1984 is dichterbij dan je denkt.

Deel je diepste gedachten en laat ons meedenken...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 5
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

1984 is dichterbij dan je denkt.

Bericht door arkhétupos » 15 okt 2023, 22:39

Ik heb zojuist een e-mail gestuurd aan de EU.
Hallo EU.

Op mijn computer gebruik ik Microsoft Windows 11, geïnstalleerd op een SSD geformatteerd met NTFS.

Ik maak mij ernstige zorgen over het gebruik van de zgn: "Alternate Data Streams (ADS)", welke reeds sinds 1993 mogelijk zijn.

Een "ADS" voorziet een bestand van metadata, welke door de maker ervan vrij te kiezen is.

Echter, in tegenstelling tot "cookies", valt er niet vrij te kiezen over deze verborgen data.

Ik heb er, als gebruiker, geen inzicht in en geen invloed op.

Er bestaan weliswaar verschillende instrumenten/gereedschappen om (de inhoud van) ADS weer te geven, te wijzigen, of zelfs te verwijderen,
maar die zijn enkel weggelegd voor "gevorderde gebruikers".


In het kader van de "cookie-wetgeving" mbt tot privacy, stel ik voor het gebruik van ADS, en/of analoge technieken, direct te verbieden.

Het is immers mijn keuze om mijn bron te vermelden, of niet.
Of althans, dat mij de keuze wordt gegeven.

MvG, &c.
Chris.
Ik verwacht niets, maar nooit gereageerd leidt steevast tot niets.
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 5
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 15 okt 2023, 22:46

Overigens, bij Windows is het gebruik ervan nog "mild".

MacOS, en derivaten, houden nog veel meer bij. (forks noemen ze dat)
Tot op zo'n punt dat jij geïdentificeerd wordt, aan wat je bij je hebt aan data.

Maar zo kan ik het ook!

Artificiele kennis samenstellen.
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Leon2
Posts in topic: 4
Berichten: 201
Lid geworden op: 28 mar 2023, 18:20

Bericht door Leon2 » 26 okt 2023, 14:12

Snap dan dat je geen eigendom bent van jezelf.

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 5
Berichten: 2723
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 26 okt 2023, 23:58

Leon2 schreef:
26 okt 2023, 14:12
Snap dan dat je geen eigendom bent van jezelf.
Interessante gedachtengang. De duivel aapt God na. Op artificiële wijze.
Hermetisch geschakeld

Leon2
Posts in topic: 4
Berichten: 201
Lid geworden op: 28 mar 2023, 18:20

Bericht door Leon2 » 27 okt 2023, 11:42

Bärbel schreef:
26 okt 2023, 23:58
Leon2 schreef:
26 okt 2023, 14:12
Snap dan dat je geen eigendom bent van jezelf.
Interessante gedachtengang. De duivel aapt God na. Op artificiële wijze.
Volgens mij maakt het niet uit wat de “duivel” zegt, maar blijft staan dat je ook nooit iets hebt, maar iets te bruikleen hebt, in gedachten.

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 5
Berichten: 2723
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 27 okt 2023, 12:42

Leon2 schreef:
27 okt 2023, 11:42
Bärbel schreef:
26 okt 2023, 23:58
Leon2 schreef:
26 okt 2023, 14:12
Snap dan dat je geen eigendom bent van jezelf.
Interessante gedachtengang. De duivel aapt God na. Op artificiële wijze.
Volgens mij maakt het niet uit wat de “duivel” zegt, maar blijft staan dat je ook nooit iets hebt, maar iets te bruikleen hebt, in gedachten.
Dat is typisch new age gedachtengoed. Die willen altijd het ego doden maar het ego moet helemaal niet dood. Gods Geest, de Geest, schakelt de mens in. Hij depersonaliseert de mens niet maar personaliseert juist. De Geest is erop uit dat de mens met Hem gaat samenwerken. Door het werk van de Geest wordt de mens mede-subject met Jezus Christus.

Wat Christus gedaan heeft in zijn kruis en opstanding heeft Hij buiten ons, in onze plaats en ten bate van ons gedaan. Eens voor altijd. Wij mensen hebben daaraan niets bijgedragen en daar hoeft ook niets aan te worden toegevoegd. De Geest die het geloof wekt en ons met Christus verenigt, wil nu dat wij meedoen. Hij geeft ons deel aan Christus en zijn schatten en gaven, opdat wij zelf gaan deelnemen. Hij eigent ons het heil van Christus toe.

De Geest komt in ons wonen en in ons werken, ontsluit in ons hart zin voor het evangelie om daar te werven voor onze instemming. Die instemming is een acte, een beslissingshandeling van de mens. Doch het is wel een gewekte acte, waartoe de Geest de mens uitnodigt, aanzet, wint. Het geloof dat door de Geest gewekt wordt, neemt gestalte aan, en komt in de mens tot uitdrukking.

De Geest sticht gemeenschap met Christus. Hij wil ons deel laten hebben aan Zijn schatten en gaven, en doet ons participeren in kruis én opstanding. Dat wil zeggen de Geest wil ons gelijkvormig aan Christus maken.

De verwerving van het heil is in en door Christus eens voor altijd tot stand gebracht. Dát is het fundament van gelovigen. Waarop de Geest uit is, is dat wij dit waar laten zijn in ons leven en handelen. Het komt door de Geest in ons leven tot een zekere analogie, tot conformiteit met het sterven en opstaan van Christus. In 2Kor.4:10-11 verwoordt Paulus dit zo: "We dragen in ons bestaan altijd het sterven van Jezus met ons mee, opdat ook het leven van Jezus in ons bestaan zichtbaar wordt."

(naar: Dr. H.C. van der Meulen: Om het geheim van het leven.)
Hermetisch geschakeld

Leon2
Posts in topic: 4
Berichten: 201
Lid geworden op: 28 mar 2023, 18:20

Bericht door Leon2 » 27 okt 2023, 20:43

Bärbel schreef:
27 okt 2023, 12:42
Leon2 schreef:
27 okt 2023, 11:42
Bärbel schreef:
26 okt 2023, 23:58


Interessante gedachtengang. De duivel aapt God na. Op artificiële wijze.
Volgens mij maakt het niet uit wat de “duivel” zegt, maar blijft staan dat je ook nooit iets hebt, maar iets te bruikleen hebt, in gedachten.
Dat is typisch new age gedachtengoed. Die willen altijd het ego doden maar het ego moet helemaal niet dood. Gods Geest, de Geest, schakelt de mens in. Hij depersonaliseert de mens niet maar personaliseert juist. De Geest is erop uit dat de mens met Hem gaat samenwerken. Door het werk van de Geest wordt de mens mede-subject met Jezus Christus.

Wat Christus gedaan heeft in zijn kruis en opstanding heeft Hij buiten ons, in onze plaats en ten bate van ons gedaan. Eens voor altijd. Wij mensen hebben daaraan niets bijgedragen en daar hoeft ook niets aan te worden toegevoegd. De Geest die het geloof wekt en ons met Christus verenigt, wil nu dat wij meedoen. Hij geeft ons deel aan Christus en zijn schatten en gaven, opdat wij zelf gaan deelnemen. Hij eigent ons het heil van Christus toe.

De Geest komt in ons wonen en in ons werken, ontsluit in ons hart zin voor het evangelie om daar te werven voor onze instemming. Die instemming is een acte, een beslissingshandeling van de mens. Doch het is wel een gewekte acte, waartoe de Geest de mens uitnodigt, aanzet, wint. Het geloof dat door de Geest gewekt wordt, neemt gestalte aan, en komt in de mens tot uitdrukking.

De Geest sticht gemeenschap met Christus. Hij wil ons deel laten hebben aan Zijn schatten en gaven, en doet ons participeren in kruis én opstanding. Dat wil zeggen de Geest wil ons gelijkvormig aan Christus maken.

De verwerving van het heil is in en door Christus eens voor altijd tot stand gebracht. Dát is het fundament van gelovigen. Waarop de Geest uit is, is dat wij dit waar laten zijn in ons leven en handelen. Het komt door de Geest in ons leven tot een zekere analogie, tot conformiteit met het sterven en opstaan van Christus. In 2Kor.4:10-11 verwoordt Paulus dit zo: "We dragen in ons bestaan altijd het sterven van Jezus met ons mee, opdat ook het leven van Jezus in ons bestaan zichtbaar wordt."

(naar: Dr. H.C. van der Meulen: Om het geheim van het leven.)
Ik weet het niet. Ik heb ervaring met het helemaal qua ego uitgeschakeld zijn. Maar misschien gaat het inderdaad voor God meer om meeleven. In ware gestalte, niet met het masker dat we onszelf zo vaak voorhouden.

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 5
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 29 okt 2023, 00:35

Wie van de drie?
"Wil de ware God nu opstaan?"

(Blijkt het toch Albert Mol te zijn!)
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 5
Berichten: 2723
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 29 okt 2023, 00:41

Leon2 schreef:
27 okt 2023, 20:43
Bärbel schreef:
27 okt 2023, 12:42
Leon2 schreef:
27 okt 2023, 11:42


Volgens mij maakt het niet uit wat de “duivel” zegt, maar blijft staan dat je ook nooit iets hebt, maar iets te bruikleen hebt, in gedachten.
Dat is typisch new age gedachtengoed. Die willen altijd het ego doden maar het ego moet helemaal niet dood. Gods Geest, de Geest, schakelt de mens in. Hij depersonaliseert de mens niet maar personaliseert juist. De Geest is erop uit dat de mens met Hem gaat samenwerken. Door het werk van de Geest wordt de mens mede-subject met Jezus Christus.

Wat Christus gedaan heeft in zijn kruis en opstanding heeft Hij buiten ons, in onze plaats en ten bate van ons gedaan. Eens voor altijd. Wij mensen hebben daaraan niets bijgedragen en daar hoeft ook niets aan te worden toegevoegd. De Geest die het geloof wekt en ons met Christus verenigt, wil nu dat wij meedoen. Hij geeft ons deel aan Christus en zijn schatten en gaven, opdat wij zelf gaan deelnemen. Hij eigent ons het heil van Christus toe.

De Geest komt in ons wonen en in ons werken, ontsluit in ons hart zin voor het evangelie om daar te werven voor onze instemming. Die instemming is een acte, een beslissingshandeling van de mens. Doch het is wel een gewekte acte, waartoe de Geest de mens uitnodigt, aanzet, wint. Het geloof dat door de Geest gewekt wordt, neemt gestalte aan, en komt in de mens tot uitdrukking.

De Geest sticht gemeenschap met Christus. Hij wil ons deel laten hebben aan Zijn schatten en gaven, en doet ons participeren in kruis én opstanding. Dat wil zeggen de Geest wil ons gelijkvormig aan Christus maken.

De verwerving van het heil is in en door Christus eens voor altijd tot stand gebracht. Dát is het fundament van gelovigen. Waarop de Geest uit is, is dat wij dit waar laten zijn in ons leven en handelen. Het komt door de Geest in ons leven tot een zekere analogie, tot conformiteit met het sterven en opstaan van Christus. In 2Kor.4:10-11 verwoordt Paulus dit zo: "We dragen in ons bestaan altijd het sterven van Jezus met ons mee, opdat ook het leven van Jezus in ons bestaan zichtbaar wordt."

(naar: Dr. H.C. van der Meulen: Om het geheim van het leven.)
Ik weet het niet. Ik heb ervaring met het helemaal qua ego uitgeschakeld zijn. Maar misschien gaat het inderdaad voor God meer om meeleven. In ware gestalte, niet met het masker dat we onszelf zo vaak voorhouden.

Ik heb even onderstreept waar ik een vraag over heb: ik denk dat je bedoelt dat je geen ervaring hebt daarmee? Klopt dat? Ik heb er wel ervaring mee en weet wat er dan gebeurt. New age leugens zijn levensgevaarlijk. Gelukkig had ik iemand die mij vlak daarvoor in mijn kraag had gevat waardoor ik wat meer kennis had dan de gemiddelde new ager.
Hermetisch geschakeld

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 5
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 29 okt 2023, 01:06

Ik denk dat Leon bedoelde te zeggen dat hij er opeens achter kwam er vrede mee te hebben dat er voor hem gedacht werd.
Daar weer achter kwam en weer zelfstandig werd.

Hij was op het randje af de: "Normale Consument".

(Iets wat hij niet kan verdragen, blijkbaar)
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Leon2
Posts in topic: 4
Berichten: 201
Lid geworden op: 28 mar 2023, 18:20

Bericht door Leon2 » 29 okt 2023, 08:06

Vul het maar voor me in hoor.

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 5
Berichten: 2723
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 29 okt 2023, 17:05

arkhétupos schreef:
29 okt 2023, 01:06
Ik denk dat Leon bedoelde te zeggen dat hij er opeens achter kwam er vrede mee te hebben dat er voor hem gedacht werd.
Daar weer achter kwam en weer zelfstandig werd.

Hij was op het randje af de: "Normale Consument".

(Iets wat hij niet kan verdragen, blijkbaar)
Bedankt voor de verheldering. Ik begrijp nu dat hij er waarschijnlijk inderdaad wel ervaring mee heeft. Net als ik. Ik begreep hem verkeerd.
Hermetisch geschakeld

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 5
Berichten: 2723
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 29 okt 2023, 17:15

Leon2 schreef:
29 okt 2023, 08:06
Vul het maar voor me in hoor.

In een paar colleges Zingeving & Spiritualiteit heb ik geleerd dat een mens zichzelf is maar ook zichzelf moet worden (het reële zelf en het ideaal zelf). Aan de hand van een boek van Schuurman getiteld “De Rode Draad in Ons Leven”. https://www.bol.com/nl/nl/p/rode-draad- ... 666814703/

Een tweede boek dat we in die colleges gebruikten was van Victor Frankl, “De zin van ons bestaan”, https://www.bol.com/nl/nl/p/de-zin-van- ... 666771565/

Er was nog een derde boek, van Banning, dat heette “Zinvol hulpverlenen en begeleiden”, https://www.bol.com/nl/nl/p/zinvol-hulp ... oductTitle


@Leon2, sorry dat ik op dit moment niet in staat ben het in eigen woorden samen te vatten. Ik zit zelf in een moeilijke periode en mijn hersenen haperen.
Hermetisch geschakeld

Leon
Posts in topic: 1
Berichten: 67
Lid geworden op: 25 sep 2021, 19:58
Contacteer:

Bericht door Leon » 30 okt 2023, 16:50

Bedankt voor de tips.

Ik heb echter vooral gebrek aan zin om mijn leven verder uit te zoeken, ik leef het maar gewoon.

Hier ben ik dus weer klaar voorlopig.

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 5
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 20 dec 2023, 23:25

De drang de zin van het leven te ontdekken, zonder enig benul van de betekenis van die begrippen, is weggelegd voor de jeugd.

"Youth is wasted on the young"
"They grow up in a hurry"

Besef komt later pas:
- Wat is leven eigenlijk?
- Hoe jong is jong?
- Waarom is dood onherroepelijk?

Dan komt onbegrip:
- Ik snap er niets van

En begrip:
- Ik begrijp

Aharant:
- Snap je het nu?
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten