V for Vendetta

Heb je een film gezien die je ons niet wil onthouden, vertel erover!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mtheman
Posts in topic: 5
Berichten: 1095
Lid geworden op: 10 dec 2007, 14:29
Contacteer:

V for Vendetta

Bericht door Mtheman » 29 jan 2014, 20:53

Remember, remember the fifth of November.
Ik zal het proberen te onthouden, 1984 Orwell achtige taferelen en V zal ons redden...:
Remember, remember the 5th of November.

Ik ga natuurlijk veel te kort door de bocht maar ben benieuwd wat anderen van deze film vinden.
"What is essential is invisible for the eye, it's only with the heart that you can see rightly"
Scooter - Weekend
Het belangrijkste aan leven?
Is het leven zelf.


Van discussiëren kan je leren de mening van een ander te respecteren.

Gebruikersavatar
Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 3
Berichten: 3278
Lid geworden op: 14 sep 2005, 15:51
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 30 jan 2014, 02:22

Zeer gave film hoewel die op een bepaalde manier toch net niet af voelde. Kan dat niet echt omschrijven. Misschien komt het wel omdat er maar 2 (of eigenlijk 3) hoofdpersonen in de film zijn.

Lo daarvan zit er heel veel interessant materiaal in deze film. De verwijzing naar Guy Falkes is bijvoorbeeld al een google onderzoekje waard ;)
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

Annemar
Posts in topic: 2
Berichten: 25
Lid geworden op: 10 mar 2014, 21:31
Contacteer:

Bericht door Annemar » 10 mar 2014, 23:40

Oorspronkelijk was dit een strip, de schrijver (Alan Moore) distantieerde zich van de film.

Gebruikersavatar
Mtheman
Posts in topic: 5
Berichten: 1095
Lid geworden op: 10 dec 2007, 14:29
Contacteer:

Bericht door Mtheman » 12 mar 2014, 13:41

Dat de schrijver zich distantieert van een film is totaal zijn eigen verantwoording en een zaak die aan hem is. Het zegt misschien ook veel over een schrijver. Bij Alan Moore is het zo dat hij zich van alle verfilmingen van comics van zijn hand distantieerde.

Ik moet ook zeggen ik vind boeken en films sowieso twee totaal verschillende dingen.
Een film is voornamelijk visueel gericht anders dan bij een boek waar de imaginatie veel meer een rol speelt. Bij comics (beeldverhaal) is dat anders en lijkt het meer op film. Film heeft dan wel als voordeel dat het bewegingen vastlegt wat in een comic lastiger is om te laten zien, het is statischer. Maar ook daar ben ik van mening dat het verschil tussen comic en film zo groot is dat je los van de inhoud het niet met elkaar kan vergelijken.

Het zegt mij dan ook niet zo veel als een schrijver zich distantieert van een verfilming.
"What is essential is invisible for the eye, it's only with the heart that you can see rightly"
Scooter - Weekend
Het belangrijkste aan leven?
Is het leven zelf.


Van discussiëren kan je leren de mening van een ander te respecteren.

Annemar
Posts in topic: 2
Berichten: 25
Lid geworden op: 10 mar 2014, 21:31
Contacteer:

Bericht door Annemar » 12 mar 2014, 15:23

Ik vond de film goed, heb de strip niet gelezen.

Alan Moore wilde ik graag noemen omdat hij tenslotte de geestelijke vader is van V. for Vendetta, mijns inziens komt hem de meeste eer toe.

V

Bericht door V » 14 mar 2014, 15:32

Als ik het goed begrijp ben ik dood, maar zijn er nu een heleboel zoals ik.

Gebruikersavatar
Mtheman
Posts in topic: 5
Berichten: 1095
Lid geworden op: 10 dec 2007, 14:29
Contacteer:

Bericht door Mtheman » 16 mar 2014, 21:31

Hoezo V?
"What is essential is invisible for the eye, it's only with the heart that you can see rightly"
Scooter - Weekend
Het belangrijkste aan leven?
Is het leven zelf.


Van discussiëren kan je leren de mening van een ander te respecteren.

V

Bericht door V » 16 mar 2014, 22:57

Dat is het filmplot. Ik heb me V genoemd naar die persoon in de film, niet dat we in die realiteit leven van fascistoïde overheersing en dat terrorisme nodig is, maar V maakt een heel belangrijke opmerking tegenover Evey als ze ontdekt dat sterven minder erg is dan je morele vrijheid opgeven.

Ik denk wel dat er in een kapitalistische maatschappij genoeg mensen zijn die hun morele vrijheid opgeven om in weelde te kunnen baden.

Gebruikersavatar
Mtheman
Posts in topic: 5
Berichten: 1095
Lid geworden op: 10 dec 2007, 14:29
Contacteer:

Bericht door Mtheman » 16 mar 2014, 23:46

Mja de referentie naar de film snapte ik op zicch wel, maar niet per se of ik het letterlijk moest nemen, zeker omdat het eerste niet kan, ten tweede zou jij dan een van die velen zijn zoals V (van de film) en ten derde ik me twijfels heb daarover, omdat jij zoals jezelf zegt dat er genoeg mensen zijn die hun morele vrijheid opgeven om in weelde te kunnen baden (of daar naar streven).
"What is essential is invisible for the eye, it's only with the heart that you can see rightly"
Scooter - Weekend
Het belangrijkste aan leven?
Is het leven zelf.


Van discussiëren kan je leren de mening van een ander te respecteren.

Gebruikersavatar
Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 3
Berichten: 3278
Lid geworden op: 14 sep 2005, 15:51
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 18 mar 2014, 15:25

V schreef:[..]

Ik denk wel dat er in een kapitalistische maatschappij genoeg mensen zijn die hun morele vrijheid opgeven om in weelde te kunnen baden.
Dit doet me denken aan een uitspraak van de Dalai Lama (die dit jaar weer in Nederland is trouwens)
The Dalai Lama, when asked what surprised him most about humanity, he said:

“Man.
Because he sacrifices his health in order to make money. Then he sacrifices money to recuperate his health. And then he is so anxious about the future that he does not enjoy the present; the result being that he does not live in the present or the future; he lives as if he is never going to die, and then dies having never really lived.”
bron
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

Gebruikersavatar
Mtheman
Posts in topic: 5
Berichten: 1095
Lid geworden op: 10 dec 2007, 14:29
Contacteer:

Bericht door Mtheman » 19 mar 2014, 23:41

Hmm dat laatste komt op mij nogal paradoxaal over. Dat komt dat wanneer ik mij bedenk dat de mens leeft alsof hij nooit doodgaat het principe van carpe diem (yolo) hanteert m.a.w. een nogal hedonistisch leven er op nahoudt, als dit is wat de Dalai Lama bedoelt dan snap ik zijn vervolg zin niet, 'dat hij nooit echt geleefd heeft' ik neem aan dat de mensen die zo'n levensstijl er op nahouden juist besef hebben van hun mortaliteit en derhalve die levensvisie hebben anderszins als de Dalai Lama bedoelt dat dat geen leven is, is er sprake van verschil in inhoud over wat een leven is. Al kan ik me indenken dat de Dalai Lama een spiiritueel vrij mens als ultiem leven zien. Dus het kan best zijn dat er culturele levensbeschouwelijke veschillen zijn die dit geheel tot een complex paradoxaal verhaal in mijn ogen maakt. Waarbij ik wil benadrukken dat de interpretatie van wat een (goed) leven behelst van verschillende betekenis kan zijn afhankelijk welke visie je hebt t.a.v. het leven.
Tenzij ik in eerste instantie al niet goed begrijp met wat de Dalai Lama bedoelt met de mens leeft alsof hij nooit doodgaat. Wellicht dat het tweede gedeelte dan wel meer logisch op mij overkomt, maar goed vooralsnog ga ik er van uit dat ik met mijn eerste gedachtegang wel aardig in de buurt kom met wat de Dalai Lama bedoelt.
"What is essential is invisible for the eye, it's only with the heart that you can see rightly"
Scooter - Weekend
Het belangrijkste aan leven?
Is het leven zelf.


Van discussiëren kan je leren de mening van een ander te respecteren.

Gebruikersavatar
Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 3
Berichten: 3278
Lid geworden op: 14 sep 2005, 15:51
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 08 apr 2014, 15:02

Mtheman schreef:Hmm dat laatste komt op mij nogal paradoxaal over. Dat komt dat wanneer ik mij bedenk dat de mens leeft alsof hij nooit doodgaat het principe van carpe diem (yolo) hanteert m.a.w. een nogal hedonistisch leven er op nahoudt, als dit is wat de Dalai Lama bedoelt dan snap ik zijn vervolg zin niet, 'dat hij nooit echt geleefd heeft' ik neem aan dat de mensen die zo'n levensstijl er op nahouden juist besef hebben van hun mortaliteit en derhalve die levensvisie hebben anderszins als de Dalai Lama bedoelt dat dat geen leven is, is er sprake van verschil in inhoud over wat een leven is. Al kan ik me indenken dat de Dalai Lama een spiiritueel vrij mens als ultiem leven zien. Dus het kan best zijn dat er culturele levensbeschouwelijke veschillen zijn die dit geheel tot een complex paradoxaal verhaal in mijn ogen maakt. Waarbij ik wil benadrukken dat de interpretatie van wat een (goed) leven behelst van verschillende betekenis kan zijn afhankelijk welke visie je hebt t.a.v. het leven.
Tenzij ik in eerste instantie al niet goed begrijp met wat de Dalai Lama bedoelt met de mens leeft alsof hij nooit doodgaat. Wellicht dat het tweede gedeelte dan wel meer logisch op mij overkomt, maar goed vooralsnog ga ik er van uit dat ik met mijn eerste gedachtegang wel aardig in de buurt kom met wat de Dalai Lama bedoelt.
Voor mij zegt hij hier heel simpel dat we onze gezondheid opofferen om geld te verdienen. Daarmee wordt de toekomst (meer geld) belangrijker dan het huidige moment en dat leidt weer tot allerlei ziektes en andere kwalen als stress.

Dus volgens mij zegt de Dalai Lama hier niet zo veel over wat goed/fout is aan onze leefstijl, maar eerder dat geld boven gezondheid plaatsen ongezond is :)
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten