Opiniestuk, kritiek meer dan welkom.

Discussieer hier over onderwerpen uit kranten, tijdschriften e.d.
Gesloten
Jonas Heymans
Posts in topic: 3
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 nov 2015, 16:37
Contacteer:

Opiniestuk, kritiek meer dan welkom.

Bericht door Jonas Heymans » 14 nov 2015, 19:14

Hey beste mede filosofen! Toen gisteren de eerste berichten over de gebeurtenissen in Frankrijk begonnen binnen te stromen wist ik niet goed wat te doen. Ik besloot dan maar een kort stukje te schrijven en dit is daarvan het resultaat. Kritiek is meer dan welkom.


http://jonasheymans.blogspot.be/2015/11 ... m-een.html
When Christ says, ‘Forgive your enemies,’ it is not for the sake of the enemy, but for one’s own sake that he says so, and because love is more beautiful than hate. -Oscar Wilde

Leon

Bericht door Leon » 14 nov 2015, 20:33

Hallo Jonas, ik heb jouw artikel gelezen. Twee dingen vallen mij op:

1) uiteindelijk geloof je in de maakbaarheid van de samenleving. Waarop is dat idee gebaseerd?

2) de aanname is dat apartheid niet goed is en multicultureel wel. Waarop is dat idee gebaseerd?

Ten aanzien van het tweede, als wij zelf (westerse cultuur) minder inmenging zouden doen op andere culturen (respectvolle afstand/anti-globalisme) dus een soort apartheid zouden betrachten, is aannemelijk dat die andere culturen ook niet voor (agressieve) inmenging in onze cultuur zouden zorgen. De "samenvoeging" is eenzijdig geforceerd.
Een natuurlijke vermenging daarvan kan eigenlijk geen sprake meer van zijn. Als koopbruiden hierheen gehaald worden is multiculturele integratie geen onschuldige en natuurlijke gang van zaken, net zoals dat ooit met goedkope uitgebuitte gastarbeiders was.

Ten aanzien van het eerste, de maakbaarheid van de samenleving is in zoverre een illusie dat wat daadwerkelijk gerealiseerd wordt de dromen van een elite zijn en niet de dromen gerealiseerd worden van een meerderheid van multiculturele afkomst. Die lopen juist steeds tegen grote frustraties en desilussies aan. Ik denk dat je toch eerst dat als realiteit moet erkennen, zonder in politiek correcte en betekenisloze gemeenplaatsen te verzanden.

Jonas Heymans
Posts in topic: 3
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 nov 2015, 16:37
Contacteer:

Bericht door Jonas Heymans » 17 nov 2015, 21:08

Beste Leon

Vooraleerst hartelijk bedankt dat je de moeite hebt genomen mijn artikel te lezen en me feedback te verschaffen.

Ik zal eerst op de tweede commentaar ingaan. Vermoedelijk heb je mijn artikel op dit stuk verkeerd begrepen, het is er namelijk net op gericht een aanval te zijn op multiculturaliteit (vandaar ook de titel). Misschien had ik dat duidelijker moeten maken. Mijn idee dat multiculturaliteit fout is zit hem in het woordje 'multi' ofwel "meerdere". Volgens mij moet een samenleving net niet de optelsom zijn van alle afzonderlijke culturen. Misschien kan ik het hiermee duidelijker maken: ik zet me af tegen een opvatting dat cultuur iets statisch is, iets wat lang geleden bedacht is door 'onze voorvaderen' of iets dergelijks en dat nooit meer veranderd. Vandaar dus 'onze cultuur' en 'hun cultuur'. Nu, deze opvatting is volgens mij fout omdat cultuur dynamisch is, veranderlijk is en net in periodes van, uiteraard vreedzame, confrontaties er rijker uit terugkomt. Ik verzet me grondig tegen "samenvoeging" of assimilatie, dat is nu net GEEN actief pluralistische houding, dat is de dictatuur van de meerderheid. Mijn betoog voor actief pluralisme is er net een die de interreligieuze dialoog wil aangaan, tegen assimilatie en multiculturalisme in. Bedankt om me op deze onduidelijkheid te wijzen, hopelijk is mijn positie nu iets duidelijker.

Ik wilde nu beginnen aan je eerste vraag maar ik merk dat ik deze eigenlijk al beantwoord heb: een samenleving/cultuur is in mijn opzicht niet statisch of iets wat zich onafhankelijk van de burgers die erin leven ontwikkeld. Ik geloof niet in spoken en ik geloof niet in 'de tijdsgeest'. Ik geef toe dat mijn stukje soms wat kort door de bocht gaat, dat moet ook wel met 800 woorden, maar ik denk wel dat het iets onder woorden brengt dat meer is dan een ijdele poging tegen de 'wil van de elite' in te gaan. Misschien ben ik nog wat te jong en te naïef al meen ik toch dat in de realiteit volstrekt erken. Een realiteit van superdiversiteit: het diverser worden van de diversiteit (ik ontleen de term aan Steven Vertovec). Zoals aangestipt in mijn artikel volstond tolerantie vroeger, in een overwegend joods-christelijke cultuur maar is deze nu achterhaald. Waarin is mijn verdediging een 'betekenisloze gemeenplaats'?

Nogmaals bedankt voor je reactie!
When Christ says, ‘Forgive your enemies,’ it is not for the sake of the enemy, but for one’s own sake that he says so, and because love is more beautiful than hate. -Oscar Wilde

Leon

Bericht door Leon » 17 nov 2015, 22:25

Het was de maakbaarheidsgedachte die ik in jouw tekst las die als betekenisloos op mij overkwam. Maakbaarheid gaat over controle hebben, een machtswens. Wat de realiteit vormt is miljarden mensen met machtswensen. Gelukkig hebben mensen in eerste instantie sociale wensen en kan daaruit wel iets moois komen. Helaas zijn de economische krachten de krachten van de elite die niet luisteren naar sociale wensen.

Op zich is het wel mogelijk sociale ruimten te maken, dat is een maakbaarheid die succesvol zal zijn, maar het is geen maakbaarheid in traditionele zin. Een masterplan, een uitvoer, en winst maken.

Een sociale ruimte in virtualiteit, zoals dit forum, of facebook, heeft misschien dan weer geen echte toekomst, maar zolang de sociale ruimte in werkelijkheid niet bestaat op de manier zoals het zou optimaal zou zijn, houden we dat wel.

Ik kon niet meer op jouw site komen met mijn tablet.

groeten, Leon

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 3
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 18 nov 2015, 00:03

Jonas Heymans schreef:het is er namelijk net op gericht een aanval te zijn op multiculturaliteit
Spelling: ik kan er blijkbaar "net" genoeg op wijzen.

Want je hele verhaal staat of valt met een "ï"-tje.
Tenzij je serieus was, dan heb ik je niet gelezen.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Jonas Heymans
Posts in topic: 3
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 nov 2015, 16:37
Contacteer:

Bericht door Jonas Heymans » 18 nov 2015, 20:35

Ik vrees dat ik je niet volledig begrijp.

Mijn spelling was correct en ik herhaal mijn de zin voor de duidelijkheid: "het is er namelijk net op gericht een aanval te zijn op multiculturaliteit". En ik denk dat mijn verhaal wel meer onderbouwing heeft dan enkel deze ene zin, cf. mijn kort stukje. ;)

Waarin zit de zwakte van mijn verhaal? Zoals gezegd, kritiek is meer dan welkom en als je een zwakte ziet dan wil ik deze graag kennen. In ieder geval bedankt voor je reactie

Jonas
When Christ says, ‘Forgive your enemies,’ it is not for the sake of the enemy, but for one’s own sake that he says so, and because love is more beautiful than hate. -Oscar Wilde

Leon

Bericht door Leon » 19 nov 2015, 16:31

Hallo Jonas, ik denk dat het er om gaat dat het woordje "net" verwarring geeft, want als er toevallig een i zou zijn weggevallen (dus bij slordig lezen) is de zin precies van tegengestelde betekenis. Het begrip "net" kan dan beter vervangen worden door "juist".

Het is op dit soort fora sowieso al makkelijk om slordig of snel te lezen, dus moet je extra moeite doen om de boodschap juist over te brengen.

Ik denk dat ik jouw tekst namelijk ook verkeerd begrepen heb. Ik begrijp dat je een gematigd rechts standpunt in wilt nemen. Klopt dat?

Van "rechts" weet ik dat dan vooral belangrijk is een al dan niet virtueel machtsblok dat je beloont met belangrijke functies en banen als je "meedoet". Het gaat dan minder om argumenten, maar meer om er bij horen (the old boys network). Ik heb me zelf daar altijd verre van gehouden, met als resultaat dat ik totaal geen status heb. Ach ja, ieder wat wils.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 3
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 19 nov 2015, 23:54

Leon,
Ik sta er altijd weer van verbaasd, hoe jij mijn intenties weet te vertalen.

Maar dat is het dus inderdaad, Jonas.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Leon

Bericht door Leon » 20 nov 2015, 06:46

Excuses als ik het gras voor je voeten heb weggemaaid, dat is ook weer niet de bedoeling, maar ik voelde me echt geroepen...

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 3
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 21 nov 2015, 20:08

Neeneenee, geen excuses nodig, integendeel!

Ik zag het gras al groeien, maar ik beschik niet over een goede maaier: enkel een nagelschaar, ik kan slechts sprietje voor sprietje omknippen.

Mijn alsk, als dus maar.
:)

Ik denk wel eens, ik heb een heel klein gazonnetje, maar elk grassprietje stelt een voetbalveld voor (da's wel populair toch? Alles vergelijken met (de afmetingen van) een voetbalveld?) en voor ik het sprietje omhak, moet ik er zeker van zijn, dat dat voetbalveld gelijk mee om gaat.

Anders zou het niet eerlijk zijn.
Jij zag het voetbalveld en hielp mij het sprietje omhakken.

Kudos man!
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten