Dan had ik een mooie historische verklaring gegeven voor het narcistische tijdperk waarin wij nu leven.
Maar ik heb er toch maar van af gezien. Het risico van originaliteit was me net iets te groot. Het gevaar loerde dat u dan iets zou lezen wat u nog niet wist, of nog erger: dat het u – godbetert – aan het denken had gezet. Of, nóg erger: dat u het oneens met mij was geweest. En dat is, laten we eerlijk zijn, uitdrukkelijk niet de bedoeling.
Zo werkt de narcismemachine : Rob Wijnberg (de Correspondent
Zo werkt de narcismemachine : Rob Wijnberg (de Correspondent
https://decorrespondent.nl/1012/Zo-werk ... 6-b48948dd
HM
Op het gevaar af mezelf te citeren. (helaas werken citaten in citaten niet, de eerste opmerking was van yopi)
Dat kan ook niet anders, "ik", is de ware narcist. En "ik" besta pas bij de gratie van mezelf, pas dan zullen anderen dat beamen.
Op het gevaar af mezelf te citeren. (helaas werken citaten in citaten niet, de eerste opmerking was van yopi)
Rob Wijnberg is geen narcist, hij is een nep-narcist die niet weet hoe de machine werkt. Hij verwart het met "I-isme". Hij is een bedekt exhibitionist.memeticae schreef:De angst om voor narcist te worden versleten?yopi schreef:Wat is de oorsprong van de neiging het ik af te doen?
De echte narcist heeft de juiste balans van ego- en altruïsme gevonden. Cijfert zichzelf weg omdat hij geen meerdere duldt.
Geen groter narcist dan de ware narcist.
Is het ego niet helemaal in tegenwoordig? I-dit, I-dat, I-zus, I-zo.
Facebook -> vind ik leuk.
Of neigt dat naar exhibitionisme? Kijk eens hoe leuk ik ben.
Of de in zichzelf teruggetrokken figuren die zich met oordopjes op door het (sociale) verkeer verplaatsen.
Nep-Narcisten! Allemaal!
;)
Dat kan ook niet anders, "ik", is de ware narcist. En "ik" besta pas bij de gratie van mezelf, pas dan zullen anderen dat beamen.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.
Egoïst genoeg om aan zichzelf te denken en altruïst genoeg zodat andere mensen hem als beste zien.Leonardo schreef:Dat zie ik niet zo hoor... :?memeticae schreef:De echte narcist heeft de juiste balans van ego- en altruïsme gevonden.
Hoe doe je dat? Door jezelf weg te cijferen, te denken dat jij het beste bent en geen betere te dulden. Dat is de ware narcist.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.