Enneagram

Deel je diepste gedachten en laat ons meedenken...
Stoffel
een koning filosoof
Posts in topic: 27
Enneagram

Bericht door Stoffel » 06 nov 2018, 23:37

Van de week heb ik weer eens een keer een enneagramtest ingevuld. Er kwam op nummer een het type 5W6 uit. W6 betekent met een sterke vleugel van type 6. Ik vond het wel kloppen. Op nummer twee en drie stonden 1W9 en 9W1. Ook daar kon ik mij wel in vinden.

Wie het ook leuk vindt om eens te doen, vindt hier de website: https://www.eclecticenergies.com/nederl ... agram/test

Zelf heb ik de klassieke versie gedaan.
The true mind can weather all the lies and illusions without being lost. The true heart can touch the poison of hatred without being harmed. Since beginningless time, darkness thrives in the void, but always yields to purifying light.
— The lion turtle explaining energybending to Aang.

Oh my heart's set fire, burning all desire, only You remain and life a gain.
-swami Kriyananda (in Love is a Magician)

Pink Panther
een mega filosoof
Posts in topic: 8

Bericht door Pink Panther » 07 nov 2018, 09:51

https://skepsis.nl/enneagram/

Een hoop gegoochel met pseudo-wiskunde. Waar vind je dat tegenwoordig nog?

De test kom je heel vaak tegen. Ik kwam er laatst een tegen op de site van Human. Vermakelijk en voor zelfonderzoek geeft het een hint maar ik zou er geen opzienbarende conclusies aan verbinden. Het hangt ook vaak af van de bui waarin je verkeert. Prik een willekeurige datum in je agenda, bijvoorbeeld 21 december, en doe de test dan nog eens. Je moet niet verbaasd staan wanneer de uitslag heel anders is. Dat vond ik ook bij de site van Human. Bij sommige vragen dacht ik: zoals ik me nu voel ... We zijn minder zwart/wit dan we denken. Maar om je stemming te peilen is het een aardig en vermakelijk instrument!

neus
een mega filosoof
Posts in topic: 30

Bericht door neus » 07 nov 2018, 11:24

ik heb de test elders gedaan 123test.nl , want ik vond de vraagstelling niet correct op de gegeven site.

Uitslag:

De meeste punten gaf je aan het type: Vragensteller (19 punten)
De vragensteller staat bekend om zijn kritische vragen en verbeeldingskracht. De vragensteller is iemand die pro-actief denkt. De vragensteller is doorgaans betrokken en loyaal. Hij of zij heeft de moed om lastige zaken ter discussie te stellen. De vragensteller heeft behoefte aan veel informatie. Volgens het enneagram wordt de vragensteller gedreven door angst. Vragenstellers houden graag controle en zijn hardwerkend. Andere termen voor de vragensteller zijn; advocaat van de duivel, scepticus, loyalist of verlichter.

Daarna gaf je de meeste punten aan de: Verkoper (14 punten)
De verkoper is iemand die graag scoort. De verkoper is opportunistisch en competitief. Hierdoor kan hij of zij zelfverzekerd of arrogant overkomen. De verkoper weet dingen voor elkaar te krijgen. De verkoper zal alleen die inspanningen leveren die nodig zijn om het gewenste resultaat te behalen. Volgens het enneagram wordt de verkoper gedreven door bedrog. De verkoper is zeer ijdel en wil voortduren in de aandacht staan. Andere namen die worden gegeven aan de verkoper; winnaar, bestuurder of statuszoeker.

Het minst aantal punten gaf je voor: Levensgenieter (6 punten)
De levensgenieter is doorgaans charmant en opgewekt. Hij of zij weet van het leven te genieten. Ze zien altijd kansen en hebben vaak een verfrissende kijk op zaken. In hun enthousiasme raken ze echter ook vrij snel verveeld. Ze maken niet altijd alles af. Op anderen kunnen ze oppervlakkig overkomen. Volgens het enneagram wordt de levensgenieter gedreven door gulzigheid. Ze leggen zich liever niet vast en houden zo veel mogelijk opties open. Andere termen voor de levensgenieter zijn; hedonist, vernieuwer, generalist of dromer.

neus
een mega filosoof

Bericht door neus » 07 nov 2018, 11:28

tweede uitslag:

De meeste punten gaf je aan het type: Perfectionist (17 punten)
De perfectionist heeft veel oog voor detail. In de regel houdt de perfectionist zich aan afspraken voelt zich veelal verantwoordelijk. In de ogen van anderen kan de perfectionist als eigenwijs overkomen. 'Hij weet het altijd beter'. Ook heeft de perfectionist veel moeite met het delegeren van taken of bevoegdheden. Volgens het enneagram wordt de perfectionist gedreven door woede. Hij of zij zijn bang om fouten te maken. Dit resulteert in gedrevenheid en veeleisendheid. Andere namen die worden gegeven aan de perfectionist; verbeteraar, hervormer of volbrenger.

Daarna gaf je de meeste punten aan de: Denker (17 punten)
De denker is iemand die op een afstandelijke manier naar de omgeving kijkt. De denker heeft vaak kennis van zaken, is veelal analytisch en pakt de zaken systematisch aan. De denker kan goed relativeren en weet werk en privé doorgaans goed te scheiden. Door anderen kan de denker als afstandelijk worden ervaren. Volgens het enneagram wordt de denker gedreven door hebzucht. De denker houdt informatie het liefst voor zichzelf. Andere namen voor de denker zijn; observator, waarnemer of filosoof.

De levensgenieter is doorgaans charmant en opgewekt. Hij of zij weet van het leven te genieten. Ze zien altijd kansen en hebben vaak een verfrissende kijk op zaken. In hun enthousiasme raken ze echter ook vrij snel verveeld. Ze maken niet altijd alles af. Op anderen kunnen ze oppervlakkig overkomen. Volgens het enneagram wordt de levensgenieter gedreven door gulzigheid. Ze leggen zich liever niet vast en houden zo veel mogelijk opties open. Andere termen voor de levensgenieter zijn; hedonist, vernieuwer, generalist of dromer.

neus
een mega filosoof

Bericht door neus » 07 nov 2018, 11:28

wat dus eigenlijk wel geconcludeerd kan worden is wie je niet bent: geen levensgenieter ben ik dus.

Pink Panther
een mega filosoof

Bericht door Pink Panther » 07 nov 2018, 11:51

neus schreef:
07 nov 2018, 11:28
wat dus eigenlijk wel geconcludeerd kan worden is wie je niet bent: geen levensgenieter ben ik dus.
Heb je de test twee keer uitgevoerd op dezelfde site?

Wat ik nog kan toevoegen aan dergelijke methoden is uit een onderzoek dat wordt beschreven door Douwe Draaisma. Het ging over een onderzoek naar 'verdringing' en met name wat we verdringen in ons dagelijkse waaktoestand en wat we dromen. Daaruit bleek dat de ondervraagden over het algemeen erg brave zaken opgaven die ze verdrongen met wel droomden. Mensen zijn erg slecht geneigd om op te biechten waar ze zelf heel erg van schrikken. Dat geeft aan dat zelfs wetenschappelijk onderzoek erg moeilijk bij de kern kan komen. Mensen hebben de neiging zichzelf anders voor te doen dan wie ze werkelijk zijn. Alhoewel het ik de uitkomst van Neus wel herken als authentiek. Op een gegeven moment ken je iemand wel!

neus
een mega filosoof

Bericht door neus » 07 nov 2018, 11:54

Ik kreeg uit de klassieke test: het is onduidelijk welk enneagram type jij bent 4w5 of 6w5 is het meest waarschijnlijk

neus
een mega filosoof

Bericht door neus » 07 nov 2018, 12:02

Pink Panther schreef:
07 nov 2018, 11:51
neus schreef:
07 nov 2018, 11:28
Heb je de test twee keer uitgevoerd op dezelfde site?

Wat ik nog kan toevoegen aan dergelijke methoden is uit een onderzoek dat wordt beschreven door Douwe Draaisma. Het ging over een onderzoek naar 'verdringing' en met name wat we verdringen in ons dagelijkse waaktoestand en wat we dromen. Daaruit bleek dat de ondervraagden over het algemeen erg brave zaken opgaven die ze verdrongen met wel droomden. Mensen zijn erg slecht geneigd om op te biechten waar ze zelf heel erg van schrikken. Dat geeft aan dat zelfs wetenschappelijk onderzoek erg moeilijk bij de kern kan komen. Mensen hebben de neiging zichzelf anders voor te doen dan wie ze werkelijk zijn. Alhoewel het ik de uitkomst van Neus wel herken als authentiek. Op een gegeven moment ken je iemand wel!
Ja twee keer dezelfde test op 123test.nl

De types worden niet duidelijk omschreven, maar uit de test die Stoffel blijk ik ook het minst enthousiasteling, maar ik heb ook helemaal geen punten voor 8 en 9.

https://www.eclecticenergies.com/nederl ... ntroductie

Ik blijf dus hangen tussen loyalist en individualist waar je de onderzoeker hebt.

6 = 10.4
4 = 10.4
1 = 8.7
5 = 7.7
2 = 6.4
3 = 5.4
7 = 2.7

Stoffel
een koning filosoof

Bericht door Stoffel » 07 nov 2018, 12:46

Ik zit op een bankje bij ah te wachten tot moeders haar boodschappen heeft gedaan :greins: dus kan ff niet bij mijn documenten. Als ik thuis ben zal ik mijn (opgeslagen) overzicht eens plaatsen.

Maar ik heb de test niet rooskleurig ingevuld en ook niet vanuit huidige emoties, maar juist terugdenkend aan mijn hele leven. Het enige wat niet klopt is volgens mij achterdocht. Dat is zo erg niet mijn oorspronkelijke aard. Maar ik geloof wel (omdat ik het ondervind) dat zich door negatieve ervaringen een residu angst in je onderbewustzijn ophoopt, die in het onderbewuste genesteld kan zijn. En de enneagrammaker van die site interpreteert dat als achterdocht. En die angst, dat klopt denk ik wel, want als ik naar de fysio therapeut moest (daar stop ik nu mee, omdat de MSK arts de rug herstelt en dus stop ik bij de fysio, want die is naar mijn inschatting te eigenwijs om de arts te volgen, twee kapiteins op 1 schip gaat niet), maar ook bij de MSK arts, breekt het zweet mij uit. En eigenlijk heb ik dat tegenwoordig in alle situaties waar ik met mensen te maken heb met wie ik moet interacteren. Zelfs bij familie. Dan heb ik een hele natte rug. Dit had ik voor ik afknapte nooit. Zweten was mij onbekend, ik kon juist nooit zweten, en ik had het altijd koud. Het liefste kroop ik in de verwarming altijd. En de overgang okay, maar dat zouden dan opvliegers moeten zijn en geen constante. De MSK arts zei dingen tegen me, hij kent me ook al 18 jaar, die hout snijden. Ik vertelde van de zweepslag en hoe het gebeurde dat ik deed wat de fysio wilde, ondanks dat ik had gezegd dat ik het niet kon doen ivm mijn rug. En hij zei "je moet altijd je eigen intuitie volgen, wie er ook voor je staat". En hij zei "hoe oud ben je nu", ik zei "47", hij zei "dan zou je nu echt niet meer die onzekerheid moeten hebben,gooi het weg". Hij zei, ook het zweten komt daarvan. LOL Hij was erg lief, en heeft mij beter door dan mij soms lief is. Hij zei ook "het is tijd om te genezen, niet alleen je rug, maar ook daarvan". Hij bedoelde niet fysieke onschendbaarheid (dat is ie zelf ook niet), maar hij bedoelde dat die spanning weg moet. Dat wil ik ook. Maarja, dan moet je wel mogen zijn wie je was. Ik was iets meer een Poehbeer vroeger. :cool: Maar ook heel naief. Je kunt je naiviteit niet inruilen zonder er iets anders voor in de plaats te krijgen.

Wel tof dat dit forum er is, want vroeger bespraken we dit soort dingen op spirituele fora. Het helpt mij om vooruit te komen naar wie ik ooit was. Hoewel ik me afvraag of ik ooit nog mezelf weer worden kan op dit ondermaanse. Ik heb spijt als haren op mijn hoofd dat ik me ooit met religie heb ingelaten, ook al is het de christelijke. Want Christus verscheen in mijn leven, zonder dat ik christelijk was. Om niet. Maar ja, ik werd door christenen direct met achterdocht aangevallen, en uitgemaakt voor alverzoener (wat ik nu toch geloof, omdat ik geen christen was toen Jezus verscheen) en ik ben mij van lieverlee steeds meer gaan aanpassen aan hun ideeën. Dit had ik nooit verwacht want vroeger deed ik dat niet, ik was juist nooit een meeloper. Aan de andere kant, onze Lieve Heer moet er een bedoeling mee gehad hebben om mij met religie zo diep te laten kennismaken.

Het enige wat er overblijft waar geen mens mijn visie op kan veranderen, is mijn eigen ontmoeting met Christus. Wat daar gebeurde was zo krachtig, wat ze ook zouden kunnen zeggen, zij weten het gewoon niet. Met hun vagevuren, hun hellen en hun regels. Er klopt geen jota van.

Maar in type 5 herken ik zeer zeker wel mijn basis. Lekker terugtrekken heb ik altijd fijn gevonden. Ik heb nooit van feestjes en verjaardagen gehouden. Vreselijk vond ik dat en het was een zware last als het moest.

Zes jaar geleden kwam ik met een zelfde zenuwbeknelling (uit de bovenrug, waardoor een spier in de onderarm spasmen gaat vertonen en het gevoel in de hand verandert en kracht ineens verdwijnt, dan ligt ineens je glas, je kop thee, of je laptop op de grond :-( ) bij een fysiotherapeut. Die ging mijn schouders naar achteren drukken om mij te laten voelen hoe ik volgens hem mijn rug moest houden. Maar ik heb altijd een ronde bovenrug gehad, mijn schouders konden niet verder naar achteren. En hij zei dat ik mijn nek moest uitsrekken alsof mijn kruin aan een touwtje omhoog zat. Dat heb ik dus gedaan, met als gevolg dat ik, zonder het nog te beseffen, altijd met gespannen schouders en nek rondloop, want het moet recht. Het eerste wat de MSK arts opviel is dus dat er constante spanning op staat. Dat moet niet. Je moet je schouders gewoon kunnen laten hangen. Nu ik dat doe, voel ik mij innerlijk veel minder gespannen. Maar ik heb ontdekt dat ik zelfs in bed nog mijn schouders naar achteren loop te trekken. Dus nu moet ik weer constant tegen mezelf zeggen "ontspannen, loslaten, ontspannen, loslaten die schouders, laat maar naar voren vallen dan". Maar als ik het doe, voel ik mij innerlijk een stuk rustiger, en trekken er ook pijnen weg in de bovenrug en het middenrif.

Zucht. Wat een gedoe. Alles hangt dus wel met elkaar samen.
Laatst gewijzigd door Stoffel op 07 nov 2018, 14:07, 8 keer totaal gewijzigd.
The true mind can weather all the lies and illusions without being lost. The true heart can touch the poison of hatred without being harmed. Since beginningless time, darkness thrives in the void, but always yields to purifying light.

Stoffel
een koning filosoof

Bericht door Stoffel » 07 nov 2018, 13:24

Dit kwam er bij mij dus uit (ik had het opgeslagen in mijn documenten)
Type 5 - 11
Type 1 - 9.7
Type 9 - 8.4
Type 6 - 7
Type 2 - 6
Type 7 - 5.4
Type 4 - 3

Vleugel 5w6 - 14.5
Vleugel 1w9 - 13.9
Vleugel 9w1 - 13.3
Vleugel 1w2 - 12.7
Vleugel 6w5 - 12.5
Vleugel 5w4 - 12.5
Vleugel 2w1 - 10.9
Vleugel 6w7 - 9.7

Enneagramtype 5 - De Onderzoeker
Denkers geneigd om terug te trekken en te observeren
De Onderzoeker 5.
Mensen van dit persoonlijkheidstype zijn in essentie bang dat ze niet genoeg innerlijke kracht hebben om het leven tegemoet te treden, en daarom zijn ze geneigd om terug te trekken, terug te gaan naar de veiligheid en zekerheid van hun geest waar ze zich mentaal kunnen voorbereiden op hun opkomen in de wereld. Vijven voelen zich op hun gemak en thuis in de wereld van het denken. Ze zijn in het algemeen intelligent, belezen en bedachtzaam, en ze worden vaak experts op de gebieden die hun interesse hebben. Hoewel ze soms wetenschappelijk georiënteerd zijn, in het bijzonder als ze een Zes-vleugel hebben, voelen evenzoveel Vijven zich aangetrokken tot de geesteswetenschappen en is het helemaal niet ongewoon voor Vijven om artistieke neigingen te hebben.
Vijven zijn vaak enigszins excentriek; ze voelen weinig behoefte om hun overtuigingen te veranderen om zich aan te passen aan de mening van de meerderheid, en ze weigeren hun vrijheid om te denken zoals ze willen te compromitteren. Het probleem voor Vijven is dat terwijl ze op hun gemak zijn in de wereld van het denken, ze meestal een flink stuk minder op hun gemak zijn met het omgaan met hun emoties, de eisen van een relatie, of de behoefte om een plek voor zichzelf in de wereld te vinden. Vijven neigen ernaar om verlegen te zijn, niet opdringerig, onafhankelijk en onwillig om de hulp te vragen die anderen waarschijnlijk graag aan hen zouden bieden.
Vijven zijn gevoelig; ze voelen zich onvoldoende tegen de wereld verdedigd. Om te compenseren voor hun gevoeligheid nemen Vijven soms een houding aan van zorgeloze onverschilligheid of intellectuele arrogantie, wat helaas als consequentie heeft dat er afstand gecreëerd wordt tussen hen en anderen. Proberen om die afstand te overbruggen kan moeilijk zijn voor Vijven, omdat die zelden op hun gemak zijn met sociale vaardigheden, maar wanneer het ze lukt om het te doen, zijn ze vaak toegewijde vrienden en levenslange metgezellen.
Vijven zijn vaak wat geremd in hun emotionele expressie, maar ze hebben vaak sterkere gevoelens dan ze laten blijken. Weinig mensen weten wat er gaande is onder het oppervlak, omdat Vijven vaak een overdreven behoefte aan privacy hebben, en een diepgewortelde angst voor opdringerigheid. Vanwege hun gevoeligheid en hun angst voor ontoereikendheid zijn Vijven bang om overweldigd te worden, door de eisen van anderen of door de kracht van hun eigen emoties. Ze gaan hier soms mee om door een minimalistische levensstijl te ontwikkelen, waarin ze maar weinig van anderen verlangen in ruil voor dat er ook weinig van hen verlangd wordt. Andere Vijven sluiten vrede met de onplezierige rommeligheid van het leven en zijn er meer volledig bij betrokken, maar ze houden bijna altijd hun angst dat het leven op de een of andere manier meer van hen zal vragen dan ze kunnen geven.
Vijven, in het bijzonder als ze een Vier-vleugel hebben, typeren zichzelf vaak verkeerd als Vieren. Zulke Vijven zien dat ze sterke emoties hebben en identificeren zich niet met het vaak extreem cerebrale portret van type Vijf. Maar Vijven houden altijd een bepaalde mate van onbehaaglijkheid bij het uitten van emotionele staten, terwijl Vieren dat niet hebben. Hoeveel vaardigheid ze hier ook in verkrijgen, de taal van de emotie is niet hun moedertaal.

https://www.eclecticenergies.com/nederl ... gram/type5

neus
een mega filosoof

Bericht door neus » 07 nov 2018, 13:36

zo rond die 3-6 is het putje van de mensheid.

de echte karakters dat zijn 8 en 9 en misschien 1.

die hebben een duidelijke ziel.

Stoffel
een koning filosoof

Bericht door Stoffel » 07 nov 2018, 13:41

neus schreef:
07 nov 2018, 13:36

Ach, dat ik bij het afvoerputje hoorde, wist ik al LOL :K

neus
een mega filosoof

Bericht door neus » 07 nov 2018, 13:41

Stoffel schreef:
07 nov 2018, 13:41
neus schreef:

MeToo

Stoffel
een koning filosoof

Bericht door Stoffel » 07 nov 2018, 13:45

neus schreef:
Stoffel schreef:
neus schreef:

MeToo
:K Ik ging eerst in verzet LOL , maar wat is dat is.

neus
een mega filosoof

Bericht door neus » 07 nov 2018, 13:52

Stoffel schreef:
07 nov 2018, 13:45
neus schreef:
Stoffel schreef:

MeToo
Verzet is mogelijke vrijheid, en we kunnen weten dat het ideale geen kwestie is van gebruik van vrijheid.

Stoffel
een koning filosoof

Bericht door Stoffel » 07 nov 2018, 13:57

Volgens die site die jij noemt (123test), is het bij mij zo:

De meeste punten gaf je aan het type: Bemiddelaar (19 punten)

De bemiddelaar heeft het vermogen naar anderen te luisteren en standpunten bij elkaar te brengen. De bemiddelaar vermijdt conflicten. De bemiddelaar is dan ook iemand die bereid is compromissen te sluiten. De bemiddelaar is flexibel en bereid anderen te accepteren. De bemiddelaar zal in de ogen van anderen vaak geen eigen mening hebben. Volgens het enneagram wordt de bemiddelaar gedreven door luiheid. Andere termen voor de bemiddelaar zijn: onderhandelaar of vredesstichter.

Daarna gaf je de meeste punten aan de: Helper (17 punten)

De helper is oprecht betrokken bij anderen. Hij of zij voelt haarscherp aan wat anderen voelen of nodig hebben. De helper kan anderen goed ondersteunen en motiveren. In de regel staat de helper klaar als iemand anders hem of haar nodig heeft. In de ogen van anderen heeft de helper veel waardering nodig en kan hij of zij zich opdringen. Volgens het enneagram wordt de helper gedreven door trots. Hij of zij heeft veel aandacht nodig. Andere namen die worden gegeven aan de helper; gever, assistent of ondersteuner.

Nou Neus, ik ben dus ook geen levensgenieter LOL . Maar ik ben wel meestal opgewekt. Ook als ik klaag over mijn rug LOL
In de beschrijving van die 123 site herken ik wel hoe ik vroeger was.

Wat ik er leuk aan vind, is dat er diepere drijfveren (altijd negatieve dingen trouwens, zoals trots, luiheid, angst, etcetera) worden genoemd die ik nooit had gedacht, maar die denk ik ergens wel kloppen. Maar ook niet helemaal.
Laatst gewijzigd door Stoffel op 07 nov 2018, 23:41, 2 keer totaal gewijzigd.

Stoffel
een koning filosoof

Bericht door Stoffel » 07 nov 2018, 14:04

neus schreef:
07 nov 2018, 13:52
Stoffel schreef:
07 nov 2018, 13:45
neus schreef:

MeToo
Verzet is mogelijke vrijheid, en we kunnen weten dat het ideale geen kwestie is van gebruik van vrijheid.
Klopt ja. ;) :greins:

neus
een mega filosoof

Bericht door neus » 07 nov 2018, 14:06

maar daarmee kom je toch wel wat uit het putje!

zowel met levensgenieten als helpen, drijf je aan de oppervlakte, en met bemiddelen stijg je er echt uit op.

je gaat dan via de kant van het helpen omhoog. Mooi mens!

Ik denk dat ik niet eens meer probeer omhoog te komen...

Stoffel
een koning filosoof

Bericht door Stoffel » 07 nov 2018, 14:09

neus schreef:
07 nov 2018, 14:06
maar daarmee kom je toch wel wat uit het putje!

zowel met levensgenieten als helpen, drijf je aan de oppervlakte, en met bemiddelen stijg je er echt uit op.

je gaat dan via de kant van het helpen omhoog. Mooi mens!

Ik denk dat ik niet eens meer probeer omhoog te komen...
Nee hoor Neus. Door het zogenaamde opstijgen stoot je even goed keihard je kop en stort naar beneden. Het is allemaal illusie volgens mij, en het afvoerputje is volgens mij onontkoombaar.

Jij bent zelf een mooi mens! Je hebt je sites opgezet, je steunt je vrienden. Ik probeer het ook niet meer hoor , omhoog komen. Wat ik wel wil is dat de spanning en de angst uit mijn lijf vertrekken. En ik merk dat als dat een beetje al gebeurt (door mijn schouders te laten hangen, door het religieuze los te laten), dat er een zucht van verlichting door mijn lijf gaat. En dan voel ik weer een beetje die oude eigenchappen. Die heb jij ook.
Laatst gewijzigd door Stoffel op 07 nov 2018, 14:12, 1 keer totaal gewijzigd.

neus
een mega filosoof

Bericht door neus » 07 nov 2018, 14:09

ik bedoel: onderaan heerst alleen verdeeldheid, tussen ego bevestigen en ego verzaken.

Maar als bemiddelaar weet je die twee te verenigen.

Stoffel
een koning filosoof

Bericht door Stoffel » 07 nov 2018, 14:14

neus schreef:
07 nov 2018, 14:09
ik bedoel: onderaan heerst alleen verdeeldheid, tussen ego bevestigen en ego verzaken.

Dat vind ik bij jou juist heel mooi in harmonie. Ik denk dat je het zelf nu even niet ziet misschien, maar het is wel hartstikke aanwezig! Ken je ook het Johari window? Dat geeft aan dat er altijd een vlak is dat we niet van onszelf zien.

neus
een mega filosoof

Bericht door neus » 07 nov 2018, 14:22

Als je op de lijnen zit van 4 naar 1 of 4 naar 2, kan je van 2 toch mooi bij 8 uitkomen.

Ik denk dat grofweg een verschil is qua menstype tussen op de driehoek 639 zitten qua persoonlijke keuzemomenten of op de zigzag 428571

behalve bij schizo's

neus
een mega filosoof

Bericht door neus » 07 nov 2018, 14:45

Stoffel schreef:
07 nov 2018, 14:14
neus schreef:
07 nov 2018, 14:09

Dat vind ik bij jou juist heel mooi in harmonie. Ik denk dat je het zelf nu even niet ziet misschien, maar het is wel hartstikke aanwezig! Ken je ook het Johari window? Dat geeft aan dat er altijd een vlak is dat we niet van onszelf zien.
ik weet het niet, het is een schizofrene balans bij mij dan...ik zoek Johari op.

neus
een mega filosoof

Bericht door neus » 07 nov 2018, 14:55

johari:

bij jouzelf bekend en bij anderen bekend
bij jouzelf bekend en niet bij anderen bekend
bij anderen bekend en niet bij jouzelf bekend
niet bij jouzelf en niet bij anderen bekend

ik heet Leon
ik weeg ongeveer 103,5 kilo
ik weet niet of ik een goede beheerder ben
ik weet niet wat de wortel van -1 is

Stoffel
een koning filosoof

Bericht door Stoffel » 07 nov 2018, 15:07

De Big Five van de 123-site die jij noemde is ook leuk. De uitkomst daarvan klopt bij mij toch ook met die van die eclecticsite die ik noemde\

De scores
Scores lopen van 1 tot 20.

Emotioneel onbekommerd
Deze schaal heeft betrekking op emotionele stabiliteit. Je scoorde 12 op deze schaal. Hoogscorers maken zich niet snel zorgen. Laagscorers zullen sneller boos, ongerust of uitgelaten zijn.

Onbaatzuchtigheid
Deze schaal heeft betrekking op inschikkelijkheid. Je scoorde 17 op deze schaal. Hoogscorers staan meer open voor de belangen en wensen van anderen. Laagscorers gaan meer uit van hun eigen belang.

Gewetensvolheid
Deze schaal heeft betrekking op doelgerichtheid. Je scoorde 17 op deze schaal. Hoogscorers hebben een sterke 'drive' om zaken op orde, geregeld te hebben. Laagscorers hebben een meer flexibele houding en kunnen beter tegen chaos.

Extravertheid
Deze schaal heeft betrekking op het nodig hebben van sociale prikkels. Je scoorde 6 op deze schaal. Hoogscorers zijn op zoek naar gezelligheid en treden graag op de voorgrond. Laagscorers treden minder snel op de voorgrond.

Openheid
Deze schaal heeft betrekking op originaliteit en intellectualiteit. Je scoorde 10 op deze schaal. Hoogscorers treden graag buiten de betreden paden en zitten vol ideeën. Laagscorers hebben een meer praktische instelling.

https://www.123test.nl/bigfive/id=Q58RIGBCOHTX&version=

neus
een mega filosoof

Bericht door neus » 07 nov 2018, 15:36

Emotioneel onbekommerd
Deze schaal heeft betrekking op emotionele stabiliteit. Je scoorde 7 op deze schaal. Hoogscorers maken zich niet snel zorgen. Laagscorers zullen sneller boos, ongerust of uitgelaten zijn.

Onbaatzuchtigheid
Deze schaal heeft betrekking op inschikkelijkheid. Je scoorde 12 op deze schaal. Hoogscorers staan meer open voor de belangen en wensen van anderen. Laagscorers gaan meer uit van hun eigen belang.

Gewetensvolheid
Deze schaal heeft betrekking op doelgerichtheid. Je scoorde 14 op deze schaal. Hoogscorers hebben een sterke 'drive' om zaken op orde, geregeld te hebben. Laagscorers hebben een meer flexibele houding en kunnen beter tegen chaos.

Extravertheid
Deze schaal heeft betrekking op het nodig hebben van sociale prikkels. Je scoorde 12 op deze schaal. Hoogscorers zijn op zoek naar gezelligheid en treden graag op de voorgrond. Laagscorers treden minder snel op de voorgrond.

Openheid
Deze schaal heeft betrekking op originaliteit en intellectualiteit. Je scoorde 18 op deze schaal. Hoogscorers treden graag buiten de betreden paden en zitten vol ideeën. Laagscorers hebben een meer praktische instelling.

neus
een mega filosoof

Bericht door neus » 07 nov 2018, 21:18

https://loomancoaching.nl/nl/persoonsvo ... -test.html

Deze vond ik altijd wel bepalend...

Stoffel
een koning filosoof

Bericht door Stoffel » 07 nov 2018, 21:58

neus schreef:
07 nov 2018, 21:18

Ha, leuk. Dit is in al die jaren bij mij gelijk gebleven. Vroeger kwam daar INFJ uit en nu ook. :greins:

En jij?

memeticae
een grandmaster filosoof
Posts in topic: 2

Bericht door memeticae » 07 nov 2018, 23:43

Stoffel schreef:
07 nov 2018, 21:58
En jij?
Jarenlang kwam er altijd INTP uit, tot ik een test tegenkwam die vroeg wat de uitslag van vorige testen eigenlijk was.
Uitkomst: ENTP.

Tjsa, aan je profiel moet je voldoen, of je nu wilt of niet.

Om het eens naar Nostradamus te zeggen:
Er ontstaat een vreemde combinatie van factoren bij Debaters, want ze zijn compromisloos eerlijk, maar zullen ook onvermoeibaar pleiten voor iets waar ze niet echt in geloven. Ze stappen in andermans schoenen om een waarheid vanuit een ander perspectief te betogen.
selffulfilling provocateurs?

- "Wie zal het zeggen?"
(Immers.)

::

Nou, gooi dan die eerste steen dan ook maar in de spiegel.
Een gebroken spiegel heeft schier oneindig meer facetten dan een vlakke.
Dat zal je quantumtechnisch perspectief leren zien.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.

RobW
een keizer filosoof
Posts in topic: 1

Bericht door RobW » 08 nov 2018, 00:05

Lang geleden hoorde ik de volgende zin.

I am the world and the world is me. (spiegel)

Lekker kort en krachtig.
Maar de betekenis ben ik nog steeds aan het ontdekken.

Stel mij geen vragen, het heeft geen betekenis.
Het antwoord is irrelevant. 'Weten' is immer <> 'behrijpen'.
Ongeacht van de realiteit van het begrip.

memeticae
een grandmaster filosoof
Posts in topic: 2

Bericht door memeticae » 08 nov 2018, 00:13

Ah.
Meneer is ITSJ zeker?
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.

Stoffel
een koning filosoof

Bericht door Stoffel » 08 nov 2018, 00:38

memeticae schreef:
07 nov 2018, 23:43

Nou, gooi dan die eerste steen dan ook maar in de spiegel.
Een gebroken spiegel heeft schier oneindig meer facetten dan een vlakke.
Dat zal je quantumtechnisch perspectief leren zien.
Leer jij eerst maar eens netjes om je eigen "spiegelstukjes' bij jezelf te houden en ze netjes zelf op hun plek te leggen door introspectie, in plaats van dat je jouw 'spiegel'stukjes naar anderen toesmijt. Wanneer je ooit die klus hebt afgerond, zul je niet alleen een helikopterview hebben, maar ook weer met je beide beentjes op de grond komen en de deemoed hebben om anderen niet met jouw eigen stukjes op te zadelen. Dan zul je onderscheidingsvermogen hebben opgedaan en weer heel worden.

neus
een mega filosoof

Bericht door neus » 08 nov 2018, 10:17

Stoffel schreef:
neus schreef:

Ha, leuk. Dit is in al die jaren bij mij gelijk gebleven. Vroeger kwam daar INFJ uit en nu ook. :greins:

En jij?
Die is toch super zeldzaam? INFJ

INTJ bij mij, is wel veranderd, want ik kwam 8 jaar geleden op ENTP uit, met andere vragen dat wel.

Stoffel
een koning filosoof

Bericht door Stoffel » 08 nov 2018, 11:32

neus schreef:
08 nov 2018, 10:17
Stoffel schreef:
neus schreef:

En jij?

INTJ bij mij, is wel veranderd, want ik kwam 8 jaar geleden op ENTP uit, met andere vragen dat wel.
Er was er wel een zeldaam, maar dat was niet INFJ dacht ik. Maar INTJ is hartstikke mooi! En ik herken jou daar wel in.

Trouwens, ik las de beschrijving van type 4 he, en als ik een aantal jaren geleden die test had gedaan, zou daar vermoedelijk ook 4 zijn uitgekomen, want ik herken wat daar beschreven staat maar al te goed van die (langdurende) periode in mijn eigen leven. Dat zijn volgens mij gewoon momentopnames, zoals Pink ook aangaf. Niet dat er iets mis is met 4, helemaal niet. Maar ik herken de frustratie die je kunt hebben als je in zo'n periode zit, die lang kan duren. Zelf zie ik in die getallen erbij geen beter of slechter, maar anders. Geen hierarchie maar gewoon verschillende accenten binnen kwaliteiten die we allemaal hebben als mens.

Schuurman ( https://www.bol.com/nl/p/de-rode-draad- ... 666814703/ ) zei "je bent jezelf maar je moet jezelf ook worden". Dat begrijp ik eigenlijk nu pas, terwijl ik dit tien jaar geleden las.
Laatst gewijzigd door Stoffel op 08 nov 2018, 17:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Stoffel
een koning filosoof

Bericht door Stoffel » 08 nov 2018, 12:37

Oh, het blijkt dat infj wel de zeldzame was. https://www.16personalities.com/nl/infj-persoonlijkheid

Dat komt wel overeen met mijn voormalige loopbaan. Maar je schiet er geen drol mee op. Mandela zat vele jaren in de gevangenis, en deze veel kleinere advocaat Stoffel werd op andere manieren vakkundig gesloopt. Ik ben al blij dat ik nog leef en als ik mijn sleutels niet vergeet en het brood niet in de koelkast terugvind ipv in de kast. Dus wat heb je eraan, niks. Hopelijk mocht ik toen ik nog heel was een druppel zijn op een gloeiende plaat ;) En ik heb nog een paar jaar koffie gezet voor een andere vermoeide strijder, toen was de koek helemaal op.

Deze wereld ligt in het kwaad. En daar is het dan goed voor geweest, want deze advocaat moest tot dat inzicht komen. Het maakt mijns inziens echt, eerlijk waar, geen drol uit wat je constitutie is of was. Je kunt dezelfde inzichten opdoen met een andere samenstelling van kwaliteiten en zwakheden.

https://www.filosofie.nl/nl/artikel/431 ... -meer.html
Laatst gewijzigd door Stoffel op 08 nov 2018, 12:44, 1 keer totaal gewijzigd.

neus
een mega filosoof

Bericht door neus » 08 nov 2018, 12:44

Stoffel schreef:
08 nov 2018, 11:32
neus schreef:
Stoffel schreef:

En jij?

Er was er wel een zeldaam, maar dat was niet INFJ dacht ik. Maar INTJ is hartstikke mooi! En ik herken jou daar wel in.

Trouwens, ik las de beschrijving van type 4 he, en als ik een aantal jaren die test had gedaan, zou daar vermoedelijk ook 4 zijn uitgekomen, want ik herken wat daar beschreven staat maar al te goed van die (langdurende) periode in mijn eigen leven. Dat zijn volgens mij gewoon momentopnames, zoals Pink ook aangaf. Niet dat er iets mis is met 4, helemaal niet. Maar ik herken de frustratie die je kunt hebben als je in zo'n periode zit, die lang kan duren. Zelf zie ik in die getallen erbij geen beter of slechter, maar anders. Geen hierarchie maar gewoon verschillende accenten binnen kwaliteiten die we allemaal hebben als mens.

Schuurman ( https://www.bol.com/nl/p/de-rode-draad- ... 666814703/ ) zei "je bent jezelf maar je moet jezelf ook worden". Dat begrijp ik eigenlijk nu pas, terwijl ik dit tien jaar geleden las.
INFJ is 1 procent van de bevolking, Nelson Mandela, Moeder Theresa, Jimmy Carter :-)
INTJ is 2 procent van de mannen 0,8% van de vrouwen. Elon Musk............

Type 4 is de individualist. Ik denk dat als je de lijnen in het enneagram volgt je dan dus bij 1 of 2 kan uitkomen en daar weer verder kiezen, dat dit zo werkt. Je kunt ook de hele tijd heen en weer. Voor 3-6-9 zit je op een ander spoor. Als je een vleugel hebt vanaf 4 naar 3 of 5 naar 6 kan je ook op dat spoor komen/zitten.

neus
een mega filosoof

Bericht door neus » 08 nov 2018, 12:46

Stoffel schreef:
08 nov 2018, 12:37
Oh, het blijkt dat infj wel de zeldzame was. https://www.16personalities.com/nl/infj-persoonlijkheid

Dat komt wel overeen met mijn voormalige loopbaan. Maar je schiet er geen drol mee op. Mandela zat vele jaren in de gevangenis, en deze veel kleinere advocaat Stoffel werd op andere manieren vakkundig gesloopt. Ik ben al blij dat ik nog leef en als ik mijn sleutels niet vergeet en het brood niet in de koelkast terugvind ipv in de kast. Dus wat heb je eraan, niks. Hopelijk mocht ik toen ik nog heel was een druppel zijn op een gloeiende plaat ;) En ik heb nog een paar jaar koffie gezet voor een andere vermoeide strijder, toen was de koek helemaal op.

Deze wereld ligt in het kwaad. En daar is het dan goed voor geweest, want deze advocaat moest tot dat inzicht komen. Het maakt mijns inziens echt, eerlijk waar, geen drol uit wat je constitutie is of was. Je kunt dezelfde inzichten opdoen met een andere samenstelling van kwaliteiten en zwakheden.

Die testjes zijn razend populair, vooral mensen die willen weten wie ze zijn omdat ze dat niet weten?

neus
een mega filosoof

Bericht door neus » 08 nov 2018, 12:47

neus schreef:
08 nov 2018, 12:46
Stoffel schreef:

Die testjes zijn razend populair, vooral mensen die willen weten wie ze zijn omdat ze dat niet weten?
Ik heb zelfs een keer betaald voor de uitslag van een IQ test...hahahahaha

Stoffel
een koning filosoof

Bericht door Stoffel » 08 nov 2018, 14:43

neus schreef:
08 nov 2018, 12:44
Stoffel schreef:
08 nov 2018, 11:32
neus schreef:

Trouwens, ik las de beschrijving van type 4 he, en als ik een aantal jaren die test had gedaan, zou daar vermoedelijk ook 4 zijn uitgekomen, want ik herken wat daar beschreven staat maar al te goed van die (langdurende) periode in mijn eigen leven. Dat zijn volgens mij gewoon momentopnames, zoals Pink ook aangaf. Niet dat er iets mis is met 4, helemaal niet. Maar ik herken de frustratie die je kunt hebben als je in zo'n periode zit, die lang kan duren. Zelf zie ik in die getallen erbij geen beter of slechter, maar anders. Geen hierarchie maar gewoon verschillende accenten binnen kwaliteiten die we allemaal hebben als mens.

INFJ is 1 procent van de bevolking, Nelson Mandela, Moeder Theresa, Jimmy Carter :-)
INTJ is 2 procent van de mannen 0,8% van de vrouwen. Elon Musk............

Type 4 is de individualist. Ik denk dat als je de lijnen in het enneagram volgt je dan dus bij 1 of 2 kan uitkomen en daar weer verder kiezen, dat dit zo werkt. Je kunt ook de hele tijd heen en weer. Voor 3-6-9 zit je op een ander spoor. Als je een vleugel hebt vanaf 4 naar 3 of 5 naar 6 kan je ook op dat spoor komen/zitten.
Oh, ik had helemaal niet op lijnen en sporen gelet. Wel een interessante gedachtegang. Zelf ben ik tot de conclusie gekomen dat ik niet ergens moet komen, dan te worden wie ik al was. Aanvaarding. En dat is de indaling van wie je volgens mij was, bent en zult zijn.

Ik spoor niet, dus ik heb nu ook maar gorillapoten besteld (zo noemen barefootlopers die dingen). Gestopt met de sportschool ga ik nueen stapje verder met barefoot, ik ga voortaan elke dag een stukje wandelen. En als ze passen en bevallen misschien wel in die gorillapoten ( Vibram Fivefingers KSO Evo). Er ging een zucht van verlichting door me heen, sinds ik een half jaar geleden op barefootshoes ging lopen.

Voor ik een zweepslagblessure kreeg, overigens niet door barefootlopen, ging het buitengewoon goed met mijn skelet(pijn). Totdat ik de spier scheurde en een hele week maar op 1 been kon steunen en daarna nog zes weken niet helemaal goed normaal kon lopen. De zweepslag, dat heb ik steeds geweten, maar ik vond geen wetenschappelijke onderbouwing, en die heb ik nu wel gevonden, is gekomen door het anderhalf jaar slikken (niet elke dag gelukkig) van het antibioticum Minocycline. Ik mag nog van geluk spreken dat het alleen maar de gastrocnemius is die gescheurd was, want er zijn individuen die erger overkwam en waarbij de relatie met Minocycline klinisch is gevonden, maar ik had naar mijn intuïtie moeten luisteren en niet naar religie die intuïtie demoniseert.
En ik had het eigenlijk kunnen weten dat er iets niet goed ging als ik dat middel nam, want ik had steeds vaker zo'n raar gevoel in mijn onderbenen 's nachts, als ik dat middel vlak voor slapengaan (dat moest in mijn geval) had genomen. Maar ik dacht, "zal wel een diepliggende spatader zijn". Niet dus. Dus ik volg nu mijn intuitie. Ik heb een half jaar intens genoten van de voordelen van het barefoot lopen. Ik voelde me steeds meer mijzelf worden, ik ging steeds beter in mijn vel zitten, skeletpijn werd belangrijk minder. Alleen sporten (pilates, zumba en fitness) werd al veel langer steeds moeilijker. Ik slikte veel CBD voordat ik ging sporten en zonder dat ging ik de deur niet uit. En kleinzerig ben ik zeker niet. Gevoelig wel (ik merk alles op), maar kleinzerig niet. Maar zo is het altijd bij mij gegaan: die sportschool kon ik maar niet loslaten. Want sport is toch zogenaamd goed voor iedereen en het moet toch. Dus ik ging door, tot mijn pad gedwongen werd afgesneden. Zo ging het vroeger ook met karate. Daar brak ik uiteindelijk mijn teen diagonaal, en toen ik daarna toch weer naar karate ging, ging mijn sleutelbeen uit de kom.Alsof je gewoon gedwongen wordt om je pad te verleggen. Niet tijdens het sporten ging het uit de kom, maar is langzamerhand gebeurd, misschien wel van het lopen op krukken met die teenbreuk, maar doordat het niet meer terug de kom in ging, mocht ik bepaalde dingen (o.a. opdrukken en crunches) niet meer doen, dus karate kon niet meer.

Wat wil ik hiermee zeggen: ik ben ervan overtuigd dat meneer Schuurman gelijk had en dat je niet iets anders moet willen worden dan jezelf, die je altijd al bent geweest. Misschien alleen een beetje opgepoetst. En ik denk dat je, als je steeds goed bij jezelf blijft, dat je dan innerlijk weet wat je moet doen. Gewoon je eigen pad volgen, en niet wat een bedenksel van een denksysteem zegt. Een docent zei vroeger "je moet doen waar je vreugde aan beleeft, wat je leuk vindt". Voor mij betekent dat de natuur in (voor zover er hier nog gezonde natuur is, maar er is nog wel enigszins wat van), zoveel mogelijk contact met de grond, weg met religie (niet met de kern van het ontvangen geloof, maar dat is liefde en zit verborgen van binnen), en terug met de spiritualiteit. (Genieten van fijne muziek waar ik écht van geniet, waar rust, warmte en vrolijkheid vanuit gaat en acceptatie, een wierookje aan, een kaarsje aan). En ook af en toe terug met nutteloze zaken als een tekening, een kleurboek, of een roman lezen als dat gaat. Niet zozeer omdat ik het leuk vind, maar omdat het mij innerlijk rust geeft.

Maar het enneagram is, vind ik, wel een handig hulpmiddel bij bewustwording of even opnieuw ergens aan herinnerd worden.
Laatst gewijzigd door Stoffel op 08 nov 2018, 15:29, 5 keer totaal gewijzigd.

Stoffel
een koning filosoof

Bericht door Stoffel » 08 nov 2018, 14:45

neus schreef:
08 nov 2018, 12:47
neus schreef:
08 nov 2018, 12:46
Stoffel schreef:

Ik heb zelfs een keer betaald voor de uitslag van een IQ test...hahahahaha

Hahaha, ik ook, maar dan niet met een IQ test maar met een soort talententest voor beroepen. Ik weet niet meer welke.

Pink Panther
een mega filosoof

Bericht door Pink Panther » 08 nov 2018, 16:39

Nou, vooruit! Ik heb dus ook maar zo'n 123-test gedaan, gratis. De uitslag was consul en volgens de uitleg is zo'n 12% dat.

neus
een mega filosoof

Bericht door neus » 08 nov 2018, 17:51

Pink Panther schreef:
08 nov 2018, 16:39
Nou, vooruit! Ik heb dus ook maar zo'n 123-test gedaan, gratis. De uitslag was consul en volgens de uitleg is zo'n 12% dat.
ESFJ

neus
een mega filosoof

Bericht door neus » 08 nov 2018, 17:54

Stoffel, ik vind die barefoot loopschoenen ook tof, een ex vriend van mijn dochter rent er op.

Verder heb je voldoende te voelen begrijp ik. Ik leef mee.

Stoffel
een koning filosoof

Bericht door Stoffel » 08 nov 2018, 19:37

Waow, we hebben hier dus verder nog een consul en een architect en een debater. Supergaaf. O:) Ik herken jou, Pink, behoorlijk in de consul. En de architect vind ik erg passen bij Neus. En Memeticae de debater. Dat is ook herkenbaar, vind ik.

Toch leuk dat die testjes en sites er zijn . :greins:
Laatst gewijzigd door Stoffel op 08 nov 2018, 20:43, 1 keer totaal gewijzigd.

neus
een mega filosoof

Bericht door neus » 08 nov 2018, 19:51

Stoffel schreef:
08 nov 2018, 19:37
Waow, we hebben hier dus een consul en een architect. Supergaaf. O:) Ik herken jou, Pink, behoorlijk in de consul. En de architect vind ik erg passen bij Neus. Toch leuk dat die testjes en sites er zijn . :greins:
Vergeet memeticae, de debater, niet. Anderen hebben het nog niet ingevuld, of gedeeld. Ik ben ook wel benieuwd naar RobW, De andere ik, Eddie.

Ik las dat INTP, de logician (het tegenovergestelde van een consul) ook maar 3% van de bevolking voorkomt.

Wat zegt het eigenlijk als je 16 typologieen hebt waarvan sommige maar slecht opgaan, heb je dan geen rubrieken die wat kunstmatig zijn? Stel dat ik een typologie maak waarin een bepaald type 1:1000000000 voorkomt, zou je dat dan nog geloven?

Ik heb ooit een training gehad waarin met grofweg 4 typologieen werd gewerkt, en waar je dan in een kwadrant nog hoog/laag of links/rechts kon zitten.
Die typologieen in 4 zijn erg veel in gebruik. Soms vervangt dat religieus denken volgens mij.

Stoffel
een koning filosoof

Bericht door Stoffel » 08 nov 2018, 20:44

neus schreef:
08 nov 2018, 19:51
Stoffel schreef:
08 nov 2018, 19:37
Waow, we hebben hier dus een consul en een architect. Supergaaf. O:) Ik herken jou, Pink, behoorlijk in de consul. En de architect vind ik erg passen bij Neus. Toch leuk dat die testjes en sites er zijn . :greins:
Vergeet memeticae, de debater, niet. Anderen hebben het nog niet ingevuld, of gedeeld. Ik ben ook wel benieuwd naar RobW, De andere ik, Eddie.
Dat was ik net aan het aanvullen, toen jouw bericht verscheen. De wijziging staat wel op een latere tijd, maar dat komt omdat ik tegelijkertijd in een ander scherm aan het lezen was wat de debater inhield. ;)

Stoffel
een koning filosoof

Bericht door Stoffel » 08 nov 2018, 21:00

neus schreef:

Ik heb ooit een training gehad waarin met grofweg 4 typologieen werd gewerkt, en waar je dan in een kwadrant nog hoog/laag of links/rechts kon zitten.
Die typologieen in 4 zijn erg veel in gebruik. Soms vervangt dat religieus denken volgens mij.
Dat is de Roos van Leary.

neus
een mega filosoof

Bericht door neus » 08 nov 2018, 21:41

Afbeelding

ik heb deze nog gemaakt als logische indeling (massa in het midden).

Ik heb de distributie cijfers van internet en iets aangepast zodat ze 100% tellen in alle richtingen

De conclusie:

Introvert:Extrovert = 1:1
Judging: Perceiving = 11:9
Feeling: Thinking = 3:2
Sensing:Intuition = 4:1

Stoffel
een koning filosoof

Bericht door Stoffel » 08 nov 2018, 23:17

neus schreef:
08 nov 2018, 17:54
Stoffel, ik vind die barefoot loopschoenen ook tof, een ex vriend van mijn dochter rent er op.
Ha, dit vind ik leuk. O:) Dat is vast je 5-vleugel dan :greins: , excentriek hihihihi, maar eigenlijk loop je dan gewoon 40 jaar voor op de rest van de mensheid, want als je echt goed kijkt en voelt, dan zijn confectieschoenen veel excentrieker. Als je op straat loopt en je ziet zo'n oud vrouwtje achter een rollator krom lopen, let dan maar eens op wat ze aan haar voeten heeft. Meestal is dat een dikke panty, in open schoenen, en dan steekt de grote teen met een grote bolle uitstekende ingegroeide nagel er ook nog aan, precies door het midden van de opening van de schoen. Puntvoeten. Zelfs mannen hebben ze als ze ouder worden. Ik zag het op de sportschool ook bij mannen als ze op hun sokken liepen (bij Pilates zitten ook mannen en Pilates is altijd op sokken hihihi). Geen gezicht als je het eenmaal weet, maar vooral ongezond. De huidige modellen confectieschoenen zijn de stomste uitvinding die ze ooit hebben gedaan. Het begint al bij de basis, ieder mensenkind zijn voeten worden al vervormd zodra ze schoenen aan moeten. De anatomie van confectieschoenen is volslagen idioot. Klopt niks van. Maar zolang je erop loopt en nog geen al te grote moeilijkheden opmerkt, en nog nooit anatomisch correcte schoenen hebt gezien, zie je het niet. :cool:

Zelf heb ik veel meer levensvreugde gevonden na het overstappen op barefoot schoenen. Serieus waar. Heerlijk als je je natuurlijk kunt bewegen. Het was in het begin wel even wennen, maar inmiddels loop ik heel anders (kleinere stappen, en geen hakaanslag meer, je hoort me niet lopen) en merk niks meer van de hardere ondergrond. Ik heb mijn andere (zogenaamd "normale") schoenen weggedaan (weggegeven, weggegooid en wat nog nieuw was verkocht op marktplaats, omdat ik het geld nodig had om die barefootshoes te financieren). Het is voor mij echt een enorm groot verschil. Ik stap weer vrolijk rond met de voetjes. Voel me veel meer in contact met mij lichaam, de natuur, en het hier en nu en met vreugde. Ik heb de hele zomer op Jezussandalen gelopen, kan me niks schelen. Geen pijn en lekker lopen. Deze van Xeroshoes

neus schreef:Verder heb je voldoende te voelen begrijp ik. Ik leef mee.
Lief van jou. Ik ook met jou, want ik weet nog wat je eerder eens ergens hebt verteld. ;)

Tis verder niet belangrijk, maar ik heb gemerkt dat ik dat in mezelf moet toelaten, wil ik van die onrust afkomen. Ik ben in de basis een voelend mens zeg maar. HIhihi, daar had je ook nog zo'n typelijst van. Dat heb ik van geen vreemde, want als ik met mijn moeder boodschappen doe, dan voelt zij zelfs in de supermarkt ook overal aan, voordat ze het koopt. hihihi.

P.S. men kan beter niet zomaar ineens gaan rennen op barefoot schoenen. Dat vergt een zorgvuldige transitie. Wie dat graag wil, kan zich beter eerst goed laten voorlichten door bijvoorbeeld de mensen van www.barefootandmore.nl Zelf wandel ik alleen, ik loop niet hard. En ook bij het wandelen wissel ik nog af tussen echte barefootschoenen en een transitieschoen. (Ik heb Merrell bare access flex als transitieschoen, daar zit nog een beetje voetbed in en heeft een dikkere maar dus ook wat stuggere zool, maar het liefst loop ik op barefootshoes).
Laatst gewijzigd door Stoffel op 09 nov 2018, 01:10, 3 keer totaal gewijzigd.

Stoffel
een koning filosoof

Bericht door Stoffel » 08 nov 2018, 23:23

neus schreef:
Anderen hebben het nog niet ingevuld, of gedeeld. Ik ben ook wel benieuwd naar RobW, De andere ik, Eddie.
Behalve Eddie ken ik die andere namen nog niet. Ik denk dat Eddie een Loyalist is (een 6) met een vleugel 7. Of net andersom 7W6, kan ook. Gokje. Maar ik ben benieuwd of hij zich eraan waagt. :greins:

Plaats reactie