generaliseren

Ooit gedaan? Gewoon beginnen met schrijven wat je nu denkt en je mee laten voeren op de golven van je gedachten en maar zien waar dat toeleidt. Neem de test en begin gewoon te schrijven...
Verwijderde gebruiker

Re: generaliseren

Bericht door Verwijderde gebruiker » 01 jul 2018, 12:46

een effect dat ik zie is dat mensen een hekel krijgen aan "politiek correct", en zelfs een soort koketteren met niet-politiek correctheid. Dat gaat dus niet de goede kant op, en de enige reden die ik kan verzinnen is dat "politiek correct" dus niet echt politiek correct is, dat het midden niet goed bewaakt is.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 01 jul 2018, 15:06

Mij gaat het er dus om dat ikzelf water waarin kwasten met acrylverf zijn uitgespoeld in het gras kan gooien, omdat zich in mij een proces heeft voltrokken dat "politiek correct" (duurzaam en milieubewust) een terreur geworden is voor de natuurlijke orde. De natuurlijk orde is namelijk niet alleen contructief, maar evenveel destructief.

De kunst van het excuses maken kan je volmaken, als je zorgt dat er genoeg is om excuses voor te maken. Liever dan achteraf een onbeholpen "sorry", meer vanuit onmacht dan vanuit macht, dan een gedegen, en perfecte genoegdoening.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 01 jul 2018, 20:37

Wat ik bedoel te zeggen is dat weerstand tegen elk soort politiek correct gedrag ontstaat omdat weerstand tegen elk soort gedrag logisch ontstaat. Gedrag dat politiek correct is, is niet ineens gedrag waar geen weerstand tegen komt. In tegendeel, hoe extremer politiek correct, hoe extremer de tegenreacties. Eigenlijk heb ik een soort ideaal van maar een beetje wat rommelen.

Gebruikersavatar
De andere ik
Posts in topic: 2
Berichten: 404
Lid geworden op: 19 jan 2018, 12:14
Contacteer:

Bericht door De andere ik » 01 jul 2018, 22:07

Er is volgens mij niet zozeer sprake van een schuldvraag
Een excuses is nogal matigjes, want welke verbondenheid hebben mensen van tegenwoordig met de daden van hun voorouders.Het enige wat rest is het profijt.het kapitaal verworven door slavernij heeft bijgedragen aan de welvaart van nu.
Maakt dat een Nederlander schuldig? De Nederlander blijft slechts profiteren.

ik weet dat de slavernij bij sommige mensen met roots in de slavernij nog steeds een diepe wond is, die ik in het verleden probeerde te begrijpen.
De manier waarop ik het begrijp, wat dus ook alleen maar mijn interpretatie is vanuit het voorstellingsvermogen hoe het zou zijn en dus niet gerelateerd is aan de beleving van mensen die zelf de roots hebben, zou ik een excuses opvatten als het begrijpen van wat er gebeurd is, zonder het over schuld te hebben. Het gaat niet over het vergoeden of het ongedaan maken van wat er gebeurd is maar het bewust zijn wat er gebeurd is, wat voor sommige mensen nog in het heden voelbaar is.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 02 jul 2018, 21:48

Ik las dus nu wat gedeeltes over de bijeenkomst. De media suggereert dat ee geen excuses komen omdat er dan allerlei schadeclaims kunnen komen.

Wat een klotewereld is dit toch, denk ik dan.

Aan de andere kant toen de sleutels van de auto binnen in de auto lagen met de deur dicht, had ik in no time vier hulpzame mensen die het voor mij oplosten.

Gebruikersavatar
De andere ik
Posts in topic: 2
Berichten: 404
Lid geworden op: 19 jan 2018, 12:14
Contacteer:

Bericht door De andere ik » 03 jul 2018, 00:05

Pink Panter schreef:
02 jul 2018, 16:40
De andere ik schreef:
01 jul 2018, 22:07
Er is volgens mij niet zozeer sprake van een schuldvraag
Een excuses is nogal matigjes, want welke verbondenheid hebben mensen van tegenwoordig met de daden van hun voorouders.Het enige wat rest is het profijt.het kapitaal verworven door slavernij heeft bijgedragen aan de welvaart van nu.
Maakt dat een Nederlander schuldig? De Nederlander blijft slechts profiteren.

ik weet dat de slavernij bij sommige mensen met roots in de slavernij nog steeds een diepe wond is, die ik in het verleden probeerde te begrijpen.
De manier waarop ik het begrijp, wat dus ook alleen maar mijn interpretatie is vanuit het voorstellingsvermogen hoe het zou zijn en dus niet gerelateerd is aan de beleving van mensen die zelf de roots hebben, zou ik een excuses opvatten als het begrijpen van wat er gebeurd is, zonder het over schuld te hebben. Het gaat niet over het vergoeden of het ongedaan maken van wat er gebeurd is maar het bewust zijn wat er gebeurd is, wat voor sommige mensen nog in het heden voelbaar is.
Dat "de Nederlander" slechts blijft profiteren is weer zo'n generalisatie die aanzet tot polarisatie. Iedere arbeid heeft bijgedragen tot de welvaart van nu ongeacht de omstandigheden van de arbeider. Je kunt je vandaag de dag ook wel afvragen of de ene beloning wel in verhouding staat tot een andere beloning. Het is wel duidelijk dat de slaaf onder de slechtste omstandigheden heeft gewerkt. Al moeten we de dwangarbeiders in concentratiekampen ook niet uitvlakken.

Excuses vind ik nogal raar. Of daarmee de zaak afgedaan is. We moeten de slavernij blijven beschouwen als een zwarte bladzijde uit de menselijke geschiedenis. Niet alleen de Nederlandse geschiedenis want slavernij gaat verder terug en ik verwacht ook niet dat de huidige Italiaanse regering excuses gaat maken voor de slaafjes die werden geroofd uit onze contreien door keizer Galigula. We mogen ons altijd daarover boos maken en willen niet dat het nog eens gebeurd. Maar de daders liggen inmiddels op het kerkhof en daar kunnen we weinig excuses van verwachten.

We kunnen de slavernij beter herdenken als een 'dat nooit weer' en ons inzetten om slavernij ook in de rest van de wereld uit te bannen.
Ik denk dat je positie van dwangarbeiders in concentratiekampen niet kunt vergelijken met de slaven.
een dwangarbeider behoud gewoon zijn nationaliteit, terwijl een slaaf eigenlijk beroofd wordt van zijn gehele culturele achtergrond. Na verloop van generaties is er geen sprake meer van een thuisland, afschaffing van de slavernij leidde er bijvoorbeeld toe dat het land van slavernij slaven als burgers ging opnemen. Dat waar je tegen je wil terecht bent gekomen,het land waar je als slaaf werd gehouden, werd je nieuwe thuisland....


Dat Nederlanders blijven profiteren is niet als laster of zo bedoeld, meer als een feit dat met de kapitaalwerving uit slavenhandel en dat wat er om heen gebeurde, startkapitaal is waaruit verder vermogen is opgebouwd. Daar is ook niets aan te veranderen. Het is niet ongedaan te maken wat er is gebeurd.


neus schreef:
02 jul 2018, 21:48
Ik las dus nu wat gedeeltes over de bijeenkomst. De media suggereert dat ee geen excuses komen omdat er dan allerlei schadeclaims kunnen komen.

Wat een klotewereld is dit toch, denk ik dan.

Aan de andere kant toen de sleutels van de auto binnen in de auto lagen met de deur dicht, had ik in no time vier hulpzame mensen die het voor mij oplosten.
Niet zo vreemd want de wereld draait nu eenmaal om geld en iedere mogelijkheid die zich aanbied waar geld te halen is zwermen de aasgieren rond.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 57
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 03 jul 2018, 22:31

Pink Panter schreef:
03 jul 2018, 17:38
Ze hebben hun positie om gelijkwaardig behandeld te worden verdiend en laten we daar niets op afdingen.
Die $LHBTQ's beginnen steeds meer op $MAROKKANEN te lijken.

$MAROKKANEN is een variabele, dat respect verdienen alle MAROKKANEN.

Maar het vergt een $MAROKKAAN om je in te laten zien wat $MAROKKAANS respect eigenlijk inhoudt.

Blijkbaar.

Kut-$MAROKKANEN zijn dus eigenlijk nep-$LHBTQ's .

Mickey Mouse:
Mauswitsch
Duckau

Geen mensen om van te houden, naar die nieuwe Zweedse wet.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 57
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 05 jul 2018, 23:28

Pink Panter schreef:
04 jul 2018, 17:41
Wat een taal! Moet dat Nederlands voorstellen? Als er iemand is die geen respect verdient, wie zou dat dan zijn?
Niet hen die respect het hoogst in het vaandel voeren ...

Dan wordt het opeens een wapen.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 57
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 09 jul 2018, 00:18

Pink Panter schreef:
06 jul 2018, 20:57
Respect moet je verdienen, niet afdwingen. Dat soort wapens hou ik ook niet van.
Ik wil geen respect.
Ik wil gelijkzaamheid.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 57
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 09 jul 2018, 00:20

Dat valt niet af te dwingen.
(Al was het omdat niemand het begrip nog kent.)
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 57
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 14 jul 2018, 02:09

Mooi!
Mooi gevonden.

Klopt het denk je, met hetgeen ik beweer?
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 57
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 14 jul 2018, 02:23

Tussen haakjes:

(Als dat zo is namelijk, dan leef ik naar de bijbel zonder het te weten.)

(Indoctrinatie! Is dan altijd mijn eerste gedachte, als ik er weer eens achter kom.)

(Wil ik wel wat ik doe?)

(Kan ik willen Mijn Wil niet te doen?)

(Wat is Mijn Vrije Wil dan?)

(Zo doorgaan als ik doe? Echt slecht valt het niet te noemen, al zeg ik het zelf.)

(HM)

(Tussen haakjes: Waarom vind praktisch niemand, vooral in het nieuws, alles dat gebeurt niet genoeg?)

(Altijd moet er iets veranderen, "nu" lijkt ontevreden.)

(Ik snap dat niet.)

(Er valt geen zinnige reden te geven, waarom het zo is als het is, of zou moeten zijn, of was.)

(Mensen, echte mensen, herkennen elkaar ook zonder geheime handdruk.)

Zo heurt het.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 57
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 14 jul 2018, 02:24

(om ook maar eens te generaliseren)
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 57
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 15 jul 2018, 19:52

Dat heb je mooi gegeneraliseerd.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 57
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 17 jul 2018, 23:29

Ik ook van jou.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 57
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 17 jul 2018, 23:34

Sorry.

Ik houd ook van jou.

Beter?
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 57
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 17 jul 2018, 23:40

Generaliserend gesproken:
"Ik houd zoveel van U, dat ik U doodwens."

Kan dat wel?

Zonder leven(s) te beëindigen?

(Laat de Narcissusen het maar niet horen! "Dood en verderf" langs de sloot. -"Dat kan niet!")
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 57
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 17 jul 2018, 23:55

"U lijdt mijn leven, niet ik"

HM

Wie heeft God geschapen?
Hoe kom je aan die gedachte?
Waarom zou God zichzelf afvragen?

::

Oh wacht, ik ben aan het ontsporen.
Wie helpt mij in de juiste richting?

(Of is dat weer de keuze tussen meer dan 1 of minder dan 1 doden? Dat met die treinwagon?)

0 = 1?
Voor mijn part dan maar ...

Zolang niemand maar iets durft te beweren, zonder daarvoor welluidende argumenten te hebben.

De welluidendheid wordt democratisch getoetst.

"Iedereen weet toch dat": is dan -en slechts dan- een geldige uitspraak mits binnen dezelfde partij.

Kijk maar willekeurig in welke episode van de geschiedenis, dan zie je dat het waar is.

Generaliserend.

Nomen est Omen.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 57
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 20 jul 2018, 01:22

Waarom? inderdaad.
Op de keper beschouwd moet dat ook door God zijn geschapen.

Het lijkt wel rechtvaardig.
Dus zo kan God zichzelf ook opheffen.
(Ik ben maar wat blij dat ik agnost gebleven ben, heb ik tenminste niets met al die geloofsvragen te maken.)

Generaliserend gezien denkt iedereen zó, zoals ik ook denk; ducht men.
(Daarom mag je ook niet generaliseren: in het ergste geval (de ergste gevallen) denk je iedereen (niet) gelijk aan Jou/U.)

::

Nomen est Omen is vaak juist het omgekeerde:

Kijk maar om je heen ...

Democratie is geen vrijheid
geen vrijheid is democratie

Nederland is gelukkig nog steeds een koninklijke republiek.

Want elke staatsvorm met "democratie" in de titel is:
Of bezig het op te heffen,
of bezig het te veinzen.

"Uw privacy is gewaarborgd." Is ook zo 1.
(Welke privacy? Wie weet wat van mijn privacy?)
memeticae schreef:Peter and Paul rob a Bank. They've split the loot.
(Vrij naar: "Rob Peter to pay Paul")

Judas toonde het aan, maar kreeg ongelijk betaald.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 57
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 20 jul 2018, 01:35

Pink Panter schreef:
18 jul 2018, 18:21
God is door de mens geschapen;
En de mens door God?

En de Natuur dan?
Is dat wat "wij mensen" (om even on-topic te blijven) "Leven" noemen?

Dan zou de dood gelijk aan anti-Natuur moeten zijn.


(Zou kunnen ... misschien wel een mooie oplossing ook, voor ettelijke argumenten.)

Maar het begint steeds minder een geloofs- als wel een logicakwestie te worden.

Is dat goed?

::

Kan Leven per se, zonder God?
Ik denk het wel:
Zelfs zonder in (een) God te geloven, gaat de Natuur gewoon door.

Heeft Natuur de Mens geschapen?
Neen, natuurlijk.

De mens is een product van evolutie.
Maar evolutie, per se, heeft geen Leven nodig.

God=Leven, zou je -al generaliserend- als conclusie kunnen bereiken.
Maar volgens mij zijn er zijwegen, kruisingen en splitsingen.

"Bifurcatie"
Als God dan niet dan bestaat, wat dan?
"Diepte van bifurcatie"
Of op je schreden terugkeren.

Aldus Pascal, tenminste.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Cartesos
Posts in topic: 4
Berichten: 30
Lid geworden op: 20 jul 2018, 15:03
Contacteer:

Bericht door Cartesos » 20 jul 2018, 16:01

Pink Panter schreef:
01 jul 2018, 10:04
Generaliseren wordt vaak als een negatieve eigenschap gezien. Bijvoorbeeld: het grootste deel van de Turken is homofoob, maar dan mag je geen hekel aan de Turken hebben omdat er ook Turken zijn die beslist niet homofoob zijn.

Nu is er de herdenking van de slavernij. Dan wordt er gezegd dat Nederlanders zich schuldig hebben gemaakt aan de slavernij. Aboutaleb wil dat de Nederlandse regering excuses aanbiedt voor de slavernij. Moet de Nederlandse regering zich dan uiten namens de Nederlanders. Waarom mag er in dit geval wel gegeneraliseerd worden?
Goeie vraag, met name omdat er zomaar vanuit gegaan wordt dat dat moet. Ik vind dat helemaal niet. Slavenij in de nieuwe wereld was helemaal geen simpele kwestie van "alle zwarten zijn ondergeschikt aan alle blanken" (hoewel er destijds best theorieën verkondigd kunnen zijn dat dat zo zou zijn). Mijn overgrootouders werkten misschien wel in fabrieken onder omstandigheden die weliswaar niet de jura, maar wel de facto slavernij betroffen.


Maar eigenlijk laat ik me nu al te veel verleiden tot inhoudelijk reageren. Niemand van de slaven en slavenhouders is nu nog in leven, en daarmee vervalt iedere vraag over schuld. Als mijn vader rijk is geworden ten koste van jouw vader, ben ik jou niks verschuldigd; wees blij dat je het kan navertellen.

Hetzelfde vind ik overigens van de holocaust, het morele ijkpunt voor de Westerse wereldna 1945. Die herdenkingen voor de slachtoffers, inmiddels een religie op zich, zouden beter het accent verschuiven naar een vreugdevol vieren van het overleven, en een dankzegging aan de Russen en Westerse Gealieerden, voor het beëindigen van de massamoordmachinerie.

EDIT verbeteren van typ- en daardoor ook schrijffouten; vreselijk typen op een tablettypen!
Laatst gewijzigd door Cartesos op 20 jul 2018, 19:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Cartesos
Posts in topic: 4
Berichten: 30
Lid geworden op: 20 jul 2018, 15:03
Contacteer:

Bericht door Cartesos » 20 jul 2018, 20:55

Inderdaad, maar ik ben wel eens bang dat in die herdenkingen, zeker als die onderscheid maken tussen 'slachtoffers' en 'schuldigen' en dat projecteren op het heden, een soort onheil besloten ligt.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 20 jul 2018, 21:51

Cartesos schreef:
20 jul 2018, 20:55
Inderdaad, maar ik ben wel eens bang dat in die herdenkingen, zeker als die onderscheid maken tussen 'slachtoffers' en 'schuldigen' en dat projecteren op het heden, een soort onheil besloten ligt.
Als je bedoelt dat we moeten vergeten ben ik het niet met je eens. Als je bedoelt dat we moeten vergeven wel.De ander en onszelf.

Cartesos
Posts in topic: 4
Berichten: 30
Lid geworden op: 20 jul 2018, 15:03
Contacteer:

Bericht door Cartesos » 20 jul 2018, 22:04

neus schreef:
20 jul 2018, 21:51
Cartesos schreef:
20 jul 2018, 20:55
Inderdaad, maar ik ben wel eens bang dat in die herdenkingen, zeker als die onderscheid maken tussen 'slachtoffers' en 'schuldigen' en dat projecteren op het heden, een soort onheil besloten ligt.
Als je bedoelt dat we moeten vergeten ben ik het niet met je eens. Als je bedoelt dat we moeten vergeven wel.De ander en onszelf.
Ik bedoel geen vergeten, maar de les van Auschwitz moet niet zijn "joden zijn inherent voorbestemd tot slachtofferschap en Duitsers van nature geneigd tot genocide", maar dat iedere etnische en demografische groep beide kanten latent in zich kan hebben.

Mooi gezegd van dat vergeven trouwens.

Cartesos
Posts in topic: 4
Berichten: 30
Lid geworden op: 20 jul 2018, 15:03
Contacteer:

Bericht door Cartesos » 21 jul 2018, 18:33

Pink Panter schreef:
20 jul 2018, 22:53
Helemaal mee eens. Er bestaan geen monsters of engelen. We zijn allemaal mensen en dus allemaal tot de gruwelijkste dingen in staat. Alles heeft een diepere laag die we vaak niet goed meer begrijpen. Daarmee bedoel ik de historische context.
Precies! Zo 'voelde' ik dat ook op de lagere school (tweede helft jaren '70) toen de Tweede Wereldoorlog behandeld werd. Maar al vrij snel leek het de bedoeling te zijn dat het holocaust-verhaal samen met het kolonialisme en de slavenhandel samen moest smelten tot een soort "white guilt" - die ik destijds (en ook nu nog) vooral opvatte als een vorm van snobbistische pseudo-boetedoening: elkaar (dus 'progressieve' blanken onder elkaar) overtroeven in het etaleren van een grotendeels imaginair schuldbewustzijn.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 57
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 25 jul 2018, 00:11

.
Pink Panter schreef:
21 jul 2018, 18:51
Als je maar geld genoeg had, kon je je zonden altijd wel afkopen.
Kwijtschelden.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 57
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 25 jul 2018, 22:34

Een Boeddhistische Monnik ging ooit naar de Bank, en zei:
"Mijnheer de bankdirecteur? Ik scheld U al Mijn Schulden kwijt."
En hij leefde de rest van zijn leven schuldenvrij.
(Ook al moest hij betalen. Maar dat ging meer om de eer.)

Ere-/Eerschuld, wie vertegenwoordigt hier wat precies?
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 57
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 25 jul 2018, 22:36

(Valt generaliseren te overdrijven?)
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 57
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 25 jul 2018, 22:52

Pink Panter schreef:
25 jul 2018, 08:17
memeticae schreef:
25 jul 2018, 00:11
.
Pink Panter schreef:
21 jul 2018, 18:51
Als je maar geld genoeg had, kon je je zonden altijd wel afkopen.
Kwijtschelden.
Inderdaad! Met de mogelijkheid dat een ander de straf voldoet, zoals martelaren. :evil:
"Ultiem Aanvallend": zou men het kunnen noemen, als men: "Ultiem uitwijkend", niet kende.
:
Ach ja: "Ultiem", is niet stoffelijk.

Vuur dan weer wel en lucht niet, naar de jongste onderzoeken.

HM

Als deze meid maar een stukje van het gevoel mee kon krijgen.
Zodat ze wist dat alle spelletjes oneerlijkheid als doel hebben.
(Of lieg ik dan tegen mijzelf? Ooit te empatisch geweest: dus wrange vruchten zijn mijn deel?)

Neen, ik geloof er wel in.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 57
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 25 jul 2018, 22:54

"er"

Het mooiste woord ooit, door (Nederlandse) Taal voorgebracht.

Er is iets.

Ik ben het er niet mee eens

Het is er

Er liep iemand, ik weet het zeker.

Er maakt er.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 57
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 28 jul 2018, 01:00

Pink Panter schreef: Geloof er...
"maar in ...

- "Het kan enkel tegenvallen."

::

Ik denk echter niet dat dat de strekking van Pascal was.
(Tijdens Zijn generaliseer)
Off Topic
(Zie je neus? Doettie het weer! De url-is-functie slokt de spatie op, en geeft hem vervolgens niet meer weer.)
Waar is mijn spatie naar toe? Ik had 'm echt niet meegeselecteerd.
Dan eerder:
- "Het kan enkel meevallen"

Wat een optimist.
Vond zijn (even)beeld zeker erg mooi ...

::

Nja, kijk ... dit is niet bitter bedoeld.
Het is meer zo gemeend.

Gekke Pascale ...

"God bestaat niet jongen!": zei ze nog, voor zij haar allerlaatste shot Heroïne nam.

Ik kan hem -Pascal- nu niet meer voor leugenaar uitmaken, hoe graag ik dat ook zou willen:
- "Het kan enkel meevallen"



Oeps!

Code: Selecteer alles

<!DOCTYPE html><html lang="en"><head><meta charset="UTF-8"><link rel="dns-prefetch" href="//api-widget.soundcloud.com"><link rel="dns-prefetch" href="//sb.scorecardresearch.com"><link rel="dns-prefetch" href="//api.soundcloud.com"><link rel="dns-prefetch" href="//visuals.soundcloud.com"><link rel="dns-prefetch" href="//va.sndcdn.com"><link rel="dns-prefetch" href="//i1.sndcdn.com"><link rel="dns-prefetch" href="//i2.sndcdn.com"><link rel="dns-prefetch" href="//i3.sndcdn.com"><link rel="dns-prefetch" href="//i4.sndcdn.com"><link rel="dns-prefetch" href="//w1.sndcdn.com"><link rel="dns-prefetch" href="//wis.sndcdn.com"><link rel="dns-prefetch" href="//style.sndcdn.com"><meta http-equiv="X-UA-Compatible" content="IE=edge,chrome=1"><meta name="viewport" content="width=device-width,minimum-scale=1,maximum-scale=1,user-scalable=no"><title>SoundCloud Widget</title><base target="_blank"></head><body style="margin: 0"><div id="widget" class="widget g-background-default g-shadow-inset" style="height: 100%"></div><script>var webpackManifest = {"0":"widget-d0ce506-b9ea96de.js","1":"error-54d5aff-698b3c1d.js","2":"multi-sounds-9bb1a87-647ac00d.js","3":"single-sound-c19760b-647ac00d.js","4":"visual-multi-sounds-03958eb-647ac00d.js","5":"visual-single-sound-a0e5343-647ac00d.js"};</script><script>!function(e){function t(n){if(r[n])return r[n].exports;var a=r[n]={exports:{},id:n,loaded:!1};return e[n].call(a.exports,a,a.exports,t),a.loaded=!0,a.exports}var n=window.webpackJsonp;window.webpackJsonp=function(o,p){for(var c,i,s=0,l=[];s<o.length;s++)i=o[s],a[i]&&l.push.apply(l,a[i]),a[i]=0;for(c in p)e[c]=p[c];for(n&&n(o,p);l.length;)l.shift().call(null,t);if(p[0])return r[0]=0,t(0)};var r={},a={6:0};t.e=function(e,n){if(0===a[e])return n.call(null,t);if(void 0!==a[e])a[e].push(n);else{a[e]=[n];var r=document.getElementsByTagName("head")[0],o=document.createElement("script");o.type="text/javascript",o.charset="utf-8",o.async=!0,o.src=t.p+window.webpackManifest[e],r.appendChild(o)}},t.m=e,t.c=r,t.p="https://widget.sndcdn.com/"}([]);;</script><script crossorigin src="https://widget.sndcdn.com/widget-d0ce506-b9ea96de.js"></script><script>webpackJsonp([],{0:function(e,t,n){function r(e){return i.every(function(t){return t in e.prototype})}function a(e){var t=r(e);return t?function(t){var n,r=o;t.lastFetchTime&&(r=t.lastFetchTime,delete t.lastFetchTime),n=new e(t,{parse:!0}),n.lastFetchTime=r,n.release()}:e}var c=[],o=Date.now(),i=["resource_type","get","set","addSubmodel","release"];c.forEach(function(e){try{var t=a(n(e.id));e.data.forEach(function(e){t(e)})}catch(r){}})}});</script></body></html>
::
(Kun jij aangeven waar het mis ging?)

Nou ja, dat hoop ik dan maar, dat het enkel mee kan vallen: entomologisch gezien is ze nog steeds bij me, daarom valt het me moeilijk een vlieg kwaad te doen.

Jij bent nog geen vlieg, toch?
(Ik wilde deze opmerking eigenlijk weer weghalen, omdat ik ze, in eerste instantie vreselijk aanvallend vond, maar bij nader inzien valt het eigenlijk best wel mee.)

Ik doe geen vlieg kwaad: die zouden onderdeel van Pascale uit kunnen maken!
Daarom doe ik U ook geen kwaad: Uw qualia zouden wel eens: "vlieg op", tegen mij kunnen zeggen.

Dat zal ik dan ook doen, zodra het binnen mijn "qualia-teit" past.

::

PS Neem dit niet te serieus: het heeft een hoog Boudewijn Büch-gehalte.

Maar als filosofische tekst werkt het best.
Het stemt tenminste tot nadenken.

Zeg: "Maar ..."

;)

::

NB

Blauw op blauw ...
Mary zou kunnen zeggen:" Hm, donkergrijs op lichtgrijs: het contrasteert wel lekker! Beter leesbaar dan andersom."

Tenminste

::

[Stumm]

::

Quod pro quid:
:cool:

Generaliseer maar raak: "Iedereen denkt toch het zijne"
Maar zeg maar niet: "Niemand neemt je woorden voor waar aan."

::

En toch wordt er vreselijk veel geouwehoerd.

Het lijkt wel weer 1978:


::

Het leven is fantastisch, in alle verschijnsvormen

Weten dat je leeft en dood kan gaan is: Geniaal.
(Goud op wit)

::

Er valt nog een hele hoop te leren, meemaken, en te bezien ...
Waarom zou je je vastpinnen in 1 gedachte?

Geloof zelfs mij maar niet: ik lul ook maar uit mijn nek.

De: "Psycho Killer."
Het klinkt als terrorisme, maar is precies het tegengestelde.

(Generaliserend gezien.)

"I hate people that are not polite"
Hoe ga je zo'n iemand ooit te lijf?

Wat haat hij dan?

::

Om nog even door te generaliseren, ik weet dat ik met dit bericht heel veel mensen voor de kop stoot.

Dat doe ik expres.

Heroïne is immers niet slecht: als je het weet te beheersen, is het heerlijk.
(Dan refereer ik toch aan Pascale: "Heroïne is Life Jongen, vergeet dat nooit!")

Zie dat maar eens te beheersen!


En dan moet ik weer aan Pascale denken: "God bestaat niet, jongen".

Ben ik een jongen?
In haar ogen blijkbaar wel.

HM

Pascale noemde mij een jongen.
De gemeenschap ziet een man.
De mensheid schreef:Er is een ding tussen mijn benen, dat af en toe het lichaam overneemt.
Secundaire Hersens, die het gebruik van zintuigen wegkapen.

(Gezond verstand is er zelden bij, tenzij voor wetenschappelijk onderzoek, maar dat is anders ...)

In dat tussen haakjes geval laat je je wegkapen: als je de uitkomst van een onderzoek niet kunt geloven, wat dan wel?

Al generaliserend kom je toch maar tot 1 conclusie: Men zou Men eens moeten ontmoeten!

Nou ja, zie daar!

Facebook en Twitter staan klaar, alsmede diverse fora waar men kan ouwehoeren al naar gelang faculteit.

Ha!

Diverse restaurants zitten nog te wachten op aanloop van klandizie.


Laat mij alsjeblieft niet generaliseren, maar alle bezoekers van dit forum behoren tot een minderheid.

(Die mag je tegen mij gebruiken, als "wij" ooit succesvol zijn.)

::

Ik vergeet helemaal Marjanka te vermelden!
Misschien begrijp je kleurenleer nu beter?

::

"Meisje meisje": probeerde ik nog, je hebt nog lang het diepste van de put niet gezien.
Jij denkt een wil te hebben?

Wat als ik sterker blijk dan jij?

En je onderwerp?

"Dan heb ik daar vrijwillig voor gekozen."

Ik stond hier, mijn bek stond daar, en mijn tanden zweefden in de ruimte rond.

Ik heb het uitgemaakt, op de meest smerige en vieze manier die ik kon verzinnen: Onbereikbaar zijn, via alle media.
(Ik was zelfs niet eens thuis, ik heb mijzelf -voor haar- onvindbaar trachten te maken.)

::

Maar ja, als je 1 keer Heroïne geproefd hebt, en het komt nimmer weer, heb je wat bereikt.
Heroïne echter, zal je altijd weer proberen te paaien.

Met alle mogelijke middelen.

Ik wil nog wel eens de mens tegenkomen die dan ook "neen" kan zeggen.

Dat moet de Mens zijn met Liefde in het vaandel!

Sjonge zeg!

Het Beste van de Hel ken ik nu wel ...
Hoe ziet het beste van de Hemel eruit?

Kan iemand dat onpersoonlijk beantwoorden?


"Generaliseren": als het ware?

::

Nee?

Dan verdoe ik hier mijn tijd.

Eindelijk een excuus.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 57
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 28 jul 2018, 02:58

"
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 28 jul 2018, 09:52

Off Topic
ik zie in de onderwatercode de spaties toch bij de link en niet er na, dus toch stiekem meegeselecteerd?

het hoeft hier trouwens geen kermis te worden, met allerlei toeters en bellen in de tekst
mensen zijn al speels genoeg
Off Topic
voor soundcloud moet je alleen de link van het kanaal en het nummer gebruiken, niet een platte tekst, je kunt de link vinden door delen te kiezen en dan krijg je een url



Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 28 jul 2018, 12:00

Verborgen inhoud
Je moet geregistreerd en aangemeld zijn om de verborgen inhoud te kunnen zien.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 28 jul 2018, 13:12

Pink Panter schreef:
28 jul 2018, 13:09
Hoe zou je een wiskunde noemen die alleen de volgende "waarheden" kent:

zwart of wit;
man of vrouw;
hoog of laag;
donker of licht;
etcetera...
dat is binaire wiskunde. Welbeschouwd kom ikzelf niet voorbij goed burgerschap - slecht burgerschap (lees burgerschap als participatie)

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 28 jul 2018, 16:09

Pink Panter schreef:
28 jul 2018, 14:42
neus schreef:
28 jul 2018, 13:12
Pink Panter schreef:
28 jul 2018, 13:09
Hoe zou je een wiskunde noemen die alleen de volgende "waarheden" kent:

zwart of wit;
man of vrouw;
hoog of laag;
donker of licht;
etcetera...
dat is binaire wiskunde. Welbeschouwd kom ikzelf niet voorbij goed burgerschap - slecht burgerschap (lees burgerschap als participatie)
Hm ( :-k )

Is dat dom of slim?
ik denk wel sukkelig...

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 28 jul 2018, 16:10

als we allemaal een sukkel zijn, zijn we allemaal gelijk...

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 28 jul 2018, 19:49

Ach, ik vond het wel poetisch dat de gelijkheid op het niveau van sukkelachtigheid zou liggen en niet bijvoorbeeld op edelmoedigheid of zoiets.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 28 jul 2018, 21:51

ze zeggen:
wat je zegt ben je zelf
dus dan is misschien het veiligst om anderen sukkels te noemen

er is minder vaak de gelegenheid om anderen geniaal te noemen

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 57
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 29 jul 2018, 20:48

Hoe dom ben je als je een ander geniaal noemt?
Hoe slim is die ander dat niet genoemd te willen worden?

2 vragen, 1 keuze: "Wel of niet".

(Het lijkt wel over reciprook respect te gaan: vragend, maar ergens ook dwingend ...)

::
Pink Panter schreef:
28 jul 2018, 13:09
Hoe zou je een wiskunde noemen die alleen de volgende "waarheden" kent:

zwart of wit;
man of vrouw;
hoog of laag;
donker of licht;
etcetera...
Binair, tenzij diezelfde wiskunde de volgende logische constructie ook als "waarheid" toestaat:
(Zwart of wit) of NIET(zwart of wit)
Hoewel dat al op trinaire logica begint te lijken. (2 keuzes, weliswaar met 1 onmogelijke, maar 2 keuzes zijn er al weer meer dan 1. Laten we zeggen dat dat "goed" is: dan is goed of kwaad goed of niet goed of kwaad niet goed.)

Maar dat is precies de tautologie die Shakespeare bij Hamlet reeds toepaste:
"2B or not 2B"
“To die, to sleep – to sleep, perchance to dream – ay, there’s the rub, for in this sleep of death what dreams may come…”
Dat is je eigen keuze ...
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 57
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 29 jul 2018, 21:55

Zeer romantisch allemaal.
Maar ik hoor ze morgen al weer om me heen: "Wat moet ik ermee?"

Dat kunnen ze maar beter aan Vlijmen Fileer vragen.
"Als iemand je hachje heeft, kun je rustig slapen."
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 57
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 29 jul 2018, 22:48

Daarom ben jij heer Bommel, neus is Tom Poes, en ik ben Kwetal.
En de rest van het archetypisch spectrum loopt hier ook nog ergens rond.

Rommeldam?

Soms kunnen romantici zeer geëngageerd zijn.
Hangt ervan af wie de boeken (nog) leest, en wie het niet allemaal al voorgekauwd wil.

Denk ik. Soms toch wel eens.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 57
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 30 jul 2018, 21:29

Prettig geslapen? Heer Olivier?

Ik zat nog te denken ... als U werkelijk wil weten of het dit of dat is: dan moet U het aan Janus vragen.

(Het schijnt een Griek te zijn geweest ... alleen de Grieken kennen hem niet, schijnt ... HM.)

Tijd voor een avontuur?

Of is het topic nu niet alleen meer "off", maar ook zoek?
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 57
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 30 jul 2018, 21:33

"Janus!, jij moet het gezien hebben!"
(Ik ben alleen bang, dat het "of"-idee buiten zijn periferie licht/ligt.)
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 57
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 01 aug 2018, 02:13

Het begin is het einde,
ook met Babysteps.

Als niets uit niets voort kan komen, wat zit er dan tussen?
Als iets van iets kan komen, waar is dan het einde?
Als men doden op het geweten heeft, kunnen ze tijdens het leven nog lastig worden.

(Hé, best lekker af en toe zo even te kunnen generaliseren.)

Ehm.
Lie there, my art.—Wipe thou thine eyes. Have comfort.
The direful spectacle of the wrack, which touched
The very virtue of compassion in thee,
I have with such provision in mine art
So safely ordered that there is no soul—
No, not so much perdition as an hair
Betid to any creature in the vessel—
Which thou heard’st cry, which thou sawst sink. Sit down.
For thou must now know farther.
"Farther even, than these words might convey."

Jij draagt ook de geheimen van het leven
die jij niet wil(t)/kan delen
in klare taal.

Waar ligt onze beperking?
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 57
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 05 aug 2018, 00:17

Pink Panter schreef:
01 aug 2018, 21:18

Van Marcuse verscheen ooit een boek met de titel "De eendimensionale mens". Veel erger kun je het niet stellen. Zoiets is ongeneraliseerbaar.
"Point in fact"
of toch meer
"QED"
?

Het willen laten verschijnen van je eigen boek ...
Kan als 1-dimensionaal worden opgevat.

De opvatting schuilt bij de koper.

::

Dat is wat zo gemeen is: "Caveat emptor".

Welke idioot, die goed bij zijn hoofd is, kan daaraan meewerken?


Toeval is deterministisch: dus bestaat er deterministisch toeval.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 57
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 05 aug 2018, 00:19

Men wil dat zo.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 57
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 05 aug 2018, 00:21

Als je evolutie eenmaal begrijpt, is het "simpel" geworden.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 57
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 05 aug 2018, 20:25

Pink Panter schreef:
05 aug 2018, 13:10
De evolutie is een random generator...
Dat klopt.
Daar geef ik je gelijk in.

Maar is het wel zogenaamd: "True Random"?
Of is er altijd een "seed" te vinden die de reeks doet herhalen?

Als dat namelijk zo is, dan is evolutie voorspelbaar "random".
("Evolutiedruk": is dan ook een begrip dat ermee samenhangt.)

In computertermen:

Code: Selecteer alles

rand(seed(rand(seed(rand()))))
Is onvoorspelbaar nog steeds voorspelbaar, en zou de eerste vorm van evolutie zichtbaar gemaakt moeten kunnen worden. (Evolutie blijft dan pseudorandom.)

Maar dan generaliseer je evolutie -en de aarde erbij- tot een gigantische supercomputer.
(Zie ook: Douglas Adams: HHGTTG)

Ik denk niet dat dat het geval was/is geweest.

Evolutie wil altijd niet generaliseren.
(Als deze zin zin maakt, bestaat er ook geen evolutiedruk.)

Generaliseren echter, voorkomt evolutie zonder drang.

Als U begrijpt wat ik bedoel.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 57
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 05 aug 2018, 23:28

Zijn die er ooit geweest dan?

Vertel!
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten