The Matrix (trilogy) - wat zit er achter?

Heb je een film gezien die je ons niet wil onthouden, vertel erover!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 4
Berichten: 3278
Lid geworden op: 14 sep 2005, 15:51
Contacteer:

The Matrix (trilogy) - wat zit er achter?

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 09 mar 2011, 23:02

Wie kent de films niet? De rode en blauwe pil, de echte wereld achter de facade die Matrix heet.

Het interessante van de film zijn de ideeën die door het verhaal heen aan de kijker worden verteld. In hoeverre is er een link te maken naar onze wereld, onze werkelijkheid?

Ik heb hier al vaak bij stilgestaan en soms dacht ik het ook echt te weten. Maar dat weten hield vaak in dat ik in andere werken/ideeën/films/boeken iets las waarin ik elementen herkende die ook in bv. the Matrix aan bod kwamen. Maar deze elementen hadden voor mij net zo goed uit Waking Life kunnen komen.

Wat maakt het idee achter de Matrix zo interessant? Allereerst is er voor mij een duidelijke link naar het boeddhisme, dat de wereld uiteindelijk als illusie ziet - maya. In het boeddhisme is er slechts 1 ware natuur en dat is de boeddhanatuur. Heet de hoofdpersoon daarom - als anagram van the one - Neo?

Zo kort wat over the Matrix. Ik ga er vanuit dat de meesten van jullie de film wel hebben gezien. Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat jullie er allemaal achter zien?

Ik zal zelf beginnen met een voorbeeld uit de film:
Er is de scene in deel 3 - dacht ik - met The Architect, de bouwer van de Matrix. Die vertelt Neo dat er meerdere Neo's voor hem zijn geweest, allen met hetzelfde doel - alleen lijkt de Neo die wij leren kennen hier meer van op de hoogte dan de andere Neo's voor hem. Wat is het interessante aan dit geheel vraag ik mij af. Is dit een verwijzing naar profeten die te allen tijde gebruikt worden en vervangbaar zijn? Of waar wijst die vervangbaarheid op?

Wellicht een interessante link (heb em via google gevonden, nog niet gelezen en hij is volgens mij vanuit een atheistisch perspectief geschreven:
http://atheism.about.com/library/FAQs/r ... matrix.htm

Ik zal nog even zoeken, ik ben ooit een gave site tegengekomen met essays ed over waar de filosofie van de Matrix vandaan komt..
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

Gebruikersavatar
Civilis
Posts in topic: 12
Berichten: 685
Lid geworden op: 29 jan 2010, 02:58
Contacteer:

Bericht door Civilis » 10 mar 2011, 16:46

Ik denk dat de film vooral slim inspeelt op het gevoel 'dat er iets niet klopt'. Dat gevoel is wijdverspreid, en met zo'n verhaal kan iedereen er in lezen wat in zijn straatje past.Ik betwijfel of de makers zoveel bedoelingen hadden als er aan toegeschreven worden.

Zo algemeen zie ik hem ook: Er is geen manier om te controleren hoe dicht perceptie en werkelijkheid bij elkaar liggen.
De blauwe en rode pillen vind ik heel mooi. Hoeveel mensen wíllen het eigenlijk weten als hun werkelijkheid een leugen blijkt? Het is een verassend moeilijke vraag om voor jezelf te beantwoorden..
Zoals elders gezegd vind ik het ook mooi hoe de mens moeiteloos met een parasitaire levensvorm gelijk wordt gesteld. Interessant is natuurlijk wel dat de machines ook parasiteren.. Is dat dan de enige manier voor een 'hogere' levensvorm?

Ik hoop dat ie snel weer op tv komt, dan kan ik er wat dieper op ingaan (Misschien download ik hem wel een keer). Ik had deel 1&2 ooit op videoband, maar die zijn door de vooruitgang tot afval gedegradeerd :-(

Over je voorbeeld:
Ik denk dat de vervangbaarheid aangeeft dat Neo niet een uitzonderlijke held is, maar deel van een menselijk afweersysteem. Ofterwijl dat hij voor de hele mensheid staat; een zijde die iedereen heeft..
'Power to the one who doesn't want it!' Clawfinger

Gebruikersavatar
Sardonic
Posts in topic: 4
Berichten: 214
Lid geworden op: 17 nov 2004, 13:40
Contacteer:

Bericht door Sardonic » 26 mar 2011, 14:24

Voor mij gaat The Matrix over systemen.

Zo hebben we bijvoorbeeld een systeem waar we de bloedtoevoer naar onze armen en benen nagenoeg stilzetten om te overleven, wat er uiteindelijk toe kan lijden dat je armen en benen afsterven, en tja, wat heeft 't dan nog voor zin dat je in leven bent.

Zo zit de Matrix ook vol met systemen die zichzelf lijken te ondermijnen.

En sinds ik met DeelPersoonlijkheden in aanraking ben gekomen, begin ik ook de innerlijke systemen van het menselijk wezen te begrijpen. Zo hebben wij ook allemaal onze eigen interne Neo.
Mijn Neo is behoorlijk onzeker en gelooft het ergens ook allemaal niet. Ze zeggen wel "ga in je kracht staan", maar als ik dat doe noemen ze me ineens agressief, dominant, overheersend, manipulatief, arrogant en noem maar op.

Waar The Matrix in mijn ogen enigszins faalt is dat uiteindelijk hebben deze mensen dan de illusie doorbroken, en wat gaan ze doen ... ze bouwen gewoon weer een nieuwe illusie voor zichzelf: Zion :wall:
(of misschien was dat juist wel de bedoeling)

Gebruikersavatar
Civilis
Posts in topic: 12
Berichten: 685
Lid geworden op: 29 jan 2010, 02:58
Contacteer:

Bericht door Civilis » 11 jun 2011, 19:57

Vandaag op Veronica deel1&2. Ik weet nog niet of ik kijk
'Power to the one who doesn't want it!' Clawfinger

Gebruikersavatar
Civilis
Posts in topic: 12
Berichten: 685
Lid geworden op: 29 jan 2010, 02:58
Contacteer:

Bericht door Civilis » 11 jun 2011, 20:53

Neo is net uit de Matrix.
Voor mijn gevoel gaat het tot nu toe over de schijnwerkelijkheid die we in het westen geaccepteerd hebben. Dat je vrij bent, dat democratie en vrije markt de enige manier is, dat mensen zonder gecentraliseerde leiding kippen zonder kop zijn, enz
Dat zal dus wel betekenen dat ze het precies vaag genoeg houden dat iedereen er zijn eigen betekenis aan kan geven. Dat is op zich al bijzonder knap..
'Power to the one who doesn't want it!' Clawfinger

Gebruikersavatar
Civilis
Posts in topic: 12
Berichten: 685
Lid geworden op: 29 jan 2010, 02:58
Contacteer:

Bericht door Civilis » 11 jun 2011, 21:00

De machines lijken mij het kapitalisme. Mensen zijn grondstoffen met als enige doel om de machines/kapitalisme in stand te houden. De machines/kapitalisme (gecreëerd door de mens) zijn ook alleen bezig zichzelf in stand te houden.
Bij Neo zie ik dezelfde moeite om de schijnwerkelijkheid los te laten die ik ook zie bij mensen in het echte leven..
'Power to the one who doesn't want it!' Clawfinger

Gebruikersavatar
Civilis
Posts in topic: 12
Berichten: 685
Lid geworden op: 29 jan 2010, 02:58
Contacteer:

Bericht door Civilis » 11 jun 2011, 21:19

Neo's training lijkt een oproep tot hetzelfde wat Sardonic hier predikt. Naar jezelf luisteren zonder tussenkomst van je ratio. Dat is iets waar ik niet achter sta.
Het lijkt ook een oproep tot revolutie. 'If you're not one of us, you're one of them.' 'Some people are not ready to be freed.' 'The very people we're trying to save are the enemy.' Ik kan een revolutie wel accepteren. Het is de enige manier om dingen te veranderen.
'Power to the one who doesn't want it!' Clawfinger

Gebruikersavatar
Civilis
Posts in topic: 12
Berichten: 685
Lid geworden op: 29 jan 2010, 02:58
Contacteer:

Bericht door Civilis » 11 jun 2011, 21:37

Onderweg naar het orakel wordt nog eens duidelijk gemaakt dat niemand je de waarheid kan vertellen. Je kan alleen de juiste richting gewezen worden. Het orakel zelf heeft eigenlijk dezelfde boodschap
'Power to the one who doesn't want it!' Clawfinger

Gebruikersavatar
Civilis
Posts in topic: 12
Berichten: 685
Lid geworden op: 29 jan 2010, 02:58
Contacteer:

Bericht door Civilis » 11 jun 2011, 22:06

Tijdens de scene waar Morpheus verraden wordt wordt mi duidelijk gemaakt dat je niet van de huidige situatie in één keer naar vrijheid kan gaan. Er is tussendoor leiderschap nodig van een echte leider. Iets wat we al eeuwen niet gezien hebben, tenminste niet aan de macht
'Power to the one who doesn't want it!' Clawfinger

Gebruikersavatar
Civilis
Posts in topic: 12
Berichten: 685
Lid geworden op: 29 jan 2010, 02:58
Contacteer:

Bericht door Civilis » 11 jun 2011, 22:14



'Power to the one who doesn't want it!' Clawfinger

Gebruikersavatar
Civilis
Posts in topic: 12
Berichten: 685
Lid geworden op: 29 jan 2010, 02:58
Contacteer:

Bericht door Civilis » 11 jun 2011, 22:34

En het laatste stuk lijkt me te zeggen dat je pas klaar bent voor verandering als alle twijfel weg is.
'Power to the one who doesn't want it!' Clawfinger

Gebruikersavatar
Sardonic
Posts in topic: 4
Berichten: 214
Lid geworden op: 17 nov 2004, 13:40
Contacteer:

Bericht door Sardonic » 12 jun 2011, 01:33

Leuk hè, die reclames ;)

Gebruikersavatar
Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 4
Berichten: 3278
Lid geworden op: 14 sep 2005, 15:51
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 12 jun 2011, 09:34

Haha.. gisteren ook stukjes gekeken, maar die reclame is idd wel storend...

Maar toch bracht het wel weer het een en ander naar boven, toen ik zo de Matrix weer zat te kijken.

Het interessante is dat de machines een wereld hebben nagebouwd uit de dromen van mensen, 'de meest echte wereld van de mensheid'. Op het hoogtepunt stoppen, zeggen de machines. Maar is deze zin niet onvolledig? zou het niet moeten zijn: 'op het hoogtepunt van de onwetendheid'? Net voordat de mensheid wakker zou worden, stoppen de machines het verhaal. En dan komt Neo. Het is immers makkelijker om 1 persoon (programma) volledig te laten ontwaken, dan alle personen in je droomwereld. Althans, in de logica van de machines gedacht.

Daarnaast zijn je observaties scherp en interessant Civilis. Vooral die van het kapitalisme (en misschien ook wel het consumentisme) is erg treffend. Ik zelf zou nog een stap verder gaan en het zien als zijnde onderdeel van/creatie van een systeem. Zo zie ik dat ook in onze huidige wereld. Hoe kan iets nou werkelijk zijn, als het enkel een onderdeel van een systeem kan en mag zijn? Het echte is toch ook wat je zelf creëert en meemaakt. En niet zo zeer wat je opgedrongen wordt, wil je hier een beetje meedraaien in het systeem..

to be continued.. :)
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

Gebruikersavatar
Sardonic
Posts in topic: 4
Berichten: 214
Lid geworden op: 17 nov 2004, 13:40
Contacteer:

Bericht door Sardonic » 12 jun 2011, 16:21

Ik zie de mens net als een dier verbonden met z'n soort. Zo kan een makaak aan de ene kant van het continent een ontdekking doen en niet lang erna een andere makaak aan de andere kant het precies na doen. Groepsziel noemen ze dat geloof ik.

Zo vormt de mens ook één ziel. Neo is dus niet slechts een individuele keuze, maar zijn hele bestaan is een onderdeel van al onze keuzes. De machines beelden ons onbewuste uit.

Gebruikersavatar
Om
Posts in topic: 2
Berichten: 250
Lid geworden op: 28 feb 2008, 23:44
Contacteer:

Bericht door Om » 13 jun 2011, 20:13

Bij mij komen er een aantal dingen naar boven eigenlijk.

1. Hoe kun je weten wat de werkelijkheid is? Een verkapte variant van: wat is waarheid? Kan je op je zintuigen vertrouwen of juist niet? Dit alles lijkt sterk op de vragen die Descartes zich natuurlijk stelde; Wat is onbetwijfelbare kennis? Hij bestempelde al snel de zintuigen als onbetrouwbaar en ging daarna verder om ook de logica etc buiten spel te zetten. Let maar eens op de volgende quote uit de Animatrix:
"Alexa: I know I' m not dreaming now because I know what its like being in a dream.

Nonaka: So dreaming lets you know that reality exists.

Alexa: No. Just that my mind exists. I don't know about the rest."
[/quote]
Wat ik altijd wel vreemd vond is dat de mensen die "bevrijd" werden/zijn van the Matrix nooit twijfels hadden bij die wereld waarin ze dan terecht waren gekomen. Nog een vorm van controle. Ze lijken aan de ene kant geboren, intuïtieve, sceptici en twijfelaars maar kunnen die knop ook net zo goed weer omzetten. Maar goed..

2. Doet me ook denken aan het gedachten-experiment "de Geluksmachine".
Stel je voor dat je op een machine zou kunnen worden aangesloten die je 100%, perfect, gelukkig zou maken en je zou je er ook niet van bewust zijn dat je bent aangesloten tijdens het aangesloten zijn. Zou je dat willen? Sommigen in de film lijken daar geen problemen mee te hebben, neem bijvoorbeeld de verrader uit het eerste deel, maar de meesten lijken hier niet zo snel vrede mee te hebben. Het lijkt wel alsof ons geluk ook authentiek moet zijn, de vraag wordt daarna of het geluk middels zo'n geluksmachine minder authentiek is, maar goed. Wederom een vraag naar wat werkelijkheid is; een illusie is ook een werkelijkheid toch?

The Matrix levert mij dus wat minder esoterische associaties op maar weer wat meer oproepen tot scepticisme.

Gebruikersavatar
Sardonic
Posts in topic: 4
Berichten: 214
Lid geworden op: 17 nov 2004, 13:40
Contacteer:

Bericht door Sardonic » 14 jun 2011, 11:28

Ik begin steeds duidelijker onderscheidt te kunnen maken tussen wat verstand (mind), geest (spirit) en ziel (soul) willen. Ze hebben allen hun eigen agenda en aan mij de taak om ze allen te verenigen.

Mijn ego wil graag scoren, goede prestaties leveren zodat andere mensen mij zien en ik me daardoor goed voel. Maar af en toe is er een angst en die probeert mij te overtuigen dat ik iets beter niet kan doen en doet dit nogal overtuigend, waardoor ik dus al jaren me aan 't verstoppen ben. Er wordt af en toe wel aan de deur geklopt en met de deur op een kier zie ik dan wel een wit konijn, maar ik besluit vaak toch weer dicht te doen en terug mn holletje in te kruipen, waar 't veiliger lijkt. En dan neemt mn verstand het weer over en die redeneert alles weer goed.

En toch weet ik dat er meer is dan dit. Zo heb ik 't aangedurfd om een aantal keer mn angsten onder ogen te zien, en wat bleek, het was vaak leuker en minder eng als ik van te voren bedacht had. Ik ontdekte allerlei leuke nieuwe dingen, maar ik kwam ook weer een hoop vervelende dingen tegen, althans vervelend omdat dit mij zo geleerd is. En dat is toch wel hoe 't nu vaak gaat: er gaat iets door me heen, ik ga er over denken, categoriseer de dingen en ik kan weer verder. Maar hierdoor ga ik een hoop dingen uit de weg en ben ik niet echt vrij om te doen, gaan of staan wat en waar ik wil.

Hoe maak ik onderscheidt tussen wat IK, ego, of wat dan ook wil?

Tja, das eigenlijk niet zo moeilijk, dat weet ik gewoon. Daar hoef ik niet over na te denken. M'n verstand heeft inmiddels wel begrepen hoe dat zo'n beetje werkt, echt begrijpen doet het 't niet, dat hoeft ook niet, daar is het niet voor gemaakt.

De boeken van Hal en Sidra Stone* hebben we veel duidelijk gemaakt over het ego. Zij vertalen het als deelpersoonlijkheden, ik gooi die allemaal weer op de grote hoop en noem het egodelen, het zijn immers allemaal delen die iets eigens willen (ergo ego ;)) terwijl de kaptein op mijn schip (zoals zij* beschrijven) eigenlijk alleen maar wil zijn. De antroposofen maken hier onderscheidt tussen ego en IK, volgens mij. De guru's die ik nu al een tijdje volg (Tolle, Adyashanti, enz) zeggen het ook: laat 't ego los. En ben! Nu!

En heel af en toe volg ik 't konijntje en kom ik in wondere werelden terecht en lijkt de grote boze wereld ineens zo eng niet meer. Het wordt als een speelweide waar ieder vrij is z'n hart te volgen, z'n passie uit te leven. Heel af en toe...

Gebruikersavatar
Kiro
Posts in topic: 2
Berichten: 465
Lid geworden op: 18 jan 2008, 18:00
Contacteer:

Bericht door Kiro » 11 okt 2011, 18:41

Het is wellicht mosterd na de maaltijd, maar het (als ik het goed heb) valt me op dat hier nergens gerept wordt over 'Simulacra en Simulations' van Baudrillard. Dit pomo-werkje is essentieel om iets van het onderliggend gedachtegoed in de film te begrijpen. Het was een directe inspiratiebron voor de regiseurs. Je kunt het gratis op internet downloaden trouwens.

NB: Zelf heb ik genoemde tekst nog niet helemaal gelezen.
'Onsterfelijk zijn heeft niets om het lijf; met uitzondering van de mens zijn alle schepsels het, want zij weten niet van de dood af.'

Jorge Luis Borges

Gebruikersavatar
Civilis
Posts in topic: 12
Berichten: 685
Lid geworden op: 29 jan 2010, 02:58
Contacteer:

Bericht door Civilis » 11 okt 2011, 23:32

Joh, bedankt voor de tip. Zal ik eens opzoeken.

Heb je een link naar de tekst?
'Power to the one who doesn't want it!' Clawfinger

Gebruikersavatar
Kiro
Posts in topic: 2
Berichten: 465
Lid geworden op: 18 jan 2008, 18:00
Contacteer:

Bericht door Kiro » 11 okt 2011, 23:34

Ik zie dat ik mij op schandelijke wijze schuldig gemaakt heb aan bastaardtaal. De titel van het werk moet natuurlijk geheel in het Engels zijn. :wall: :p
'Onsterfelijk zijn heeft niets om het lijf; met uitzondering van de mens zijn alle schepsels het, want zij weten niet van de dood af.'

Jorge Luis Borges

Gebruikersavatar
Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 4
Berichten: 3278
Lid geworden op: 14 sep 2005, 15:51
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 12 okt 2011, 12:44

Ik heb ooit al eens zo'n site gevonden met allerlei bronnen waar de film uit put, volgens mij heb ik Baudrillard daar ook tussen zien staan. Misschien dat ik dit stuk tekst eens ga opzoeken.. nog hopen boeken in het vooruitzicht namelijk :)

Dit klinkt overigens zeer interessant, kun je zeggen of wat er staat ook klopt Kiro? --> http://englishscholar.com/matrix/matrix.htm

En dat boek van Baudrillard wordt zo wel een stukje duidelijker:
In a chapter of Simulacra and Simulation entitled "Simulacra and Science Fiction", Baudrillard writes:

The imaginary was the alibi of the real in a world dominated by the reality principle. Today, it is the real that has become the alibi of the model, in a world controlled by the principle of simulation. And paradoxically, it is the real that has become our true utopia- but a utopia that is no longer in the realm of the possible, that can only be dreamt as one would dream of a lost object. (122-123)
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

Gebruikersavatar
Om
Posts in topic: 2
Berichten: 250
Lid geworden op: 28 feb 2008, 23:44
Contacteer:

Bericht door Om » 21 okt 2011, 13:55

Had ooit lang geleden dit filmpje gezien dat veel invloeden uiteenzet, aantal prominente filosofen ook in dat filmpje. Aanrader.


Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 1
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 21 okt 2011, 15:13

Dat was een goede tip Om ...

Gebruikersavatar
Civilis
Posts in topic: 12
Berichten: 685
Lid geworden op: 29 jan 2010, 02:58
Contacteer:

Bericht door Civilis » 23 okt 2011, 22:02

Hehe. Iemand vandaag de nieuwe South Park gezien? Was een parodie op the Matrix :greins:
'Power to the one who doesn't want it!' Clawfinger

Gebruikersavatar
Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 4
Berichten: 3278
Lid geworden op: 14 sep 2005, 15:51
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 24 okt 2011, 13:32

Wilde em evt nog gaan kijken. Maar dat gaan we dus nu zeker even doen, nadat ik de docu verder heb afgekeken die Om postte :)
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

Gebruikersavatar
Civilis
Posts in topic: 12
Berichten: 685
Lid geworden op: 29 jan 2010, 02:58
Contacteer:

Bericht door Civilis » 24 okt 2011, 14:26

Borduurt door op de vorige. Spreekt me nogal aan lol
'Power to the one who doesn't want it!' Clawfinger

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten