Philosophers

Heb je een film gezien die je ons niet wil onthouden, vertel erover!
Plaats reactie
neus

Philosophers

Bericht door neus » 19 okt 2014, 14:05

Een afsluitend gedachten-experiment aan het einde van de lessenserie, tegen de achtegrond van een apocalyps moeten mensen hun ratio gebruiken om te kiezen wie er wel of niet de schuilkelder in mag en kan zorgen dat de mensheid overleeft.

Filosofie in bewegende beelden, wie had gedacht dat dit mogelijk was. Een loffelijke poging.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 2
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 19 okt 2014, 16:43

Arthur Koestler heeft eens een roman geschreven, die heette (dacht ik) de Call Girls. Wetenschappers van de meest uiteenlopende disciplines komen bij elkaar om een wereldcrisis te bezweren. Het loopt uit op vijandigheden tussen de disciplines. Toeval is in dit geval geen optie. En door alle reducties ten opzichte van de olifant waar iedereen maar een stukje van ziet eindigt het knap beroerd.

Je had dat trouwens bij het topic paradoxen best op kunnen voeren om die paradox wat rijker te illustreren.. (Tis maar een suggestie voor je schrijfstijl).

Misschien herinner je je nog Memeticae die het had over 'moeten betalen per woord' voor je publicaties. Jij kwam er goedkoop af. Maar die arme Memeticae was duur uit.

neus

Bericht door neus » 19 okt 2014, 16:52

Ik had de film toen nog maar net begonnen. Mijn filoosofische conclusie was vooruit gesneld en opgeschreven. De film eindigt in een sprookje, maar met een gedachten-experiment mag dat natuurlijk ook. Rationeel en pragmatisch en doelgericht een mensheid redden die eerst zichzelf het leven onmogelijk maakt in een atoomoorlog lijkt weer paradoxaal, je kunt slechts een herhaling krijgen op een ander moment.

Het is mijn persoonlijke focus, die altijd heel scherp is, die het mij onmogelijk maakt over te gaan tot allerlei uitwijdingen.

Ik kan me voorstellen dat het dan ook wel wat te puntig kan worden, liever met een bot mes wat smeren dan gaatjes prikken.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 2
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 19 okt 2014, 17:02

Ik spreek het goed. Maar het helpt wel voor anderen om te reageren.
Ik ben nu eenmaal voor een soort hoffelijke omgangsvormen omdat de autoriteit waarom je iets zegt niet altijd even duidelijk is. Dat heb je met zelf betrokken mensen zoals jij. (Waarmee ik niet zeg dat je niet betrokken bent bij de rest van de wereld). Het moet als het ware niet te autistisch worden.
Dat is dodelijk voor de dialoog.

neus

Bericht door neus » 19 okt 2014, 17:07

Point taken.

Het weinige besef dat ik echter nog heb van dat ik goed bezig zou zijn, is verbonden met mijn kort verdichte puntsels. Als ik mijzelf moet herhalen weet ik dat ik iets niet goed gedaan heb. Dan heeft de opbouw toch ontbroken blijkbaar, maar ik verbeeld me niet dat ik iets op te bouwen heb...

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 5
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 19 okt 2014, 19:29

Je zit met je hoofd voor de lens, zodat anderen het brandpunt niet kunnen zien, maar slechts wazige "focus".

Jouw focus is misschien loepzuiver, maar als we de bouwsels/fundamenten niet kennen ... of moeten we daar zelf achter komen? Dat mag ook. Dat is dichterskunst, denk ik.

Misschien bedoelt yopi dat je schrijfsels soms niet van gedichten onderscheidbaar lijken te schijnen?
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

neus

Bericht door neus » 19 okt 2014, 19:43

Hmpfff, ik denk dat het punt is dat ik grotendeels onbegrijpelijk ben, maar dat jullie mij het voordeel van de twijfel gunnen als het gaat om mogelijk dieper liggende waarheden...en nu worden jullie ongedurig wanneer daar nu eindelijk echt eens iets van gaat blijken.

Ik denk van mezelf dat ik al hele woorden spreek, zoals altijd is mijn perceptie van mezelf ongelijk aan de perceptie van anderen over mijzelf.

neus

Bericht door neus » 19 okt 2014, 20:11

Ik denk dat ik aanhou:

als je het toevallig begrijpt is dat mooi meegenomen, als je er niets van begrijpt dan moet je er zelf maar achterkomen.

Ik waan mijzelf belangrijk genoeg om ideeen te hebben die de moeite waard zijn. Als het alleen maar lijkt alsof ik pretenties heb maar niet zozeer die waardevolle ideeen, dan moeten we maar besluiten even het hoofd te schudden en wat anders gaan doen. Ik voelde nog wel wat voor een samenkomst, heb de uitnodiging van memeticae aan yopi doorgegeven, maar als dit werkelijk het beeld is dat van mij bestaat, dan acht ik samenkomen ook zinloos. Jezus ik heb een pik waarop getrapt kan worden, blijkbaar...

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 5
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 19 okt 2014, 20:57

Nee. Niet pikgetrapt: ontmaskerd.

Als iemand met diepe gedachten, waarheden.
Die ze niet gelijk wil prijsgeven, niet voor wil kauwen. Leraar wil zijn?

"Eerst zelf denken, dan hebben we het er nog eens over, mocht dat dan nog nodig zijn".

Hah! Als men niet beter zou weten, kon je boeddha zijn!

Maar helaas is Boeddha dood en bestaat de wereld slechts uit Goeroes.
Bah! Wat een rotwereld!

En dat schijnt dan iets te zijn om boos over te kunnen worden?

Dat is niet erg, eh ... "Boeddha", of "Zen". Misschien wel een beetje Goeroe?

Pfff, wordt niet boos is -althans mijn- (nieuwe) (het) devies.

Van Goeroes kun je leren, immers. En dat is dan weer: "Zen".
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

neus

Bericht door neus » 19 okt 2014, 21:11

Ontmaskerd?

Ik wil ze de kost niet geven die zichzelf van buitengewoon belang vinden, en de ander vooral lastig als die dat ook vindt. Met dat leraar-spelen gedoe erken je dat. ik wil het niet erkennen. Ik wil er liever om lachen. Het is al erg genoeg dat ik inderdaad denk van buitengewoon belang te zijn. In plaats van het op grootse manier wereldkundig te maken, zit ik liever op een obscure plek van het web, met een paar verdwaalden te praten. Misschien zie ik dat wel als bevestiging van mijn grootsheid, een enorm zelfmedelijden. De realiteit is natuurlijk dat ik qua karakter en intelligentie heb gefaald om erkenning te vinden als denker. Mijn vrouw zou zeggen: Je hebt er ook niet echt de moeite voor gedaan, nee dat klopt. Ik ben vooral lui.

En dan gewoon morgenochtend kwart voor zeven op en aan het werk.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 5
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 19 okt 2014, 21:21

neus schreef:Ontmaskerd?

Ik wil ze de kost niet geven die zichzelf van buitengewoon belang vinden, en de ander vooral lastig als die dat ook vindt. Met dat leraar-spelen gedoe erken je dat. ik wil het niet erkennen. Ik wil er liever om lachen. Het is al erg genoeg dat ik inderdaad denk van buitengewoon belang te zijn. In plaats van het op grootse manier wereldkundig te maken, zit ik liever op een obscure plek van het web, met een paar verdwaalden te praten. Misschien zie ik dat wel als bevestiging van mijn grootsheid, een enorm zelfmedelijden. De realiteit is natuurlijk dat ik qua karakter en intelligentie heb gefaald om erkenning te vinden als denker. Mijn vrouw zou zeggen: Je hebt er ook niet echt de moeite voor gedaan, nee dat klopt. Ik ben vooral lui.

En dan gewoon morgenochtend kwart voor zeven op en aan het werk.
Maar wel altijd te laat verschijnen.

Amen.

Afbeelding
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

neus

Bericht door neus » 19 okt 2014, 21:24

Dat is nou juist het rare, ik toon op mijn werk 200% inzet, wat geen enkele zin heeft op wat complimenten na, want ze gaan gewoon reorganiseren en met functies schuiven en mijn baan op de tocht zetten.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 5
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 19 okt 2014, 21:56

Mijn vader leeft volgens: "Wie goed doet, goed ontmoet."
Mijn moeder zegt: "Ondank, is 's werelds loon."

Beiden zijn nu 65 geweest, gepensioneerd en gelukkig met hun leven.

Mijn vader, na talloze tegenvallers, mijn moeder, na talloze lofbetuigingen, hebben nog steeds hun geloof niet verloren.

We zijn allemaal de kinderen van onze ouders. En zij weer die van hun, de schuldige is moeilijk aan te wijzen.

Dat is mijn verhaal.

Jammer te horen dat jou inzet ondergewaardeerd wordt.
Hoop dat je er niet cynisch van wordt.

En misschien nu inziet dat je je beter 200% op je thuis-situatie had kunnen concentreren dan op je werk.
Maar ja, dan had je vrouw je weer verlaten.

Het is een rotwereld, leer ermee leven, of er gelukkig mee te zijn.
Dan issie zo rot niet meer.

"De wereld is niet gelukkig, maar gelukkig is er de wereld."

Zoiets, dan, of zo ... Als je begrijpt wat ik bedoel.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

neus

Bericht door neus » 19 okt 2014, 22:02

Voor mij is het heel eenvoudig, als ze me geld geven toon ik inzet, als het vrijblijvend is doe ik waar ik zin in heb. Sommigen hebben het dan in plaats van salaris over maandelijkse belediging, maar alles is beter dan niets en zo slecht verdien ik nou ook weer niet...Dat je ergens anders meer zou kunnen krijgen, of het beter zou kunnen hebben, daar haal ik mijn schouder voor op. Het gras lijkt groener aan de andere kant, ook als dat natuurlijk daadwerkelijk zo is. Ik leef nu en hier en niet straks en daar, hoe het dan precies verloopt, vertrouwen is zinloos, wantrouwen net zo, toeval regeert. God heeft toeval als beste middel uitverkozen op in zoverre rechtvaardig te zijn door geen schuld aan iets te hebben.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 5
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 19 okt 2014, 23:25

neus schreef: God heeft toeval als beste middel uitverkozen op in zoverre rechtvaardig te zijn door geen schuld aan iets te hebben.
Oew ... Bah ... Gètsie!

Wat een nare gedachte.

Bij wie of wat ligt de schuld dan wel, de God van het Toeval?

Welke schuld eigenlijk?

Wie heeft de Philosofer's Stone geschapen?

Dezelfde figuur die Pendragon opvolgde? Het zwaard uit de steen trok?

Nee. De schuld ligt bij jezelf. Het is de kunst jezelf te kennen en te vergeven, zonder ego- altru- of narcist te worden.

Communicatie, is het verschil tussen dieren en mensen. Maar zolang we elkaar niet begrijpen, zijn we niets beter.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten