Enneagram

Deel je diepste gedachten en laat ons meedenken...
Leon
Posts in topic: 1
Berichten: 47
Lid geworden op: 25 sep 2021, 19:58
Contacteer:

Re: Enneagram

Bericht door Leon » 07 nov 2018, 11:24

ik heb de test elders gedaan 123test.nl , want ik vond de vraagstelling niet correct op de gegeven site.

Uitslag:

De meeste punten gaf je aan het type: Vragensteller (19 punten)
De vragensteller staat bekend om zijn kritische vragen en verbeeldingskracht. De vragensteller is iemand die pro-actief denkt. De vragensteller is doorgaans betrokken en loyaal. Hij of zij heeft de moed om lastige zaken ter discussie te stellen. De vragensteller heeft behoefte aan veel informatie. Volgens het enneagram wordt de vragensteller gedreven door angst. Vragenstellers houden graag controle en zijn hardwerkend. Andere termen voor de vragensteller zijn; advocaat van de duivel, scepticus, loyalist of verlichter.

Daarna gaf je de meeste punten aan de: Verkoper (14 punten)
De verkoper is iemand die graag scoort. De verkoper is opportunistisch en competitief. Hierdoor kan hij of zij zelfverzekerd of arrogant overkomen. De verkoper weet dingen voor elkaar te krijgen. De verkoper zal alleen die inspanningen leveren die nodig zijn om het gewenste resultaat te behalen. Volgens het enneagram wordt de verkoper gedreven door bedrog. De verkoper is zeer ijdel en wil voortduren in de aandacht staan. Andere namen die worden gegeven aan de verkoper; winnaar, bestuurder of statuszoeker.

Het minst aantal punten gaf je voor: Levensgenieter (6 punten)
De levensgenieter is doorgaans charmant en opgewekt. Hij of zij weet van het leven te genieten. Ze zien altijd kansen en hebben vaak een verfrissende kijk op zaken. In hun enthousiasme raken ze echter ook vrij snel verveeld. Ze maken niet altijd alles af. Op anderen kunnen ze oppervlakkig overkomen. Volgens het enneagram wordt de levensgenieter gedreven door gulzigheid. Ze leggen zich liever niet vast en houden zo veel mogelijk opties open. Andere termen voor de levensgenieter zijn; hedonist, vernieuwer, generalist of dromer.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 07 nov 2018, 11:28

tweede uitslag:

De meeste punten gaf je aan het type: Perfectionist (17 punten)
De perfectionist heeft veel oog voor detail. In de regel houdt de perfectionist zich aan afspraken voelt zich veelal verantwoordelijk. In de ogen van anderen kan de perfectionist als eigenwijs overkomen. 'Hij weet het altijd beter'. Ook heeft de perfectionist veel moeite met het delegeren van taken of bevoegdheden. Volgens het enneagram wordt de perfectionist gedreven door woede. Hij of zij zijn bang om fouten te maken. Dit resulteert in gedrevenheid en veeleisendheid. Andere namen die worden gegeven aan de perfectionist; verbeteraar, hervormer of volbrenger.

Daarna gaf je de meeste punten aan de: Denker (17 punten)
De denker is iemand die op een afstandelijke manier naar de omgeving kijkt. De denker heeft vaak kennis van zaken, is veelal analytisch en pakt de zaken systematisch aan. De denker kan goed relativeren en weet werk en privé doorgaans goed te scheiden. Door anderen kan de denker als afstandelijk worden ervaren. Volgens het enneagram wordt de denker gedreven door hebzucht. De denker houdt informatie het liefst voor zichzelf. Andere namen voor de denker zijn; observator, waarnemer of filosoof.

Het minst aantal punten gaf je voor: Levensgenieter (6 punten)
De levensgenieter is doorgaans charmant en opgewekt. Hij of zij weet van het leven te genieten. Ze zien altijd kansen en hebben vaak een verfrissende kijk op zaken. In hun enthousiasme raken ze echter ook vrij snel verveeld. Ze maken niet altijd alles af. Op anderen kunnen ze oppervlakkig overkomen. Volgens het enneagram wordt de levensgenieter gedreven door gulzigheid. Ze leggen zich liever niet vast en houden zo veel mogelijk opties open. Andere termen voor de levensgenieter zijn; hedonist, vernieuwer, generalist of dromer.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 07 nov 2018, 11:28

wat dus eigenlijk wel geconcludeerd kan worden is wie je niet bent: geen levensgenieter ben ik dus.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 07 nov 2018, 11:54

Ik kreeg uit de klassieke test: het is onduidelijk welk enneagram type jij bent 4w5 of 6w5 is het meest waarschijnlijk

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 07 nov 2018, 12:02

Pink Panther schreef:
07 nov 2018, 11:51
neus schreef:
07 nov 2018, 11:28
wat dus eigenlijk wel geconcludeerd kan worden is wie je niet bent: geen levensgenieter ben ik dus.
Heb je de test twee keer uitgevoerd op dezelfde site?

Wat ik nog kan toevoegen aan dergelijke methoden is uit een onderzoek dat wordt beschreven door Douwe Draaisma. Het ging over een onderzoek naar 'verdringing' en met name wat we verdringen in ons dagelijkse waaktoestand en wat we dromen. Daaruit bleek dat de ondervraagden over het algemeen erg brave zaken opgaven die ze verdrongen met wel droomden. Mensen zijn erg slecht geneigd om op te biechten waar ze zelf heel erg van schrikken. Dat geeft aan dat zelfs wetenschappelijk onderzoek erg moeilijk bij de kern kan komen. Mensen hebben de neiging zichzelf anders voor te doen dan wie ze werkelijk zijn. Alhoewel het ik de uitkomst van Neus wel herken als authentiek. Op een gegeven moment ken je iemand wel!
Ja twee keer dezelfde test op 123test.nl

De types worden niet duidelijk omschreven, maar uit de test die Stoffel blijk ik ook het minst enthousiasteling, maar ik heb ook helemaal geen punten voor 8 en 9.

https://www.eclecticenergies.com/nederl ... ntroductie

Ik blijf dus hangen tussen loyalist en individualist waar je de onderzoeker hebt.

6 = 10.4
4 = 10.4
1 = 8.7
5 = 7.7
2 = 6.4
3 = 5.4
7 = 2.7

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 07 nov 2018, 13:36

zo rond die 3-6 is het putje van de mensheid.

de echte karakters dat zijn 8 en 9 en misschien 1.

die hebben een duidelijke ziel.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 07 nov 2018, 13:41

Stoffel schreef:
07 nov 2018, 13:41
neus schreef:
07 nov 2018, 13:36
zo rond die 3-6 is het putje van de mensheid.

de echte karakters dat zijn 8 en 9 en misschien 1.

die hebben een duidelijke ziel.
Ach, dat ik bij het afvoerputje hoorde, wist ik al LOL :K
MeToo

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 07 nov 2018, 13:52

Stoffel schreef:
07 nov 2018, 13:45
neus schreef:
07 nov 2018, 13:41
Stoffel schreef:
07 nov 2018, 13:41


Ach, dat ik bij het afvoerputje hoorde, wist ik al LOL :K
MeToo
:K Ik ging eerst in verzet LOL , maar wat is dat is.
Verzet is mogelijke vrijheid, en we kunnen weten dat het ideale geen kwestie is van gebruik van vrijheid.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 07 nov 2018, 14:06

maar daarmee kom je toch wel wat uit het putje!

zowel met levensgenieten als helpen, drijf je aan de oppervlakte, en met bemiddelen stijg je er echt uit op.

je gaat dan via de kant van het helpen omhoog. Mooi mens!

Ik denk dat ik niet eens meer probeer omhoog te komen...

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 07 nov 2018, 14:09

ik bedoel: onderaan heerst alleen verdeeldheid, tussen ego bevestigen en ego verzaken.

Maar als bemiddelaar weet je die twee te verenigen.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 07 nov 2018, 14:22

Als je op de lijnen zit van 4 naar 1 of 4 naar 2, kan je van 2 toch mooi bij 8 uitkomen.

Ik denk dat grofweg een verschil is qua menstype tussen op de driehoek 639 zitten qua persoonlijke keuzemomenten of op de zigzag 428571

behalve bij schizo's

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 07 nov 2018, 14:45

Stoffel schreef:
07 nov 2018, 14:14
neus schreef:
07 nov 2018, 14:09
ik bedoel: onderaan heerst alleen verdeeldheid, tussen ego bevestigen en ego verzaken.

Maar als bemiddelaar weet je die twee te verenigen.
Dat vind ik bij jou juist heel mooi in harmonie. Ik denk dat je het zelf nu even niet ziet misschien, maar het is wel hartstikke aanwezig! Ken je ook het Johari window? Dat geeft aan dat er altijd een vlak is dat we niet van onszelf zien.
ik weet het niet, het is een schizofrene balans bij mij dan...ik zoek Johari op.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 07 nov 2018, 14:55

johari:

bij jouzelf bekend en bij anderen bekend
bij jouzelf bekend en niet bij anderen bekend
bij anderen bekend en niet bij jouzelf bekend
niet bij jouzelf en niet bij anderen bekend

ik heet Leon
ik weeg ongeveer 103,5 kilo
ik weet niet of ik een goede beheerder ben
ik weet niet wat de wortel van -1 is

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 07 nov 2018, 15:36

Emotioneel onbekommerd
Deze schaal heeft betrekking op emotionele stabiliteit. Je scoorde 7 op deze schaal. Hoogscorers maken zich niet snel zorgen. Laagscorers zullen sneller boos, ongerust of uitgelaten zijn.

Onbaatzuchtigheid
Deze schaal heeft betrekking op inschikkelijkheid. Je scoorde 12 op deze schaal. Hoogscorers staan meer open voor de belangen en wensen van anderen. Laagscorers gaan meer uit van hun eigen belang.

Gewetensvolheid
Deze schaal heeft betrekking op doelgerichtheid. Je scoorde 14 op deze schaal. Hoogscorers hebben een sterke 'drive' om zaken op orde, geregeld te hebben. Laagscorers hebben een meer flexibele houding en kunnen beter tegen chaos.

Extravertheid
Deze schaal heeft betrekking op het nodig hebben van sociale prikkels. Je scoorde 12 op deze schaal. Hoogscorers zijn op zoek naar gezelligheid en treden graag op de voorgrond. Laagscorers treden minder snel op de voorgrond.

Openheid
Deze schaal heeft betrekking op originaliteit en intellectualiteit. Je scoorde 18 op deze schaal. Hoogscorers treden graag buiten de betreden paden en zitten vol ideeën. Laagscorers hebben een meer praktische instelling.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 07 nov 2018, 21:18

https://loomancoaching.nl/nl/persoonsvo ... -test.html

Deze vond ik altijd wel bepalend...

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 4
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 07 nov 2018, 23:43

Stoffel schreef:
07 nov 2018, 21:58
En jij?
Jarenlang kwam er altijd INTP uit, tot ik een test tegenkwam die vroeg wat de uitslag van vorige testen eigenlijk was.
Uitkomst: ENTP.

Tjsa, aan je profiel moet je voldoen, of je nu wilt of niet.

Om het eens naar Nostradamus te zeggen:
Er ontstaat een vreemde combinatie van factoren bij Debaters, want ze zijn compromisloos eerlijk, maar zullen ook onvermoeibaar pleiten voor iets waar ze niet echt in geloven. Ze stappen in andermans schoenen om een waarheid vanuit een ander perspectief te betogen.
selffulfilling provocateurs?

- "Wie zal het zeggen?"
(Immers.)

::

Nou, gooi dan die eerste steen dan ook maar in de spiegel.
Een gebroken spiegel heeft schier oneindig meer facetten dan een vlakke.
Dat zal je quantumtechnisch perspectief leren zien.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 4
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 08 nov 2018, 00:13

Ah.
Meneer is ITSJ zeker?
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 08 nov 2018, 10:17

Stoffel schreef:
07 nov 2018, 21:58
neus schreef:
07 nov 2018, 21:18
https://loomancoaching.nl/nl/persoonsvo ... -test.html

Deze vond ik altijd wel bepalend...
Ha, leuk. Dit is in al die jaren bij mij gelijk gebleven. Vroeger kwam daar INFJ uit en nu ook. :greins:

En jij?
Die is toch super zeldzaam? INFJ

INTJ bij mij, is wel veranderd, want ik kwam 8 jaar geleden op ENTP uit, met andere vragen dat wel.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 08 nov 2018, 12:44

Stoffel schreef:
08 nov 2018, 11:32
neus schreef:
08 nov 2018, 10:17
Stoffel schreef:
07 nov 2018, 21:58


Ha, leuk. Dit is in al die jaren bij mij gelijk gebleven. Vroeger kwam daar INFJ uit en nu ook. :greins:

En jij?
Die is toch super zeldzaam? INFJ

INTJ bij mij, is wel veranderd, want ik kwam 8 jaar geleden op ENTP uit, met andere vragen dat wel.
Er was er wel een zeldaam, maar dat was niet INFJ dacht ik. Maar INTJ is hartstikke mooi! En ik herken jou daar wel in.

Trouwens, ik las de beschrijving van type 4 he, en als ik een aantal jaren die test had gedaan, zou daar vermoedelijk ook 4 zijn uitgekomen, want ik herken wat daar beschreven staat maar al te goed van die (langdurende) periode in mijn eigen leven. Dat zijn volgens mij gewoon momentopnames, zoals Pink ook aangaf. Niet dat er iets mis is met 4, helemaal niet. Maar ik herken de frustratie die je kunt hebben als je in zo'n periode zit, die lang kan duren. Zelf zie ik in die getallen erbij geen beter of slechter, maar anders. Geen hierarchie maar gewoon verschillende accenten binnen kwaliteiten die we allemaal hebben als mens.

Schuurman ( https://www.bol.com/nl/p/de-rode-draad- ... 666814703/ ) zei "je bent jezelf maar je moet jezelf ook worden". Dat begrijp ik eigenlijk nu pas, terwijl ik dit tien jaar geleden las.
INFJ is 1 procent van de bevolking, Nelson Mandela, Moeder Theresa, Jimmy Carter :-)
INTJ is 2 procent van de mannen 0,8% van de vrouwen. Elon Musk............

Type 4 is de individualist. Ik denk dat als je de lijnen in het enneagram volgt je dan dus bij 1 of 2 kan uitkomen en daar weer verder kiezen, dat dit zo werkt. Je kunt ook de hele tijd heen en weer. Voor 3-6-9 zit je op een ander spoor. Als je een vleugel hebt vanaf 4 naar 3 of 5 naar 6 kan je ook op dat spoor komen/zitten.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 08 nov 2018, 12:46

Stoffel schreef:
08 nov 2018, 12:37
Oh, het blijkt dat infj wel de zeldzame was. https://www.16personalities.com/nl/infj-persoonlijkheid

Dat komt wel overeen met mijn voormalige loopbaan. Maar je schiet er geen drol mee op. Mandela zat vele jaren in de gevangenis, en deze veel kleinere advocaat Stoffel werd op andere manieren vakkundig gesloopt. Ik ben al blij dat ik nog leef en als ik mijn sleutels niet vergeet en het brood niet in de koelkast terugvind ipv in de kast. Dus wat heb je eraan, niks. Hopelijk mocht ik toen ik nog heel was een druppel zijn op een gloeiende plaat ;) En ik heb nog een paar jaar koffie gezet voor een andere vermoeide strijder, toen was de koek helemaal op.

Deze wereld ligt in het kwaad. En daar is het dan goed voor geweest, want deze advocaat moest tot dat inzicht komen. Het maakt mijns inziens echt, eerlijk waar, geen drol uit wat je constitutie is of was. Je kunt dezelfde inzichten opdoen met een andere samenstelling van kwaliteiten en zwakheden.

https://www.filosofie.nl/nl/artikel/431 ... -meer.html
Die testjes zijn razend populair, vooral mensen die willen weten wie ze zijn omdat ze dat niet weten?

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 08 nov 2018, 12:47

neus schreef:
08 nov 2018, 12:46
Stoffel schreef:
08 nov 2018, 12:37
Oh, het blijkt dat infj wel de zeldzame was. https://www.16personalities.com/nl/infj-persoonlijkheid

Dat komt wel overeen met mijn voormalige loopbaan. Maar je schiet er geen drol mee op. Mandela zat vele jaren in de gevangenis, en deze veel kleinere advocaat Stoffel werd op andere manieren vakkundig gesloopt. Ik ben al blij dat ik nog leef en als ik mijn sleutels niet vergeet en het brood niet in de koelkast terugvind ipv in de kast. Dus wat heb je eraan, niks. Hopelijk mocht ik toen ik nog heel was een druppel zijn op een gloeiende plaat ;) En ik heb nog een paar jaar koffie gezet voor een andere vermoeide strijder, toen was de koek helemaal op.

Deze wereld ligt in het kwaad. En daar is het dan goed voor geweest, want deze advocaat moest tot dat inzicht komen. Het maakt mijns inziens echt, eerlijk waar, geen drol uit wat je constitutie is of was. Je kunt dezelfde inzichten opdoen met een andere samenstelling van kwaliteiten en zwakheden.

https://www.filosofie.nl/nl/artikel/431 ... -meer.html
Die testjes zijn razend populair, vooral mensen die willen weten wie ze zijn omdat ze dat niet weten?
Ik heb zelfs een keer betaald voor de uitslag van een IQ test...hahahahaha

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 08 nov 2018, 17:51

Pink Panther schreef:
08 nov 2018, 16:39
Nou, vooruit! Ik heb dus ook maar zo'n 123-test gedaan, gratis. De uitslag was consul en volgens de uitleg is zo'n 12% dat.
ESFJ

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 08 nov 2018, 17:54

Stoffel, ik vind die barefoot loopschoenen ook tof, een ex vriend van mijn dochter rent er op.

Verder heb je voldoende te voelen begrijp ik. Ik leef mee.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 08 nov 2018, 19:51

Stoffel schreef:
08 nov 2018, 19:37
Waow, we hebben hier dus een consul en een architect. Supergaaf. O:) Ik herken jou, Pink, behoorlijk in de consul. En de architect vind ik erg passen bij Neus. Toch leuk dat die testjes en sites er zijn . :greins:
Vergeet memeticae, de debater, niet. Anderen hebben het nog niet ingevuld, of gedeeld. Ik ben ook wel benieuwd naar RobW, De andere ik, Eddie.

Ik las dat INTP, de logician (het tegenovergestelde van een consul) ook maar 3% van de bevolking voorkomt.

Wat zegt het eigenlijk als je 16 typologieen hebt waarvan sommige maar slecht opgaan, heb je dan geen rubrieken die wat kunstmatig zijn? Stel dat ik een typologie maak waarin een bepaald type 1:1000000000 voorkomt, zou je dat dan nog geloven?

Ik heb ooit een training gehad waarin met grofweg 4 typologieen werd gewerkt, en waar je dan in een kwadrant nog hoog/laag of links/rechts kon zitten.
Die typologieen in 4 zijn erg veel in gebruik. Soms vervangt dat religieus denken volgens mij.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 08 nov 2018, 21:41

Afbeelding

ik heb deze nog gemaakt als logische indeling (massa in het midden).

Ik heb de distributie cijfers van internet en iets aangepast zodat ze 100% tellen in alle richtingen

De conclusie:

Introvert:Extrovert = 1:1
Judging: Perceiving = 11:9
Feeling: Thinking = 3:2
Sensing:Intuition = 4:1

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 09 nov 2018, 16:00

...
I:E Introvert:Extrovert, distributie in de bevolking 1:1 dus allebei 50%, de brutalen hebben de halve wereld, de niet brutalen de andere helft
S:N Sensing:Intuition, distributie in de bevolking 4:1 dus 80%:20%, S = de op zintuigen gerichte mensen versus de op intuïtie gerichte mensen
F:T Feeling: Thinking, distributie in de bevolking 3:2 dus 60%:40%, F = handelen uit gevoel versus handelen vanuit denken
J:P Judging: perceiving, distributie in de bevolking 11:9 dus 55%:45% J = de op regels gerichte mensen versus de op 'we zien wel" gerichte mensen

combinaties hebben een eigen distributie in aantal procenten van de bevolking, die staan dus rechtsonder bij de types.

Gebruikersavatar
Eddie Coppens
Posts in topic: 6
Berichten: 464
Lid geworden op: 05 sep 2018, 18:08
Contacteer:

Bericht door Eddie Coppens » 09 nov 2018, 17:13

Stoffel schreef:
08 nov 2018, 23:23
Maar ik ben benieuwd of hij zich eraan waagt.
Is dat een uitdaging?
Ik ging zien naar de eerste eneagramtest om meteen te merken dat ik waarschijnlijk niet geschikt ben voor die zaken.
De eerste vraag: 'Ik ben gevoeliger dan de meeste mensen; soms lijkt de wereld gewoon te hard.' was al meteen raak.
Ik weet niet hoe gevoelig de meeste mensen zijn, bij catastrofen worden kaarsen gebrand, ballonnen opgelaten, knuffels gedeeld, bij verkeersongevallen daarentegen ontstaan kijkfiles waarin men tracht een glimp - èn een foto - op te vangen teneinde het sociaal netwerk hiermee op te leuken, de verhalen over pest- en krenkgedrag zijn legio (enkele forumleden kunnen hiervan meespreken, heb ik begrepen) en depressies swingen de pan uit bij gebrek aan een vriendelijk woord.
Als ik op straat een kleuterklas op wandel zie, schiet soms mijn gemoed vol - zòveel onschuld in zò n boze wereld -, maar ik ben cynisch genoeg om bij het bericht over een weekendongeval met drie bezopen (en nu dode) tieners op te merken 'dat ze zich gelukkig nog niet hebben voortgeplant'.
De wereld lijkt niet, maar IS hard, en ben ik gevoeliger dan de meeste mensen? Ik zou het niet weten...

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 09 nov 2018, 18:59

@Eddie Coppens
neus schreef:
07 nov 2018, 21:18
https://loomancoaching.nl/nl/persoonsvo ... -test.html

Deze vond ik altijd wel bepalend...
Deze test is wat neutraler in vragen, hoewel de keuzes moeilijk kunnen zijn...

Gebruikersavatar
Eddie Coppens
Posts in topic: 6
Berichten: 464
Lid geworden op: 05 sep 2018, 18:08
Contacteer:

Bericht door Eddie Coppens » 10 nov 2018, 10:54

neus schreef:
09 nov 2018, 18:59
Deze test is wat neutraler in vragen, hoewel de keuzes moeilijk kunnen zijn...
Ik ga me toch niet kunnen houden, ik voel het...
Pink Panther schreef:
09 nov 2018, 17:36
Ik zou niet in ieder mens de satan zien
Oh, maar dat doe ik ook niet, ik wou enkel het contrasterend gedrag van mensen in de verf zetten. De meeste mensen waarmee ik nu, verlost van het juk der arbeidsprocessen, mee te maken (wil) heb(ben), zijn vrij aardig, althans niet minder aardig dan ik.
Op de psychopaten na zijn mensen geen duivels, niemand beslist op een bepaald moment om een 'hurk' te worden, wat dan weer interessante filosofische problemen over vrije wil en determinatie schijnt op te leveren...
Pink Panther schreef:
09 nov 2018, 17:36
Gevoeligheid kan ook uitmonden in zwartgalligheid...
Je hebt helemaal gelijk: 'Cynici zijn teleurgestelde idealisten',wordt gezegd.
Maar , zoals je misschien al gemerkt hebt, ik tracht van de weeromstuit wat ik te zeggen heb zoveel mogelijk relativerend en badinerend te ventileren, er is al genoeg miserie in de wereld...
Eddie Coppens schreef:
09 nov 2018, 17:13
Als ik op straat een kleuterklas op wandel zie
Door associatie schoot me een gedicht van Anthonie Donker te binnen dat het contrast jeugd - vergankelijkheid schildert, daar word ik nu week van, zie...

Kleuterklas

De kleuterklas gaat in het herfstweer wandelen,
De blaren trillen aan de schrale boom.
En die het ziet, hij weet niet hoe te handelen,
van vroeger dromen of een toekomstdroom.

De kinderen - hij hoort hen zo schril zingen,
zo blij hartbrekend dat hij 't hart vasthoudt
bij de gedachte aan de veranderingen:
De blaren zijn zo bevend en zo oud.

De kinderen gaan de wereld tegemoet
en oude blaren dwarrelen voor hun voet.
Zij dringen, lachend schoppen zij ertegen.

Slepend wordt eenmaal ook de lichtste voet.
Op alle welkom volgt de afscheidsgroet
en in de herfstmist schemeren de wegen.

Dat maakt het misschien ook duidelijk waarom filosofie, enkel over feiten en kennis, voor mij voldoende is: zin en betekenis, daar is de kunst voor...

Gebruikersavatar
Eddie Coppens
Posts in topic: 6
Berichten: 464
Lid geworden op: 05 sep 2018, 18:08
Contacteer:

Bericht door Eddie Coppens » 10 nov 2018, 11:42

Eddie Coppens schreef:
10 nov 2018, 10:54
neus schreef: ↑09 nov 2018, 18:59
Deze test is wat neutraler in vragen, hoewel de keuzes moeilijk kunnen zijn...
Ik ga me toch niet kunnen houden, ik voel het...
Vlug-vlug ingevuld, zonder reflectie, uitslag is: I - S - T - P
Nu nog te weten komen waar dit voor staat.
Mocht er iemand zich geroepen voelen om hier verklarende commentaar bij te geven, graag...
(misschien heb ik het ook helemaal verkeerd gedaan).

Even een praktisch vraagje: ik zou graag een muziekfragmentje uit eigen verzameling op dit forum (Muziek) plaatsen, dat schijnt mij alleen via html (of zoiets) te gaan, graag wat raad.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 10 nov 2018, 13:25

Stoffel schreef:
10 nov 2018, 12:01
Eddie Coppens schreef:
10 nov 2018, 11:42
Eddie Coppens schreef:
10 nov 2018, 10:54
neus schreef: ↑09 nov 2018, 18:59
Deze test is wat neutraler in vragen, hoewel de keuzes moeilijk kunnen zijn...
Ik ga me toch niet kunnen houden, ik voel het...
Vlug-vlug ingevuld, zonder reflectie, uitslag is: I - S - T - P
Nu nog te weten komen waar dit voor staat.
Mocht er iemand zich geroepen voelen om hier verklarende commentaar bij te geven, graag...
(misschien heb ik het ook helemaal verkeerd gedaan).


https://loomancoaching.nl/nl/mbtitype.html#istp
Ja leuk, een ‘virtuoos’ in ons midden.

Ik zal nog eens een overzichtje maken met titels erbij.

Ik begreep uit de beschrijving https://www.16personalities.com/nl/istp-persoonlijkheid dat niets zo saai overkomt voor deze persoonlijkheden als gebrek aan tegenspraak.

Flinke kritiek dan maar op jouw boek?

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 10 nov 2018, 14:54

Afbeelding

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 10 nov 2018, 15:45

...
Het afwijkende in de populatieverdeling zit dan in Leidinggevende -Campagneleider, er zijn relatief minder leidinggevenden en meer campagneleiders.

Daaruit zou je kunnen concluderen dat het in het leven leuker is om met campagnes bezig te zijn dan met mensen, of dat bezig zijn met mensen vervangen wordt door bezig zijn met campagnes of als zodanig wordt opgevat.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 10 nov 2018, 15:46

...
Ook zijn er relatief gezien meer verdedigers en minder ondernemers. Mogelijk is het ondernemersklimaat toch nog te vol van risico.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 10 nov 2018, 15:48

...
Voor allebei geldt (ondernemen/leidinggeven) dat denken meer moeite kost daar en voelen minder.

Gebruikersavatar
Eddie Coppens
Posts in topic: 6
Berichten: 464
Lid geworden op: 05 sep 2018, 18:08
Contacteer:

Bericht door Eddie Coppens » 10 nov 2018, 21:51

Stoffel schreef:
10 nov 2018, 17:24
Zo leuk en zo verdrietig tegelijkertijd, om een kind de wereld in te zien komen....
Ik verzeker je, bij eerstelijns afstammelingen - kinderen, kleinkinderen - kan het echt nijpen. Je bent er intens mee verbonden maar ze gaan na een tijdje hun eigen weg... Zo hoort het natuurlijk, als ouder ben je blij en soms trots als alles goed gaat maar het blijft schrijnen tot in lengte van dagen.

Noch de welgestemde snaren
Of de ultieme borstelstreek,
Noch de wijsheid, vol van jaren
Kan het zoete zeer verklaren
Dat heldhaftig maakt en week,
En wat vanzelfsprekend leek
Als een wonder laat ervaren.



Da's eentje van mij, geschreven bij de geboorte van ons derde kleinkind.
neus schreef:
10 nov 2018, 13:25
a leuk, een ‘virtuoos’ in ons midden.
neus schreef:
10 nov 2018, 13:25
niets zo saai overkomt voor deze persoonlijkheden als gebrek aan tegenspraak
Ik krijg altijd gelijk zolang ik niets zeg...
Laatst gewijzigd door Eddie Coppens op 19 nov 2018, 19:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 4
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 18 nov 2018, 02:39

Noch de welgestemde snaren
Of de ultieme borstelstreek,
Noch de wijsheid, vol van jaren
Kan het zoete zeer verklaren
Dat heldhaftig maakt en week,
Een wat vanzelfsprekend leek
Als een wonder laat ervaren.
't Is mooi.
Als ik het had kunnen schrijven, zou ik een 's' toevoegen, en een werkwoord verbuigen.

Op deze manier:
Eens wat vanzelfsprekend leek
Als een wonder laten ervaren.
Daar!
Dat ziet er veel beter uit, al zeg ik het zelf.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 4
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 18 nov 2018, 02:43

(je kunt er nog steeds alle kanten mee op, maar dan wel grammaticaal correct.)
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
Eddie Coppens
Posts in topic: 6
Berichten: 464
Lid geworden op: 05 sep 2018, 18:08
Contacteer:

Bericht door Eddie Coppens » 19 nov 2018, 10:56

Er moet inderdaad 'En' staan, slordig van mij...
Stoffel, volgende keer zeggen, hé.

Gebruikersavatar
Eddie Coppens
Posts in topic: 6
Berichten: 464
Lid geworden op: 05 sep 2018, 18:08
Contacteer:

Bericht door Eddie Coppens » 19 nov 2018, 19:28

Pink Panther schreef:
19 nov 2018, 17:27
Dus gewoon een tikfoutje...
Just, ik heb het nu gauw aangepast, voor het nageslacht nietwaar...
Ik hoop dat memeticae er geen bezwaar tegen heeft...

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 23
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 02 mei 2020, 02:40

https://www.16personalities.com/nl/entp-persoonlijkheid

Er gelden hier geen regels – We proberen hier iets voor elkaar te krijgen!
Einde discussie, verder met het forum.
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 68
Berichten: 2712
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 02 mei 2020, 15:14

arkhétupos schreef:
02 mei 2020, 02:40
https://www.16personalities.com/nl/entp-persoonlijkheid

Er gelden hier geen regels – We proberen hier iets voor elkaar te krijgen!
Einde discussie, verder met het forum.
Fantastisch. Dat ben jij ten voeten uit. O:) :smt041 :smt060 [gj] \:D/

Bijzonder leuk dat ik je vroeger al eens zo noemde (“de advocaat van de duivel” :grijns: ) zonder hier kennis van te hebben. Maar daar ben ik dan ook een INFJ voor. LOL

Overigens heb ik ook bijzonder veel gehad aan deze kennis van mijn eigen Myers Briggs type (INFJ) en alle informatieve filmpjes over INFJ, vooral van het yotubekanaal van “I Speak People”. Maar ook van andere INFJ kanalen, doch vooral van het genoemde. Het was een zeer grote helende kracht, die informatie. Ik kon dat letterlijk voelen in het hart. Alles was zo herkenbaar en ik voelde mij niet meer zo intens heftig alleen alien. Het was als thuiskomen. Begrip voor mezelf, leren ontdekken dat ik blijkbaar toch niet de enige ben die zo in elkaar zit en dat het dus niet allemaal aan mij ligt. Carl Jung was ook een INFJ. Dat wist ik niet, dat ontdekte ik ook pas vrij recent. (Een of twee jaar geleden). En ik was het nu ook alweer vergeten. Deze informatie is zo nuttig en nodig voor het zelfhelend vermogen. Fijn dat je de topic omhoog haalt want ik was het alweer vergeten.

Ik herken jou ook 100 procent in jouw Myers Briggs. Heerlijk. :grijns: O:)

Het is dan duidelijk waarom wij zo goed accorderen.
Laatst gewijzigd door Bärbel op 02 mei 2020, 15:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Hermetisch geschakeld

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 68
Berichten: 2712
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 02 mei 2020, 15:35

Myers Briggs wordt vaak verkeerd bejegend, als een prestige object van het ego, de oude mens. Maar indien juist bejegend (omarming van wie je werkelijk bent, hoe je bedraad bent), is het zo bijzonder helend. Het gaat niet om welk type, maar om zelfkennis. Dat is helend. Het maakt niet uit welk type je bent, als je het juiste type kent biedt het herkenning en begrip voor jezelf. En van daaruit kun je dan je naaste ook liefhebben, om diens eigen zijn. Mijn moeder is een ISFP. Is ook zeer herkenbaar.

Het is eigenlijk zoiets als het instructieboekje van je auto. Als je weet welke benzine erin moet, loopt de motor niet in de soep. En als je weet wat je moet doen als er een lampje geel gaat branden, komt ie niet stil te staan. Bij rood wel. Dat is lastig want dan moet je de anwb weer bellen. Dus kun je beter je auto en de beschrijving goed kennen. Dan begrijp je beter wat je wanneer het beste kunt doen en ook begrijp je je haperingen dan beter en dan kun je daar rekening mee houden. En jezelf de ruimte geven die je nodig hebt om zo optimaal mogelijk te kunnen blijven functioneren als mens. En als je de juiste bandenspanning voor dat type kent, blijft de wagen goed bestuurbaar.
Hermetisch geschakeld

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 23
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 04 mei 2020, 19:13

Ik zie het mechanisme meer als katalysator.

Het hele Briggsgebeuren is niet per se nodig om een discussie op gang te krijgen, maar het helpt wel.

(Als de reactie eenmaal op gang is gekomen kun je zelfs de katalysator verwijderen, bij sommige chemische reacties althans.)
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 23
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 04 mei 2020, 19:17

Bärbel schreef:
02 mei 2020, 15:35
Het is eigenlijk zoiets als het instructieboekje van je auto.
Ken jij mensen die dat lezen?
Bij mijn auto's (2ehands) had ik altijd een Haynes werkboek nodig. Het boekje van de fabrikant gaf geen soelaas.
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 23
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 04 mei 2020, 22:39

certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 68
Berichten: 2712
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 05 mei 2020, 16:59

arkhétupos schreef:
04 mei 2020, 19:13
Ik zie het mechanisme meer als katalysator.

Het hele Briggsgebeuren is niet per se nodig om een discussie op gang te krijgen, maar het helpt wel.

(Als de reactie eenmaal op gang is gekomen kun je zelfs de katalysator verwijderen, bij sommige chemische reacties althans.)
De katalysator is niet belangrijk bij de juiste chemie inderdaad, maar ik vond het wel erg leuk en prettig om in retrospectief te kunnen zien hoe mooi de puzzel in elkaar steekt :grijns:
Hermetisch geschakeld

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 68
Berichten: 2712
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 05 mei 2020, 17:05

arkhétupos schreef:
04 mei 2020, 19:17
Bärbel schreef:
02 mei 2020, 15:35
Het is eigenlijk zoiets als het instructieboekje van je auto.
Ken jij mensen die dat lezen?
Bij mijn auto's (2ehands) had ik altijd een Haynes werkboek nodig. Het boekje van de fabrikant gaf geen soelaas.
Ja. Als geëmancipeerde vrouw lees ik dat. En dat is maar goed ook, anders had ik de motors van mijn auto’s allang in de soep gereden. :grijns:
Hermetisch geschakeld

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 23
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 08 mei 2020, 22:01

Autorijden met bestek:
Een lepel voor als boel in de soep loopt
Een mes om de weg af te snijden
Gebruik geen vork om mee te prakken!
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 68
Berichten: 2712
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 09 mei 2020, 09:49

arkhétupos schreef:
08 mei 2020, 22:01
Autorijden met bestek:
Een lepel voor als boel in de soep loopt
Een mes om de weg af te snijden
Gebruik geen vork om mee te prakken!
:smt044
Hermetisch geschakeld

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten