Utungu schreef:Laat ik als nieuw forumlid eens een balletje opgooien
Hallo Utungu.
Welkom bij dit, bij tijd en wijle rustige, en soms ook niet zo rustige, forum. Leuk te zien, dat het balspel toch schijnt te bekoren.
Hoe dat dan ook maar geïnterpreteerd moge worden.
Ik persoonlijk vind "
Pop": voor "bal", het mooiste synoniem. "Pop: wijfie der vogels". Het is dus allemaal toch een poppenspel met
vogeltjes ... of ballen enzo.
HM
Eehh ...
Yippie ya jee dan maar?
(Ik heb ooit eens iemand ontmoet die zichzelf Hippie noemde, hij bewees een
Yippie te zijn, toen hij op een gegeven moment, na een aantal vragen mijnerzijds, m'n kop wou inrammen. Klootzak. Maar dat is natuurlijk conditioneel bewijs, net zo goed als ik kan beweren dat IS een zijtak is van de Yippie beweging, is dat een interpretatie, enkel een mening, zonder concreet bewijs.)
Maar welaan, nader gedraald nu, genoeg foreplay, laten we eindelijk eens gaan spelen:
(En dan wordt door sommigen nog beweerd, dat Engels zo'n slechte taal is om je in uit te drukken, of taal überhaupt. Ja sorry, ik wilde niet niet nog een keer "spel" gebruiken, maar wist geen ander woord voor voorspel, na poppenspel.)
Allee ... Steek eens op, schenk jezelf een versnapering in ... daar gaan we:
::
Utungu schreef:Een concreet voorbeeld is het volgende stelsel:
- Jan heeft een fiets.
- Er is maar een persoon in heel de wereld met een fiets.
- Iemand met een fiets komt uit Nederland
Gegeven dit stelsel kan ik de volgende stelling bewijzen:
- Jan komt uit Nederland.
Dit is wat ik als een bewijs beschouw.
Dit bewijs lijkt me in tegenspraak met het eerder beweerde:
Een echt bewijs kan alleen een bewijs zijn van een conditionele bewering en niet van een absolute
(Dat riekt naar een paradox overigens, een "echt" (ik neem aan dat er hiermee "absoluut" bedoeld wordt) bewijs, zou dan geen absolute bewijzen kunnen produceren; en daarmee zichzelf, ook al gebruikt het zuiver conditionele bewijzen, dus ook niet. Daarmee is de bovenstaande zin dus een conditioneel, daardoor geen "echt" bewijs en, met zichzelf in tegenspraak. Mocht dat niet bedoeld worden, dan is het bewijs slechts een bewering van de condities en zou het bewijs de condities moeten kunnen weerleggen: Maar dan is het bewijs weer nietszeggend.)
(Ik ga er gemakshalve dan ook maar van uit dat er, in plaats van bewezen of beweerd, iets gemeend wordt. Dan kan ik tenminste de condities bevragen. En hoop dat ik zo, overeenkomstig de bewering en condities een bewijs er uit mag samenstellen, zodat zichtbaar wordt/werd, hoe de mening gevormd is/was. Ik geloof dat dat kunst heet, en misschien wil yopi ons het genoegen doen eens een doek te laten zien, dat dat wat ik noemde in zich heeft. Naar zijn interpretatie. Let maar op! Hij vindt het!)
(Ow, als ik niet oppas wordt het zo nog een orgie, ik betrek praktisch iedereen erbij ... is dat erg?)
Om terug te grijpen naar het voorbeeld: De eerste stellingen zijn al absoluut.
Waaruit dan weer volgt dat het bewijs op z'n minst conditioneel, maar zeker onvolledig is.
Om het eens te abstraheren:
- A = x (absolute stelling)
- Van alle B in U is er één en slechts één B waarvoor geldt dat B = x (stelling)
- Waar B = x, geldt B = N (stelling)
Invullen levert op: x = N -> A = N met als
conditie, die op zijn beurt weer uit de stellingen volgt: { A, B, x, N in U }.
A = N, geldt dan inderdaad binnen deze axiomatiek, waarmee weliswaar bewijs geleverd wordt van de uiteindelijke bewering, maar geenszins voor die van de aannames. Sterker nog, het bindt impliciet A, x en N aan U, terwijl de stelling enkel over B in U repte.
Het bewijs is dan dus, zoals reeds aangegeven, een conditioneel bewijs. Maar daarmee dus niet "echt".
Mochten de condities wijzigen, staat het bewijs, of tenminste de bewijsvoering, op losse schroeven.
(Bovendien moet dan als impliciete conditie/consequentie ook nog gelden dat de fiets uit Nederland komt (x = N), terwijl dat voor de bewering "Jan komt uit Nederland" niet expliciet nodig is, wel voor: "Jan is de enige Nederlander met een fiets.")
Laten we de fiets eens door iets anders vervangen: een onzinwoord als "prufgrong" bijvoorbeeld (was moeilijk om te verzinnen trouwens, google geeft nu nog geen resultaten, en het valt ook nog niet mee het te kunnen interpreteren, het betekent namelijk niets), voldoet ook om de stelling mee te bewijzen. (Zeker omdat ik zojuist het woord verzin en me in Nederland bevindt, maar dat is toeval. En ik heet geen Jan: da's m'n vader. Maar erg bezijden de waarheid zit het bewijs niet. Alhoewel: Jan heeft geen fiets, ik wel, maar da's een motorfiets en die komt uit Japan. Ben ik een Japanner?)
(Dit was om mee te lachen, he, dat wordt hopelijk wel begrepen. Een stukje humor tussendoor verzet de zinnen even.)
Echter, als ik het woord "niets" wil gebruiken, gaat er iets mis:
- Jan heeft niets
- Er is maar een persoon op de wereld met niets
- Iemand met niets komt uit Nederland.
Jan is Nederlander. (En impliciet: niets komt uit Nederland, een tegenspraak)
Zolang de veronderstellingen niet bewezen, of op z'n minst gestaafd worden, al dan niet empirisch, is het bewijs onvolledig en blijf het binnen de grenzen van het Gedankenexperiment gevangen zitten: de Mening.
Of om het met Gödel te zeggen: "Binnen een bepaalde axiomatiek vallen bewijzen te verzinnen die niet bewijsbaar, noch onbewijsbaar zijn".
Volgens hetzelfde stramien kan ik met de volgende stellingen:
- God schiep de mens
- Jan is een mens
- Jan heeft Sinterklaas en Zwarte Piet geschapen
Bewijzen dat:
- Zwarte Piet door God is geschapen.
Is dat bewijs genoeg om de discussie te doen verstommen?
Ik ben bang dat ik dan alleen maar meer olie op het vuur gooi ... en ik zie het dan ook niet als bewijs. Niet eens als mening.
Meer als logische abberatie.
Of moet je maar gewoon uitgaan van de axiomata?
Maar is het dan eigenlijk geen dogmatisme geworden?
Kan ik dan niet net zo een goed een ander dogma gebruiken? Bijvoorbeeld: "De Duivel schiep de mens", de aard van bewijsvoering verandert niet, met andere woorden: de logica cq wiskunde werkt, de uitkomst verandert echter wel dramatisch.
Over abberatie gesproken.
Dan begin ik me toch echt aan het achterhoofd krabben en me de ware betekenis van bewijs af te vragen.
Het lijkt zo veel meer op een conditio sine qua non: dan een echt bewijs.
Geeft wel rust: Er kan, binnen de subset {x1, x2, x3 .. xn} van alle condities X, naar hartelust beweerd worden, maar echt bewezen wordt pas, als alle condities bekend zijn, ofwel als n bekend is. Dat zal dan wel zijn als de tijd stopt, maar ik kan dat niet bewijzen. Wel als absoluut bewijs aannemen. Conditieloos.
Maar ja, wat je daar nou weer aan hebt? ... Oh ja, rust.
Even pauze in het balspel.
De vraag voor het intermezzo luidt dan: hoeveel mensen volgens deze logica als heks of ketter reeds verbrand zijn:
"Wij zeggen dat je een heks bent, bewijs maar dat je het niet bent."
En hoeveel er nog volgen: "Ik heb niks te verbergen hoor."
- "Dat maken wij wel uit."
1+1=2 is natuurlijk geen bewijs, dit is de eerste keer dat dat eens opgemerkt wordt, net zoals 1/9 kunnen schrijven als 0,111111... , dat is. Dat zijn gewoon afspraken, net zoals bijvoorbeeld "walgen" met een w, a, l ,g, e en n, wordt geschreven. Walchen kan wel, maar dan moet het binnen de context van de bewering vallen. Bijvoorbeeld: "Ik walg van het weer in Walchen."
"Ik walch van het weer in walgen", levert, althans zonder voldoende context, een onzin op.
Met de afspraken echter kunnen we wel iets: namelijk bewijzen dat bijvoorbeeld 2+3=5, immers: 2=1+1, 3=2+1=1+1+1 -> 1+1+1+1+1=5. Zolang je maar terug kunt leiden naar de oorspronkelijke afspraak kun je ermee bewijzen dat 9+4=13.
1/9=0.1111.....
9/9=0.9999.....
9/9=1 => 0.9999....=1
Of zeggen dat het weer in een bepaalde plaats in Oostenrijk niet zo goed bevalt.
Wat wil nu echter, dat sommige afspraken vergeten worden, verkeerd cq anders geïnterpreteerd, of stomweg niet gekend zijn. Dit kan natuurlijk diverse oorzaken hebben, gebrek aan opleiding, gebrek aan inzicht, of zelfs simpelweg het door elkaar halen van de afspraken: 1/oo=0, maar delen door nul is flauwekul. Maar evenzogoed kan het negeren van afspraken tot meningen leiden.
Wat is groter? 1.000...1 of 1.000...11? Waarom?
Alle honden zijn dieren, alle mensen ook, dus zijn alle honden mensen.
Sinterklaas is slecht, want hij heeft een Zwarte Piet, dat is racistisch en daarom geeft hij kadootjes (aflaatjes) zodat we onze mond houden?
Dit alles hoeft natuurlijk niet bewust, of met opzet te gebeuren.
Ik kan me voorstellen dat zelfs door een teveel aan inzicht, de simpelste zaken onoverkoombaar moeilijk worden.
Wat weegt zwaarder? Een kilo ijzer of een kilo veren?
Hoe lang is een meter op aarde, hoe lang is een meter aan boord van voyager 1? Hoe snel vliegt voyager eigenlijk? Verschilt die snelheid met of het zomer is of winter op aarde? Hoe snel "denkt" V1 "zelf" dattie vliegt?
Ten opzichte van wat dan? Waarom zou zijn klokje dan anders tikken dan het onze?
Vragen vragen vragen. Met wis- natuurkunde en een gedegen set, en kennis van, axioma's allemaal te beantwoorden; binnen de gegeven axiomatiek.
Nochthans is er niets bewezen, maar schijnt het slechts alsof de natuur zich houdt aan onze afspraken (met uitzondering van het rare gedrag van de
Pioneers, waar tot op het moment van dit schrijven, nog geen (afdoende) verklaring, of laten we het gewoon bewijs noemen, voor is.)
"C'est fou ça, ce nature", zou Obelix kunnen zeggen. (En blin kan zijn Frans verbeteren)
Als je niets te bewijzen hebt, kun je beweren wat je wilt. Anderen komen dan, als het goed is binnen het kader van de spelregels, met argumenten en stellingen om je beweringen luister bij te zetten, of te ontkrachten.
Van beide bijvallen hield de oude Socrates niet, hij legde liever zijn gedachten naast die van een ander, en wist er wat uit te peuteren.
Dat was nog vóór Euclides, die, volgens de geschiedenis, kwam met het parallellenpostulaat. Zo zie je maar hoe betrekkelijk tijd is, had Euclides Socrates begrepen, zou hij nooit zijn postulaat gepostuleerd hebben. Op de een of ander manier komen we daar dus 2000 jaar later pas achter.
(Of het is al verworpen: onder parallellenpostulaat verschijnt bij mij een rode kringellijn.)
(Hé. Onder kringellijn ook al ... kringel lijn dan? Zo nou zijn ze weg, heb ik gelijk de herkomst van de huidige spatieziekte bewezen: de computer wordt vertrouwd.)
Utungu. (Barensnood?)
Zou je me het plezier willen doen?
En een paar dagen willen wachten, alvorens je reaktie te geven.
Zodat ik in ieder geval de indruk kan krijgen, dat je erover nagedacht hebt.
Philotuut?
Mogt je je aanchesproken voelen worden, dat probeerde ik wel te doen.
Egter ik probeerde niet, je te kwetsen.
Met vrindelijke groet,
Een doodmoeie memeticae.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.