De pijl van de tijd is niet omkeerbaar

Deel je diepste gedachten en laat ons meedenken...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 19
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

De pijl van de tijd is niet omkeerbaar

Bericht door memeticae » 20 okt 2018, 00:43

Maar het assenstelsel wel.

En bovendien: tijd is een scalar, geen vector, en heeft derhalve geen richting.
Goed, men zou "imaginaire tijd" kunnen verzinnen.
Juister zou het dan zijn om over |tijd| te spreken, indien men met de lengte van de pijl een tijdstip wil bedoelen.
(Voor de projectie op de werkelijkheid maakt het weinig uit: die verzint wel Lorenzt-dilatatie en Doppler-effecten)

Wat inhoudt dat oorzaak en gevolg enkel kwantitatief van elkaar gescheiden kunnen zijn.
Maar aangezien er geen negatieve |tijd| kan bestaan, kan men oorzaken en gevolgen alleen met elkaar vergelijken als het resultaat positief uitvalt.
Zo bezien is tijdreizen best mogelijk, en doe we het allemaal, teneinde een positieve balans op oorzaak en gevolg te kunnen behalen.

Het schijnt namelijk economisch verantwoord, zo leert het verleden, om te vooroordelen.
Een "na-oordeler" zou dan -net als Merlijn- naar het verleden leven.

|Tijd| maakt het natuurlijk allemaal niets uit, die denkt: "Er is |tijd| genoeg!"
Je zal Tijd maar zijn zeg ... dan was je eeuwig, als je wilde.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 20 okt 2018, 10:24

...
Het is nergens goed voor behalve troost, dat idee van toenemende entropie die omgedraaid kan worden. Uiteindelijk is het deze fantasie van toenemende entropie kunnen stoppen/omdraaien/oplossen die tot maximale entropie leidt.

Maar goed als de gewone materie voorwaarts beweegt en de anti-materie achterwaarts komt er nog een moment van ontmoeten, met veel geannihileer. The clash in time:


Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 20 okt 2018, 12:05

Pink Panther schreef:
20 okt 2018, 10:49
neus schreef:
20 okt 2018, 10:24
...
Het is nergens goed voor behalve troost, dat idee van toenemende entropie die omgedraaid kan worden. Uiteindelijk is het deze fantasie van toenemende entropie kunnen stoppen/omdraaien/oplossen die tot maximale entropie leidt.
neus schreef:
29 sep 2018, 19:00
aan voorspellingen waag ik me niet, ik heb namelijk geen geschikte geest daarvoor, ik zie alles veel te somber, of vanuit een eenzijdig idee van goed en niet goed.
Goed dat je me erop wijst dat ik toch weer wat voorspel, met wetenschappelijke logica bij de hand...

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 20 okt 2018, 12:08

Absolute waarheid als mening, haha.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 19
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 20 okt 2018, 12:15

Afbeelding
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 20 okt 2018, 15:04

Pink Panther schreef:
20 okt 2018, 12:32
Jan met de Pet:
Het blijft toch wel lachten met die gasten die wel de toekomst over een paar miljard jaar weten te voorspellen maar geen flauw idee hebben of er een Elfstedentocht mogelijk wordt komend jaar!
Toename van entropie is van elk moment, elke koelkast doet er aan mee bijvoorbeeld. En de toename van entropie en gevolgen voor maatschappij worden door wetenschappers niet onderkend, wat een groot schandaal is. iedereen met een beetje verstand kan het principe kennen, en de implicaties zijn zo eenvoudig als 1+1 = 2.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 20 okt 2018, 15:10

Pink Panther schreef:
20 okt 2018, 12:24
neus schreef:
20 okt 2018, 12:05
Goed dat je me erop wijst dat ik toch weer wat voorspel, met wetenschappelijke logica bij de hand...
Entropie in de thermodynamica is equivalent met de entropie zoals die in de informatietheorie wordt gebruikt, de zogenaamde Shannon entropie, wanneer je voor de kansen p i {\displaystyle p_{i}} p_{{i}} de kansverdeling over alle mogelijke quantumtoestanden van het systeem neemt. Deze equivalentie is algemeen geldig en kan zelfs worden gebruikt voor systemen die niet in thermodynamisch evenwicht zijn. Wanneer de entropie wordt uitgedrukt in bits, dan komt dit overeen met de hoeveelheid informatie die nodig is om de precieze microtoestand van het systeem te specificeren.

Deze equivalentie maakt het inzichtelijk waarom zelfs Maxwells demon de Tweede Hoofdwet niet kan overtreden. Om bijvoorbeeld een temperatuurverschil te creëren in een gas door iedere keer een luikje open te doen wanneer er een snelle molecule aankomt, lijkt het alsof je de entropie van een gas kunt verlagen. Nu is het inderdaad zo dat de entropie van het gas verlaagd kan worden, maar de demon moet wel iedere keer een beslissing nemen op grond van de snelheid van de molecule die langs komt. De informatie over de vorige molecule zit dan nog in zijn geheugen, dus op een gegeven moment raakt zijn geheugen vol. Bovendien zou de demon zelf snel in temperatuur oplopen.

De daling van de entropie van het gas uitgedrukt in bits die een ideale demon kan bereiken is precies gelijk aan de geheugencapaciteit van de demon. Er is dan dus minder informatie nodig om de microtoestand van het gas te specificeren maar precies zoveel meer informatie is er nodig om de toestand van het geheugen van de demon te specificeren. Wissen van het geheugen is geen optie, want daardoor neemt de entropie van de omgeving toe met ten minste hetzelfde bedrag.
Bron Wikipedia
Alles staat of valt met de eindigheid van het geheugen. Zonder oneindig geheugen geldt jouw voorspelling, maar hoe bewijs je dat een oneindig geheugen niet bestaat?
hele rare stelling...

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 20 okt 2018, 15:42

neus schreef:
20 okt 2018, 15:10
Pink Panther schreef:
20 okt 2018, 12:24
neus schreef:
20 okt 2018, 12:05
Goed dat je me erop wijst dat ik toch weer wat voorspel, met wetenschappelijke logica bij de hand...
Entropie in de thermodynamica is equivalent met de entropie zoals die in de informatietheorie wordt gebruikt, de zogenaamde Shannon entropie, wanneer je voor de kansen p i {\displaystyle p_{i}} p_{{i}} de kansverdeling over alle mogelijke quantumtoestanden van het systeem neemt. Deze equivalentie is algemeen geldig en kan zelfs worden gebruikt voor systemen die niet in thermodynamisch evenwicht zijn. Wanneer de entropie wordt uitgedrukt in bits, dan komt dit overeen met de hoeveelheid informatie die nodig is om de precieze microtoestand van het systeem te specificeren.

Deze equivalentie maakt het inzichtelijk waarom zelfs Maxwells demon de Tweede Hoofdwet niet kan overtreden. Om bijvoorbeeld een temperatuurverschil te creëren in een gas door iedere keer een luikje open te doen wanneer er een snelle molecule aankomt, lijkt het alsof je de entropie van een gas kunt verlagen. Nu is het inderdaad zo dat de entropie van het gas verlaagd kan worden, maar de demon moet wel iedere keer een beslissing nemen op grond van de snelheid van de molecule die langs komt. De informatie over de vorige molecule zit dan nog in zijn geheugen, dus op een gegeven moment raakt zijn geheugen vol. Bovendien zou de demon zelf snel in temperatuur oplopen.

De daling van de entropie van het gas uitgedrukt in bits die een ideale demon kan bereiken is precies gelijk aan de geheugencapaciteit van de demon. Er is dan dus minder informatie nodig om de microtoestand van het gas te specificeren maar precies zoveel meer informatie is er nodig om de toestand van het geheugen van de demon te specificeren. Wissen van het geheugen is geen optie, want daardoor neemt de entropie van de omgeving toe met ten minste hetzelfde bedrag.
Bron Wikipedia
Alles staat of valt met de eindigheid van het geheugen. Zonder oneindig geheugen geldt jouw voorspelling, maar hoe bewijs je dat een oneindig geheugen niet bestaat?
hele rare stelling...
weer zo'n idioot die wikipedia verziekt heeft...

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 20 okt 2018, 21:18

ja hoor entropie toename lokaal, hoe stel je je dat voor?

Het is in mijn ogen van enorm belang dat we inzien dat als we de koelkasten uitzetten, dat dan warmte uit andere bronnen moet komen, "moeten" als noodzakelijk. Je kunt entropie vervangen maar niet verminderen. Dus je kunt globale opwarming hebben of oorlog, zoiets. Zet je de globale opwarming uit, dan gaan er weer meer bommen af. Netto is de toename gelijk.
Je kunt allerlei verschijnselen, ondermeer bewustzijn, zien als effectief voor toename van entropie en daarom in bestaan.
Een bijdrage aan wereldvrede kan een voetbalveld met terrasheaters zijn, alleen het verband is niet direct duidelijk en moeilijk te overzien.

De weigering de consequenties te zien van de wet van toename van entropie, die onverminderd en versneld plaatsvindt is van een niveau van struivogelpolitiek dat ik denk dat men achterlijk is.

En als men het glashard ontkent of speculatief noemt is men in mijn ogen kwaadaardig, of aan het proberen zieltjes te winnen voor een "net doen alsof mijn neus bloedt"-cultuur.

Werkelijk de meest verachterlijke manier om in het leven te staan is weigeren een belangrijke waarheid als deze te onderkennen. Lafbekken zijn het.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 21 okt 2018, 12:20

...
ik begrijp entropie als percentage, en systemen als de aarde als geïsoleerd maar niet voor eeuwig. Een zon bereikt een bepaalde mate van maximale entropie, en een planeet als de onze kan dat ook, misschien zelfs beter.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 21 okt 2018, 17:55

...
Op de aarde zijn alle systemen van invloed op elkaar, daar zit geen onmetelijke ruimte tussen. Het kan zijn dat de ruimte precies zoveel uitdijt als lokaal de entropie toeneemt.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 19
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 21 okt 2018, 19:26

Een koelkast, met de deur open, verbruikt zinloos energie.

Tenzij het -natuurlijk- een experiment betrof om iets mee aan te tonen.
(Verspilling bijvoorbeeld. Met als conclusie: "Hoe goed je een koelkast ook isoleert: het blijft een energieverspiller.")

Een koelkast met de deur open gelijkt een perpetuum mobile, maar ook die stopt als de warmtedood daar is: alle materie is in energie omgezet, zodat er geen meer over blijft om nog verder te kunnen koelen.

Ik denk dat dat is wat neus bedoeld met warmtedood.

Ik ga uit van koudedood:
Als alle ("materie") deeltjes zover van elkaar verwijderd zijn dat ze buiten hun lichtkegels vallen, kan ik er wel een thermometer in gaan steken, maar ik zal niets kunnen meten.

(Nulpuntsenergie voorziet dan in een "nieuw" Universum, gelijk dat van ons.)

::

Stel ik zet een koelkast in een ruimte neer die 0 Kelvin meet:
Hoe hard moet de motor dan werken?
Ook als ik de deur stijf dicht houd?
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 23 okt 2018, 20:51

Als je een soort stofzuiger hebt die rondom de ruimte aanzuigt, krijg je als het ware veel wervelingen/entropie maar die alleen in verdunning resulteert.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 19
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 24 okt 2018, 23:45

@neus

Kan een vaccuum bestaan nog voor er zich iets in bevond?
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 19
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 24 okt 2018, 23:46

Anders:
Bestaat er een vacuuum voor iets bestond?
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 19
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 24 okt 2018, 23:47

Kan iets een vacuum creëren?
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 19
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 24 okt 2018, 23:48

(dan is het perpetuum mobile niet veraf!)
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 25 okt 2018, 07:48

...
ik begreep dat vacuumdichtheid een soort natuurconstante is die elementair is voor het universum waarin we leven. Misschien dat vacuumdichtheid evolutionair tot stand kan komen en dan stabiel kan worden.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 25 okt 2018, 12:33

Pink Panther schreef:
25 okt 2018, 12:05
memeticae schreef:
24 okt 2018, 23:47
Kan iets een vacuüm creëren?
Ik heb een hekel aan virtuele deeltjes...
niet aan "quantumfluctuatie"? Dat is eigenlijk het mechanisme om de vacuumdichtheid te garanderen.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 25 okt 2018, 19:38

Pink Panther schreef:
25 okt 2018, 18:39
neus schreef:
25 okt 2018, 07:48
Misschien dat vacuümdichtheid evolutionair tot stand kan komen en dan stabiel kan worden.
De elementaire deeltjes zou je kunnen beschouwen als de bouwstenen van het universum, ik geloof niet dat deze zelf evolueren en dus hetzelfde zijn zoals van in het begin (of oneindigheid).
Zoals ik het zie is er een minimum leegte ontstaan vanuit een hele leegte. Het minimum wil bijvoorbeeld zeggen 1 deeltje per m2. Maar dat kunnen ook 2 halve deeltjes zijn of drie derde deeltjes. De elementaire deeltjes zijn dan elementair omdat ze een deel zijn van dat 1 deeltje per m2. En als die er eenmaal zijn gaat het kwantitatief verder. Dan ontstaan geen deeltjes meer die andere factoren voorstellen. Dus 1/3 is dan elementair en de dynamiek van de wereld is dan dat de leegte niet minimaler wordt dan drie van die 1/3 deeltjes per m2. Of als je een 1/2 deeltje hebt dan moeten er altijd twee zijn in een m2. Dat dwingt dus heel wat dynamiek af.

Je zou kunnen zeggen dat de hele leegte langzaam overgenomen wordt door de minimale leegte en dat dit voor alle onderhavige dynamiek zorgt.

Totdat de minimale leegte met alles wat er is maximaal verspreid is, dan kan de hele leegte verder niets doen.

Ik stel me voor dat in de inflatieperiode van het universum het ontstaan was van alle deeltjes die nodig zijn om de totale leegte minimaal te vullen.

Je hebt dan als het ware een hele leegte die maximaal aan een punt/singulariteit trekt om daar alles tevoorschijn te trekken dat strookt met de vacuum dichtheid die gaat gelden voor dat universum.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 25 okt 2018, 21:54

Pink Panther schreef:
25 okt 2018, 21:13
neus schreef:
25 okt 2018, 19:38
Zoals ik het zie is er een minimum leegte ontstaan vanuit een hele leegte. Het minimum wil bijvoorbeeld zeggen 1 deeltje per m2. Maar dat kunnen ook 2 halve deeltjes zijn of drie derde deeltjes. De elementaire deeltjes zijn dan elementair omdat ze een deel zijn van dat 1 deeltje per m2. En als die er eenmaal zijn gaat het kwantitatief verder. Dan ontstaan geen deeltjes meer die andere factoren voorstellen. Dus 1/3 is dan elementair en de dynamiek van de wereld is dan dat de leegte niet minimaler wordt dan drie van die 1/3 deeltjes per m2. Of als je een 1/2 deeltje hebt dan moeten er altijd twee zijn in een m2. Dat dwingt dus heel wat dynamiek af.

Je zou kunnen zeggen dat de hele leegte langzaam overgenomen wordt door de minimale leegte en dat dit voor alle onderhavige dynamiek zorgt.

Totdat de minimale leegte met alles wat er is maximaal verspreid is, dan kan de hele leegte verder niets doen.

Ik stel me voor dat in de inflatieperiode van het universum het ontstaan was van alle deeltjes die nodig zijn om de totale leegte minimaal te vullen.

Je hebt dan als het ware een hele leegte die maximaal aan een punt/singulariteit trekt om daar alles tevoorschijn te trekken dat strookt met de vacuum dichtheid die gaat gelden voor dat universum.
Nul maal nul is nog altijd nul
Stephen Hawking
Ik begrijp niet goed wat je bedoelt met halve deeltjes. Wat werd beschouwd als de meest elementaire deeltjes bleken ook weer uit deeltjes te bestaan. Nog verder dan is er geen massa meer te meten en lijkt het een foton. Is het dan wel een deeltje of is het straling? Hoe neem je de helft van een massa die gelijk aan nul is?

Hoeveel deeltjes heb je nodig voor een ruimte die je niet kunt meten?

Vacuümdichtheid die gaat gelden voor dat universum is imaginair.
ik bedoel met halve deeltjes zoiets als halve lading.

misschien is er een verband tussen massa en lading.

een foton is geen deeltje en geen golf, het is meer een verschijnsel

een half verschijnsel is een heel verschijnsel

het idee van ruimte als iets omvattends is voor het begrip genoeg, dat de ruimte gebogen of zelfs gevouwen kan zijn is vooral iets wat de beperkingen van ons waarnemingsvermogen weergeeft, de ruimte zou beredeneerd volkomen plat zijn.

als je op een tafelzeil elke cm2 een erwt hebt en je vouwt de punten bij elkaar dan is er in het midden een grote concentratie erwten, de realiteit is echter nog steeds een erwt per cm2

vacuumdichtheid van een erwt per cm2 is dan altijd geldig, hoe je verder ook dat zeil buigt en vouwt

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 26 okt 2018, 11:33

Pink Panther schreef:
25 okt 2018, 23:01
neus schreef:
25 okt 2018, 21:54
vacuumdichtheid van een erwt per cm2 is dan altijd geldig, hoe je verder ook dat zeil buigt en vouwt
Het aantal erwten is dan toch afhankelijk van de grootte van het tafellaken.
dat klopt, hoewel het gehele tafellaken oneindig kan zijn, maar slechts plaatselijk gekromd/gevouwen...

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 26 okt 2018, 14:09

Shit, ik ben
Prometheus

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 19
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 27 okt 2018, 07:16

Mag ik zwarte gaten in het kleed vouwen?
Ik beloof je een gordiaanse knoop te weven, met alle gordiaanse erwten erin.

X=de stochast, jouw tafelkleed.
De verzameling is G en Ng : {Gordiaanse en Niet-gordiaanse erwten}
(erwt, erwt, erwt ... wat een lastig woord om te tiepen zeg! Mijn backspace maakte overuren!)

Hoe kan een gordiaanse erwt door een niet-gordiaans kleed gezeefd worden?
X(G)<X(Ng)
Voor een gordiaans Kleed geldt hetzelfde: hoe laat dat niet-gordiaanse erwten door?
X(Ng)>X(G)

Wortels bij:
X(Ng)==X(g)
Singulariteiten bij:
X(Ng)=X(g)

::

Het Kleed bepaalt blijkbaar hoe het geknoopt is, en laat soms wel en soms niet dingen door.
(Het verschijnsel osmose is daarvan afgeleid. De theorie daarachter is dat het met concentraties te maken heeft.)


Maar pas als je je gevangen erwten gaat bekijken kun je de ratio G/Ng bepalen.
De stochast X daarvan bepaalt je ouderdom. (Of die van het Kleed)

Als je eeuwig blijft vissen en er nooit 1 vangt, blijft het bij gissen.
Lachwekkend, niet?

Gissen kan waarheid worden. Maar als de gegisde concentratie ineens anders wordt, moet het kleed weer aan het werk.

Vergeet dit, niet, niet mee te nemen in uw discussie over het Heelal.


@neus, jij houdt het kleed vast en @PP schiet zijn erwten er dwars doorheen.

Waar is de schade?

X(G) <> X(Ng)?

::

Het "osmosemembraan"
(Links is licht, rechts is donker: ik ben de grensbepaler hier.

In de "Theorie van Het-Al",
zullen alle gaten netjes weggecijferd kunnen worden. (Hilbert)

Anders is ze er niet.
(Ja, de Vandalen zeggen dat ook, dat: "De theorie", vrouwelijk is.)

Ik hou van alle vrouwen?
Wat als ik er 1 was?
Wat dan?

Dan hield ik nog steeds van alle vrouwen, maar moest maar eens zien, hoe dat reëel in gevoelsmatige werkelijkheid om te zetten.

Tinus zegt: "Dat vereist actie"
Hij heeft gelijk ... ik ga NU slapen.

::

Maar goed dat ik agnost ben, en het begrip androgyn bijster.
-"Waar hebben jullie het eigenlijk over?"
Zou ik anders moeten vragen.

En dat lijkt me niet te stroken met de informatiedichtheid die lichtsnelheid kan verplaatsen.

Als in:

"Hoe breed is het kanaal"
"Hoe groot denk je dat ik ben"

HM

Het spijt me wel, als je dit dubbelzinnig opvat.
Dan ben ik niets beter dan platte humor voor de intelligentsia.

(Ik zit er zo vaak naast jôh, naast wat zij geleerd hebben gekocht.)

(Ik wou bijna schrijven "gekregen", maar bedacht me net op tijd.
"Niets is gratis, ook dit niet. Als jij dit leest, lees jij mijn tijd."

::

Het is onbetaald Monikkenwerk, niemand vraagt erom, en maar 1 doet het.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 27 okt 2018, 08:28

Dat zwarte gaten ook echt gaten zijn waar erwten door kunnen vallen is een beetje een misconceptie. De minimale vacuumdichtheid verandert echt niet,en dan is te beredeneren dat een zwart gat een vouw is waarvan de inhoud zich aan onze waarneming onttrekt (totdat je dichterbij komt). De zwarte massa en energie ligt in die vouwen.

Wiskundig een hyperbol op 3D manier gezien. Puur en alleen omdat wij 3D waarnemen en niet 4D of 5D. En dat tafelzeilmet erwten is eigenlijk een 2D concept hiervoor.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 19
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 28 okt 2018, 20:32

Vacuümdichtheid geldt derhalve alleen in lagere dimensies voor te stellen?
Als een 2d kluis, die voor elke 3d wezen vrij toegankelijk is?

(Als een n-dimensionale kluis die voor (n+1)-dimensionele wezens ...)

Ja, waarom niet.

::

PS
Ik las in eerste instantie "vrouw", waar jij "vouw" schreef ... maar veel veranderde er niet.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 28 okt 2018, 20:55

memeticae schreef:
28 okt 2018, 20:32
Vacuümdichtheid geldt derhalve alleen in lagere dimensies voor te stellen?
Als een 2d kluis, die voor elke 3d wezen vrij toegankelijk is?

(Als een n-dimensionale kluis die voor (n+1)-dimensionele wezens ...)

Ja, waarom niet.

::

PS
Ik las in eerste instantie "vrouw", waar jij "vouw" schreef ... maar veel veranderde er niet.
Vacuumdichtheid is het beste te conceptualiseren in twee dimensies. Het gaat tenslotte om iets wat voor ons een beperking zou zijn.

Zoals wij dan voor de hogere dimensie een beperking zijn. Misschien minder de vrouw...

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 19
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 28 okt 2018, 21:02

Ik ken geen beperkingen.

Is dat fout?
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 19
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 28 okt 2018, 21:02

Hoe dan?
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 28 okt 2018, 21:08

2D is een beperkte wereld als je 3D gewend bent. Toch vindt veel expressie van 3D wereld juist in de 2D wereld plaats.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 19
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 28 okt 2018, 21:14

4d is overal, toch denken heel veel mensen nog in (beperkt) 3d.

(Dat bedoel je denk ik.)

Troost je, 5d is niet veraf.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 19
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 28 okt 2018, 21:17

(Had ik het al eens over priemdimensies gehad?)

(2,3,5,7,11 ... etc)

Als 2 en 3 priem zijn, kan 3 in 2 kijken.
Als 5 en 3 priem zijn, kan 5 in 3 kijken, maar 4 niet.

Ad Nauseam.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 19
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 28 okt 2018, 21:20

Maar ik heb een vermoeden.
Ongefundeerd natuurlijk

M-theorie behoeft niet meer dan 7 dimensies.

Maar ik val weer in herhalingen.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 19
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 28 okt 2018, 21:28

7 dimensies zijn genoeg om elk priemgetal mee te kunnen samenstellen:
Links rechts, da's 2
boven beneden da's 4
binnen buiten maakt 6
en waar? is 7
"Wanneer", uit zich uit de eerste 7, een concept dat "Tijd" genoemd wordt.

Een halve achtste dimensie?


Afbeelding

Of toch een onbegrepen verzameling?
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 19
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 28 okt 2018, 21:33

Laat het me anders formuleren:

Vanuit 7 kun je naar 5 en 3 dimensioneren, 6 en 4 zijn immers evident.
vanuit 7 naar 2 projecteren is gemeen.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 29 okt 2018, 06:59

Afbeelding

De maxima voor volume en omtrek bij 5d en 7d, dus lijken me hogere dimensies dan verder niet relevant.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 29 okt 2018, 16:33

..
Het zijn dus oppervlakte en inhoud van hypersphere (bol in allerlei dimensies). Het getuigt al van een zelfcentrisch denken om de bol zo groot te hebben in de eigen waarneming, maar helemaal lukken om de bol als grootst mogelijk te hebben in de eigen dimensie lukt dan toch niet.

Mijn seksleven heeft nooit een top gehad, zal dat waarschijnlijk nooit krijgen. Een en al frustraties.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 29 okt 2018, 20:51

...
Ik laat de discussie over seks maar verder voor wat het is. Uiteindelijk is het veel vaker machtsstrijd dan liefde, zelfs maagden hebben dan geen onschuld.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 30 okt 2018, 16:32

...
Ik heb een boek van Amanda Kluveld gelezen met de titel “Pijn”. Een van de punten die naar voren kwam is de moderne allergie tegen pijn. Je zou kunnen zeggen dat het overdreven vermijden en bestrijden van pijn abnormaal is. Aan de andere kant van het spectrum staan mensen voor wie pijn of pijn doen van betekenis is, maar die misschien abnormaal doorschieten in pijn opzoeken. Het lijkt me in de wereld wel van belang dat men een bepaald incasseringsvermogen heeft voor pijn.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 30 okt 2018, 16:46

Pink Panther schreef:
30 okt 2018, 16:38
neus schreef:
30 okt 2018, 16:32
...
Het lijkt me in de wereld wel van belang dat men een bepaald incasseringsvermogen heeft voor pijn.
Bedoel je dat generaliserend?
Meer vanuit de logica. De wereld is dusdanig dat het voor de levensvormen vele pijnlijke gebeurtenissen in petto heeft. Wil men het hoofd boven water houden, dan is incasseringsvermogen (trainen/leren/opdoen/vinden/oefenen) van belang. Dat betekent dat het dus niet verstandig is om alle mogelijke pijn te vermijden, want dan leert men niets en men is teleurgesteld of depressief als het niet lukt.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 30 okt 2018, 16:48

neus schreef:
30 okt 2018, 16:46
Pink Panther schreef:
30 okt 2018, 16:38
neus schreef:
30 okt 2018, 16:32
...
Het lijkt me in de wereld wel van belang dat men een bepaald incasseringsvermogen heeft voor pijn.
Bedoel je dat generaliserend?
Meer vanuit de logica. De wereld is dusdanig dat het voor de levensvormen vele pijnlijke gebeurtenissen in petto heeft. Wil men het hoofd boven water houden, dan is incasseringsvermogen (trainen/leren/opdoen/vinden/oefenen) van belang. Dat betekent dat het dus niet verstandig is om alle mogelijke pijn te vermijden, want dan leert men niets en men is teleurgesteld of depressief als het niet lukt.
Dit kan helaas ook opgevat worden als protestants.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 30 okt 2018, 17:03

...
Ik ken iemand die de belichaming is van overgave/onderwerping/onderdanigheid. Ik snap zoiets wel. Ik snap zelfs de behoefte van anderen om zich helemaal uit te leven in gewelddadigheid op zo iemand. De symbiose tussen die personen zou een sterk verbond kunnen zijn voor alles wat de wereld in petto heeft.
Helaas zijn echt sterke verbonden zeer zeldzaam, omdat er geen zelfinzicht en dus grenzen zijn. Dus de realiteit is halve verbintenissen, waar men slechts gedeeltelijk vervuld kan raken. Wat geldt voor pijn kan ook voor geestelijke kwelling gelden. Persoonlijk is voor mij een sterke vervulling in gevoelens van zelfmedelijden (weer een mooi topic naar de knoppen) waar anderen bewust of onbewust graag aan deelnemen.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 30 okt 2018, 17:15

Stoffel schreef:
30 okt 2018, 17:12
neus schreef:
30 okt 2018, 17:03
...
Ik ken iemand die de belichaming is van overgave/onderwerping/onderdanigheid. Ik snap zoiets wel. Ik snap zelfs de behoefte van anderen om zich helemaal uit te leven in gewelddadigheid.
Ja, die behoeften snap ik dus ook. Die mevrouw heeft daar alles over verteld. Maar dat betekende voor haar niet dat ze erin hoefde blijven hangen. Overigens heb ik niets te maken gehad met haar verandering van richting. Ik heb toen alleen maar geluisrerd. En aangegeven dat ik het snapte, hun verhalen gingen ook over hoe fijn en hoe goed onderwerping e.d. in hun ogen was, en wat ze zeiden en hoe ze het op dat moment interpreteerden, dat sneed wel hout. Ik had haar aan aantal jaren niet gezien toen ik haar weer ergens tegenkwam.Toen was ze geheel uit zichzelf tot andere inzichten gekomen en de rest heb ik verteld. Nu is ze volgens de laatste informatie die ik over haar hoorde, gelukkig getrouwd met een andere partner. Ik ben daar blij om want ik vind dat zij alle liefde verdient.
Belangrijk is dat kwaad kwaad blijft en goed goed. Afwezigheid van zelfinzicht is uit den boze, en dat lijkt voor die mevrouw ten goede te zijn gekeerd.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 30 okt 2018, 17:16

neus schreef:
30 okt 2018, 17:15
Stoffel schreef:
30 okt 2018, 17:12
neus schreef:
30 okt 2018, 17:03
...
Ik ken iemand die de belichaming is van overgave/onderwerping/onderdanigheid. Ik snap zoiets wel. Ik snap zelfs de behoefte van anderen om zich helemaal uit te leven in gewelddadigheid.
Ja, die behoeften snap ik dus ook. Die mevrouw heeft daar alles over verteld. Maar dat betekende voor haar niet dat ze erin hoefde blijven hangen. Overigens heb ik niets te maken gehad met haar verandering van richting. Ik heb toen alleen maar geluisrerd. En aangegeven dat ik het snapte, hun verhalen gingen ook over hoe fijn en hoe goed onderwerping e.d. in hun ogen was, en wat ze zeiden en hoe ze het op dat moment interpreteerden, dat sneed wel hout. Ik had haar aan aantal jaren niet gezien toen ik haar weer ergens tegenkwam.Toen was ze geheel uit zichzelf tot andere inzichten gekomen en de rest heb ik verteld. Nu is ze volgens de laatste informatie die ik over haar hoorde, gelukkig getrouwd met een andere partner. Ik ben daar blij om want ik vind dat zij alle liefde verdient.
Belangrijk is dat kwaad kwaad blijft en goed goed. Afwezigheid van zelfinzicht is uit den boze, en dat lijkt voor die mevrouw ten goede te zijn gekeerd.
Zonde = zonder reden.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 30 okt 2018, 18:40

...
De positie van een buitenstaander kan zijn die van afgunst om het avontuurlijke seksleven van anderen, en tevens een afschuw om de omstandigheden waaronder een dergelijk seksleven tot stand komt. Toen ik “Im keller” zag van Ulrich Seidl, die berucht is om zijn rauwe weergave van de verborgen werkelijkheid, met in de film ondermeer een paar is SM relatie, kon ik slechts staren in de leegte.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 30 okt 2018, 19:05

Pink Panther schreef:
30 okt 2018, 18:51
neus schreef:
30 okt 2018, 18:40
...
De positie van een buitenstaander kan zijn die van afgunst om het avontuurlijke seksleven van anderen, en tevens een afschuw om de omstandigheden waaronder een dergelijk seksleven tot stand komt. Toen ik “Im keller” zag van Ulrich Seidl, die berucht is om zijn rauwe weergave van de verborgen werkelijkheid, met in de film ondermeer een paar is SM relatie, kon ik slechts staren in de leegte.
Ik heb de trailer bekeken maar het roept bij mij geen afgunst op. Ik begrijp het gewoon niet. Het kan toch ook avontuurlijk zijn zonder al die toneelstukjes?
Misschien moet je eerst wat jeugdige schade hebben, misbruik door oom en opa waar Stoffel het over had.

Ik denk dat voor moeders de grens kan zijn als kinderen in het spel betrokken raken.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 19
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 03 nov 2018, 01:24

Je weet dat plaatjes projecties zijn?
En je het gebruikte assenstelsel terdege dient te verantwoorden?
neus schreef:
29 okt 2018, 06:59
Afbeelding

De maxima voor volume en omtrek bij 5d en 7d, dus lijken me hogere dimensies dan verder niet relevant.
Kun je wat met die wijsheid?
Ze verkondigen bijvoorbeeld, aan de algemeenheid?

Wordt niet begrepen zeker ... dat dacht ik al.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 19
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 03 nov 2018, 03:30

Ik weet ik weet, wat jij niet weet.
Zal ik het spiegelen, of niet?
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 03 nov 2018, 09:48

memeticae schreef:
03 nov 2018, 03:30
Ik weet ik weet, wat jij niet weet.
Zal ik het spiegelen, of niet?
Het zijn afgeleiden tot op zekere hoogte, dat vind ik bijzonder, die zekere hoogte...

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 19
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 04 nov 2018, 23:24

Daar kan de spiegel alleen maar naar gissen, als ze over zelfbewustzijn beschikte.

- "Polkadots of toch maar gewoon een bloemetjesjurk deze keer?"
De spiegel blijft onschuldig.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten