Geweldloze communicatie

Plaats reactie
Verwijderde gebruiker

Geweldloze communicatie

Bericht door Verwijderde gebruiker » 16 jul 2018, 11:30

in de nederlandse wikipedia pagina over geweldloze communicatie staat iets over een methode om conflicten te behandelen 9met voorbeeld).

Hier herhaal ik dat zonder voorbeeld:
Toelichting op de elementen
Hier een korte toelichting op de vier fasen van een situatie waarin een conflict speelt, want dan 'komt het erop aan'.

de Waarneming = Feiten
Door feiten te (be)noemen schept men een gezamenlijke uitgangspositie voor het uiten van het ongenoegen. Als de ander de afspraak anders heeft beleefd of geïnterpreteerd, blijkt dat snel. Hierdoor kunnen misverstanden worden voorkomen. Belangrijk bij deze fase is dat men neutrale termen gebruikt, de feiten benoemt zoals die zich voordoen en niet oordelen uitspreekt zoals dat iemand slordig of onhandelbaar is.

Gevoelens
Door gevoelens te benoemen maakt men duidelijk wat de feiten voor iemand betekenen. Onze gevoelens komen niet voort uit het gedrag van de ander maar uit de interpretatie die we maken over wat het gedrag van de ander betekent. Door dit onderscheid te maken tussen wat de ander doet en wat ons idee daarbij is, kan de ander ons makkelijker blijven horen.

Behoeften
Door behoeften te uiten vertelt men waarom het belangrijk voor diegene is. Onze gevoelens zijn gelinkt aan onze (al dan niet vervulde) behoeften. Maar welke behoefte er achter een gevoel schuil gaat kan van moment tot moment en van persoon tot persoon verschillen.

Verzoek
Door het uiten van een verzoek neemt men de verantwoording voor het vinden van een oplossing die tegemoetkomt aan jouw behoeften. Een verzoek is een positief geformuleerd voorstel. Als er geen nee op geanwoord kan worden,
is het geen verzoek maar een eis. De ander kan het voorstel overnemen, (deels) afwijzen of een tegenvoorstel doen dat beter aansluit bij zijn behoeften. In dat laatste geval kan men ervoor kiezen om akkoord te gaan of om te
gaan onderhandelen. Door het doen van een concreet verzoek maakt men duidelijk wat voor diegene op dat moment belangrijk is.

In ieder geval is de basis vertrouwen en oprechtheid in dit gesprek, waarbij beiden echt de waarheid uitspreken, echt de verbinding aangaan en als twee verantwoordelijke volwassenen met elkaar spreken, zodat de vertrouwensband kan worden hersteld.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 16 jul 2018, 11:52

Ik heb zelf dus vaak gedacht dat men "verzoeken" moet achterhouden om conflicten te voorkomen, maar de conflicten zijn er dus juist om opgelost te worden en verzoeken af te stemmen.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 17 jul 2018, 12:30

Voorbeeld: Ik zie dat je gezicht rood wordt, dan maakt me zenuwwachtig, omdat ik denk dat je boos wordt. Ik hou niet van boos gedoe en wil dat voorkomen, dus wat kan ik doen? Zullen we het over een ander onderwerp gaan hebben?

Je moet dus ook goed jezelf kennen (weten dat je zenuwwachtig wordt en niet van boos gedoe houdt)

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 1
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 18 jul 2018, 00:39

Je moet ook leren inzien dat een rood gezicht tevens blozen in kan houden.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten