Solipsisme versus narcisme

Deel je diepste gedachten en laat ons meedenken...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Petra
Posts in topic: 1
Berichten: 50
Lid geworden op: 28 aug 2022, 08:41
Contacteer:

Solipsisme versus narcisme

Bericht door Petra » 31 aug 2022, 11:11

Mijn gedachte is dat solipsisme en narcisme totaal verschillend zijn.

Solipsisme is de idee dat jouw bewustzijn het enige werkelijk bestaande bewustzijn is en dat je alle andere mensen zelf verzint of oproept of hoe je het ook doet.. het zit allemaal in jezelf.

Volgens mij geeft dat een enorm verantwoordelijkheidsgevoel en ik denk ook schuldgevoel. Immers.. alle ellende en narigheid die andere mensen doen bestaan alleen maar in jou en door jou. In die gedachten zou je dus alle oorlog en ellende kunnen stoppen als je maar je bewustzijn daartoe kon brengen. Het schuldgevoel is denk ik het ergste..omdat je je eigen onschuld (aan de dingen waar je nou eenmaal geen schuld aan hebt als je er van uit gaat dat er andere mensen met eigen bewustzijnen zijn die jij niet kunt bij- of aansturen) kwijt bent.

Een narcist voelt geen verantwoordelijkheidsgevoel of schuldgevoel. Een narcist weet wel dat er andere mensen zijn, met andere bewustzijnen. Juist wel, maar een narcist vindt zichzelf belangrijker en misbruikt desnoods andere mensen voor eigen genoegen.
:smt031

TTC
Posts in topic: 3
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 aug 2022, 15:22
Contacteer:

Bericht door TTC » 31 aug 2022, 11:45

Petra schreef:
31 aug 2022, 11:11
Mijn gedachte is dat solipsisme en narcisme totaal verschillend zijn. Solipsisme is de idee dat jouw bewustzijn het enige werkelijk bestaande bewustzijn is en dat je alle andere mensen zelf verzint of oproept of hoe je het ook doet.. het zit allemaal in jezelf. Volgens mij geeft dat een enorm verantwoordelijkheidsgevoel en ik denk ook schuldgevoel. Immers.. alle ellende en narigheid die andere mensen doen bestaan alleen maar in jou en door jou. In die gedachten zou je dus alle oorlog en ellende kunnen stoppen als je maar je bewustzijn daartoe kon brengen. Het schuldgevoel is denk ik het ergste..omdat je je eigen onschuld (aan de dingen waar je nou eenmaal geen schuld aan hebt als je er van uit gaat dat er andere mensen met eigen bewustzijnen zijn die jij niet kunt bij- of aansturen) kwijt bent. Een narcist voelt geen verantwoordelijkheidsgevoel of schuldgevoel. Een narcist weet wel dat er andere mensen zijn, met andere bewustzijnen. Juist wel, maar een narcist vindt zichzelf belangrijker en misbruikt desnoods andere mensen voor eigen genoegen.
Een solipsist zou kunnen zeggen dat dit nonsens is, omdat de narcist exact dezelfde is als de solipsist. ;)

Hopper
Posts in topic: 4
Berichten: 79
Lid geworden op: 30 aug 2022, 09:44
Contacteer:

Bericht door Hopper » 31 aug 2022, 12:20

Petra schreef:
31 aug 2022, 11:11
Mijn gedachte is dat solipsisme en narcisme totaal verschillend zijn.

Solipsisme is de idee dat jouw bewustzijn het enige werkelijk bestaande bewustzijn is en dat je alle andere mensen zelf verzint of oproept of hoe je het ook doet.. het zit allemaal in jezelf.

Volgens mij geeft dat een enorm verantwoordelijkheidsgevoel en ik denk ook schuldgevoel. Immers.. alle ellende en narigheid die andere mensen doen bestaan alleen maar in jou en door jou. In die gedachten zou je dus alle oorlog en ellende kunnen stoppen als je maar je bewustzijn daartoe kon brengen. Het schuldgevoel is denk ik het ergste..omdat je je eigen onschuld (aan de dingen waar je nou eenmaal geen schuld aan hebt als je er van uit gaat dat er andere mensen met eigen bewustzijnen zijn die jij niet kunt bij- of aansturen) kwijt bent.

Een narcist voelt geen verantwoordelijkheidsgevoel of schuldgevoel. Een narcist weet wel dat er andere mensen zijn, met andere bewustzijnen. Juist wel, maar een narcist vindt zichzelf belangrijker en misbruikt desnoods andere mensen voor eigen genoegen.
Solipsisme is op zich wel een aardige filosofie. Maar de filosofie is onwaar. Ieder mens welke ik waarneem beschikt ook weer over waarnemendheid (=bewustzijn). Zou dat niet het geval zijn, dan zou ik alleen maar wezenloze menselijke robotten waarnemen. En dat is niet het geval.

Toch is 'mijn' bewustzijn het enige werkelijk bestaande bewustzijn. Het is alleen niet van 'mijn', net zoals bij alle andere mensen. Dat mensen denken dat ze een 'mijn' bewustzijn hebben, maakt deel uit van de zelf-illusie.

TTC
Posts in topic: 3
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 aug 2022, 15:22
Contacteer:

Bericht door TTC » 31 aug 2022, 13:24

Hopper schreef:
31 aug 2022, 12:20
Solipsisme is op zich wel een aardige filosofie. Maar de filosofie is onwaar. Ieder mens welke ik waarneem beschikt ook weer over waarnemendheid (=bewustzijn). Zou dat niet het geval zijn, dan zou ik alleen maar wezenloze menselijke robotten waarnemen. En dat is niet het geval. Toch is 'mijn' bewustzijn het enige werkelijk bestaande bewustzijn. Het is alleen niet van 'mijn', net zoals bij alle andere mensen. Dat mensen denken dat ze een 'mijn' bewustzijn hebben, maakt deel uit van de zelf-illusie.
Een paraconsistente logica is een logica die tegenstrijdigheden niet verwerpt. Ook kan men onder paraconsistente logica de wetenschap verstaan die zich met het bestuderen van paraconsistente logica's bezighoudt.

Gebruikersavatar
Neon
Posts in topic: 5
Berichten: 312
Lid geworden op: 27 aug 2022, 09:27
Contacteer:

Bericht door Neon » 31 aug 2022, 14:09

Ik versta onder narcisme jezelf belangrijk vinden.Als je de enige bent die er toe doet, hoe kan je dan jezelf niet belangrijk vinden…

TTC
Posts in topic: 3
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 aug 2022, 15:22
Contacteer:

Bericht door TTC » 31 aug 2022, 15:31

Petra schreef:
31 aug 2022, 11:11
Mijn gedachte is dat solipsisme en narcisme totaal verschillend zijn. Solipsisme is de idee dat jouw bewustzijn het enige werkelijk bestaande bewustzijn is en dat je alle andere mensen zelf verzint of oproept of hoe je het ook doet.. het zit allemaal in jezelf. Volgens mij geeft dat een enorm verantwoordelijkheidsgevoel en ik denk ook schuldgevoel. Immers.. alle ellende en narigheid die andere mensen doen bestaan alleen maar in jou en door jou. In die gedachten zou je dus alle oorlog en ellende kunnen stoppen als je maar je bewustzijn daartoe kon brengen. Het schuldgevoel is denk ik het ergste..omdat je je eigen onschuld (aan de dingen waar je nou eenmaal geen schuld aan hebt als je er van uit gaat dat er andere mensen met eigen bewustzijnen zijn die jij niet kunt bij- of aansturen) kwijt bent. Een narcist voelt geen verantwoordelijkheidsgevoel of schuldgevoel. Een narcist weet wel dat er andere mensen zijn, met andere bewustzijnen. Juist wel, maar een narcist vindt zichzelf belangrijker en misbruikt desnoods andere mensen voor eigen genoegen.
Misschien kan het ook verhaald worden in de vorm van antagonisten en protagonisten, en de vele tussenvormen zoals middels psychodrama gesuggereerd wil worden.

Gebruikersavatar
Neon
Posts in topic: 5
Berichten: 312
Lid geworden op: 27 aug 2022, 09:27
Contacteer:

Bericht door Neon » 31 aug 2022, 16:48

een solipsist heeft de uitdaging om te verklaren waarom er leed lijkt in de wereld, je zou dit dan toch ook weg moeten kunnen verzinnen?

de logica die ik zie is dat wat je daar denkt niet hier is en andersom. er is een balans, de ik tegenover de wereld, is een evenwicht.

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 2
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 01 sep 2022, 22:38

Hopper schreef:
31 aug 2022, 12:20
Ieder mens welke ik waarneem beschikt ook weer over waarnemendheid (=bewustzijn). Zou dat niet het geval zijn, dan zou ik alleen maar wezenloze menselijke robotten waarnemen. En dat is niet het geval.
Waar berust je dat op?
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Hopper
Posts in topic: 4
Berichten: 79
Lid geworden op: 30 aug 2022, 09:44
Contacteer:

Bericht door Hopper » 02 sep 2022, 12:33

arkhétupos schreef:
01 sep 2022, 22:38
Hopper schreef:
31 aug 2022, 12:20
Ieder mens welke ik waarneem beschikt ook weer over waarnemendheid (=bewustzijn). Zou dat niet het geval zijn, dan zou ik alleen maar wezenloze menselijke robotten waarnemen. En dat is niet het geval.
Waar berust je dat op?
Op zelfkennis. In de leegte is bewogenheid (van de ander) op te merken. Iemand die solipsisme volgt heeft onvoldoende zelfkennis, anders zou hij dat niet volgen. Toch zit er wel een kern van waarheid in solipsisme. In werkelijkheid zijn we allemaal een microkosmos.

Gebruikersavatar
Neon
Posts in topic: 5
Berichten: 312
Lid geworden op: 27 aug 2022, 09:27
Contacteer:

Bericht door Neon » 02 sep 2022, 19:28

Hopper schreef:
02 sep 2022, 12:33
arkhétupos schreef:
01 sep 2022, 22:38
Hopper schreef:
31 aug 2022, 12:20
Ieder mens welke ik waarneem beschikt ook weer over waarnemendheid (=bewustzijn). Zou dat niet het geval zijn, dan zou ik alleen maar wezenloze menselijke robotten waarnemen. En dat is niet het geval.
Waar berust je dat op?
Op zelfkennis. In de leegte is bewogenheid (van de ander) op te merken. Iemand die solipsisme volgt heeft onvoldoende zelfkennis, anders zou hij dat niet volgen. Toch zit er wel een kern van waarheid in solipsisme. In werkelijkheid zijn we allemaal een microkosmos.
De hele bewegende wereld gaat samen met onvoldoende zelfkennis. Bij voldoende zelfkennis beweegt er niets meer. Eigenlijk is dat altijd zo (dat er niets beweegt dixit Parmenides).

Hopper
Posts in topic: 4
Berichten: 79
Lid geworden op: 30 aug 2022, 09:44
Contacteer:

Bericht door Hopper » 02 sep 2022, 20:07

Neon schreef:
02 sep 2022, 19:28
Hopper schreef:
02 sep 2022, 12:33
arkhétupos schreef:
01 sep 2022, 22:38

Waar berust je dat op?
Op zelfkennis. In de leegte is bewogenheid (van de ander) op te merken. Iemand die solipsisme volgt heeft onvoldoende zelfkennis, anders zou hij dat niet volgen. Toch zit er wel een kern van waarheid in solipsisme. In werkelijkheid zijn we allemaal een microkosmos.
De hele bewegende wereld gaat samen met onvoldoende zelfkennis. Bij voldoende zelfkennis beweegt er niets meer. Eigenlijk is dat altijd zo (dat er niets beweegt dixit Parmenides).
Het gaat meer over het weten wat niet beweegt en wat wel beweegt. En wat wel beweegt, wordt dat bewogen door jezelf of bewogen door de leegte?

Gebruikersavatar
Neon
Posts in topic: 5
Berichten: 312
Lid geworden op: 27 aug 2022, 09:27
Contacteer:

Bericht door Neon » 02 sep 2022, 20:10

Hopper schreef:
02 sep 2022, 20:07
Neon schreef:
02 sep 2022, 19:28
Hopper schreef:
02 sep 2022, 12:33


Op zelfkennis. In de leegte is bewogenheid (van de ander) op te merken. Iemand die solipsisme volgt heeft onvoldoende zelfkennis, anders zou hij dat niet volgen. Toch zit er wel een kern van waarheid in solipsisme. In werkelijkheid zijn we allemaal een microkosmos.
De hele bewegende wereld gaat samen met onvoldoende zelfkennis. Bij voldoende zelfkennis beweegt er niets meer. Eigenlijk is dat altijd zo (dat er niets beweegt dixit Parmenides).
Het gaat meer over het weten wat niet beweegt en wat wel beweegt. En wat wel beweegt, wordt dat bewogen door jezelf of bewogen door de leegte?
Ja ik denk dus dat wat bewogen wordt door jezelf komt, omdat je niet leeg bent maar een verzameling.

Wel een veranderende verzameling dus.

Hopper
Posts in topic: 4
Berichten: 79
Lid geworden op: 30 aug 2022, 09:44
Contacteer:

Bericht door Hopper » 02 sep 2022, 20:13

Neon schreef:
02 sep 2022, 20:10
Hopper schreef:
02 sep 2022, 20:07
Neon schreef:
02 sep 2022, 19:28


De hele bewegende wereld gaat samen met onvoldoende zelfkennis. Bij voldoende zelfkennis beweegt er niets meer. Eigenlijk is dat altijd zo (dat er niets beweegt dixit Parmenides).
Het gaat meer over het weten wat niet beweegt en wat wel beweegt. En wat wel beweegt, wordt dat bewogen door jezelf of bewogen door de leegte?
Ja ik denk dus dat wat bewogen wordt door jezelf komt, omdat je niet leeg bent maar een verzameling.

Wel een veranderende verzameling dus.
Je bent oorzakelijk aan jezelf. Die oorzakelijkheid an sich beweegt weer jou als mens. Weet je uit de oorzakelijkheid te stappen dan hou je leegte over.

Gebruikersavatar
Neon
Posts in topic: 5
Berichten: 312
Lid geworden op: 27 aug 2022, 09:27
Contacteer:

Bericht door Neon » 02 sep 2022, 20:20

Hopper schreef:
02 sep 2022, 20:13
Neon schreef:
02 sep 2022, 20:10
Hopper schreef:
02 sep 2022, 20:07


Het gaat meer over het weten wat niet beweegt en wat wel beweegt. En wat wel beweegt, wordt dat bewogen door jezelf of bewogen door de leegte?
Ja ik denk dus dat wat bewogen wordt door jezelf komt, omdat je niet leeg bent maar een verzameling.

Wel een veranderende verzameling dus.
Je bent oorzakelijk aan jezelf. Die oorzakelijkheid an sich beweegt weer jou als mens. Weet je uit de oorzakelijkheid te stappen dan hou je leegte over.
Ja of een stabiele verzameling, dan beweegt de “buitenwereld” ook niet meer. Ik denk dat er vaker sprake kan zijn van een min of meer stabiele verzameling, dan leegte. Maar leegte kan wel een voorbeeld zijn.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 2
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 03 sep 2022, 16:02

In de eerste fase van ieders leven is niemand solipsist of narcist. Daarna komt het kindernarcisme dat door anderen opgeroepen wordt om het kind bewust te maken van zijn eigenleven. (ff Freud)
Solipsisme lijkt me een constructie van het Cartesiaanse Theater.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 2
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 03 sep 2022, 16:24

Petra
Volgens mij geeft dat een enorm verantwoordelijkheidsgevoel en ik denk ook schuldgevoel. Immers.. alle ellende en narigheid die andere mensen doen bestaan alleen maar in jou en door jou. In die gedachten zou je dus alle oorlog en ellende kunnen stoppen als je maar je bewustzijn daartoe kon brengen. Het schuldgevoel is denk ik het ergste..omdat je je eigen onschuld (aan de dingen waar je nou eenmaal geen schuld aan hebt als je er van uit gaat dat er andere mensen met eigen bewustzijnen zijn die jij niet kunt bij- of aansturen) kwijt bent.
Ik had het over een constructie. Bij nader inzien, nu ik dit nogmaals lees, denk ik dat dat alleen kan als je volslagen zonder empathie bent. Is dat wel zo zie ik nu ook wel dat het uitdraait op wat Petra beschrijft.

Je zou ook kunnen zeggen dat een narcist die volwassen is leeft van anderen zonder er iets voor terug te geven. Een natuurlijk narcist als een kind geeft juist eigenaardig genoeg heel veel terug door te leven van de aandacht van Moeders, en later tweedes als Vader en Broertjes en Zusjes, en derdes als anderen in de familie...

MaartenV
Posts in topic: 1
Berichten: 15
Lid geworden op: 28 aug 2022, 10:42
Contacteer:

Bericht door MaartenV » 04 sep 2022, 10:11

Ja, Petra, ik denk dat solipsisme en narcisme twee verschillende dingen zijn.
Solipsisme is een filosofische metafysica over hoe de wereld is en over hoe jij je daartoe verhoudt als mens. Het is een ontologie.

Narcisme is een psychologisch persoonlijkheidskenmerk.
Mensen met narcisme zijn ervan overtuigd dat zij meer 'bijzonder' zijn dan andere mensen.
Iemand met een narcistische persoonlijkheidsstoornis wil constant bewonderd worden.
Er is ook een gebrek aan empathie.
Er is gespeeld charmant zijn. De narcist is verslaafd aan aandacht krijgen.

Ik denk dat een narcist zeer ongelukkig zou zijn mocht hij of zij een solipsistische visie aanhangen, omdat hij of zij dan geen bewonderaars meer zou hebben.

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 2
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 28 okt 2022, 22:35

dazithebest schreef:
28 okt 2022, 11:51
Ontdek de waarheid over het leven gebasseerd op bewijs en feiten lees het boek : The Present op de website www.globaltruthproject.com
Het is gratis en je kunt het online lezen op de website

Ik weet het niet.

Gebaseerd op de spel- en grammaticale fouten gebezigd in de reclame, kan ik geen waarde hechten aan de inhoud van het boek.
Dus heb ik het niet gelezen.

Wat ik wel weet, gebaseerd op ervaring, is dat narcisme en solipsimse 1 ding gelijk hebben: "De minachting van de zelf."
Vandaar ook dat ik "Supernarcisme" tracht te propageren: "Weest schoner dan Uw spiegelbeeld".
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten