Roken: is dat filosofisch te verantwoorden?

Deel je diepste gedachten en laat ons meedenken...
Plaats reactie

Roken, ja of nee?

Lekker doorroken, doe waar je zin in hebt!
1
50%
Hou d'r mee op, wel of niet "genieten" van roken zit slechts in je hoofd.
1
50%
 
Totaal aantal stemmen: 2

0159166
Posts in topic: 2
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 aug 2007, 12:05
Contacteer:

Roken: is dat filosofisch te verantwoorden?

Bericht door 0159166 » 05 aug 2007, 00:45

Hallo allemaal! Ik twijfel of ik door zal roken.
Roken is voor mij een typisch filosofische vraag. Voordat ik kort uitleg waarom, wil ik duidelijk stellen dat mijn verzoek om jullie visie op roken niet bedoeld is voor anti-rook tirades.

Volgens mijn eigen levensfilosofie moet ik zoveel mogelijk proberen te doen in mijn leven waar ik zin in heb, dus ook roken. Tegelijkertijd wil ik ook zo oud mogelijk worden, opdat ik zo lang mogelijk tijd krijg om die "leuke" dingen te doen in het leven.
Hoe denken jullie over roken, en is als je eenmaal gerookt hebt voor langere tijd, het nog wel mogelijk van het leven te genieten zonder relax momenten en een soberder levenstijl?

Ik weet dat zonder roken ik gelukkig zou moeten kunnen zijn, maar als ik nou DENK dat ik met roken gelukkiger ben, of het nou waar is of niet, dan werkt het toch voor mij positief? Net als een placebo, die werken soms ook, ook al werken ze niet...

Mijn vraag is dus: moet ik "lekker" doorroken en waarom, of juist stoppen en waarom? Ik denk zelf dat ik lekker moet doorroken, immers de tijd op aarde is toch al kort als je het vergelijkt met de tijdsduur van de aarde zelf etc.. Toch zegt de pijn op mn borst alsmede het moralistische stemmetje in mn hoofd: ophouden ermee... (ik ben 31)
Bedankt voor jullie overwegingen, I need them!

#-o

Gebruikersavatar
Paul
Posts in topic: 3
Berichten: 1617
Lid geworden op: 12 sep 2003, 20:40
Contacteer:

Bericht door Paul » 05 aug 2007, 08:03

Als roker praat je vaak dingen goed voor jezelf omdat je weet dat stoppen heel erg moeilijk is. Je kan je leven bijna niet indenken zonder die peuk. Misschien vind je roken ook wel lekker, maar je bent er ook compleet afhankelijk van, wordt al onrustig als je geen peuken op zak hebt... De vraag is dus: in hoeverre laat roken je werkelijk genieten? Zou je misschien meer kunnen genieten als je niet steeds die aandrang hebt een peuk te nemen? Is roken niet voornamelijk lekker omdat het je verslaving voedt?
Ik ben zelf een roker en was laatst 7 maanden gestopt. Na enige tijd, toen die vervelende eerste fase van snakken naar een peuk voorbij was, voelde ik me rustiger omdat ik niet steeds werd gestoord door die aandrang naar een peuk. Ik voelde me ook sterk omdat ik die verslaving de baas was geworden. Maar roken is een zeer ernstige verslaving. Na een paar peuken te hebben gerookt op een avondje met vrienden, gewoon omdat ik er even schijt aan had en het ook wel lekker vond, is de verslaving er weer langzaam ingeslopen en nu rook ik weer evenveel als voorheen. Toch ben ik van plan opnieuw te gaan stoppen, maar ik weet nog niet wanneer. Ik plan zoiets niet, het moet spontaan gebeuren, op een moment dat ik me er goed voor voel, zoals de laatste keer het geval was. Ik ben toen gestopt omdat ik er de pest in had afhankelijk te zijn, voelde me al enorm kut door een relatie die kapot was gegaan, wilde niet langer dat mijn geluk afhankelijk was van een ander of van wat dan ook. Die drang naar onafhankelijkheid heeft me aangezet tot stoppen met roken en me er ook doorheen gesleept. Totdat ik inderdaad weer te gemakzuchtig werd, maar daarvoor ben ik nu gewaarschuwd voor een volgende keer.

Ik heb niet gestemd, omdat in principe beide stellingen waar kunnen zijn.
Consider it done, and it happens. 8-)

Neem ook eens een kijkje in mijn webwinkel www.soundsforsure.nl voor tweedehands vinyl LP's.

Gebruikersavatar
Arjen
Posts in topic: 1
Berichten: 2990
Lid geworden op: 15 okt 2006, 15:52
Contacteer:

Bericht door Arjen » 05 aug 2007, 09:10

Ik heb estemd voor: hou d'r mee op. Ik heb zelf ook jarenlang gerookt; ik rookte kettingen. ;) Ik ben overigens geen fanatieke anti-roker zoals je vaak ziet, ik rook gewoon niet meer.

Ik herken eel erg wat jullie beiden zeggn over het zoeken van excuses. Ik denk dat je niet moet onderschatten wat er in je speelt. Je geest wil het ene ding en je lichaam het andere. Beide kunnen verslaafd zijn en beide kunnen je zover krijgen dat je ervoor kiest om een peuk op te steken. Overigens is dit een goede manier om te beseffen dat je geest blijkbaar niet datgene is wat tot acties besluit; waarom zou je anders hele onderbouwingen van je daden willen maken?

In ieder geval denk ik dat je zeker het moment niet moet onderschatten dat je een excuus "verzint" om weer te gaan roken. Dat is de verslaving die spreekt. Datzelfde gebeurt iemand met cocaïne, heroïne, etc. Een bekende van mij heeft behoorlijk lang georstelt met zijn verslavingen en toen ik zag dat hij op pure wilskracht zijn verslavingen van zich afwierp (en dit met minder bijverschijnselen dan anderen met het stoppen van gokken ervaren), besefte ik dat hij het weliswaar erg zwaar had, maar er simpelweg geen gehoor aan gaf. Toen ik aan hem vroeg wat hem zo resoluut maakte in zijn daden zei hij: "omdat ik in alle werkelijkheid dat spul niet nodig heb".

En dat is waarom je ook niet zou moeten roken.
<<Warum willst du dich von uns Allen
Und unsrer Meinung entfernen? >>
- Ich schreibe nicht euch zu gefallen,
Ihr sollt was lernen.
~Goethe

Gebruikersavatar
Paul
Posts in topic: 3
Berichten: 1617
Lid geworden op: 12 sep 2003, 20:40
Contacteer:

Bericht door Paul » 05 aug 2007, 11:10

Door te beginnen met roken, heb je je lichaam als het ware wijs gemaakt dat ze dat stofje nodig heeft om zich goed te voelen. Daarnaast is er natuurlijk de hele gewenning omheen gekomen ('het hoort bij je'). Je lichaam moet dus eerst opnieuw leren dat ze ook zonder kan. Dat kan alleen door allereerst lange tijd niet meer te roken en te merken dat de trek verdwijnt (kan vrij lang duren als ik eerlijk ben). Persoonlijk vond ik het moeilijk om het verschil te merken tussen het lichamelijke en het psychische gedeelte, want trek is trek en dat had ik na een paar maanden nog steeds. En dan uiteindelijk als de trek weg is, kun je nog steeds van die momenten hebben dat je denkt, bijv. als het gezellig is, je wat gedronken hebt en anderen om je heen roken ook: "Ach, eentje maakt toch niet uit, of alleen vanavond kan toch wel?" Dat zijn de momenten dat je "Nee" moet blijven zeggen, want daar ligt dan nog de valkuil. Zodra je het toch een keer doet verzwak je al, want je lichaam herkent de stof direct weer als iets wat ze denkt nodig te hebben en gaat al snel om meer vragen. Je sterk voelen kan ook een grote valkuil zijn dan, want ik voelde me juist zo sterk dat ik dacht het wel aan te kunnen een keertje te roken, waarna het er toch weer in sloop. En ik wist verdomde goed hoe het werkt en toch trapte ik erin.... 8-[
Maar als ik terugkijk kan ik wel zeggen dat ik me op een bepaalde manier beter voelde toen ik eenmaal zover was met stoppen dat ik geen last meer had van trek. Reden genoeg dus om definitief te stoppen.
O ja, en leg jezelf niks op, maar maak een keuze. En als je denkt dat stoppen nog niet gaat, maak dan de keuze te bllijven roken tot het moment komt dat je er wel klaar voor bent. Maak het jezelf niet te moeilijk. ;) Als stoppen achterin je hoofd zit, dan komt die dag vanzelf wel...
Consider it done, and it happens. 8-)

Neem ook eens een kijkje in mijn webwinkel www.soundsforsure.nl voor tweedehands vinyl LP's.

Gebruikersavatar
Jeroen
Posts in topic: 1
Berichten: 1942
Lid geworden op: 15 sep 2003, 17:10
Contacteer:

Bericht door Jeroen » 05 aug 2007, 12:48

als je bij een indianen sjamaan op bezoek gaat, neem je wat tabak mee, als geschenk





als ik rook vind ik 't maar vies

als ik niet rook, heb ik trek in een peuk
Alles is waar -- Omnisofie
Eerst geloven, dan pas zien -- Jim
Now, the only thing there ever is -- Eckhart Tolle
Lijden is maar een concept, laat het los en zie wat het werkelijke is -- IK

0159166
Posts in topic: 2
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 aug 2007, 12:05
Contacteer:

Bericht door 0159166 » 05 aug 2007, 17:53

ja weet je wat?

Als je denkt dat iets voor je werkt, dan werkt het ook voor je... Dus als je denkt dat een sigaret je leven beter maakt, dan doet het dat toch ook, omdat je het denkt....

Misschien niet voor een jury van Christelijk ethiek ofzo, maar er zijn veel intelligente linkse mensen, creatief en die wat te melden hebben... IK bedoel als voorbeeld voor "hoe te leven" ken je toch beter daar naar kijken ipv die "ik leef wijs en (wordt) oudse provincialen"... (even kort door het bochtje, maar toch)

How bout this: waarom zo oud mogelijk proberen te worden, en het gevoel hebben dat je sommige zaken waarvan je had KUNNEN genieten, hebt laten liggen, terwijl je je tegelijkertijd de vraag kunt stellen: wat heb je d'r eigenlijk aan om 89 te worden? Al je vrienden gaan of zijn tzt dood, je wordt incntinent, je krijgt geen respect meer van je verzorgers in je verzorgingstehuis, sowieso niet van de maatschappij in het algemeen, die is tzt dan al helemaal slechts gericht op "jong en snel", je kwijlt, je verliest je tanden, niemand zoekt je meer op, belt niet meer, zo leuk kis dat helemaal niet. Enige voordeel is dat je veel WK's en Tour de FRances mee maakt... En dat je nog een beetje wat meemaakt qua nieuws ofzo, als je tenminste geen Alzheimer hebt....

Terwijl je kan ook een beetje als de Rolling Stones leven, gewoon alles doen waar je zin in hebt, Sex DRUGS en Rock 'n Roll zeg maar.

En trouwens, die lui zijn ook nog (lang) niet dood, ik bedoel ik ZOEK niet naar excuses, ik wil weten of er, en welke GELDIGE EXCUSES er echt zijn!!! Dat is namelijk ook een echte serieuze mogelijkheid. Dus ik ben nog niet overtuigd, en ga dus NU nog effe een pakkie halen, maar ik ben wel BLIJ :-D dat jullie (of jij ;) ) reageren,

Slotgedachte, Ik heb ook geen XTC pil nodig, of een leuk behangetje of een fiets, maar ik ben wel blij dat ik al die zaken heb (gedaan), terwijl XTC of een fiets kunnen je ook aardig wat jaren schelen als je er te veel neemt of door rood fietst. Met het thema "Een leuk behangetje" kon ik helaas geen dodelijk scenario bedenken, maar:

Deze levenstijl, met bijbehorende risico's, waarom niet? De waarom wel vraag is simpeler te beantwoorden: omdat je doet waar je zin in hebt, en dat is vooralsnog zoveel mogelijk een verstandige levensfilosofie.
(leven is zinloos naar mijn bescheiden mening, so you might as well......)

Word Vervolgd!!!

Gebruikersavatar
Paul
Posts in topic: 3
Berichten: 1617
Lid geworden op: 12 sep 2003, 20:40
Contacteer:

Bericht door Paul » 05 aug 2007, 21:32

Ik zou zeggen: gewoon doen waar je je het beste bij voelt, dus even een jaartje stoppen met roken en kijken hoe dat bevalt (korter heeft geen zin want je moet eerst door de afkick heen en dan ontdekken hoe het is om te leven zonder peuken). Als je dan beide kanten kent kun je pas kiezen wanneer je je het beste voelt. ;) Of heb je een herinnering dat je je slechter voelde ten tijde dat je niet rookte? Kiezen kan pas als je weet wat de keuzes inhouden.
Consider it done, and it happens. 8-)

Neem ook eens een kijkje in mijn webwinkel www.soundsforsure.nl voor tweedehands vinyl LP's.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten