Een nieuwe maatschappij

Deel je diepste gedachten en laat ons meedenken...
Plaats reactie
arkhétupos
Posts in topic: 1
Contacteer:

Een nieuwe maatschappij

Bericht door arkhétupos » 29 apr 2025, 22:35

Nou ja, "nieuw"?

Nederland had (m.i.) in de jaren 60/70/80 van de vorige eeuw iets unieks in handen:

- Nutsbedrijven
- Ziekenfonds
- PTT

Staatsbedrijven zonder winstbejag, betaald door -en in dienst van- de burger.
De enige overhead was het salaris van de ambtenaren, de hoogte ervan bepaald door de volksvertegenwoordiging.

Daarna was ineens: "privatisering" het toverwoord, in het kader van het "liberalisme".
(En stegen de ambtenarensalarissen conform de "industrienorm".)

Wat heeft dat gebracht?
Niets dan ellende: de kloof arm/rijk is nog nooit zo breed geweest, en het verschil nog nooit zo groot.

Ik heb mij nog nooit zo onvrij gevoeld, door te moeten kiezen uit aanbieders voor mijn levensbehoeften.

De grootste schurk is Unilever.
Unilever zou genationaliseerd moeten worden, dan konden stikstof/koolstof en andere stoffen tenminste eerlijk verdeeld worden over wat nuttig en wat nodig is.

Daarna komt de zorgverzekering, verplicht, maar geen staatsalternatief.

De idee dat iedereen rijk kan worden door een juiste uitvoering van ideeën gaat bij de start al mank:
- Om iets te doen, heb je geld nodig; heb je geen geld, kun je niets doen.
(Behalve wat "klooien in de marge")
Daarnaast, niet iedereen heeft die drang, gewoon overleven (zonder al te veel moeite/kosten) is vaak al genoeg

Maar in plaats van er wat van te leren, bijvoorbeeld dat kapitalisme niet werkt in bepaalde omstandigheden, werd ervoor gekozen bedrijven een verkapte vorm van staatssubsidie te geven, zodat de eigenaren van die bedrijven rijker en rijker kunnen worden, en de consumenten meer en meer moeten betalen. (buiten de -hierdoor aangejaagde- inflatie om.)

::

Het was een mooi experiment, maar ik vind dat het tijd wordt dat alle partijen eens concluderen dat het experiment mislukt is.

En dat het tijd wordt voor een eerlijke verdeling van de kosten.
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

memeticae
Posts in topic: 1
Contacteer:

Bericht door memeticae » 01 mei 2025, 22:30

Radicaal.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Plaats reactie