Wat is romantiek?

Zit je ergens mee, ben je nieuwsgierig hoe anderen hier over denken, hoe pakken wij dit aan? Stel hier al je vragen.
Gesloten
Leonardo
Posts in topic: 2
Berichten: 523
Lid geworden op: 19 apr 2014, 22:10
Contacteer:

Wat is romantiek?

Bericht door Leonardo » 13 aug 2016, 12:39

Ik weet het nog steeds niet.

Voor mezelf associeer ik het met zelfmedelijden: "Ze ziet me niet staan maar dat is juist mooi."

De weg die ik ingeslagen ben is die van het realisme: "Ze ziet me niet staan. Doe ik nog een poging of zet ik er een punt achter?" Nuchter afwegen. Dat is toch geen romantiek?

Sorry dat ik het niet mooier kan zeggen. Dat laat ik aan jullie over. ;)
De waarheid is dat er geen waarheid is.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 5
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 15 aug 2016, 04:09

Ditis romantiek.

Voor mij.

Klikken, en dan ogen dicht, tot ze klaar is.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 5
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 15 aug 2016, 04:18

En om er nog een puntje aan te zuigen, ons aller Wende

In mijn ogen gegarandeerd tranen, en ik weet niet eens waar ze vandaan komen.

Dat is romantiek.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 5
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 15 aug 2016, 04:23

Hier nog een voorbeeld van romantiek
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Leonardo
Posts in topic: 2
Berichten: 523
Lid geworden op: 19 apr 2014, 22:10
Contacteer:

Bericht door Leonardo » 25 aug 2016, 17:10

Sorry dat ik zo laat reageer, Memeticae; de voorbeelden zijn inderdaad mooi. Ze illustreren mijn punt dat je je inbeeldt in een situatie te verkeren die onrechtvaardig is (voor jou!), maar dat de liefde alles wel goed zal maken.

Het is die inbeelding die me niet bevalt. Want: stel je voor dat het niet goedkomt? Dan heb je min of meer gelogen of anders een leugen proberen wijs te maken. Of nog erger: stel dat het inderdaad goedkomt? Dan heb je een partij zielig lopen doen om medelijden te wekken! Dat is de reden dat ik niet naar Wende kan luisteren. Zij zingt romantisch bij uitstek.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 5
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 25 aug 2016, 20:27

Geeft niks, in ieder geval reageer je.
(Dat is ook -een vorm van- romantiek)

Maar heb je goed naar Toon Hermans geluisterd? De inleiding van het laatste linkje dat ik stuurde: "Het is echt, het is waar. En alles wat waar is, werkt op het toneel."

Daarom komen bij mij de tranen als ik naar Wende kijk en luister: Het is echt, het is waar. Zij zingt hoe ze voelt, ongefingeerd. De inhoud van het gezongene is eigenlijk ondergeschikt aan de muziek.

Dat vind ik romantisch.

Natuurlijk zijn er veel meer voorbeelden van artiesten te geven die dat ook doen, maar ik heb nu eenmaal een bepaalde band of "klik" met Björk, Wende, en "Noordelijke" muziek in het algemeen (Värttina, Hedningarna, Eivør.)
Als ik een uitvoering van Brel zie, gebeurt die romantiek bij mij niet.

Maar bedrieg ik mezelf? Nee, het is een vorm van heerlijke fantasie. En het toont mij blijkbaar waar mijn interesses liggen: Mooie dames van noordelijke afkomst die nog mooi kunnen zingen ook. (Hoewel we bij Björk van mening zouden kunnen verschillen ;))

Ik denk ook dat een van de voorwaarden van romantiek is, dat het verhaal altijd slecht afloopt, of slecht begon. (Of beiden, zie Romeo en Julia.)
Ze illustreren mijn punt dat je je inbeeldt in een situatie te verkeren die onrechtvaardig is (voor jou!), maar dat de liefde alles wel goed zal maken.

Het is die inbeelding die me niet bevalt.
Ik denk dat je je beter niet kan inbeelden dat romantiek, of romantische idealen, onrechtvaardig zouden zijn. Hooguit zijn ze onbereikbaar. (In dit leven)

Wat ook weer romantisch is. Maar met liefde alleen heeft het weinig te maken, denk ik, hoewel ze wel onderdeel van de romantiek uitmaakt.
Maar ja, je kunt niet haten zonder lief te hebben, 'duelistisch' gezien.

Tussen haat en liefde zit gedogen, of accepteren of toestaan, toelaten.
En daar schuilt volgens mij de ware romantiek.

De grootste stoïcijn, kan een waar romanticus zijn. Zelfs zonder het expres te doen, of het te weten.
Waar schuilt de liefde van de romantische stoïcijn?
Ik denk niet dat hij enkel liefde gebruikt, om zijn wereldbeeld "goed" te maken.

Heb ik het nu wat beter uitgelegd, of hul ik me nog steeds in mist?
(Dat laatste zou wel weer eens romantisch kunnen zijn.)

:greins:
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
Ondersteboven
Posts in topic: 1
Berichten: 425
Lid geworden op: 03 jan 2016, 20:04
Contacteer:

Bericht door Ondersteboven » 30 aug 2016, 21:20

Romantiek is elkaar aardbeien voederen op een dekentje in het park in de schaduw van een boom.
We see what we are shown

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 5
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 30 aug 2016, 22:00

Niet echt verstandig als het onweert.
Dan maakt het ook niet zoveel uit of je elkaar aardbeien met chocola of met slagroom laat nuttigen.

Hoewel ... samen getroffen worden door de bliksem is misschien wel romantisch?

HM

;)
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
tengeltje11
Posts in topic: 1
Berichten: 491
Lid geworden op: 20 nov 2013, 19:07
Contacteer:

Bericht door tengeltje11 » 16 sep 2016, 22:15

romantiek is toch vooral naïef volgens mij.

is mooi met een grote M en een nog groter blad voor je kop.

romantiek wordt altijd weergegeven als mooi,dromerig,fantastisch,vlinders,....

maar als die fase voorbij is,en het is nog steeds mooi,dan overtreft dat toch romantiek?
niets mooier dan iemand graag zien waarvan je het totaalplaatje kent,niet enkel het romantisch plaatje die een beetje heel erg gekleurd is.
There is something about the outside of a horse that is good for the inside of a man

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten