Metabletica

Alle onderwerpen die te maken hebben met de takken van de filosofie, zoals ethiek, metafysica en taalfilosofie hebben hier een bestaansrecht.
Gesloten
Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 2
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Metabletica

Bericht door memeticae » 27 sep 2014, 21:52

Metabletica *)

Heeft iemand hier er al eens over nagedacht en kan of wil er iets over zeggen?

Vooral de idee van het anti-ego lijkt me een interessant begrip. Komt daar misschien uit voort dat een hoop mensen het (nu)zo zat zijn als eenheidsworst behandeld te worden? Voelen zij zich (nu)wellicht gefrustreerd in hun ego-zijn?

*) Mijn moeder gaf mij onlangs dat boek, ik ben er al in onderweg maar heb het nog niet uit.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 2
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 28 sep 2014, 00:08

Wat aardig van je moeder .. Hoe komt ze er bij om juist dit boek te geven vraag ik me dan af .. Het staat ook ergens in mijn boekenkast en ik heb het een paar maal gelezen.

Dat anti-ego komt me dan weer niet bekend voor ..
Voor mij is het in ieder geval een verassing dat dit boek nog overleeft. Maar zo ver ik me nog kan herinneren is het zeer de moeite waard om te lezen.

Blin
Posts in topic: 1
Berichten: 1358
Lid geworden op: 21 nov 2014, 10:17

Bericht door Blin » 26 nov 2014, 20:20

Ik heb er wel over gelezen maar ik ben alles kwijt, mijn geheugen heeft tegenwoordig veel weg ijsklontje in mijn hand. Vroege Altzheimer, tja zou kunnen, maar ik geloof er geen biet van. Een mens verandert niet door het vergeten want wat je vergeet dat is er niet.
Het ligt ook niet aan de metabletica zelf, dat staat als een huis maar het heeft voor mij geen inhoud meer, het is statisch geworden van ledigheid, een vel zonder worst, een wonder zonder inhoud.
Zo is de hele metabletica me steeds meer een wonder aan het worden, tot ze stolt aan de oppervlakte. De razende vloed van wetenschappelijke litteratuur, het wonder van stijgende productie, zet zijn drukpersen voor mij stil.

Metabletica, een vals soort levend organisme. Enkel het groeivermogen en blind voor de absorptie.
Ze kan lang standhouden, hoewel in een zeer pietluttig schamel hoekje van de samenleving maar ze is allang geen avontuur meer, ze wordt niet langer doorleefd.

En eerdaags sterft ze dan af, om nooit meer te separeren.

Ab Ovo

Bericht door Ab Ovo » 09 apr 2015, 12:06

Poepoe, Blin, filosoferen maakt moe en dorstig. Alle takken van mijn filosofie gaan een beetje hangen. Voor ik onzin uit ga kramen neem ik maar even een filosofische pauze, misschien een beetje brevieren met Heidegger in de hand.

Eigenlijk zijn alle zinnen wel seksueel getint als je er achter gaat denken maar als je om 12 uur als zo moe bent van het filosoferen als ik nu, gaat dat ten koste van de prestatie en zover wil ik het beslist niet laten komen.

Ab Ovo

Bericht door Ab Ovo » 09 apr 2015, 12:08

Jezus, wat een mooi moment ook om ermee op te houden.

Nee Blin, ik verraad niks. Ik kan je nu al verklappen als je me achterna gaat lopen om er achter te komen dat het je dun door de broek zal lopen.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 2
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 23 apr 2015, 18:33

Het lot heeft je ingehaald

Gebruikersavatar
Chryso
Posts in topic: 1
Berichten: 76
Lid geworden op: 13 jul 2016, 17:47
Contacteer:

Bericht door Chryso » 23 aug 2016, 19:45

memeticae schreef:Metabletica *)

Heeft iemand hier er al eens over nagedacht en kan of wil er iets over zeggen?

Vooral de idee van het anti-ego lijkt me een interessant begrip. Komt daar misschien uit voort dat een hoop mensen het (nu)zo zat zijn als eenheidsworst behandeld te worden? Voelen zij zich (nu)wellicht gefrustreerd in hun ego-zijn?

(...).
Ik weet niets over Metabletica, maar ik lees op wikipedia:

'(...) Dat anti-ego is (nog steeds volgens Van den Berg) ontstaan als gevolg van de Franse Revolutie die de gelijkheid van mensen benadrukte. Door iets te beweren dat zo ingaat tegen de realiteit van ongelijkheid van mensen, worden mensen vreemdelingen van zichzelf, omdat ze iets, waarvan ze weten dat het waar is, moeten ontkennen.'

Als dat waar is, zouden mensen in andere werelddelen, waar geen Franse revolutie was, geen anti-ego hebben ontwikkeld? Zou dat kunnen? Wat is een anti-ego? Is het het onbewuste van Freud? Dan veronderstel ik dat mensen in andere werelddelen ook wel een onbewuste hebben, zonder Franse revolutie.

Tino
Posts in topic: 1
Berichten: 484
Lid geworden op: 14 okt 2015, 14:58
Contacteer:

Bericht door Tino » 23 aug 2016, 22:11

Chryso schreef:
memeticae schreef:Metabletica *)

Heeft iemand hier er al eens over nagedacht en kan of wil er iets over zeggen?

Vooral de idee van het anti-ego lijkt me een interessant begrip. Komt daar misschien uit voort dat een hoop mensen het (nu)zo zat zijn als eenheidsworst behandeld te worden? Voelen zij zich (nu)wellicht gefrustreerd in hun ego-zijn?

(...).
Ik weet niets over Metabletica, maar ik lees op wikipedia:

'(...) Dat anti-ego is (nog steeds volgens Van den Berg) ontstaan als gevolg van de Franse Revolutie die de gelijkheid van mensen benadrukte. Door iets te beweren dat zo ingaat tegen de realiteit van ongelijkheid van mensen, worden mensen vreemdelingen van zichzelf, omdat ze iets, waarvan ze weten dat het waar is, moeten ontkennen.'

Als dat waar is, zouden mensen in andere werelddelen, waar geen Franse revolutie was, geen anti-ego hebben ontwikkeld? Zou dat kunnen? Wat is een anti-ego? Is het het onbewuste van Freud? Dan veronderstel ik dat mensen in andere werelddelen ook wel een onbewuste hebben, zonder Franse revolutie.
Ik denk meer in de trant van het humanisme. Een mens is niet gelijk aan een ander, maar gelijkwaardig. Als je gelijkwaardig bent, heb je dus gelijke (basis)rechten. Recht op een woning, Recht op zorg, recht op onderwijs etc. (het waren er vijf dacht ik). Het anti -ego, Lijkt mij meer een basis te hebben bij Aristoteles; Wat is deugdelijk en later bij Levinas. Egoïsme en egocentrisme, passen niet bij het humanisme, Aristotels/Soccrates en levinas.

Ik ga het artikel op Wikipedia alsnog lezen.
Dit is volmaakt, Dat is volmaakt.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 2
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 05 nov 2017, 00:21

dat de mens niet een onveranderlijk gegeven is geweest in de geschiedenis, maar dat hij juist verandert in de loop van de tijd. Daarom is ons leven niet 'een variatie op een bekend thema' (namelijk het leven dat mensen vroeger leefden), maar 'anders, en wel wezenlijk anders'.
Ik meende dat dat reeds een ongeschreven regel was.

En als reaktie(s) zou kunnen krijgen: "Ja maar dat weet toch iedereen?"

Hmm, dan rust me een zware taak: Mijn Moeder teleurstellen, of de reaktie(s) niet geloven.
Ik denk meer in de trant van het humanisme.
Ik ook: "Iedereen heeft Recht op een moeder."

"Oedipus lex", dus, zeg maar.
Metabletisch gezegd.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten