Koffiepraat

Ooit gedaan? Gewoon beginnen met schrijven wat je nu denkt en je mee laten voeren op de golven van je gedachten en maar zien waar dat toeleidt. Neem de test en begin gewoon te schrijven...
Verwijderde gebruiker

Koffiepraat

Bericht door Verwijderde gebruiker » 26 jan 2020, 13:40

Recentelijk ben ik over van handlezende filterkoffie naar Senseo met Albert Heijn pads, in het verleden had ik ook wel Nespresso met de originele cups.

Ik weet niet wat ik nu het lekkerste vind of wat goed is vol te houden (6-8 bakken per dag). Nespresso is erg duur, en de kwaliteit went toch ook zodat het niet meer zo bijzonder is. Senseo is makkelijk. Handgezet is omslachtig en heeft veel kwaliteitsvariatie.

MISSCHIEN FILOSOFISCH; WAAROM WIL IK ZO GRAAG WAKKER ZIJN?

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 26 jan 2020, 14:25

Hiermee wordt het meer constant
En niet duur

Afbeelding

How to

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 26 jan 2020, 15:38

@bengel, niet zo gezond, zeker niet als je veel koffie drinkt.

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 143
Berichten: 2712
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 26 jan 2020, 17:41

Toevallig ben ik me aan het oriënteren op een nespresso apparaat. Oriënteren want ik weet nog niet of ik het wil en de financiële aderlating ervoor over heb. Ik vind handgezet met een gewoon koffiezetapparaat het lekkerst. Maar de laatste jaren gaan die apparaten bij mij erg snel kapot (ondanks ontkalken), is de koffie niet warm genoeg, bevallen de bijbehorende koffiekannen me niet. Bijna altijd zit er zo’n pijpje in, wat ik niet hygiënisch vind want moeilijk tot niet schoon te maken en ik denk ook dat het bijdraagt tot de snelle afkoeling van de koffie. En ook de wisselende kwaliteit van de koffie vind ik niet zo fijn.

Mijn moeder heeft een nespresso apparaat, maar de enige koffievariant die ik lust cq lekker vind (niet naar espresso smaakt, want die typische gebrande bonen smaak van espresso vind ik juist vies) is Roma. Senseo vind ik goorrrrrr. Heb ik 1 keer gehad in huis, nooit weer. Dan drink ik nog liever helemaal geen koffie.

Nespresso is duur. Aan de andere kant, ik drink meestal maar 1, soms 2 (en soms 0), maar nooit meer dan 3 bakjes koffie op een dag. Ik weet nog niet wat ik doe. Ik denk dat ik het toch maar bij een gewoon koffiezetapparaat houd, maar dat ik op zoek ga naar een beter en hopelijk duurzamer apparaat.

Maar die Romakoffie van nespresso vind ik wel lekker, maar dan wel met zo’n melkopschuimer (die net zo duur is als een nespresso apparaat zelf :oops: :| ). En dat apparaat vind ik zo fijn, omdat het makkelijk, en snel en warm is en makkelijk schoon te houden.
Hermetisch geschakeld

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 26 jan 2020, 18:02

Gewone koffiezetapparaten die ik zijn allemaal slecht. De koffie is koud, de smaak goor.

Nespresso apparaten gingen bij mij altijd snel stuk. En het is ook lastig een ongecompliceerde te vinden.

En dan 40 cent per cupje...de niet-Nespresso cupjes heb ik ook geprobeerd, maar waren slecht met waterige koffie, veel water in de lekbakje en inderdaad snel een kapot apparaat.

Senseo regular pads zijn voor mij wel goed, maar ook de AH pads zijn niet verkeerd.

En niemand gaat in op de filosofische kwestie.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 26 jan 2020, 18:09

Je hebt trouwens ook de dimensie van duurzame en eerlijke koffie. Nauwelijks meer te krijgen en eerlijk gezegd niet erg lekker.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 26 jan 2020, 18:47

Ik heb trouwens een zwart koffieschepje, zat een keer bij een koffiezetapparaat. Maar zwart is helemaal geen handige kleur bij zwarte koffie. Ik merk dat ik dan trouwens ook niet afstrijk maar met een bult schep. Als om de koffie toch een beetje sterk te krijgen.

De koffiefilter kan nummer 2 filters aan, maar in de handel is voornamelijk 4. Als je dan 1 bakje koffie zet, heb je in zo’n filter weinig koffie En dat vind ik zonde. Senseo is eigenlijk een filter op maat voor een afgepaste hoeveelheid koffie, maar misschien dat ze er rotzooi doorheen doen voor dat schuimlaagje. Of zou dat door de waterdruk komen?

Het liefst eet ik bij de koffie een kano of stroopwafel, maar dat niet bij elk bakje, dan zou ik een olifant zijn.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 26 jan 2020, 18:59

Ook vind ik van Senseo wel fijn dat alleen de benodigde hoeveelheid water verwarmd wordt. Met een waterkoker is het eigenlijk altijd teveel water dat je verwarmt. Ook zonde. Ja ik ben zo iemand die alle resten eten opeet omdat het anders zonde is. Of het nou in je buik zit of in de bak, zei mijn vrouw altijd, maar ik kan het niet aanzien verspilling.

Mijn darmen hebben wel te verduren onder de koffie, en volgens mij is het eigenlijk ook wel giftig, naast de cafeïne.

Ik kan het niet laten. Ooit ben ik een poos gestopt, merkte dat ik dan niet meer zo suf was dat ik echt koffie nodig had, raar spul hoor.

Ik drink het zwart, want melk en suiker vind ik niet lekker. Vroeger dronk ik nog wel met suiker, af en toe als ik een kick denk nodig te hebben.

Met de opschuiven kan ik wel mooie gelaagde latte maken, leuk om te zien hoe die laagjes dansen als je de glazen beker neerzet. Ja koffie drink ik uit glas.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 26 jan 2020, 19:10

Mijn collega’s nemen vaker dubbele espresso, dat is uit de koffieautomaten net iets sterker dan gewone koffie. Dat vind ik niet nodig.

Ik stoor me wel aan al die weggooi koffiebekers, maar ik begrijp dat de productie van een stenen of glazen beker en afwassen nIet zoveel beter scoren, dus laat ik het maar. Hergebruik doe ik niet consequent.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 26 jan 2020, 19:39

Ik heb nog een koffiemolen. kan ik zelf bonen malen. Is wel een gedoetje, maar lekkere koffie. Eigenlijk zou dat iets zijn voor een ritueel.

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 143
Berichten: 2712
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 26 jan 2020, 19:49

Leon schreef:
26 jan 2020, 18:02

En niemand gaat in op de filosofische kwestie.
Omdat het volgens mij geen filosofische kwestie is die je stelt maar een persoonlijke. Het is voor mij de vraag of het je wel gaat om wakker willen zijn, als je zoveel koffie drinkt. Doet mij meer denken aan een glucoseverslaving. Hypoglycemie. Caffeïne doet je bloedsuikerspiegel heel snel sterk stijgen. Bij hypoglycemie (vaak een voorloper van Diabetes type II) daalt daarna je bloedsuikerspiegel weer teveel omdat je teveel insuline afgeeft, zodat je opnieuw een suikerdip krijgt (en daar kun je slap en ook slaperig van worden), waardoor je opnieuw naar iets grijpt dat een sterke stijging van het bloedsuiker veroorzaakt en dit herhaalt zich telkens weer. Overigens kan dit ook een bijwerking zijn van het gebruik van psychedelica
Niet alleen sommige antipsychotica maar ook sommige antidepressiva veroorzaken die bijwerking.

P.S. ik ben zelf een voormalige suikerverslaafde, en een voormalige hypoglycemielijder. Is ervaringskennis. Mijn lichaam was bijzonder gevoelig voor hypoglycemie. Nu niet meer, of in ieder geval heel veel minder, omdat ik ervaringskennis heb en mijn leefwijze erop heb aangepast.
Hermetisch geschakeld

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 26 jan 2020, 19:58

Filosofie is toch persoonlijk?

Dus behoefte om ‘geen fouten te maken’

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 143
Berichten: 2712
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 26 jan 2020, 19:59

Leon schreef:
26 jan 2020, 18:09
Je hebt trouwens ook de dimensie van duurzame en eerlijke koffie. Nauwelijks meer te krijgen en eerlijk gezegd niet erg lekker.
Mee eens. Heb jaren biologische koffie gedronken, tot ineens de kwaliteit niet meer constant was. Toen overgestapt op DE - goud
Hermetisch geschakeld

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 143
Berichten: 2712
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 26 jan 2020, 20:00

Leon schreef:
26 jan 2020, 19:58
Filosofie is toch persoonlijk?

Dus behoefte om ‘geen fouten te maken’
Kun je wat duidelijker zeggen wat je nou precies bedoelt hiermee? Ik kan er geen “chocola” van maken zo.
Hermetisch geschakeld

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 26 jan 2020, 20:09

Bärbel schreef:
26 jan 2020, 20:00
Leon schreef:
26 jan 2020, 19:58
Filosofie is toch persoonlijk?

Dus behoefte om ‘geen fouten te maken’
Kun je wat duidelijker zeggen wat je nou precies bedoelt hiermee? Ik kan er geen “chocola” van maken zo.
De reden om koffie te drinken, afgezien van de lichamelijke kant, is om zodanig wakker te zijn dat je bij de dingen die je doet/moet doen geen fouten maakt.

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 143
Berichten: 2712
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 26 jan 2020, 20:31

Leon schreef:
26 jan 2020, 20:09
Bärbel schreef:
26 jan 2020, 20:00
Leon schreef:
26 jan 2020, 19:58
Filosofie is toch persoonlijk?

Dus behoefte om ‘geen fouten te maken’
Kun je wat duidelijker zeggen wat je nou precies bedoelt hiermee? Ik kan er geen “chocola” van maken zo.
De reden om koffie te drinken, afgezien van de lichamelijke kant, is om zodanig wakker te zijn dat je bij de dingen die je doet/moet doen geen fouten maakt.
Dat geldt voor jou op dit moment dan. Dus dan kun je beter zeggen “ De reden om koffie te drinken, afgezien van de lichamelijke kant, is voor mij om zodanig wakker te zijn dat ik bij de dingen die ik doe/moet doen geen fouten maak.” Dat bedoel ik niet offensief, maar dit maakt het helderder dan algemeenheden. Het vertrekpunt ligt bij het opdoen van zelfkennis altijd in onszelf. ;)
Hermetisch geschakeld

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 26 jan 2020, 20:34

Er valt echt wel wat meer over te zeggen, maar....

Ik neem een decafe

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 26 jan 2020, 20:45

De decafe van tegenwoordig is best goed, geen rare werking (hoofdpijn) en geen afwijkende smaak. Zelfs in restaurants verkrijgbaar.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 26 jan 2020, 20:56

Siroop in de koffie, wel eens gedronken?

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 143
Berichten: 2712
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 26 jan 2020, 22:20

Nee en ga ik niet doen ook. Decaf moet ik ook niet.
Hermetisch geschakeld

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 79
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 27 jan 2020, 02:14

bengel schreef:
26 jan 2020, 14:25
Hiermee wordt het meer constant
En niet duur

Afbeelding
:duimpje:

Doe het zelf al ruim 30 jaar zo.
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 143
Berichten: 2712
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 27 jan 2020, 09:11

arkhétupos schreef:
27 jan 2020, 02:14
bengel schreef:
26 jan 2020, 14:25
Hiermee wordt het meer constant
En niet duur

Afbeelding
:duimpje:

Doe het zelf al ruim 30 jaar zo.
Das helemaaaaal niet te zuipen, zo’n perculator. Gadverrrrrdamme. De Engelsen maakten het zo, toen ik in Londen was. :-p u
Dan dronk ik gewoon geen koffie. Als ik eronderuit kon tenminste, want we zaten in een gastgezin. Oh oh oh wat is me dát VIES zeg.
Hermetisch geschakeld

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 27 jan 2020, 15:17

arkhétupos schreef:
27 jan 2020, 02:14
bengel schreef:
26 jan 2020, 14:25
Hiermee wordt het meer constant
En niet duur

Afbeelding
:duimpje:

Doe het zelf al ruim 30 jaar zo.
en nog nooit schoongemaakt?

aluminium schijnt de dementie te bevorderen, het zit ook in bascilicum.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 27 jan 2020, 15:18

Leon schreef:
27 jan 2020, 15:17
arkhétupos schreef:
27 jan 2020, 02:14
bengel schreef:
26 jan 2020, 14:25
Hiermee wordt het meer constant
En niet duur

Afbeelding
:duimpje:

Doe het zelf al ruim 30 jaar zo.
en nog nooit schoongemaakt?

aluminium schijnt de dementie te bevorderen, het zit ook in bascilicum.
oh wacht; https://www.alzheimer-nederland.nl/nieu ... -alzheimer

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 143
Berichten: 2712
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 27 jan 2020, 16:46

Heb een nespresso-apparaat gekocht. :grijns: In de plaatselijke Expert-winkel. Het model dat ik wil was toevallig niet meer op voorraad, maar ik kan hem morgen ophalen. Opschuimer er los bij gekocht. Nu even koffie bestellen bij Nespresso. :yeehaw:
Hermetisch geschakeld

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 143
Berichten: 2712
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 27 jan 2020, 16:50

De prijs viel eigenlijk wel mee. Tenminste, als je bedenkt dat ik nu bijna ieder jaar een nieuw koffiezetapparaat moet kopen van 30 euro en dan al heel snel geen lekkere koffie meer heb. (Te koud). Mijn moeder doet al jaren met haar nespresso apparaat en je hebt twee jaar garantie.

En je mag jezelf gewoon wat gunnen. Die een of twee bakkies koffie moeten wel lekker zijn. :)
Hermetisch geschakeld

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 27 jan 2020, 18:41

Ze doen wel moeite om lekkere variaties te maken bij Nespresso. Ik ben niet zo dol op de verspilling van cupjes, maar je kunt ze opsparen en in gratis plastic zakken aanbieden aan diegene die de cupjes brengt.

Ik kocht de espresso cupjes die ik als lungo dronk.

Ik krijg weer trek.

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 143
Berichten: 2712
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 27 jan 2020, 18:51

Leon schreef:
27 jan 2020, 18:41
Ze doen wel moeite om lekkere variaties te maken bij Nespresso. Ik ben niet zo dol op de verspilling van cupjes, maar je kunt ze opsparen en in gratis plastic zakken aanbieden aan diegene die de cupjes brengt.

Ik kocht de espresso cupjes die ik als lungo dronk.

Ik krijg weer trek.
Ja, de cupjes worden 100 procent recycled. Dat vind ik juist zo mooi.

Mijn moeder doet precies hetzelfde als jij, espresso cupjes als lungo drinken. Dank voor de tip.
Hermetisch geschakeld

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 27 jan 2020, 20:34

Nou wel moeilijk dat je moeder zelf ging experimenteren met medicijnen, dat is andere koffie...

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 143
Berichten: 2712
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 27 jan 2020, 21:29

Leon schreef:
27 jan 2020, 20:34
Nou wel moeilijk dat je moeder zelf ging experimenteren met medicijnen, dat is andere koffie...
Ja, maar ik begrijp het wel hoe ze daartoe heeft kunnen komen. Zou mij ook hebben kunnen overkomen. Gelukkig is het goed afgelopen. Voor nu althans.
Hermetisch geschakeld

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 143
Berichten: 2712
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 28 jan 2020, 15:24

Waaaooooow, wat een fijn apparaat en wat een lekkere koffie. Met volle melk, opgeschuimd met inventum apparaat.

:smt055 :smt055 :smt055
Hermetisch geschakeld

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 28 jan 2020, 17:36

Geniet ervan! ik neem nu een dark roast, zie je steeds meer.

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 143
Berichten: 2712
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 29 jan 2020, 22:36

Leon schreef:
28 jan 2020, 17:36
Geniet ervan! ik neem nu een dark roast, zie je steeds meer.
Dank. Ik lust geen dark rost, enkel de lichtste.
Hermetisch geschakeld

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 143
Berichten: 2712
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 30 jan 2020, 05:31

Bärbel schreef:
27 jan 2020, 21:29
Leon schreef:
27 jan 2020, 20:34
Nou wel moeilijk dat je moeder zelf ging experimenteren met medicijnen, dat is andere koffie...
Ja, maar ik begrijp het wel hoe ze daartoe heeft kunnen komen. Zou mij ook hebben kunnen overkomen. Gelukkig is het goed afgelopen. Voor nu althans.
Dit moet ik even corrigeren. Dit had mij in dezelfde omstandigheden - als het tussen mijn oren ook zo had gezeten als bij haar - ook kunnen overkomen. Ze is verschrikkelijk eigenwijs geweest op een onwijze en gevaarlijke manier.
Hermetisch geschakeld

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 143
Berichten: 2712
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 30 jan 2020, 12:02

Wat betreft koffie, het klopt niet dat ik alleen hele lichten(slappe) koffie lekker vind. Ik dacht dat omdat anderen dat zeiden en ik zelf geen ervaring heb met Nespresso. Ik vind Colombia de lekkerste. Dat wordt mijn vaste koffie. Top! En daarnaast natuurlijk nog andere uitproberen. Colombia heeft sterkte 6.

Ik heb schijnbaar een aparte smaak. Mijn familie heeft heel andere koffiesmaak.

Wat ik ook vergat, ik zei dat ik hooguit twee maar max 3 bakkies koffie drink per dag. Maar dat waren wel altijd bakken van 300 ml. LOL.
Hermetisch geschakeld

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 30 jan 2020, 19:58

Sterkte 6 is toch aardig sterk. Dark roast is alsof je barbecue drinkt. Soms wel lekker.

Ik heb weinig andere dranken behalve dan nog water, af en toe tonic of een biertje (Kornuit)

Thee toch zelden meer.

300ml is wel een sloot koffie.

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 143
Berichten: 2712
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 30 jan 2020, 21:53

Leon schreef:
30 jan 2020, 19:58
Sterkte 6 is toch aardig sterk. Dark roast is alsof je barbecue drinkt. Soms wel lekker.

Ik heb weinig andere dranken behalve dan nog water, af en toe tonic of een biertje (Kornuit)

Thee toch zelden meer.

300ml is wel een sloot koffie.
Dark roast is er volgens mij niet van Nespresso toch? Of wel? Wel van andere merken. Of bedoel je Ristretto, Palermo, Napoli en zo? Die heb ik nog niet geproefd. Er zit wel een RIstretto in het proefdoosje dat bij de machine zat. Die moet ik nog proeven. Die nummers die erbij staan die de sterkte aan zouden geven, dat vind ik niet altijd helemaal kloppen. Zo vind ik Roma slap maar die heeft sterkte 8 volgens de beschrijving. Ik vind het wel leuk om ze allemaal te proeven. Wat ik ook leuk vind is die bijzondere smaakjes voor af en toe. Caramelito bijvoorbeeld vind ik als koffie op zich niet veel aan. Maar als je een keer trek hebt in iets zoets en je wilt niets zoets eten, dan is zo’n bakkie Caramelito wel handig. Heb je toch het idee dat je gesnoept hebt zonder dat er suiker en andere rommel in zit. :grijns:
Hermetisch geschakeld

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 143
Berichten: 2712
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 31 jan 2020, 13:12

Arpeggio vind ik ook erg lekker. :). Vanmorgen geproefd. Gelukkig had ik gisteren toevallig al een doosje ervan besteld bij PicNic. Dat is wel handig, PicNic heeft een contract met Nespresso waardoor je ze bij je boodschappen kunt bestellen. :yeehaw:
Hermetisch geschakeld

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 31 jan 2020, 18:58


Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 79
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 31 jan 2020, 20:44

Leon schreef:
27 jan 2020, 15:17

aluminium schijnt de dementie te bevorderen, het zit ook in bascilicum.
Da's gelul om 2 redenen:
1) Aluminium beschermt zichzelf met een oxidehuidje van zichzelf, er komt dus geen aluminium in de inhoud. (Mits je elektrolyse gaat toepassen, maar dan ben je wel heel raar bezig, arme muizen.)
2) Aluminium heeft geen (nadelige invloed) op het metabolisme.
(Die muizen kregen Alzheimer van het proefmuis zijn.)
memeticae schreef:Wat je niet weet, kan je niet deren.
Het grootste gezondheidsrisico van een "Italiaanse Koffie" is dat ze niet gefilterd is. Het filter zuigt de (veelal verzadigde) vetten in de koffie op, en daarmee ook alle smaak. Daarom smaakt filterkoffie ook altijd naar slootwater. (Nou ja goed: da's een persoonlijke mening.)

Maar het is vrij algemeen bekend dat veel mensen niet van MOKA-koffie houden.

Het is bitter.
En dat is genetisch bepaald.



Ik houd van broccoli en spruitjes, maakt dat mij afwijkend gezond?

Ik houd overigens niet van suiker, mits in kleine hoeveelheden, daarom kan ik eigenlijk nooit "prefab-food" eten.
(Ik heb ook wel eens een senseo en een nespresso geproefd ... de toegevoegde suikers om de de slechte smaak te verdoezelen waren niet van de lucht!)

En duur dat het is!
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 143
Berichten: 2712
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 31 jan 2020, 21:08

arkhétupos schreef:
31 jan 2020, 20:44

(Ik heb ook wel eens een senseo en een nespresso geproefd ... de toegevoegde suikers om de de slechte smaak te verdoezelen waren niet van de lucht!)
Nee hoor. Dat is een mythe. In een nespresso zitten geen toegevoegde suikers. Ook geen andere toevoegingen. Behalve bij 1 speciale soort. Kweet niet meer welke, maar dan staat het er gewoon bij.
Hermetisch geschakeld

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 79
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 31 jan 2020, 21:11

Bärbel schreef:
31 jan 2020, 21:08
arkhétupos schreef:
31 jan 2020, 20:44

(Ik heb ook wel eens een senseo en een nespresso geproefd ... de toegevoegde suikers om de de slechte smaak te verdoezelen waren niet van de lucht!)
Nee hoor. Dat is een mythe. In een nespresso zitten geen toegevoegde suikers. Ook geen andere toevoegingen. Behalve bij 1 speciale soort. Kweet niet meer welke, maar dan staat het er gewoon bij.
't Zal wel, maar toch proefde ik het.

Het was misschien een synthetische zoetheidssensatie. Maar die maak ik niet mee in mijn eigen gezette koffie.
(Van "boon" af aan.)
Laatst gewijzigd door arkhétupos op 31 jan 2020, 21:12, 1 keer totaal gewijzigd.
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 79
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 31 jan 2020, 21:12

Dat is "puur echt".
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 143
Berichten: 2712
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 31 jan 2020, 21:14

arkhétupos schreef:
31 jan 2020, 21:11
Bärbel schreef:
31 jan 2020, 21:08
arkhétupos schreef:
31 jan 2020, 20:44

(Ik heb ook wel eens een senseo en een nespresso geproefd ... de toegevoegde suikers om de de slechte smaak te verdoezelen waren niet van de lucht!)
Nee hoor. Dat is een mythe. In een nespresso zitten geen toegevoegde suikers. Ook geen andere toevoegingen. Behalve bij 1 speciale soort. Kweet niet meer welke, maar dan staat het er gewoon bij.
't Zal wel, maar toch proefde ik het.

Het was misschien een synthetische zoetheidssensatie. Maar die maak ik niet mee in mijn eigen gezette koffie.
(Van "boon" af aan.)
Het is niks synthetisch, het is allemaal van verschillende koffiebonen, van vroege of juist late oogst, of gedroogd in eigen vlies (dat is bij de Nicaragua zo), waardoor het bijvoorbeeld bij de soort genaamd Nicaragua wat zoeter smaakt.
Hermetisch geschakeld

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 143
Berichten: 2712
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 31 jan 2020, 21:14

arkhétupos schreef:
31 jan 2020, 21:12
Dat is "puur echt".
Dat blijft dan een lekker bakkie. ;). Geniet ervan.
Hermetisch geschakeld

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 79
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 31 jan 2020, 21:18

Dat doe ik ook, ik ageer enkel tegen jouw: "gadverdamme".
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 143
Berichten: 2712
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 31 jan 2020, 21:30

arkhétupos schreef:
31 jan 2020, 21:18
Dat doe ik ook, ik ageer enkel tegen jouw: "gadverdamme".
Mijn gadverdamme is ook “puur echt”. LOL
Hermetisch geschakeld

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 79
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 31 jan 2020, 21:43

Ik krijg iedere keer trek in koffie als ik zo door deze draad scroll ... hoe zou dat komen?
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 79
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 31 jan 2020, 21:54

Als ik koffie zet, in mijn apparaat, dan heb ik nog koffie in handen.

Gemalen weliswaar, maar niettemin, ik kan de transformatie van geurende gemalen bonen met wat water onder druk erdoorheen geperst tot een heilzame nectar zien gebeuren.
(Mijn MOKA staat ook altijd op het laagst mogelijk gas, zodat het wel tot 5 minuten kan duren voor alle water erdoorheen is.)

De melk kookt eerder en schuimt al lekker.
Dat in een kop, koffie erop en 20 tot 30 korrels rietsuiker erbij, voor de ultieme smaakbeleving.

Cappuccino noemen de Italianen dat, en ze hebben gelijk: het is het perfecte ontbijt. (Voor mij althans.)

Ik weet niet wat er in die PADS en CUPJES zit.
Wil het niet eens weten ook.
memeticae schreef:Allemaal nep?
Laat mij het zo zeggen: "Ik vertrouw het niet helemaal."

(En bovendien vind ik het niet smaken.)

Maar ja: "De gustibus non disputandum est", schijnt een waarheid te zijn.

Dus waar hebben wij het eigenlijk over?
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 01 feb 2020, 14:26

Als je bonen zelf maalt zal er weinig gerotzooid mee kunnen zijn, dat smaakt niet zoveel anders dan pads of cups.

Maar goed fabrikanten zijn er misschien van om verslavende middelen aan hun producten toe te voegen, om de verkoop op peil te houden. Gelukkig is koffie al van zichzelf verslavend.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten