Bestaat er alleen leven op onze schaal?

Deel je diepste gedachten en laat ons meedenken...
Gesloten
Carlo
Posts in topic: 1
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 apr 2018, 01:25
Contacteer:

Bestaat er alleen leven op onze schaal?

Bericht door Carlo » 06 apr 2018, 01:44

Een atoom is een bouwsteen een cel en een cel is een bouwsteen van een dier.
Een grote klomp atomen vormen een planeet. Een aantal planeten met een zon vormt een zonnestelsel. Veel zonnestelsels bij elkaar vormen sterre stelsels. En een grote hoeveelheid sterrenstelsels zijn dan weer de bouwstenen van grote clusters.

Als het heelal oneindig groot is? Kunnen deze grote groepen van bouwstenen dan ook een soort 'grotere levende macht' vormen?
Als het universum oneindig groot is? Dan is het ook oneindig klein.
Oneindig is best wel veel. Is het dan niet erg toevallig als er alleen iets van een 'bewustzijn' of een soort leven op onze schaal bestaat? Als je oneindig op iets kleins inzoomed, dan beland je dan op een gegeven moment in een nieuw soort wereld? Waar ook allerlei dingen gebeuren.
Als iets oneindig is, vind ik het wel moeilijk om iets uit te sluiten.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 06 apr 2018, 02:19

Hallo Carlo, welkom op dit forum met gering aantal deelnemers.

Wat in jouw denken een belangrijk aspect kan zijn is het idee van verbondenheid. Alles heeft weerslag op alles. Een gigaantische brok informatie om te verwerken.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 06 apr 2018, 14:16

Ik bedenk me dat niet duidelijk is hoe ik op jouw vraag inga.

Stel dat er nog een niveau is, waarop "vrij levende entiteiten" gevonden zouden kunnen worden, dan is toch duidelijk dat dit "vrij" betrekkelijk is, want verbonden met andere niveau(s).

Wat mogelijk kan gelden is dat de "vrije" processen op een ander niveau dusdanig veel sneller of langzamer gaan, dat de uitkomsten van processen als het ware weer "los" gegeven zijn op het andere niveau.

Maar hoe kwam je zo op dit denken?

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 06 apr 2018, 14:21


Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 8
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 06 apr 2018, 21:08

The powers of Ten (1977)

::

Hallo Carlo.
Carlo schreef:
06 apr 2018, 01:44
Als het universum oneindig groot is? Dan is het ook oneindig klein
Hoe bereik je die conclusie?
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 8
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 07 apr 2018, 01:58

Ik ben reuze benieuwd!
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

cora
Posts in topic: 2
Berichten: 115
Lid geworden op: 22 feb 2018, 14:00
Contacteer:

Bericht door cora » 07 apr 2018, 15:33

Carlo schreef:
06 apr 2018, 01:44
Een atoom is een bouwsteen een cel en een cel is een bouwsteen van een dier.
Een grote klomp atomen vormen een planeet. Een aantal planeten met een zon vormt een zonnestelsel. Veel zonnestelsels bij elkaar vormen sterre stelsels. En een grote hoeveelheid sterrenstelsels zijn dan weer de bouwstenen van grote clusters.

Als het heelal oneindig groot is? Kunnen deze grote groepen van bouwstenen dan ook een soort 'grotere levende macht' vormen?
Als het universum oneindig groot is? Dan is het ook oneindig klein.
Oneindig is best wel veel. Is het dan niet erg toevallig als er alleen iets van een 'bewustzijn' of een soort leven op onze schaal bestaat? Als je oneindig op iets kleins inzoomed, dan beland je dan op een gegeven moment in een nieuw soort wereld? Waar ook allerlei dingen gebeuren.
Als iets oneindig is, vind ik het wel moeilijk om iets uit te sluiten.
Om een bevredigend antwoordt te krijgen is het misschien handig om bij het begin te beginnen.
Wat bedoel je met “leven”?
Wat bedoel je met “op onze schaal”.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 8
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 08 apr 2018, 21:29

cora schreef:
07 apr 2018, 15:33
Om een bevredigend antwoord te krijgen is het misschien handig om bij het begin te beginnen.
Wat bedoel je met “leven”?
Wat bedoel je met “op onze schaal”.
Ik denk dat Carlo meer op zoek is naar antwoorden, op jouw/zijn eigen vragen. *)
Niet om het te "krijgen", zoals jij zegt. (Want je doet net alsof jij de wijsheid in pacht hebt, en dat lijkt mij niet handig.)

Misschien ook niet om ze te vinden, maar om lekker over te kletsen.

Het komt me voor, mede door zijn manier van vraagstelling, dat we het hier niet met een onbekende van de filosofie te maken hebben. (Hoewel ik heel de Carlo niet ken, haal ik dat wel uit zijn 1ste bericht.)
Wellicht iemand die tot een antwoord is gekomen, en de manier van beredeneren nog eens tegen het licht aan wil houden?
Dit in tegenstelling tot: "de waarheidsvorser", die iedereen maar tegen zijn eigen licht houdt?
(Dat is wat ik doe. En jij, op jouw manier, ook: cora. Pas als het doorschijnend wordt, zien we hetzelfde.)

Als jij dan zo'n reactie geeft die je gegeven hebt, kan ik het Carlo niet kwalijk nemen hier geen voet meer te zetten.
"Daar heb je ze weer: de eeuwige vragenstellers!"

Maar ongetwijfeld zie jij dit als muggenziften.
(Dat is best, zolang je me maar niet meer van kommaneuken beticht.)


Maar kijk: Zelfs als je dood verklaard bent, kun je nog als geest doorleven.
http://memory-alpha.wikia.com/wiki/Wher ... _(episode)

::

NB
*) Geef maar toe: jij heb op zoek geklikt, ook was het maar om er zeker van te zijn dat het geen link was.
Ene professor Pavlov heeft dat onderzoek gestart ... het is nog steeds niet afgelopen?!
- "No cookie for you!"
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 8
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 08 apr 2018, 21:39

Oh ja ... bijna vergeten ...

Carlo?
Hier is een antwoord:

"Als stofwisseling leven is, is op elke schaal leven aanwezig. En tijd ... bij trage stofwisseling: heeeeel veeeeeeeel tijd."

Nog steeds ben ik benieuwd hoe jij
Carlo schreef:
06 apr 2018, 01:44
Als het universum oneindig groot is? Dan is het ook oneindig klein
als conclusie bereiken kan.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 8
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 08 apr 2018, 21:43

Ik ben [serieus] benieuwd.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
De andere ik
Posts in topic: 2
Berichten: 404
Lid geworden op: 19 jan 2018, 12:14
Contacteer:

Bericht door De andere ik » 09 apr 2018, 10:29

memeticae schreef:
08 apr 2018, 21:29
cora schreef:
07 apr 2018, 15:33
Om een bevredigend antwoord te krijgen is het misschien handig om bij het begin te beginnen.
Wat bedoel je met “leven”?
Wat bedoel je met “op onze schaal”.
Ik denk dat Carlo meer op zoek is naar antwoorden, op jouw/zijn eigen vragen. *)
Niet om het te "krijgen", zoals jij zegt. (Want je doet net alsof jij de wijsheid in pacht hebt, en dat lijkt mij niet handig.)

Misschien ook niet om ze te vinden, maar om lekker over te kletsen.

Het komt me voor, mede door zijn manier van vraagstelling, dat we het hier niet met een onbekende van de filosofie te maken hebben. (Hoewel ik heel de Carlo niet ken, haal ik dat wel uit zijn 1ste bericht.)
Wellicht iemand die tot een antwoord is gekomen, en de manier van beredeneren nog eens tegen het licht aan wil houden?
Dit in tegenstelling tot: "de waarheidsvorser", die iedereen maar tegen zijn eigen licht houdt?
(Dat is wat ik doe. En jij, op jouw manier, ook: cora. Pas als het doorschijnend wordt, zien we hetzelfde.)

Als jij dan zo'n reactie geeft die je gegeven hebt, kan ik het Carlo niet kwalijk nemen hier geen voet meer te zetten.
"Daar heb je ze weer: de eeuwige vragenstellers!"

Maar ongetwijfeld zie jij dit als muggenziften.
(Dat is best, zolang je me maar niet meer van kommaneuken beticht.)


Maar kijk: Zelfs als je dood verklaard bent, kun je nog als geest doorleven.
http://memory-alpha.wikia.com/wiki/Wher ... _(episode)

::

NB
*) Geef maar toe: jij heb op zoek geklikt, ook was het maar om er zeker van te zijn dat het geen link was.
Ene professor Pavlov heeft dat onderzoek gestart ... het is nog steeds niet afgelopen?!
- "No cookie for you!"
Wat knap dat jij kunt bedenken wat Carlo wil..........
Cora's vraag vindt ik zelf helemaal niet zo overbodig.
Wat wordt er bedoeld met leven? Wat is leven?
Alleen aan de hand van een aanname van waarheid betreffende een definitie van leven kan ik bepalen wat leven definieert, wat nog niet wil zeggen dat geweten wordt wat leven is. Wanneer met 'op onze schaal' op een definitie wordt gedoeld, is op een andere schaal misschien wel mogelijk dat het leven zo gedefinieerd is dat planeten en de kosmos zelf ook leven.
Leven staat enerzijds tegenover dood: de staat van een voorheen levend wezen dat zichzelf niet meer in stand heeft kunnen houden;
(wikipedia)
De aanname is hier dat een wezen in staat is geweest zichzelf in stand te houden (leven) Maar wat wanneer het leven het wezen in stand heeft gehouden? wanneer het wezen(vorm) zichzelf nooit in stand heeft kunnen houden en het wezen zoals gedacht wordt eigenlijk helemaal niet is? Dan kun je misschien niet eens doodverklaard worden omdat het leven iets anders is als je denkt dat het is en je na de doodverklaring gewoon bestaat in je ware vorm......
Maar ja wanneer je het anders definieert is het natuurlijk allemaal anders....

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 8
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 10 apr 2018, 22:51

De andere ik schreef:
09 apr 2018, 10:29
Wat knap dat jij kunt bedenken wat Carlo wil..........
Jij gaat er nu, samen met cora, al van uit dat Carlo niet weet wat het leven inhoudt.
Dat is -op zijn zachtst gezegd- oneerlijk.

Ik heb nochtans duidelijk aangegeven, en beargumenteerd, hoe ik bij die aanname zou kunnen komen.
Wat ik bovendien niet beweerd heb. (Dat ik weet hoe hij/zij denkt: ik deed een aanname, en borduurde daarop voort, net als cora deed.)

Maar blijkbaar ken jij Carlo beter dan ik?
Cora's vraag vindt ik zelf helemaal niet zo overbodig.
Wat wordt er bedoeld met leven? Wat is leven?
Dat was de vraag van Carlo niet.
Dat is meer die van cora, en ook die van jou begrijp ik nu.

Gaan jullie dan lekker met elkaar kletsen in een ander onderwerp over "wat leven dan wel niet is".
(Vraag je binnen die discussie dan ook de schaalgrootte eens af.)

Carlo stelt tenminste een intelligente vraag, althans, zo interpeteer ik hem:
"Als er leven is, op welke schaal speelt het zich dan af?"
(De subvraag: "Waarom alleen op "onze" schaal?" Geeft al aan, dat hij/zij "leven" als uitgangspunt gebruikt.)

Ik wacht nog steeds op het antwoord waarom oneindig groot ook oneindig klein zou moeten inhouden ...

Dus houd ff jullie kop, en geeft Carlo ook een kans.

Daarna gaan we het wel over leven hebben, en op welke schaal dat plaatsheeft.
De andere ik schreef:
09 apr 2018, 10:29
Wat knap dat jij kunt bedenken wat Carlo wil..........
Dank je, ik zal het als compliment opvatten.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 8
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 10 apr 2018, 23:10

memeticae schreef:
06 apr 2018, 21:08
Carlo schreef:
06 apr 2018, 01:44
Als het universum oneindig groot is? Dan is het ook oneindig klein
Hoe bereik je die conclusie?
Beste Carlo: Het woord is aan jou!

::

(WTF is trouwens een antwoordt?)

Hij antwoordt, dat klopt, maar nooit met een antwoordt, dat is een fout in de syntax.
cora schreef:
07 apr 2018, 15:33

Om een bevredigend antwoordt te krijgen is het misschien handig om bij het begin te beginnen.
Inderdaad!
Bevredigend.

Antwoorden:
Hij/Zij/Het antwoordt.

Hij/Zij/Het geeft een antwoord.

Daar begint het mee, in de taalopvoeding.

"Taal leeft!" Hoor je wel eens. Nou: "Houd haar dan ook in leven!"
(Zou ik ooit wel eens gezegd willen kunnen hebben.)

Een "bevredigend antwoordt", is nimmer bevredigend.
(Op een dergelijke "schaal" "speelt" "het leven" zich ook af, begrijpt U wel?)
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
De andere ik
Posts in topic: 2
Berichten: 404
Lid geworden op: 19 jan 2018, 12:14
Contacteer:

Bericht door De andere ik » 11 apr 2018, 08:51

memeticae schreef:
10 apr 2018, 22:51
De andere ik schreef:
09 apr 2018, 10:29
Wat knap dat jij kunt bedenken wat Carlo wil..........
Jij gaat er nu, samen met cora, al van uit dat Carlo niet weet wat het leven inhoudt.
Dat is -op zijn zachtst gezegd- oneerlijk.
Wat knap dat jij weet dat ik , samen met Cora er van uit ga dat Carlo niet weet wat het leven inhoudt

Ik heb nochtans duidelijk aangegeven, en beargumenteerd, hoe ik bij die aanname zou kunnen komen.
Wat ik bovendien niet beweerd heb. (Dat ik weet hoe hij/zij denkt: ik deed een aanname, en borduurde daarop voort, net als cora deed.)

Maar blijkbaar ken jij Carlo beter dan ik?
Nee, ik ken Carlo niet,ik ken Cora niet en ik ken jou ook niet.Jij kent mij dus ook niet want het is inderdaad slechts jouw aanname dat ik er van uit ga dat Carlo niet weet wat het leven inhoudt.
Cora's vraag vindt ik zelf helemaal niet zo overbodig.
Wat wordt er bedoeld met leven? Wat is leven?
Dat was de vraag van Carlo niet.
Dat is meer die van cora, en ook die van jou begrijp ik nu.


Gaan jullie dan lekker met elkaar kletsen in een ander onderwerp over "wat leven dan wel niet is".
(Vraag je binnen die discussie dan ook de schaalgrootte eens af.)

Carlo stelt tenminste een intelligente vraag, althans, zo interpeteer ik hem:
"Als er leven is, op welke schaal speelt het zich dan af?"
(De subvraag: "Waarom alleen op "onze" schaal?" Geeft al aan, dat hij/zij "leven" als uitgangspunt gebruikt.)

Ik wacht nog steeds op het antwoord waarom oneindig groot ook oneindig klein zou moeten inhouden ...

Dus houd ff jullie kop, en geeft Carlo ook een kans.

Daarna gaan we het wel over leven hebben, en op welke schaal dat plaatsheeft.
Wat leven is, is inderdaad iets wat ik me afvraag. Zo kan ik dus op verschillende manieren leven interpreteren, daar ik niet afhankelijk ben van een definitie van leven.
De vraag van Cora, laten we bij het begin beginnen, wat bedoel je met het leven. wat bedoel je met schaal is duidelijk te krijgen wat er staat, wat Carlo bedoeld met
Is het dan niet erg toevallig als er alleen iets van een 'bewustzijn' of een soort ..... op onze ...... bestaat?
Het gaat er dus niet om dat Carlo niet weet wat leven is maar wat hij daar precies schrijft. Afhankelijk van definitie van leven en schaal wordt die vraag namelijk beantwoordt.
Dus op het moment dat ik mijn kop ga houden geef ik Carlo een kans zonder erop te kunnen antwoorden omdat ik niet weet wat hij schrijft, waar hij het over heeft. Op het moment dat ik een van mijn wonderbaarlijke definities toe zou passen, krijg je misschien een antwoord op de vraag
Is het dan niet erg toevallig als er alleen iets van een 'bewustzijn' of een soort buffel op onze oprijlaan bestaat?
De andere ik schreef:
09 apr 2018, 10:29
Wat knap dat jij kunt bedenken wat Carlo wil..........
Dank je, ik zal het als compliment opvatten.
jammer dan. het is niet als compliment bedoeld, maar meer als "Geef Carlo zelf even een kans"

cora
Posts in topic: 2
Berichten: 115
Lid geworden op: 22 feb 2018, 14:00
Contacteer:

Bericht door cora » 11 apr 2018, 11:55

Om de vraag van Carlo in ere te herstellen, zal ik op een andere manier op zijn vraag ingaan.

Om tot een enigszins bevredigend antwoord te komen die aan waarheid/feiten is gerelateerd zullen we uit moeten gaan van feiten.

Er is dan maar één ding waar we zeker van kunnen zijn en dat is dat je bewust bent dat je deze woorden leest op dit moment.
Dat is volgens mij het enige uitgangspunt om tot een waarheidsgetrouw antwoord te komen.
Vanuit dit oogpunt was mijn vraag aan Carlo “wat bedoel je met leven”gesteld.

Maar inderdaad laten we Carlo de kans geven om te reageren, tot die tijd………….

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 11 apr 2018, 13:14

Het is goed mogelijk dat Carlo niet gaat reageren. Je ziet op forums wel eens vaker losse flodders. Op zich zag ik een getuigenis van een brain-wave, met als voornaamste een hier nog niet geadresseerde issue: de kolossale oneindigheidsgedachte.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 8
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 12 apr 2018, 19:59

cora: "the voice of reason" :smt056

Ik zal op mijn beurt ook mijn reaktie wat aanpassen, in de hoop wat duidelijkheid te verschaffen.

::
neus schreef:
11 apr 2018, 13:14
Het is goed mogelijk dat Carlo niet gaat reageren. Je ziet op forums wel eens vaker losse flodders. Op zich zag ik een getuigenis van een brain-wave, met als voornaamste een hier nog niet geadresseerde issue: de kolossale oneindigheidsgedachte.
Een "one-hit wonder", inderdaad.

Vandaar mijn vraag ook:
memeticae schreef:
06 apr 2018, 21:08
Carlo schreef: Als het universum oneindig groot is? Dan is het ook oneindig klein
Hoe bereik je die conclusie?
Zodra die vraag namelijk beantwoord is, is de vraag op welke schaal leven zich afspeelt, met daarbij de subvraag wat leven dan wel of niet is, in principe overbodig geworden.

Als het uitgangspunt van Carlo: "oneindig groot is hetzelfde als oneindig klein", als feit wordt aangenomen, dan bestaat er geen aanwijsbare "schaal" van leven. Leven is dan immers overal, en derhalve alomvertegenwoordigd. (Daarmee ook gelijk ononderscheidbaar van dood; sowieso qua schaalgrootte.)

Ga je echter uit van 0 en oneindig (desnoods beide kanten op: min en plus) dan krijgt de vraag een andere inhoud, want dan valt er wel degelijk van een schaalgrootte te spreken en dus ook van een (eventueel beperkte) bandbreedte waarbinnen leven mogelijk is.

Dat wilde ik eerst uit de weg hebben, alvorens ons te storten op al die andere vragen.

Misschien begreep ik Carlo wel beter dan hij zichzelf begreep?
neus noemt dat losse-flodders, ik denk dat er meer achter zit.
(Maar ik wil niet iedereen die slechts 1 bericht plaatst gelijk het label "Trol" opplakken.)
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten