Beginner heeft een duwtje in de rug nodig.

Zit je ergens mee, ben je nieuwsgierig hoe anderen hier over denken, hoe pakken wij dit aan? Stel hier al je vragen.
Gesloten
Thomas.B
Posts in topic: 4
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 dec 2017, 20:09
Contacteer:

Beginner heeft een duwtje in de rug nodig.

Bericht door Thomas.B » 28 dec 2017, 20:20

Dag leden van Filosofieforum,

Ik ben nieuw binnen de wereld van Filosofie en ben van plan om volgend jaar
filosofie te volgen op de universiteit. Toch heb ik nog enkele vragen hoe ik mij
het best kan voorbereiden. Zelf heb ik op Reddit een aantal vragen gesteld
welke boeken een goede introductie geven tot filosofie. De boeken die werden aangeraden
zijn van Thomas Nagel en Think van Simon Backburn.

Al is mijn Engels niet slecht en kan ik perfect boeken, teksten en artikels lezen en
verstaan in het Engels. Toch zijn deze boeken en vooral oude teksten van filosofen
vrij moeilijk en lezen ze zeer traag. Uiteindelijk begrijp ik de essentie van de tekst
maar het verloopt zeer moeizaam, al wil ik zeker en vast tijd en moeite doen voor
deze teksten te begrijpen. Bijvoorbeeld de Meditations van Renè Decrates zijn zeer
ingewikkeld en Plato's Republic is ook geen lachertje. Zijn er toevallig vertalingen
in het Nederlands die beschikbaar zijn, ik vind er zelf geen terug jammer genoeg.

En nog een tweede vraag. Op de universiteit werken ze aan de hand van syllabussen
die voor in het Nederlands zijn. Maar wordt er nog verwacht andere boeken in andere
talen zoals Engels of Frans te lezen of gebruiken om te studeren?

Alvast bedankt voor de tijd en moeite.

Thomas

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 28 dec 2017, 22:40

Welkom Thomas,

Aan de Erasmus Universiteit Rotterdam zijn de filosofiecollege's in de Engelse taal, maar mag je dan nog wel examenvragen in de Nederlandse taal beantwoorden. Een rare wereld.

Ik denk dat een soort vereiste is voor filosofie dat je een talenknobbel hebt, al denk ik dat wijsbegeerte los zou moeten kunnen bestaan van taaltalent,en mogelijk eerder nog wiskundetalent vereist.

Er zijn best wel Nederlandse boeken van de Klassieken, al zal je soms toch echt moeten betalen, ook daaraan zal je moeten wennen, sommige exclusieve boeken kosten vrij veel.

Een goed beginboek kan ik niet noemen. Sommigen zeggen dat Russell fijn was, maar er zijn verschillende stromingen, ook in de modules van de studie zal je dat zien. Ik zou zeggen laat je leiden door de studie, en ga geen dingen oppakken die je misschien eerst weer moet loslaten. Een studie werkt vaak pas als je niet "te gevormd" bent.

Thomas.B
Posts in topic: 4
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 dec 2017, 20:09
Contacteer:

Bericht door Thomas.B » 29 dec 2017, 10:34

Dag Neus,

Alvast bedankt voor de snelle reactie. Ik ben zelf van plan om een schakelprogramma filosofie te
volgen aan de Vrije Universiteit van Brussel (VUB). Zelf ben ik niet zeker of mijn lessen in het Engels
of Nederlands zijn.

Een talenknobbel heb ik niet maar ik kan wel de teksten volgen in het Nederlands als Engels mits
wat opzoekingen over bepaalde woorden en termen. Ik ga zeker en vast Russel eens opzoeken en
me verdiepen in de lectuur.

Heb je toevallig aanraders van vertalingen van bevoordeeld Renè Decrates of andere filosofen?
En is er een specifieke manier om me voor te bereiden op het aankomend academiejaar?
Ik ben vrij onzeker of ik de studie zal aankunnen qua niveau daarom wil ik me zoveel mogelijk
verdiepen en voorbereiden.

Thomas

Thomas.B
Posts in topic: 4
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 dec 2017, 20:09
Contacteer:

Bericht door Thomas.B » 29 dec 2017, 11:50

Hey Philotuut,

Bedankt voor de reactie. Er is inderdaad enorm veel
informatie beschikbaar en beginnen is niet altijd even
evident. Ik ga de raad van jouw en Neus opvolgen en
met laten leiden door de studie.

Ik ga binnenkort (maart 2018) naar de opendeurdag van
de VUB en hopelijk krijg ik wat meer inzicht van wat de
studie inhoud. Zelf ben ik ook opzoek naar studenten die
filosofie volgen voor eens een kijkje te kunnen nemen in
de syllabussen en tekstboeken die samenhangen met de lessen
en colleges

Ik hou jullie zeker op de hoogte hoe de situatie verloopt.

En Thomas is mijn voornaam maar door jouw opmerking heb ik
Thomas van Aquino opgezocht. Nu ken ik weer een nieuwe filosoof
waar ik me kan in verdiepen. Bedankt hiervoor O:)

Thomas

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 29 dec 2017, 12:40

Thomas.B schreef:
29 dec 2017, 10:34
Heb je toevallig aanraders van vertalingen van bevoordeeld Renè Decrates of andere filosofen?
En is er een specifieke manier om me voor te bereiden op het aankomend academiejaar?
Ik ben vrij onzeker of ik de studie zal aankunnen qua niveau daarom wil ik me zoveel mogelijk
verdiepen en voorbereiden.
https://www.boomfilosofie.nl/product/10 ... de-methode

ik weet niet of je Boom uitgaven (die staan voor kwaliteit) kunt kopen in Belgie.

Er zijn in het antiquariaat nog wel inleidende boekjes. Misschien kan je dat ook eerst proberen, omdat begin van de studie toch waarschijnlijk meer filosofologie zal zijn (over filosofen) dan diep ingaan op de filosofie. Oorspronkelijk denken wordt pas in het laatste jaar verwacht, en mogelijk moet je eerst wat technische lessen logica volgen, waarover ook mooie inleidende boekjes zijn.

Mijn lichaam past in de pyjama, de pyjama past in de valies, mijn lichaam past in de valies, dat soort dingen...

Thomas.B
Posts in topic: 4
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 dec 2017, 20:09
Contacteer:

Bericht door Thomas.B » 29 dec 2017, 12:49

De uitgever Boom kende ik nog niet en heeft een webshop.
Er is zelfs een categorie voor beginners waar een hoop
interessante boeken vermeld staan. Bedankt voor deze bron.

Ik ga zeker bekijken welke boeken interessant zijn voor te
lezen en aansluiten bij mijn interesses.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 29 dec 2017, 16:25

Thomas,

mijn grote held op het gebied van antieke filosofie is Epictetus. Een tekst van hem vind je hier

http://www.arsfloreat.nl/documents/Encheiridion.pdf

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten