Naar welke muziek luister je?

Ken jij muziek met diepgang? Laat het ons hier weten!
Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 196
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Re: Naar welke muziek luister je?

Bericht door memeticae » 10 dec 2018, 00:17

Ik weet niet of het voor muziek door mag gaan, maar ik hoor nu a-ritmisch gebonk bij de buren vandaan komen.
(een jongen en een meisje. geloof ik.)

Nog altijd beter dan die tam-tam muziek die ze eerder hadden.

Wedje leggen?
Binnen anderhalf jaar zijn ze verhuisd.

Ik denk maar:
"Zo gaat dat binnen mijn straat, het is net een incubatiekamer."
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 196
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 10 dec 2018, 00:19

Die streeft immers ook kinderloos te zijn.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 196
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 10 dec 2018, 00:20

#voervooridioten
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 10 dec 2018, 16:24



Dit gaat over Stoffel en Pink Panther...

Gebruikersavatar
Eddie Coppens
Posts in topic: 33
Berichten: 464
Lid geworden op: 05 sep 2018, 18:08
Contacteer:

Bericht door Eddie Coppens » 10 dec 2018, 17:04

Mijn kennis van Engels èn mijn gehoorcapaciteit zijn onvoldoende om van deze rubriek te kunnen genieten. Jammer...

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 10 dec 2018, 17:17

Eddie Coppens schreef:
10 dec 2018, 17:04
Mijn kennis van Engels èn mijn gehoorcapaciteit zijn onvoldoende om van deze rubriek te kunnen genieten. Jammer...
Ja het is inderdaad vaak Engels, die laatste trouwens niet en kan als beeld begrepen worden.

Gebruikersavatar
Eddie Coppens
Posts in topic: 33
Berichten: 464
Lid geworden op: 05 sep 2018, 18:08
Contacteer:

Bericht door Eddie Coppens » 10 dec 2018, 20:35

Hermelientje schreef:
10 dec 2018, 17:35
Daar zullen we dan eens gauw wat aan doen
Bedankt, deze romantische, men kan ook spreken van sentimentele (in positieve zin) muziek wordt vaak gevraagd bij ingetogen momenten.
Kennen jullie de anecdote van de versie met de nachtegaal?
Jaaaren geleden kwam bij de studio van Radio Limburg (Vlaanderen) eens een vogelspotter met een magnifieke opname van de zang van een nachtegaal, en of ze dit konden gebruiken.
Een radioman zat net met een muziekje van ene Toselli in zijn hoofd, vond dat een combinatie van de twee het wel goed zou doen in de uitzending en zocht de oprichter van het Maastrichts Salonorkest op met de vraag om dat te arrangeren en uit te voeren met zijn orkest.
Het werd een wereldhit, de naam van de orkestleider: André Rieu.
Het was één van de lievelingen van mijn oudste schoonzus, het is gespeeld bij haar uitvaart.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 11 dec 2018, 12:06


Gebruikersavatar
Eddie Coppens
Posts in topic: 33
Berichten: 464
Lid geworden op: 05 sep 2018, 18:08
Contacteer:

Bericht door Eddie Coppens » 11 dec 2018, 17:54

Amai, Leon, ineens zo'n zware vis bovengehaald?
Ikzelf heb Wagner pas laat leren appreciëren, ik heb veel bewondering voor zijn klankvernieuwende orchestraties. Voor de opera-libretti moet ik eventjes mijn aversie voor romantische pathetiek opzijzetten. Het voorspel tot 'Das Rheingold': fantastisch! Ook hier, als mens: Brrr!
@Hermelientje: ook bedankt voor de liedjes maar je merkt het: ik ben meer een 'klassieker'. Dat is mijn 'transcendentie'.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 11 dec 2018, 19:15

Eddie Coppens schreef:
11 dec 2018, 17:54
Amai, Leon, ineens zo'n zware vis bovengehaald?
Ikzelf heb Wagner pas laat leren appreciëren, ik heb veel bewondering voor zijn klankvernieuwende orchestraties. Voor de opera-libretti moet ik eventjes mijn aversie voor romantische pathetiek opzijzetten. Het voorspel tot 'Das Rheingold': fantastisch! Ook hier, als mens: Brrr!
@Hermelientje : ook bedankt voor de liedjes maar je merkt het: ik ben meer een 'klassieker'. Dat is mijn 'transcendentie'.
Ja, na de ‘vengaboys’ mocht dat wel

Komt in de film Melancholia voor voordat een grote planeet op de aarde gaat botsen, dat is pas dramatiek!

Maar ik snap ook wel dat Nietzsche bezwaren had tegen dat pathetische zwelgen tegenover heroische grandeur.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 196
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 11 dec 2018, 19:16

Ik kan niets met Wagner.
Niet zozeer vanwege de muziek, als meer om de persoon.

Ik hoop wel nog eens te kunnen horen: "Wagner plagieërde!", dan zou ik de muziek wel kunnen waarderen. In de wetenschap dat deze persoon het ook enkel maar namaakte.

Exact datzelfde heb ik ook bij een Newton die Leibniz plagieerde, en vervolgens bleef volhouden dat niet te doen.

::

Ik vond ooit iemand die het allemaal wel begrijpt: Iannis Xenakis.

Waarschuwing: Kan knetterende koppijn opleveren!
(Het is in 2d 3d, waardoor je wel scheel moet kijken om de ervaring mee te maken.)



Ultiem plagiaat, want plagieerbaar. (De compositie valt niet naar 1 kunstenaar te herleiden, behalve als je het voor de eerste keer gehoord hebt.)
(Op wiskunde rusten immers geen rechten: dat komt pas bij de toepassing ervan. Op de 1 of-andere manier.)
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 11 dec 2018, 19:19

@Eddie Coppens heb je trouwens vast ook wel de overeenkomst van Mahler 7’s adagietto met Wagners prelude qua vernieuwende klanken gehoord?

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 11 dec 2018, 19:22

memeticae schreef:
11 dec 2018, 19:16
Ik kan niets met Wagner.
Niet zozeer vanwege de muziek, als meer om de persoon.

Ik hoop wel nog eens te kunnen horen: "Wagner plagieërde!", dan zou ik de muziek wel kunnen waarderen. In de wetenschap dat deze persoon het ook enkel maar namaakte.

Exact datzelfde heb ik ook bij een Newton die Leibniz plagieerde, en vervolgens bleef volhouden dat niet te doen.

::

Ik vond ooit iemand die het allemaal wel begrijpt: Iannis Xenakis.

Waarschuwing: Kan knetterende koppijn opleveren!
(Het is in 2d 3d, waardoor je wel scheel moet kijken om de ervaring mee te maken.)



Ultiem plagiaat, want plagieerbaar. (De compositie valt niet naar 1 kunstenaar te herleiden, behalve als je het voor de eerste keer gehoord hebt.)
(Op wiskunde rusten immers geen rechten: dat komt pas bij de toepassing ervan. Op de 1 of-andere manier.)
Wagner schijnt adept van Schopenhauer te zijn geweest, dat maakt voor mij veel goed. Maar ik luister het praktisch nooit en alleen preludes. Ik hou niet echt van opera.

Xenakis ken ik ook wel, maar alle melodie naar ritme/slagwerk vind ik een te sterke reductie.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 11 dec 2018, 19:25

Hermelientje schreef:
11 dec 2018, 19:18
Eddie Coppens schreef:
11 dec 2018, 17:54
Amai, Leon, ineens zo'n zware vis bovengehaald?
Ikzelf heb Wagner pas laat leren appreciëren, ik heb veel bewondering voor zijn klankvernieuwende orchestraties. Voor de opera-libretti moet ik eventjes mijn aversie voor romantische pathetiek opzijzetten. Het voorspel tot 'Das Rheingold': fantastisch! Ook hier, als mens: Brrr!
@Hermelientje : ook bedankt voor de liedjes maar je merkt het: ik ben meer een 'klassieker'. Dat is mijn 'transcendentie'.
Als mislukt narcist plaats ik gewoon wat mij die dag vrolijk in het hoofd schiet. ;) Ik kan klassiek ook wel waarderen, maar dan maar enkele muziekstukjes.

Ik heb een loodzware hekel gekregen (lees verdriet) aan zwaar klasssiek. Dit is gekomen omdat er ook daarover zoveel strijd was in ons gezin vroeger. Dit resulteerde erin dat mijn vader, wanneeer mijn moeder 's zaterdags naar haar werk was, de HELE DAG, non stop en keihard, zwaar klassieke muziek draaide op ZIJN (tering klote pleuris takke tief, excuseer) stereomachine met gelijkname tering klote pleuris takke tief bose boxen draaide. Dit begon al zodra hij mijn moeder naar haar werk had gebracbt. Dan lagen mijn zus en ik nog in bed en werden ons bed uit gedreund door zijn teringmuziek.

Mijn haat (er is geen zwaarder woord dan dat helaas) voor klassieke muziek gaat nooit meer over. De gehele lading negativiteit uit mijn jeugd zit vervat in die muziek.

Eerlijk is eerlijk, hij had SCHIJT aan zijn twee kinderen. Wij zwierven op zaterdag maar in de stad (winkelcentrum) om hem te ontvluchten. Stress, stress en nog een stress, roept die muziek nu op. Maar niemand moet het voor mij achterwege laten, want op het forum kan ik het uitzetten wanneer ik dat wil. Als mijn moeder weg was, hadden wij niets in te brengen wat dat betreft.

Als mijn moeder thuis was, haalde hij het niet in zijn botte kop om dat te doen, dan had hij de koptelefoon op. Zeer tegen zijn zin. Maar hij deed het.

Eerlijk is eerlijk, als ik zelf getrouwd zou zijn geweest met mijn vader, was ik allang van hem gescheiden geweest.

Bij ons was alles op zijn kop en andersom. Mijn moeder werkte zich krom, en mijn vader gaf het uit (moest en zou altijd auto's boven zijn stand rijden, dikke records en zo). Niet de kinderen maar de vader zorgde voor muziekoverlast.

En verder wil ik het er NIET MEER over hebben.
Ach was waarschijnlijk frustraties van die vader om bij de hoge cultuur te willen horen, maar te weten dat hij buitengesloten was

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 196
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 11 dec 2018, 19:29

Leon schreef:
11 dec 2018, 19:22
Xenakis ken ik ook wel, maar alle melodie naar ritme/slagwerk vind ik een te sterke reductie.
Dat is je eigen tijdbasis. Je kunt het net zo snel of langzaam afspelen als je wil.
(Dat geldt natuurlijk voor elke muziek, behalve mijn eigen.)

#pianistzondermetronoomklinktalseenklok
(Dat schijnt dan positief te zijn?)
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 196
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 11 dec 2018, 19:36

2 tegen 1
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 196
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 11 dec 2018, 19:48

Hermelientje schreef:
11 dec 2018, 19:38
Vanavond realiseerde ik me trouwens voor het eerst (op je 47e :? ) dat ik altijd alles opeet wat op mijn bord ligt, terwijl ik een half bord eerder al vol zat. Wij mochten thuis van hem (van mijn moeder wel) nooit iets laten staan. Alles moest op, dat was zijn hoofddogma. En als wij aangaven dat we niet meer lustten, kregen we een schuldgevoel opwekkende preek over de derde wereld.
Zijn de borden waar je nu van eet groter of kleiner dan die van vroeger?
Even groot?

Heb je toch iets van hem geleerd:
Als wij aangaven dat we niet meer kregen, lustten we een schuldgevoel opwekkende preek over de derde wereld.
(- "Daar hebben ze nóg minder!")
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 196
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 11 dec 2018, 19:52

:schijt: neen, het is :scheit:
(precies het omgekeerde van grijnzen)

Als je :greinst:, heb je er scheit aan.
Als je :grijns:, kun je er nog om lachen.

#taalhumor
#jufnoudoettiehetnogeenkeer!
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 11 dec 2018, 20:45

Hermelientje schreef:
11 dec 2018, 20:18
En hij had ook (tussen die zware stukken door) altijd de operette La Traviata op staan. Afschuwelijk gekrijs. Mijn moeder vertelde trouwens dat dat haar platen waren, maar dat je dat met mate en op passende tijden moet beluisteren en niet zoals hij deed, alles en iedereen ermee overstemmen.

Dus Leon, ik denk dat je toch gelijk had toen je zei
Leon schreef:
11 dec 2018, 19:25

Ach was waarschijnlijk frustraties van die vader om bij de hoge cultuur te willen horen, maar te weten dat hij buitengesloten was
Ja, hij had daar geen kennis van en mijn moeder wel.
ik herken dat wel. Ik ben ook daar zelf wel door behouden voor afwijkende seksualiteit begaan van, doordat ik zo graag bij de hoge cultuur wil horen. Maar zeer waarschijnlijk maken die daar zelf een potje van...

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 11 dec 2018, 20:46

Hermelientje schreef:
11 dec 2018, 20:44
Zo klaar. En verder geen gezeur meer, want ik zet gewoon de Joker in. Demoontjes lekker opzouten. (Is uitwendig gemaakte inwendige poging van de demoontjes tot conversatie).
Ok, genoeg...

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 11 dec 2018, 20:49


Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 11 dec 2018, 21:00


Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 11 dec 2018, 21:23

Joker?

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 196
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 11 dec 2018, 22:14

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 196
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 11 dec 2018, 22:32

De beste band ter wereld.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 196
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 11 dec 2018, 22:36

(Sjit hé! Sta ik toch te dansen!)

:yeehaw:
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 196
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 11 dec 2018, 23:04

"Hij heeft mijn tekst gejat!"
- De plagiant.

[popcorn] :yeehaw: :dance: [rainfro] [multi] [monalisa] [borg] [alien] [yin]

:idea: :arrow: :evil: :badgrin: :!: :?: :idea: :arrow: :whistle: ;) :grijns:

Hier jat dat maar eens in de juiste context!

Bengel!
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 196
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 12 dec 2018, 00:26

Ik houd ook niet van knikkeren, heb de bedoeling van dat spel nooit begrepen.
Ik kan het wel hoor, heel erg goed zelfs: ik houd nooit geen knikkers over.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 12 dec 2018, 09:54

Hermelientje schreef:
11 dec 2018, 22:49
Wat bijzonder knap is gitaar te spelen als hij de snaren los laat en het geluid doorgaat.

Dan zou ik ook onbescheiden zijn.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 12 dec 2018, 10:30

Hermelientje schreef:
12 dec 2018, 10:16
Zo was het, 12 jaar geleden. Als je de wereldziel "bent" ( dat ben je natuurlijk niet, maar je hebt die gewaarwording), dan ben je dus in die gewaarwording volkomen alleen (maar daarna daalt de sjechina af). Bijzonder toch hoe dat in muziek vertolkt kan zijn.

Op je 35ste is vroeg genoeg toch?

Mijn moeder moest eerst scheiden van haar man, haar grote liefde aan hartfalen verliezen, om in wanhoop in een auto te schreeuwen om verlossing, die dan kwam.

Ik puzzel op mogelijkheden op verlossing zonder wanhoop, maar dan moet je dus jezelf stilletjes laten gaan.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 12 dec 2018, 10:56

Alverzoening is een mooi concept

Jezelf stilletjes laten gaan, zonder door de wanhoop heen te hoeven.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 12 dec 2018, 10:57

Leon schreef:
12 dec 2018, 10:56
Alverzoening is een mooi concept

Jezelf stilletjes laten gaan, zonder door de wanhoop heen te hoeven.
Maar misschien is menselijke existentie wel precies dat tegenover de afgrond van wanhoop staan, en geboren te worden door je over te geven.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 12 dec 2018, 11:07

Hermelientje schreef:
12 dec 2018, 11:03
Leon schreef:
12 dec 2018, 10:57
Leon schreef:
12 dec 2018, 10:56
Alverzoening is een mooi concept

Jezelf stilletjes laten gaan, zonder door de wanhoop heen te hoeven.
Maar misschien is menselijke existentie wel precies dat tegenover de afgrond van wanhoop staan, en geboren te worden door je over te geven.

Als je bedoelt je geestelijk overgeven aan de Ene, de Schepper, ben ik het helemaal met je eens. ;)
Ja, dat bedoel ik.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 12 dec 2018, 11:09

Hermelientje schreef:
12 dec 2018, 11:02
Leon schreef:
12 dec 2018, 10:56
Alverzoening is een mooi concept

Jezelf stilletjes laten gaan, zonder door de wanhoop heen te hoeven.
We kunnen het niet zelf doen hoor. Dat loopt zeer slecht af. Als iets voor mij vaststaat is het dat wel. Zelfmoord brengt je van de wal in de sloot.
“moord” is heel wat anders dan “afzien van ego” of ligt dat op 1 lijn?

Gebruikersavatar
Eddie Coppens
Posts in topic: 33
Berichten: 464
Lid geworden op: 05 sep 2018, 18:08
Contacteer:

Bericht door Eddie Coppens » 12 dec 2018, 11:21

Leon schreef:
11 dec 2018, 19:19
de overeenkomst van Mahler 7’s adagietto met Wagners prelude qua vernieuwende klanken
De ganse laat-romantiek is beïnvloed door Wagner, van Bruckner, over Mahler, tot Schönberg. Deze laatste kon er alleen aan ontsnappen door resoluut over te gaan tot de het 'twaalftoonsstelsel'.
Persoonlijk vind ik het adagietto uit Mahler's 5°symfonie subtieler dan de ouverture tot Tristan.
Mahler's 'Kindertotenlieder', 'Lieder eines fahrenden Gesellen' en de 1° symfonie waar thema's uit 'Fahrenden Gesellen' worden geciteerd en zijn amusante derde deel (Broeder Jacob in mineur) leerden mij zijn werk appreciëren.

@memeticae: 'Mijn overtuiging is het, dat wij niet door religie, emotie of traditie tot het universele komen, maar door de natuurwetenschappen.' (Iannis Xenakis)
[...] introduceerde Xenakis voor de door hem beoogde klankeigenschappen beeldende, astronomische termen in de trant van melkwegstelsels/galaxieën of gewoonweg wolken. Enkele composities uit deze periode zijn Metastasies, Pithopraka en Achorrpsis.
Ondanks alle geavanceerde, constructivistische technieken en navenante theorieën is de muziek van Xenakis primair emotioneel; eigenlijk net zoals dit het geval is bij zijn voormalige leermeester Messiaen.
De angstaanjagende klanken van Xenakis hebben een enorme expressiviteit en een geweldige emotionele zeggingskracht.
(Otto Glastra van Loon: Mozaïek van de muziekgeschiedenis)

Ik laat graag eens merken dat ik muziekgeschiedenis heb gedaan...

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 12 dec 2018, 11:25

Hermelientje schreef:
12 dec 2018, 11:13
Leon schreef:
12 dec 2018, 11:09
Hermelientje schreef:
12 dec 2018, 11:02


We kunnen het niet zelf doen hoor. Dat loopt zeer slecht af. Als iets voor mij vaststaat is het dat wel. Zelfmoord brengt je van de wal in de sloot.
“moord” is heel wat anders dan “afzien van ego” of ligt dat op 1 lijn?
Nee, dat ligt niet op 1 lijn.

In het sjamanisme gaat men ervan uit dat schizofrenen eigenlijk zelf een soort kleine verlossertjes zijn. Dat wil zeggen, zij nemen de emotionele bagger van vier generaties uit de familie op zich, terwijl ze toch stand houden in het stoffelijke lichaam. Dus niet de voorouders achterna, maar juist overstijging van die "zonden". Maar dat doen wij niet alleen, God staat ons daarin bij.

Je zou dat de ego-dood kunnen noemen, maar de grap is dat het niet het ego is dat sterven moet, maar de zonden die als het ware "verbrand" worden. Dat kun je eigenlijk alleen maar doen als je ten diepste je "Ik Ben" wordt. Je bent jezelf maar je moet jezelf ook worden, kreef ik geleerd van een hele goede leraar.
Het ‘verbranden van zonden’ is een mooie omschrijving, komt die van Hendrik?

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 12 dec 2018, 11:27

Eddie Coppens schreef:
12 dec 2018, 11:21
Leon schreef:
11 dec 2018, 19:19
de overeenkomst van Mahler 7’s adagietto met Wagners prelude qua vernieuwende klanken
De ganse laat-romantiek is beïnvloed door Wagner, van Bruckner, over Mahler, tot Schönberg. Deze laatste kon er alleen aan ontsnappen door resoluut over te gaan tot de het 'twaalftoonsstelsel'.
Persoonlijk vind ik het adagietto uit Mahler's 5°symfonie subtieler dan de ouverture tot Tristan.
Mahler's 'Kindertotenlieder', 'Lieder eines fahrenden Gesellen' en de 1° symfonie waar thema's uit 'Fahrenden Gesellen' worden geciteerd en zijn amusante derde deel (Broeder Jacob in mineur) leerden mij zijn werk appreciëren.

@memeticae : 'Mijn overtuiging is het, dat wij niet door religie, emotie of traditie tot het universele komen, maar door de natuurwetenschappen.' (Iannis Xenakis)
[...] introduceerde Xenakis voor de door hem beoogde klankeigenschappen beeldende, astronomische termen in de trant van melkwegstelsels/galaxieën of gewoonweg wolken. Enkele composities uit deze periode zijn Metastasies, Pithopraka en Achorrpsis.
Ondanks alle geavanceerde, constructivistische technieken en navenante theorieën is de muziek van Xenakis primair emotioneel; eigenlijk net zoals dit het geval is bij zijn voormalige leermeester Messiaen.
De angstaanjagende klanken van Xenakis hebben een enorme expressiviteit en een geweldige emotionele zeggingskracht.
(Otto Glastra van Loon: Mozaïek van de muziekgeschiedenis)

Ik laat graag eens merken dat ik muziekgeschiedenis heb gedaan...
Ja Mahler 5 inderdaad. En wat een moeite in Mahler 10 om dat terug te halen.

Gebruikersavatar
Eddie Coppens
Posts in topic: 33
Berichten: 464
Lid geworden op: 05 sep 2018, 18:08
Contacteer:

Bericht door Eddie Coppens » 12 dec 2018, 11:32

Leon schreef:
12 dec 2018, 11:27
En wat een moeite in Mahler 10 om dat terug te halen.
Ik ga het dadelijk nog eens beluisteren...
Laatst gewijzigd door Eddie Coppens op 12 dec 2018, 12:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 12 dec 2018, 13:35

en? heb je nu een dolly parton kapsel?

Gebruikersavatar
Eddie Coppens
Posts in topic: 33
Berichten: 464
Lid geworden op: 05 sep 2018, 18:08
Contacteer:

Bericht door Eddie Coppens » 12 dec 2018, 16:14

Eddie Coppens schreef:
12 dec 2018, 11:32
Ik ga het dadelijk nog eens beluisteren...
Is gebeurd: Dit adagio ademt m.i. toch een andere sfeer dan het adagietto. De 10° is onvoltooid gebleven, hij was zich bewust van het naderende einde,in sommige motieven hoor ik een soort recapitulatie van voorgaande werken. Bedankt voor de luister-suggestie!

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 12 dec 2018, 16:25

Eddie Coppens schreef:
12 dec 2018, 16:14
Eddie Coppens schreef:
12 dec 2018, 11:32
Ik ga het dadelijk nog eens beluisteren...
Is gebeurd: Dit adagio ademt m.i. toch een andere sfeer dan het adagietto. De 10° is onvoltooid gebleven, hij was zich bewust van het naderende einde,in sommige motieven hoor ik een soort recapitulatie van voorgaande werken. Bedankt voor de luister-suggestie!
Ja veel grimmiger en weemoed tegen het wanhopige aan. Wat een bewogen leven had die man...

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 12 dec 2018, 16:26

Leon schreef:
12 dec 2018, 16:25
Eddie Coppens schreef:
12 dec 2018, 16:14
Eddie Coppens schreef:
12 dec 2018, 11:32
Ik ga het dadelijk nog eens beluisteren...
Is gebeurd: Dit adagio ademt m.i. toch een andere sfeer dan het adagietto. De 10° is onvoltooid gebleven, hij was zich bewust van het naderende einde,in sommige motieven hoor ik een soort recapitulatie van voorgaande werken. Bedankt voor de luister-suggestie!
Ja veel grimmiger en weemoed tegen het wanhopige aan. Wat een bewogen leven had die man...
Maar alsof hij toch weer zoekende was naar dat adagietto maar er niet meer bij kon, zoiets...

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 12 dec 2018, 17:21


Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 12 dec 2018, 20:22

Hermelientje schreef:
12 dec 2018, 19:47
....ik bedenk net pas dat juist hij van wie ik toen (2001) dacht dat ie van me hield, degene was die met leugens mij (ook al was het maar voor 1 dag en een nacht) liet opdraaien voor de dood van Thomas....

Ach ja. En dat noemde zich christen. Sja.

Vroeger zei ik altijd "je hebt mensen en je hebt fietsbellen". Hij was een fietsbel. En ik destijds oerdom en stekeblind. Dus ook een fietsbel.
Lijkt me een ernstig verhaal; met schuld aan dood???

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 13 dec 2018, 10:31

@Hermelientje , je hebt wat men noemt een “moral injury” stond toevallig wat over in het filosofie magazine, hoe bijvoorbeeld een moeder volkomen afglijdt als ze niet kan leven met het feit dat haar kind in een moment van onoplettendheid verdronken is.

Wie die “injury” precies geplaatst heeft, Thomas, of meneer fietsbel, of jijzelf, is minder van belang. Je hebt je eigen hoge standaard niet kunnen handhaven. Misschien waren de standaarden te hoog.

Vergeef me als ik betweterig klink...

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 13 dec 2018, 11:08

Hermelientje schreef:
13 dec 2018, 10:58

Kan ik dat magazine in de winkel vinden?
Ja december 2018 nummer, is nu uit.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 13 dec 2018, 17:01


Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 13 dec 2018, 17:06


Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 196
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 13 dec 2018, 22:14

Hier iets dat misschien terug te vinden valt ...

Ik heb er een "backup" van "op het internet" gezet.
https://chris.home.xs4all.nl/tmp/Frank% ... 20ahoy.mp3

Geen "lyrics" dit keer, je bent verplicht naar het hele ding te luisteren voor je weet of iemand het over hetzelfde heeft.

(Geluid was ooit vaak zo vele malen sneller dan licht in de gewaarwording => Evolutie?)
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 196
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 13 dec 2018, 22:15

(Zappa is in the real cloud)
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten