Zelfcompassie (Samen met Roos Vonk schreef Kristin Neff dit boek:)

Heb je een mooi, interessant of indrukwekkend boek gelezen, deel het met ons!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
anthony68
Posts in topic: 1
Berichten: 34
Lid geworden op: 09 sep 2014, 20:02
Contacteer:

Zelfcompassie (Samen met Roos Vonk schreef Kristin Neff dit boek:)

Bericht door anthony68 » 22 jan 2020, 02:35

Samen met Roos Vonk schreef Kristin Neff dit boek:

https://www.bol.com/nl/p/zelfcompassie/9200000030337337

Ik ben begonnen met lezen met deel 1 van het boek 'waar is zelfcompassie goed voor'. Zelfcompassie heeft iets van magie volgens haar, omdat je lijden kan omzetten in vreugde. De de echte magie kwam van Jezus. Maar met jaren studie van bijbel (routekaart) naar hemel, kwam ik toch in een psychische crisis. In de bijbel vond ik geen praktische antwoorden, wellicht waren ze er wel, maar moest je de metaforen of puzzels van Jezus goed oplossen. Dat niveau bereikte ik niet.

Dit boek geeft me die praktische handleiding wel, hebben jullie dat ook, dat je je leven lang de woorden van de bijbel naleeft en toch psychische problemen krijgt?! Is dat het geschenk van God de openbaring?! Toen het mij overkwam was ik van God los, waarom had hij me verlaten, waarom overkwam mij dit? Ik raakte in negatieve spiraal van depressie en angst en via vele zelfhulpboeken en therapie etc. vond ik mijn weg weer naar hem terug. Je moet door de hel gaan om in hemel te komen denk ik, de hel was voor Jezus de woestijn, nietwaar?

Inmiddels herken ik het gif en slang van de metaforen in dagelijkse leven, maar toen de bijbel werd gemaakt/geschreven bestond er geen TV, radio, internet, smartphones, nepnieuws, neoliberalisme, crisiskapitalisme etc. en ben ik er sterker uit gekomen.

Zelfcompassie stelt ons in staat veerkrachtig, begripvol en meelevend te zijn. Waarom heeft de bijbel het hier niet over? Of heb bedoelen ze dat met eigenliefde in bijbel? Is eigenliefde wel synoniem voor zelfcompassie of zijn het twee totaal verschillende begrippen?

Deel 1 heeft ieder geval mijn ogen geopend voor (ver)oordelen, bekritiseren(censor) van mijn uiterlijk, carrière, relaties, ouderschap enz. Om vriendelijker tegen mezelf te zijn. Minder hardvochtig en streng. En mezelf echt te accepteren zoals ik ben. Tevens heeft het me geholpen met coping op moeilijke problemen en dillema's. Ik laat me niet langer meeslepen in moeilijk situaties en herken mijn blokkades, blinde vlekken, valkuilen en irrationele onlogische gedachten sneller. Waarom is de bijbel niet zo praktisch?! Echt een gemiste kans van de profeten...😓

Ik heb door lezen van dit boek beter kijk op ongezonde gemoedstoestanden gekregen in huidige tijd. Dat wat ik bijbel bijna niet tegen kom. Waarom krijgt de bijbel geen update?!

Ik vind dit echt van levensbelang! De film 'mean girls' was echt een eye opener hoe gemeen mensen kunnen zijn. Ook veel referenties naar bijbel kwam ik tegen dat wel.

Ouders

Mijn ouders hebben me liefdevol opgevoed, ik ben gedoopt protestant christelijk met joods bloed aan moederskant. Maar we gingen nooit naar kerk, mijn ouders waren hardwerkende ondernemers. hun motto was 'niet lullen maar poetsen'. Wellicht reden waarom ik moeite heb met mentaliseren, waar ik ook in bijbel bijna geen kennis van kan zien of wijsheid hoe je volgens de bijbel kan mentaliseren een enorme vaardigheid in je psychisch sociaal functioneren.



Selffulfilling prophecy

Wellicht ben ik zelf schuldig aan mijn psychische kwetsbaarheid, ik ben daar nog niet over uit. Ik ben wie ik ben en was wie ik was. Die mentaliteit heeft mijn glazen ingegooid. Ik was vroeger egoist, arrogant, gesloten, niet-metalliserend, slechte coping gevoelens, niet veel geduld, slechte luisteraar enz. Toen kwam KARMA, wellicht net op tijd. Hopelijk kan ik volgende openbaring beter copen met deze ervaringsdeskundigheid voor mijn verantwoordelijkheid te nemen en me deugdzaam en als brave hendrik te gedragen i.p.v als een extreme rebel door onverantwoord te leven.



wordt vervolgd...
If words control you, that means everyone else can control you. Breathe and allow things to pass. - Warren Buffett

Gebruikersavatar
Eddie Coppens
Posts in topic: 1
Berichten: 464
Lid geworden op: 05 sep 2018, 18:08
Contacteer:

Bericht door Eddie Coppens » 22 jan 2020, 19:48

'Ken uzelf', volgens de overlevering te lezen in een kamer van de Apollotempel te Delphi, was volgens de eerste natuurfilosoof Thales de moeilijkste opdracht, aan de mens opgelegd.
'De gevaarlijkste', zou ik er zelf willen bijvoegen.
Door een objectieve bril naar zichzelf kijken, voor zover dit mogelijk is, geeft misschien meer begrip voor andermans tekorten maar kan het zelfbeeld ook ernstig aantasten.
Vele psychologen getuigen wel van de rozige kijk die de meeste mensen zouden hebben op hun eigen verleden (alleen het goede onthouden) en op hun eigen persoonlijkheid, maar dit is zeker geen universeel verschijnsel.
Godfried Bomans zaliger heeft eens gezegd: "Veel mensen danken hun goed geweten aan hun slecht geheugen." en zo is het maar net.
Ikzelf herinner mij een aantal gedane zaken die weliswaar geen keer nemen maar waarbij ik er veel zou voor over hebben indien ze dat wel deden.
Alhoewel..., in dezelfde omstandigheden zou ik, vrees ik, dezelfde fouten maken.
En dàt kwelt mij nog het meest...
'Leven met wroeging', zou daar een leidraad voor bestaan?

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 22 jan 2020, 20:40

Ik wil graag reageren op het idee dat de Bijbel gedeeltelijk niet zou voldoen. Dat kan en zal persoonlijk zijn, bij bekering wordt welmeer duidelijk denk ik, en je zou kunnen zeggen dat je de mate van bekering kan afmeten aan het begrip voor de Bijbel. Zelfcompassie is meer een soort cross-over naar boeddhisme denk ik? Compassie als de boeddhistische manier om de buitenwereld te benaderen, en ego om te verzaken, maar als dat niet direct lukt zelfcompassie.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 22 jan 2020, 20:41

Eddie Coppens schreef:
22 jan 2020, 19:48
Godfried Bomans zaliger heeft eens gezegd: "Veel mensen danken hun goed geweten aan hun slecht geheugen." en zo is het maar net.
Oei ja, mijn huwelijk is voorbij juist om sommige dingen te kunnen vergeten.

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 19
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 22 jan 2020, 21:38

Eddie Coppens schreef:
22 jan 2020, 19:48
'Leven met wroeging', zou daar een leidraad voor bestaan?
De compassie van Koning Alcohol is zelfcompassie.

Koning Alcohol weet als enige wroeging te brengen en weg te nemen tegelijkertijd, tot het rijk op is.
Dan blijft enkel wroeging naar de volgende Koning Alcohol over.

Maar, als je Koning Alcohol 'zat' bent is Hem alleen van de troon stoten geen oplossing:
Verwijder eerst de wroeging, dan verdwijnt Koning Alcohol vanzelf.

Echt waar! Geen luchtkastelen, gewoon gestoeld op eigen ervaring.

::

Maar soms krijg je wroeging, en dan nodig je de -inmiddels omvergevallen- "Koning" Alcohol weer eens voor een feestje uit.
Geeft niets!
Grootmoe schreef:Maar onthoud dit kinders: "Het is niet elke dag feest!"
Precies.

Het is net als aan iemand vragen: "Masturbeert U veel?"
Het enige antwoord kan natuurlijk zijn: "Niet meer of minder dan U, hoezo?"

(Zeker waar het het onderzoek naar de geestelijke gezondheid van de geestelijk onderzoeker betreft.)

Ach, in DSM 6 staan we binnenkort toch allemaal.
memeticae schreef:Da's pas Big Data!
Verkeerde draad jongen, terug in je hok.
Big Data is DSM 7: Daar wordt niemand meer wijzer van.

::

Als de toren van Babel, stort natuurlijk ook dat instituut weer in elkaar.
En blijven er enkel gestoorde gekken over, die elkaar niet meer verstaan (kunnen).

Laten ons er dan toch maar op vertrouwen dat, naast hoop, Pandora ook nog: "begrip", wist vast te houden.

Compassie: Begrijpt U wel?

::

Het rijk is weer op, tot het volgende feestje dan maar weer.

::

Compassionele confessie:
Als ik een feestje houd met Koning A, dan heb ik geen tijd/zin meer/over, om nog andere dingen te doen dan mijn gedachten weer te geven.
Ik vind het vreselijk fijn als er op die gedachten spiegelingen voorkomen.

Maar om de spiegels een beetje te beschermen, en omdat ik soms ook nog wel eens andere dingen te doen heb, die boekjes toch eens van kaft tot kaft lezen, en kijken of dezelfde conclusie werd behaald: bijvoorbeeld, dat kan dan onze afwezigheid verklaren.

Tenzij daar natuurlijk weer de afgezant van de Koning is: "Hertog Jan".
(Want dan zijn wij ook van de partij, de Koning en Ik, en hebben overal wel een Idee over, met een bijbehorende Mening. Gegoten in uitmuntende taal. Vindt onszelf tenminste.)

Ik heb mijzelf ooit wel eens vergeleken met een gokmachine.
(ik ben dan ook een tijd lang gokverslaafd geweest. Dat kwam door de gedachte: "Hé! Dit is goed! Dat kan beter!")

Harde les. Je komt uit bij negatief 0.
(Zelfs nul is niet van jou meer)

Dus zorg ik tegenwoordig maar gewoon voor een positief saldo -geheel tegen de gebruiken in- want dat bevalt mij veel beter. Zeker nu ik het eens heb mee mogen maken, dankzij een kundige die mijn werk goed weet te beoordelen.

Theo.
Leon kent Hem wel.

::
Leon schreef:
22 jan 2020, 20:41

Oei ja, mijn huwelijk is voorbij juist om sommige dingen te kunnen vergeten.
Ik mis de zelfcompassie?
Ik zie alleen maar wroeging.

Pas op met Koning Alcohol!
Soms is Hij niet nodig, waar Hij niet nodig hoeft te zijn!
(De Smeerlap!)

Vuil stuk oxymoron!
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 19
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 22 jan 2020, 21:41

arkhétupos schreef:
22 jan 2020, 21:38
Vuil stuk oxymoron!
Geen huwelijk zonder wederzijdse vriendschap.
Compassie.
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 22 jan 2020, 21:47

ik bedoel het positief hoor, je kunt een stukgelopen huwelijk omdenken naar ontlast worden van juist dat gezamelijk geheugen waar zoveel oud zeer bij zit. Het is een nieuw begin...

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 19
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 22 jan 2020, 21:51

Net zoiets als gaan wonen in Nieuwegein?
("Ouwe Lol", menen sommigen.)
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 17
Berichten: 2712
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 22 jan 2020, 21:54

Eddie Coppens schreef:
22 jan 2020, 19:48
'Ken uzelf', volgens de overlevering te lezen in een kamer van de Apollotempel te Delphi, was volgens de eerste natuurfilosoof Thales de moeilijkste opdracht, aan de mens opgelegd.
'De gevaarlijkste', zou ik er zelf willen bijvoegen.
Door een objectieve bril naar zichzelf kijken, voor zover dit mogelijk is, geeft misschien meer begrip voor andermans tekorten maar kan het zelfbeeld ook ernstig aantasten.
Dat ben ik met je eens, dat heb ik zelf ook ervaren.
“Eddie Coppens” schreef:Vele psychologen getuigen wel van de rozige kijk die de meeste mensen zouden hebben op hun eigen verleden (alleen het goede onthouden) en op hun eigen persoonlijkheid, maar dit is zeker geen universeel verschijnsel.
Godfried Bomans zaliger heeft eens gezegd: "Veel mensen danken hun goed geweten aan hun slecht geheugen." en zo is het maar net.
Mijn ervaring heeft me geleerd dat er een moment kwam (toen ik mij omkeerde cq terugkeerde naar Eindeloos Bewustzijn) dat mijn hele leven in herinnering kwam, inclusief het vorige leven. Dan blijkt dat alles wat je vergeten dacht te zijn gewoon nog ligt opgeslagen ergens ver weg in je bewustzijn en naar boven komt in een proces van bewustwording op het pad van zelfkennis. Het was mij wel bekend dat dit na de fysieke dood sowieso plaatsvindt, maar dat ditzelfde proces ook bewust en gewild tijdens je fysieke leven kan plaatsvinden, wist ik niet.
“Eddie Coppens” schreef:Ikzelf herinner mij een aantal gedane zaken die weliswaar geen keer nemen maar waarbij ik er veel zou voor over hebben indien ze dat wel deden.
Alhoewel..., in dezelfde omstandigheden zou ik, vrees ik, dezelfde fouten maken.
En dàt kwelt mij nog het meest...
'Leven met wroeging', zou daar een leidraad voor bestaan?
Dat soort kwellingen heb ik niet meer. Maar dat mag ook wel na pakweg twintig jaar schizoschap en wandelen in (geloofs)vertrouwen. :grijns: Voor mij staat nu helemaal vast dat het Eindeloos Bewustzijn (God) alles wat ik heb gedaan of gedacht zelf zo heeft gewild, met de bedoeling dat ik ervan zou leren. Als schizofreen, dus bewoner van twee werelden, krijg je je hele levensgeschiedenis te verwerken. Zoals ik al schreef aan Anthony in een andere topic: Dat ging dag en nacht door. Ik heb volgens mij zo ongeveer de wereldzeeën bij elkaar gehuild. Maar ik heb nu een andere visie op “karma”. Eigenlijk eentje die ik bij het begin van de geestelijke reis ook al had, maar nu doorleefd. Maar ik ben meestal heel voorzichtig daar iets over te zeggen want als je in de catharsis zit moet je wel in termen van karma denken, anders leer je niet. Het is niet je schuld maar je moet het op dat moment wel ownen. En ieder mensenleven is weer anders verlopen, ieder karakter is ook anders. Maar zelf ben ik er voor de volle 100 procent zeker van dat het “karma” (in negatieve zin) dat ik had door God gewild is. Geen greintje twijfel over mogelijk. Als dat niet zo is - maar zoals gezegd twijfel ik daar niet aan - dan bestaat God niet meer voor mij. Dan zou God (die God die de Vader genoemd wordt) écht de duivel (niet een rol maar een aparte enkel kwade godheid zoals christenen hem beschouwen) zijn. En dat is beslist niet zo. Hij heeft mij willens en wetens iets laten doen wat ik zou bezuren, maar met de reden om me daarmee later een geschenk te geven. Hij heeft me bewust - het is godsonmogelijk dat het anders zou zijn - doen struikelen, omdat Hij me daarna in een fuik zou laten zwemmen en het geschenk zou gaan geven wat ik daardoor pas zou kunnen kennen. Je moet zwart kennen voor je kunt weten wat wit is. Er is geen andere mogelijkheid whatsoever dat God mijn struikeling heeft gewild en veroorzaakt. Niets menselijks is mij vreemd, maar ik was gemiddeld best een goed mens. Hooggevoelig ook. Heel schuldgevoelig ook en heel consciëntieus. En ik ben in een positie gebracht waarin het niet anders kon dan dat ik zou vallen. Een andere uitkomst was niet mogelijk. Dat staat voor mij zo vast als het huis op de rots die Christus heet. Mijn conclusie is dus dat de Alverzoening dus waar is. Het kan niet anders.

Het laatste oordeel is in mijn optiek en naar mijn ervaring dan ook een oordeel dat aan jezelf als mens wordt overgelaten, nadat je Christus hebt ontvangen. En de uitkomst is dus altijd positief. Als het nog niet goed is dan is het het einde nog niet.
Hermetisch geschakeld

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 17
Berichten: 2712
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 22 jan 2020, 22:23

anthony68 schreef:
22 jan 2020, 02:35

Zelfcompassie stelt ons in staat veerkrachtig, begripvol en meelevend te zijn. Waarom heeft de bijbel het hier niet over? Of heb bedoelen ze dat met eigenliefde in bijbel? Is eigenliefde wel synoniem voor zelfcompassie of zijn het twee totaal verschillende begrippen?
De bijbel heeft het daar denk ik wel over, maar de meeste mensen zien het niet, omdat de essentie in zo’n dikke bundel met verschillende verhalen en genres in mijn optiek verloren gaat cq zo omgeven wordt door niet-essentie dat het ondergesneeuwd wordt. Ik vind persoonlijk de bijbel dan ook niet zo’n best boek op weg naar zelfrealisatie cq de Weg die tot de Waarheid en het Leven leidt. Maar goed, ik ben ook geen echte “lezer”. (klinkt gek, is ook heel paradoxaal, maar het is wel waar). Ik ben meer een meisje van de praktijk, een ervaarder, een doener en een contempleerder/beschouwer.

Maar goed, Jezus zegt heb je naaste lief als jezelf. Als je jezelf niet liefhebt, kun je eigenlijk je naaste ook niet liefhebben. Dat kan wel, maar dat hou je niet vol, daar bezwijk je aan. Is mij overkomen. Die paus, die Franciscus, die heeft een keer gezegd dat je je naaste méér lief moet hebben dan jezelf. Dat vind ik een heel antichristelijke uitspraak, dan heb je er in mijn optiek nog niet veel van begrepen. Kun je nog zoveel hoedjes op je kop zetten. Als je duurzaam je naasten wilt kunnen liefhebben moet je eerst jezelf kunnen liefhebben. Zelfcompassie is essentieel als je het mij vraagt.

Bedankt voor het noemen van het boek en de beschrijving. Ik heb de titel gereserveerd in de bieb, want ik vind het wel leuk om eens te lezen wat men daarin schrijft. Ik weet nu al dat ik het boek niet helemaal lezen zal, maar wel stukjes en dat is voor mij meestal voldoende om de essentie eruit te halen of ergens een puntje op een i te zetten.

(Hoe harder ik mij voorneem een boek helemaal te lezen, hoe zekerder is dat het niet lukt. LOL Dus neem ik het mij niet meer voor, dat is ook zelfcompassie).
Laatst gewijzigd door Bärbel op 22 jan 2020, 22:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Hermetisch geschakeld

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 19
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 22 jan 2020, 22:34

Eddie Coppens schreef: 'De gevaarlijkste', zou ik er zelf willen bijvoegen.
Dat hoeft niet.

viewtopic.php?f=17&t=2175

ΓΝΩΘΙ ΣΑΥΤΟΝ uitgelegd tegen wil en dank.
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 19
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 22 jan 2020, 23:06

Bärbel schreef:
22 jan 2020, 22:23
(Hoe harder ik mij voorneem een boek helemaal te lezen, hoe zekerder is dat het niet lukt. LOL Dus neem ik het mij niet meer voor, dat is ook zelfcompassie).
Het boek doet: :bfd:
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 17
Berichten: 2712
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 22 jan 2020, 23:13

arkhétupos schreef:
22 jan 2020, 23:06
Bärbel schreef:
22 jan 2020, 22:23
(Hoe harder ik mij voorneem een boek helemaal te lezen, hoe zekerder is dat het niet lukt. LOL Dus neem ik het mij niet meer voor, dat is ook zelfcompassie).
Het boek doet: :bfd:
LOL :K
Hermetisch geschakeld

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 17
Berichten: 2712
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 22 jan 2020, 23:15

arkhétupos schreef:
22 jan 2020, 22:34
Eddie Coppens schreef: 'De gevaarlijkste', zou ik er zelf willen bijvoegen.
Dat hoeft niet.

viewtopic.php?f=17&t=2175

ΓΝΩΘΙ ΣΑΥΤΟΝ uitgelegd tegen wil en dank.

Bedankt voor de link. Tegen wil en dank inderdaad zeg. Poeh. Maar ik heb genoten van enkele van je berichtjes in die topic. :grijns:
Laatst gewijzigd door Bärbel op 22 jan 2020, 23:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Hermetisch geschakeld

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 22 jan 2020, 23:18

Sorry, beetje off topic, maar deze schoot mij te binnen.


Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 17
Berichten: 2712
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 22 jan 2020, 23:20

bengel schreef:
22 jan 2020, 23:18
Sorry, beetje off topic, maar deze schoot mij te binnen.

Dankje voor het in herinnering brengen hihihi, die plaatste ik ooit ergens inderdaad maar weet niet meer waar.Gaaf he. Humor ook.
Hermetisch geschakeld

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 22 jan 2020, 23:25

Eddie Coppens schreef:
22 jan 2020, 19:48
'De gevaarlijkste', zou ik er zelf willen bijvoegen.
Hoe gevaarlijker, hoe harder je het nodig hebt, zou ik zeggen.
De weerstand is ook een vorm van iets inzien.
Een soort patstelling met jezelf.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 22 jan 2020, 23:31

Bärbel schreef:
22 jan 2020, 23:20
Dankje voor het in herinnering brengen hihihi, die plaatste ik ooit ergens inderdaad maar weet niet meer waar.Gaaf he. Humor ook.
Graag gedaan. Dank je voor het mij laten herinneren van dit leuke filmpje :-)

Humor heeft ook een bijzonder rolletje vind ik.
Soms moeten we lachen als iets waar is (of we denken het in ieder geval).
Maar waarom dan toch dat lachje ? :grijns:

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 17
Berichten: 2712
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 22 jan 2020, 23:41

bengel schreef:
22 jan 2020, 23:31
Bärbel schreef:
22 jan 2020, 23:20
Dankje voor het in herinnering brengen hihihi, die plaatste ik ooit ergens inderdaad maar weet niet meer waar.Gaaf he. Humor ook.
Graag gedaan. Dank je voor het mij laten herinneren van dit leuke filmpje :-)

Humor heeft ook een bijzonder rolletje vind ik.
Soms moeten we lachen als iets waar is (of we denken het in ieder geval).
Maar waarom dan toch dat lachje ? :grijns:
Om zijn uiterlijk. Dat vind ik zo grappig. LOL. En ook om hoe gggristenen op zoiets reageren, gemiddeld zeg maar. Vroeger vond ik dat moeilijk en tegenwoordig vind ik dat grappig. Dus vandaar hihihi. Het is een giechel zeg maar. Tis niet uitlachen en geen grijns maar het is gegiechel.
Hermetisch geschakeld

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 22 jan 2020, 23:53

Bärbel schreef:
22 jan 2020, 23:41
Om zijn uiterlijk. Dat vind ik zo grappig. LOL. En ook om hoe gggristenen op zoiets reageren, gemiddeld zeg maar. Vroeger vond ik dat moeilijk en tegenwoordig vind ik dat grappig. Dus vandaar hihihi. Het is een giechel zeg maar. Tis niet uitlachen en geen grijns maar het is gegiechel.
Oh. Ik was weereens onvoldoende duidelijk.
Ik begreep dat het geen uitlachen was.

Ik bedoelde het algemeen. Dat het kan gebeuren.

gggristenen mogen zich van mij ook veel vrijer voelen. Het 'harnas' werkt twee kanten (naar binnen en buiten) op. Ik snap de idee, maar meen toch dat het zelfontwikkeling in de weg staat.

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 17
Berichten: 2712
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 23 jan 2020, 00:04

bengel schreef:
22 jan 2020, 23:53
Bärbel schreef:
22 jan 2020, 23:41
Om zijn uiterlijk. Dat vind ik zo grappig. LOL. En ook om hoe gggristenen op zoiets reageren, gemiddeld zeg maar. Vroeger vond ik dat moeilijk en tegenwoordig vind ik dat grappig. Dus vandaar hihihi. Het is een giechel zeg maar. Tis niet uitlachen en geen grijns maar het is gegiechel.
Oh. Ik was weereens onvoldoende duidelijk.
Ik begreep dat het geen uitlachen was.

