Waarom eten we zoals we eten?

Deel je diepste gedachten en laat ons meedenken...
Plaats reactie
ghwilbrink
Posts in topic: 1
Berichten: 173
Lid geworden op: 03 feb 2018, 19:46
Contacteer:

Waarom eten we zoals we eten?

Bericht door ghwilbrink » 12 nov 2019, 23:02



Waarom eten we zoals we eten?

Inleiding.

We smikkelen wat af in ons leven.
Als we de voedingswijzer* mogen geloven dan verbruikt een mens in zijn leven gemiddeld 25 ton (25.000 kg) aan vast voedsel en ongeveer 40.000 liter aan vocht.
Totaal zo ongeveer 65.000 kg
Een mens weegt wereldwijd gemiddeld 62 kg**
Volgens dit artikel nuttigt een mens, gemiddeld wereldwijd aan voeding en aan vocht, ruim 1000 keer zijn eigen gewicht.

Voeding en drank, wat is goed voor ons en wat niet?

Over voeding en drank is ons, tot nu toe, al van alles verteld, je kunt het zo gek niet bedenken.
We moeten op van alles en nog wat letten, en vooral er op toezien dat we de juiste voeding en drank gebruiken anders krijgen we verkeerde stoffen binnen, dan neemt o.a. ons gewicht toe en dat is weer slecht voor onze gezondheid.
Maar wat is goed en wat is slecht?

Het dagelijks leven.

De voeding die ons in de supermarkten, te kust en te keur, wordt aangeboden bevat alle informatie die we kennelijk nodig hebben.
Uitgebreid wordt informatie gegeven over de voedingswaarde van de diverse producten en wat er daarnaast allemaal nog meer inzit, en dat is een heleboel.
Ook komt het voor, dat van een bepaalde stof die goed voor ons is, er maar een heel kleine hoeveelheid inzit, maar het artikel wordt wel naar deze te verwaarlozen hoeveelheid genoemd.
Kortom, zijn we wel attent genoeg op al die aanduidingen en hebben we er wel genoeg kennis van zaken om al die kenmerken goed te kunnen begrijpen?

Betekenis van aanduidingen op voeding en drank.

Waarschijnlijk duizelt het de meeste mensen voor de ogen en haken we nogal eens gauw af.
Het staat er wel allemaal op maar vergeet niet, we doen niet één boodschap maar voor een heel gezin, een hele kar vol boodschappen, en we hebben het al zo druk, en dan… ook dat nog!
Hebben we wel tijd genoeg om al die gegevens op de verpakkingen te lezen?
We krijgen al zoveel voorlichting van alle kanten en ”ondanks” al die voorlichting, over wat nu goed of niet goed voor ons is, wordt het er niet gemakkelijker op.
En net als we denken dat we het een klein beetje begrepen hebben, duikt er weer een nieuwe goeroe over voeding op en dan weten we het, grote kans, weer niet.
Dan is dit goed en dan is dat weer slecht en omgekeerd, en zo blijven we als maar zoekende en omdat we het niet meer weten, apen we elkaar dan maar ruimschoots na.

Zonder verder op al die aanduidingen, die op de verpakkingen en flessen staan vermeld, in te gaan, verkeerde eet- en drinkgewoonten, daarvan wordt gezegd dat het slecht is voor onze gezondheid en ons welzijn en dat zal ongetwijfeld zeker zo zijn.
Is b.v. overmatig zout dan ook slecht voor onze gezondheid?

Voorbeeld van zoutaanduiding op de verpakking.

Natrium.

Op de ene verpakking staat Natrium.
Op een andere verpakking staat Zout.
Als op de verpakking Natrium staat hoeveel zout is dat dan?
Één gram Natrium komt overeen met 2,5 g zout.

Een enkele keer wordt op een artikel zowel de vermelding Natrium als Zout gebruikt.
Dus per 100 g : Natrium : 0,31 g
Zout : 0,78 g
0,31 g Natrium komt echter overeen met 0,31 x 2,5 g = 1,24 g zout.

Totale hoeveelheid zout per 100 gram :
Zout : 0,78 g.
Natrium : 1,24 g zout.
Totale hoeveelheid zout per 100 gram = 0,78g +1,24 g = 2,02 g
Dat is heel wat meer zout dan de beschrijving van 0,78 g doet vermoeden.


Ons lichaamsgewicht, in verhouding tot de totale hoeveelheid voeding, in een mensenleven.

Ons lichaam, dat wereldwijd gemiddeld een gewicht heeft van ongeveer 1/000 deel van de totale voeding en drank die we in ons leven nuttigen, zal vermoedelijk niet blij zijn met ons gemiddelde voeding- en drankaanbod.
De “machinerie” in ons lichaam is een uiterst vernuftig systeem, dat naast het goede uit de voeding en drank, ook de minder goede tot giftige stoffen uit ons lichaam filtert.
Ze kunnen dit maar met een bepaalde snelheid doen en teveel verkeerde voeding en drank geeft slijtage aan ons ingebouwd “instrumentarium,”onze organen en onze aderen.
Bijvoorbeeld, onze lever heeft alleen al 600 verschillende functies om processen in ons lichaam goed te laten functioneren.
Misschien heeft hij het moeilijk met ons voeding- en drankaanbod, het zou zo maar kunnen.
De organen in ons lichaam, die dat allemaal moeten verstouwen, hebben het er maar druk mee en de vraag is, waarschuwen ze ons op tijd bij onraad?

Waarom eten we zoals we eten?

Hebben we het te druk?
Heel werkend Nederland is, door werkomstandigheden, dag in dag uit langdurig bezig met hun werkzaamheden.
Veel van deze mensen met kinderen werken allebei en begin dan maar eens in de avond aan het maken van een gezonde maaltijd als je moe thuiskomt.
Dikwijls ontbreekt het dan aan de nodige energie.

Hoe moet het dan?

Ik weet de oplossing niet.
Wellicht kunnen we beter zelf kiezen wat voor ons lichaam goed is door er over na te denken.

Misschien is het een idee om een product, dat we verantwoord vinden, te blijven gebruiken.
Dan hoeven we ook niet steeds opnieuw het wiel uit te blijven vinden.
Misschien een beetje saai maar wel verantwoord.

Op deze manier kunnen we dan geleidelijk een verantwoorde voedselbehoefte samenstellen.

Samenvattend.

Als we in ons leven ongeveer 1000 keer ons eigen gewicht aan voeding en drank gebruiken en die voeding en drank is gemiddeld niet goed…..?
Wat extra aandacht, voor de aanduidingen op de verpakkingen, en bewust wat verdieping in de gebruikte aanduidingen op de verpakkingen zou voor ons lichaam wel eens heilzaam kunnen werken.

Een goed hulpmiddel is tegen jezelf te blijven zeggen bij nieuwe voedsel- en drankaankopen:

Ik mag het wel hebben, maar is het gezond: eerst uitzoeken, dan beslissen.


*Bron: www.devoedingswijzer.nl/eten_drinken.html

** Bron:www.scientias.nl/ook_het_gewicht_van_de_mensheid_bedreigt_de_aarde


George Wilbrink.
november 2019.

Gebruikersavatar
tengeltje11
Posts in topic: 1
Berichten: 491
Lid geworden op: 20 nov 2013, 19:07
Contacteer:

Bericht door tengeltje11 » 13 nov 2019, 17:57

de eerste vraag is al of onze eigen kennis wel in orde is.

in belgie promoot bv zelfs de overheid het drinken van melk.
alleen is het drinken van koemelk voor geen enkele volwassene echt gezond te noemen.
want zeg nu zelf,welk volwassen zoogdier drinkt nog melk?
melk bevat enzymen die onze maag helemaal niet kan verwerken.

een kind die koemelk drinkt is nog enigsinds te verantwoorden,maar ook die melk is niet helemaal wat een kind nodig heeft.

en zo kan je wel doorgaan over diverse voedingsstoffen.

neem nu bv aardappelen.
alvoor ze gerooid worden,spuiten ze de planten met gif dood.
dat gif zit ook in minieme hoeveelheden in de knollen.
te weinig om schadelijk te zijn,wordt gezegd.

maar hoeveel kilo's aardappelen eten we als mens niet op in ons leven?
na al die kilo's,is dat vergif dan nog altijd onschadelijk?
want onderzoek naar het gif tov een mens,op lange termijn,is er nooit geweest.

en zo kan je nog wel een tijdje doorgaan.

zoveel van het voedsel is eigenlijk gewoon onjuist of kapot gemaakt door de mens dat 'juist' eten eigenlijk bijna onmogelijk is.
There is something about the outside of a horse that is good for the inside of a man

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 1
Berichten: 2712
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 13 nov 2019, 19:03

Eet al zo lang ik me kan heugen alles biologisch wat er biologisch is. Dus niks gif. Pers maar eens aardappels uit en maak er een glas sap van, een van gewone en een van biologische. Doe hetzelfde met winterwortelen. Kijk hoe het eruit ziet, ruik het, en proef. En je hoeft nooit meer ‘gewone’.

En dat biologisch zoveel duurder zou zijn is ook allang niet meer zo. En dat je er naar een speciaalzaak voor moet is ook allang niet meer zo. Een kilo aardappelen bij appie is biologisch 26 cent duurder dan niet-biologisch.
Hermetisch geschakeld

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 3
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 17 nov 2019, 01:37

ghwilbrink schreef:
12 nov 2019, 23:02
Ik mag het wel hebben, maar is het gezond: eerst uitzoeken, dan beslissen.
Houdt het mij duurzaam in stand?
Is mijn regel.

Maar ja, ik ga dan ook voor de ondergang. ergens, ooit.
Eeuwig leven is net zo saai als eeuwig doodzijn.

Ik geloof niet in eeuwig hetzelfde kunnen zijn.
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 3
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 17 nov 2019, 01:41

arkhétupos schreef:
17 nov 2019, 01:37
Ik geloof niet in eeuwig hetzelfde kunnen zijn.
Sprak het Vacuum tot de wetenschapper.
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 3
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 17 nov 2019, 01:44

"Och arme! Niets is eenzaam!"

(Ik geef je hier goud hoor, met al die titels.)
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten