Dobbelsteen

Deel je diepste gedachten en laat ons meedenken...
Plaats reactie
Verwijderde gebruiker

Dobbelsteen

Bericht door Verwijderde gebruiker » 20 sep 2018, 15:25

Dobbelsteen

Als je vergelijkbare opties hebt en niet kunt kiezen, dan kan je een dobbelsteen gebruiken. Op die manier maak je de causaliteit toch een beetje anders. De vraag is hoe bepaald de keuzes zijn die je aan het aantal ogen toekent, en welke volgorde je kiest, maar in principe is er niet meer helemaal een een rechtlijnige causaliteit. Het moet via de “trechter” van een dobbelsteenworp.

Ik hecht daar vrij veel waarde en geloof aan. Het lezen van de Bijbel of raadplegen van I Tsjing gaan ook via “toeval” waarvan eigenlijk geldt dat voor God geen toeval is, en dus door de keuze om het toeval te laten beslissen schakel je de ego zo veel mogelijk uit en laat je God beslissen.

De keuze om “toeval” te laten beslissen is misschien niet rationeel, in die zin is dus geloof niet rationeel. Je zou kunnen concluderen dat geloof de rationaliteit heeft om “toeval” een plek te geven in het leven.

Nu hoef je niet alles met een munt of dobbelsteen te gaan beslissen, zoveel vraagt God niet van je. Bovendien is de mens niet goed geschikt om de juiste binaire opties of 3-6 voudige opties te verzinnen. Ik heb in mijn opties voor de dobbelsteen wel bedacht dat in ieder geval een optie moet zijn “anders” waarna verder beraad van de opties nodig is. Maar in dit geval was de keuze:1 of 2 schrijven; 3 of 4 MOOC’s; 5 of 6 “anders” en het werd 1.

Je kunt dan aan de extremiteit nog informatie ontlenen 1 is meer overtuigd dan 2. Het is logisch om de verzonnen opties de mogelijkheid te geven van meer of minder overtuiging. Bij twee opties geeft de dobbelsteen bijvoorbeeld 1,2 of 3, en met 3 meer een minder overtuigde beslissing. Dus voor twee opties is dan toch beter een dobbelsteen te gebruiken dan een munt. Je ontleent er meer informatie aan.

Nu zullen veel mensen zeggen dat het gek is om dat soort informatie te ontlenen aan een dobbelsteen. Maar wat je feitelijk doet is in plaats van twee opties er zes te maken, meer of minder overtuigd, en de keuze daartussen laat je dan van toeval afhangen.

Ik was dus door het Goddelijk toeval aangezet om overtuigd te kiezen voor schrijven, en het is dit geworden.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 3
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 22 sep 2018, 18:07

Als je causaliteit en toeval bevestigt, bedrijf je vreemde wiskunde.
Laatst gewijzigd door memeticae op 22 sep 2018, 18:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 3
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 22 sep 2018, 18:08

Ik wil niet zeggen goddelijke.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 23 sep 2018, 15:09

Ik begrijp je niet.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 3
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 24 sep 2018, 22:48

Als ik 1 gooi en dan 2 en dan 3.

En dat komt keer op keer op keer voor, dan ga ik denken 1+2=3.

Als ik 1 gooi en dan 3, dan moet 4 komen.

1/6 keren heb ik gelijk.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten