[edit: modder verwijderd]
Jeroen schreef:Pak een woordenboek beet en lees de betekenis van het woord ontkennen.
ont·ken·nen -kende, h -kend niet erkennen, niet bekennen; loochenen
Dit is dus niet een interpretatie van mij en Arjen, maar dit is hoe het is en dit is hoe het gebruikt behoort te worden.
Als het algemeen gebruik van een woord niet overeenkomt met de beschrijving in woordenboeken (tot voor enkele jaren was de enige woordenboekbeschrijving voor
neuken 'duwen of stoten'), dan betekent dat niet dat die woordenboekbeschrijving is wat iemand met dat woord bedoelt.
Ik denk niet dat we woorden alleen behoren te gebruiken zoals deze omschreven staan in woordenboeken. Woordenboeken zijn ondergeschikt aan taal; zij volgen taalontwikkelingen. Woordenboeken zijn - als zij up-to-date zijn - meestal een geschikt naslagwerk om na te gaan wat waarschijnlijk bedoeld wordt met een woord dat je niet begrijpt. Met de nadruk op waarschijnlijk.
Zo komt de woordenboekbeschrijving van 'ontkennen' die je hierboven schrijft overeen met mijn idee van 'ontkennen', maar komen andere beschrijvingen ervan in dit topic minder goed overeen (of geven er mijns inziens een te nauwe omschrijving van), zoals 'ontkennen kan alleen plaatsvinden wanneer erover eerst kennis is vernomen' of 'ontkennen betekent het wel weten, maar het niet willen toegeven'.
Jeroen schreef:Dat men zich daar niet aan houdt vind ik alleen maar prettig, ik ben zelf ook niet zo van in de pas lopen. Maar dit neemt niet weg, dat er regels zijn.
Er zijn regels (over de betekenis van woorden), zeg je. En je vindt het prettig dat men zich niet door deze regels laat vastleggen.
Ik denk dat 'regels' een te zware term is om te benoemen dat de betekenis van woorden in woordenboeken staan omschreven en dat daarover een redelijke mate van consensus bestaat.