestapt. Hij ging werken voor het regionale samenwerkingsverband, op een speciale school voor vroegtijdige schoolverlaters, uitvallers, dus kinderen die nergens anders meer hanteerbaar zijn.
Laatst gewijzigd door Bärbel op 25 jul 2021, 15:45, 6 keer totaal gewijzigd.
Hermetisch geschakeld

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 16
Berichten: 2712
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 24 jul 2021, 14:29

Ik merk ook maar even op dat deze rubriek heet “schrijf je gedachten op”. En niet “academische filosofie”. Ik heb mijn buik vol van “academische” filosofie.
Hermetisch geschakeld

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 16
Berichten: 2712
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 24 jul 2021, 14:50

Mijn afdelingsleidster was zo dom/moe/onbetrokken/overzelfverzekerd (hoe het ook zij,incompetent), dat ze examenkandidaten had opgebeld om te zeggen dat ze gezakt waren, terwijl ze geslaagd waren en andersom. Consternatie alom, en terecht. Dat ben ik nog mede gaan oplossen, want ik kende de regels daaromtrent op mijn duimpje. Door de tweede fase was het een stukje ondoorzichtiger geworden om te bepalen of iemand geslaagd of gezakt was. Maar ik was dat gewend omdat ik in mijn vorige baan zelf profielteamleider (de inhoud van die funktie op mijn vorige school kwam grotendeels overeen met die van afdelingsleider op die andere) was geweest en de regels van de slaag/zak-regeling kon dromen. Ging ik helpen om het vast te stellen en de betreffende leerlingen opnieuw op te bellen dat ze toch geslaagd waren. De afdelingsleidster moest wel zelf de alsnog gezakten bellen.

De locatiedirecteur was zelf dyslectisch (is geen geintje, was welbekend feit, aan het licht gekomen omdat hij soms wel eens zelf een mailtje schreef aan alle docenten) en hij kon nog geen brief schrijven. Als ik ontheffing nodig had voor een van de autisten voor bijvoorbeeld de gymles (die moest ik dan anders voor hem invullen door bijvoorbeeld bijles of zelfstudie-uur) moest ik zelf de brief schrijven aan de inspectie en dan zette de locatiedirecteur zijn handtekening eronder. Anders ging er geen brief de deur uit. Hij kon nog geen zin foutloos schrijven. Dat gaf mij allemaal extra werk maar het was wel makkelijk want hij vond het wel best.

Ik kreeg een keer te horen van een collega dat het mijn probleem was dat ik mijn werk 100 procent wilde doen en dat ik moest leren om het 70 procent te doen. Maar als zij nou hun werk 100 procent hadden gedaan dan had ik het geen 130 procent hoeven doen.
Laatst gewijzigd door Bärbel op 25 jul 2021, 15:47, 3 keer totaal gewijzigd.
Hermetisch geschakeld

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 16
Berichten: 2712
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 24 jul 2021, 15:08

arkhétupos schreef:
24 jul 2021, 02:22
Bärbel schreef:
23 jul 2021, 21:27

Ik zie uit naar een wereld waar de narcisten geen vrij spel meer hebben en geloof dat die zeer spoedig nederdaalt.
Ik hoop, voor jou, dat je geduld hebt.
Ja er zal eerst recht moeten geschieden. Psychopaten moeten waarschijnlijk eerst door psychopaten worden geregeerd voor ze tot inkeer komen.

Hermetisch geschakeld

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 11
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 25 jul 2021, 21:39

Het schijnt te werken ...
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten