Bezit

Waar hebben we het eigenlijk over?
Plaats reactie
Verwijderde gebruiker

Re: Bezit

Bericht door Verwijderde gebruiker » 08 okt 2018, 18:25

Jij hebt er werk van gemaakt! Fijn leesvoer, dank je.

Ik zou willen aanvullen met gedachten die ik had om voor mijzelf aannemelijk te maken dat nomaden hun trekkend bestaan opgaven. Ze kregen teveel huisraad, en het vervoer daarvan was lastig. Die huisraad (potten en pannen van gebakken klei, maar ook sierraden, meubels, tapijten).

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 08 okt 2018, 19:12

Pink Panther schreef:
08 okt 2018, 19:04
neus schreef:
08 okt 2018, 18:25
Jij hebt er werk van gemaakt! Fijn leesvoer, dank je.

Ik zou willen aanvullen met gedachten die ik had om voor mijzelf aannemelijk te maken dat nomaden hun trekkend bestaan opgaven. Ze kregen teveel huisraad, en het vervoer daarvan was lastig. Die huisraad (potten en pannen van gebakken klei, maar ook sierraden, meubels, tapijten).
Iedere aanvulling is welkom. Jouw hypothese klinkt zeer aannemelijk. De Mongolen hebben het toch nog lang volgehouden met hun joert maar waarschijnlijk ook uit noodzaak vanwege het schrale gebied. Nu zijn ze zeldzaam.
ik denk dus dat boeddhisme als onthechting in uiterste consequentie een nomadisch leven zou moeten impliceren, in plaats van in huizen, met tempels etc.

godsdienst of tempeldiensten hebben de Hebreeën waarschijnlijk ook van hun nomadisch bestaan af geholpen, ook het idee van "beloofde land"

maar praktisch dus "bezit" dat nomadisme eindigde

De Roma als pseudo-nomaden hebben nog caravans vol en dikke auto's,

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 08 okt 2018, 20:23

Pink Panther schreef:
08 okt 2018, 19:47
neus schreef:
08 okt 2018, 19:12
ik denk dus dat boeddhisme als onthechting in uiterste consequentie een nomadisch leven zou moeten impliceren, in plaats van in huizen, met tempels etc.
We zijn te zeer aan het aardse bestaan gehecht geraakt dat het moeilijk is Gautama Boeddha na te volgen. Misschien wanneer men het aardse bestaan echt spuugzat is?
halfslachtig hoor, ik doe niet alsof ik boeddhist ben en zit lekker thuis met al mijn prulletjes
neus schreef:
08 okt 2018, 19:12
godsdienst of tempeldiensten hebben de Hebreeën waarschijnlijk ook van hun nomadisch bestaan af geholpen, ook het idee van "beloofde land"
Dat weet ik niet. Ze hadden toch een tabernakel die ze overal meezeulden?
ja, een tent voor samenkomst om dichtbij God te zijn, misschien wilden ze uiteindelijk wel meer eer aan God geven met een gebouwtje
neus schreef:
08 okt 2018, 19:12
De Roma als pseudo-nomaden hebben nog caravans vol en dikke auto's,
Ha, ha, ha, Koko Petalo met zijn Rolls Royce Silver Shadow voor zijn sleurhut!
Mooi voorbeeld

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 08 okt 2018, 21:11

Pink Panther schreef:
08 okt 2018, 20:44
neus schreef:
08 okt 2018, 20:23
halfslachtig hoor, ik doe niet alsof ik boeddhist ben en zit lekker thuis met al mijn prulletjes
Groot gelijk! Je ziet tegenwoordig wel steeds meer mensen met een Boeddhabeeldje in huis om te laten zien dat ze niet christelijk zijn. Ik weet niet of dat de bedoeling van boeddha was maar het is in ieder geval een aparte functie.
je hebt ook de welvaart-Christen die de genade va God uitlegt als dat hij/zij luxueus kan leven, dat is eigenlijk meer gericht op materiele verlichting van lijden, dan op acceptatie van lijden. Wat is dat toch voor loopje dat men neemt met het oorspronkelijke gedachtengoed? Of zie ik het verkeerd?
neus schreef:
08 okt 2018, 19:12
ja, een tent voor samenkomst om dichtbij God te zijn, misschien wilden ze uiteindelijk wel meer eer aan God geven met een gebouwtje
Goed bedoeld, maar voor het vrije bestaan weer funest. Tegenwoordig zijn het mensen die nog rondtrekken voor een beter bestaan. Ik denk dat de Hebreeën net zo lang bleven rondtrekken totdat zij in minder woestijnachtig gebied terecht kwamen.
Klinkt aannemelijk, het morren over woestijnleven staat al in het OT, na de vlucht uit Egypte met Moses

Ik denk dan echter dat gedurende de historie nomadisch afgewisseld werd met gesetteld, wantonder David hadden ze toch verblijf in steden en zo.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 09 okt 2018, 15:31

Pink Panther schreef:
09 okt 2018, 10:49
neus schreef:
08 okt 2018, 21:11
je hebt ook de welvaart-Christen die de genade va God uitlegt als dat hij/zij luxueus kan leven, dat is eigenlijk meer gericht op materiele verlichting van lijden, dan op acceptatie van lijden. Wat is dat toch voor loopje dat men neemt met het oorspronkelijke gedachtengoed? Of zie ik het verkeerd?
Dat is ook precies de kritiek van protestanten ten opzichte van de katholieken.
In principe is "acceptatie van lijden" onvergelijkbaar met "verzaken van de ego", want in het eerste geval gaat het om een "behouden van ego ondanks" en in tweede geval om een "oplossen van lijden door oplossen van ego". Ik denk dat feitelijk niemand afstand kan doen van de ego, en niemand ooit het lijden accepteert. Onpraktische oplossingen blijken het. Punten aan de horizon die de mensen verscheuren.
neus schreef:
08 okt 2018, 19:12
Klinkt aannemelijk, het morren over woestijnleven staat al in het OT, na de vlucht uit Egypte met Moses

Ik denk dan echter dat gedurende de historie nomadisch afgewisseld werd met gesetteld, wantonder David hadden ze toch verblijf in steden en zo.
Dat klopt, maar het waren steden die reeds bestonden. Zoals Ur, waar Abraham werd geboren, dat behoorde tot het volk de Chaldeeën. Deze Chaldeeën hadden hun eigen goden en aanbaden de maangod Nanna waarvoor zij zigoerats bouwden. Abraham trok dus weg en ging naar het land Kanaän (wat tegenwoordig ruwweg Israël is), waarmee vermoedelijk het beloofde land wordt bedoeld om daar het monotheïsme te vestigen. Het was dus een beetje rondtrekken tussen allerlei heidense beschavingen om een plek te vinden voor het eigen geloof.
Hoe kom je aan informatie over Babylonische tijden? Ik kan hier steeds zo weinig over vinden. Gericht zoeken?

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 09 okt 2018, 20:52

Pink Panther schreef:
09 okt 2018, 16:42
neus schreef:
09 okt 2018, 15:31
Ik denk dat feitelijk niemand afstand kan doen van de ego, en niemand ooit het lijden accepteert.
Misschien wanneer men stervende is?
ja dat zou nog kunnen, al is het dan gelijk gradueel met het alledaagse sterven
neus schreef:
08 okt 2018, 19:12
Hoe kom je aan informatie over Babylonische tijden? Ik kan hier steeds zo weinig over vinden. Gericht zoeken?
Ik heb nog ouderwets christelijk onderwijs genoten met godsdienst als een heus vak! Daardoor ken ik nog al die plaatsen en volkeren die over het algemeen echt bestaan hebben (de verhalen die verteld worden zijn uiteraard niet historisch en zou je kunnen vergelijken met Shakespeare die zijn verhalen heeft verzonnen binnen bestaande plaatsen en met bestaande personen).
Ik denk dat Babylon, Asserie en zo best wel ons voorland zijn geweest. Sommigen laten de geschiedenis pas echt beginnen circa 600 BCE maar ik denk dat de Grieken niet hadden kunnen zijn wat ze waren zonder dat voorland.

Zoals nomaden verguist worden of stelselmatig uit de geschiedenisverhalen gelaten, zo vind je maar weinig over die tijd die toch vol bouwwerken, beelden, geschriften was. Ik denk misschien ook welvanwege het monotheismecentrische denken. Hoewel de Grieken wel hun plek houden in de geschiedenis.

En dat de geschiedenis verder vol despoten, geweld en ellende zat was toch al geen geheim. Ik luister nu naar een college over Byzantium, ook al weinig edele geschiedenis.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 7
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 10 okt 2018, 00:32

Sta me toe, als het U belieft, mijn bezit te verdedigen.
En ik verontschuldig me bij voorbaat al: "Lees dit niet als advocatentekst."
(Advocaten zijn immer bezitsloos: Ik ben niemands advocaat, noch die van mijn eigen.)

Om even een nieuw onderwerp te maken ...
Waarin het bezit van het bezit van het huidige onderwerp wat meewarig kan overkomen.

Ja?
Fijn! Dank U.

(Mijnheer Coppens! Leest U mee? Of was dit reeds genoeg? ... Ik begrijp het.)

::

[oldspoil]Spoiler![/oldspoil]
[newspoil]Spoiler![/newspoil]
[Ok: zonder spoilers dan maar, God zegene de greep ...)

Code: Selecteer alles

Voor iemand die dit leest ... 
 ... dit is geen aanval, dit is een reaktie.
(Als vleien aanvallen is, dan is er op reageren dat ook. 
Dus of je nou reageert of niet, ik voel me altijd gevleid, zelfs door Uw stilzwijgende aanwezigheid.)
TV-recensent schreef:Wat?
OH!
Ohohhohh!

Hij doorbreekt de vierde muur!
Hij heeft het over ons!?
Mag dat wel?
Ja natuurlijk! Dit is immers geen gedetermineerde TV-serie: Hier moet je zelf nog wat inbrengen om tot een einde zonder cliffhangers te kunnen komen.

(Logisch gezien de EXOF-functie.)
Pink Panther schreef:
09 okt 2018, 16:42
Ik heb nog ouderwets christelijk onderwijs genoten met godsdienst als een heus vak! Daardoor ken ik nog al die plaatsen en volkeren die over het algemeen echt bestaan hebben (de verhalen die verteld worden zijn uiteraard niet historisch en zou je kunnen vergelijken met Shakespeare die zijn verhalen heeft verzonnen binnen bestaande plaatsen en met bestaande personen).
Laat me je trachten in te laten zien, hoe ik dit lees:
Pink Panther schreef:
09 okt 2018, 16:42
Ik heb nog
ouderwets christelijk
onderwijs genoten
met godsdienst
als een heus vak!
Eehmmm ...
Interpretantie schreef:Jawel, ik lees het goed,
"Godsdienst als een heus vak!"
... Met "vakbonden" cq "vakgenoten" et al!
(Bestaat er eigenlijk ook een vakbond vóór\vàn werkgevers? Zo ja, waar kan ik me aansluiten?)

Zeg niet: "de Consumentenbond", als het U belieft.

::

Niettemin, dank voor deze toevoeging, het maakt je schrijven iets beter interpreteerbaar.
Hoewel ik wel van mening ben dat Shakespeare eerder allegorieën dan parabels schreef.

Maar ja ... wie was hij dan weer ...
https://www.google.com/search?q=shakespeare+autograph

Een goede vriend van Erasmus?
Moria schreef:Mijn vleierij richt de mensen op als ze teneergeslagen zijn, streelt ze bij verdriet, activeert ze bij depressie, stimuleert ze als ze vastzitten, verlicht ze bij ziekte, sust ze bij razernij, brengt liefde tot stand en houdt geliefden bij elkaar. […] Kortom, ze zorgt ervoor dat iedereen zichzelf aangenamer en aardiger vindt, en dat is wel de belangrijkste voorwaarde voor geluk. […] Samengevat: Vleierij is de stroop en de kruiderij van alle menselijke verkeer.
(Zeg maar: "De Lof der Zotheid.")

Mooi bezit: "Vleierij."
(Dat wil iedereen wel hebben ...)

Echter, als iedereen het (al in zich) heeft: Wie bezit het dan nog?
Rake vraag, dunkt me, of krijg je dan meer te maken met Kunst-vleierij: "Oh! Mijn God! Wat Mooi!"
Maar: "Onaneren mag niet!", zeggen de adepten.

Tweespalt?
Neen.
Paradox!
Kinderspel schreef:Ik bezit wat jij niet bezit, en het begint met een: "B".
- Ehm ... "Bezit"!?
Nee, dat had ik toch al?


::

"Ik groet U vriendelijk mijnheer, want ik hoop dat U er een dergelijke hoeveelheid vleierij beschikken kan."
(En dat is uitmuntend Nederlandsch, al vlei ik mezelf.)


Ik bezit een oxymoron:
- "Een orgasme is maar saai."

Beter is dan -schijnbaar- down-to-earth te zijn, en mee te maken wat je beleeft, zonder ooit nog klaar te kunnen komen.

Dat heet geloof ik boeddhisme ...

Een eind aan verlangen, is gelijk aan het eind van bezit.

Althans, dat is mijn interpretatie, maar ik meen dat die -tenminste op geestelijk niveau- wel te voegen past.

Mag ik daarover kunnen beschikken?

::
Excel schreef:Voorbeeld
Kopieer de voorbeeldgegevens uit de volgende tabel en plak deze in cel A1 van een nieuw Excel-werkblad. U kunt de resultaten van formules weergeven door de formules te selecteren en op F2 en vervolgens op Enter te drukken. Desgewenst kunt u de kolombreedte wijzigen om alle gegevens te zien.

Formule

Beschrijving

Resultaat

=EX.OF(3>0,2<9)

Aangezien een van de twee tests Waar oplevert, is het resultaat WAAR.

WAAR

=EX.OF(3>12,4>6)

Aangezien alle tests Onwaar opleveren, is het resultaat ONWAAR. Ten minste een van de tests moet Waar opleveren om het resultaat WAAR te geven.

ONWAAR
Een komma is geen scheidingsteken?
Huh?

En EX.OF(1,1,1) dan?

(rustig maar ... 't is waar en niet waar, al naar gelang je interpretatie van de vleierei van: "#INPUT-ERROR")
(Hihihihhihihiiii???!?!?!
vs
MWWUAHHAHAAAAHAAAAA!!!!!!)

::

Mijn buren hadden gisteren herrie, er ging een hoop gesmijt aan te pas.
(Wederzijdsbezitvernietiging? Willen ze trouwen en samen alles nieuw kopen? Wellicht ... Ik gis ook maar.)
Nu liggen ze het goed te maken met andere herrie.

Van de twee geluiden die ik aan moet horen, hoor ik die laatste van de twee het liefst.

::

Of ben ik nu opeens een vies oud mannetje?
Als ik aanbel en zeg: "Wat je gister deed was niet echt ok, maar wat je nu doet! Top jôh!"

(Ik heb zelf geen last meer, nergens van, behalve mijn onwillige lichaam, maar dat is enkel en alleen mijn probleem.
Dat bezit wil ik niemand geven.)

(Gelukkig kan ik hier mijn verhalen spuien, en ze -weer- eens tegen het licht van de spiegel aan kan houden. Dan gaat mijn hartslag omhoog: Altijd weer richting onzekerheid. Is dit nog Internet? Of Vlei ik maar?

Men "klopt" tegenwoordig bij mij aan.

Ik heb mijn bel verwijderd, maar "ons" passen zich automatisch aan.
"Geen bel? Kloppen dan maar."
Alsof het iets ouds betreft.

https://www.dbnl.org/tekst/_taa00618980 ... 1_0124.php

::

HM

Ze kloppen (nog steeds) niet.

Blijkbaar hebben ze van mij nog geen last gehad.
Wat kan ik ze geven zonder bezit?

Elektromagnetische straling
Geluidsoverlast
Lichtoverlast


Ik kan hooguit mijn eigen aura afdekken, nooit dat van anderen.
Het bezit van Karma staat me dat toe, maar vraag het niet het met je te delen.
Ook al gaf ik het, dan nog herken je het niet.

En dat is het mooiste eraan: Karma is ondeelbaar, noch 1 geheel.

Karma == bezit, in zoverre, dat men ervan bezeten kan worden, of ons nu wilt of niet.

::

Het ene orgasme is het andere nog niet, en toch hebben we het allemaal meegemaakt?
"Neeneenee: handjes boven de dekentjes."

::

Kan bezit een materiële vorm hebben, eigenlijk?
- Hoe dan?

(Je ziet: ik wil leren, tegen beter weten in.)

Bij wijze van experiment houd ik nu voor onbepaalde tijd mijn kop eens.

Pas als men om een reactie vraagt, kan ik mij weer vleien in het gangbare systeem.

(Ik gok een dag of drie ... maar tijd is relatief in ieders inname ervan, dus pin me er niet op vast.)

::

(Euhmmm .. ok effe kijken 23:33 oktober 2018 de negende.)

Tot later!!!!

[popcorn]


:: Sorry ::

::: Sorry :::

:::: Sorry ::::

::::: Sorry :::::

- Sorry -

Sorry! Iedereen!

Sorry, vrienden.
:snooty:
Het was niet de bedoeling weer eens zo ver door te draven.


Maar ik kon het simpelweg niet over mijn hart verkrijgen om dit keer weer eens op "verwijderen" te drukken.
(Ik verwijder mijn eigen berichten vaak nog voor ik ze verstuurd heb: auto-abortus. Maar als ze er 1 keer staan pas ik ze (heel zelden en als dan met reden) aan.

En daarom is er een bijbel, net zo goed als Shakespeare, net zo goed als iedereen.


Nou ja ... weet je? Ik neem het heft zelf wel in de hand, wacht ... ik draai het om:
- Ik neem het mes wel in de hand: "Steekt toe!"

"Dit is het einde van deze virtuele catechese"
("Virtueel", want niemand heeft elkaar gehoord.)

::

1 Bezit = 1 Hachje
Een Sloof]Wat moet ik met mijn hachje doen?[/quote] [quote= schreef:Wij wisten niet wat wij met onze hachjes moesten doen.
Toonder schreef:Ondankbaren!
Hier dan! Nu zijn al jullie hachjes weer bij Vlijmen Fileer!

Dank U!
::

Ok!

Je hebt me betrapt.
Ik ben de advocaat van Toonder.

Voel je je gevleid nu?
(Lekker hè!)

Alsjeblieft!

Of mag ik mijn Zon-Ra niet met U delen?
De zon schijnt toch wel, en Ra blijft de God.
(Ga maar na: als de zon weg is, is het met god op aarde ook wel gedaan, en wordt je automatisch een: "zon-waar".)
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 7
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 10 okt 2018, 00:52

Zonwaar?
- Zon-niet-meer-daar.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
Eddie Coppens
Posts in topic: 8
Berichten: 464
Lid geworden op: 05 sep 2018, 18:08
Contacteer:

Bericht door Eddie Coppens » 10 okt 2018, 16:09

Pink Panther schreef:
10 okt 2018, 13:17
Waarschijnlijk voorgoed afgeschrikt:
Is dat dan de bedoeling?
Ik volg wel met groeiende twijfel (ik kan dus niet goed volgen).
Het onderwerp 'bezit' lijkt veelbelovend maar er is al zoveel over geschreven...
Voor mij is het 'de aard van 't beestje': mensen (zij die het voor het zeggen hebben) hebben de neiging mateloos te worden als de omstandigheden het toelaten, meer bezit, meer macht, meer alles.
Als twintiger ging ik mee met de doctrine: 'Bezit is diefstal!', ik bewoonde toen, pas gehuwd, een luxe-appartement, maar als huurder, dàt mocht...
Een boutade zegt: 'Als je met twintig jaar niet links bent, heb je geen hart, als je met veertig jaar nòg links bent, heb je geen verstand.'
Als zeventiger ben ik eigenaar van een eenvoudig maar net huisje in een groene zone, de illusie van een beetje vastigheid in een economisch en sociaal systeem waar ik niet helemaal achter sta.
In dit tijdsgewricht van verplichte (beleden) solidariteit mag de drempel nog wat worden verlaagd, maar tegelijk de lat hoger gelegd...

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 10 okt 2018, 18:04

Om over na te denken:
Stel je hebt allerlei materieel bezit, een koopwoning van 3,5 ton, een Audi of BMW voor de deur, voor de smakelijke partner een tweede hip wagentje. Je verzamelt oude gouden munten, en in de kluis ligt e.e.a. aan horloges en sieraden, en dan ga je naar de bedrijfsarts en die zegt; "U bent afgekeurd!". Ik denk dat zoiets zwaarder weegt dan het materieel bezit.
In principe zijn lichamelijke en geestelijke vermogen van hoger belang.

En er is geen enkele materiele compensatie voor zoiets. Het kan zijn dat die "smakelijke partner" meer dan een object is en dat er sprake is van wederzijdse liefde en genegenheid. Dat kan dan wel weer compenseren.

Gebruikersavatar
Eddie Coppens
Posts in topic: 8
Berichten: 464
Lid geworden op: 05 sep 2018, 18:08
Contacteer:

Bericht door Eddie Coppens » 10 okt 2018, 19:57

Pink Panther schreef:
10 okt 2018, 17:12
Wanneer het land van iemand is, dan is het diefstal.
In een wetsstaat is het diefstal, of plundering, of verovering. Maar dat mag ons toch niet weerhouden als buurman's weiden groener zijn.
In 'schurkenstaten' (oei, niet politiek correct) zijn er uiteraard nog minder remmingen.
Een gemeenschap die land gemeenschappelijk bezit, dàt lijkt me sympathiek maar...
- Heeft een noeste werker recht op meer opbrengst dan een dagjesmelker?
- Overtollige opbrengst kan verkocht (of verruild) worden voor een 'oogst' van persoonlijke eigendom.
- Een welvarende gemeenschap wil zich uitbreiden, moet dit tegengegaan worden door bv.geboortebeperking?
- Bij het IUCN weten ze wel wat er al uitgestorven is door het in cultuur brengen van gronden.
In een gemeenschap van grondbezitters zullen er ongetwijfeld ook verschillen in welvaart optreden: de ene boer is de andere niet, lichamelijke en geestelijke verschillen resulteren in oogsten of mis-oogsten. De buur kan concurrent worden en vrijwillig of onvrijwillig geboycot.
De 'onzichtbare hand' van de vrijemarkteconomie heeft me nooit veel vertrouwen ingeboezemd.
Ik besef dat ik het allemaal nogal naargeestig voorstel en zou er veel voor willen geven om het anders te (kunnen) zien.

Gebruikersavatar
Eddie Coppens
Posts in topic: 8
Berichten: 464
Lid geworden op: 05 sep 2018, 18:08
Contacteer:

Bericht door Eddie Coppens » 10 okt 2018, 21:52

Pink Panther schreef:
10 okt 2018, 20:27
Ik deel dus in deze naargeestigheid
En toch...
Mijn kleinzoon gaat met een twintigtal medeleerlingen van zijn school volgend jaar naar Cambodja.
Een dorp daar wil zich economisch organiseren en heeft hiervoor behoefte aan Engels en Frans taalonderwijs.
De delegatie wil dat op zich nemen.
De schoolinstelling neemt een deel van de kosten op zich maar vraagt van de deelnemende adolescenten wat initiatief, creativiteit en inspanning om (letterlijk) een duit in het zakje te doen. Dan nog vraagt het van de ouders een serieuze financiële inspanning, en ik ben ervan overtuigd dat er leerlingen hebben moeten afhaken hierom.
Maar laat me positief blijven: de mensen ginder kunnen er baat bij hebben, mijn kleinzoon zal wellicht een cultuurschok krijgen die zijn kijk op de wereld (nog) ruimer maakt en ergens tilt zo'n initiatief me wat uit mijn pessimisme.
'Terwille van de hopeloosheid is ons de hoop gegeven' (Walter Benjamin).

Gebruikersavatar
Eddie Coppens
Posts in topic: 8
Berichten: 464
Lid geworden op: 05 sep 2018, 18:08
Contacteer:

Bericht door Eddie Coppens » 10 okt 2018, 21:56

neus schreef:
10 okt 2018, 18:04
In principe zijn lichamelijke en geestelijke vermogen van hoger belang.
Toch liever rijk en gezond dan arm en ziek... (sarcasme)

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 11 okt 2018, 06:47

Eddie Coppens schreef:
10 okt 2018, 21:56
neus schreef:
10 okt 2018, 18:04
In principe zijn lichamelijke en geestelijke vermogen van hoger belang.
Toch liever rijk en gezond dan arm en ziek... (sarcasme)
Het is geen keuze...

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 11 okt 2018, 18:43

Pink Panther schreef:
11 okt 2018, 17:40
neus schreef:
10 okt 2018, 18:04
en dan ga je naar de bedrijfsarts en die zegt; "U bent afgekeurd!".
Ik moest hierbij denken aan het overlijden van David Bowie in 2016. Die had leverkanker met miljoenen op de bank waar hij op dat moment niets aan had. Hetzelfde voor Steve Jobs. Soms is geld letterlijk waardeloos!
En te weinig geinvesteerd in liefde misschien...

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 11 okt 2018, 19:06

Pink Panther schreef:
11 okt 2018, 19:01
neus schreef:
11 okt 2018, 18:43
Pink Panther schreef:
11 okt 2018, 17:40


Ik moest hierbij denken aan het overlijden van David Bowie in 2016. Die had leverkanker met miljoenen op de bank waar hij op dat moment niets aan had. Hetzelfde voor Steve Jobs. Soms is geld letterlijk waardeloos!
En te weinig geinvesteerd in liefde misschien...
Is dat dan beursgenoteerd?
Misschien aan de beurs van Parijs...

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 11 okt 2018, 20:48

PP,

ik snap je niet helemaal meer.

Memeticae beperkt zich in reacties, ik ga dit ook proberen. Ik geloof namelijk dat ik toch vaak het ongewenste naar boven haal in anderen.

Gebruikersavatar
Eddie Coppens
Posts in topic: 8
Berichten: 464
Lid geworden op: 05 sep 2018, 18:08
Contacteer:

Bericht door Eddie Coppens » 12 okt 2018, 11:35

Pink Panther schreef:
11 okt 2018, 19:18
Of je bedoelde misschien dat de kanker een straf was naar een universele wet?
neus schreef:
11 okt 2018, 20:48
Ik geloof namelijk dat ik toch vaak het ongewenste naar boven haal in anderen.
Nogmaals, ik wil niet bemoeiziek overkomen, maar 'klare taal' kan (soms) helpen tegen misverstanden...

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 12 okt 2018, 13:21

Eddie Coppens schreef:
12 okt 2018, 11:35
Pink Panther schreef:
11 okt 2018, 19:18
Of je bedoelde misschien dat de kanker een straf was naar een universele wet?
neus schreef:
11 okt 2018, 20:48
Ik geloof namelijk dat ik toch vaak het ongewenste naar boven haal in anderen.
Nogmaals, ik wil niet bemoeiziek overkomen, maar 'klare taal' kan (soms) helpen tegen misverstanden...
was dat de issue? Kanker als "straf" van een "universele wet"?
Het is sowieso geen straf, als het te voorkomen is, kan dat. Als het te genezen is, kan dat ook.
Die "universele wet" wat een zeer punt weet ik nog, tussen "andere ik" en "PP'. Klinkt misschien ook teveel als "God" zo'n "universele wet".
Mogelijk kan je dat voorkomen en genezen binnen de universele wet trekken om het wel acceptabel te vinden. maar niks verplicht.

Klare taal is lastig omdat ik zoveel denkstappen neem en ze niet allemaal vermeld.

Bijvoorbeeld van "investeren in liefde" als alternatief voor "verzamelen van bezit". Daar zitten heel wat stappen tussen, maar ik hoop dan dat het voor zichzelf kan spreken . het zal niet van het ene op het andere moment kunen misschien, maar dan hoop ik later alsnog.

Gebruikersavatar
Eddie Coppens
Posts in topic: 8
Berichten: 464
Lid geworden op: 05 sep 2018, 18:08
Contacteer:

Bericht door Eddie Coppens » 12 okt 2018, 18:45

neus schreef:
12 okt 2018, 13:21
Klare taal is lastig omdat ik zoveel denkstappen neem en ze niet allemaal vermeld.
Vlaanderen scoort slecht op gebied van 'begrijpend lezen', ik weet niet hoe het in Nederland zit, maar je houdt er best rekening mee.
neus schreef:
12 okt 2018, 13:21
"investeren in liefde"
Ik heb het reeds eerder gehad over vlottende woorden. 'Liefde' is er een van. Affectie, empathie, altruïsme, onbaatzuchtige genegenheid...,vallen allen onder die noemer.
Weet jij of Bowie, behalve zijn winstgevende talenten, deze eigenschappen niet had?
Is hij desolaat en godverlaten gestorven? Ik weet het niet...
Ik vrees dat PP jouw opmerking opvat als een geval van 'immanente rechtvaardigheid', een uitdrukking die de Belgische aartsbisschop Leonard gebruikte i.v.m. HIV, wat voor flink wat animo in de media heeft gezorgd.
Ik ben hier nog erg vers, maar ben zeker dat je zo niet in elkaar zit...

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 12 okt 2018, 19:03

Eddie Coppens schreef:
12 okt 2018, 18:45
neus schreef:
12 okt 2018, 13:21
Klare taal is lastig omdat ik zoveel denkstappen neem en ze niet allemaal vermeld.
Vlaanderen scoort slecht op gebied van 'begrijpend lezen', ik weet niet hoe het in Nederland zit, maar je houdt er best rekening mee.
neus schreef:
12 okt 2018, 13:21
"investeren in liefde"
Ik heb het reeds eerder gehad over vlottende woorden. 'Liefde' is er een van. Affectie, empathie, altruïsme, onbaatzuchtige genegenheid...,vallen allen onder die noemer.
Weet jij of Bowie, behalve zijn winstgevende talenten, deze eigenschappen niet had?
Is hij desolaat en godverlaten gestorven? Ik weet het niet...
Ik vrees dat PP jouw opmerking opvat als een geval van 'immanente rechtvaardigheid', een uitdrukking die de Belgische aartsbisschop Leonard gebruikte i.v.m. HIV, wat voor flink wat animo in de media heeft gezorgd.
Ik ben hier nog erg vers, maar ben zeker dat je zo niet in elkaar zit...
Ik heb niet willen suggereren dat investeren in liefde niet kan als je geld hebt. Ik wilde slechts aangeven dat die investering dan nog uitkomsten kan geven (bij kanker of afkeuring), en wat mij betreft kan Bowie dat prima gedaan hebben. Ik meen wel uit zijn songteksten van the Next Day dat hij toch wel vol negatieve emoties zat, of daar in ieder geval mee wilde musiceren.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 12 okt 2018, 19:11

Pink Panther schreef:
12 okt 2018, 18:51
neus schreef:
12 okt 2018, 13:21
Bijvoorbeeld van "investeren in liefde" als alternatief voor "verzamelen van bezit". Daar zitten heel wat stappen tussen, maar ik hoop dan dat het voor zichzelf kan spreken . het zal niet van het ene op het andere moment kunen misschien, maar dan hoop ik later alsnog.
Oh, ik dacht dat de heren rijkaards niet genoeg hadden gedaan met de liefde en daarom werden geveld door kanker. Ik miste inderdaad wat denkstappen:
namelijk dat wanneer je wordt afgekeurd door de bedrijfsarts en dus niet tot in de 90 nog op het podium kunt staan zoals Charles Aznavour maar meer dat je nog maar net je zwanenzang mag houden en dat al het bezit dat je hebt je niet kunt helpen. Ook die lekkere vrouw niet.

Zelfs wanneer zij geïnvesteerd zouden hebben in liefde, wat dat ook moge inhouden, dan denk ik niet dat de kaarten er ineens heel anders uitgezien zouden hebben voor de heren rijkaards.

Mijn punt was dat je zelfs met al het geld van de wereld niet kunt ontsnappen aan de dood (al laat men een piramide bouwen met alles erop en eraan)

Jouw punt is blijkbaar dat de heren rijkaards verkeerd zijn omgesprongen met hun geld.

Dat zijn twee verschillende punten die worden gemaakt maar dus niets met elkaar te maken hebben, als ik jouw reactie achteraf goed begrijp.

Wanneer deze twee punten iets met elkaar te maken zouden hebben door middel van een kosmische wet of het ingrijpen van een God of god, dan zou ik me afvragen waarom er dan rijkaards zijn die nog geen cent aan liefdadigheid hebben uitgegeven maar toch gezond oud worden.

Ik hoop niet dat je gaat antwoorden als Memeticae want dan wordt het wel erg abstract.
Het is eigenlijk heel eenvoudig in mijn ogen, heb je lief gedaan voor een ander dan kan je via wederkerigheid misschien liefde terug verwachten. Was je alleen maar bezig met bezit vergaren dan zal je liefde moeten kopen, wat mogelijk voor velen ook niet te onderscheiden is van wederkerige liefde of zelfs beter.

Scroodge's bekering is een sprookje, maar ik maak me liever niet druk om mensen die prioriteiten heel anders leggen dan ik.

De kosmische wet is ondoorgrondelijk, wat net zoveel kan betekenen als dat ze niet bestaat. Voor mij bestaat ze wel, maar niet als wet die per se gierige rijkaards op hun nummer zet.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 12 okt 2018, 19:36

Ik heb ook nooit willen beweren dat de vrouw van Bowie tekort schoot of dat Bowie niet geinvesteerd had in liefde. All the young dudes carry the news...een tekst die investeert in liefde. Misschien was het dan niet zozeer de tekst als de wat pijnlijke toon die me trof bij The Next Day -You feel so lonely you could die en die ik als negatief opvatte. Ik voelde me als luisteraar meegezogen in beschuldiging. Is iets persoonlijks.

Je hebt aan de ene kant investeren in bezit. je hebt aan de andere kant investeren in liefde. Ik wilde de andere kant belichten, zonder uitspraken wie dat wel of niet zou doen of gedaan zou hebben. Niets negatiefs.

Gebruikersavatar
Eddie Coppens
Posts in topic: 8
Berichten: 464
Lid geworden op: 05 sep 2018, 18:08
Contacteer:

Bericht door Eddie Coppens » 12 okt 2018, 22:56

Wanneer een jonge violist(e) een internationale wedstrijd wint, gebeurt het soms dat een Strad(ivarius), Guarneri, Vuillaume bij wijze van beurs uitgeleend wordt door een mecenas, welke die schat in een kluis heeft liggen.
Het is geen investering van de rijkaard, tenzij de wetenschap dat duizenden concertgangers gaan verblijd worden door de zoetgevooisde klanken die zo'n 'kanon' kan produceren.
Mijn dochter, professioneel violiste, is nooit een wedstrijdbeest geweest, is geen Anne-Sophie Mutter of een Vilde Frang, maar ik overdrijf niet als ik zeg dat de waarde van haar vioolBOOG mijn jaarpensioentje overschrijdt. Haar concertverdiensten zijn niet navenant.
Mijn twee kinderen mochten zelf hun loopbaan bepalen, studeren kost geld en in bepaalde tijden had ik drie jobs tegelijk. De gedachte, met een nylonkous over mijn hoofd en een neppistool een bank binnen te wandelen is enkele keren bij mij opgekomen...
Waarmee ik maar wil zeggen...
Wat wil ik nu eigenlijk zeggen??

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 7
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 12 okt 2018, 23:56

Even over "bezit".

Als je "het" niet meer hebt, kun je dan nog spreken over "het" bezit?
Als je bezit had, is het bezat.
Als je bezot, wil je bezit hebben.

Ook een nylonkous over je kop, roept vragen op.
(Bezit jij die kous? Is het jouw kop wel? Met welk recht eigen jij je dan dat geld toe?)

"Witte boord"
- "Ah! Ok, alstublieft meneer."

::

Ben ik dan zo'n filistijn dat ik Janine Jansen zeer kan waarderen?



Zeker met zo'n "burgerlijk" concert?

(Mijn moeder wil dit op haar begrafenis horen ... Ik zei toen: "Doe je best!" en kreeg gelijk een klap om mijn oren. Ik werd boos en zei: "Yehudi Menuhin leeft al lang niet meer!")
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 7
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 13 okt 2018, 00:32

Ik denk toch dat ik een authentieke opname laat spelen ... als het zover is.
Mijn vader heeft het op plaat: Yehudi Menhun spielt das 1. Violinconcerto von Max Bruch.

Een crematorium moet over platenspelers beschikken,
gezien de prijzen die ze vragen om van je doden af te komen.

Lekker onder de douche met Bruch ...
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 7
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 13 okt 2018, 00:34

Sorry ... dat was wat kan vallen onder: "Al te" ...

Ik zal het in het vervolg nalaten.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 13 okt 2018, 08:58

Eddie Coppens schreef:
12 okt 2018, 22:56
Wanneer een jonge violist(e) een internationale wedstrijd wint, gebeurt het soms dat een Strad(ivarius), Guarneri, Vuillaume bij wijze van beurs uitgeleend wordt door een mecenas, welke die schat in een kluis heeft liggen.
Het is geen investering van de rijkaard, tenzij de wetenschap dat duizenden concertgangers gaan verblijd worden door de zoetgevooisde klanken die zo'n 'kanon' kan produceren.
Mijn dochter, professioneel violiste, is nooit een wedstrijdbeest geweest, is geen Anne-Sophie Mutter of een Vilde Frang, maar ik overdrijf niet als ik zeg dat de waarde van haar vioolBOOG mijn jaarpensioentje overschrijdt. Haar concertverdiensten zijn niet navenant.
Mijn twee kinderen mochten zelf hun loopbaan bepalen, studeren kost geld en in bepaalde tijden had ik drie jobs tegelijk. De gedachte, met een nylonkous over mijn hoofd en een neppistool een bank binnen te wandelen is enkele keren bij mij opgekomen...
Waarmee ik maar wil zeggen...
Wat wil ik nu eigenlijk zeggen??
Mooi beroep lijkt me dat, violiste. Wel stressen vanwege de druk op perfecte prestatie, daar moet je dan maar tegen kunnen.

Ik beroer de toesten als amateur pianist, en kan geen noot bladmuziek meer lezen zonder streepjes tellen, maar muziek is heerlijk. Zalvende zeeen volgens een criticus.

Hoe is het vergaan financieel, schulden moeten maken?

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 13 okt 2018, 14:36

...
Ik dacht dat “verlossing” eigenlijk negatief is.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 13 okt 2018, 15:10

...
ik koop tegenwoordig vooral ebooks, die hopeloos moeilijk door te geven zijn aan anderen, tenzij je al aan de gekraakte versie begon. Is volgens mij een verdienmodel, om iedereen zijn eigen kopie te laten "bezitten".

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 13 okt 2018, 16:55

...
voordeel van papieren boeken is dat ze aandacht trekken, ebooks kunnen heel stil verdwijnen uit de aandacht. Maar mijn Koran-ebook is wel te bladeren zonder dat je de pagina's beduimelt.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 13 okt 2018, 17:02

neus schreef:
13 okt 2018, 16:55
...
voordeel van papieren boeken is dat ze aandacht trekken, ebooks kunnen heel stil verdwijnen uit de aandacht. Maar mijn Koran-ebook is wel te bladeren zonder dat je de pagina's beduimelt.
Te verbranden is ie ook niet want het staat in de cloud.

Gebruikersavatar
Eddie Coppens
Posts in topic: 8
Berichten: 464
Lid geworden op: 05 sep 2018, 18:08
Contacteer:

Bericht door Eddie Coppens » 16 okt 2018, 22:12

neus schreef:
13 okt 2018, 08:58
Mooi beroep lijkt me dat, violiste. Wel stressen vanwege de druk op perfecte prestatie, daar moet je dan maar tegen kunnen.
Dat stressen is echt persoonlijk. Wanneer je je bewust bent van jouw kwaliteiten zal je zelfvertrouwen er niet zo vlug onderdoor gaan, ook al gaat er eens iets mis. Sommige grootheden maken verschillende opnamen van hetzelfde werk, dat is dus niet dat ze hun eerste opname 'perfect' vinden. Ook verandert de interpretatie door de jaren. Sommigen kunnen er ook NIET tegen, het is allemaal niet zo vanzelfsprekend. Een internationale solistencarrière betekend wonen in hotelkamers en van de meeste steden enkel de concertzaal en zijn omgeving zien.
neus schreef:
13 okt 2018, 08:58
Hoe is het vergaan financieel, schulden moeten maken?
Op een cruciaal moment is er wel hulp gekomen, wij blijven die persoon eeuwig dankbaar...

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 17 okt 2018, 12:22

Eddie Coppens schreef:
16 okt 2018, 22:12
neus schreef:
13 okt 2018, 08:58
Mooi beroep lijkt me dat, violiste. Wel stressen vanwege de druk op perfecte prestatie, daar moet je dan maar tegen kunnen.
Dat stressen is echt persoonlijk. Wanneer je je bewust bent van jouw kwaliteiten zal je zelfvertrouwen er niet zo vlug onderdoor gaan, ook al gaat er eens iets mis. Sommige grootheden maken verschillende opnamen van hetzelfde werk, dat is dus niet dat ze hun eerste opname 'perfect' vinden. Ook verandert de interpretatie door de jaren. Sommigen kunnen er ook NIET tegen, het is allemaal niet zo vanzelfsprekend. Een internationale solistencarrière betekend wonen in hotelkamers en van de meeste steden enkel de concertzaal en zijn omgeving zien.
neus schreef:
13 okt 2018, 08:58
Hoe is het vergaan financieel, schulden moeten maken?
Op een cruciaal moment is er wel hulp gekomen, wij blijven die persoon eeuwig dankbaar...
Ja lijkt me inderdaad iets persoonlijks die stress.

En je hebt grote verschillen in uitdagendheid van klassieke muziek.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 7
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 17 okt 2018, 21:27

neus schreef:
17 okt 2018, 12:22
En je hebt grote verschillen in uitdagendheid van klassieke muziek.
"Je hoeft het niet eens mooi te vinden om je ervoor te kunnen interesseren."
Bedoel je zoiets?

Hoewel dat wel een eerste vereiste lijkt, om van klassieke muziek te houden, ben ik het met je eens.
Ik heb geluisterd naar Iannis Xenakis, die toch ook toch de klassieke componisten behoord.





Maar ik kan me voorstellen dat een "klassiek geschoolde" violist dat niet op kan voeren.
Virtuoos violist schreef:Ik speel geen Josti Band muziek, enkel wat ik zelf mooi vind.
(Door het bezit van eigenwaarde? Wellicht? Daarom niet?)

Ik zie violisten zonder eigenwaarde zitten, die behoorlijk mooi kun spelen.

Maar, als ik goed kijk, zie ik geen violisten zitten, wel een hoop keyboardwerkers.
Afbeelding

"Ik heb mededogen met de vertolkers van antieke muziek op antieke instrumenten.
Ik begrijp alleen de diva-houding niet."
(Aldus, Iannis Xenakis, althans: mijn interpretatie van hem.)

1 van de eerste klassieke autisten ...



Je moet een goed, dan wel in casu, en casu quo, bespeler van een keyboard kunnen zijn, om dit na te kunnen spelen.

Puur wiskundig ritme is niet voor iedereen weggelegd.
Noch zou iemand dat moeten willen.

Geef mij dan maar de violiste, daar maken we nog wat van.



(Toch? Herman?)

Ze zong mooier dan ze speelde waarschijnlijk.
Maar ja, dat is het lot van elke klassiek geschoolde violiste.

Dat er iemand komt, die zegt: "Jôh, breek eens los? Luister eens naar wat je speelt ..."

(Janine Jansen heeft dat volgens mij vreselijk goed begrepen: "Het is te mooi, om helaas te zijn.")


Klassiek juvenisme?
Neen!

Klassieke adolescentie!

Dat is het.
Kijk maar hoe iemand die het echt kan het doet!

(En dan met een voorbeeld komen, dat niet jijzelf bent.)

HM

::

Ik begrijp er helemaal geen niks meer van.

Waarom moet ik mij altijd een mening vormen?
Of erger nog, wie verwacht van mij een mening?

Ik weet niet wat een mening is
Laat staan dat ik een mening kan vormen

Wat bezit is, is een mening
meen ik, dewelke ik niet bezit

dat ik niet bezit
is weer een andere mening toegedaan

Mijn mening is dat ik niks bezit,
en toch zijn anderen het daar niet mee eens.

Ik begrijp ze niet.
"Het bezit is vans ons allen", scanderen ze: "Zie je dat niet?"

Neen, het spijt mij.

Die logica gaat aan mij verloren.
Maar misschien weet U uit mijn niet-bestaan het Uwe te verklaren?

::

Waar ging het ook weer over?
Oh ja: "Bezit" ...
Meer au point: "Egoïstisch bezit"
Dat moet je gewoon loslaten, krijg je anders alleen maar narigheid mee.
Je mag me citeren en zeggen dat het jouw eigendom is.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 18 okt 2018, 14:32

RobW schreef:
18 okt 2018, 00:55
memeticae schreef:
17 okt 2018, 21:27
Waarom moet ik mij altijd een mening vormen?
Of erger nog, wie verwacht van mij een mening?
Geef zelf maar antwoord op jouw eigen waarom ?
Om een 'goede' mening te hebben is er ook voldoende kennis nodig van de gebeurtenis. Krijgt dit wel voldoende aandacht ?
Hoe verhoudt de gebeurtenis zicht tot, het feit, de mening (betekenis), consumentisme, of iets anders ?

En waarom is het eigenlijk erg als er iemand een mening verwacht ?

Zoals bekent, schrijf ik zelden. Het idee is alleen maar bovenstaande wat aandacht te geven.
Hallo,

er schijnt een verband te zijn dat hoog groter de betrokkenheid bij een onderwerp hoe hoger (en fouter) je het vermogen inschat om een juiste mening te hebben.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 18 okt 2018, 15:33

Pink Panther schreef:
18 okt 2018, 15:27
neus schreef:
18 okt 2018, 14:32
er schijnt een verband te zijn dat hoog groter de betrokkenheid bij een onderwerp hoe hoger (en fouter) je het vermogen inschat om een juiste mening te hebben.
Als het om bezit gaat bestaat er niet echt een juiste mening. Er zijn mensen die bezit heilig hebben verklaard en ondertussen vreselijk eng lopen te doen. Geen positieve reclame voor bezit.

Persoonlijk ben ik van mening dat bezit vrij is maar dat het voor eigen risico is wanneer men teveel bezit vergaard ten koste van anderen. Misschien dat er heiligverklaarders van bezit rondlopen met een kwaad geweten en zich afzonderen met een gracht vol krokodillen rond hun territorium maar dat zegt nog niets over huisje Weltevreden.
Het is een filosofische vraag wat "hebben" is, zonder "hebben" geen bezit. Is "hebben" eigenlijk wel mogelijk?

Het hebben van een mening lijkt het enige mogelijke bezitten.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 7
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 20 okt 2018, 01:04

RobW schreef:
18 okt 2018, 00:55
memeticae schreef:
17 okt 2018, 21:27
Waarom moet ik mij altijd een mening vormen?
Of erger nog, wie verwacht van mij een mening?
Geef zelf maar antwoord op jouw eigen waarom ?
Om een 'goede' mening te hebben is er ook voldoende kennis nodig van de gebeurtenis. Krijgt dit wel voldoende aandacht ?
Hoe verhoudt de gebeurtenis zicht tot, het feit, de mening (betekenis), consumentisme, of iets anders ?

En waarom is het eigenlijk erg als er iemand een mening verwacht ?

Zoals bekent, schrijf ik zelden. Het idee is alleen maar bovenstaande wat aandacht te geven.
Hoi RobW

Heb je het hele ding wel gelezen?
Ik begrijp er helemaal geen niks meer van.

Waarom moet ik mij altijd een mening vormen?
Of erger nog, wie verwacht van mij een mening?

Ik weet niet wat een mening is
Laat staan dat ik een mening kan vormen

Wat bezit is, is een mening
meen ik, dewelke ik niet bezit

dat ik niet bezit
is weer een andere mening toegedaan

Mijn mening is dat ik niks bezit,
en toch zijn anderen het daar niet mee eens.

Ik begrijp ze niet.
"Het bezit is vans ons allen", scanderen ze: "Zie je dat niet?"

Neen, het spijt mij.

Die logica gaat aan mij verloren.
Maar misschien weet U uit mijn niet-bestaan het Uwe te verklaren?
Een mening is nog geen gebeurtenis.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten