Leon schreef: ↑27 nov 2019, 10:12
anthony68 schreef: ↑27 nov 2019, 09:43
Ongelezen bericht door Leon » vr feb 01, 2019 6:18 pm
@anthony68
je noemt afbouwen van medicatie om VRIJ te zijn. Dan vraag ik: Wat is vrijheid?
Goede vraag!
Vrijheid voor mij is
a. Leven/spreken/uiten/bewegen/enz. zoals je wilt/wenst, zonder daarin belemmerd te worden door waarden & normen anderen, wetten en regels overheid, discriminatie & stigmatisering anderen(dus begrepen, gerespecteerd en geaccepteerd te worden), geen rekening te houden met anderen, enz.
b. Ideale vrijheid is voor mij als 'leven op in hutje midden in natuur, met alle comfort van dien.'
c.Geen 'gedwongen' medicatie omdat je wordt gestigmatiseerd door samenleving als 'GGZ patient' met label of door 'zero tolerance beleid' van politie.
d.Niemand verantwoordelijkheid moeten geven over je daden en keuzes in jouw leven.
e.Niet 24/7 in de gaten gehouden worden door 'big brother/big data' etc.
f. Geen last hebben van 'sociale controle' maatschappij.
zo kan ik nog eindeloos verder gaan...
Volgens de filosoof Immanuel Kant komt vrijheid altijd met plicht.
Ik kan dit wel volgen, wil dit zelfs volgen, dus ik denk wat anders over vrijheid.
Toevallig ben ik bij les12 van mijn basisfilosofie cursus (laurius.nl) met Kant bezig geweest.

Hij zegt idd:
De mens is instinctgereduceerd: hij volgt niet de "dwang van natuur", hij is (relatief) vrij. Dat wil zeggen dat hij vrij is om zich op verschilende manieren te gedragen
("Zie mijn definitie van vrijheid red.")
Hij stelt zich open voor de wereld, hij is een niet-vastgelegd wezen. Zijn niet-vastgelegde karakter impliceert onomwonden dat de mens keuzes moet maken waarbij hij zelf moet overwegen en afwegen. Wat hij moet overwegen, dient hij in de buitenwereld te ervaren. Hoe hij moet afwegen is een vaardigheid die hij alleen maar kan leren in ervaring met anderen.
Maar vanuit Kant's perspectief ben heb ik GEEN ECHTE VRIJHEID, zoals ik in mijn eigen definitie heb verwoord, het is zoals je zegt @Leon relatieve vrijheid!!!
Toelichting
ECHTE vrijheid in deze maatschappij is een utopie, dan moet je echt gaan wonen in 'een hutje aan bosrand'. Maar om te leven en contact met je vrienden en familie te houden moet je gebruik maken van de middelen van de maatschappij (belasting betalen, school, ziekenhuis, apotheek, kapper, slager, bakker, wegen, elektriciteit, telefoon, boodschappen, kleding, zuiver water, brandstof, vuur, enz.)
Ik zou totaal 'zelfvoorzienend' kunnen zijn, maar dat is heeeeeeeel veel werk!
Dus slik ik braaf mijn 'anti-fictie medicatiedempers' en leef in mijn bubbel, wetende dat ik NOOIT ECHT vrij kan zijn?! Zoals de parabel van plato 'allegorie van de grot'. Ik leef in de grot, maar echt naar buiten toe lopen en tussen de bomen en frisse lucht leven zodat ik ECHT VRIJ ben zoals Plato's metafoor, zal ik nooit worden?!
Er is altijd een hogere macht waar ik, me aan moet verantwoorden 'op mijn pad naar vrijheid', jammer genoeg...
Dit is het lesmateriaal:
Filosofie
Les 12
Homo educandus: eerst de vonk, dan het vuur
Inhoudsopgave
12.1
Inleiding .................................................................................................
12.2
Leren is noodzaak .................................................................................
12.3
Opvoeding: fysiek èn psychisch ............................................................
12.4
Scholing: begin met motivatie................................................................
12.4.1
Socrates als ‘pedagogische eros’ ..........................................................
12.4.2
Balans tussen afstand en nabijheid .......................................................
12.5
Vorming: de culturele buitenwereld .......................................................
12.6
Educatie: alles komt samen...................................................................
12.7
Samenvatting .........................................................................................
12.8
Oefenopgave .........................................................................................
11
12.9
Huiswerkopgave ....................................................................................
11
12.10
Antwoord oefenopgave ..........................................................................
© Copyright Laudius (meer mag ik niet laten zien?!
Dit is mijn antwoord op opdracht:
Vraag:
Wat zou Kant verstaan onder ‘disciplinering’? (Lezingen over pedagogiek, 1830).
Antwoord:
“Maatschappelijke discipline (HOMO educabilis)of tucht middels 3R(rust, reinheid en regelmaat) verandert het dierlijke in het menselijke. (gevangenissen, GGZ zorg, scholen, enz.) Volgens kan moet hij die keuzes zelf kunnen afwegen en niet krijgen opgelegd middels een belonings- en straffensysteem”
De maatschappelijke discipline leidt alleen volgens Kant tot ‘gedresseerde apen’, echte discipline komt alleen als kinderen/mensen “NADENKEN over morele daden en de ook ECHT van binnen uit BEGRIJPEN”(HOMO educandus), in plaats van buitenaf krijgen opgelegd middels straffen en beloningssystemen. Zijn idee is opvoeding in overeenstemming de jeugd te doen inzien voor hun rol in de mensheid en hun verantwoordelijkheid voor de gehele bestemming ervan:
Voorbeeld:
Begrijpen dat het niet LOGISCH is te liegen, stelen etc. als iedereen het wel doet, want dan heeft jouw daad geen toegevoegde waarde meer. Iedereen doet het dus wat maakt het uit?!
In tegenstelling tot wanneer niet iedereen dat doet, dan zou jouw leugen of diefstal enz. een grote impact hebben:
1. Je wordt niet meer vertrouwd
2. consequenties (geweld, schelden, , wangedrag, strafblad, strafwerk, boze ouders, verkeerd pad geraken (crimineel)enz.
3. Karma
4. Je houdt jezelf voor de gek.
5. Behandel anderen zoals je jezelf behandeld (je zou toch niet van jezelf stelen of liegen enz.?!
Kant wilde de jeugd doen inzien dat het belangrijker is om zelfstandig te leren denken en relativeren, reflecteren om betere morele keuzes te maken gebaseerd op jou eigen waarden en normen, zodat jij ook de waarden en normen van anderen kan respecteren en uiteindelijk ook die van de maatschappij waarin je woont en leeft. Wat weer vereist dat je verantwoordelijkheid neemt en uiteindelijk volwassen keuzes kunt maken als je later kinderen krijgt.
Dus het goede doen vanwege het goede zelf, omdat je de juiste (goede) intenties hebt en niet om dat je bang bent voor de consequenties (straffen enz.).
Kant wilde dat mensen autonoom besef ontwikkelden en zich niet doelloos, onmondig laten leiden door de wensen van anderen:
‘Sapre aude’!’ = “Durft te denken”
Alleen een ‘vrij mens’ kan bij zichzelf nagaan of zijn handelen moreel rechtvaardig is. Vrijheid impliceert verantwoordelijkheid. “Ik beloof het goede te doen”, “Gij zult aardig zijn” (Categorisch Imperatief, Kant). Dus wat je altijd MOET doen, ongeacht de omstandigheden. Jezelf een spiegel voor houden. Puur uit respect voor morele regels.
Conclusie:
het enige goede is, “De WIL om het goede te doen, begrijpen,” De rest is alleen het temmen van onze driften. Want het belonings- en straffensysteem kan voor zowel het goede als het kwade worden gebruik. Het zijn niet de consequenties die bepalend zijn, maar “de juiste WIL/motivatie’
Kant zegt ook:
“Jeugd moeten niet voor tegenwoordige, maar voor in de toekomst betere toestand van het menselijke geslecht opgevoed worden”.
Opvoeden is dus volgens Kant “een goed gesprek in park en eindeloos reflecteren, relativeren, moraliseren, complementeren enz. over het leven, i.p.v. samenkomen op ‘school of clubs en gezellig’ doen.” Zijn exacte worden “De kunst van het ‘goede gesprek’”.
Ik wacht nog op feedback leraar...

If words control you, that means everyone else can control you. Breathe and allow things to pass. - Warren Buffett