Plato en de democratie

Gesloten
Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 2
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Plato en de democratie

Bericht door yopi » 21 mar 2015, 16:57

Wat ik me herinner van Plato (of misschien was het zijn leerling Aristoteles) dat Plato niet zo zeer een afkeer had van de democratie (die toch in Athene uitgevonden is, zeer beperkt), maar dat ie gevaren zag. Prima dat mensen allemaal mee mochten en konden praten. Het gevaar is dat er mensen op kunnen staan in een democratie, die anderen manipuleren en dan een tirannie kunnen vestigen, met afschaffing van die democratie ...

Denk aan Hitler die democratisch gekozen zijn dingetje heeft gedaan.
Of het einde van de franse revolutie die eindigde in terreur en Napoleon.

De opstand van de Grieken, die Angela Merkel voor Hitler uitmaken; in hun verkiezing kiezen voor een regering die het niet langer pikken, maar ondertussen doorgaan met geen belasting betalen en het faillissement van hun land dichterbij brengen door hun banken naar de klote te helpen door hun spaargeld op te nemen.

Ondertussen in Nederland:
De koopmansgeest heeft al een kongsi met Gasprom om lekker mee te verdienen met de distributie van gas uit Rusland. Ons distributie netwerk.

Alleen de elites zullen weer profiteren van onzekerheid, terwijl economen beweren dat de economie gebaat is met stabiele toestanden.

In ieder geval kan ik Plato begrijpen in zijn tijd. Maar een democratie met redelijk opgeleide mensen heeft een kans van slagen naar mijn idee.

........

Er mag gelachen worden.
Ook een manier om het hoofd boven water te houden.

..............

In ieder geval denk ik dat het eerder zo is dat het toeval de regie heeft over de toekomst dichter bij de waarheid is dan het idee dat het lot van de wereld in handen is van vrijmetselaars, katholieken, islamisten, communisten, kapitalisten. En dat er nodig wapens gekocht moeten worden om - wie dan ook - te bestrijden.

Waarbij dan de wapenhandelaars er uit springen als de slimsten.
Dus, als je nog wat geld over heb om te investeren ...
Doe als pensioenfondsen of als kleine spaarder je voordeel er mee.

De realiteit is de realiteit. Toch?
Wie wil nog een Griekse held zijn (of een Amerikaanse Hollywood held)

De dood maakt iedereen gelijk, en het toiletbezoek ook.
Dat maakt elk mens superieur aan elk ander mens. Of op zijn minst gelijk.
De inferieuren zijn zij die dat nog niet beseffen.
Dat is toch maar mooi meegenomen.
Succes bij de Albert Hein of waar je je boodschappen ook maar doet.
Daar vinden ze dat natuurlijk prima, zo lang je maar bij hun koopt.

Macht blijft het overgebleven principe.
Gemaskeerd met kunst kopen e.d. En naar de Matheus-Passie gaan.
Of je dat doet is natuurlijk weer afhankelijk hoe je netwerk er uitziet, waar je zaken mee doet. En ondertussen hou je natuurlijk weer erg van je kinderen en zo.
Iets wat dat weer verpest is bijvoorbeeld Maffia en andere criminelen, die dezelfde filosofie hebben als jij.
Plotseling blijk je kwetsbaar met hun manier van doen.
Ook van die mensen die veel liefde hebben voor hun eigen soort.

Dat valt me toch weer tegen van God's zoon.
..........

Ik ga niet meer op hem stemmen. Écht niet!
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 2
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 21 mar 2015, 17:00

Nou. Dat was weer een presentatie van de macht van het volk in een democratie.
Mijn mening telt.

...
Is er nog iets te drinken eigenlijik?

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 3
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 22 mar 2015, 20:50

yopi schreef:Nou. Dat was weer een presentatie van de macht van het volk in een democratie.
Mijn mening telt.

...
Is er nog iets te drinken eigenlijk?
Dat laatste verwacht ik toch wel ... hoop ik, anders zou je maar zo gek kunnen worden. Of nog gekker, als je het al was.

Stel je voor dat het verboden was.

Maar je geeft een lekker staaltje van afblazen weg. Dat is goed, anders ontploft de ketel. Zorg wel voor genoeg water, of minder vuur. Want elke machinist (zo ze nog bestaan) kan je vertellen dat bij een lege stoomketel doden vallen.

Vorig jaar (of misschien al wel weer twee jaar geleden, dat weet ik niet, ik let niet meer zo op de tijd) stond er een in de New Scientist (zeg maar, de Kijk voor volwassenen) een leuk artikel over democratie.

Ik zal eens proberen het te herhalen, met wat aandikkingen van mezelf erbij. Maar niettemin, gebaseerd op een waargebeurd verhaal.

Er was eens een land en in dat land was een stad die heette: Havenstad.
(Ik geloof dat dat ook de werkelijke naam van de stad, ergens in Canada, was)

De progressieve burgerij (lees: diegenen met een positie) vond het echt niet langer meer kunnen, zij vonden dat de stad een nieuwe naam moest krijgen.
Welke? Daar kwamen ze niet uit.
Er werd een volksraadpleging gehouden, waar de inwoners zelf hun -vrije- voorkeur mochten geven.
Uit dat referendum bleek dat de meest voorkomende namen waren:
- Havenstad (de conservatieven blijkbaar)
- Nieuw Havenstad (de liberalen wellicht? Het bekt wel lekker, "Nieuw" valt goed te verkopen.)
en
- Kutstad (waarschijnlijk een ontevreden groep? Punkers? Jeugdigen? Wie weet. De volksraadpleging was anoniem.)

Vervolgens werd er, naar democratische regels, een verkiezing gehouden:
U mag kiezen tussen één van de drie.

De uitslag was, dat de stad nu "Kutstad" heet.
Waarom?
32% koos voor "Havenstad"
32% koos voor "Nieuw havenstad"
3% onthield zich van stemmen, door ongeldig of blanco te stemmen. Die stemmen tellen dus niet mee.
33%, "democratisch" gezien de grote meerderheid, koos voor "Kutstad".
(Over de opkomst werden geen uitspraken gedaan, in een werkelijke democratie bestaat er natuurlijk niet zoiets als "kiesplicht" vgl. hiermee de stemplicht in Noord-Korea)

Ik schrijf democratisch tussen aanhalingstekens, want eigenlijk zou de je de blanco en ongeldige stemmen op moeten tellen:
32+3=35
32+3=35
33+3=36
Omdat ze geen verschil maken, worden ze niet meegeteld.
Ze worden wel bij de opkomst meegeteld, maar dat riekt meer naar marketing. "Kom, stemmen"


Omdat havenstad een democratische stad is, heet ze nu "Kutstad".
Ofschoon de meerderheid, 64%, een variatie van de oude naam voorstond.

Dus zou je je af kunnen vragen, wat de waarde van de democratie is, als staats- of rechtsvorm.
Waar het recht van de minste stemmen blijkbaar geldt?

Dan heb nog iets als een jury-systeem. Maar dat is hetzelfde.
Er staat er één, een rechter, die afwegende wat hij hoort (hij was er zelf niet bij) jou weet te veroordelen.

Dan snap ik wel waarom Socrates zichzelf veroordeelde. (Hij werd in eerste instantie vrijgesproken immers)

Maar dat hangt er natuurlijk weer van af waar jij zelf voor gestemd hebt.
Ik bedoel, als jij op "Kutstad" stemde, ben je wel blij met zo'n vorm van democratie. Als je er niet op stemde, leef je opeens in kutstad.

Als je niet gestemd hebt, tsja, wat is dan het wezenlijke verschil tussen niet, en blanco of ongeldig stemmen?

Gelukkig is er alcohol, en stroomt ze vrijelijk als de Lethe.
In Rusland met sloten, maar na het lezen van "Poetin's Rusland" van die vermoorde journaliste, vind ik dat zo gek niet meer.

Gelukkig is dat, denk ik, nog ver van mijn bed. En hoef ik me er vooralsnog niet te druk over te maken, kan ik nog wat aan mezelf denken.
Nou. Dat was weer een presentatie van de macht van het volk in een democratie.
Mijn mening telt.
Welk volk?
De mijne ook, mijn stem echter, heeft blijkbaar geen mening.

In een democratie.

Sjeezus, en sara toelstra op een stokje nog eens aan toe.
Waar zijn we mee bezig?

Oorlog met woorden. Naar mijn inzicht nog altijd beter dan oorlog met doden. Zolang we het kunnen volhouden.

Maar welke eikel kwam er eigenlijk op het idee onze stad van naam te moeten veranderen? En waarom was de keuze "zoals hij nu heet" niet beschikbaar?

Maar goed, je zal maar in "Kutstad" wonen, trek je wel aandacht mee.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 3
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 23 mar 2015, 00:51

Er zal maar een tempel in je stad staan, met een monoliet erin.

Brrrrr.

Ik heb het veel te druk met fotonen en m-theorie, om me met jullie kwestie bezig houden, goed?


Mag dat?

Misschien vind ik God wel.

(Oh wacht, Higgs is God)

Nou ja, in dat geval heeft verder onderzoek geen zin.
Maar geef toch maar geld om Higgs te kunnen weerleggen.

Ik heb hier namelijk een theorietje die elektronen in andere dan de gangbare weet te bewegen.

Een soort van anti-Higgs theorie.

Interesse? Mijn PM staat open.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 3
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 23 mar 2015, 00:53

Hoe was het ook weer met die apen, ladder, banaan, en generatie?
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten