Gemak dient de mens

Deel je diepste gedachten en laat ons meedenken...
Plaats reactie
Verwijderde gebruiker

Re: Gemak dient de mens

Bericht door Verwijderde gebruiker » 30 mei 2018, 22:11

Hallo Pink Panther,

je geeft bovenstaande bericht de omschrijving "Gemak dient de mens" mee, vervolgens ga je in op het fenomeen van omgaan met fanatiek gelovigen. Ik neem aan dat de omschrijving doelt op een specifieke manier van omgang met fanatiek gelovigen. Het laissez faire dat je aanhaalt. Klopt dat?

Over "laissez faire" zeg je mijns inziens terecht dat dit neerkomt op het recht van de sterkste. Wat indirect ook over de filosofie van "maximale vrijheid aan iedereen gunnen" gezegd kan worden. Ik begrijp dan echter wel dat men ook de vrijheid kan krijgen om van het recht van de sterktste af te zien.

Het lijkt me duidelijk dat fanatiek gelovigen vooral niet van het recht van de sterkste (grootste muil) af willen zien.

Ja, hoe ga je daarmee om?

Een idee dat ik laatst had was om bij polarisatie je niet te concentreren op de tegenpartij die polariseert, maar de naasten die dat ook doen op tegengestelde wijze. Dus stel: de religieuze tegenpartij wordt fanatieker, en dat hangt samen met een liberaal denken dat onverschiller wordt. Als je aan de kant van de religieuzen staat, kan je jezelf bezig gaan houden met fanatisme, maar als je aan de kant staat van de liberaal denker kan je jezelf bezig gaan houden met onverschilligheid. Dan houd je de krachten in bedwang daar waar je eigen krachten liggen.

Ik kan over onverschilligheid niet veel zeggen, maar wel wat over fanatisme, maar dat zou ik met die moslims moeten bespreken.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 16
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 30 mei 2018, 22:38

neus schreef:
30 mei 2018, 22:11
Ik kan over onverschilligheid niet veel zeggen, maar wel wat over fanatisme, maar dat zou ik met die moslims moeten bespreken.
De mens dient gemak.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 31 mei 2018, 17:57

Ik denk dat als je dagelijks genoeg biefstuk, Chablis en valium nuttigt het logisch is als je onverschillig bent, dat kan je nog niet eens de persoon aanrekenen. De welvaart ontlokt als het ware de mening. Of er nu wel of niet uiteindelijk muren om Bloemendaal moeten.

En de onverschilligheid houdt pas op als de welvaart ophoudt. Wat bovendien nog bijvoorbeeld vleeseters aan de wapenen kan krijgen als ze geen biefstuk meer zouden mogen. Hun "vrijheid" is dan in het geding.

Issue/kwestie is misschien dat "vrijheid" teveel een ingevuld iets is.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 31 mei 2018, 21:34

Ik las dat extreem rechts voor of naast de moskee, nog tijdens ramadan, varkensvlees willen gaan barbecuen in een aantal steden.

de ludieke tegenactie is dat er geld wordt ingezameld per extreem rechts aanhanger bij de moskee, wat dan naar de moskee gaat.

Nederland op zijn smalst...

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 01 jun 2018, 17:30

PP, ik probeer er vanuit te gaan dat ieder zich kan beroepen op een eigen ratio. Veel ratio is niet mijn ratio, wat dan vooral mijn eigen probleem is.

Waar ik wel een mening over wil hebben is bemoeienis. Moslims worden als agressieve cultuurveranderaars gezien. Ja, dan moet je vooral uitlokken...dan krijg je zeker een zichzelf vervullende profetie.

Ach misschien is er gewoon een wil van hard tegen hard.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 01 jun 2018, 19:27

Nou...onverschillig ben ik niet, maar medeplichtig en daar een soort van moedeloos bij. Wat je ook doet, je bent medeplichtig of wordt dat gemaakt. Marcuse was volgens Filosofie Magazine de filosoof die al aangaf dat gemakzucht je zuivere wil aantast, en de prijs voor gemakzucht is medeplichtigheid.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 01 jun 2018, 21:26

Wat ik las van Afrikaanse traditionele cultuur is dat man-vrouw verschillen minder gelden dan jong-oud verschillen. Een senioriteit geldt als hogere waarde dan een mannelijkheid of vrouwelijkheid. Die laatsten zijn ook helemaal niet van exceptionele waarde. Dat zijn ze wel in Westerse maatschappij, omdat de exploitatie van sekseverschil een grote marktwerking geeft. Voor het Westen geldt verder "jong" als belangrijke waarde (eeuwig jong kunnen zijn) iets dat niet vol te houden is, of hoogstens in verhouding met AI-systemen die de noodzakelijke evaluatie doen.

Wat moslims voor gevaar zijn is dat ze de meest directe bron zijn voor "Afrikaans denken" dat in onze cultuur kan integreren. Sharia en steniging zijn slechts negatieve voorbeelden om de cultuur die op gezag van de oudere gebaseerd is in de verdachtenbank te zetten. Er zijn uiteindelijk wel modernere vormen van "gezag van de oudere laten gelden" mogelijk. Maar nu staat dat nog in schril contrast met Westerse "waarden".

Dat het juist ook de moslimcultuur is die traditioneel onderdanigheid van jongeren als seksuele partner in zich heeft, geldt paradoxaal als verkooppunt voor de liberale markt, en afschuwpunt voor het op echte waarden gebaseerde denken.

Tsja, wat zijn "waarden"?

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 16
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 01 jun 2018, 21:44

neus schreef:
01 jun 2018, 21:26
wat zijn "waarden"?
De keerzijde van normen.
Wat weer de "medaille" is die traditie genoemd wordt?

(Een norm an sich is immers waardeloos, net als een enkele waarde. Toch is 1 norm per waarde rationeel gezien traditie.)
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 16
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 02 jun 2018, 01:40

"Waarden" zijn "grenzen".

"Tot hier en niet verder"

Want anders!!!?

(Men kan zichzelf grenzen opleggen)


(Het is maar zo makkelijk om de waarden in te vullen naar de geldende normen en daar een bewijs uit trachten te peuren.)

(Bah!)

Wees dan grenzeloos en leef een andere realiteit.

1 waarin een bestaan wel mogelijk is.

Als je wilt, maakt natuur die fantasie waar.

Je moet het dan wel willen, anders gebeurt het niet.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 16
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 02 jun 2018, 02:27

Man .. vrouw ... is slechts een sexuele aangelegenheid, uit natuur verzocht.

De mens heeft daar mannen en vrouwen van gemaakt.

Een berk (de boom) kent 4 verschillende partners. (genetisch gezien)
En die staan (bij berken) allemaal bij elkaar.

Natuurlijk vergezocht.

Maar de berk is een welbekende pionierboom: een die onbekend terrein verkent en het leefbaar maakt voor wat na hem komt.

De zilverberk... die ken je toch wel?

Maakt de grond waarin hij groeit giftig voor zichzelf, maar zorgt ervoor dat de beestjes die beuken nodig hebben kunnen tieren.

Het is nu aan de beuk om te groeien. De berk heeft zijn kunnen gedaan.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 02 jun 2018, 08:45

Pink Panter schreef:
01 jun 2018, 22:24
neus schreef:
01 jun 2018, 21:26
Wat ik las van Afrikaanse traditionele cultuur is dat man-vrouw verschillen minder gelden dan jong-oud verschillen. Een senioriteit geldt als hogere waarde dan een mannelijkheid of vrouwelijkheid. Die laatsten zijn ook helemaal niet van exceptionele waarde. Dat zijn ze wel in Westerse maatschappij, omdat de exploitatie van sekseverschil een grote marktwerking geeft. Voor het Westen geldt verder "jong" als belangrijke waarde (eeuwig jong kunnen zijn) iets dat niet vol te houden is, of hoogstens in verhouding met AI-systemen die de noodzakelijke evaluatie doen.

Wat moslims voor gevaar zijn is dat ze de meest directe bron zijn voor "Afrikaans denken" dat in onze cultuur kan integreren. Sharia en steniging zijn slechts negatieve voorbeelden om de cultuur die op gezag van de oudere gebaseerd is in de verdachtenbank te zetten. Er zijn uiteindelijk wel modernere vormen van "gezag van de oudere laten gelden" mogelijk. Maar nu staat dat nog in schril contrast met Westerse "waarden".

Dat het juist ook de moslimcultuur is die traditioneel onderdanigheid van jongeren als seksuele partner in zich heeft, geldt paradoxaal als verkooppunt voor de liberale markt, en afschuwpunt voor het op echte waarden gebaseerde denken.

Tsja, wat zijn "waarden"?
Dat men blijkbaar geen kritiek mag leveren op een bepaalde cultuur is de toegangspoort naar gedogen. Het gaat er niet om een bepaalde cultuur in een verdachtenbank te zetten. Ik zie meer uit naar 'the best of both worlds'. Het verlangen naar een eeuwige jeugd in onze cultuur mag ook best bekritiseert worden. Waarom niet? Wie zegt dat onze cultuur perfect is? Doordat slaven hebben laten merken dat zij mensen zijn zoals jij en ik en er kritiek kwam om de toenmalige maatschappij, zijn er veranderingen tot stand gekomen. Dat wil niet zeggen dat de Westerse maatschappij van toen slecht was maar dat bepaalde elementen niet deugden en dat bepaalde "inzichten" volslagen onjuist waren. Wanneer men geen kritiek mag leveren kiest men voor conservatisme.

Waarden bepalen mensen zelf en kunnen in strijd zijn met elkaar. Dat de man onderdanigheid wenst van zijn vrouw staat in tegenstelling tot het verlangen van de vrouw om een stem te hebben. Je kunt dus niet zeggen dat de waarden van de man positief zijn ten opzichte van de waarden van de vrouw die dientengevolge negatief zouden zijn. Dan heb je twee soorten van waarden waarmee niets gezegd kan worden, tenzij je zelf als man medeplichtig bent met de mannen of als vrouw medeplichtig bent met de vrouwen.
Zowel man als vrouw wensen onderdanigheid van hun partner. Zowel man als vrouw verlangen om een stem te hebben. Waar je echt een verschil hebt, is in senioriteit.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 02 jun 2018, 22:07

Wat is nu precies het punt dat je wilt maken? Ik geloof niet dat ik het begrijp.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 03 jun 2018, 10:28

Pink Panter schreef:
02 jun 2018, 23:25
neus schreef:
02 jun 2018, 22:07
Wat is nu precies het punt dat je wilt maken? Ik geloof niet dat ik het begrijp.
Jij begon toch over medeplichtigheid?
Iemand die volksvertegenwoordiger wil en kan zijn, maar bijzonder extreme denkbeelden heeft. Hoe is deze persoon medeplichtig?

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 03 jun 2018, 17:53

ik krijg de indruk dat je graag met een vinger wijst...

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 03 jun 2018, 18:23

Pink Panter schreef:
03 jun 2018, 18:16
neus schreef:
03 jun 2018, 17:53
ik krijg de indruk dat je graag met een vinger wijst...
Nee, dat doe ik niet graag!
Niemand is perfect namelijk...

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 03 jun 2018, 19:12

Pink Panter schreef:
03 jun 2018, 18:48
neus schreef:
03 jun 2018, 18:23
Pink Panter schreef:
03 jun 2018, 18:16


Nee, dat doe ik niet graag!
Niemand is perfect namelijk...
Dat weet ik, maar het zou toch fijn zijn wanneer we een wereld kunnen creëren waarin mannen en vrouwen, de hele genderbende, gelukkig zouden kunnen samenleven. Tot nu toe is het leven voor veel mensen een lijdensweg. Ik merk ook vaak dat er weinig animo is om daar iets aan te doen, vaak vanwege die moedeloosheid. Voor mezelf heb ik nog weinig zin om het op te geven. We zullen toch eens af moeten van dat achterlijke mannetjesgedrag (voor de mannen die zich nog zo gedragen). We zitten hier toch niet op the planet of the apes? Maar alles kost heel veel tijd. Ik zag vanmiddag in Buitenhof een socioloog die het erover had om toekomstige generaties te laten deelnemen in beslissingen die we nu nemen. Ik denk dat we dan moeten uitgaan van generaties waar iedereen een stem heeft, ongeacht religieuze achtergrond.
Fijn dat je de strijd nog niet hebt opgegeven. Alle beetjes helpen.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 16
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 03 jun 2018, 21:58

Religie ... dat is zoooo 2018 ...
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 16
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 08 jun 2018, 02:05

"$MEN weet nooit waar $MEN van af is, of mee te maken krijgt."
Pink Panter schreef:
02 jun 2018, 12:29
Natuurlijk is het een seksuele aangelegenheid omdat de voortplanting anders alleen klonen zou voortbrengen.
(Vast een ouwe Griek, die dat beweerde)

::

"Sorry": zei de Schorpioen nog tegen de Zwaan, "Ik kan niet anders, maar vergiftig mij dan ook beter. Nog vóór de oversteek. Misschien blijven we dan wel samen drijven." - Helaas was de Zwaan al dood: "Een zwak gestel zeker", dacht de schorpioen nog, voor ook hij verdronk.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 16
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 08 jun 2018, 03:29

(Om ook nog on-topic te blijven: ik zat dit allemaal op mijn gemak te bedenken.)

Over: "Gemak dient de mens", valt dus nog wel wat de bediscussiëren, denk ik.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 08 jun 2018, 19:02

Pink Panter schreef:
08 jun 2018, 08:55
memeticae schreef:
08 jun 2018, 02:05
"$MEN weet nooit waar $MEN van af is, of mee te maken krijgt."
Pink Panter schreef:
02 jun 2018, 12:29
Natuurlijk is het een seksuele aangelegenheid omdat de voortplanting anders alleen klonen zou voortbrengen.
(Vast een ouwe Griek, die dat beweerde)

::

"Sorry": zei de Schorpioen nog tegen de Zwaan, "Ik kan niet anders, maar vergiftig mij dan ook beter. Nog vóór de oversteek. Misschien blijven we dan wel samen drijven." - Helaas was de Zwaan al dood: "Een zwak gestel zeker", dacht de schorpioen nog, voor ook hij verdronk.
Altijd oppassen dus met zo'n schorpioen. Daarnaast kun je stellen dat voortplanten ook dodelijk kan zijn (tenzij je over tegengif beschikt). Je kunt dus wel weten waarmee je te maken hebt maar hoe je dat kunt is de vraag.
Alles mag. Zelf een nickname Nickker25, wat ik hopeloos moeilijk vind zulk soort humor.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 09 jun 2018, 08:49

Ga maar van het ergste uit, dan kan het alleen maar meevallen?

Op zich denk ik dat racisme een biologisch mechanisme is, dat sommigen sterk hebben, en anderen juist helemaal niet.
Zoals je honden africht kan je mensen dwingen om niet toe te geven aan bepaalde biologische impulsen, maar het zal niet uit "goedheid van hun hart" zijn.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 09 jun 2018, 11:27

Pink Panter schreef:
09 jun 2018, 09:00
neus schreef:
09 jun 2018, 08:49
Ga maar van het ergste uit, dan kan het alleen maar meevallen?

Op zich denk ik dat racisme een biologisch mechanisme is, dat sommigen sterk hebben, en anderen juist helemaal niet.
Zoals je honden africht kan je mensen dwingen om niet toe te geven aan bepaalde biologische impulsen, maar het zal niet uit "goedheid van hun hart" zijn.
https://www.independent.co.uk/arts-ente ... 81691.html

Uit dat artikel:
Some of the findings concern health, showing up the harmful long-term effects of smoking and obesity for example. One theme, though, dominates: inequality. Not only has inequality been remarkably persistent since 1946, but its effects echo through the decades. Inequalities in health, education and many other measures often stay with the poorest members of the cohort for life.
Ik denk niet dat ik hoef uit te leggen waaruit die poorest members bestaan. Het zal ongetwijfeld een biologisch mechanisme zijn om je eigen nakomelingen beter te laten opgroeien, desnoods ten koste van anderen. Dat zal natuurlijk onvrede oproepen bij de groep die wordt achtergesteld en dat kun je dus, lekker simpel gedacht, met een ouderexamen opvangen. Zodat de ontevreden meute zich wel netjes blijft gedragen. Ik denk dat het ook zaak is wanneer de superieuren zich netjes gedragen naar het voetvolk.
Op zich heb je nu een waardeoordeel over de luxe-positie van de "superieuren" als zijnde de wenselijke toestand voor iedereen, waardoor dus ongelijkheid moet worden opgelost. Of niet?

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 09 jun 2018, 20:55

Ja precies, het gras is altijd groener aan de andere kant, maar als men het eigen gras weet te waarderen zou dat pas echt vrede zijn.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 09 jun 2018, 21:35

Pink Panter schreef:
09 jun 2018, 21:22
neus schreef:
09 jun 2018, 20:55
Ja precies, het gras is altijd groener aan de andere kant, maar als men het eigen gras weet te waarderen zou dat pas echt vrede zijn.
Dan hoef je dat andere gras ook niet.
Dat weet ik niet. Als je het zou krijgen aangeboden zou je het kunnen aanvaarden. Maar per se dat wat een ander heeft willen is verwerpelijk. De mimetische begeerte geeft problemen en is hetzelfde mimetische vermogen dat empathie geeft.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 16
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 10 jun 2018, 00:57

- "Mag ik mee op je rug?"
'Tuurlijk.

S stak Z dood en dreef op het lijk mee naar nieuwe oorden.
(Of hij daar ooit een andere S tegenkwam? Waarschijnlijk wel. S'sen zijn immers overal.)

::

- "Mag ik mee op je rug?"
"Boem!"

"Zo! Nu hebben we van die vraag ook geen last meer."

Dergelijke Z'en wil ik ook weer niet tegenkomen, maar zelfs als ik zelf geen S ben, heb ik de angst ontwikkeld om überhaupt nog maar in 1 Z te kunnen geloven. Het leren van Z-en die gelijk "Boem" doen, heeft dat voor mij verpest.

(Ik durf niet eens meer uit te vinden hoe S ik zelf ben. Stel je voor ik kom een Z tegen?)

Ik zal hier eerst moeten verzuipen, dan zijn er ook geen oevers meer waarvoor ik Z-en nodig zou kunnen hebben om elders te geraken.

"Eerst de zondvloed maar, daarna zien we wel weer": dacht de verdronken schorpioen nog.

En hij leefde nog lang en gelukkig.

(Net als Z overigens, die van teken is veranderd)

(S -> Z, is slechts een vertrouwenskwestie. Maar vraag altijd eerst: "Waarom wil je naar de overkant? en luister naar de redenen. Als de redenen juist zijn, is een dode verdronken zwaan geen naar gezicht.)

(Ik heb er nog nooit 1 gezien, die beesten sterven blijkbaar buiten mijn gezichtsbereik. Dan nog: wat een triest gezicht: een dode zwaan.)
::

PS
NB
Pink Panter schreef:
09 jun 2018, 13:00
A rijdt in een dure auto die een bepaalde status moet uitdrukken, B rijdt in een goedkope auto die de lachlust opwekt. A en B zijn beiden zeer tevreden met wat ze hebben en hebben geen verlangen iets anders te willen. Wat is dan die ongelijkheid?
B drukt de status van A met een superieure gadachte.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 10 jun 2018, 08:18

Pink Panter schreef:
09 jun 2018, 23:06
neus schreef:
09 jun 2018, 21:35
Pink Panter schreef:
09 jun 2018, 21:22


Dan hoef je dat andere gras ook niet.
Dat weet ik niet. Als je het zou krijgen aangeboden zou je het kunnen aanvaarden. Maar per se dat wat een ander heeft willen is verwerpelijk. De mimetische begeerte geeft problemen en is hetzelfde mimetische vermogen dat empathie geeft.
Als je het niet nodig hebt, waarom zou je het dan aanvaarden?
goede vraag...

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 10 jun 2018, 14:35

Pink Panter schreef:
10 jun 2018, 14:24
memeticae schreef:
10 jun 2018, 00:57
Pink Panter schreef:
09 jun 2018, 13:00
A rijdt in een dure auto die een bepaalde status moet uitdrukken, B rijdt in een goedkope auto die de lachlust opwekt. A en B zijn beiden zeer tevreden met wat ze hebben en hebben geen verlangen iets anders te willen. Wat is dan die ongelijkheid?
B drukt de status van A met een superieure gadachte.
A heeft het idee van status waarmee hij zichzelf uitdrukt: "kijk eens wat ik heb". B drukt die status omdat hij niet nodig heeft wat A nodig heeft.
A en B zijn niet reduceerbaar tot "statushouders".

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 10 jun 2018, 21:53

De discussie lijkt te gaan over dominante eigenschappen of kenmerken van persoon A (met dure auto en blij met de status) en persoon B (met lachwekkende auto, maar tevreden en dus superieure gedachte)
Op die basis (de gehouden status) kan je geen vergelijk maken tussen personen. Er zijn meer redenen waarom men een dure auto heeft of niet, tevreden is of niet. Bezit kan wel vergeleken worden, maar kan op geen enkele manier een vaste uitdrukking zijn van karakter, soort denken.

jaren geleden in de bus generaliseerde iemand tegen een ander dat je wel kon zien hoe corrupt bepaalde mensen waren aan de soort auto die ze reden of hadden. Ik denk dat ook wel vaak, maar een volkomen zekere basis heeft dat niet.

Het zou toch makkelijk zijn: iedereen met BMW met geblindeerde ramen naar de gevangenis en in een klap de criminaliteit opgelost!

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 16
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 10 jun 2018, 22:58

BMW = Boeven Moordenaars Werklozen
BMW = Betaald Met Wiet

MERCEDES:
Met Een Rijles Controleert Elke Debiel Een Slagschip.

(Je ziet ze dan ook steeds vaker in een geblindeerde mercedes rondgereden worden.)
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 16
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 10 jun 2018, 23:00

- "Waar gaat dat heen?"
Zou je je dan af kunnen vragen.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 11 jun 2018, 19:38

Pink Panter schreef:
11 jun 2018, 18:21
neus schreef:
10 jun 2018, 21:53
De discussie lijkt te gaan over dominante eigenschappen of kenmerken van persoon A (met dure auto en blij met de status) en persoon B (met lachwekkende auto, maar tevreden en dus superieure gedachte)
Op die basis (de gehouden status) kan je geen vergelijk maken tussen personen. Er zijn meer redenen waarom men een dure auto heeft of niet, tevreden is of niet. Bezit kan wel vergeleken worden, maar kan op geen enkele manier een vaste uitdrukking zijn van karakter, soort denken.

jaren geleden in de bus generaliseerde iemand tegen een ander dat je wel kon zien hoe corrupt bepaalde mensen waren aan de soort auto die ze reden of hadden. Ik denk dat ook wel vaak, maar een volkomen zekere basis heeft dat niet.

Het zou toch makkelijk zijn: iedereen met BMW met geblindeerde ramen naar de gevangenis en in een klap de criminaliteit opgelost!
Ik begrijp niet zo goed waarom je me telkens het generaliseren in de schoenen probeert te schuiven. Ik vraag me af welk motief daarbij bij jou een rol speelt.

Ik doe nog een poging uit te leggen wat ik bedoel en daarna stop ik er echt mee. Ik zit hier niet om in een bepaalde hoek gezet te worden, zoals dat ooit gebruikelijk was in Victoriaansche tijden.

Je komt op een gala met honderden gasten. Een van de dames heeft echt een oogverblindende mooie jurk aan die is bezet met diamanten en edelstenen. De diamanten en edelstenen die zij draagt worden statussymbolen genoemd, of je dit nu leuk vindt of niet. Nu is die jurk wel heel erg mooi maar dat wil nog niet zeggen dat ik ook graag die jurk wil dragen (ik hou er overigens helemaal niet van om jurken te dragen).

Nu moet jij me maar eens uitleggen wat dit met generaliseren te maken heeft.
sorry pp, ik dacht in een discussie te zitten over ongelijkheid, en mijn idee was dat jij ongelijkheid ziet als verschil in status, waarbij ikzelf ongelijkheid meer zie als totaal van biologische en psychologische neigingen, zoals het gras aan de andere kant willen.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 16
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 14 jun 2018, 23:29

"Verschil in status"

Nog afgezien van het feit dat je je er in begeven kan ...

Fundamentele filosofie!

Trefzeker!

Gemak dient de mens.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 16
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 14 jun 2018, 23:31

Jazeker, en daar gaat zij ook aan ten onder.
(Aldus Dendermonde.)
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 21 jun 2018, 22:03

Hallo pp, als je een archetypische boer een gouden kroon opzet en scepter in de hand drukt, en status van koning toedicht blijft het de archetypische boer. Dat is eigenlijk wat ik wilde zeggen.

Verscholen in de meute zitten zeldzaam edele karakkters, die je glad voorbij zou lopen als je ze op straat tegen kwam, of zelfs niet serieus zou nemen als ze niet een universitaire graad zouden hebben en bij DWDD gezeten hebben.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 23 jun 2018, 19:53

Pink Panter schreef:
22 jun 2018, 18:05
neus schreef:
21 jun 2018, 22:03
Hallo pp, als je een archetypische boer een gouden kroon opzet en scepter in de hand drukt, en status van koning toedicht blijft het de archetypische boer. Dat is eigenlijk wat ik wilde zeggen.

Verscholen in de meute zitten zeldzaam edele karakkters, die je glad voorbij zou lopen als je ze op straat tegen kwam, of zelfs niet serieus zou nemen als ze niet een universitaire graad zouden hebben en bij DWDD gezeten hebben.
Ik begrijp heel goed wat je bedoelt. Je hoeft slechts Shakespeare te lezen om koningen tegen te komen die volslagen geschift waren.

Het tegenovergestelde gebeurt inderdaad ook, hele gewone mensen die geen status uitdragen maar over een integriteit beschikken waar menig koning niet aan kan tippen.

Het zijn ook vaak de mensen die zichzelf een bepaalde status opplakken terwijl daar niets noemenswaardig tegenover staat. Dat zijn mensen die van zichzelf een karikatuur hebben gemaakt (prachtig in beeld gebracht door Bert Visser die een typetje laat pronken met een "medaille" van een unox-rookworst).
Weet niet hoe het met Willem-Alexander zit...

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 16
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 03 jul 2018, 22:50

To be or not to be.
However you wish it to be nobeler

Yet your nobleness parishes
And leaves me stranded here

Wishing you'd feel better.

::

Forlorness and lonlitude,
have carved my brain.

It is difficult for me to think otherwise.
Please try to understand me?

I'm only trying to make it easier to understand.


::

En na je Universteitsgraad, gaan we weer over tot het Nederlands.

(OH! Laat het waar wezen!)
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 16
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 05 jul 2018, 23:39

Twice did he turn his back and purposed so,
But kindness, nobler ever than revenge,
And nature, stronger than his just occasion,
Made him give battle to the lioness,
Who quickly fell before him; in which hurtling,
From miserable slumber I awaked.

Goed, ik geef toe, sommige zaken vallen niet te vernederlandsen.
(Dan gaat het sprookjesachtige ervanaf)

Maar op een Universiteit met beta-vakken, is het toch handig om Nederlands te gebruiken.
Ik stem voor Nederlands als voertaal op alle technische Universiteiten.

(Nou ja, waarom niet? Het Nederlands leent zich bij uitstek als een technische taal: ondubbelzinnig en ... ehh ... to-the-point, als het ware.)
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 16
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 05 jul 2018, 23:40

Gemak dient de mens immers.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 16
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 09 jul 2018, 00:17

Mijn idee ...
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 6 gasten