Ik bedoelde het algemeen. Dat het kan gebeuren.

gggristenen mogen zich van mij ook veel vrijer voelen. Het 'harnas' werkt twee kanten (naar binnen en buiten) op. Ik snap de idee, maar meen toch dat het zelfontwikkeling in de weg staat.
Ik deel je visie. Alleen heb ik nooit begrepen dat ze de inhoud niet herkennen uit de bijbel. Al draagt iemand een hoofddoek, een neusbel, tien oorringen of een paar strepen op zijn voorhoofd, of een hanekam, als wat hij zegt bijna letterlijk ook zo in de bijbel staat, en hij hetzelfde zelfs nog beter uitlegt, en ze serveren het af, dan serveren ze Christus af. Toen ik zelf nog in de zwaar bekrompen fase zat en kritisch of zelfs negatief reageerde, dan merkte ik daarbij wel altijd op dat iets van wat er gezegd werd wel “des Christus” was (is). Dat benoemde ik dan, waarop ik dan door de rest van de goegemeente ook weer aangevallen werd. Maar goed, ik ben gelukkig niet opgegroeid met die indoctrinatie en was dus van achtergrond heel veel vrijer in mijn levensbeschouwelijke houding. Ik denk wel dat het inderdaad zelfontwikkeling in de weg staat. Zelf heb ik ook vaak genoeg bruggen gebombardeerd (figuurlijk, overdrachtelijk gesproken dus). Niets menselijks is mij vreemd. Alleen erin blijven hangen is wat anders.
Laatst gewijzigd door Bärbel op 23 jan 2020, 20:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Hermetisch geschakeld

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 23 jan 2020, 00:31

Als ongelovige denk ik ook natuurlijk regelmatig, 'waarom zien ze het nou niet' :grijns:

Er spelen verschillende dingen:

Dezelfde boodschap zit in vele jasjes. Je moet maar net het jasje tegenkomen dat je leuk vindt, als je mode bewust bent natuurlijk. Anders is het gewoon lekker warm, z'n jas :-)

Ook denk ik dat vanzelfsprekendheid een zwaar onderschat ding is. Een boodschap staat niet op zichzelf, maar krijgt vorm en betekenis in het bewustzijn. Dit is niet bij iedereen gelijk. En hier druk ik mij nog mild uit. Zelfs taal is al niet zo eenduidig, als dat het misschien lijkt.

Ook zijn er mensen (ik) die wat minder volgzaam (kunnen) zijn.

Ook kan een boodschap de huidige ego ervaring verstoren :-)

Ook kan een boodschap relaties met anderen beïnvloeden.

En vast nog een hele lijst met andere significante aspecten.

Wat ik altijd maar denk is dat wat ik vreemd vind aan een ander, heb ik vast zelf ook. Maar dan in een andere vorm.

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 17
Berichten: 2712
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 23 jan 2020, 14:09

bengel schreef:
23 jan 2020, 00:31
Als ongelovige denk ik ook natuurlijk regelmatig, 'waarom zien ze het nou niet' :grijns:

Er spelen verschillende dingen:

Dezelfde boodschap zit in vele jasjes. Je moet maar net het jasje tegenkomen dat je leuk vindt, als je mode bewust bent natuurlijk. Anders is het gewoon lekker warm, z'n jas :-)

Ook denk ik dat vanzelfsprekendheid een zwaar onderschat ding is. Een boodschap staat niet op zichzelf, maar krijgt vorm en betekenis in het bewustzijn. Dit is niet bij iedereen gelijk. En hier druk ik mij nog mild uit. Zelfs taal is al niet zo eenduidig, als dat het misschien lijkt.

Ook zijn er mensen (ik) die wat minder volgzaam (kunnen) zijn.

Ook kan een boodschap de huidige ego ervaring verstoren :-)

Ook kan een boodschap relaties met anderen beïnvloeden.

En vast nog een hele lijst met andere significante aspecten.

Wat ik altijd maar denk is dat wat ik vreemd vind aan een ander, heb ik vast zelf ook. Maar dan in een andere vorm.

Bedankt voor deze “analyse” zeg maar. Zo had ik dat nog niet bekeken. ;)
Hermetisch geschakeld

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 23 jan 2020, 22:24

Roos Vonk vind ik wel sympathiek. Ik herinner me wel het onderzoek met professor Stapel over hufterige vleeseters. Ik was vandaag een hufter...

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 17
Berichten: 2712
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 23 jan 2020, 23:08

Leon schreef:
23 jan 2020, 22:24
Roos Vonk vind ik wel sympathiek. Ik herinner me wel het onderzoek met professor Stapel over hufterige vleeseters. Ik was vandaag een hufter...
Je weet toch wel dat dat onderzoek pure fraude was? Stapel kon de academische publicatiedruk niet aan en heeft alles bij elkaar gelogen. Helaas hebben die leugens zich al verspreid omdat zijn onderzoek voordat de fraude geconstateerd is reeds volop geciteerd is door andere (student)onderzoekers. Dus dat zogenaamde onderzoek van Stapel kon wel uit de roulatie gehaald worden, maar je weet niet waar het allemaal al is aangehaald en dan duikt het later weer op in andere publicaties.
Laatst gewijzigd door Bärbel op 23 jan 2020, 23:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Hermetisch geschakeld

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 17
Berichten: 2712
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 23 jan 2020, 23:12

Een Hindoestaanse collega van me at geen vlees meer toen hij terugkwam van een retraite in India. Hij zei dat hij zo’n geëvolueerde ziel was dat vlees eten hem schaadde. Vlees eten was te laag voor zijn hoogontwikkelde ziel en lichaam. Zijn lichaam, zo was zijn waan, verdroeg geen vlees meer. Ik zei nog tegen hem, pas je wel op, want ik heb een B12-tekort en dat schijnt ook veel voor te komen bij vegetariërs. Maar nee hoor, want hij was hoogontwikkeld, dus dat gold allemaal niet voor hem. Paar jaar later kreeg hij allemaal vreemde klachten, ik zei weer tegen hem....B12...., hij ging naar de dokter, prikte bloed. B12 tekort. Als je eenmaal een tekort hebt zit je je leven lang vast aan injecties en/of smelttabletten -> die moet je laten oplossen onder de tong, zodat het via je mondslijmvlies direct in de bloedbaan komt, want via het maagdarmkanaal neem je het niet op. Er zijn ergere dingen, maar vrolijk word je er ook weer niet van. Beter voorkomen dan genezen. En toegevoegde B12 in dranken en vleesvervangers en groenten en zo, kan het lichaam niet opnemen. Heb je niks aan. Vlees, zuivel, vis, eieren. Daar moet je het uit halen. Alleen dieren maken B12 aan in een samenstelling die via dierlijk voedsel door het menselijk lichaam via het maagdarmkanaal kan worden opgenomen. Vegetarisch dogma is allemaal schijnheiligheid. Zie eens hoe goed ik ben want ik eet geen vlees.
Hermetisch geschakeld

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 19
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 25 jan 2020, 01:33

Marmite!
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 19
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 25 jan 2020, 01:36

arkhétupos schreef:
25 jan 2020, 01:33
Marmite!
De oplossing!
Als je vegetarisch leven wilt en een gistextract daarbij wel kunt gebruiken.

(Die gisten maakt het niets uit waar ze nou zijn, binnen of buiten jouw lichaam: B12 is voor ons allemaal.)
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 17
Berichten: 2712
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 25 jan 2020, 02:30

arkhétupos schreef:
25 jan 2020, 01:33
Marmite!
Volgens mij , als ik mij goed herinner, gebruikte hij dat (zelf vind ik het niet te vreten). Naar eigen zeggen kreeg hij voldoende b12 binnen. Maar dat bleek dus niet zo te zijn. Maar goed, ik wil er geen welles nietes van maken. Je doet er goed aan het te laten controleren als je vegetarier bent.
Hermetisch geschakeld

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 19
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 25 jan 2020, 02:34

Ga het experiment eens aan, dan heb je uitkomsten, in plaats van rapporten van anderen te citeren.

Ik kan je vertellen dat marmite werkt.

Het enige waar de vegetarische goegemeente het niet over eens kan worden is of gisten nu wel of niet levend zijn.
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 19
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 25 jan 2020, 02:35

Net als paddestoelen.
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 19
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 25 jan 2020, 02:39

Met een dieet met daarin noten, avocado, en marmite, in voldoende hoeveelheden, kan een mens ruimschoots in de b12 behoefte voorzien.
(Vitamine D, foliumzuur, en dergelijke schuilen vooral in Pindakaas.)

Dat moet ook wel.

Hoe kon de mens anders ooit overleven met gras, toen er geen prooidieren meer waren?
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 19
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 25 jan 2020, 02:43

Het is erg gemakkelijk om te beweren dat je niet zonder iets kunt.

Het is moeilijker om het te staven.
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 19
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 25 jan 2020, 02:43

Laat staan bewijzen.
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 17
Berichten: 2712
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 25 jan 2020, 02:46

Ja dag Arkhe. Is bewezen en blijkt te kloppen. Geen medicus zal het tegenspreken. Mijn collega leefde een heel degelijk Vega leven. Maar had een tekort. Ik heb uitgelegd hoe het zit. Maar jij mag geloven wat je gelooft. En experimenteren wat je wilt met jezelf. :grijns:

Het vegetarisch dogma klopt niet. Een en ander is ook afhankelijk van genetische factoren ( o.a. intrinsic factor maar ook bijvoorbeeld bij ouderen, kan de maag het niet meer goed opnemen, dus heb je zo b12rijk mogelijke voedingsbron in zo goed mogelijk opneembare vorm nodig.). En onze lieve Heer heeft voorzien. Niets wat de mond ingaat verontreinigt een mens. Je mag alles eten en je hoeft niets te eten. Wees wijs en bepaal zelf, informeer je goed.
Laatst gewijzigd door Bärbel op 25 jan 2020, 02:52, 2 keer totaal gewijzigd.
Hermetisch geschakeld

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 19
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 25 jan 2020, 02:51

Jij mag geloven wat jij wilt.

Maar verkoop/verkondig het niet als waarheid.

(Mits jij alles zelf hebt meegemaakt, dan mag het -van mij tenminste- wel.)
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 17
Berichten: 2712
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 25 jan 2020, 02:53

arkhétupos schreef:
25 jan 2020, 02:51
Jij mag geloven wat jij wilt.

Maar verkoop/verkondig het niet als waarheid.

(Mits jij alles zelf hebt meegemaakt, dan mag het -van mij tenminste- wel.)
Heb het zelf meegemaakt. Dat weet je best. Jij was het zelf die mij weer aan het vlees eten zette. En gelukkig maar. Maar het zijn gewoon wetenschappelijke feiten.
Hermetisch geschakeld

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 19
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 25 jan 2020, 02:53

Neen.
Je vergist je.
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 17
Berichten: 2712
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 25 jan 2020, 02:54

arkhétupos schreef:
25 jan 2020, 02:53
Neen.
Je vergist je.
Neen.
Ik vergis me niet.
Hermetisch geschakeld

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 19
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 25 jan 2020, 02:54

Een dergelijk experiment is nog nooit uitgevoerd geweest.
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 19
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 25 jan 2020, 02:56

Bärbel schreef:
25 jan 2020, 02:54
Ik vergis me niet.
Wel, ik ben niet dat wat jij voor je geest haalt.
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 17
Berichten: 2712
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 25 jan 2020, 03:03

P.S. ze verkopen ook meelwormen en sprinkhanen bij Albert Heijn. Een eurootje of acht per bakje. Zijn vast ook heel goed ergens voor. Al was het maar om de ondankbare westerling dankbaarheid te leren voor het stukje vlees dat men op het bord had vroeger. De boer heeft het gedaan? U voelt zich zo ingenomen met uw eigen goedheid? Hiero,ga maar derde wereld voer vreten dan. Is lekker voedzaam. Blijf je lekker slank van ook. Dat weten ze in Biaffra immers ook.

https://www.ah.nl/producten/product/wi2 ... prinkhanen

https://duurzaaminsecteneten.nl/tag/albert-heijn/
Laatst gewijzigd door Bärbel op 25 jan 2020, 03:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Hermetisch geschakeld

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 19
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 27 jan 2020, 02:12

Waarom wil de "Westerling" andermans voedsel opeten?
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 17
Berichten: 2712
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 28 mar 2020, 15:24

arkhétupos schreef:
25 jan 2020, 02:39
Met een dieet met daarin noten, avocado, en marmite, in voldoende hoeveelheden, kan een mens ruimschoots in de b12 behoefte voorzien.
(Vitamine D, foliumzuur, en dergelijke schuilen vooral in Pindakaas.)

Dat moet ook wel.

Hoe kon de mens anders ooit overleven met gras, toen er geen prooidieren meer waren?
Oh zo. Okay.

Ik mocht destijds geen noten. Helemaal niet. Zit oxaal in. Had een enorme lijst met verboden. Ik moest eveneens alles vermijden waar vitamine C in zit. Groene groenten mochten niet, zuurkool mocht niet. Thee niet. Noten niet. Citrusvruchten niet. Steenvruchten niet. Niks mocht. De huisarts wist toen nog helemaal niet dat het niet door de stofwisseling kwam dat ik niersteen had. Ik grapte altijd dat als ik me aan de meegegeven ellenlange dieetlijst hield , waar alles wat gezond is op verboden was, dat ik dan vanzelf wel dood ging. :grijns: Vijftien jaar later toen ik hemel en aarde bewoog om naar een uroloog te mogen, verloste deze mij van de verbodenlijst. Die was sowieso onhoudbaar. Maar bleek zeker in mijn geval niet steekhoudend steenhoudend steenverlossend. Dus.

Heb aantal jaren ook nog erbij als vegetariër geleefd. Denk dat dat de B12 druppel is geweest.

Deze wereld is gestoord.
Laatst gewijzigd door Bärbel op 28 mar 2020, 18:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Hermetisch geschakeld

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 17
Berichten: 2712
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 28 mar 2020, 15:39

arkhétupos schreef:
25 jan 2020, 02:54
Een dergelijk experiment is nog nooit uitgevoerd geweest.
Er komt een duisternis op de wereld die er nog nooit eerder is geweest. Ja. Misschien dat de mensen dat inmiddels beginnen te beseffen. Schizos wisten dat al veel langer. Maar die zijn gek volgens nepchristenen.
Hermetisch geschakeld

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 30 mar 2020, 00:06

Was mij ook al opgevallen hoor. Die schizo's hebben het prima door. Exposed, debunked, fake shit, dope shit bro !!! Fucking clear minded shit going on, enzo, zeg maar, woehoeeeeeeeeeeee \:D/ \:D/ \:D/ \:D/ \:D/ \:D/

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 19
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 30 mar 2020, 00:30

Ohm
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 19
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 30 mar 2020, 00:30

(Wet van ~)
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 2 gasten