Zou het levenspad van een mens voorbestemd kunnen zijn?

Zit je ergens mee, ben je nieuwsgierig hoe anderen hier over denken, hoe pakken wij dit aan? Stel hier al je vragen.
Gesloten
G. Wilbrink
Posts in topic: 2
Berichten: 51
Lid geworden op: 20 apr 2015, 14:33
Contacteer:

Zou het levenspad van een mens voorbestemd kunnen zijn?

Bericht door G. Wilbrink » 15 nov 2017, 22:01

Zou het levenspad van een mens voorbestemd kunnen zijn?

Kan dan het onafwendbare toch nog vanuit onszelf op enigerlei wijze te beïnvloeden zijn?
Met andere woorden, is de weg al gebaand of hebben we invloed op het laten ontstaan van onze levensweg?

G. Wilbrink
Posts in topic: 2
Berichten: 51
Lid geworden op: 20 apr 2015, 14:33
Contacteer:

Bericht door G. Wilbrink » 15 nov 2017, 22:17

Zou het levenspad van een mens voorbestemd kunnen zijn?

Kan dan het onafwendbare toch nog vanuit onszelf op enigerlei wijze te beïnvloeden zijn?
Met andere woorden, is de weg al gebaand of hebben we invloed op het laten ontstaan van onze levensweg?

G. Wilbrink
november 2017

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 2
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 16 nov 2017, 21:54

G. Wilbrink schreef:Zou het levenspad van een mens voorbestemd kunnen zijn?

Kan dan het onafwendbare toch nog vanuit onszelf op enigerlei wijze te beïnvloeden zijn?
Met andere woorden, is de weg al gebaand of
G. Wilbrink
november 2017
Als ik U goed begrijp dan stelt U een retorische vraag, in de vorm van een stellende vraag: "Is het mogelijk dat zwaartekracht niet bestaat?"

"Ja", is mijn antwoord daarop.

Maar Uw verhullende: "hebben we invloed op het laten ontstaan van onze levensweg?"

Kan ik niet beantwoorden, simpelweg omdat geen van mijn antwoorden Uw goedkeuring zou kunnen wegdragen.

- "If any girl asks, 'Does my ass look big in this?', You'd better answer racially inclined."
("No darling, not at all", versus, "Hell yeah!")

Winnen kun je nooit, tenzij je de mensen kent.

(Of ik heb het mis, dat kan ook.)

::

Je vraagt naar determinisme.
Mensen die in God geloven, zien een einde.

Mensen die niet in God geloven, zien volgens de mensen die in God geloven, een ander einde.

Waarom zou "de dood" een einde moeten zijn?
(Net zo stellend en retorisch als: "hebben we invloed op?")

Wie heeft invloed op doodgaan?
Wie heeft (ooit) bepaald wat leven is?

U zelf toch?

Dan dus "Neen. De weg is inderdaad ongebaand."

Ik hoop dat U mij niet euvel duidt.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Deborah Jansen
Posts in topic: 1
Berichten: 6
Lid geworden op: 31 aug 2017, 14:28
Contacteer:

Bericht door Deborah Jansen » 20 nov 2017, 16:52

Het is goed mogelijk dat levenspaden voorbestemd zijn, het valt buiten ons kennisveld. De toestand waarin ze verkeren echter niet. Ik denk dan de mate van hobbeligheid, goed of slecht geplaveid, mul of glad.

Zo hebben levenspaden een eigenwaardigheid, uitgestippeld volgens plan maar haar toestand en waardebepaling is aan de mens, die daarvoor bepaalde archetypes kan gebruiken, meegeleverd door de cartograaf.

En zo kan het levenspad zichzelf dan gaan vertellen. Nooit helemaal los van haar determinatie maar deze biedt enkel houvast. Denk bv ook eens aan astrologie, de sterren die de levenspaden begeleiden. Nee, meneer Wilbrink, ik heb die kaarten niet, maar het idee is lang zo gek net.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 2
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 21 nov 2017, 22:38

Deborah Jansen schreef:Zo hebben levenspaden een eigenwaardigheid, uitgestippeld volgens plan maar haar toestand en waardebepaling is aan de mens, die daarvoor bepaalde archetypes kan gebruiken, meegeleverd door de cartograaf.
Ik houd van je.
Welke cartograaf maakt het mogelijk dat jij niet van mij houdt?

Blin.
(Of praat ik tegen je moeder? Heeft die de kaarten voor jou gelegd? Is dat jouw archetype?)

Is mijn levenspad te dun, en heeft je moeder je gewaarschuwd: "Je moet je niet op dunne paden begeven"?

Nou ja, goed.

Ik begrijp de frustratie wel.
(Zo die er is.)
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten