Het brug-probleem

Zit je ergens mee, ben je nieuwsgierig hoe anderen hier over denken, hoe pakken wij dit aan? Stel hier al je vragen.
Plaats reactie
Verwijderde gebruiker

Het brug-probleem

Bericht door Verwijderde gebruiker » 29 sep 2018, 18:20


Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 29 sep 2018, 20:11

ik heb deze niet kunnen oplossen. Ik ging er eigenlijk van uit dat de rekensom geen oplossingen had en dat je dus wel een vreemd soort oplossing moest gaan vinden.

Er is dus wel een rekenkundige oplossing, wat stom is, want zodoende heb je maar 1 oplossing, en dat werkt met wetenschap toch heel anders.

Deze opgave werd gebruikt in een MOOC van de Erasmus Universiteit op Coursera.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 6
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 30 sep 2018, 01:43

Ik heb de video gestopt bij "2" en verder niet afgekeken.

1 minuut loopt voorop met 2 minuten achter zich aan
Als na 1 minuut de overkant is bereikt start 5 minuten
en 1 minuut later 15 minuten.

In totaal is iedereen met 17 minuten over zonder dat er meer dan 3 mensen op de brug zijn geweest.

Dat is toch niet zo moeilijk?
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 30 sep 2018, 10:34

Het is net als geitje-wolf en krop sla naar de overkant,

je neemt eerst de lab-assistant mee (2 minuten) gaat terug +1, laat dan professor en janitor met lantaren gaan (+10) en dan komt de lab-assistant met lantaren terug (+2) en ga je samen naar de over kant (+2).

2+1+10+2+2 = 17

ik had zelf:

professor heeft geen lantaren nodig want houdt touw vast, gaat zonder lantaren over (10)
dan gaat de janitor met lab-assitant (+5)
en jij wacht in het donker (verstopt) tot de zombies de brug op gaan en in de diepte storten

maar het blijkt dan dat de zombies nachtvisie hebben (in de oplossing blijkt dat) en de opgave was toch iedereen veilig aan de overkant, dus mijn oplossing was niet goed.

het is me niet helemaal duidelijk of die lantaren nu nodig was, stel dat ik de brug wel over kan zonder lantaren, door het touw vast te houden, maar er dan twee keer zo lang over doe...maar dat geldt dan misschien ook voor de professor..ach

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 01 okt 2018, 20:03

Ja inderdaad

Professor en janitor = 10 minuten
Lab-assistant en ik = 2 minuten

na 12 minuten aan de overkant

Ik denk dat de regel dat je een lantaren moet hebben niet helemaal duidelijk was

Of dat je er dat 2x zo lang over doet

maar dan heb je

Profssor en janitor met lantaren = 10
lab-assistant en ik = 4

nog maar 14

en van een tshirt een fakkel maken mocht ook al niet, geen trucs...

ik denk dat als echt de zombies komen dat het denken/rekenen er bij inschiet

ik moet denken aan Star Trek aan de examenopgave aan de Academie waarin je een onmogelijke keuze moet maken om te laten zien of je "captain-material" bent.

zoiets van: laat de professor maar opgegeten worden door zijn zombies...gerechtigheid.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 01 okt 2018, 21:37

ja, dat er alleen suboptimale oplossingen zijn, met allemaal hun eigen voordelen en nadelen.

Kirk had gefraudeerd, maar die film is een alternatief universum, ergens in de serie wordt een doekje open gedaan, je moet iemand een zekere dood insturen voor reparaties

in de film legt alternatieve Spock de test uit als stress test bij sure loss

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 02 okt 2018, 12:17

Pink Panther schreef:
01 okt 2018, 22:00
neus schreef:
01 okt 2018, 21:37
in de film legt alternatieve Spock de test uit als stress test bij sure loss
De dood in de ogen kijken zonder stress; typisch Vulcan! Zou daar nog een bepaalde filosofie achter schuil gaan?
Stoicijns?

In principe heeft men in deze serie de mens als hoofdzakelijk on-logisch emoptioneel en de Vulcan als hoofdzakelijk logisch en on-emotioneel.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 02 okt 2018, 17:42

Pink Panther schreef:
02 okt 2018, 12:24
neus schreef:
02 okt 2018, 12:17
Pink Panther schreef:
01 okt 2018, 22:00


De dood in de ogen kijken zonder stress; typisch Vulcan! Zou daar nog een bepaalde filosofie achter schuil gaan?
Stoicijns?

In principe heeft men in deze serie de mens als hoofdzakelijk on-logisch emoptioneel en de Vulcan als hoofdzakelijk logisch en on-emotioneel.
En juist in deze film weet Kirk de Vulcan op de kast te jagen waardoor hij uit zijn functie ontheven wordt. De Vulcan kent dus wel emoties maar heeft geleerd om ze op een bovenmenselijke manier te beheersen. Het beheersen van emoties wordt waarschijnlijk door Spock (letterlijk tot het uiterste) op de proef gesteld wanneer de uitkomst negatief is. In een andere film weet Spock stervende het schip te redden door zichzelf bloot te stellen aan straling.
Om gered te worden door Kirk die hem er uit sleept toch?

In ieder geval is sub-optimaal van belang. De puzzeltjes van het leven zijn veel minder duidelijk.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 02 okt 2018, 18:38

Pink Panther schreef:
02 okt 2018, 17:56
neus schreef:
02 okt 2018, 17:42
In ieder geval is sub-optimaal van belang. De puzzeltjes van het leven zijn veel minder duidelijk.
Wat bedoel je met sub-optimaal?
zoiets als dat het niet naar volledige tevredenheid is, maar het kon erger.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 02 okt 2018, 19:04

Afbeelding

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 02 okt 2018, 19:05

Ik denk dat er weinig mensen zijn die tevreden zijn met sub-optima.
Meestal heeft het de betekenis van "slecht presteren".

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 03 okt 2018, 10:18

Pink Panther schreef:
02 okt 2018, 19:40
neus schreef:
02 okt 2018, 19:05
Ik denk dat er weinig mensen zijn die tevreden zijn met sub-optima.
Meestal heeft het de betekenis van "slecht presteren".
Zoiets als de zesjescultuur...
Ik hoorde ooit: "zes is het cijfer met het hoogste rendement" (je hoeft er het minste voor te doen, om toch succes te hebben)

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 03 okt 2018, 10:19

Pink Panther schreef:
02 okt 2018, 19:41
neus schreef:
02 okt 2018, 19:04
Afbeelding
Het is nog net geen opgestoken middelvinger!
Nee, het gaat dus om die er naast :-)

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 03 okt 2018, 11:51

Pink Panther schreef:
03 okt 2018, 10:51
neus schreef:
03 okt 2018, 10:19
Pink Panther schreef:
02 okt 2018, 19:41


Het is nog net geen opgestoken middelvinger!
Nee, het gaat dus om die er naast :-)
Dat begrijp ik, die middelvinger krijg je meestal pas wanneer iemand onverschrokken is. :snooty:
Ik vind schetsen met de muis lastig, en had een te kleine resolutie gekozen ook.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 03 okt 2018, 11:52

Pink Panther schreef:
03 okt 2018, 10:48
neus schreef:
03 okt 2018, 10:18
Pink Panther schreef:
02 okt 2018, 19:40


Zoiets als de zesjescultuur...
Ik hoorde ooit: "zes is het cijfer met het hoogste rendement" (je hoeft er het minste voor te doen, om toch succes te hebben)
Ook voor het falsificatiebeginsel een goed cijfer.
Ja precies!

Toch wel angstig dat een hersenchirurg met een zesje zijn diploma kan halen...

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 03 okt 2018, 20:28

Pink Panther schreef:
03 okt 2018, 12:51
neus schreef:
03 okt 2018, 11:52
Pink Panther schreef:
03 okt 2018, 10:48


Ook voor het falsificatiebeginsel een goed cijfer.
Ja precies!

Toch wel angstig dat een hersenchirurg met een zesje zijn diploma kan halen...
Ik ben toch wel blij dat wangedrag bij kinderen niet langer behandeld wordt met lobotomie.

Ik heb ook weleens een film gezien die zich afspeelde in de jaren 50 van de 19e eeuw waar een jonge arts van plan was om verband te verschonen maar werd tegengehouden door afdelingschef. Die jonge arts had zijn zes met vlag en wimpel verdiend.
Ja, wat duidelijk is, is dat een 8 van toen een 4 kan zijn vandaag.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 6
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 05 okt 2018, 01:02

Ik heb beter naar de vraagstelling geluisterd nu.

(Ik heb mezelf gelobotomiseerd')

Moet nog even nadenken hoe ik tot mijn antwoord kwam.
(Die lantaren gooit wel wat roet in het eten, maar niet helemaal. Ik zou best de radius van de lichtkegel willen weten.)

Oh ... wacht ...
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 6
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 05 okt 2018, 01:03

Ik heb beter naar de vraagstelling geluisterd nu.

(Ik heb mezelf gelobotomiseerd)

Moet nog even nadenken hoe ik tot mijn antwoord kwam.
(Die lantaren gooit wel wat roet in het eten, maar niet helemaal. Ik zou best de radius van de lichtkegel willen weten.)

Oh ... wacht ...
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 6
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 05 okt 2018, 01:04

Ik kan ook gewoon wachten tot de zombies naar mij evolueren.

Doden die tot leven komen?

Waanzin.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 05 okt 2018, 11:25

...
Het idee, dat zich in de praktijk situaties voordoen waarvoor dit voorbeeld handig is om op te kunnen lossen, is een vreemd idee.

Ik begreep dat men uitgaat van twee systemen, een heuristisch systeem dat gebruik maakt van bias om tot snelle conclusies te komen (met matige waarheid) en een evaluatief systeem dat gebruik maakt van allerlei processen om het waarheidsgehalte van de conclusies zo hoog mogelijk te maken.

Ik denk dat men bij dit soort testjes een beroep doet op het evaluatief systeem, met mogelijk zelfs een afstraffing van het heuristisch systeem.

(het werd heuristisch genoemd omdat het heuristisch zoeken een recht op het doel afgaande beweging is/zou zijn)

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 05 okt 2018, 14:17

Pink Panther schreef:
05 okt 2018, 12:14
neus schreef:
05 okt 2018, 11:25
...
Het idee, dat zich in de praktijk situaties voordoen waarvoor dit voorbeeld handig is om op te kunnen lossen, is een vreemd idee.

Ik begreep dat men uitgaat van twee systemen, een heuristisch systeem dat gebruik maakt van bias om tot snelle conclusies te komen (met matige waarheid) en een evaluatief systeem dat gebruik maakt van allerlei processen om het waarheidsgehalte van de conclusies zo hoog mogelijk te maken.

Ik denk dat men bij dit soort testjes een beroep doet op het evaluatief systeem, met mogelijk zelfs een afstraffing van het heuristisch systeem.

(het werd heuristisch genoemd omdat het heuristisch zoeken een recht op het doel afgaande beweging is/zou zijn)
Het doet me ook sterk denken aan een Linear Programming Model.
Waarom heb jij eigenlijk geen ICT baan? Die wereld is je toch helemaal niet vreemd?

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 05 okt 2018, 16:10

Pink Panther schreef:
05 okt 2018, 14:56
Pink Panther schreef:
05 okt 2018, 14:43
Na 21 jaar vond ik het wel genoeg. In 2016 een burn-out na perikelen rond het afwikkelen van een faillissement en het proberen te voorkomen van een faillissement van de moeder (dat daarmee samenhing) in een multiculturele setting. Het baantje dat ik nu doe is een heel stuk relaxter en verdiep me nu meer in de agrarische sector en natuurbehoud (kat en hond), maar nu niet vanuit het perspectief van een manager maar van een uitvoerder.
Overigens zelfs in deze functie nog last gehad van een achterlijke boer die tegen me tekeer ging. Zo'n man ziet mij als onderdeel van Het Systeem dat hij verwerpelijk vindt. Zo'n man heeft niet in de gaten dat ik gewoon mijn werk doe en dat hij zelf net zo onderdeel is van Het Systeem als ik. Als je geen onderdeel wilt zijn van Het Systeem (hierbij gedramatiseerd uitgedrukt), emigreer dan, denk ik dan bij mezelf. Gelukkig doet het me al een stuk minder (pijn) want tijdens mijn burn-out werd ik ronduit hysterisch van dat soort mensen.
Bedankt voor de openhartigheid. Ook alweer een praktijk die zich moeilijk laat vergelijken met dit soort puzzeltjes. In plaats van sommen leren kan men toch beter de praktijk van sociaal verkeer eens behandelen.

Wat als de janitor niet luistert naar de professor en de lab-assistent de lamp grist en de brug over gaat, voordat er berekeningen gemaakt zijn?

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 05 okt 2018, 17:45

...
Je hoort steeds vaker allerlei analyses van burn-out. Perfectionisme, of moeite de (kunstmatige) identiteit te houden. Hoe sta jij daar tegenover?

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 06 okt 2018, 08:16

bewindvoerder?

lijkt me inderdaad ondankbaar werk. Ik denk dat de burn-out dan wel echt te maken heeft met alles gegeven hebben en niets meer over hebben. Wel lastig om met die expertise dan weer wat anders te vinden.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 06 okt 2018, 09:59

Heb je bij die periode nog alternatief inzicht gehad?
Ik heb bij een crisis wel eens inzicht gehad hoe anderen tegenover gebeurtenissen staan, diametraal anders, maar wel logisch. Niet dat ik dat kan navolgen, maar het relativeert wel wat. Ik ben bijvoorbeeld met Greenpeace gestopt daardoor. Ik snap als het ware de ultra-rechtse visie op het milieu. Je moet de "vooruitgang" juist niet hinderen, zoiets...

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 06 okt 2018, 13:02

Als voorbeeld van andersom redeneren kan je de mensen nemen die dood gaan van het eten van veel goedkoop gefrituurde kroketten. Stel dat vast stond dat ze daaraan dood zouden gaan, dan wordt die boskap toch onvermijdelijk? Het is de gegarandeerde domheid tot eten van goedkoop gefrituurde kroketten van mensen, die boskap als het ware noodzakelijk laat bestaan. Met zulke mensen kan je dus niet anders hebben dan boskap. Het is helemaal geen beslissing van een houthakker, het is noodzakelijk verband; dit type mensen, dit type handelen. Er is geen vrijheid, het is een oorzakelijk gegeven.

Mij hielp het mezelf met een korrel zout te nemen, met mijn toevallige intenties, aan de andere kant van de wereld.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 06 okt 2018, 18:13

Pink Panther schreef:
06 okt 2018, 13:21
neus schreef:
06 okt 2018, 13:02
Als voorbeeld van andersom redeneren kan je de mensen nemen die dood gaan van het eten van veel goedkoop gefrituurde kroketten. Stel dat vast stond dat ze daaraan dood zouden gaan, dan wordt die boskap toch onvermijdelijk? Het is de gegarandeerde domheid tot eten van goedkoop gefrituurde kroketten van mensen, die boskap als het ware noodzakelijk laat bestaan. Met zulke mensen kan je dus niet anders hebben dan boskap. Het is helemaal geen beslissing van een houthakker, het is noodzakelijk verband; dit type mensen, dit type handelen. Er is geen vrijheid, het is een oorzakelijk gegeven.

Mij hielp het mezelf met een korrel zout te nemen, met mijn toevallige intenties, aan de andere kant van de wereld.
Het oerwoud zoals het erbij ligt levert niets op en waar een vraag is... De overheid die het land verpacht, zal waarschijnlijk ook met een zekere noodzaak handelen omdat het de inkomsten hard nodig heeft. De olie wordt veel gebruikt in de horeca zodat het kroketje (of frietje) nog meer winst oplevert. Een slim mens opteert voor zonnebloemolie! En zonnebloemen groeien overal, zelfs in Nederland!

http://meestersvandefriet.nl/2016/07/19 ... ituurolie/

Inmiddels zijn er ook al organisaties die oerwouden pachten om ze te behoeden voor kap en brand. Vaak lukt het ze ook om bepaalde gebieden op de werelderfgoedlijst te krijgen. Naast hele domme mensen zijn er dus ook nog hele slimme mensen!
zou er een verband zijn tussen slim en dom? Zo van hoe meer dommen, hoe slimmer de anderen moeten zijn, of hoe slimmer, hoe dommer de anderen zullen zijn?

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 06 okt 2018, 19:00

als je het een dagje of twee in de zon legt wil het soms nog wel werken.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 06 okt 2018, 19:00

als je het een dagje of twee in de zon legt wil het soms nog wel werken.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 06 okt 2018, 19:46

...
ik herinner mij een film waarin Laurel een klap op zijn kop krijgt en ineens super-geniaal wordt, Einstein2, Hardy kan dat niet zo hebben en bedenkt uiteindelijk dat nog een klap op de kop misschien helpt.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 6
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 06 okt 2018, 23:11

Marx-Brothers?
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 6
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 10 okt 2018, 01:44

Er is een brug.
Links staan 2 mensen en rechts staan 2 mensen.

Wat is het probleem?
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 10 okt 2018, 08:06

memeticae schreef:
10 okt 2018, 01:44
Er is een brug.
Links staan 2 mensen en rechts staan 2 mensen.

Wat is het probleem?
Een van de twee is zombie aan die kant.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten