Luiheid

Deel je diepste gedachten en laat ons meedenken...
Plaats reactie
Verwijderde gebruiker

Luiheid

Bericht door Verwijderde gebruiker » 29 okt 2018, 16:28

Ik kreeg een sessie van mijn werk waar de copy&adept filosofie werd besproken (strategieen van succesvolle bedrijven overnemen en aanpassen voor eigen gebruik. In 11 teams werd de groep verdeeld om eerst innovatie uitdagingen in vraagvorm te gieten, middels synoniemen van sleutelbegrippen tot andere invalshoeken te komen, een succesvol bedrijf te kiezen, daarvan strategieen te beschrijven en van toepassing te maken op het eigen bedrijf.

Het bedrijf dat als voorbeeld van succesvol werd gekozen door onze groep was MacDonalds, daar ben ik afgehaakt en heb vroegtijdig de sessie verlaten, helaas wel gespot door de hoogste baas van ICT.

Ik verdenk de organisatie zelf een luiheid om de “formule” creatief toe te passen en dus dit aan de medewerkers over te laten.

Eigenlijk getuigt het ook van je reinste armoede om met formules te moeten werken. Of ben ik nou gek?

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 29 okt 2018, 20:24

Pink Panther schreef:
29 okt 2018, 19:40
neus schreef:
29 okt 2018, 16:28
Ik kreeg een sessie van mijn werk waar de copy&adept filosofie werd besproken (strategieen van succesvolle bedrijven overnemen en aanpassen voor eigen gebruik. In 11 teams werd de groep verdeeld om eerst innovatie uitdagingen in vraagvorm te gieten, middels synoniemen van sleutelbegrippen tot andere invalshoeken te komen, een succesvol bedrijf te kiezen, daarvan strategieen te beschrijven en van toepassing te maken op het eigen bedrijf.

Het bedrijf dat als voorbeeld van succesvol werd gekozen door onze groep was MacDonalds, daar ben ik afgehaakt en heb vroegtijdig de sessie verlaten, helaas wel gespot door de hoogste baas van ICT.

Ik verdenk de organisatie zelf een luiheid om de “formule” creatief toe te passen en dus dit aan de medewerkers over te laten.

Eigenlijk getuigt het ook van je reinste armoede om met formules te moeten werken. Of ben ik nou gek?
Waarom ben je afgehaakt? Ik vind het mosterd na de maaltijd omdat de Japanners deze strategie al decennia uitvoeren. Je blijft zo wel altijd achter de feiten aanlopen. Komen ze nu pas met een elektrische auto nadat ze het geval Tesla bestudeerd hebben. Maar dat zal geen reden zijn geweest van jouw afhaken.
Het was een pure kwelling voor me; herrie, moeten staan, ego-vibes, seksueel vruchtbare jonge vrouwen in het team, weg zien stemmen van mijn voorstellen, alle positieve punten noemen van MacDonalds, en die hebben juist de ballenbak afgeschaft dus daar is niets positiefs over te zeggen.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 29 okt 2018, 20:28

...
Ik doe mijn denken liever thuis op de bank. Heb zitten bedenken dat voor de borging van human capital het eigen consumentisme gebruikt kan worden, en zoals bij de marine een voortdurend streven naar hogere rang is, dus juist een hierarchische structuur gebruikt kan worden om de impulsen voor ontwikkeling gaande te houden, en het oude idee dan van jobroulation kwam daaruit.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 29 okt 2018, 20:31

...
Ik heb nog wel als positief over MacDonalds gezegd dat ze serieus met wensen van de klant omgaan en hele sterke verleidingstactieken hebben. Maar ik moet er niet aan denken dat men op grote schaal dat soort verleidingen op het volk loslaat.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 29 okt 2018, 21:05

Pink Panther schreef:
29 okt 2018, 21:01
neus schreef:
29 okt 2018, 20:31
...
Ik heb nog wel als positief over MacDonalds gezegd dat ze serieus met wensen van de klant omgaan en hele sterke verleidingstactieken hebben. Maar ik moet er niet aan denken dat men op grote schaal dat soort verleidingen op het volk loslaat.
De enigen die met succes de McDonalds formule hebben gekopieerd zijn KFC en Taco Bell (in Amerika). Ik denk niet dat de formule echt door Nederlanders goed gekopieerd kan worden.

Ga maar eens een kroketje eten bij een doorsnee snackbar. Neem dan maar gerust een krantje mee. McDonalds, KFC en Taco Bell nemen het 'fast' van fast food heel erg letterlijk. Je hoeft nooit langer te wachten dan 2 minuten en over het algemeen zul je de snack binnen een minuut gepresenteerd krijgen. Het personeel wordt als het ware gedrild om aan deze formule gehoor te geven. Anders sta je in "no time' op straat (ik heb vaak genoeg mensen gehoord over McDonalds als een vervelende werkervaring). Verder wordt over kwaliteit niet moeilijk gedaan deze is ondergeschikt aan de prijs. De inrichting is uniform wat een uitstraling geeft dat rangen en standen er niet toe doen. De kwaliteit is ook ondergeschikt aan de gezondheid. Het moet gewoon lekker zijn, alles is vet en zoet; een dodelijke combinatie. Sugarfree betekent dat suiker is vervangen door kankerverwekkende stoffen. MacDonalds is als een sigarettenfabrikant die uitsluitend oog heeft voor het genotscentrum in de hersenen van de mens om daar vervolgens flink aan te verdienen.

Als we McDonalds willen kopiëren dan zullen we eerst een pact met de duivel moeten sluiten.
Het heet gewoon een succesvolle onderneming waarvan je dus de succesfactors moet gaan kopieeren over branches heen.

Ik zag het met lede ogen aan. Maar vooral dat staan nekte me, ik voel me daar zo onprettig bij.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 29 okt 2018, 21:08

Wat is het trouwens met sprekers dat ze beoordeeld moeten worden op leukigheid, dat zorgt echt voor een perverse prikkel.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 1
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 05 nov 2018, 02:32

Des duivels oorkussen houdt van iedereen.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 06 nov 2018, 21:38

Stoffel schreef:
06 nov 2018, 21:22
neus schreef:
29 okt 2018, 16:28

Ik verdenk de organisatie zelf een luiheid om de “formule” creatief toe te passen en dus dit aan de medewerkers over te laten.
Dat sowieso natuurlijk. Is in mijn optiek geen verdenking maar gewoon een fact of life. LOL :?

Was vroeger in het onderwijs ook zo. De ene ellenlange "studiemiddag" na de andere, en dan weer vergadering zus en vergadering zo, waar de collega's dan met het werk van de directie werden opgezadeld. Zo gaat dat.

Als ik vroeger voor een kind met autisme vrijstelling voor gymnastiek wilde verkrijgen (vanwege bijvoorbeeld tactiele overgevoeligheid), dan kon alleen de locatiedirecteur dat onderbouwd voor een kind aanvragen bij de onderwijsinspectie. Je moet niet denken dat de directeur een brief ging schrijven of dat hij überhaupt wist hoe hij die aanvraag kon onderbouwen. Hij wist niet eens dat je vrijstelling kon aanvragen. Dus ik deed ook zijn werk dan maar erbij. Alle regelingen uitzoeken en de brief schrijven, zodat hij hem alleen hoefde ondertekenen. Nee, van het management moet men het niet hebben! Die zijn maar in 1 ding heel goed. Het begint met een d en eindigt op elegeren. LOL :-(
Ik denk niet dat iedereen even goed kan denken, waarmee dat gelijk bewezen is.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten