De kunst om van het leven te genieten.

Waar hebben we het eigenlijk over?
Gesloten
G. Wilbrink
Posts in topic: 3
Berichten: 51
Lid geworden op: 20 apr 2015, 14:33
Contacteer:

De kunst om van het leven te genieten.

Bericht door G. Wilbrink » 22 aug 2016, 20:15

De kunst om van het leven te genieten.

Wellicht komt er op een gegeven moment bij velen de vraag op, geniet ik wel echt van het leven of eigenlijk toch niet?
We zouden ons kunnen afvragen, genieten van het leven, hoe doe je dat dan?
Niet dat er nu een panklare oplossing volgt nee, eerder een steuntje in de rug.
Genieten van het leven moet worden geleerd.
Elk moet daarin zijn eigen weg zien te vinden.
Nadenkend over dit onderwerp kwam ik tot onderstaand bericht.
Hoe denken jullie over dit onderwerp?


Inleiding.

In ons dagelijks leven zijn we, in het hier en nu,* met van alles en nog wat bezig.
Over het algemeen zijn we de hele dag in de weer met de actualiteit van de dag.

Ook kunnen we, door de dag heen, in gedachten verzonken raken over de toekomst en/of
het verleden.
Kortom, veel tijd van de dag wordt ingenomen door het bezig zijn met, en het denken aan.

Ondertussen verstrijkt de tijd, seconde na seconde, en daarmee ook de tijd van leven, leeftijd.

Toch wonderlijk!
Als we zo druk bezig zijn, hoe zit het dan met het genieten van het leven?


Onbewust leven.

Zo druk bezig worden gehouden of zelf zo druk in de weer zijn, of allebei, kan het idee geven dat de tijd wel erg snel aan ons voorbijgaat, we roepen het ook dikwijls.
We zouden dit, onbewust leven in het hier en nu, kunnen noemen.
Onbewust leven versnelt, voor het gevoel, de tijd.
Wanneer er geen tijdsbesef is, ontstaat het idee, dat de tijd nog sneller aan ons voorbijgaat.

Bovendien belemmert onbewust leven ons om in het hier en nu van de momenten te genieten.
Momenten die onbewust worden geleefd, gaan aan ons voorbij zonder dat we van deze momenten kunnen genieten.
Wellicht “verbruiken” we deze momenten zonder dat het ons opvalt.



Bewust leven.

Van tijd tot tijd bewust leven stelt ons in staat, om in het hier en nu, van de momenten bewust te genieten.
In tegenstelling tot onbewust leven vertraagt bewust leven, voor het gevoel, de snelheid van de tijd.
Bewuste tijd gaat namelijk , voor het gevoel, langzamer aan ons voorbij omdat we dan “bij de tijd zijn” en daardoor de tijd bewuster beleven.


Stilstaan bij de momenten in het hier en nu.

Genieten van het leven gaat over de momenten bewust in het hier en nu beleven.


De overgang, in ons denken en handelen, van onbewuste momenten naar bewuste momenten in het hier en nu.

Genieten van het leven heeft als aanvang de actualiteit van de dag even te laten rusten en van tijd tot tijd een time out te nemen.
Ook het denken aan het verleden en aan de toekomst staat het genieten van het leven in het hier en nu in de weg.

Genieten van het leven is, bij wijze van spreken, het leven omarmen en er voeling mee hebben en tegelijkertijd begrijpen dat genieten van het leven voor ons weldadig en ontroerend kan zijn.

Genieten van het leven is, het leven zodanig beleven dat verwondering ontstaat bij het kijken naar het door mensenhanden gemaakte, en het niet door mensenhanden te maken wonderbaarlijke om ons heen.

Vanuit deze bewustwording kunnen genietmomenten bij ons binnenkomen, als gevolg van datgene wat onze aandacht trekt.


Een voorbeeld.

Een mooi uitzicht.

Neem de genietmomenten helemaal in je op en geniet er ten volle van.

Daar is een zekere rust voor nodig, meditatie kan een goede manier zijn om die rust te vinden.
Als je, vanuit jezelf, al rustig en geconcentreerd genoeg bent is meditatie minder of niet nodig.

Door de dag heen kun je allerlei genietmomenten voor jezelf “plukken”.
Probeer de genietmomenten uit te breiden, er gaat een wereld voor je open.

Ook prettige gebeurtenissen in ons leven brengen ons genietmomenten, als deze momenten maar bewust worden beleefd.
Prettige gebeurtenissen die onbewust passeren leveren ons géén echte genietmomenten op omdat deze momenten onbewust langs ons heen gaan.
Wat opvalt als je met genietmomenten aan de slag gaat, al doende komen de genietmomenten in toenemende mate spontaan binnen.


Zien en kijken.

Voorheen zag je de dingen wel maar keek je niet, je nam ze niet bewust in je op.
Boven het onbewuste leven uitgestegen sta je plotseling in een andere wereld, je verwondert je wanneer je bewust kijkt naar wat je ziet.
Het is een verademing de momenten in je op te nemen en de ruimte binnen je denken te ervaren.

Deze nieuwe manier van kijken moet worden geleerd en kan al lerende een gewoonte worden en een nieuwe zienswijze aan je leven toevoegen.

Door de tijd heen is het waardevol na te gaan waar je het meest van geniet om je vervolgens daarop te richten.

Het besef alleen al, dat er véél meer is wat de moeite waard is, kan op zichzelf een positief effect hebben en je leven verrijken.


Onbewust leven en geen verplichtingen meer hebben.

Onbewust leven kan ook ontstaan als er bijna niets meer hoeft en er vrijwel geen verplichtingen meer zijn.

Hetzelfde geldt voor oudere mensen die eveneens niet veel verplichtingen meer hebben en zo hun eigen leven beleven en daarmee tevreden zijn.

Daarentegen kan er ook een zekere gelatenheid ontstaan waarbij waarschijnlijk niet echt van het leven wordt genoten.

In alle gevallen is het echter mogelijk dat deze mensen evengoed bewust kunnen leven en wel van het leven kunnen genieten.


Omschrijving van het genieten van het leven.

Genieten van het leven is bewust genieten van de momenten in het hier en nu.


De omvang van genieten van het leven.

De omvang van bewust genieten van het leven, hangt af van de frequentie en de duur van het bewust genieten in het hier en nu.

Kwam dit, in verhouding tot de totaaltijd van leven, maar af en toe voor, dan kun je niet echt spreken van genieten van het leven.

Bij regelmatig genieten van de momenten in het hier en nu ligt dit duidelijk anders, het zegt iets over je levensstijl waarbij het idee ontstaat een levensgenieter(ster) te zijn.


*Het hier en nu.

Het hier en nu betekent, op de plek waar we ook zijn, ter plekke daar het moment nu.


George Wilbrink
augustus 2016

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 2
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 22 aug 2016, 21:35

De kunst om van het leven te genieten.
Is dat een kunst dan?

Oh, okee. Hoeveel is het je waard?

::

Wacht! Jij bedoelt (en hebt het over): De kunst te kunnen genieten van het leven. Dat is wat anders dan het oorspronkelijke onderwerp.

Dat is onbetaalbaar.
Valt ook niet te leren, als met "leren": "uitgelegd", of "meesteren" bedoeld wordt.

Genieten van het leven moet jezelf doen, dat kan op de methode die jij aangeeft. (Waarom stotter je nog steeds?)
Van het leven genieten wordt je aangepraat, als zijnde een "must".
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

G. Wilbrink
Posts in topic: 3
Berichten: 51
Lid geworden op: 20 apr 2015, 14:33
Contacteer:

Bericht door G. Wilbrink » 22 aug 2016, 22:18

memeticae schreef:
De kunst om van het leven te genieten.
Is dat een kunst dan?

Oh, okee. Hoeveel is het je waard?

::

Wacht! Jij bedoelt (en hebt het over): De kunst te kunnen genieten van het leven. Dat is wat anders dan het oorspronkelijke onderwerp.

Dat is onbetaalbaar.
Valt ook niet te leren, als met "leren": "uitgelegd", of "meesteren" bedoeld wordt.

Genieten van het leven moet jezelf doen, dat kan op de methode die jij aangeeft. (Waarom stotter je nog steeds?)
Van het leven genieten wordt je aangepraat, als zijnde een "must".
Beste memeticae,

Ik weet dat je mijn vriendje niet bent, oké het zei zo.
Misschien moeten we elkaar eens ontmoeten, dat is goed voor mij en zeker voor jou.
Misschien vind ik je toch wel aardig, het zou zo maar kunnen.
Maar ik stotter?
Leg mij uit wat je bedoelt, ik snap het weer eens niet.
Ik had overigens liever dat je er eens serieus op dit thema inging, snap je.

Groetjes George

Gebruikersavatar
Paul
Posts in topic: 1
Berichten: 1617
Lid geworden op: 12 sep 2003, 20:40
Contacteer:

Bericht door Paul » 22 aug 2016, 22:45

Overbodige berichten weggehaald.

-Paul
Consider it done, and it happens. 8-)

Neem ook eens een kijkje in mijn webwinkel www.soundsforsure.nl voor tweedehands vinyl LP's.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 2
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 22 aug 2016, 23:41

G. Wilbrink schreef: Beste memeticae,

Ik weet dat je mijn vriendje niet bent, oké het zei zo.
Misschien moeten we elkaar eens ontmoeten, dat is goed voor mij en zeker voor jou.
Misschien vind ik je toch wel aardig, het zou zo maar kunnen.
Maar ik stotter?
Leg mij uit wat je bedoelt, ik snap het weer eens niet.
Ik had overigens liever dat je er eens serieus op dit thema inging, snap je.

Groetjes George
Beste George,

Oei, dat was mijn bedoeling niet.
Ik wil best vriendjes zijn, maar zelfs vriendjes mogen van mening verschillen toch?

Met stotteren bedoel ik je neiging tot herhalen van je berichten: door jezelf te quoten.
(Maar ongetwijfeld zit daar een systeem achter.)

En wat dat ontmoeten betreft ... ik weet niet hoelang je meeleest, maar ik ben de eerste en de enige die het ooit (publiekelijk) tot een ontmoeten heeft aangezet. Ik ben voorstander.
Prik maar een datum, een plaats en een tijd.

Maar neem me niet kwalijk, met:
Quote:
De kunst om van het leven te genieten.

Is dat een kunst dan?

Oh, okee. Hoeveel is het je waard?
Meende ik toch echt, ook inhoudelijk, op je tekst in te gaan.

Ik zal een voorbeeld geven, jij schreef:
Voorheen zag je de dingen wel maar keek je niet, je nam ze niet bewust in je op.
Boven het onbewuste leven uitgestegen sta je plotseling in een andere wereld, je verwondert je wanneer je bewust kijkt naar wat je ziet.
Het is een verademing de momenten in je op te nemen en de ruimte binnen je denken te ervaren.

Deze nieuwe manier van kijken moet worden geleerd en kan al lerende een gewoonte worden en een nieuwe zienswijze aan je leven toevoegen.
En hoewel ik het met je eens ben, op een bepaald vlak, staat de zinsnede: "moet", mij niet aan.

Had liever "kan" gebruikt, dan was je filosofisch bezig.

Of op zijn minst: Taoïstisch.
Niet dat daar ook iets mee mis zou kunnen zijn.

Tao is immers weg, en weg is niets.

Maar ieder moet dat voor zichzelf kunnen ervaren, leraren zijn zo meesterlijk.

Dus hulde, voor jouw stukje tekst, en hoe jij de wereld hebt leren ervaren.
Maar geef dan ook aan dat het jouw manier van doen is.
"Wij", zijn niet "Ons" en "Ik" ben niet "Men".

Snap je mijn kritiek nu beter?
*Het hier en nu.

Het hier en nu betekent, op de plek waar we ook zijn, ter plekke daar het moment nu.
Dat is axiomatisch, en met het accepteren van dat axioma staat en valt jouw tekst. Je hebt er bijna een dogma van gemaakt.

Dat heet het keuze-axioma.

Als ik jouw axioma aanvaard, dan heb je mooi gesproken en kan ik niet anders dan het met je eens zijn.
Maar hebben wij dan nog wel iets om over te praten, als we elkaar eens ontmoeten?

Niettemin zie ik uit naar een bijeenkomst, waar alle reguliere forummensen eens aanwezig zijn.

"Eens een borrel, ergens", lijkt mij fantastisch.
(Ik ben bang dat het daarbij blijft.)

3 september, 's middags in het westen van het land, kun je dan?

(Leon, ik heb een extra gast uitgenodigd. Hij heet George. Jeweetwel, van het forum? Kan toch wel? Als het ok is, wil jij George dan even contacten hoe hij bij jou/ons kan komen?)

Zie je George, zo makkelijk gaat het.

Groetjes,
memeticae.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
Chryso
Posts in topic: 1
Berichten: 76
Lid geworden op: 13 jul 2016, 17:47
Contacteer:

Bericht door Chryso » 03 okt 2016, 15:50

Terug naar ‘de kunst om van het leven te genieten’.

Veel mensen lijken per se van het leven te willen genieten. Net zoals er mensen zijn die alleen goede wijn lusten, of beter ‘heel goeie wijn’ en tegelijk wat meewarig neerkijken op minder goede wijnen.

Maar genieten staat tegenover niet genieten. Net zoals koud tegenover warm. Licht tegenover donker. Zomer tegenover winter. Hard tegenover zacht.

Stel, we slagen er in heel, heel, maar dan ook heel erg te genieten? Wat zou dat leuk zijn? Maar we zouden merken dat we het gevoel niet kunnen vasthouden hoe leuk het ook was. Met de tijd, en veel sneller dan we het zouden wensen, zou dat genieten vervangen tot, ’t is goed, maar gewoon. Hoe zou dat komen? Omdat de herinnering aan niet genieten ver weg was weggezakt?

‘Genieten’ van het leven is er het beste van maken met de mooie momenten en de minder mooie momenten. Soms zal dat gepaard gaan met genieten, maar soms en gelukkig maar, ook met gewoon en soms zelf met helemaal niet genieten. Genieten is maar echt genieten als we nog goed in het achterhoofd de herinnering hebben aan niet genieten.

G. Wilbrink
Posts in topic: 3
Berichten: 51
Lid geworden op: 20 apr 2015, 14:33
Contacteer:

Bericht door G. Wilbrink » 19 okt 2016, 21:33

Chryso schreef:Terug naar ‘de kunst om van het leven te genieten’.

Veel mensen lijken per se van het leven te willen genieten. Net zoals er mensen zijn die alleen goede wijn lusten, of beter ‘heel goeie wijn’ en tegelijk wat meewarig neerkijken op minder goede wijnen.

Maar genieten staat tegenover niet genieten. Net zoals koud tegenover warm. Licht tegenover donker. Zomer tegenover winter. Hard tegenover zacht.

Stel, we slagen er in heel, heel, maar dan ook heel erg te genieten? Wat zou dat leuk zijn? Maar we zouden merken dat we het gevoel niet kunnen vasthouden hoe leuk het ook was. Met de tijd, en veel sneller dan we het zouden wensen, zou dat genieten vervangen tot, ’t is goed, maar gewoon. Hoe zou dat komen? Omdat de herinnering aan niet genieten ver weg was weggezakt?

‘Genieten’ van het leven is er het beste van maken met de mooie momenten en de minder mooie momenten. Soms zal dat gepaard gaan met genieten, maar soms en gelukkig maar, ook met gewoon en soms zelf met helemaal niet genieten. Genieten is maar echt genieten als we nog goed in het achterhoofd de herinnering hebben aan niet genieten.
Onbewust leven belet ons van de momenten in het hier en nu te genieten.
Daarentegen brengt bewust leven ons dichter bij het genieten van de momenten.

Gr. G.W.

Gebruikersavatar
Snoeshaan
Posts in topic: 1
Berichten: 13
Lid geworden op: 17 jul 2017, 20:57
Contacteer:

Bericht door Snoeshaan » 18 jul 2017, 20:08

Ik moet bij genieten van een leven vaak denken aan onze hond. Hoe zij haar eten verslond, alsof het een aard had. En ik denk dat daar voor mij de kunst van genieten ligt: leven, alsof het een aard heeft, in plaats van leven alsof het als een gapend tafereel aan je voorbij trekt. Misschien dat je dit kunt doen door goed op je zintuigen te letten: hoe de smaak van die aardbei zich omzet tot platte signaaltjes in je bovenkamer en hoe dat betoverend uitzicht je doet denken aan een verre droom. Maar in mijn ogen ligt er een snellere weg in de overgave: stort je op die vleesfondue of waar het genot je ook maar heen trekt. Probeer vooral te vergeten dat je moet genieten, maar geef je over aan je platte ik.

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten