Kafka

Heb je een mooi, interessant of indrukwekkend boek gelezen, deel het met ons!
Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 23
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Kafka

Bericht door yopi » 17 okt 2014, 17:13

Een aap, die alleen de mogelijkheid ziet om te ontsnappen aan de dierentuin - na afgeschoten te zijn in Afrika - door zich voor te doen als een mens door die na te apen;

Een trapeze werker, die weigert naar beneden te komen uit de top van een circus-tent .. En vanwege z'n prestaties de tussentijdse verplaatsingen van het circus door zijn impresario overleeft;

Een hongerkunstenaar, die naar aanvankelijk succes ontdekt dat sensationele nummers meer publiek krijgen en verkommert zonder dat dat iets met honger te maken heeft ..

Een paar voorbeelden van verhalen van Kafka die Peter Sloterdijk opvoert in zijn boek: "Je moet je leven veranderen".

Herlezing van dat boek. (Er zijn nog vele voorbeelden om dat boek te lezen)

Ik kan niet genoeg benadrukken om goede filosofen te lezen.
(Ik snap wel: Wie bepaalt dat. Nou: Bepaal het zelf. Maar probeer es iets!)

De uitspraak van Kant (die weer niet van hem zelf was, maar wel furore gemaakt heeft): Denk zelf! is bepaald aan inflatie onderhevig. Het betekent tegenwoordig: Span je niet in om de gedachten van anderen te volgen. Elke gedachte die je invalt is OK!
Iedereen is filosoof. Nog erger: Elk gevoel klopt. Gewoon.. Ik voel het toch ..

Ze hebben gelijk. Slaap lekker ..
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 23
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 18 okt 2014, 14:25

Het eerste wat de aap leert is om mensen een hand te geven.
Het tweede: Mensen in hun gezicht spugen en het dan verdragen dat ze terug spugen.
Het derde: Pijp roken.

neus

Bericht door neus » 18 okt 2014, 16:10

Absurde wereld,

de voorbeelden die PS geeft hebben een vervreemdend effect, mogelijk zijn ze ook daarvoor uitgekozen. Misschien wil PS toch de marxiaanse profetie bespoedigen door dat gevoel van vervreemding te cultiveren.

Eigenlijk denk ik dat het gevoel van frustratie dominant is boven gevoelens van vervreemding, wat men moet er tenslotte iets mee, maar kan dat niet zonder enemy of the state te worden.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 23
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 18 okt 2014, 16:59

Het einde van het verhaal van de aap is dat hij een middelmatige ontwikkeling bereikt. Maar het verschaft hem de vrijheid om de sprong te maken naar voor menselijk aangezien te worden. En dus te ontsnappen aan de onderdrukking van het circus en de aangeleerde tructjes. (Ik heb in Africa ook apen gezien die hadden leren roken. Maar helaas gevangen bleven). Het is ook vergelijkbaar met de ontwikkeling van een kind naar de volwassen wereld. Voordat er zo iets als ontwikkelingspsychologie ontstond ..

Met de trapezewerker is het anders. Hij ziet weer kans - even tragisch - om aan diezelfde middelmaat te onstnappen door een super eenzaam bestaan in de nok van een circus. Het grijpt me in ieder geval erg aan met die herlezing van het boek.

De aap is een onvrijwillige aanpassing om vrijheid te verkrijgen. De artiest is een vrijwillig pad om in eenzaamheid in de hoogte te leven.

Bij allebei is er niks leuks aan. Wat literatuur vermag zeg ik dan maar even.
(Een aanbeveling)
Wat overheerst hier nu eigenlijk?
Humor of tragiek? Het gaat allebei over een circus .. En dan heb ik het nog niet over die hongerkunstenaar gehad.
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 23
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 18 okt 2014, 17:09

neus schreef:Absurde wereld,

de voorbeelden die PS geeft hebben een vervreemdend effect, mogelijk zijn ze ook daarvoor uitgekozen. Misschien wil PS toch de marxiaanse profetie bespoedigen door dat gevoel van vervreemding te cultiveren.

Eigenlijk denk ik dat het gevoel van frustratie dominant is boven gevoelens van vervreemding, wat men moet er tenslotte iets mee, maar kan dat niet zonder enemy of the state te worden.
(vervolg)
Dus .. De vervreemding maakt ook duidelijk wat er in het leven van alledag aan de hand is. Het is exemplarisch.
Wat betreft die linkse ideeën van P. Sl.: Die is hij al lang voorbij. (Sorry hoor).
Het is de inleiding in zijn boek. Wat hij misschien wel van Foucault afgekeken heeft: Steeds kunst en literatuur gebruiken om zijn gedachten in te leiden.
Ik heb zo iets geprobeerd met mijn homunculus posts. Het ligt altijd een tikkeltje ingewikkelder:
Voor allerlei problemen bestaat een eenvoudige oplossing. En die is niet waar
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 23
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 18 okt 2014, 17:32

(vervolg 2)
Kafka's leven was een ambtenaren bestaan. Ik beschouw zijn boeken - met zijn leven in gedachte - als supertragisch. Iets tussen droom en daad en wel persoonlijk weer nieuwe tragiek. Modern is Voskuil. Lees het bureau en je hebt een moderne variant van Kafka, die iedereen in de huidige tijd kan begrijpen.

Ik kan niet genoeg benadrukken dat lezen een vorm van individualisme is die jouw post onderuit haalt. Volgens P. Sl. is het individualisme daarmee begonnen. Te beginnen in de kloosters.

Nog tragischer vind ik dat mensen, die Voskuil waarderen dat zo om te lachen vinden. Terwijl ik (en mijn vrouw) allebei vinden dat hier van een gevangenschap sprake is - op economische basis - die een keerpunt markeren tussen de jaren vijftig en zestig ..

Of zo iets ..

Hoort iemand mij?
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

neus

Bericht door neus » 18 okt 2014, 17:53

Ik hoor je. Lezen is tijd over hebben en dus verbonden met welvaart, of het je buiten de noodzakelijkheden plaatsen.
Wat Kafka en Vosuil verbindt is hun verslaglegging vanuit een (wel of niet vervormde) waarneming. En ja is de wereld als zodanig nu om over te lachen of te huilen? ik denk dat het onbeslisbaar is, maar waarschijnlijk leuker leven als je er om lacht. Toch kan dat dan weer niet als advies dienen, want dat maakt het weer tragisch.

Ik vind het verbazend dat leedfiguren blijkbaar meer belang wordt toegedicht dan figuren zonder noemenswaardige problematiek, die er natuurlijk ook zijn. Alsof kunst alleen gemaakt zou kunnen worden door gemankeerde figuren...Bijna banaal het succes van een van Gogh, zeker als je dan bedenkt dat er een tijd was waarin men gewoon geen waardering had voor dat werk, maar weer wel voor ander werk. Hoe "waar" is dan een tijdsoordeel?

neus

Bericht door neus » 18 okt 2014, 17:55

Er worden nu ook grif kunstwerkjes van geestelijk gehandicapten gekocht, waarvan de "kwaliteit" meer heeft te maken met hoe empathisch men zichzelf wil vinden...Vertederend?

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 23
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 19 okt 2014, 14:18

Ik vind het verbazend dat leedfiguren blijkbaar meer belang wordt toegedicht dan figuren zonder noemenswaardige problematiek, die er natuurlijk ook zijn.
Die laatste groep zou je de normale mensen kunnen noemen of de mensen die langdurig een innerlijk evenwicht kunnen bewaren (homeostase).
Een aantal van die mensen zou de leedfiguren misschien gebruiken om dat evenwicht te handhaven. Dat kan op allerlei manieren ..

Wat zou er gebeuren als de evenwichtige mensen alleen een peer-groep zouden hebben van andere evenwichtige mensen?
Daarbij stel ik me dan een soort Landal Greenpark voor, maar dan zonder media en andere berichten van buiten.

Ik ben bang dat dat niet lang goed kan gaan, terwijl de gefantaseerde ideale wereld hier misschien wel erg op lijkt voor de reëel existerende normalen.

Anders gezegd: Ik denk dat voor die laatsten er erg veel voor nodig is om die normaliteit in stand te houden.

neus

Bericht door neus » 19 okt 2014, 14:29

Het lijkt me fictief dat er normalen zouden zijn die bezig zijn een ideale wereld samen te stellen, want normaal is eerder nemen zoals het is. Maar goed dat is in mijn niet zo normale ogen.

Dat normalen gevoed worden met roddel en achterklap en opgeklopte sensatieverhalen over afwijkenden is vooral door niet-zo-normalen om hen vooral normaal te houden. De anomalie mag niet te overheersend worden, een dagtaak, echt heel zinvol...

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 23
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 19 okt 2014, 16:20

Het lijkt me fictief dat er normalen zouden zijn die bezig zijn een ideale wereld samen te stellen, want normaal is eerder nemen zoals het is. Maar goed dat is in mijn niet zo normale ogen.
Nemen zo als het is is naar mijn idee een voorbeeld van een filosofie die nodig is om de aangeboren biologische neiging tot homeostase te rationaliseren.
Dus ik bedoel niet een ideologische bedoeling, maar eerder gebruik maken van het aanbod in de verzorgingsmaatschappij met zijn identiteiten en comfort aanbiedingen. En dát draait uit op het onbewuste ideaal van een Landal-dorp.
Die hebben al lang in de gaten met hun verdien-model dat er een zekere stress toegevoegd moet worden in vormen van amusement en belevingen en zo.
In afwezigheid daarvan denk ik dus dat het kritiek wordt in zo'n dorp.

Dat normalen gevoed worden met roddel en achterklap en opgeklopte sensatieverhalen over afwijkenden is vooral door niet-zo-normalen om hen vooral normaal te houden. De anomalie mag niet te overheersend worden, een dagtaak, echt heel zinvol...
De spijker op de kop en helaas cynisch ..

Het cynische wordt over de kop geholpen, doordat de bedenkers op dezelfde onbewuste manier iets soortgelijks voor ogen staat. Alleen dan in overtreffende trap!
Super comfort en exclusieve belevenissen worden voor hen mogelijk gemaakt door anderen op een lager niveau tevreden te maken.

Alleen de 'savage' van Brave New World is een type dat mensen lokt die niet alleen op compensatie uit zijn. De boekenbewaarders en de mensen die teksten uit hun hoofd geleerd hebben vormen de gemeenschap buiten die maatschappij die nog enige hoop lijkt te vormen voor een creatief mens zijn.
.. die alle uitgeschakelde verwachtingen van kinderen, pubers en adolescenten recht zou kunnen doen, voordat ze tot de normale mensen gaan behoren. Tekenend in die roman is ook een scene (ik kan me vergissen), waarin een stad vernietigd wordt terwijl de mensen televisie kijken: Interactief en met een eigen rolletje in de soap.

Realiteitszin en mogelijkheidszin.

De ware gehandicapten zijn de normalen.
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 23
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 19 okt 2014, 16:30

(!) Dit is me ingegeven door 2 korte vakanties bij Landal in Zeeland. Om het even persoonlijk te maken.

.. en dat was errug prettig!

edit: Met wifi, zodat niemand er hier iets van gemerkt heeft.

neus

Bericht door neus » 19 okt 2014, 16:40

Ik had eerder het vermoeden dat jij je kritisch verhield tot het Landal-concept, blijkbaar niet goed gezien...

Ik twijfel toch of het normale iets aangerekend kan worden Dat lijkt niet te passen op het concept van normaal, waar niets mis mee kan zijn, anders was het niet normaal.

Hoogstens zou je kunnen zeggen dat buiten het normale, het normale als abnormaal overkomt.

Zo is de geschiedenis het verhaal van de winnaars en overlevenden, en verhoudt men zich kritisch naar de geschiedenis (ik denk aan Spanje en de Indianen) dan zegt men eigenlijk dat men in deze wereld niet wil leven.

Ik denk dat er voldoende redenen zijn om deze wereld een hel te noemen, maar laten we dan proberen om zodanig boete te doen, dat door onze houding duidelijk wordt dat we eigenlijk beter verdienen, heel misschien/toevallig wordt het dan ook beter.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 23
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 19 okt 2014, 16:52

Hmm .. Je hebt normaal in de zin van traditie en stabiliteit. Daar heb ik niks op tegen. Ik heb iets tegen op trivialiteit en simpele reproductie ..

Maar van mij mag het zeker. Alleen ik zit een andere situatie of zo.
Ik kan naast mij voorkeur voor Landal ook erg goed opschieten met 'normale' mensen: De mildheid van de ouderdom.
Bovendien heb ik geleerd niemand te kunnen beoordelen als het er werkelijk om gaat. De kritiek van mij richt zich op het algemene. Niet op het persoonlijke. En voor de zaak van de voortgaande discussie mag het niet dood bloeden.

De 'Freigeist' heeft een beperkte houdbaarheid, én een eigen domein ..

neus

Bericht door neus » 19 okt 2014, 16:57

Freigeist klinkt wel mooi, maar het is feitelijk een aan je toevallige lot overgelaten worden.

Het lijkt bij normale mensen nog belangrijk om normaal te blijven, en als je daar van afwijkt maakt het eigenlijk niet meer uit, dan ben je toch al verloren.

Ik snap niet dat buiten het normale de behoefte aan geaccepteerd worden nog bestaat. Dat is toch meer kwetsend/cynisch dan een beloning...

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 23
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 19 okt 2014, 17:11

Ik ben ook niet meer in staat tot zo'n heldenrol.

Gaan wel ons neer leggen? In ieder geval moeten we dan de belangrijke anderen daarvan op de hoogte stellen. (De MSO's: The Most Significant Others).
Een boedhist met relaties is een lul-boedhist.

neus

Bericht door neus » 19 okt 2014, 17:14

Dit had een forum kunnen zijn (was het wel een beetje) waar op een gegeven moment het boeddhisme aan de orde kwam en het laatste antwoord had. Ik heb een duidelijke rol gespeeld in de sabotage hiervan. Mogelijk is er wel een behoefte die vervuld moet worden aan een forum met boeddhistische naklanken.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 15
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 19 okt 2014, 20:20

"Ik scheld U al mijn schulden kwijt", zei de boeddhist tot de bankdirecteur en ging verder.
yopi schreef:Kafka's leven was een ambtenaren bestaan. Ik beschouw zijn boeken - met zijn leven in gedachte - als supertragisch. Iets tussen droom en daad en wel persoonlijk weer nieuwe tragiek.
Einstein was ook een soort van ambtenaar, eerst als leraar en later op een patentbureau.

Ik beschouw zijn boeken -eveneens met zijn leven in gedachte- als tragisch. Ook: als tussen droom en werkelijkheid, met als uiteindelijke tragiek dat God wel "dobbelt". Ik denk dat Einstein als verbitterd mens is gestorven.

Kafkaësk, werkelijk.

Maar wat is normaal? Op TV was vroeger een serie: "2 point 4 children", over een doodnormaal gezien met "abnormale" problemen.

En toch herkenbaar.

Zou het zo kunnen zijn dat je de normaal niet kan kiezen, maar hij zich enkel uit in statistieken, in archetypen? "Bestaat" de normaal wel? Of uit zij zich enkel als een bepaalde verdeling van die archetypen?
(Iets met twee dobbelstenen die altijd maar 7 gooien of zo.)

Kafka zijn opmerking: "Je moet je leven veranderen", klopt.
Als je het volgende erbij denkt: "Als de reaktie je niet zint, verander dan je aktie."
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 23
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 20 okt 2014, 14:21

Zou het zo kunnen zijn dat je de normaal niet kan kiezen, maar hij zich enkel uit in statistieken, in archetypen? "Bestaat" de normaal wel? Of uit zij zich enkel als een bepaalde verdeling van die archetypen?
(Iets met twee dobbelstenen die altijd maar 7 gooien of zo.)
Ik denk dat normaal inderdaad in statistieken bestaat én op groepsniveau. Individuele personen vallen er niet zo geweldig onder.
Ik denk eigenlijk dat normaliteit 'geoefend' wordt om evenwicht te bewaren. Op den duur ontwikkelt zich dan steeds meer de gewoonte om je te laten bezitten door groepsgedachten of media-memen die rondzweven.
Kafka zijn opmerking: "Je moet je leven veranderen", klopt.
Als je het volgende erbij denkt: "Als de reaktie je niet zint, verander dan je aktie."
Niet dat het er veel toe doet, maar die quote is de titel van het boek van Peter Sloterdijk.

Maar waarom deze toevoeging? Je kunt bijvoorbeeld ook je instelling veranderen..

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 23
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 20 okt 2014, 14:23

Neus:
Ik snap niet dat buiten het normale de behoefte aan geaccepteerd worden nog bestaat. Dat is toch meer kwetsend/cynisch dan een beloning...
Hoe bedoel je dat precies?

neus

Bericht door neus » 20 okt 2014, 16:04

het buitengewone zal nooit zodanig geaccepteerd worden dat het gewoon wordt, dus alle acceptatie is vals. Bovendien geldt dat de acceptatie niet geloofwaardig is na een historie van afwijzing.

De waardering voor het afwijkende is niet oprecht. Je blijft buitengesloten en de waardering na buitensluiten is meer een plagen/pesten, want het heeft geen waarde en doet alsof het van waarde is (de waardering) en eigenlijk lacht de ander je uit. De ander is helemaal niet van plan de afwijking normaal te gaan vinden.

Dat is natuurlijk ene kwestie van het glas dat halfvol is of halfleeg.

neus

Bericht door neus » 20 okt 2014, 16:24

misschien dat je het gevoel krijgt dat je er toch nog een beetje bijhoort.... echt niet, dat maken ze je nog wel duidelijk

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 23
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 20 okt 2014, 17:12

Dit land wel bij mij Neus .. Niet gedacht dat dat zo zou aansluiten.
Een onvermogen om te vertellen wat me aansprak bij die trapeze werker.

Wat jij zegt is precies wat die artiest ervaart. En wat zijn dilemma is.

Alleen (als een voorbereidende opmerking): Artiesten hebben ook een gemeenschap. Waarbij het dan weer de vraag is of de trapeze werker op kan schieten met de clown of de dierentemmer.

Het is hier te kort om het uit te leggen. Maar de hongerkunstenaar is weer een geval apart.
Nadat hij uitgerangeerd is en de mensen hem voorbij lopen om een bezoek te brengen aan de wilde dieren verklaart hij tegenover zijn impresario ..
.. dat hij nooit trek gehad heeft in het eten wat hem voorgezet werd ..

Is dit puntig genoeg om indruk op je te maken?
Anders zou je dat verhaal es op moeten zoeken. Voor vijf en twintig gulden (euro tegenwoordig) kan je het verzameld werk van Kafka kopen.
Plato's verzameld werk heb ik gekocht bij de je-weet-wel-drogist.

Alles van waarde is weerloos. Ik hoop dat je niet ontslagen wordt en nog regelmatig kan genieten van een verblijf bij Landal!
:whistle:
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

neus

Bericht door neus » 20 okt 2014, 17:39

Trouw aan de eigen gemeenschap blijft een hoog goed. Al te vaak zal men de eigen gemeenschap willen inruilen, na wat vage beloften en signalen, en na uiteindelijke harde afwijzing niet meer terug kunnen naar de eigen gemeenschap.

Daarom koester ik het besef: wie voor een dubbeltje geboren is, wordt nooit een kwartje.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 23
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 22 okt 2014, 14:24

Een gemeenschap is ten dode opgeschreven als het geen invloeden toelaat van binnen of van buiten. Kijk naar sektes of emigrantengroepjes.
Co-evolutie van groepjes, groepen en individuen in een samenleving en op globaal niveau co-evolutie van samenlevingen houden in het leven in stand op den duur.

neus

Bericht door neus » 22 okt 2014, 16:02

Ja mutaties in de groep komen eerder van buiten dan van binnen en mutaties heb je nodig om bij veranderende omstandigheden je aan te kunnen passen (of niet). Denken dat de omstandigheden wel heel lang gelijk of min of meer gelijk zullen blijven is ook een strategie natuurlijk, en er zijn soorten die het al heel lang daarmee doen.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 23
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 22 okt 2014, 17:01

Ok ... Maar in de nieuwe omstandigheden van de globalisering is geen contact geen optie meer .. Dat is inmiddels geschiedenis.

(behalve kleine enclaves, of voor mijn part Grote)

neus

Bericht door neus » 22 okt 2014, 17:28

ik weet niet of geen contact geen optie meer is. Ik denk dat binnenkort grenzen hier en daar op slot gaan, al was het van buitenaf ( vanaf mijn mobiel dus kort )

neus

Bericht door neus » 22 okt 2014, 22:04

Ik weet van een dwerg (mag je dat nog zo zeggen?) die opera zingt en een zware bariton stem heeft. Ik weet nog dat de omroeper deze informatie aan me gaf en gelijk kon ik niet meer onbevangen luisteren. Nu stel ik me tot het einde der dagen dwergen voor als ik baritons hoor zingen.

Zo kan ik goedkope televisieprogramma's bijvoorbeeld over jongens die daten met moeders om er achter te komen wat voor dochter ze hebben na zelf vluchtig meekijken niet meer uit mijn geheugen krijgen. Een van de redenen om geen televisie te kijken.

Alle vreemdheden, afwijkingen, buitengewone zaken maken een zodanig blijvende indruk op me, dat ik gedoemd ben er zo lang ik nog leef aan te moeten herinneren.

Hoe interessant dan ook, ik moet uit zelfbescherming de informatie afhouden en liever algemene nietszeggende normaliteiten consumeren.

Af en toe is er dan toch een boek van Grunberg of een afbeelding van Schiele of Kiefer die door de barierre dringt en mijn gemoed weer dagenlang kleurt met een kleurstof die nooit meer helemaal verdwijnt.

Ik hekel de macht van de dingen op mij, of ik betreur mijn onmacht om onaantastbaar te zijn. Ik ben zeer aantastbaar. Daar komt mijn mening ook vandaan. Ik zie dat versterkt in mijn dochter die hysterische huilbuien kan hebben en mijn zoon die extreem nukkig kan zijn.

Sommige mensen zoeken de dingen op die veel macht hebben, ik probeer er juist een antwoord op te vinden. Het antwoord is vooral: niet consumeren

Wat een armoede eigenlijk, als je niet eens meer de wereld kan ondergaan in al haar aspecten. Aan de andere kant hoef ik echt niet alles van de wereld gezien te hebben. Misschien mis ik wat mooie dingen, maar er blijft meer dan genoeg over.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 15
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 23 okt 2014, 00:01

Tjseee.

Kom je wel eens in de vrije natuur?

En heb je haar TV als eens bekeken?

Daar is die van ons een lachertje bij hoor.

Ik zie geen liefde in de rups die bladeren verorberd, maar misschien is het de liefde van de plant die het toestaat, in de wetenschap dat de vlinder niet haar, maar haar zusters laat voorplanten?

In de hoop dat haar zusters weten, dat zij van haar afhankelijk zijn?
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

neus

Bericht door neus » 23 okt 2014, 10:37

Als het over marteling gaat is van die willekeurige aanrakingen/aantastingen erger dan de incidentele schop.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 15
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 29 okt 2014, 03:30

Beiden laten je voelen dat je leeft.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 23
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 25 sep 2015, 16:37

Ik haal dit item voor tengeltje naar boven ...

Een aap, die alleen de mogelijkheid ziet om te ontsnappen aan de dierentuin - na afgeschoten te zijn in Afrika - door zich voor te doen als een mens door die na te apen;

Een trapeze werker, die weigert naar beneden te komen uit de top van een circus-tent .. En vanwege z'n prestaties de tussentijdse verplaatsingen van het circus door zijn impresario overleeft;

Een hongerkunstenaar, die naar aanvankelijk succes ontdekt dat sensationele nummers meer publiek krijgen en verkommert zonder dat dat iets met honger te maken heeft ..

Een paar voorbeelden van verhalen van Kafka die Peter Sloterdijk opvoert in zijn boek: "Je moet je leven veranderen".

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 15
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 26 sep 2015, 03:44

Is die Peter Sloterdijk jouw alter ego ofzo?

Of doe je je maar zo voor.

Heb je geen gedachten van jezelf soms?
Je moet je leven veranderen
Ammehoela!!

Het lijkt alain wel!

Stop eens met die bangmakerij!
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 23
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 26 sep 2015, 16:42

Is die Peter Sloterdijk jouw alter ego ofzo?
Klopt!

In een reeks die allemaal nog aanwezig zijn.

Ik verbeeld me dat ik door goed aan te wijzen waar ik mijn gedachtes allemaal vandaan haal, overhoud wat mijn eigen gedachtes zijn.
Dat zijn er niet veel ..

Voor de rest heb ik mijn eigenheid, door goed te luisteren wat anderen te vertellen hebben. En dan maak ik in ieder geval een keuze.
.......

Zelfs dat zogenaamde zelfstandig denken is te herleiden tot bepaalde filosofen: Kant bijvoorbeeld. Die is bijvoorbeeld een voorbeeld voor mij omdat hij zich tegen autoriteit verzette. En dat in moeilijke omstandigheden. Ik beveel je een onderzoek aan naar de herkomst van je ideeën. Dat wordt vast schrikken.

Door mijn eigen zelfonderzoek herken ik in andere mensen ook altijd de herkomst van hun ideeën.
Maar niet hun keuzes. Dáár zit het persoonlijke meestal in.

Met bangmakerij heeft het al helemaal niks te maken.

Ik vind Alain trouwens een zelfstandige denker. Voor wat dat waard is voor jou.
Die man heeft een moeilijke weg bewandelt.
De uitkomst geeft mij ook twijfels. Maar ik ben niet van plan om hem tot kop van jut te maken, vanwege jouw egalitaire programma.

<sic>
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 15
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 26 sep 2015, 17:58

Grappig dat je het zo ziet.

Ik zie het namelijk precies omgekeerd.
De kop van Jut maakt zichzelf en probeert anderen te programmeren.

Maar je hebt gelijk, dat past niet als subroutine in mijn egalitaire programma.
Sterker nog het draait niet eens binnen mijn kernel.
Net zoiets als het verschil tussen ELF en EXE.

Gooi het maar op incompatibiliteit dan.
Maar ja, zelfs dat moet kunnen bestaan binnen een gelijkheidsprincipe.

Net zoals eigenlijk alle computers hetzelfde (kunnen) doen, of ze nu draaien op CISC of RISC architectuur.
Ik beveel je een onderzoek aan naar de herkomst van je ideeën. Dat wordt vast schrikken.
Waarom? Ben jij ervan geschrokken dan?
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 23
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 27 sep 2015, 17:10

Dat laatste ..

Nee hoor. Ik weet dat je niet te verslaan bent. Ten minste op dit forum ..
Daarom baal ik er ook van dat ik me uit mijn tent heb laten lokken.

Voorbeeld:
De kop van Jut maakt zichzelf en probeert anderen te programmeren.
Een typisch voorbeeld van niet-empathisch autistisch narcisme.
Geen idee wat er in anderen omgaat en puur verdedigend.
Anderen gebruikend om een zelfbeeld in stand te houden dat waarschijnlijk nog lang mee kan vanwege de hardnekkigheid.

Je geniet van je autonomie zo lang het duurt.

En je steunt op een sterk filosofisch principe wat ik volledig onderschrijf.
En wat niemand je af kan nemen.
Daarom is het ook zo sterk:
Je persoonlijke autonomie.

Alleen alleen ..

Is het wel es bij je opgekomen dat anderen jouw beter in de gaten hebben dan dat je je zelf in de gaten hebt?
Voor mij is dat intussen een alledaagse ervaring die ik vroeger absoluut zou afwijzen.

Mag iemand ouder en wijzer zijn als jij?
Mogen filosofen als Peter Sloterdijk wijzer zijn als jij?

'Je moet je leven veranderen' als titel van dat boek van Petertje (om hem maar een beetje gelijk te schakelen) gaat niet over evangelisatie en autoritaire onderdrukking. Maar over mensen die autoriteit uitschakelen, maar wel de wereld serieus nemen.

Dat doe je vast ook. Maar je projecties op mij zijn volkomen misplaatst.
Dus in die zin heb je mijn respect.

Jammer dat je me behandelt als een vijand.

Van Nietzsche heb ik geleerd vijanden met meer respect te behandelen als 'vrienden'.
Dus een ommekeer in de trant van 'je moet je leven veranderen' zou me welkom zijn.
...

Touwens: Wat heb je er bij te verliezen?

Mocht je verhard zijn. Wat ik me kan voorstellen. Dan laten we het toch zitten. Toch?

Met met (enig) respect,

Joop.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 15
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 06 okt 2015, 05:38

Ik snap het niet Joop.

Sinds wanneer mogen vrienden niet van mening verschillen en moeten vijanden het altijd maar met elkaar eens zijn?


Het gaat me in dat: je moet je leven veranderen, vooral om dat moeten.

Maar ik snap, dat een ander moeten aan leven kan proberen te knopen, of andersom.
Om vervolgens te beweren dat je de uitkomst ervan moet veranderen.

Komt vals op mij over.

Waarom moet ik mijn leven veranderen? Omdat jij het jouwe al verkwanseld hebt?

Als dat niet de essentie is van je alter-ego, dan mag je het wel eens beter uitleggen, vriend.

Of pleeg ik nu weer een: typisch voorbeeld van niet-empathisch autistisch narcisme?

Je moet wel erg goed kunnen spiegelen om het te (h)erkennen hoor.

Afbeelding

Ik heb je wel eens vriend genoemd ... daar was jij niet van gediend. Maar noem me nu dan opeens geen vijand.
Van Nietzsche heb ik geleerd vijanden met meer respect te behandelen als 'vrienden'.
Dus een ommekeer in de trant van 'je moet je leven veranderen' zou me welkom zijn.
...
Stop dan ook eens met nietzschist te zijn.

Ik ben je vijand niet, en als je wilt, noch je vriend.

Hou het maar op medemens, met zijn eigen wensen en gedachten.
En laten we elkaar als zodanig behandelen.

"Is het je wel eens..." is vragen naar een bekende weg.
Kun jij respect opbrengen voor mensen die jonger zijn, en misschien minder wijs dan jij?

Hoe breng je ze dan hen hun wijsheid bij?
De manier die jij op dit moment verkiest, getuigt van weinig respect. Maar meer iets van niet-empathisch autistisch narcisme. Of probeer je jezelf in mij te spiegelen?

In dat geval heb je volkomen gelijk.
Kudos, en hoed af voor de grijze ouwe baard.

Nu blij?

Maat.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Blin
Posts in topic: 8
Berichten: 1358
Lid geworden op: 21 nov 2014, 10:17

Bericht door Blin » 06 okt 2015, 09:19

Maakt mij niet uit

tegen wie jullie het hebben
er is maar éen object
een vriendelijke vijand
mijn matennaaier

woordenwisseling is saai
bij totale balans annihileert de snaar
en zij zal zich elders voortzetten
hopend op een scheve hoek
eentje van katoen
een knock out or in

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 23
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 06 okt 2015, 14:41

Memeticae
Het gaat me in dat: je moet je leven veranderen, vooral om dat moeten.
Het is een slechte vertaling uit het Duits.

Het gaat om de laatste zin van een gedicht 'Du mußt dein Leben ändern'.

Het zit tussen het meer vrijblijvende 'zou moeten' en een sterk appel dat de vrijheid respecteert in.
https://de.wikipedia.org/wiki/Archa%C3% ... so_Apollos

Sloterdijk begint vaak een boek van uit literatuur of andere kunst.
In dit boek met dit gedicht.

Vandaar ..

Om nou gelijk te struikelen over het woord moet? Moet dat nou?
Daar struikel ik dan weer over.
Liggen we allebei.
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 15
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 08 okt 2015, 03:11

Ja. Dat moet. Blijkbaar.

Allebei op onze giechel.

Want nu pas begrijp ik wat er bedoeld wordt.
Misinterpretatie dus.

Dus, als jij struikelt over mijn woorden ... zou je je de interpretatie wel eens af kunnen vragen.

Laat me anders beginnen: Als ik zie dat jij struikelt, zal ik je een hand toesteken en help je op te staan.

Hoe doe jij dat?
Door te zeggen dat je hulp nodig hebt om op te staan?

Integendeel, jij zegt: je ligt op de grond omdat je te hoog gevlogen hebt en niks weet.

Zie je het verschil?

HM

Goed.

Pak mijn idee, en vlieg mee.

Ik ben dan meer als mijn moeder, ik probeer pedagoog te zijn.

Het komt nu op me over dat jij denkt dat als ik op de grond lig ik jou probeerde te laten struikelen.


Heb ik deze paraplu van weerzin dan werkelijk over mezelf heen gevouwen?

Nee, dat is onmogelijk. De waarheid moet in het midden liggen.

Wij hebben elkaar laten struikelen en bevinden ons op dezefde hoogte.
Het is immers Newton die zwaartekracht heeft uitgevonden. Daarvoor bestond ze niet. Echt niet! Ik zou dat zo graag eens willen kunnen bewijzen, daarom ga ik ook wiskunde bestuderen, komend jaar.

Ik wil wel eens weten hoeveel waarheid er schuilt in: ken uw vijand.
Vrienden heb ik al.

Die vliegen al mee.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 15
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 08 okt 2015, 03:22

Jij mag bepalen hoe hoog we kunnen, zodat het nog veilig is.
(Gaan we er stiekem toch een stukkie overheen. Om jou jouw angst te laten zien)

Als je begrijpt wat ik bedoel.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Blin
Posts in topic: 8
Berichten: 1358
Lid geworden op: 21 nov 2014, 10:17

Bericht door Blin » 08 okt 2015, 16:56

Regelmatig doorbreek ik mijn regelmaat,
het overkomt me tamelijk vaak met de nadruk op overkomt in principalen.
Misschien komt het wel voort uit het doorbreken van routine,
bevrijde vaste gewoontes die zich los willen rukken.
Mijn vaste gewoontes zijn nuttig voor het scheppingsproces van nieuwe regelmaat. Gewassen riten.

Opstaan, wassen, vuur aanmaken, korstjes voor de vogels, nieuwe riten bedenken, opstaan, wassen, vuur aanmaken, korstjes voor de vogels, nieuwe riten bedenken, opstaan, wassen....

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 15
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 24 okt 2015, 02:15

Hallo?

yopi?

Lig ik nou plat of jij?
Hoe dan ook: reik een hand?
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Blin
Posts in topic: 8
Berichten: 1358
Lid geworden op: 21 nov 2014, 10:17

Bericht door Blin » 24 okt 2015, 06:16

Tja waar is Yopi, ons orakel?

Ik had eigenlijk niet veel te zeggen, bovenstaande is niet echt zinnig, sterker nog het slaat helemaal nergens op maar ik had even zin om niet te ritsen.

Ik heb vaker zin om iets niet te doen dan om iets wel te doen.

Niet ritsen, heerlijk!

Gaat er ook niets dicht.

Of je komt niet van de weg af, als er niet geritst wordt op de weg blijft iedereen op zijn eigen baan en dat levert weer veel minder verkeersslachtoffers op. Ik begrijp dat toch niet, waarom zou je op een andere baan willen, meestal is die nieuwe baan weer gelijk aan de oude.

Het is net als bij de kassa bij de AH . Wissel je van kassa omdat de rij niet vlotten wil, dan vlot hij zodra jij de andere baan hebt genoemen dus uiteindelijk schiet alleen een ander er iets mee op, en heb je jezelf te pakken.

Ik geloof zo waar dat ik zelf aan het orakelen ben.

Blin
Posts in topic: 8
Berichten: 1358
Lid geworden op: 21 nov 2014, 10:17

Bericht door Blin » 24 okt 2015, 06:16

Tja waar is Yopi, ons orakel?

Ik had eigenlijk niet veel te zeggen, bovenstaande is niet echt zinnig, sterker nog het slaat helemaal nergens op maar ik had even zin om niet te ritsen.

Ik heb vaker zin om iets niet te doen dan om iets wel te doen.

Niet ritsen, heerlijk!

Gaat er ook niets dicht.

Of je komt niet van de weg af, als er niet geritst wordt op de weg blijft iedereen op zijn eigen baan en dat levert weer veel minder verkeersslachtoffers op. Ik begrijp dat toch niet, waarom zou je op een andere baan willen, meestal is die nieuwe baan weer gelijk aan de oude.

Het is net als bij de kassa bij de AH . Wissel je van kassa omdat de rij niet vlotten wil, dan vlot hij zodra jij de andere baan hebt genoemen dus uiteindelijk schiet alleen een ander er iets mee op, en heb je jezelf te pakken.

Ik geloof zo waar dat ik zelf aan het orakelen ben.

Blin
Posts in topic: 8
Berichten: 1358
Lid geworden op: 21 nov 2014, 10:17

Bericht door Blin » 24 okt 2015, 06:17

het zal me me reet roesten al die internal errors.

Blin
Posts in topic: 8
Berichten: 1358
Lid geworden op: 21 nov 2014, 10:17

Bericht door Blin » 24 okt 2015, 06:20

Waar is Renzo trouwens als je hem begroeten wilt.

Mensen zijn vaak niet daar waar ze horen te zijn. Ikzelf hoor nu ergens in een b&b te runnen in een ander land. Een ander land, prima hoor maar ik verdom het om andermans bed op te gaan maken.

Ieder moet zijn eigen bedje maar spreiden waar hij in terecht wilkomen.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 15
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 24 okt 2015, 07:05

Amen. En welterusten, mijn lieve kind.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Tino
Posts in topic: 1
Berichten: 484
Lid geworden op: 14 okt 2015, 14:58
Contacteer:

Bericht door Tino » 24 okt 2015, 13:33

yopi schreef: Elk gevoel klopt. Gewoon.. Ik voel het toch ..

Ze hebben gelijk. Slaap lekker ..
Een wending in de discussie wellicht, maar ik sluit mij aan bij bovenstaande quote. Heb er veel over nagedacht. Ik voel dus ik besta. Ik voel angst. Angst is gerelateerd aan ik en bestaat dus. Wie kan mij overtuigen dat mijn angst op het moment van voelen, waarnemen niet bestaat? Niemand lijkt mij. Een ander verhaal is of de angst in relatie met datgene dat de angst veroorzaakt in verhouding staat. m.a.w. is de angst terecht. Dit afgezien van het losmakende feit dat er angstige gevoelens zijn.
Dit is volmaakt, Dat is volmaakt.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten