Heb je iets te melden, meldt dat dan nu!

Voor de gewone off-topic gesprekken...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 3
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Heb je iets te melden, meldt dat dan nu!

Bericht door yopi » 13 mei 2016, 16:44

Off-topic en zo.

Wat heb ik te melden: Niks

Maar ik zit nu een maal op mijn variabele vaste tijd weer achter mijn laptop en zou wel wat te melden willen hebben.

Ik reken er op dat ik 'on the fly' iets 'binnenkrijg' om te melden.

Een triviaal voorbeeld van onlangs:

De live-performance van een zelfmoord op god-mag-weten-wat-voor-medium:
You tube? Face-book? Twitter? Wat dan ook.
De ruis van de traditionele media met misschien genoeg prikkeling om aandacht te trekken.

Iets persoonlijks misschien?

Een mystieke beschouwing over de 'Leegte'? Is dat wat?

Oh ja. Misschien een 'sound-byte' uit de krant:
Vergelijking van burned-out met bored-out.
Dat hield wel 2 seconden mijn aandacht vast met mijn krantje en mijn eitje en mijn boterhammetje vanochtend.

Hmm. Ook niks te melden hierover.
Telegraafkop: Nu DoorDouwe Bob!

Tsjonge jonge jonge ..
De lente dan: Schoenlapperplanten in bloei, de donkerrode meidoorn in bloei.
Een terrasje pikken met tapenades en tapas.
....
De weg naar de top van Bridge-club 'Gezelligheid Troef', waar we alle competities tot nu toe gewonnen hebben met waardige tegenstanders uit de categorie COPD, Rheuma, verveelde vrouwen met geld, buurtbewoners, en inmiddels in de laatste competitie van het seizoen weer gestegen zijn naar de tweede plaats, met honderdste seconden verschil.
Erg spannend inderdaad zult U zeggen.

In ieder geval mocht U iets te zeggen hebben, meldt dat dan op meldpunt filosofieforum.nl/algemeen/Heb je iets te melden, meldt dat dan nu!.

Alvast bedankt
Zonder berichten kan ik niet overleven.
Dat snapt toch iedereen ..
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 3
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 13 mei 2016, 16:49

(Nou ja. Ik probeer wat laag-drempelig bezig te zijn.)

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 3
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 13 mei 2016, 16:55

Nog ff dan: Met de post 'De roots van God' - of zo iets - werd het zwart voor mijn ogen vanwege de vormgeving.
Nou ben ik best wel geinteresserd in de wortel van wat dan ook, maar mijn systeem schijnt dat niet te accepteren. En dat accepteer ik dan ook maar weer. Met een beetje geluk zou ik zomaar hierover een gebouw kunnen optrekken dat staat.

Maar ja. Die vermoeidheid weet je wel.
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Leon

Bericht door Leon » 13 mei 2016, 17:18

Ik vond vandaag een zakje wiet bij de bushalte. Er is nu iemand erg verdrietig, en deze persoon kan geen troost hebben aan het idee dat dan iemand ander high wordt, want ik heb het thuis in de bak gegooid. Ik wilde het niet in de openbare vuilnisbakken gooien, want dan zou men het er weer uit kunnen vissen en om nu de boel om te woelen dat het niet meer zichtbaar was...Heb nog wel gegrapt met mijn vrouw dat we een wiet-cake (glutenvrij) zouden kunnen maken. Maar is ga de crises niet vrijwillig opzoeken.

Ik had wel tijdens de busreis wiet op zak (drugs!) en stelde me al voor hoe ik dat zou uitleggen als ik aangehouden zou worden. Ik heb maar schichtig en angstvallig om me heen gekeken of er geen politie in de buurt was.

Wonderlijk was dat mijn vrouw een briefje van 50 op de parkeerplaats gevonden heeft, en ze heeft dit aan de vriendin die daar woont gegeven, voor als iemand zich zou beklagen dat deze 50 Euro verloren was, en anders gaat ze iets leuks doen met het zoontje van die vriendin, die ze opvangt omdat hij hersenkanker heeft.

De bus reed trouwens verkeerd, en toen hij omreed om weer op de normale route te komen kwam hij in de file van de open brug en hebben de passagiers kostbare minuten verloren. Er hangt dan altijd zo'n spanning, maar ik vond het niet zo erg want ik zat naast een vluchtelingenmeisje dat altijd lief naar me lacht. Een praatje maken over de situatie had gekund, maar zo is mijn moeder wel, maar ik totaal niet.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 12
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 13 mei 2016, 21:39

In het cartesisch theater geldt dat als:
- God lineair is hij 1 wortel/root/nulpunt heeft.
- God kwadratisch is heeft hij er nul of 1 of twee.
- God kubistisch is hij 1, twee of drie nulpunten heeft.
- God "tetraëdrisch" is, nul of 1 of twee of drie of vier,
- God goniometrisch is, hij oneindig veel wortels heeft.

Maar ja, wat kun je met die wetenschap? Iets bewijzen?
ax^n+bx^(n-1)+ ... omegax^(n-n) = sin(nx) = 0?

(Mooi plaatje, dat wel. Zelf even x^n=sin(nx)=0 kopiëren en plakken.)

Dat wou ik maar even opgemerkt hebben.


Verder heb ik eigenlijk ook niet zoveel te zeggen vandaag, geloof ik. ("Geloof ik", voor de omkerigheid.)
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Leon

Bericht door Leon » 13 mei 2016, 21:53

Ik hou echt van wiskude.

Kan je van God zeggen dat deze punten heeft?

Ik bedoel symmetrie zal per punt gelden, maar ingedachte de cirkel in ruimtetijd is 1 een onbestaand iets, elke doorsnede is 2.

De werkelijkheid is even, en heeft daarom geen midden.

Je kunt dus ook niet streven naar een midden, maar alleen om rondom een virueel midden te bewegen.

Niemand neemt daar genoegen mee, hoewel als het even is zou je eerlijk kunnen verdelen, behalve bij een oneven aantal mensen dan natuurlijk weer.

En dan helemal niet met een priemaantal mensen.Huh dat is toch ook maar gewoon een oneven dus even + 1?

We kunnen dit vrijdag de viertiende noemen, gewoon de dertien overslaan.

Net zoals ze met verdiepingen doen.

Maar het is een jezelf voor de gek houden.



De link geeft alleen reclame geen plaatje.

Leon

Bericht door Leon » 13 mei 2016, 22:06

God is even, en wij bestaan als God's evenbeeld.

God bestaat als even, en wij bestaan als evenbeeld

Leon

Bericht door Leon » 13 mei 2016, 22:09

Nog even slijpen voor de mooie omkerigheid.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 12
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 14 mei 2016, 04:11

Kan je van God zeggen dat deze punten heeft?
(Bedoel je als een wedstrijd?)

Dat weet ik niet, maar voor mijn ogen verschenen opeens: "De roots van God", en ik ervaarde min of meer dezelfde ervaring als die van yopi.
Ik werd door blindheid geslagen.

(Die is niet zo omkerig. Tenzij ik werkelijk door blindheid wordt geslagen. Maar dat is dan weer wederkerig, helaas ziet alleen een ziener dat, die niet blind geslagen is.)

"Roots", schakelt bij mij automatisch door naar nulpunten, zelfs als "wortels" ipv "roots" gebruikt zou zijn.
't Zal wel een afwijking zijn, denk ik dan maar.
(Niet van mij overigens. Ik bedoel: waarom het wel hebben over de "roots" van God, en niet over de "roots" van het kwaad? Neen, dat is altijd: "de wortel", kwaad heeft geen "roots" zeker. Bah! 't Is gewoon ordinaire manipulatie.)

Dus ik denk dat je die vraag beter aan de steller kan stellen, hij gebruikte dat woord immers, ik onderzoek het enkel.
(Kan hij gelijk beantwoorden of hij aan het manipuleren is, of het (al dan niet onbewust) wordt.)
Als je toch aan het vragen bent, vraag dan gelijk eens hoe punt en deeltje zich verhouden: Welke verscheen er eerst uit het goddelijke Niets? Of is er soms een Superorde? (Ik ruik zaken: Superzaken! Kom Hiep, we gaan zaken doen!))
En vraag voor de grap eens hoe een goddelijke Orde zich verschilt van Chaos, of in andere woorden: hoe de ondoorgrondelijkheid van God, zich verschilt van Toeval. ("Hiep? Jij bent Koning", en jij Suup? "Ik blijf Super."
Dan -ingedachtig Goethe zijn "Hypsistarianer"- moet er iets beters bestaan, dan God of Chaos, of zelfs: Zelf, zelf.

Dat is er ook: Dat ben jij, Zelf.
Als ik Goethe goed begrijp.

Ik verdenk hem ervan augurkenliefhebber te zijn.
(Vooral de bittere variant. Ha! Nee! Goethe niet, Nietzsche!)
(Proost!)

Maar hier is een variant:

Jij kunt niet boven jouzelf uitstijgen, daarom ben jij jouw eigen God: Het hoogst haalbare, hoger kun je niet.
Wat dat zegt en doet met je interactie met anderen, daar rept hij niet over.

Ik lees er oprechtheid in.
Als je altijd oprecht bent, kun je nooit teleurgesteld worden, tenzij je niet eerlijk was.

(Volgens mij geeft G. daar N. posthumeus, op zijn lazer)

Je bent echter niet alleen: Je bent "een mens" op aarde.
Misschien ligt de erfzonde er wel in, dat we toestaan en tegelijk niet, dat de aarde zoveel pijn gedaan wordt.
De "mensheid" hoeft zich niet over de aarde te bekommeren, tenzij ze haar als leefplaats ziet.
Een mens hoeft zich niet over een ander te bekommeren, tenzij die ander hem als vijand ziet, dan wordt het tijd voor represailles.

De aarde en mensen via producten uit haar schoot heeft ervoor gezorgd dat mensen zich als gemeenplaats zien.

Durf ik de vraag te stellen: "Wie is hier ambitieus?"
Ben ik geen kind van de aarde?
Hoppakkee, genoeg theorieën die zeggen van niet.
Zijn ze allemaal van de gebroken gerookte pot? ("crackpot")

::
Net zoals ze met verdiepingen doen.
Alleen in Amerika. En het gekke is nog dat het onze twaalfde verdieping is, die niet genoemd mag worden.

Bizar.



Reclame?
wolframalpha.com/input/?i=x^n-sin(nx)%3D0
kopieer en plak.
(Die eerste "=" moest een "-" zijn, ik heb het in mijn vorige bericht verkeerd voorgesteld.)

Bij mij ziet het er ongeveer zo uit:
Afbeelding
Nog even slijpen voor de mooie omkerigheid.
Heb je mijn onderschrift al eens omkerig gelezen?
Daar kan ik niets meer aan slijpen.

(Ik weet dat in het Latijn woordvolgorde er niet echt toe doet. Ik weet wel dat het Grieks een soort van "positiegrammatica" kent. Zeg maar.)

Ik kan het alleen niet in mooi Nederlands vertalen.
Op de 1 of andere manier leert onze taal zich er niet voor "multizinnigheden" te erkennen. Dubbelzinnig natuurlijk wel:"Zij wast haar poes". Maar dat gaat terug naar de Engelse/Nederlandfche roots. Aan de andere kant, misschien moet de Nederlandfche "Schudspier" nog geboren worden, of is het al te laat?

"Wie zichzelf kent, heeft zichzelf bewezen."
Komt er misschien wel dichtbij, alleen hoeft het niet de voltooid verleden tijd te wezen.
Ik bedoel symmetrie zal per punt gelden, maar ingedachte de cirkel in ruimtetijd is 1 een onbestaand iets, elke doorsnede is 2.
Neen. In het cartesiaans theater zijn cirkels van de vorm a(x+b)^2-c(x+d)^2=0 mogelijk, die noch de x- noch de y-as kruisen, enkel 1 van beide of beide raken, of 1 of beide snijden.
Denk je heel dat theater weg, heb je volkomen gelijk.

Begrijp je gelijk weer waar mijn hekel aan meneer D. vanaf stamt.

::

Gôh, wie had dat kunnen voorzien, had ik toch meer te melden dan ik geloofde.

:greins:


Middenin God zit God middenin
Niks even, onbereikbaar, derhalve zinloos.
Geenszins betekenisloos, ho nee, dat wil ik niet beweren.

Maar is het niet zo dat de zin de betekenis volgt?

God is, wat je er zelf van maakt, immers.

Ik geloof niet in God.
Ik geloof in die Hypsistarianen.
Die bepalen het verleden en de toekomst waarin we leven.

Bruten, zijn het.
Leraren.
En leerlingen tegelijkertijd.

Hebben geen oorsprong nodig, noch een gedeelte, Onbenullig van even en oneven zijn ze.

Beste de beter de hypsistariaan de beter de beste.

Niks magie, nul sprookjes.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Leon

Bericht door Leon » 14 mei 2016, 12:36

Beter de beste, beste de beter...mooi

Stel nu voor dat je nul sprookjes hebt

Dus geen: er was eens...waar blijft dan de ambitie van de rl-lezers (rl = rechts naar links)?

Terwijl het: we zullen...voor de rl-lezer weer een sprookje is.

Er was eens: we zullen.

Begrijp je wat God nog voor rol zal spelen in de rl-lezing?

Maar genoeg nu even tegen de overspanning.

Tegen de voorspellingen in mooi weer, ik dacht het al...

Nog drie augurkenparten in mijn schaaltje.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 12
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 17 mei 2016, 00:36

priemaire orde:

priem:
2 3 5 7 11 13 17 19 23 ...
verschil tussen elk opeenvolgende priemgetal:
1 2 2 4 2 4 2 4 ...
verschil van de verschillen:
1 0 2 -2 2 -2 2 ...

( Je kunt natuurlijk verdergaan:
-1 2 -4 4 -4 4
3 -6 8 -8 8
2 2 -16 16
0 -18 32
-18 50
68
Maar die geven uiteindelijk allemaal een gelijkvormig plaatje)

Het gemiddelde van de verschillen der verschillen = 0.
Ik heb plaatjes gemaakt voor de eerste 10000 en de eerste 50miljoen priemgetallen. (Klikken voor vergroting)
Afbeelding
Afbeelding
Zeer onregelmatig en toch symmetrisch.
Bij grote positieve verschillen treden gelijk grote negatieve verschillen op, alsof er soort van balans behouden moet blijven.

Dat was wat me vandaag opviel.
Wilde ik even melden.
Ik vermoed er ook wel iets filosofisch in.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 12
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 17 mei 2016, 00:40

(Ook als je grafiek van rechts naar links leest)
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Blin
Posts in topic: 1
Berichten: 1358
Lid geworden op: 21 nov 2014, 10:17

Bericht door Blin » 17 mei 2016, 04:55

het heeft wel iets van twee schaamlapjes, hoewel ik ook even moest denken aan de beginperiode van de auto (niet dat ik zo oud ben) (kun je dan eigenlijk nog leven als dit een eigen ervaring mocht zijn maar dat is misschien meer iets voor een ander topic)

Voor de nieuwe auto hadden ze aan weerszijden van de voorruit soms twee houders waar vasasje in konden van bovenvermeld model om er wat bloeme in te zetten. Gezellig voor onderweg. Je zou het kunnen zien als de voorloper van de narcissenkrans of de later flower power busjes.

Leon

Bericht door Leon » 17 mei 2016, 06:38

Mooi onderzoek wel. Ik bedacht me dat piemgetallen alleen nog maar op 1-3-7-9 kunnen eindigen, en dat alle vermenigvuldigingen van getallen die eindigen hierop wegvallen, en dat dus priemgetallen alleen maar geconstrueerd worden door de gaten die vallen bij de reeksen van getallen met vermenigvuldigingen eindigend op 1-3-7-9.
De logia van priemgetallen is dus de logica van tafels van andere getallen, waarbij dan alleen het eindcijfer van belang is.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 12
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 17 mei 2016, 15:37

Dat klopt.
Maar zegt niets over de intervallen (behalve dat ze allemaal even zijn, op het eerste na).
Zijn ze daarom zo eenzaam?
Aan de andere kant, 113=11,3*10, maar dat is niet volgens de regels.

Het klinkt ook wel: priemgeluid
(Ruim 5miljoen priemgetalintervalintervallen, monsterfrequentie 1kHz, grootte 11Mb, duur: dik anderhalf uur, koptelefoon sterk aanbevolen.)
Merk op dat het langzaam luider wordt, het een patroonloos patroon volgt en toch niet random is.
Ter vergelijking: random

(Mijn browser weigert .wav bestanden af te spelen, dus misschien moet je ze even downloaden met rechts-klik en opslaan)

WAARSCHUWING! Bij mij trad na het luisteren met koptelefoon een raar na-effect op. Ik bleef nog een tijdje iets dat het best valt te beschrijven als het "inverse" geluid horen, als een soort van tromp-l'oreille, een akoestische illusie. Heel eigenaardig.
Het gaat vanzelf weer over, dus dat je niet schrikt, of denkt dat ik je oren heb stukgemaakt.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Leon

Bericht door Leon » 17 mei 2016, 16:35

Ik ervaar het als een zeer prettig geluid, rustgevend, een soort baarmoedergeluid.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 12
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 17 mei 2016, 19:26

:)

Baarmoedergeluid is priemgeluid.
Mooie metafoor.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 12
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 19 mei 2016, 22:27

Ik heb een "t" te aan te geven, dat mocht ik toch hier melden? Of is het onderwerp inmiddels veranderd?

Is het een soort van "steun" of "steunt" het Kankerfonds geworden?

Heb je iets te melden, (hij/zij/het) meldt het dan nu! (Let maar op!)
Heb je iets te melden, meld het dan nu! (een oproep)

Alleen kankerlijders steunen het Kankerfonds? ("steunt het?")
Cru? Nee, Nu!

In dat geval heb ik een vermistte "t" aan te geven, oh wacht hé daar issie al! Die "t" toch, wat een schatje is het eigenlijk ook, weet nog steeds niet wat hij wilt zeggen, net als zijn moerstaal.

Hoe dan ook, er staat nog steeds: "nu!" en op z'n Frans is dat op zijn minst aanranding.

Welnu!

Gelukkig voor jou 'hebt' je een exhibititionist getroffen die eigenlijk niks te melden heeft: hij laat zich niet- en heeft ook niets om mee te overtuigen. Behalve de overtuiging van de Natuur en alle facetten daarin en experimenten die ermee uitgevoerd kunnen worden, het is volstrekt onmogelijk daar niet in te kunnen geloven. Ja, als je dood bent misschien, maar zelfs dan ...

Het stomme van computers is, is dat je opeens de dingen die je eigenlijk al wist opeens op een andere manier gaat onthouden.
Een andere manier van onthouden is vergeten.
Straks vergeten we hoe een computer te maken, dat is min of meer al gegarandeerd.
Geeft niks, tegen die tijd kunnen ze het zelf wel.

Computers zijn elektronica? Welnee!
Artificial Intelligence? Aliens?
Welnee jôh. Je bent het zelf.

En toch weet een stuk plastic je te verslaan, als je volgens de regels speelt: Dr Nim

Ik vind het een hele mooie reclame, helaas voor E.S.R. (de uitgever, voorzover ik weet geen connectie met die andere ESR) komt hij decades te laat.

Aan de andere kant ... plastic is artificieel, toch?

Ik ga alvast maar leren honger te hebben, plastic kan ik immers niet verteren. Of wel? HM. Even aan de computer vragen.

Evolutie aan het werk.

Wiens?
Wat een domme vraag. "MU!"
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Leon

Bericht door Leon » 19 mei 2016, 22:55

kauwgum kauwen is alvast oefenen om plastic te verteren.

Leon

Bericht door Leon » 19 mei 2016, 23:01

een K-biljet is trouwens erger.

Ik denk altijd dat ik het liefst een zo groot mogelijk bedrag betaal aan de belastingdienst. Daar staat tegenover dat ik dan ook gigantische inkomsten moet hebben. Maar goed het is toch altijd wel even slikken als je nergens op gerekend hebt.

Ach gurkje er bij, glaasje azijn in de maak, het kan erger.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 12
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 19 mei 2016, 23:29

Hoe meer inkomsten je hebt hoe minder belasting je betaalt.
Daarom wordt je steeds rijker, als het goed is.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 12
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 19 mei 2016, 23:31

(Zo worden vrekken geboren)
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 12
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 19 mei 2016, 23:35

("Daarom (hij) wordt (van) je steeds rijker")
Voor de duidelijkheid.
Niks spelfout, hoogstens grammaticaal niet vloeiend.
;)
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 12
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 24 mei 2016, 18:47

Waarom is 1 geen priemgetal?

Elk getal valt in priemfactoren uit te drukken:
16=2*2*2*2
12=2*2*3
4=2*2
2=1*2
1=0!

"One is the loneliest number", Wau! En daarom niet priem.

En 2 dan?
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Leon

Bericht door Leon » 24 mei 2016, 18:55

Elk even getal zou de optelsom zijn van twee priemgetallen was dacht ik een nog onbewezen stelling. En ik denk dat 1*1 ook kan.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 12
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 24 mei 2016, 21:31

Leon schreef:Elk even getal zou de optelsom zijn van twee priemgetallen was dacht ik een nog onbewezen stelling. En ik denk dat 1*1 ook kan.
Elk getal is een optelling van twee priemen, met uitgezondering van: (0) 1, 2 en 3. Is de theorie.
HM, toch wel typisch, uitgerekend (4) 3 getallen, die niet tot de regel behoren, staan aan de basis van een onbewezen oneindige reeks. "Zou daar wat achter steken?", vraagt mijn paranoïde geest dan. Dat gedeelte van mijn geest dat zich paranoïde gedraagt althans, de rest ziet de ratio wel.



13 = 13 *1 *1 * 1 * 1 ...
Omdat het telkens weer herhalen van die * 1 zo vermoeiend is, is 1 maar afgeschaft als priemgetal. Een getal is tegenwoordig priem als het enkel door zichzelf deelbaar is, uitgezonderd (0 en) 1. Zodat, impliciet, 1 geen priemgetal meer kan zijn.

(Ik weet dat 0 geen onderdeel is van de natuurlijke getallen, maar noem haar ("haar", niet "hem", kijk maar in een woordenboek) telkens wel. Met een reden natuurlijk.)

In dat geval valt de categorie priemgetallen nog uit de breiden: Ik introduceer de memeticae-priemen, een getal dat enkel door zichzelf deelbaar is en geen onderdeel van een ander (priem- of niet) getal uitmaakt. Ik ken er slechts 2:
0 en 1, 0/0 en 1/1 immers.
(Werkt ook buiten N overigens, in Z: 0/-0=1/-1 en in C: (0+i0)/(0-i0)=(1+i1)/(1-i1))

Hah! Algebraïsch onkraakbare code: {a/a=b : a,b E memeticae-priem} Als ik jou a geef weet je gelijk b, maar je kunt het niet bewijzen, althans niet binnen onze gangbare mathematica, totdat je b door a weet te delen, maar dan moet a je wel gegeven zijn.

Net zoals Galileo ervoor zorgde dogma's te wijzigen, zorgen anderen ervoor dat axioma's bevraagd kunnen worden.

Gelukkig wordt daar tegenwoordig niemand meer voor voor het gerecht gedaagd en vermoord, als het goed is.

Neen, tegenwoordig is het veel simpeler, helaas. Lijkt wel.
Ontneemt je bijna de lust tot leven, die stomheid.

Dat ik vermoord word vind ik niet erg, maar ik zie wel graag een reden.
Ik weet niet meer wie dat zei: Zou het Engels geweest kunnen zijn? Of staat het ergens in een bijbel-achtig iets?
"To die without reason is to die with terror"
Nou ja, dan maar zonder reden, heeft de terrorist er tenminste ook geen.
Lekker pûh en sliep uit, domme zelfmoorder-naar.

Woorden helpen wel ... want woorden schijnen in daden omgezet te kunnen worden: als je maar hard genoeg predikt, creeër je vanzelf slaven.

En ze vinden het nog lekker ook.
Meester, noemen ze je dan, maar niet uit vrije wil.

Soldaten. Dus je moet ze wel kunnen betalen.
Veel zweepslagen, decimatie, en propaganda schijnt te helpen.

Als je het op weet te brengen.

Maar ik dwaal nu wel erg ver af.

De memeticae-priemen, leren je hoe niet-dualistisch te zijn.
Juist door hun dualistische karakter, als het goed is.

Het enige nadeel is, dat je de achterliggende wiskunde dient te begrijpen.
Welnu: de wiskunde is niet moeilijk, want die staat in dit bericht vermeld.

Nu alleen nog dat begrip ervan ...
Dat is misschien wel het moeilijkste van alles.

Als je begrijpt wat ik bedoel.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten