Wu wei

Ooit gedaan? Gewoon beginnen met schrijven wat je nu denkt en je mee laten voeren op de golven van je gedachten en maar zien waar dat toeleidt. Neem de test en begin gewoon te schrijven...
Plaats reactie
Verwijderde gebruiker

Wu wei

Bericht door Verwijderde gebruiker » 11 aug 2019, 11:25

Had ik nu moeten schrijven over wu wei?

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 11 aug 2019, 12:16

Het hoofd is in verwarring, en het lichaam vindt het goed.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 11 aug 2019, 19:29

Was jouw dag de moeite waard?

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 11 aug 2019, 19:45

Bärbel schreef:
11 aug 2019, 19:33
Leon schreef:
11 aug 2019, 19:29
Was jouw dag de moeite waard?
Zeer. En de jouwe? Ik hoop dat jij ook een fijne dag had?
Dus je bent weer watverder met het boek?
Ik ben wat verder met een luisterboek over de Verlichting.
En twee belangrijke inzichten; evolutie moet je niet haar gang laten gaan, en het leven wordt de moeite waard als je het voor elkaar de moeite waard maakt.

Gebruikersavatar
Eddie Coppens
Posts in topic: 15
Berichten: 464
Lid geworden op: 05 sep 2018, 18:08
Contacteer:

Bericht door Eddie Coppens » 11 aug 2019, 20:08

Mag ik de titel van het boek, waarover jullie het hebben? Ikzelf heb dit in mijn boekenkast gevonden:

Wu-wei of niet-handelen

Uit het feit dat de tegenstellingen elkaar voortbrengen, wordt de volgende conclusie getrokken:

Daarom blijft de wijze bij de daad zonder handelen En beoefent het vertellen zonder woorden. (Tao-te Ching 2)
De hier gebruikte uitdrukking wu-wei keert voortdurend terug in het taoïsme. Wei is het doelbewuste handelen; de uitdrukking wu-wei impliceert dus niet per se inactiviteit, maar houdt in dat er niet bewust naar een doel wordt gestreefd:
De weg handelt nooit, maar toch blijft niets ongedaan.
(Tao-te Ching 37)
Wu-wei of wei-wu-wei (handelen door niet-handelen) betekent bij Lao- tzu: zo min mogelijk ingrijpen in de processen zoals die nu eenmaal plaatsvinden en het eigen handelen niet laten beheersen door doeleinden die men wil bereiken, maar eenvoudig deelhebben aan de spontaniteit van de weg.
Niet alleen het bewuste handelen, het streven naar een doel, maar raffinement wordt door Lao-tzu verworpen:
De vijf kleuren [groen, rood, geel, wit, zwart] verblinden het oog,
De vijf tonen [van de pentatonische schaal: C, D, E, G, A] maken het oor doof,
De vijf smaken [wrang, bitter, zoet, zuur, zout] stompen het gehemelte af.
(...)
Daarom is de wijze voor de maag en niet voor het oog.
(Tao-te Ching 12)

Zoals uit de gegeven citaten blijkt, heeft deze afkeer van raffinement een anti-intellectueel tintje. Lao-tzu komt hierin - onder andere door de apodictische manier van stellen — overeen met de aan het eind van het vorige hoofdstuk besproken primitivistische opvattingen, terwijl Chuang-tzu weliswaar een volstrekt scepticisme of agnosticisme verdedigt, maar dit met geraffineerde logische middelen doet.

(uit: Het Chinese denken – Geschiedenis van de Chinese filosofie in hoofdlijnen. Karel van der Leeuw)

Mijn schoondochter is Chinese, daarom heb ik er wat van in huis...

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 11 aug 2019, 20:14

Eddie Coppens schreef:
11 aug 2019, 20:08
Mag ik de titel van het boek, waarover jullie het hebben? Ikzelf heb dit in mijn boekenkast gevonden:

Wu-wei of niet-handelen

Uit het feit dat de tegenstellingen elkaar voortbrengen, wordt de volgende conclusie getrokken:

Daarom blijft de wijze bij de daad zonder handelen En beoefent het vertellen zonder woorden. (Tao-te Ching 2)
De hier gebruikte uitdrukking wu-wei keert voortdurend terug in het taoïsme. Wei is het doelbewuste handelen; de uitdrukking wu-wei impliceert dus niet per se inactiviteit, maar houdt in dat er niet bewust naar een doel wordt gestreefd:
De weg handelt nooit, maar toch blijft niets ongedaan.
(Tao-te Ching 37)
Wu-wei of wei-wu-wei (handelen door niet-handelen) betekent bij Lao- tzu: zo min mogelijk ingrijpen in de processen zoals die nu eenmaal plaatsvinden en het eigen handelen niet laten beheersen door doeleinden die men wil bereiken, maar eenvoudig deelhebben aan de spontaniteit van de weg.
Niet alleen het bewuste handelen, het streven naar een doel, maar raffinement wordt door Lao-tzu verworpen:
De vijf kleuren [groen, rood, geel, wit, zwart] verblinden het oog,
De vijf tonen [van de pentatonische schaal: C, D, E, G, A] maken het oor doof,
De vijf smaken [wrang, bitter, zoet, zuur, zout] stompen het gehemelte af.
(...)
Daarom is de wijze voor de maag en niet voor het oog.
(Tao-te Ching 12)

Zoals uit de gegeven citaten blijkt, heeft deze afkeer van raffinement een anti-intellectueel tintje. Lao-tzu komt hierin - onder andere door de apodictische manier van stellen — overeen met de aan het eind van het vorige hoofdstuk besproken primitivistische opvattingen, terwijl Chuang-tzu weliswaar een volstrekt scepticisme of agnosticisme verdedigt, maar dit met geraffineerde logische middelen doet.

(uit: Het Chinese denken – Geschiedenis van de Chinese filosofie in hoofdlijnen. Karel van der Leeuw)

Mijn schoondochter is Chinese, daarom heb ik er wat van in huis...
Interessant, niet bewust naar een doel streven maakt het voor de ander lastig je te helpen.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 11 aug 2019, 20:17

Bärbel schreef:
11 aug 2019, 19:55

Nee nog niet. Wu wei. Het leven doorkruist alle planningen. Ik heb mijn dag doorgebracht met simpelweg gelukkig zijn met mijzelf te zijn en te genieten van de enorme liefde die ik vandaag in en om mij heen voel. En alle pijn is uit het hart. Alle spanning uit het hoofd. Volgens mij heb ik dit nog nooit eerder meegemaakt.
“Leon” schreef:Ik ben wat verder met een luisterboek over de Verlichting.
En twee belangrijke inzichten; evolutie moet je niet haar gang laten gaan,
Heb je zin om dit uit te leggen? Hoeft niet he, maar als je zin hebt zou ik het leuk vinden om te weten wat je daarmee
Gaat er over hoe moeder-kind relaties worden als het kind moeite moet doen om geboren te worden, niet fijn.

Gebruikersavatar
Eddie Coppens
Posts in topic: 15
Berichten: 464
Lid geworden op: 05 sep 2018, 18:08
Contacteer:

Bericht door Eddie Coppens » 11 aug 2019, 21:10

Bärbel schreef:
11 aug 2019, 20:25
“de moed jezelf te zijn”
O.a. dit vond ik in een Bol.com recensie:
'Het zijn de inzichten van Alfred Adler – de grote pionier van de mindfulness-beweging - die ultiem bevrijdend werken en ons allemaal in staat stellen eindelijk de beperkingen die ánderen ons opleggen te negeren. En die ons helpen om blijvend geluk te vinden.'

Het is een interessant filosofie-onderwerp: We zijn sociale wezens en dus in zekere mate solidair met onze medemensen, hoe kunnen we voorkomen dat we door hen onderdrukt worden zonder van de weeromstuit solitair te worden?

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 11 aug 2019, 21:23

Eddie Coppens schreef:
11 aug 2019, 21:10
Bärbel schreef:
11 aug 2019, 20:25
“de moed jezelf te zijn”
O.a. dit vond ik in een Bol.com recensie:
'Het zijn de inzichten van Alfred Adler – de grote pionier van de mindfulness-beweging - die ultiem bevrijdend werken en ons allemaal in staat stellen eindelijk de beperkingen die ánderen ons opleggen te negeren. En die ons helpen om blijvend geluk te vinden.'

Het is een interessant filosofie-onderwerp: We zijn sociale wezens en dus in zekere mate solidair met onze medemensen, hoe kunnen we voorkomen dat we door hen onderdrukt worden zonder van de weeromstuit solitair te worden?
zeker interessant, ik zal er over nadenken

Gebruikersavatar
Eddie Coppens
Posts in topic: 15
Berichten: 464
Lid geworden op: 05 sep 2018, 18:08
Contacteer:

Bericht door Eddie Coppens » 11 aug 2019, 22:22

Leon schreef:
11 aug 2019, 21:23
zeker interessant, ik zal er over nadenken
Bärbel schreef:
11 aug 2019, 21:48
Ik sta, je zeer erkentelijk zijnde, open voor je eventueel advies/visie.
Ik moet zeer bescheiden zeggen: ik ben hier al een paar jaartjes mee bezig, een afgeronde theorie heb ik nog niet ter wereld gebracht...

Een filosofisch systeem, dus consistent, dat altijd en overal hout snijdt, behoort, voor zover ik de menselijke aard ken, niet tot de mogelijkheden.
Dit heeft met de inborst van ieder van ons persoonlijk te maken maar ik kan alleen voor mezelf spreken.
Er zijn mensen die liever gevreesd en gehaat worden dan onzichtbaar te zijn, er zijn mensen liever dood zijn dan hun status te verliezen, er zijn mensen die liever anoniem door het leven gaan dan anderen te hinderen of door anderen gehinderd te worden, en er zijn mensen die een beetje van dit alles in zich hebben, naargelang de omstandigheden.
Het oude Nederlandse spreekwoord: 'Wie goed doet, goed ontmoet' heeft zeker ook zijn waarde, het hangt voor een groot deel af van de persoonlijke empathie, en de persoonlijke geschiedenis.
Dit is in het kort hoever ik hiermee sta...

Gebruikersavatar
Eddie Coppens
Posts in topic: 15
Berichten: 464
Lid geworden op: 05 sep 2018, 18:08
Contacteer:

Bericht door Eddie Coppens » 11 aug 2019, 22:58

Over wu-wei:
Tegenwoordig schijnt men niet zinvol te kunnen leven wanneer men geen 'project' heeft.
Reeds op jeugdige leeftijd wordt men verondersteld te weten 'waar men heengaat': technicus, wetenschapper, sportman, artiest, als het maar niet 'gewoon' is, en liefst rijk en beroemd.
Paradoxaal genoeg wordt ook de kindsheid een eind uitgerekt: in een journaal laatst had men het over 'een jongen van éénentwintig jaar.
Op die leeftijd had ik al vier jaar fabriek èn een legerdienst achter de rug (wat ik vanzelfsprekend niet wil verheerlijken).
Wanneer men begiftigd is met duidelijke talenten (aanleg) zou ik heel kantiaans zeggen: (h)erken die als een verplichting om ze te ontwikkelen, uit dankbaarheid en respect voor minder fortuinlijke mensen, snoef er niet mee maar verberg ze ook niet, en handel als een wijze maagd uit het evangelie (Matteüs 25: 1-13).
Zoals ik al elders op het forum schreef: 'het geluk is een vogeltje maar je moet het kunnen vangen...'
Wu-wei is voor mij: toegerust zijn voor een wandeltocht waarbij alle wegen open liggen.

Het tegendeel is:

Step by step

'Steeds hoger, the limit is the sky',
Bezweert de goeroe en de econoom,
'Beneden is het schouwspel niet zo fraai,
Ginds boven wenkt de uitgeslapen droom'.

Maar elke tree blijft zichzelf herhalen
En draait in een tredmolen rond;
Wie het hardst rent om de top te halen
Komt vaak het minste van de grond.

Aan alle goedwilligen: welterusten!

Gebruikersavatar
Eddie Coppens
Posts in topic: 15
Berichten: 464
Lid geworden op: 05 sep 2018, 18:08
Contacteer:

Bericht door Eddie Coppens » 12 aug 2019, 07:22

Ook goeie morgen, vroege vogel!

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 12 aug 2019, 08:36

Eddie Coppens schreef:
11 aug 2019, 22:22
Een filosofisch systeem, dus consistent, dat altijd en overal hout snijdt, behoort, voor zover ik de menselijke aard ken, niet tot de mogelijkheden.
Dit heeft met de inborst van ieder van ons persoonlijk te maken maar ik kan alleen voor mezelf spreken.
Er zijn mensen die liever gevreesd en gehaat worden dan onzichtbaar te zijn, er zijn mensen liever dood zijn dan hun status te verliezen, er zijn mensen die liever anoniem door het leven gaan dan anderen te hinderen of door anderen gehinderd te worden, en er zijn mensen die een beetje van dit alles in zich hebben, naargelang de omstandigheden.
Het oude Nederlandse spreekwoord: 'Wie goed doet, goed ontmoet' heeft zeker ook zijn waarde, het hangt voor een groot deel af van de persoonlijke empathie, en de persoonlijke geschiedenis.
Dit is in het kort hoever ik hiermee sta...
Even meedenken; kan een toneelspeler die een rol speelt in het heetst van het spel zichzelf vergeten? Of is er altijd wel een moment van luciditeit?
Elk mens heeft toch een soort besef van een gespeelde rol?

Gebruikersavatar
Eddie Coppens
Posts in topic: 15
Berichten: 464
Lid geworden op: 05 sep 2018, 18:08
Contacteer:

Bericht door Eddie Coppens » 12 aug 2019, 10:41

Leon schreef:
12 aug 2019, 08:36
Elk mens heeft toch een soort besef van een gespeelde rol?
Ik denk toch dat niet iedereen het ermee eens zal zijn.
Ikzelf heb soms wel momenten dat ik 'meevoois' met de rest, kwestie van niet uit de toon te vallen.
Nu ik wat ouder ben en mijn boterham er niet meer van afhangt, steeds minder.
Ik ken wat zogenaamde 'publieke figuren', die beamen wel, in een openhartige bui, het 'rollenspel'.
Het is soms ook de zaak om een ander part van jezelf boven te halen, ik zou haast zeggen een andere 'laag' van je persoonlijkheid.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 12 aug 2019, 11:44

Eddie Coppens schreef:
12 aug 2019, 10:41
Leon schreef:
12 aug 2019, 08:36
Elk mens heeft toch een soort besef van een gespeelde rol?
Ik denk toch dat niet iedereen het ermee eens zal zijn.
Ikzelf heb soms wel momenten dat ik 'meevoois' met de rest, kwestie van niet uit de toon te vallen.
Nu ik wat ouder ben en mijn boterham er niet meer van afhangt, steeds minder.
Ik ken wat zogenaamde 'publieke figuren', die beamen wel, in een openhartige bui, het 'rollenspel'.
Het is soms ook de zaak om een ander part van jezelf boven te halen, ik zou haast zeggen een andere 'laag' van je persoonlijkheid.
Niet iedereen hoeft het er mee eens te zijn. Het is geen mening.
Wel zou het misschien fijner zijn als de feiten zodanig flexibel uitgelegd kunnen blijven worden dat de tegengestelde meningen mogelijk blijven.
Je wil niet dat er alleen maar tragedie is toch?

Gebruikersavatar
Eddie Coppens
Posts in topic: 15
Berichten: 464
Lid geworden op: 05 sep 2018, 18:08
Contacteer:

Bericht door Eddie Coppens » 12 aug 2019, 14:16

Uit welke diepten komen deze zinnen? ik kan weer niet volgen...

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 12 aug 2019, 15:11

Eddie Coppens schreef:
12 aug 2019, 10:41
Ik denk toch dat niet iedereen het ermee eens zal zijn.
Leon schreef:
12 aug 2019, 11:44
Niet iedereen hoeft het er mee eens te zijn. Het is geen mening.
Eddie Coppens schreef:
12 aug 2019, 10:41
Het is soms ook de zaak om een ander part van jezelf boven te halen, ik zou haast zeggen een andere 'laag' van je persoonlijkheid.
Ik kom er maar niet bij, bij die andere laag...misschien ook beter van niet....

Gebruikersavatar
Eddie Coppens
Posts in topic: 15
Berichten: 464
Lid geworden op: 05 sep 2018, 18:08
Contacteer:

Bericht door Eddie Coppens » 12 aug 2019, 16:47

Leon schreef:
12 aug 2019, 15:11
.misschien ook beter van niet....
Waarom?
Je kan ook van facetten spreken als dat vertrouwder klinkt.
Filosoferen, iets wetenschappelijks trachten te begrijpen, creatief en artistiek bezig zijn, muziek beluisteren, ik heb het gevoel dat ik telkens een andere laag (facet) van mezelf aanspreek. Heb jij dat niet?
Ik heb vaak het gevoel in verschillende zelven uiteen te vallen, een beetje als sommige werken van Picasso et al.

Ik zie niet goed de link met wu-wei...

Gebruikersavatar
Eddie Coppens
Posts in topic: 15
Berichten: 464
Lid geworden op: 05 sep 2018, 18:08
Contacteer:

Bericht door Eddie Coppens » 12 aug 2019, 18:04

Bärbel schreef:
12 aug 2019, 17:30
de moeiteloosheid van het zijn
...en de moeite die velen zich getroosten om bepaalde facetten van zichzelf (die ze misschien not-done vinden) angstvallig te negeren...

Gebruikersavatar
Eddie Coppens
Posts in topic: 15
Berichten: 464
Lid geworden op: 05 sep 2018, 18:08
Contacteer:

Bericht door Eddie Coppens » 12 aug 2019, 18:05

Eddie Coppens schreef:
12 aug 2019, 16:47
in verschillende zelven uiteen te vallen
wat geen verscheurdheid hoeft te betekenen!

Gebruikersavatar
Eddie Coppens
Posts in topic: 15
Berichten: 464
Lid geworden op: 05 sep 2018, 18:08
Contacteer:

Bericht door Eddie Coppens » 12 aug 2019, 18:07

Bärbel schreef:
12 aug 2019, 17:30
Het is lang geleden dat ik nog zoveel plezier in mezelf heb gehad als de afgelopen dag(en)
misschien het begin van 'domweg gelukkig zijn' ?

J. C. BLOEM (1887-1966)
De Dapperstraat

Natuur is voor tevredenen of legen.
En dan: wat is natuur nog in dit land?
Een stukje bos, ter grootte van een krant,
Een heuvel met wat villaatjes ertegen.

Geef mij de grauwe, stedelijke wegen,
De’ in kaden vastgeklonken waterkant,
De wolken, nooit zo schoon dan als ze, omrand
Door zolderramen, langs de lucht bewegen.

Alles is veel voor wie niet veel verwacht.
Het leven houdt zijn wonderen verborgen
Tot het ze, opeens, toont in hun hogen staat.

Dit heb ik bij mijzelven overdacht,
Verregend, op een miezerigen morgen,
Domweg gelukkig, in de Dapperstraat.

Gebruikersavatar
Eddie Coppens
Posts in topic: 15
Berichten: 464
Lid geworden op: 05 sep 2018, 18:08
Contacteer:

Bericht door Eddie Coppens » 12 aug 2019, 18:37

Bärbel schreef:
12 aug 2019, 18:23
Die haalde ik zelf ook elders aan op 16 december vorig jaar
Wat doe ik, het weghalen?
Bärbel schreef:
12 aug 2019, 18:29
voor sommige facetten moet je met zijn tweeën zijn
Dat bedoelde ik niet.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 12 aug 2019, 20:33

Bärbel schreef:
12 aug 2019, 18:47
Eddie Coppens schreef:
12 aug 2019, 16:47
Leon schreef:
12 aug 2019, 15:11
.misschien ook beter van niet....
Waarom?
Je kan ook van facetten spreken als dat vertrouwder klinkt.
Filosoferen, iets wetenschappelijks trachten te begrijpen, creatief en artistiek bezig zijn, muziek beluisteren, ik heb het gevoel dat ik telkens een andere laag (facet) van mezelf aanspreek. Heb jij dat niet?
Ik heb vaak het gevoel in verschillende zelven uiteen te vallen, een beetje als sommige werken van Picasso et al.

Ik zie niet goed de link met wu-wei...
Ik kan me vergissen, maar misschien bedoelt Leon de schaduw.

Zelf kreeg ik ook met mijn schaduwkant te maken toen ik begon met leren schakelen. Mijn schaduwkant kwam tot uiting tegenover Arkhétupos en daarmee dus ook tegen mijzelf. Een leerling die leert autorijden schakelt in het begin ook nog wel eens verkeerd. Dan blijft de koppeling hangen tussen twee versnellingen in en dat maakt een heel lelijk geluid, dan hoor je krakkkkraaaakrkrukggrrrrkrrrrrrrg. Dat is geen gehoor. Maar na een paar lessen is dat verholpen.

Achteraf heb ik begrepen dat Arkhe dat wel had ingecalculeerd. :grijns:
Ik heb ervaring, mijn schaduwkant is dusdanig dat ik heel snel, door een onnadachtzame drive, in de gevangenis kan belanden. Dan ben ik wel heel snel af van ambities.

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 19
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 12 aug 2019, 20:58

"Op bezoek"
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 19
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 12 aug 2019, 21:00

Dan weet je nog steeds niet hoe het is, maar het kan een ervaring geven.
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 19
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 12 aug 2019, 21:03

Poirot beweerde overigens ooit eens dat hij nooit de perfecte moord zou kunnen begaan.
(Het is hem toch gelukt.)

"De schuldige is bekend, maar kan door overleden te zijn niet meer berecht worden."

Dat heeft oren naar terrorisme, maar ook net weer niet.

Propaganda?
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 19
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 12 aug 2019, 21:06

Eddie Coppens schreef:
12 aug 2019, 18:07
Natuur is voor tevredenen of legen.
Geef mij de grauwe, stedelijke wegen,
Alles is veel voor wie niet veel verwacht.
Dit heb ik bij mijzelven overdacht,
Dapperstraat = propaganda.
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 19
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 12 aug 2019, 21:10

Zit niet aan mijn geest
Laat mij die van U vatten
Om mee het Oneindige in te sleuren

Een eindeloze toog met onkiesbaar veel prethaken
Ik wil ze allemaal proberen
Naar huis mag ik toch niet meer, over de openbare weg.
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 19
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 12 aug 2019, 21:11

U gaat weg?
Dat is jammer!
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 19
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 12 aug 2019, 21:12

Maar, meer prethaken voor mij!

("Zonnige kijk")
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 19
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 12 aug 2019, 21:13

Joy-riden, kan dat dan met permissie?
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 19
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 12 aug 2019, 21:14

(Binnen een gevangenis? Geldt daar justitie ook dan?)
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 12 aug 2019, 21:15

arkhétupos schreef:
12 aug 2019, 21:13
Joy-riden, kan dat dan met permissie?
ik zat het te hopen, stiekem

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 19
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 12 aug 2019, 21:18

Waarom niet?

Zolang het op eigen land gebeurt, is alleen de familie aansprakelijk naar zichzelf toe voor (eventuele) ongelukken.
(Geen verzekeringsmaatschappij keert dan immers ooit uit.)
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 19
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 12 aug 2019, 21:21

Maar er bestaat nog een andere vorm van verzekering: die van de "sociale gedachte".

Die geeft gelijk een "sociale verzekering".

De grap is: het is premieloos, dat krijg je er gratis bij.
Laatst gewijzigd door arkhétupos op 12 aug 2019, 21:23, 1 keer totaal gewijzigd.
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 19
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 12 aug 2019, 21:21

Hoef je niets voor te doen, en in sommige gevallen kun je daar ook beter niets voor doen.
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 19
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 12 aug 2019, 21:22

Welverzekerd!
Geen zorgen!
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 19
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 12 aug 2019, 21:27

Maar word niet paranoïde nu, door te denken dat daar een bepaalde vorm van (evolutionaire) sturing in zit.

Over zeg 3000 jaar wordt dit het "plastic tijdperk" genoemd, en zijn daar de nodige lessen weer uit geleerd.

Optimisme is ook een vorm van propaganda.

AI is zo gek nog niet?

(Een aardappel in de grond, die door de wortels en bovenbloei verzorgd wordt, is voedzaam voor generaties.)
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
Eddie Coppens
Posts in topic: 15
Berichten: 464
Lid geworden op: 05 sep 2018, 18:08
Contacteer:

Bericht door Eddie Coppens » 13 aug 2019, 11:13

arkhétupos schreef:
12 aug 2019, 21:03
Poirot beweerde overigens ooit eens dat hij nooit de perfecte moord zou kunnen begaan.
Uit mijn herinnering opgerakeld:
'Inspecteur Japp tegen Poirot: "Ik geloof dat jij denkt dat je een perfecte moord zou kunnen plegen!"
Poirot: "Je zou niet eens weten dat er een moord is."

Ik geloof uit één van de vroege Christie's.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 13 aug 2019, 19:37

Bärbel schreef:
13 aug 2019, 19:31
Het is een Godswonder dat ik zo goed was in tekstverklaren en dat ik daarin ook heel goed les kon geven. Maar dat heeft mij altijd heel veel krachtsinspanning gekost. Puur doorzettingsvermogen en mijzelf dwingen. Mijn collega's ging altijd alles zo moeiteloos af en ik voelde me altijd dom van binnen en onderontwikkeld. Ik heb mij nooit gerealiseerd dat ik anders was dan zij.

Het was meestal wel zo dat hetgeen ik wel las dieper doorgrondde en beter onthield dan zij.
Is het misschien een idee om een apart onderwerp ‘i did it my way’ te maken en daarin de persoonlijke verhalen te verzamelen? Ze komen nu steeds tussendoor, of je krijgt spijt en gooit er een puntje in, en dan slan de discussies nergens meer op.

Geen kritiek, een beleefde suggestie.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 13 aug 2019, 19:39

Eddie Coppens schreef:
13 aug 2019, 11:13
arkhétupos schreef:
12 aug 2019, 21:03
Poirot beweerde overigens ooit eens dat hij nooit de perfecte moord zou kunnen begaan.
Uit mijn herinnering opgerakeld:
'Inspecteur Japp tegen Poirot: "Ik geloof dat jij denkt dat je een perfecte moord zou kunnen plegen!"
Poirot: "Je zou niet eens weten dat er een moord is."

Ik geloof uit één van de vroege Christie's.
Als er andere Poirots zijn is de perfecte moord niet mogelijk.

Als je gelooft in symmetrische rechtvaardigheid blijft geen daad zonder reactie.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 13 aug 2019, 21:08

Bärbel schreef:
13 aug 2019, 21:02
Overigens best interessant wel, die Poirot en zijn perfecte moord zeg maar.
Het kwam uit een berichtje van arche blijkbaar, dat had ik gemist maar Eddie niet.

Misschien als iemand de bereidheid heeft te sterven dat de ander kan doden zonder dat het moord is.

De perfecte moord is geen moord.

Gebruikersavatar
Eddie Coppens
Posts in topic: 15
Berichten: 464
Lid geworden op: 05 sep 2018, 18:08
Contacteer:

Bericht door Eddie Coppens » 13 aug 2019, 21:15

Leon schreef:
13 aug 2019, 19:39
Als er andere Poirots zijn is de perfecte moord niet mogelijk.
Poirot was uniek (zei hij zelf).
Leon schreef:
13 aug 2019, 19:39
Als je gelooft in symmetrische rechtvaardigheid blijft geen daad zonder reactie.
Doe ik niet, intrinsiek slechte mensen missen een geweten, dus wie doet hen wat?

Gebruikersavatar
Eddie Coppens
Posts in topic: 15
Berichten: 464
Lid geworden op: 05 sep 2018, 18:08
Contacteer:

Bericht door Eddie Coppens » 13 aug 2019, 21:20

Leon schreef:
13 aug 2019, 21:08
Het kwam uit een berichtje van arche blijkbaar,
Eigenlijk heeft dit in deze topic niets te zoeken...denk ik.
Was van mijn kant als lichtvoetige opmerking bedoeld.

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 19
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 16 aug 2019, 23:16

Een moord is pas een moord als de dader bewezen kan worden.
Gewoon doodgaan is geen moord, dus daar hoeft geen oplossing voor gezocht te worden.
Poirot = Werkeloos.

Maar Poirot werkt wel (en handelt daarmee toch) dus is hij zelf de perfecte crimineel.
Supernarcist van de bovenste plank, vooral omdat er geen angst is het te vertonen.

Poirot = Wu Wei
Doodt zonder te vermoorden.

::

Rechtvaardigheid?
Poirotiaans gezien wel, denk ik.
Daarom had ze zelf (Agatha) ook zo'n hekel aan die vent.
(Net zoals Mrs. Oliver Sven Hjerson haatte.)

Maar ja, Christie had nogal eens last van geniale invallen die zij een plek in de historie schreef.
Dat is net als iets geboren laten worden zonder leven te scheppen: wu wei.
Leon schreef:
11 aug 2019, 11:25
Had ik nu moeten schrijven over wu wei?
Afbeelding

QED
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 19
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 17 aug 2019, 21:05

Bärbel schreef:
17 aug 2019, 09:33
Je reparaties zijn klaarblijkelijk goed gelukt
Soms ligt er ook iets opzij, met als reden: "Dit is niet repareerbaar binnen economische tijd."
(Met een post-it erop: "Data?")

En is de reden niet eens dwingend economisch, maar eerder filosofisch van aard:
"Als ik dit moet herstellen krijg je een ander toestel terug, het doet hetzelfde als het eerste, maar wil je dat?"

Dat is meestal in de vorm van een offerte.

Wat ook nog grappig is, is het volgende fenomeen:
Potentiële Klant schreef:Mijn Data is het allerbelangrijkst! Al mijn foto's/contacten/boekhouding staat erop! Als je die kan redden heb ik er veel voor over.
memeticae schreef:Heb je geen Backup?
Iedereen: "Wat is dat?"

Maar na de offerte is de data ineens toch niet meer zo belangrijk, en is men niet bereid voor de 1 á 2 uur onderzoek meer dan 65 euro te betalen.

Nou ja, ik ben meer waard, dus offreer -zonder onderzoek- maar vast de hoofdprijs.
Kan het enkel nog maar meevallen.

Maar veil daarmee wel mein eigen vingers af, ik loop met dergelijke prakteiken toch kinetische klanten mis.

::
memeticae schreef:Schipperen is bezemen terwijl de kraan openstaat en muggen denken dat elk plasje in de zee helpt.
Dwijlen dus, dan maar.

Ok, die oplossing kent niemand nog tenminste.
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 19
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 17 aug 2019, 21:06

Reike oogst.

Ik rijs met de trijn.
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 19
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 17 aug 2019, 21:08

Ik ben reik.

De belastingdienst kan mei niet belasten.
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 19
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 17 aug 2019, 21:08

Esptein mishandeldt

(Dat las ik ergens in een reaktie van iemand ... maar ja die reacties zijn net als winden: 1 richtingverkeer, en afhankelijk van het halfrond weet je of die links of rechts gaat waaien.)
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 6 gasten