Uiterst merkwaardig

Deel je diepste gedachten en laat ons meedenken...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 3
Berichten: 2712
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Uiterst merkwaardig

Bericht door Bärbel » 23 jul 2022, 22:17

Er zijn twee uiterst merkwaardige dingen gebeurd hier. Op mijn balkon hangen witte doeken aan een waslijn die als een soort zonnescherm moeten dienen. Ik heb die doeken met - nieuwe, speciaal daarvoor gekochte - houten wasknijpers aan de waslijn gehangen en het andere einde aan het balkonhek vast. Toen van de week de hittegolf weer even voorbij was, rolde ik die doeken weer op en toen ontdekte ik een perfect rond brandgat in de bovenkant van een knijper. Dat is gek. Dat is héél gek. Ik dacht dat misschien een grapjas in een ander flat dit met een laserpen heeft gedaan. Maar een paar dagen later zei mijn moeder tegen mij, “dat is gek zeg, het (plastic) Mariabeeldje uit Lourdes dat naast mijn bed staat heeft een perfect rond brandgat bovenop haar hoofd.” Dat beeldje had ze eens gekregen van een vriendin. En er zit bovenop haar hoofd zo’n zelfde gat. Dat kan nooit iemand met een laserpen hebben gedaan want daarvoor zou je recht boven op het hoofd van het beeldje moeten richten.
Hermetisch geschakeld

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 5
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 24 jul 2022, 20:56

Als jij denkt dat dit met een laserpen mogelijk is, moet je gelijk de politie bellen, want geen enkele laser is hiertoe in staat.
(Enkel die in een laboratorium kunnen dat, maar ik neem aan dat niemand om jou heen die technologie bezit?)

::

Merkwaardigheid valt op door een afwijking van de standaarddeviatie.
Wat niet wegneemt dat de waargenomen fenomenen een zuiver natuurlijke oorsprong kunnen hebben.

Vaak wordt "merkwaardigheid" altijd daar waargenomen waar geen voldoende grote populatie de steekproef staven kan.

Dave Gorman heeft in zijn programma: "Modern life is goodish" eens aangetoond dat het feit dat twee personen die elkaar niet kenden, en toevallig samen op een foto verschenen tijdens een willekeurig moment ergens in hun verleden, nu getrouwd zijn, veel vaker voorkomt dan intuïtief te verwachten valt.

Het heeft een beetje te maken met de Verjaardagenparadox.

Het kan maar zo zijn dat alle beeldjes die op dat moment gekocht zijn in Lourdes dezelfde fabricagefout vertonen, en dat een druppel ergens op een boom een gat in je wasknijper gebrand heeft.

Dat kan, het is merkwaardig, dat geef ik gelijk toe.

Als ik jou was zou ik eens kijken of er geen nieuwe gebouwen om je heen gebouwd zijn, of dat de ramen van de jouw omgevende gebouwen een brandrisico dreigen te zijn.

certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 5
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 24 jul 2022, 21:32

arkhétupos schreef:
24 jul 2022, 20:56
Als ik jou was zou ik eens kijken of er geen nieuwe gebouwen om je heen gebouwd zijn, of dat de ramen van de jouw omgevende gebouwen een brandrisico dreigen te zijn.
Ramen worden vervangen door ramen met label A+++++, vanwege "het milieu".
Dat betekent onder meer dat die ramen bijna alle straling die ze ontvangen terug moeten kaatsen.

Welke richting op? Daar maakt de fabrikant noch de installateur zich voorlopig druk om: "Het levert geld op".
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 3
Berichten: 2712
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 24 jul 2022, 22:31

arkhétupos schreef:
24 jul 2022, 20:56

Het kan maar zo zijn dat alle […] dat een druppel ergens op een boom een gat in je wasknijper gebrand heeft.
Dat is onmogelijk want ik woon in een flat en er staan voor mijn ramen geen bomen binnen ca. vijftig meter van mijn balkonnetje. En het gat dat in de knijper is gebrand zit aan de kant van de knijper die wijst naar mijn eigen raam. Ik zal zo even een foto maken van de knijper.

arkhétupos schreef:
24 jul 2022, 20:56
Als ik jou was zou ik eens kijken of er geen nieuwe gebouwen om je heen gebouwd zijn,
Nee er zijn geen nieuwe gebouwen om me heen gebouwd. Alles staat al tientallen jaren vol ook. Er kan onmogelijk een gebouw bij gebouwd worden.

arkhétupos schreef:
24 jul 2022, 20:56
of dat de ramen van de jouw omgevende gebouwen een brandrisico dreigen te zijn.

Die video ga ik zo even bekijken, dankjewel.
Hermetisch geschakeld

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 3
Berichten: 2712
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 24 jul 2022, 22:42

arkhétupos schreef:
24 jul 2022, 21:32
arkhétupos schreef:
24 jul 2022, 20:56
Als ik jou was zou ik eens kijken of er geen nieuwe gebouwen om je heen gebouwd zijn, of dat de ramen van de jouw omgevende gebouwen een brandrisico dreigen te zijn.
Ramen worden vervangen door ramen met label A+++++, vanwege "het milieu".
Dat betekent onder meer dat die ramen bijna alle straling die ze ontvangen terug moeten kaatsen.

Welke richting op? Daar maakt de fabrikant noch de installateur zich voorlopig druk om: "Het levert geld op".

Dát zou wel eens de oorzaak kunnen zijn lijkt me. Sinds we ook met zulke ramen opgezadeld zijn hebben we allemaal hier veel last van weerkaatsend licht. Zodat het soms lijkt of er twee manen zijn, terwijl er maar een staat. Of je ziet licht branden in het (ook van glas gemaakte) balkonhek, wat dan licht is van auto koplampen die even verderop de bocht om gaat. Heel irritant.

Bedankt voor je visie op het gat in dat plastic beeldje. Dan is het gewoon toeval dat dat ongeveer tegelijk met dat gat in de knijper ontstond.
Hermetisch geschakeld

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 5
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 26 jul 2022, 22:48

Toeval is dan ook een uiterst merkwaardig iets.
"Random", noemen ze dat in de computerwetenschap.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Aselect

:yeehaw:


Het begrip toeval is/wordt niet echt goed begrepen:
- Een gebeurtenis kan toevallig zijn, als de gebeurtenissen eromheen tot de gebeurtenis leiden. Toeval?
- Een gebeurtenis kan niet toevallig zijn, als de gebeurtenissen eromheen tot de gebeurtenis leiden. Toeval!
- Een gebeurtenis kan toevallig zijn, als de gebeurtenissen eromheen niet tot de gebeurtenis leiden. Toeval!
- Een gebeurtenis kan niet toevallig zijn, als de gebeurtenissen eromheen niet tot de gebeurtenis leiden. Toeval?

Enkel empirisch onderzoek kan de willekeurigheid van de gebeurtenis bepalen, met de volgende uitkomsten:
- "Dit gebeurt willekeurig." Toeval?
- "Dit valt na te bootsen." Toeval!

Helaas lijken sommige "toevalligheden", een "agenda" te hebben, en lenen ze zich uitmuntend voor bijvoorbeeld:
- een illuminatie-religie.
- wetenschappelijk onderzoek.

Ik wil graag in het midden laten hoe toeval ervoor kan zorgen dat die twee op elkaar lijken.

Toevalligheden en zekerheden behoren tot hetzelfde wetenskader, dat van de paradox.

Een oxymoron kan toevalligheden tot zekerheid verheffen, andersom echter nooit.
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 5
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 28 jul 2022, 22:36

Ik weet het zeker, denk ik, en anders is iemand anders het wel met mij eens.
Maar nimmer zou ik protesteren kunnen, zoals er nu geprotesteerd wordt.
Noch zou ik de protesten zoals ze nu gevoerd worden kunnen goedkeuren.

Want ze zijn per willekeur en niet gevoed door logica.

Het is niets anders dan relschopperij.
Er is geen leider, noch diplomatie aanwezig.

Het is net of de protestanten protesteren omdat ze protesteren kunnen, uit pure verveling.

Het wordt tijd dat protestvermogen in te dammen, zodat ze precies krijgen wat ze verwachten: Ingrijpen.
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 5
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 28 jul 2022, 22:45

Dan is natuurlijk het hek van de dam, en lopen alle schapen elkaar achterna, zonder zelfs maar een idee te hebben waar nog voedzame graslanden te vinden zijn.
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten