Griekse Goden

Plaats reactie
Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 6
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Griekse Goden

Bericht door memeticae » 11 mei 2016, 02:37

Hoeveel Goden hadden de Grieken?
Of eigenlijk, tenzij ik niet goed geïnformeerd ben, staat Zeus aan het hoofd van het Pantheon, toch?

Wie was, of liever, wat is Chaos dan?

(Een of andere wijsneus in Oxford zou de opmerking gemaakt kunnen hebben: "Sorry, I didn't read 'the Greek'".)
(Met alle hilariteit vandien.) (Jongens, jongens jongens. Schaam jullie! De onvolwassendheid! Homofilie met autofilie te verwarren. Liefde voor de andere mens te verwarren met liefde voor de eigen, geen wonder dat je er zo bang voor bent. Autofilie is erger: Een autofiel gaat over zijn lijk.

Biofiel?

Heeft Chaos een vader?
Is Chaos een deeltje?
Kan ik Chaos aanwijzen?
Kan ik chaos duidelijk maken?

Waarom schijnt iedereen een bepaald idee van Chaos te hebben, en is het nooit hetzelfde?
Ging dat per Feno- of Genotype?

Het laatste, volgens de laatste wetenschap.
"Zelfs" dieren, schijnen het begrip te kennen.

(HM. Dat moet ik zeker bewijzen? Kijk eens om je heen, en promoveer me maar tot wat je wilt. Demoveren mag ook. Non-moveren is de norm, tenzij ik papieren ga overleggen.)

Dat is dan wel mijn Karyotype.

Waarom ziet niemand het gevaar?

qed
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Leon

Bericht door Leon » 11 mei 2016, 08:48

Vergis je niet met Chronos (God van chaos) en Kronos/Saturnus (een gigant), de vader van Zeus. Kronos at zijn kinderen op, maar werd uiteindelijk toch zoals de profetie aangaf verslagen door een achtergehouden kind, dat was Zeus, en daarom is die oppergod. Kronos leeft in verborgenheid/ ballingschap nadat hij uit de gevangenschap kwam, is het algemene verhaal. De kinderen werden gered toen Kronos wijn met mosterd te drinken kreeg. Dat is weer wat anders dan augurk, hoewel het er wel wat van weg heeft wijn-mosterd...

Chronos wordt als schepper van de tijd gezien. Kronos vrouw Rheia kon dan vervolgens wel iets met tijdverloop-bepaling.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 6
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 11 mei 2016, 11:25

Ah.

Panta rhei.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Leon

Bericht door Leon » 11 mei 2016, 12:26

Ja ook de associatie met de rivier (i.e. De Rijn)

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 6
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 01 jun 2016, 04:01

En Lorelei dan?
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Leon

Bericht door Leon » 01 jun 2016, 09:03

Een kind van haar moeder? (Kan je veilig zeggen om de onwetendheid te maskeren)

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 6
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 04 jun 2016, 04:46

HM
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Blin
Posts in topic: 4
Berichten: 1358
Lid geworden op: 21 nov 2014, 10:17

Bericht door Blin » 18 jul 2016, 22:58

Chaos is niet een god, zoals god ook geen god is

Chaos zou je kunnen omschrijven met denken, denken creëert chaos omdat je om te kunnen denken altijd meerdere gedachten nodig hebt die met elkaar kunnen strijden.

De Griekse goden hadden er beter aan gedaan het bij de angstige gevoelens te laten dan zich met het denken te gaan bemoeien maar ja, daar waren het nu net griekse goden voor die bekend stonden om hun ratio en daarom hadden ze iets hoog te houden.

Het denken is niet alleen chaos maar kan ook leiden tot allerlei wreedheden, vooral als men de losse gedachten gaat herleiden tot abstracte ideeën. Het hele idee van hiërarchie is er ook door ontstaan.

De Griekse Goden hadden er beter aan gedaan de chaos de chaos te laten en zich enkel te richten op gevoelens, dat was al moeilijk zat, maar wel troostrijk voor de griek die zo vastzat in zijn ratio.

Blin
Posts in topic: 4
Berichten: 1358
Lid geworden op: 21 nov 2014, 10:17

Bericht door Blin » 18 jul 2016, 23:04

Een beetje de nieuwe catechismus van Memeticae
Heeft Chaos een vader?
Is Chaos een deeltje?
Kan ik Chaos aanwijzen?
Kan ik chaos duidelijk maken?
Heeft Chaos een vader?
Chaos heeft een vader, Het is de wens want de wens is de vader van de gedachte.

Is Chaos een deeltje?
Chaos valt nooit geheel samen met een deeltje, hoogsten met een gestold anti-deeltje.

Kan ik Chaos aanwijzen?
Indien iemand in het bezit is van een wijsvinger en een brein is de Chaos redelijk goed aan te wijzen.

Kan ik Chaos duidelijk maken?
(Zie Blin)

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 3
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 19 jul 2016, 16:18

In ieder geval is chaos een bijmengsel in de mens, toen die volgens de griekse mythologie geschapen werd. En dat zou best wel het denken kunnen zijn. Het feit dat de mens sterfelijk en onhandig werd geschapen geeft wel een idee hoe het denken op de spits gedreven kan worden door die combinatie.

Blin
Posts in topic: 4
Berichten: 1358
Lid geworden op: 21 nov 2014, 10:17

Bericht door Blin » 20 jul 2016, 13:36

OK houden we het erop dat chaos denken is

kan er alvast 1 onderwerp naar de schroothoop

zonder dat het een zee van nieuwe problemen opleverde.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 3
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 24 jul 2016, 16:20

Je kan chaos ook zien als het begin van het scheppen.

Voor mensen die dat aanvaarden zijn er geen problemen, alleen moeten ze zich dan kunstenaar voelen en een clubje van mensen om zich heen verzamelen, die hun in hun identiteit steunt.

Blin
Posts in topic: 4
Berichten: 1358
Lid geworden op: 21 nov 2014, 10:17

Bericht door Blin » 24 jul 2016, 23:36

Je bedoelt mensen die rechtlijnig redeneren scheppen?
als God?

Volgens mij kleef je er nu een waardeoordeel aan vast. Ik heb een klein vermoeden dat je de chaos liever aan wil houden als onderwerp. Zolang je haar ziet als denken heb ik daar geen enkel probleem mee en zal het juist willen stimuleren.

Aan de andere kant kan heb je met scheppen wel de poppen aan het dansen,
tenminste...als je mannetjes zowel als vrouwtjes schept. Volgens de natuur en zo indirect ook de cultuur, trekken mannetjes toch eerder naar de dogmatiek terwijl de vrouwtjes meer richting chaos koersen.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 3
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 25 jul 2016, 16:03

Je bedoelt mensen die rechtlijnig redeneren scheppen?
als God?

Ik hoop dat je niet met me zit te dollen met die opmerking.
Want dat rechtlijnige is totaal in tegenstelling met wat ik zeg ...
Volgens mij kleef je er nu een waardeoordeel aan vast.
Er ook weer naast, tenzij dat dollen.
Aan de andere kant kan heb je met scheppen wel de poppen aan het dansen,
tenminste...als je mannetjes zowel als vrouwtjes schept. Volgens de natuur en zo indirect ook de cultuur, trekken mannetjes toch eerder naar de dogmatiek terwijl de vrouwtjes meer richting chaos koersen.
Ik zou zeggen (polemisch) dat chaos voorafgaat aan goede dogmatiek. D.w.z. proberen orde te scheppen en daarmee een soort scheppingsdaad te verrichten.
Vrouwen - geredeneerd vanuit jouw opvatting - proberen de orde weer te verstoren (waar jij een goed voorbeeld van bent. misschien wel een exemplarisch voorbeeld). Wat ik een goede zaak vindt, geredeneerd vanuit mijn manlijk perspectief boven de partijen.

Doe ik een tweede uitspraak:
Het beste is om denken vanuit de chaos te beginnen en dan versnelt proberen gedachtetreintjes van vroeger over te slaan als je dat verantwoord vindt.

Dan blijft nog de blinde vlek die onvermijdelijk lijkt in het denken.

Lullig gezegd zeg ik dat de geslachten elkaar nodig hebben.

Ahum ..

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 07 dec 2018, 15:17

Ik begin het concept “half-god” te begrijpen, sneu lot voor de meesten, niet goed genoeg, en horen toch ook niet bij het volk.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 6
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 07 dec 2018, 18:29

Je hebt het zelf ergens over: "Halve waarheden"
Waarheid schreef: "Wij" eigenen die ons toe, "Jij" niet soms?
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 07 dec 2018, 18:56

memeticae schreef:
07 dec 2018, 18:29
Je hebt het zelf ergens over: "Halve waarheden"
Waarheid schreef: "Wij" eigenen die ons toe, "Jij" niet soms?
half...

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 6
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 07 dec 2018, 19:20

Leon schreef:
07 dec 2018, 15:17
Ik begin het concept “half-god” te begrijpen, sneu lot voor de meesten, niet goed genoeg, en horen toch ook niet bij het volk.
?
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 07 dec 2018, 22:53

memeticae schreef:
07 dec 2018, 19:20
Leon schreef:
07 dec 2018, 15:17
Ik begin het concept “half-god” te begrijpen, sneu lot voor de meesten, niet goed genoeg, en horen toch ook niet bij het volk.
?
Als het mensdeel een claim blijft behouden over het lot kan dat geen goddelijk lot zijn, het is jammer maar helaas.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten