De waan van de dag.

Deel je diepste gedachten en laat ons meedenken...
Plaats reactie
ghwilbrink
Posts in topic: 1
Berichten: 173
Lid geworden op: 03 feb 2018, 19:46
Contacteer:

De waan van de dag.

Bericht door ghwilbrink » 23 nov 2021, 21:18

De waan van de dag.

Wij Nederlanders zijn van huis uit, een ambitieus volkje.
We bedenken van alles, of het nu fabricage of dienstverlening betreft, we zetten het om naar ingenieuze zaken, in de ruimste zin van het woord.
Is daar iets mis mee?
Nee, ik denk, in wezen niet, echter de noodzakelijke tijd om een plan te ontwikkelen en het vervolgens succesvol ‘uit te rollen’, drukt wel een héél grote stempel op onze arbeidzame bevolking. Dit met de nadruk op: tijd.
We kennen allen de uitdrukking, “tijd is geld”, daar gaat het hier om.
Plannen leveren dan pas verdiensten op, als producten en/of diensten daadwerkelijk goed functioneren.
Ín de ‘pijplijn’ zijn er alleen maar kosten, dat is een vaststaand gegeven.
Tijdreductie wordt aangemoedigd, zodat daardoor de ontwikkelingstijd kan worden bekort.
Hoe sneller de ontwikkeling van een plan wordt bewerkstelligd, des te eerder wordt het gewenste resultaat, door de doelgroep, met ‘toenemend gejuich’ ontvangen.
Het gegeven dat, ‘de kost voor de baat uitgaat’, geeft tijdreducering eveneens het volle bestaansrecht.
Hetzelfde geldt voor de uitvoering van een plan; kort gezegd: te realiseren, in minder tijd en van goede kwaliteit.
Zou het kunnen, dat veel mensen zich hierdoor opgejaagd voelen, slecht slapen, hiervan stress ondervinden, op den duur daardoor minder presteren en uiteindelijk o.a. in een burn out situatie terecht komen?
Wat zeker meespeelt, is het feit, dat velen van hen te maken hebben met een forse hypotheek die wel maandelijks moet worden afgelost.
Dit zal voor hen nog eens een extra psychische belasting betekenen, om extra maximaal te blijven presteren en zelfs, in meerdere gevallen, tegen ‘wil en dank’, te moeten presteren.
Het is voor mij te gemakkelijk om dit af te doen als: ‘open deur’ of ‘c’est la vie’.
Indien er dit aan de hand is, dan leven de mensen, die het waar moeten maken, in een jachtige nerveuze leefomgeving en wordt een deel van hun leven door hen, op z’n zachts gezegd, minder plezierig beleefd.
Ik schets hier het probleem wel, maar weet zo geen oplossingen.
Wellicht kunnen onze geachte forumleden hun gedachten, over dit fenomeen, er inhoudelijk overheen laten gaan.
George Wilbrink
November 2021
Als de steen op de vaas valt, breekt de vaas,
Maar, als de vaas op de steen valt, breekt de vaas ook.
Zorg ervoor, niet de vaas te zijn

[/size][]

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 1
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 02 dec 2021, 23:21

ghwilbrink schreef:
23 nov 2021, 21:18
Ik schets hier het probleem wel, maar weet zo geen oplossingen.
Denkt U:
A) Dat deze situatie bestuurd wordt?
B) Dat deze situatie bestuurbaar is?

A)
1) Door wie?
2) Met welk recht?

B)
1) Hoe dan?
2) Met welk recht?

HM

Een dooddoener die rechtvaardigheid.

Jammer dat ze niet universeel "grijpbaar" is, maar zich wel telkens "naar omstandigheden" laat pakken.

Vandaar ook dat Justitie EN vrouw is EN blind EN ook niet weet wat ze afweegt, ongeacht alle omstandigheden.

Neen, "rechtvaardigheid" valt bij justitie niet te halen, enkel iemands (on-)gelijk.

(Het duurt nog maar even voor de rechtbank zelf een #metoo-affaire krijgt. En dan zijn alle remmen los.)

En de economie reageert erop.

De economie van een "land" kan ook nooit de sturende oorzaak van voorspoed zijn, het is immers altijd een afgeleide.

Een afgeleide waarvan dan? Wel: "Voorspoed", wellicht?

Ik wens U veel voorspoed, en weinig lening toe, met deze uitspraak:
ghwilbrink schreef:
23 nov 2021, 21:18
Wij Nederlanders zijn van huis uit, een ambitieus volkje.
Wie wij!
Wij soms?

Of bedoelt U Uzelf als koninklijk meervoud?

Nu ja, het spijt me terdege, maar daar zie ik de redenering de mist in gaan.
(Laat staan er inhoudelijk, zoals U vraagt, op te kunnen reageren.)

Voor Uw probleem kan ook ik geen oplossing verzinnen, zonder verdere informatie.

Ik -voor mij- voel mij prima in "de waan van de dag".
Heb wel elke ochtend even nodig om mij te kunnen oriënteren, maar dan loopt de rest van de dag wel praktisch zoals voorzien.

Niet rechtvaardig, maar ook niet niet-rechtvaardig.
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten